Vis ze to byl vtip?
Ale aby rec nestala - nova disketa stoji par supu:
https://www.floppydisk.com/5point25
Nj jirsak ... vis jirsaku, mam doma Atari ... 8bit. A vis ty jirsaku co mam k tomu? Krabicku, tak 3x5x1cm ... a v te krabicce je chip ... a ten se chova, jako by k tomu byla pripojena originalni disketova mechanika. Ten 8bit to nijak nepozna. Akorat ze tech disket je tam kapacitne asi miliarda.
Vis jaka je cena ty krabicky? Asi tak tisicikorunu. A to primarne proto, ze to je kusova vyroba.
Vis co existuje Jirsaku? Nevis jak bych moh ... existuje "disketa", ktera dela presne totez, da se to strcit do libovolny disketovy mechaniky.
K cemu to je dobry? Mno treba k tomu ze ma nekdo nejake zaplombovane certifikovane zarizeni, kde nemuze vymenit celou tu mechaniku.
Misto mechaniky je samozrejme mozny pripojit totez, takze za tech 220M bych tam vymenil mechaniku za CFko, a koupil si nejakej ostrov.
Na druhou stranu byla i jiná média. Včetně flash pamětí (třeba standard CompactFlash je tu od roku 1994, v roce 1998 se už tyhle karty běžně používaly ve fotoaparátech), které byly proti magnetickému poli odolné a měly rozhodně lepší perspektivy do budoucna. Cenově byly samozřejmě jinde, ale řekla bych, že relativně k celkové ceně toho řešení to nemusel být zas tak výrazný rozdíl. A v roce 1998 byly 5.25" diskety opravdu už celkem dinosaurus za zenitem. V našem prostředí to už byla spíš rarita, byť v USA bylo asi historického hardwaru s touhle mechanikou více...
Ale uznávám argument, že i tak to přežilo čtvrt století...
Použít méně hustý zápis na disketu 3,5" v HD (1.44MB) mechanice není totéž jako jako zapisovat v 5,25"" DD (360kB) mechanice. Nevím to úplně přesně, ale: 3.5 HD mechanika má hlavu, která zapisuje úzkou stopu, takže i když zapíšu na disketu jen 720KB, tak zapisovaná stopa bude pořád stejná (jen vlastně jakoby zapíšu na každou druhou stopu). Mechanika 5.25 at už HD 1,2MB nebo hlavně DD 360kB má hlavu určitě větší, a na zápis každé 1 či 0 použije mnohem více energie ke zmagnetování mnohem větší plochy, a tudíž zápis je trvalejší.
O to ani tak nejde, primarne jde o to, ze mas hustejsi zaznam = vetsi sanci preslechu = vice chyb.
3.5" disketa se dala naformatovat i pres hranici 2MB, ale cim vic ses z ni pokusil vymacnout tim citlivejsi to bylo na zmenu mechaniky (casto to dala jen ta ktera to formatovala) a samozrejme na chyby.
Ostane z jednostranny diskety se s pomoci vrtaku dala udelat oboustrana, celkem normalne to fungovalo, ale spolehlivost taky sla dost do kopru.
Z pohledu tehdejšího východo-Evropana ano, ale z pohledu konvenčního západu se jednalo o zodpovědné a časem prověřené řešení. Pamatuji si problém Y2K jak ukazovali, že ještě v 1999 měla U.S armáda stroje z poloviny 80tých kde ten problém byl. Nás se Y2K moc netýkalo protože hw co se tu lifroval po pádu železné opony byl většinou z konce 80tých a začátku 90tých kde už přechod na 1.1.2000 by vyřešený. Dnešní našinci žijící se své zmanipulované bublině "cool a in" digitalizace by měli trošku šok kdyby věděli jaké je to jinde s tím digitálním experimentováním.
