Môžem sa spýtať prečo by štát (t.j. my všetci občania štátu) nemohol podnikať, v prospech občanov štátu? (bez zisku a podobne)
Prosím oprostite sa tzv. liberálnych mýtov o samoudržiteľnosti trhu bez prívlastku. A aj "Štát je zlý vlastník" (toto vykrikoval jeden idiot, ktorý práve hospodáril v štáte)
A k veci: Je Sailfish FOSS ?
Ak je tak aj OS na nej založený by mal byť FOSS (vyplýva to z licencie GPL). Z toho vyplýva, že ruský štát (čítaj "všetci občania Ruskej federácie") budú prispievať do vývoja FOSS.
ps. trochu som od témi odbočil, ale keď vidím výlevy o SSSR a podobne tak.....
Přesně. Pro ilustraci ještě obrázek.
https://sailfishos.org/about/
Nevím, kde lidi pořád berou, že Lipstick není FOSS.
https://github.com/nemomobile/lipstick
Licence je LGPL.
Na Lipstick je postavené třeba i alternativní uživatelské prostředí Glacier, které lze na SailfishOS nainstalovat namísto výchozího.
Stát má řídit záležitosti, které se státu nějak dotýkají. Nic víc, protože to opravdu neumí. Mobilní telefon je ryze komerční záležitost a opravdu není žádný důvod pro něj vyvíjet státní OS. Jedině pokud chce stát mít občany pod kontrolou, takže ty výlevy o SSSR jsou blízko realitě.
To, že si nějaký stát "vypůjčí" systém s GPL licencí vůbec neznamená, že se jí bude dál řídit
Mobilní telefon je ryze komerční záležitost
aha a ja myslel ze je to komunikacni zalezitost...neresim Rusko, ale obecne nevidim duvod proc by stat nemohl iniciovat tvorbu OS pro mobil (nebo desktop), zapoji do tvorby vlastni obcany - da jim praci a/nebo vzdelani, penize ktere do toho vlozi zustanou v jeho zemi misto v nadnarodni spolecnosti na druhem konci sveta, nebo v cine...
Zrovna naše zkušenost ukazuje, jak to dopadne. Zůstane jedna monopolní státní společnost, ceny za volání budou mnohem vyšší než dnes a na připojení blbého telefonu k síti se čekalo i 10 let. Stejně tak to bude s přístroji. Aby se to státu vyplatilo, uměle potlačí konkurenci. Výsledkem pak bude něco jako Tesla Stropkov :-)
ukazuje jak to dopadlo v jine dobe, za naprosto jinejch okolnosti, navic byl tlak od jineho statu kterej ridil jake inovace muzeme aplikovat aby to nahodou nebylo lepsi nez maji oni...
nerikam 1 operator, nerikam 1 vyrobce HW, ale neni duvod neinicializovat vyvoj vlatniho OS, kazdopadne to ze se na neco da podivat i z negativniho uhlu neznamena ze neni positivni reseni :)
Ale kdepak, dopadlo by to stejně. K čemu je státu vyvíjet OS pro telefony? Smysl to má maximálně pro armádní/bezpečnostní systémy. Ale ne pro věc jako je mobil, kterou vyrábí mnoho výrobců po světě. Proč by pak stát neměl vyvíjet vlastní auta, vlaky nebo provozovat třeba pekárny? Pozitivní řešení v daném případě není, státní firma bude stejně "efektivní" jako jakýkoliv jiný státní orgán - viz státní správa.
Za Sovetskeho svazu potrebobali soudruzi k vyvinuti cehokoliv nejakych padesatkrat vice prostredku, nez soudruzi z USA. Vzhledem k tomu, ze dnesni Rusko je zkorumpovane jako kdysi Rusko carske a neschopne jako Sovetsky svaz, tak jsem na vysledek opravdu zvedav. Na dobre placenych mistech to tam bude samy neci bratranec, pravdepodobne blby jak dlabane necky, krast se bude v prumyslovem meritku a za deset let bude k dispozici prvni alfa, ktera nekdy dokaze zabootovat a zobrazi wallpaper.
chapu ze je to matouci, ale jde o pokracovani vetve vlakna kde sem psal "neresim Rusko, ale obecne"...
napr. v CR, mam vlastni zkusenost s tim jak firma za desitky milionu vyvijela sw zpusobem ze to bylo opravdu smutne, naproti tomu se vystridalo nekolik "poskolaku" kteri meli tah na urcite projekty a pokud by meli moznost se zapojit do toho hlavniho, tak by stacil zlomek z tech desitek milionu aby byli zaplaceni vice nez almuznou, protoze po 1roce uz je nic nedrzelo...
