ale to tady tak je, je jedna služba, mojeid.cz, pro ty služby schované za národním portálem se generují unikátní tokeny pro jednotlivé přístupy.
Tady je důležitá i jiná skutečnost, údaje nestačí pouze odposlechnout, při přihlašování probíhá ověření přes podepsání dat právě v té HW klíčence, neexistuje tedy riziko ukradení databáze hesel a její zneužití kvůli které právě vznikla poučka nepoužívat stejná hesla vícekrát.
U těch cílových služeb (veřejné služby – služby státu, obcí, krajů) nemáte žádné heslo, takže nehrozí jeho únik od té služby. Nepřihlašujete se právě ani k té cílové službě, ale k prostředníkovi, který ověřil vaši identitu. Očekává se, že tento prostředník dokáže přihlašování zabezpečit správně, protože to bude jeho core business. Trochu do toho hází vidle bankovní identita, protože přihlašování je pro banky vedlejší produkt – ale snad to zvládnou i ty banky.
@Filip Jirsák
Na banky padla nová regulace k té stávající, zabezpečit se budou muset, pokud to již zrovna v tomto sektory neudělali.
Spíš mi není jasné proč bych měl chtít MojeID, když už musím mít (povinně mám) "bankovní identitu", ještě ke všemu tak neštastně propletenou se státem.
7. 12. 2021, 13:49 editováno autorem komentáře
Je to tak, jak píšete. Banky nechtějí, aby jejich bankovní identita konkurovala jejich komerčním službám, proto ta varianta přes identitu občana funguje jenom vůči státu a ostatním veřejným službám. Ale díky tomu si můžete založit některý z ostatních prostředků pro přístup k identitě občana a přihlásit se i k těm privátním subjektům, jako jsou zdravotní pojišťovny nebo školy.
V budoucnu snad bude možné jednotlivé způsoby přihlašování do NIA zakázat, takže bude možné pro svůj účet bankovní identitu zakázat, pokud ji nepovažuji za dostatečně bezpečnou.
MojeID umožňuje přihlášení na nejvyšší úrovni „vysoká“, to bankovní identita neumí a umět nebude. MojeID bude fungovat v rámci celé EU, bankovní identita je zase české specifikum. MojeID bude fungovat vůči všem službám, kam se můžete přihlásit přes NIA (takže třeba i zdravotní pojišťovny, školy), bankovní identita bude fungovat jen vůči veřejné správě (stát, kraje, obce).
Nevím, čemu říkáte „nešťastně propletenou se státem“, když princip NIA je přihlašování k veřejným (tedy hlavně státním) službám.
Nevím, čemu říkáte „nešťastně propletenou se státem“, když princip NIA je přihlašování k veřejným (tedy hlavně státním) službám.
To je tím, že jsem jako nešťastně propletenou se státem
jsem označil bankovní identitu, ne NIA. A to ze dvou důvodů. První, kterým jste mi odpověděl správně na mou otázku - máme tu služby jako MojeID, a jistě i další, s daleko širším využitím. Druhý důvod je, že poslední co potřebuji je, aby se jakákoliv* banka míchala do mé identity vůči státu. Chápu, že někteří to vítají, některým je to jedno, za mě je to drzost nějvyššího kalibru. Nehledě na to, že tak jak jste výše popsal rozdíl mezi bankovní identitou a MojeID, tak je bankovní identita spíš zbytečná díra, chyba v návrhu, zralá tak na odstranění.
* ano, jakákoliv. Např. mám úvěr u jedné nejmenované banky a tím mi byla zřízena i identita a banka s ní může operovat - takže +1 potenciální díra a z mého pohledu jenom další nenechavé pracky do mého života.
Třetím důvodem může být, že obecně velmi nerad vidím, když se byznys paktuje se státem na občanech, což přesně bankovní identita je. K čemu je to cestička, o tom by mohli třeba v Číne vyprávět.
Jakmile je jednou rozhraní ... už to má <někdo> na hraní
Poleno: Chápu. Takže jste o něčem, čehož jediný účel je propojení se státem, napsal, že je to navíc (nešťastně) propojené se státem. Takže to byla jen nešikovná formulace, nemyslel jste tím nic „navíc“, ale že by bankovní identita vůbec existovat neměla.
Jinak mně se bankovní identita také nelíbí, myslím si, že by měla být alespoň opt-out, když už nic jiného. Ale rozhodně to není díra v systému, je to záměr – protože stát nedokázal k používání svých elektronických služeb lidi motivovat, a s bankovní identitou teď najednou získali elektronickou identitu miliony lidí. Je to řádově víc lidí, než kolik má MojeID validované pro použití s NIA nebo kolik reálně dokáže používat e-občanku. Takže z hlediska státu, který tím řeší svou neschopnost, to rozhodně smysl dává. A český stát neřeší elektronizací problémy občanů, pouze svoje problémy, takže to do toho zapadá.
Chápu. Takže jste o něčem, čehož jediný účel je propojení se státem, napsal, že je to navíc (nešťastně) propojené se státem.
