Jako pseudpofotograf si dovolím dodat, že s čočkou o průměru 5 mm překrytou sklíčkem umatlaným od zpocených rukou a s přinejlepším pofiderní kompenzací optických vad a pevnou clonou okolo f/1.8 budete rádi, když vyfotíte jednotky Mpx. Ty stovky by se daly využít jedině jako stabilizace, jinak na samotný obraz u neklepajícího se telefonu to vliv mít nebude. Už teď v mým Realme 7 Pro je foťák s vzdáleností pixelů 800 nm (při 64 MPx). Zvyšování hustoty už je za hranicí fyzikální reality - co asi tak budou snímat pixely vzdálené od sebe méně, než je vlnová délka dopadajícícho světla? Navíc při takových rozměrech je SNR takového senzoru už tak nízké, že i přes den je to spíš kalkulačka než fotoaparát. Navíc to nejspíš stejně dopadne tak, jako u mého mobilu, kde je sice 64 Mpx snímač, ale pokud si to manuálně nevynutím přes speciální režim fotoaparátu, tak to fotí jen v 16 Mpx a z 2x2 pixelů to dopočítává obraz tak, aby ty fotky vůbec byly použitelný.
Existují vůbec nějaké výjimky? Pokaždé, když mi někdo začne tvrdit, že nějaký mobil fotí naprosto skvěle (obvykle dokonce "tak skvěle, že už není potřeba samostatný foťák"), tak se zkusím podívat, jak si poradí s trávníkem nebo korunou stromu. Ještě jsem neviděl žádný, kde by výsledek nebyl k pláči.
nejlepší foťák v moblech podle dxomarku produkuje tyhle fotky https://cdn.dxomark.com/wp-content/uploads/medias/post-88973/OVERVIEW.jpg, jak řikáš, stačí se podívat na texturu trávy a chodníku. Osoba v popředí je ale vykreslena poměrně slušně, ač tam jde vidět přílišný mikrokontrast, nejsou tam vidět žádné pohybové, přechodové a barevné artefakty, při snížení rozlišení je ale fotka poměrně povedená, na zařízení schované v kapse s miniaturním objektivem.
Na téhle fotce mi chodník a trávník až tak hrozné nepřipadají, spíš vypadají přirozeně neostře (pokud tedy pominu, že jsou na fotce místa, která jsou dál a působí ostřeji). Ale třeba na hřbetu bližší ruky se viditelně střídají místa, kde se měl doostřovací algoritmus čeho chytit, s místy, která jsou "vyžehlená" a chybí jakýkoli náznak textury. Podobný efekt je vidět i na bundě. Ale na poměry fotek z mobilu je to samozřejmě výrazný nadprůměr, to musím uznat.
to je podle mě záměrné klamání, nikdo z mobilu nevytvoří fotku velkou 576Mpix, tohle rozlišení bude mít je fyzicky snímač a z něho poleze fotka o běžné velikosti, stejně jak se spekuluje ve zprávičce.
Čip využije rozlišení, aby udělal obrazované korekce a průměrováním (či jinými metodami) získal co nejvíce dat. Rozhodně to ale neplatí, že 576Mpix snímač umí nasnímat stejné množství informací do fotky.
Je také možné, že čip bude vrstvený a tím se vyhnou nekonečnému zmenšování pixelů.
Tak tohle je ale obecné - snímač zrcadlovky třeba 24mpix také není tak docela 24mpix... Je to Bayer, tedy každá barva má jen třetinu pixelů a plných 24mpix máme jen jasově, pro barvy už se to kombinuje/interpoluje.
U těch mobilních je to holt o level výš, již známý 108mpix je vlastně 27x4, kdy optimální rozlišení je "jen" 27mpix, kde se dosáhne průměrování maximálního DR atd, ale to neznamená, že tam těch 108 miliónů buněk není...
Vlastně neexistuje žádný barevný snímač, kde by nebyl s počtem buněk rozpor (u Foveonu se s počtem taky v letácích čaruje, byť tak trochu naopak)...
Je to horsi Tome!
108mpx je organizovan po 3x3 bunkach stejne bayer barvy ("nona-cell"), takze to odpovida presne tomu, co produkuje 12 MP bayer, ktery vlastne ma barevne rozliseni 3MP :-)
Podobne je resen 48mp quad-bayer, ktery taky odpovida 12MP bayeru.
O "chlup" lepe si povede 64mp quad-bayer, ktery odpovida 16MP bayeru :-)
Proste vyrobci se nam snazi vnutit, ze 16 dilkova pizza je lepsi nez 8 dilkova :P
Beru to tak, že pro 27x4 se to chová stejně jako 27mpix Bayer :-) Jinak ale jistě, šlo by to ještě vydělit třemi...