U nás stojí kilometr dálnice čtyřikrát víc než v Německu, o kvalitě nemluvě. A vývoj pro státní správu je horší tunel než Blanka: http://kinderporno.cz/d/node/1142
Jistě, čtyřikrát dražší. Nebo taky čtyřikrát levnější. Podle toho, které úseky porovnáváte.
Jooo... web rsd bude urcite v tomhle ohledu duveryhodny zdroj ...
Hele, kdyz tam hned na prvni miste zminujou D8, tak si zjisti, kolik stal hranicni most. Ten JEDEN most, platila z poloviny CR a z poloviny Nemecko. Ta nemecka pulka tehoz mostu stala 1/4 .... Nejspis proto, ze ta ceska pulka byla ve specificky ceskym a "obtiznym" terenu.
A muzem jit dal, D8, premosteni ohre. Znicene dilatace, zahajeni opravy, rok a pul. tempo opravy ... nulove.
Nebo, D8 stredohori, v souladu s nazorem zlych a nehorsich ekologu se svah utrhnul. Jeho zajisteni bude stat 10G a utrhne se znova. Razba tunelu by stala asi tak /10 toho, co se do ty dalnice nalilo.
Tempo sanace/dostavby samo prakticky nula, muzes se presvedcit sam, mozna tam sem tam 1x mesicne potkas par maniku oprenych o lopatu.
A nejvetsi prdel? Stavi to stejna firma, ktery padaj mosty vsude po CR. Takze pocitam ze ty mosty co tam uz par let hnijou bez povrchu spadnou taky. A samo, tou dobou uz "nebudou v zaruce", protoze dodavatel samozrejme nemuze za to, ze stavi jak stavi.
Jakmile jste začal operovat s těmi nesmysly jako je tunel na D8, tak je jasné, odkud vítr fouká. Zajištění svahu rozhodně nebude stát 10G, spíš se vejde do 1G. Tunel by stál mnohem víc a hlavně by pak každoročně stál spousty peněz jeho provoz. Jeho hlavním účelem však bylo zablokovat stavbu D8 hledáním stále "lepšího ekologičtějšího" řešení. Co na tom, že zatím obce po trase žijí jak v plynové komoře.
Svah se navíc utrhnul nikoliv kvůli D8, ale špatnému odvodnění lomu nad svahem.
Ten geologickej pruzkum dokonce existuje, ale byl jaksi zcela ignorovan.
A podivej se na fotomapu ... je tam peknej skluz az do Labe. Par (hodne) milionu kubiku ... celkem by me to zajimalo, nema nekdo prislusnej soft k dizpozici? Zajimal by me rozliv pokud se to udoli zasype. Ostatne i pri povodnich uz jen sirka sama pusobila dost na to, aby tam byla poradna laguna.
Hrubej nastrel, reka je v lovosicich (ty by to mely lozeny) nekde na 150m, nejnizsi bod kudy to muze tyct pres stredohori je nekde u Mostu ... cca 200+ m??? a Pragl je taky na +- 200m, takze dost mozna by to stacilo.
Vitr fouka od toho, ze to mas totalne vylizany vime?
Svah se utrhnul vyhradne kvuli D8, coz musi byt jasny u idiotovi, kdyz ve stejnym svahu 100+let existuje zeleznice, a lom jakbysmet. Svah je a byl nestabilni (a je nestabilni az dolu k rece, takze az se to urve cely, budeme tu mit nejvetsi jezero v evrope) a za miliardu je navrhovana stabilizace jen toho utrzenyho useku, ale kdybys nemel vylizano, tak snadno najdes, ze uz se "prekvapive" zjistilo, ze uplne stejny riziko hrozi na dalsich asi 3 km. Tudiz bude treba sanovat a zpevnit i ty dalsi 3km.