Nechápete a mám pocit, že ani nechcete. Nejprve jste zmatlal co jsem označil za nešťastné (jednoduchá věta) a nyní se mé námitky snažíte postavit na směšnou rovinu "ó, propojení je propojené" ... směšné, trapné, ubohé.
Ale rozhodně to není díra v systému, je to záměr
Já jsem ale neřekl že je to díra v systému, ale spíš zbytečná díra, chyba v návrhu, zralá tak na odstranění
. To je velký rozdíl.
A ano, je to záměr. Je to záměr zřídit interface mezi státem a bankou na úkor občana. To je přesně to co má Čína, však do pár let uvidíte sám. Tato "přímá cestička" neměla nikdy existovat jak z koncepčních tak z bezpečnostních důvodů (pozn.: společenský systém, demokracie).
Takže z hlediska státu, který tím řeší svou neschopnost, to rozhodně smysl dává
Ano, dává, viz. odstavec výše. Nedává to smysl naopak proto, protože má stát vybudovanou např. e-občanku a fungují tady různé identifikace včetně MojeID, stačilo jenom zadat požadavek, věřím tomu, že po dlouhodobé smlouvě se státem by jistě sáhli s nadšením, protože jejich byznys by vystřelil do závratných výšin. Zkuste se zamyslet nad tím, proč stát nepodpoří soukromý sektor už pracující s identitatmi, zatímco se bez ptaní obrátí na banky. Ale na toto se čekalo nejméně 10 let a česká republika o tom moc nerozhodovala. EU, to je minimálně 10 let stará informace, chce propojit finanční informace o občanech se státem a bankami a hlavně i některými nebankovními subjekty - kritéria můžete hádat ;-) To byly úplně první koncepty, které z nich lezly při prvních zmínkách o GDPR. Teď mlčí, ale vidíme, kam jedeme ... Tehdy jsem netušil jak daleko to půjde, že míříme na čínský model je jasné už tak 5 let, ani se tím nikdo velice netají ...
8. 12. 2021, 09:48 editováno autorem komentáře
Nechápete a mám pocit, že ani nechcete. Nejprve jste zmatlal co jsem označil za nešťastné (jednoduchá věta) a nyní se mé námitky snažíte postavit na směšnou rovinu "ó, propojení je propojené" ... směšné, trapné, ubohé.
Já jsem napsal, že jste za nešťastné označil napojení bankovní identity na stát. Přičemž principem bankovní identity je napojení na stát.
To je přesně to co má Čína
Vůbec ne.
jenom zadat požadavek, věřím tomu, že po dlouhodobé smlouvě se státem by jistě sáhli s nadšením, protože jejich byznys by vystřelil do závratných výšin
Jenže za MojeID ani bankovní identitu stát nic neplatí.
zatímco se bez ptaní obrátí na banky
Myslím, že v tomto případě vycházela iniciativa spíš od bank. A stát na to přistoupil, protože to znamenalo, že někdo jiný vyřeší jeho problém. Od státu se chtělo jenom aby změnil zákon a bankám tohle umožnil.
Mimochodem, pro banky to má ten smysl, že vedle veřejnoprávní bankovní identity existuje i její soukromoprávní sestřička, kterou chtějí poskytovat firmám. Ta veřejnoprávní část má fungovat jako reklama: „podívejte, poskytujeme to i státu, takže je to důvěryhodné a budete to mít skoro jako kdyby vám to poskytoval stát“. Přičemž ono „to“ znamená „něco podobného“.
Ale na toto se čekalo nejméně 10 let a česká republika o tom moc nerozhodovala.
Jistě. A proto má EU celoevropskou identitu založenou na eIDASu a ČR si vedle toho udělala svou bankovní identitu. Nepřipadá vám hloupé svádět na EU něco, co je specificky české, má to svůj speciální český zákon, který nevychází z žádného nařízení ani směrnice EU, a funguje to tak jenom v ČR a nikde jinde v EU?
EU, to je minimálně 10 let stará informace, chce propojit finanční informace o občanech se státem a bankami a hlavně i některými nebankovními subjekty
Zase ty vaše báchorky.
Já jsem napsal, že jste za nešťastné označil napojení bankovní identity na stát. Přičemž principem bankovní identity je napojení na stát.
A já vám odpověděl, že jsem k tomu dodal konkrétní důvody, ne ten směšný, který mi přilepujete (Přičemž principem bankovní identity je napojení na stát
) abyste si připadal jako velký hrdina.
Jenže za MojeID ani bankovní identitu stát nic neplatí.
Takže další génius, který si myslí, že existuje něco zadarmo? Platíme za to tím, že banky mají přístup k dalšímu balíku informací, které budou použity proti nám - tak to totiž chodí. Aby mohly banky maximalizovat zisky, někdo musí platit
. To není nic nového, tahle hra na kdo tahá za kratší konec
se hraje už od nepaměti. Stát nás tak trošku prodal.
Myslím, že v tomto případě vycházela iniciativa spíš od bank.