Ten systém ještě pěkných pár let provozovat budou, než kompletně přejdou na novější (After starting initial planning in 2018, the SFMTA originally expected to move to a floppy-disk-free train control system by 2028. But with COVID-19 preventing work for 18 months, the estimated completion date was delayed.). Ty prachy jsou za ten novější včetně min. 20 let jeho supportu.
A taky za tím cejtím snahu zbavit se toho DOSu (či co to tam je) a nahrazení něčím modernějším.
Ono v zabezpečování (a tam tohle rozhodně patří) se obecně používají stará a prověřená
řešení, byť desítky let stará. (A: jediné, na co se dá spolehnout, je gravitace - a ani ta není stoprocentně jistá!.
;oD )
Jaké reálné přínosy ten nový systém má mít? Samotné nepoužívání disket není důvodem k upgradu stejně jako třeba programovací jazyk není argument pro zavedení nebo nahrazení nějakého softwaru.
Existují emulátory disketových mechanik - jejich zavedení by bylo levné a protože to zařízení neobsahuje žádné mechanické části, odpadla by nespolehlivost s nimi spojená. Tohle bych čekal, že se udělá už dávno. A pak se může vést racionální diskuse o přínosech a nákladech případného nového systému (už bez bulvárních a emotivních výkřiků o nějakých zastaralých disketách).
A co takhle podivat se do zdrojoveho clanku? Nadpis je klasicky novinarsky chytlavy, ale je to o cele rekonstrukci ridiciho systemu.
The $212 million contract includes support services from Hitachi for "20 to 25 years," the Chronicle said. .... Beyond the floppies, though, the Muni Metro needs many more upgrades. The SFMTA plans to spend $700 million (including the $212 million Hitachi contract) to overhaul the light rail's control system. This includes replacing the loop cable system for sending data across the servers and trains. The cables are said to be a more pressing concern than the use of floppy disks. The aging cables are fragile, ... The SFMTA is reportedly planning for Hitachi to start replacing the loop cables with a new communication system that uses Wi-Fi and cellular signals for tracking trains by 2028....
Asi uniklo to podstatné z mého komentáře:
Tohle bych čekal, že se udělá už dávno. A pak se může vést racionální diskuse o přínosech a nákladech případného nového systému (už bez bulvárních a emotivních výkřiků o nějakých zastaralých disketách).
Chápu, že jednou za delší dobu je potřeba něco nahradit. Ale za normální považuji, že během té delší doby probíhá nějaká dílčí údržba a rozvoj. Proto bych čekal, že ty mechanické disketovky nahradí v průběhu těch 20+ let nemechanickými emulátory, které jsou spolehlivější, a dnes budou vycházet články s nadpisy o tom, jaké skvělé vlastnosti bude případný nový systém mít (místo skandálních výkřiků o disketách).
Na druhou stranu, že to celou dobu používají, může znamenat, že ty 5,25" diskety jsou dostatečně spolehlivá a použitelná technologie (což z osobní zkušenosti můžu celkem potvrdit, protože svoje diskety z počátku 90. let pořád přečtu :-).
Funguje to? Funguje. Je to spolehlivé? Asi ano, když to tam mají několik desítek let.
Potom se Ti nevyplatí naskakovat na každou módní vlnku a ve výsledku mít nekonzistentní systém alá kočička s pejskem pekli dort.
A k tomu jsou navázané nějaké legislativy a procesy.
Naopak to může poukazovat na dobře navrženou architekturu.
25. 10. 2024, 09:10 editováno autorem komentáře
Jejich situaci naprosto neznám, ale dokázal bych si představit, že by nový systém mohl třeba lépe optimalizovat vzdálenosti mezi vlaky, a tím dosáhnout vyšší kapacity. Nebo si třeba koupí novější a rychlejší vlaky. Nebo třeba chtějí na starý systém napojit nějaká moderní bezpečnostní opatření (detekce pádu do kolejiště) a s rozhraními 90. let je to peklo, a postupně by za ten vývoj vrstev kompatibility utratili víc než za jednorázový update.