Pritom se to jeste 10x odlozi a 5x zdrazi, presne stejne jako vse ostatni co se tu stavi. Takze 10G je spis hodne optimistickej odhad.
Uz ted je cena toho useku 15G a dokonceni je v nedohledu (bez tech sanaci kolem). Coz je dvojnasobek puvodnich predpokladu. Predpoklad pro tunel byl cca prave tahle suma ... takze nemel.
Poznámky o idiotech, totálně vylízaných a rozkazy typu takže nemel si nechte k vám do stáda! Miluju tyhle diskutující, kteří nedokáží přijmout nic než svou svatou pravdu.
Když budete hledat, tak zprávu od geologů najdete. Železnice tam sice stojí 100 let, lom je tam taky dlouho, ale s postupující těžbou se jeho odvodnění měnilo. K tomu se přidaly extrémní srážky.
Jo z tvyho vyjadrovani je taky zcela jasny odkud vitr vane, jeden z tech, co muzou za to, ze se tam uz 20let stavi a postaveno je howno!
Ale jasne, jako vzdy za to nikdo nemuze (tak leda Buh, kdyz se to zrovna hodi).
Proste jak je v CR bezny, nepocita se stim, ze bude sucho, nepocita se stim, ze bude prset, nepocita se stim, ze bude teplo nebo zima, a NIKDO za to nemuze. Du emigrovat na Island, mozna tam maji inflaci 1000%, ale aspon smlouvy napsat umej. Kdyz nekdo rekne, ze za mega postavi tunel, tak ho proste za mega postavi a ani o korunu vic.
Vaše zdůvodnění je univerzální soudružské, může za to nenažraný kapitalista :-)
To, že onen tunel byl jen zdržovací taktikou ekomagorů, jak nestavět nic, vám zjevně nedochází. To, že v jeho studii je jasně napsané, jak velké budou roční náklady na provoz a že při jeho ražbě hrozí změna režimu podzemních vod, což by též mohlo vést k pohybu svahů, vás už vůbec nezajímá.
Jooo... web rsd bude urcite v tomhle ohledu duveryhodny zdroj ...
Podle německého magazínu Report stojí kilometr německé dálnice průměrně 26,3 milionu €, NKÚ uvádí průměrnou cenu kilometru českých dálnic 416 milionů Kč (15,5 milionu €). Staví Němci o polovinu dráž?
V rovinatém Nizozemí za dálnici dlouhou sedm kilometrů zaplatili miliardu eur. Staví Nizozemci desetkrát dráž?
V Německu se často píše, že nejdražší dálnice v EU mají Němci. A pokud vím, tak v Rakousku se píše to samé o Rakušanech. Tak si vyberte.
Hele, kdyz tam hned na prvni miste zminujou D8, tak si zjisti, kolik stal hranicni most. Ten JEDEN most, platila z poloviny CR a z poloviny Nemecko. Ta nemecka pulka tehoz mostu stala 1/4 .... Nejspis proto, ze ta ceska pulka byla ve specificky ceskym a "obtiznym" terenu.
Kde jste přišel na tu čtvrtinu? Jestli používáte částku z Věstník NKÚ 2006, tak ta částka tam je pouze záloha vyplacená do konce roku 2005.
Ono ale nejde jen o to, kolik stoji kilometr, ale jakou kvalitu za ty prachy dostanou. Treba dalnice z Prahy do Brna je prilis draha, i kdyby byla zadarmo. Uprimne receno, dalnice, kde si clovek pripada, jak kdyby jel po zeleznicnich prazcich, mohl postavit jen debil. A dalnice, ktera se musi uz za chvili flastrovat, se prodrazi na udrzbe, i kdyby porizovaci cena byla nizka. Ani jedno jsem v Nemecku na dalnici nezazil. Kdyz udelaji novy povrch, tak neco vydrzi a prazce maji akorat na zeleznici.
