A proc jako?
To muzeme rovnou rikat, jak by kazde dite melo umet zachazet s pazourkem a vyrobit si vlastni ostep + vyrezavat lzicky z klu.
Opet takove to linuxackovske malinkate "Kdyz to delam ja, tak je to nejdulezitejsi vec na svete a mel by to umet/znat/delat kazdy clovek na svete.".
Clovek by mel byt schopen i jinych veci, nez jen mackat tlacitka nebo patlat po displayi. Hoblik a vrtacka byly jen priklad. Nahradte je cimkoliv jinym, vysledek bude stejny: ty deti maji obe ruce leve a jiz jen pokus o zatluceni hrebiku muze koncit v nemocnici.
Muzete namitnout, ze tohle clovek umet nemusi. No, nemusi, kdyz je nalezite bohaty a chce se mu schanet remeslnika kvuli kazdemu prdu, ktery pak casto zkurvi, na co sahne.
BTW, nevim, kde jste videl lzicku z klu. Pralidi jaksi nejedli polevky, protoze nemeli hrnce a dokonce ani Vitana neexistovala. Tu zalozili az v dobe bronzove.
Nic ve zlém, ale stejně tak může někomu vadit na Tobě, že podle jedné zkratkovité věty soudíš lidi v dnešní době, která je informačně násobně složitější než doba 40 i 20 let zpět. Rétorické zkratky jsou naprosto běžné, dokonce nutné. Mužeš řečníka slušně poopravit, nabídnout svůj jiný názor.
Mnoho lidí se v českých online diskusích pod články vzteká a útočí, protože se nebyli schopni s článkem ztotožnit. Ukazují tím jen svojí zmatenost, protože nepochopili, že článek se jim nenutí jako celek (tak to mohlo být dříve), ale nabízí se jako dílek skládačky jejich soukromého a svobodného obrazu světa.
Naslouchej i lidem, kterých si v tu chvíli nevážíš, zajisté umí nebo ví něco, co Ty ne.
Mám pro tebe novinku: znám lidi přes padesát, kteří si nedovedou spravit ani zasekávající se splachování na záchodě (ani šroubovák na to není třeba) a nepoznají dub od buku; na druhé straně vím o sotva vysokoškolácích furt něco bastlících.
V čem by snad mohl být snad rozdíl, je práce s informacemi. Tuhle po mně jeden padesátník chtěl jet 200 km, abych zkusil najít nějaký dobrodružný román, v jehož předmluvě měla být poznámka o historické věrnosti děje. Když pominu, že to v té knize nebylo, najít primární zdroje mi přes Wikipedii zabralo asi pět minut a zcela to vyvracelo tazatelovu teorii o té knize (nejenže byla pouze inspirována jistým cestovatelem, ale navíc dotyčný "cestovatel" si ve skutečnosti svoje zápisky z cest vycucal z palce).
Ti (sotva) vysokoskolaci jeste nejsou tabletova generace. Tablet/smartfoun mozna maji, ale nevyrostli na nem. U tech, kteri na nem vyrostou, asi budeme pozorovat dalsi zakrneni v oblasti tvorivosti, ktere je jiz videt u generace pasivnich konzumentu, kteri vyrostli na elektronickych hrach a zaplave hracek a rodici predepsanych aktivitach a kteri nikdy nemuseli premyslet, jak se zabavit.
Ono hlavně s tou jejich počítačovou zdatností je to na štíru. Sice umí perfektně s tabletem, ale když je posadíte k PC a jim vypadne kabel od monitoru, tak volají o pomoc, protože sami ho neumí strčit zpět.
Je to důsledek toho, že lidé umí to, co dělají. Dnes stačí umět věc vybalit a strčit adaptér do zásuvky. Vrcholem "technických" znalostí je pak použití paměťové karty a USB flashky. Kupodivu upadá i schopnost vložit DVD do mechaniky.
V každém případě je to přirozené. Já taky neumím opravit fichtla, přestože mí vrstevníci s tím neměli žádné problémy. Jenže já ho nikdy neměl, dovednost jsem nepotřeboval a proto jsem ji nezískal. Obdobně dnešní děti umí jen patlat (ale zato dobře), protože nic jiného vlastně nedělají. Umí výborně ovládat Facebook, ale neumí ani zadat webovou adresu. Často ani nechápou koncept webové adresy a na otázku "na co se díváš" odpoví "facebook", přestože v adrese je www.youtube.com.
Ale co už, půjdu si naštípat dříví a zvážím, zda není čas v koupelně vyměnit dlaždičky. Měl bych to udělat dokud můžu.
Ale ma. Ono se vi treba to, ze tyhle prezamestnane deti a kalendarem vylnenym jak nejaky byznysmen, vyrustaji v lidi, kteri neumeji zachazet s nudou. Neumi si najit cinnost, kdyz jim ji nikdo nenaplanuje. Take si vi, ze pasivni konzumace televize, zaplavy hotovych hracek a elektronickych ci pocitacovych her ma negativni vliv na rozvoj fantazie. Byly doby, kdy si deti musely vystacit treba s tahacim konem nebo panenkou, kudlou, kusem provazku a par kousky vetvicek. Hry si musely vymyslet a hracky samy udelat. Dnes by asi bylo mozne i zjistit rozdily v rozvoji odpovidajicich mozkovych center. Dnesni deti by asi vitezily v rychlosti reflexu vytrenovanych z pocitacovych her, ale Edisonu a Kriziku mezi nimi moc nebude. Ostatne bych se obaval, aby si treba v cinske restauraci nevypichly oko.
Ono, mezi námi, manuální zručnost ještě nikdy nikoho nezabila.
A když je doma/na chalupě/na zahradě třeba honem něco opravit, pazourek sice nepomůže, ale ani s tím tabletem toho moc nenaděláš.
PS: nicméně, ten nick a ten hloupoučký výjezd v tom posledním odstavci mi lehce naznačují, že jakákoli reakce na tebe je zřejmě jen krmením nějakého zamindrákovaného trotlla ...
Tak jsem shlédl tuhle diskuzi. A přídě mě taky že to není jedno, jinak by jsme mohly prohlásit nespisovnou řeč za standart. Ale zase jeden grammar nácek, rychlej jako honící pes, je horší než deset tchýýní. Díky za typ na tu filozofii. správně je to se s podle sofia, viz. pravidla. Vyjímky se netrpěj!
No, nejsmutnější na tom je to, že oba tvary jsou už gramaticky správně.
V rámci postupné debilizace školství a aby se ta něšťastná dítka toho nemusela moc učit. Předpokládám, že postupně třeba vymizejí i vyjmenovaná slova (a tím asi ztratí smysl i obojetné souhlásky).
Aby si nikdo nemusel namáhat mozek a nedej Bože se něco učit nazpaměť, na co, když jsou ty internety, že.
A o tom je v podstatě i ten článek ...
(+ některé příspěvky tady)