Zas na druhé straně ale zrovna z toho 1/2inch 48mpix quad Bayeru jsem viděl až nečekaně slušné fotky i při plných 48mpix, ukazuje se, že minimálně na některé barevné motivy při dobrém zpracování ta menší barevná informace moc nevadí - člověk tím vlastně má "dva v jednom" - buď 12mpix s lepším DR atd anebo 48mpix s některými kompromisy, což není zas tak blbé.
Ad Sigma - tak původní Foveon je opravdu fullcolor, akorát že tam pro změnu úspěšně mlží Sigma, kdy snímač třeba 5mpix fullcolor velmi ráda vydávala za 15mpix, což už taky byla slušná "reklamština". A poslední SD Quattro už jsou samostatná kapitola, kde se píše o Foveonu, ale ve skutečnosti už tak moc fullcolor není. Ne, fakt mne nenapadá jediný digitál fotící barevně, kde by se s rozlišením nepracovalo "poněkud kreativně" :-(
9. 9. 2021, 15:23 editováno autorem komentáře
"Plne barvy" ma jenom ta prvni generace Foveonu.
Jinak R/G/B snimani meli kamery Sony F35 a jeji facelift na Panavision Genesys.
https://en.wikipedia.org/wiki/Genesis_(camera) ... ale porad jsou ty filtry vedle sebe, takze jestli jich mate stejny, ci nestejny pocet, nehraje prilis roli - budete tam porad mit artefakty.
Samozrejme plne barvy poskytuji 3 cipove systemy, ktere jsou udelany poctive - s plnym rozlisenim snimacu. Protoze zde se casto stavalo take to, ze sice kamery meli snimace tri.. ale v mensim rozliseni a byly fyzicky posunuty aby se vzorkovali pixely mezi :) Holt ta kreativita je bezmezna :)
V soucasne dobe lze lepsi snimkovani zajistit medium formaty, ktere maji posun snimace, takze pokud se scena nemeni, lze z vicero expozic ziskat plne barvy. Podobnou featuru maji i nektere modely mensich fotaku.
Na Sigma foťáky fotím dlouhodobě, Merrill a SD14 má plný počet pixelů pro každou barevnou složku, u Quattro (čip je označován jako Feveon X3) mají dvě vrstvy nižší rozližení, pouze červená má plné). Poté tady je spousta CCD snímačů zejména v černobílém provedení, které mají plné rozlišení a barvy se získávají různými filtry před objektivem, např. v astronomii tohle hodně frčí.
Ano, problém je, že u těch mobilů s 500Mpix to znamená řádově méně informací. Oni vlastně tuhle srandu s Mpix dělají primárně pro to, aby získali aspoň 12Mpix informací a mohli z toho interpolovat aspoň 20Mpix snímek a lidé byli spokojení. Osobně bych právě neřešil ten počet Mpix, protože to je spíše imaginární číslo, které nedokážeme jednoduše promítnout do výsledného snímku.
Zrcadlovky třeba rádi dělají pixel shifting, kdy posouvají snímač mezi snímky o kousek vedle, tím také virtuálně zvyšují rozlišení snímače a cíl je jediný, získat více informací, snížit množství šumu, aby výsledná fotka byla věrohodnější.
najdou ce tací, ale také to nepoužívám. Viděl jsem to ale v akci u H6D-400C a ten rozdíl byl patrný. Bych řekl, že mají málo, drtivou většinu fotek dělám jako skládačky z více snímků, protože jeden je prostě málo na velké tisky a hlavně dynamický rozsah je pořád ještě špatný.
576Mpix je mimochodem jen a pouze marketing.
Tak třeba na reprodukci obrazu ze stativu to funguje perfektně, to samé různé produktovky... A na okraj aspoň u Olympusu je výsledek navíc fullcolor (ala Foveon), protože pixelshift postupně bodu překryje, takže každý výsledný pixel projde R, G i B pixelem, což také není od věci.
Ale přirozeně pro "živější focení" je použitelnost daleko spornější - na něco se použít dá reálně, ale zdaleka ne na vše.
"vzdálené od sebe méně, než je vlnová délka dopadajícícho světla?"
Ono se da pracovat i pod vlnovou delkou. Treba Near-field scanning optical microscope. Ale to je specialni pouziti. Nebo vlastne kazda ta mala prutova televizni antena k TV usb donglum na lambda/4 ma rozmer mensi nez vlnova delka, a antena muze byt i kratsi, jen je signal slabsi, a jak pisete, SNR to zabije.