Nemáte pravdu. Jeďte po naší D8 a na ní navazující německé A17. Před Drážďany se nová dálnice musela opravovat po pár letech. A týká se to víc úseků, časy se mění. Ostatně proč si myslíte, že Němci teď zavádějí zpoplatnění dálnic?
Stěžovat si na to, že D1 po 40 letech skáče, je trochu mimo. Opravené úseky jsou OK.
Zase jeden strašně úspěšný samostatný podnikatel, který si rád plivne na ty kdo nejsou jako on. Že někdo preferuje jistoty samozřejmě neznamená, že nemůže být v ničem úspěšný.
Až si při jednom vašem "nechráněném sexu", který určitě jako správně riskující borec děláte pravidelně uženete syfilis, doufám, že se budete léčit pouze za své v soukromém sanatoriu. Protože v tom státním jsou samí neúspěšní nýmandi, kteří by vám k tomu ještě přidali kapavku.
psal jsem proc by stat nemohl iniciovat tvorbu OS
iniciovani ani "dat praci svejm lidem" neznamena ze nasledny vyvoj budou delat statni zamestnanci...
ono nejde ani o to ze ve statni sprave by nemohli byt lide co maji ambice, jde o to ze je nikdo nezaplati, tabulky podle ktere se pocitaji mzdy jsou nejvetsi prekazka...
nicmene to neplati o poskole pozicich, kde jde o ziskani praxe vice nez o ziskani penez...
moznosti je spousta:
1. spoluprace se skolama, ktere by to meli jako praxi pro sve zaky pod vedenim senioru(profesoru)
2. prispevkove ohodnoceni za prirustky/opravy kodu pro vsechny, nebo napr. ulevy na danich, nebo jine zvyhodneni...
3. zamestnani externistu...
Tak ono je to musi privadet k nepricetnosti, kdyz si novinari, vselijaci aktiviste a jini nepratele ruske rozvinute kapitalisticke spolecnosti ukladaji data u NSA, namisto aby je meli pekne v teple u KGB, kde by si je soudruzi precetli a proverili jejich nezavadnost a eventuelne podle nich mohli vytipovat lidi, ktere je potreba zavrit a v kriminale umlatit k smrti, jako treba Sergeje Magnitskeho.
Ad prečo by štát (t.j. my všetci občania štátu) nemohol podnikať, v prospech občanov štátu? (bez zisku a podobne) - stát samozřejmě podnikat může. Jenom mu to moc nejde. Státní podniky jsou neefektivní, nezavádějí dostatečně rychle inovace, mají mimořádně mizerný zákaznický servis, jsou plné byrokracie a často i korupce. Stejně jako státní správa. Stát je opravdu špatný hospodář. A jaké vidím důvody?
1. Soukromý podnikatel je musí o místo na trhu bojovat s konkurencí. Stát zpravidla zavede monopol (Česká pošta, svého času Telecom, ještě dříve Česká spořitelna, Česká pojišťovna která mi proplácela pojistnou událost dva měsíce atd.). Tím pádem má zákazníka jistého, protože ten nemůže jít k nikomu jinému. Proto pádem nemá motivaci cokoliv zlepšovat.
2. V soukromém sektoru je úspěch firmy, a tedy zisk majitelů, závislý na schopnostech managementu, rychlosti inovací, schopnosti pracovníků atd. Stát naopak dosazuje managery proti kterým je nejmenší odpor, případně jde o trafiky za zásluhy. K inovacím ho musíte tlačit, a i tak to jde směšně pomalu. Koukněte se na postup elektronizace státní správy, a srovnejte to se soukromým sektorem. Pracovníci jsou zpravidla vybírání podobně špatně jako management, takže se ve státním sektoru hromadí ti méně schopní (čest výjimkám).
3. Soukromník se snaží dělat věci efektivně, protože je na efektivitě závislý jeho zisk. Stát je naopak prorostlý byrokracií.
4. Majitelé soukromých firem si umí pohlídat, aby u nich nedocházelo ke korupci, protože je to pro ně ušlý zisk. Státní sektor je korupcí prolezlý skrz naskrz, protože management má prakticky nulovou odpovědnost vůči majitelům.
5. Odpovědnost vůči "majitelům" - tedy občanům - je u státního sektoru omezená na to že v příštích volbách za pár let mohou zaškrtnout B nebo C místo A. Trochu mohou zatlačit média, případně protesty a demonstrace. Takže každému stačí pracovat jen tolik, aby ho zítra demonstranti nevyhnali z budovy :)
6. Když do vývoje nebo výroby investuje stát, podílejí se na tom finančně všichni občané kteří platí daně. Proč bych měl platit řekněme vývoj a výrobu televizí, když mě nezajímají? U soukromých firem platí jen jejich zákazníci.
Mimochodem "skvělé" výkony státu můžete vidět například na ČSA. Ty převzal pan Tvrdík, který nejprve jako ministr obrany pracoval na nákupu stíhaček (což bylo podle médií provázeno úplatky v řádu miliard korun), a poté co skončil na pozici ministra, měl jít do polostátní společnosti Aeru Vodochody. Proti tomu protestoval Boeing jako spolumajitel. Do státního podniku Správa letišť se také nedostal, protestoval ministr dopravy. Nakonec byl dosazen - bez výběrového řízení a bez znalosti angličtiny - na místo šéfa ČSA. Tam mimo jiné vyměnil většinu managementu, nakoupil desítky limuzín, chystal velkou a zcela nerealistickou expanzi firmy, u toho utratil 236 milionů Kč za poradenské služby, zavázal firmu k nerealisticky velkému odběru nových letadel, s piloty usmlouval každoroční růst platů "jen" o 15%, a už druhý rok se mu podařilo přivést firmu do půlmiliardové ztráty.
Firmu měl zachránit Radomír Lašák. Byl to bývalý člen představenstva skupiny ČEZ, v rámci opčního programu tam získal akcie za 165 milionů Kč. V ČSA nastoupil s tím že ořeže "mrtvé maso". Místo toho hromadil ztráty, a lepil je rozprodáváním majetku.
Dalo by se o tom psát ještě dlouho. Dnes mají ČSA v nejlepším případě hodnotu slotů na letištích, na která létají (letadla nejsou jejich, všechno ostatní je už také prodané). Je to typický příběh státem vlastněné společnosti.
Pojďme to srovnat se soukromou společností TravelService. Tu založila dvojice Roman Vik (za komoušů letušák, věděl co je letadlo a jak se do něj leze; btw členové posádek tehdy běžně pašovali hodinky a další věci, které se prodávali vexláci před Tuzexem) a Jiří Šimáně (za komoušů pracoval v podniku zahraničního obchodu Strojexport, věděl jak vypadá faktura, co je bankovní převod, měl kontakty venku). Když v devadesátých letech v ČSA vyřazovali starý Tupolev, pánové si na něj vzali leasing a začali létat. Drželi náklady na minimu, nikdy nekupovali desítky firemních limuzín, nepotřebovali platit stovky milionů za poradce, maximalizovali využití letadel, neměli bordel ve smlouvách, neplatili každoměsíčně hromady mastných faktur za fiktivní služby... Dneska je jejich společnost zdravá, má víc letadel než ČSA, a kupují v nich podíl.
No, ony existují i opačné případy.
Nejkřiklavější je hospodářská krize v roce 1929 a Rooseveltův "New Deal" v letech 1933-37. Díky velkým státním zásahům do bankovního systému a státním investicím do energetiky a infrastruktury se ekonomika USA po hospodářské krizi postavila na nohy. Národní socialismus v Německu ve stejném období z ekonomického hlediska fungoval taky velice dobře. Marshallův plán po válce dal dokupy celou západní Evropu.
Ostatně, energetická síť v USA je dodnes v mnohem horším stavu než ta v Evropě - právě proto, že soukromí vlastníci šetří kde můžou a konkurenti si vzájemně hází klacky pod nohy. V ČR (a i jinde Evropě) jsou rozvodné společnosti státní a funguje to mnohem lépe - tedy alespoň z technického pohledu.
Dalším příkladem je např. privatizovaný OP Prostějov. Jako státní podnik fungoval celkem dobře. Ne tak dobře, jako západní oděvní koncerny, ale fungoval. Po revoluci ho neschopný (nebo možná všehoschopný) management přivedl na buben. Podobně dopadla Nokia po nasazení trojského koně Stephena Elopa. Naopak, Budějovický Budvar je vlastněný státem a v ostré konkurenci soukromých pivovarů se celkem drží.
Tvrzení "Stát je špatný hospodář" je mýtus. Stát umí být stejně dobrý a stejně špatný hospodář, jako soukromý vlastník. Záleží na tom, jak schopné a motivované vedení si vlastníci dosadí. Pokud si voliči vyberou F.D. Roosevelta a akcionáři Steva Jobse, vydělají na tom. S Elopem nebo Gottwaldem už to tak dobré nebude.
Jediný (ale zásadní) rozdíl je v tom, že koupit a prodat akcie je mnohem snazší, než změnit občanství.
New deal jel taky na dluh, ale vnitřní, který se povedlo občanům politicky "prodat". Zrychlil ale inflaci dolaru.
Marshallův plán byl něco zcela jiného. To byla investice do válkou zničených ekonomik, které ale jinak fungovaly na zdravém základě, jen potřebovaly počáteční kapitál. Bylo to tedy podobné, jako když existujete do rozvoje firmy, u které víte, že má zaručený odbyt. Byl také jednorázový - spustit a dál nechat žít vlastním životem, ne něco trvale spravovat a vlastnit.
Rooseveltův "New Deal" byl nutný díky tomu, že FED špatně sehrál svoji roli, když byla ekonomika v recesi. O národním socialismu psali jiní, nechci to jen opakovat.
Srovnávat americkou a českou rozvodnou síť je trochu nefér. Ta americká je starší než česká, a díky kombinaci nižší celkové hustoty zalidnění a existenci obrovských aglomerací je výrazně dražší. Proto musejí přicházet s novými postupy:
https://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA
https://www.youtube.com/watch?v=lcjhjna9jZE
V US jste z podobných důvodů mohl vidět nasazení spousty technologií. Například když zavádíte telefony v Praze nebo v Brně, bude trvat dost dlouho, než se počet operátorů na ústřednách stane neúnosný. V US to šlo o dost rychleji.
http://blog.sciencemuseum.org.uk/collections/files/2013/05/B600588.jpg
http://ethw.org/images/4/4e/Phone1903.jpg
Podobně jsme se v osmdesátých letech smáli, když televize ukazovala záběry smogu v US a snahy o řešení situace. O cca dvacet let později jsme v ČR měli daleko víc aut, z důvodu smogové situace jsme zaváděli zákaz vjezdu do centra a omezovali provoz nejvíce znečisťujících provozů.
OP Prostějov mohl svého času stavět na levné pracovní síle a izolaci východního bloku. S nárůstem mezd a otevřením trhu byla situace neudržitelná. Číňan tehdy pracoval za 5% evropské mzdy. Čech vyšel odhadem 5x dráž, k tomu chtěl měsíc dovolené, placenou nemocenskou, musí se za něj platit sociální a zdravotní pojištění atd. Pak tu pochopitelně nemá smysl vyrábět oděvy, a i přes náklady na dopravu je daleko levnější je dovézt. K tomu přičtěte to že Češi chtěli oblečení západního stylu.
Dnes je situace trochu jiná. Mzdy v Číně stoupají, takže se textilní průmysl přesouvá do Bangladéše, Barmy, Kambodži a Vietnamu. Část se přesouvá i zpátky do východní Evropy, protože rozdíl ve mzdách už není tak veliký, a možnost dostat produkty na trh s menším dopravním zpožděním občas ten rozdíl i vyváží.
Ono by to efektivni byt mohlo, ale jen a pouze za predpokladu, ze by stat nedisponoval zadnou silovou slozkou, ktera te donuti zaplatit i za spatne odvedenou praci.
Zkus si predstavit, ze ti prijde instalater, vsechno zkurvi, ale pak na tebe vytahne kver, at navalis prachy. Proc by to mel delat jinak? Ve finale (aktualni stav) uz ani nic kurvit nebude, ale vytahne ten kver rovnou.
A vyvoj do budoucna? Preventivne postrili pulku sidliste a ten zbytek mu prachy odevzda dobrovolne, vsechny a rad.