Samozřejmě, že ano. A o to hůře. Hráči na globální šachovnici jsou vlastníci bank, ne náš stát. Náš stát rozhoduje jenom ve věcech šikanování občanů lokálními záležitostmi. A i o to brzo přijde, pokud se nevymyslí další.
Mimochodem, pro banky to má ten smysl, že vedle veřejnoprávní bankovní identity existuje i její soukromoprávní sestřička, kterou chtějí poskytovat firmám
A já mám být šťastný, že mi kvůli tomu byly násilně zřízeny ty identity, protože stát občany prodává korporátním zájmům? Mimochodem, to co jste napsal je snad dokonce státní intervence do trhu. To musí mít v MojeID radost, že je stát takto "podpořil" pomocí nebohým bankám #sarkasmus
Nepřipadá vám hloupé svádět na EU něco, co je specificky české
Já to ale na EU nesvádím. Já jsem vám jenom napsal, o čem mluvili její představitelé už před 10 lety a o čem plácají dodnes. Za to ale já opravdu nemohu - tedy za to co plácají, ne že jsem si dovolil to připomenout.
Zase ty vaše báchorky.
Jaké báchorky? To byl původní záměr GDPR. O tom, že to bude taky parádní interface pro přístup k datům a evropskému datovému trhu (dat o občanech), o tom se pro změnu tehdy nezmínili vůbec. To první si pamatuji velmi dobře, protože mne to nadzvedlo ze židle. Ovšem blbě se to dohledává. Takové věci občas plácne nějaký mocnář v rozhovoru, zajímavý insight, ale googlem to prostě jen tak nedohledáte. Klidně mi to nevěřte, na tom nezáleží.
Možná si na to vzpomenete, v jednu dobu, osobně bych to odhadl tak 2010, začalo "všem" strašně vadit, že lidi mají hodně naspořeno a nechce se jim zas tolik pořád utrácet. Začaly vycházet bankovní studie a články o tom, kolik mají "zaprdění" češi nasysleno a jak je to <paleta blbin: doplňte>. Ještě dodnes to můžete zaslechnout. A tak se pak začali různí politici vyjadřovat k tomu, že by bylo dobré s tím něco dělat, dostat peníze do oběhu, tedy donutit lidi utrácet, tedy dostat někam zisky, provize, poplatky ze zvýšeného množství oběhu peněz v oběhu. A toto byl jeden z návrhů jak podpořit finanční sektor dostrkávání lidí k utrácení - aspoň k vrážení peněz do fondů, kde si je taky vlivníci vyzvednou. Na tom není nic konspiračního, to je prostě trocha blízké historie, když se pozorně podíváte, ještě dnes můžete vidět tuto vlnu plout.
A k tomu se pak začali vyjadřovat mocnáři z EU (ty naše jelítka spala někde tak na úrovni vexlování se solárními panely), že by jako bylo dobré dostat různé subjekty do tohoto kolotoče (ovšem ne všechny jsou nutně banky) - jak jinak než poskytnutím dat, přehledů a blá blá blá ... je jasné, že přesně takto doslova to nedopadlo, to vidíme, ale takto to říkali a stavěli se k tomu. Oni o tom plácali, ne já. Sorry jako.
8. 12. 2021, 12:36 editováno autorem komentáře
A já vám odpověděl, že jsem k tomu dodal konkrétní důvody, ne ten směšný, který mi přilepujete (Přičemž principem bankovní identity je napojení na stát) abyste si připadal jako velký hrdina.
Principem bankovní identity je napojení na stát. Takže to, že je napojena na stát, by pro vás nemělo být překvapením.
– Jenže za MojeID ani bankovní identitu stát nic neplatí.
– Takže další génius, který si myslí, že existuje něco zadarmo?
Zkuste si mou větu přečíst ještě jednou, pomalu – a soustřeďte se na to, zda tam někde vidíte slovo „zadarmo“.
Platíme za to tím, že banky mají přístup k dalšímu balíku informací, které budou použity proti nám - tak to totiž chodí.
Ve skutečnosti ten „balík informací“ jsou jenom informace, které už mají, totiž naši totožnost – jméno, příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště. Jediné, co se na tom změní, je to, že mají tyto informace ověřené skrze ROB, dříve to záviselo jenom na tom, že to úředník správně opsal z občanky. A teoreticky je možné, že banky rovnou dostávají z ROBu informace o změně – tím si ale vůbec nejsem jistý, protože to podle mne pro fungování bankovní identity nepotřebují. (A stejně máte ve smlouvě s bankou, že jí tyto změny musíte hlásit.)
Stát nás tak trošku prodal.
Jako pravděpodobnější se mi jeví, že (opět) vůbec netušíte, jak to celé funguje.
Mimochodem, to co jste napsal je snad dokonce státní intervence do trhu.
Není.
To musí mít v MojeID radost, že je stát takto "podpořil" pomocí nebohým bankám #sarkasmus
Já z toho mám úplně stejnou „radost“, jako v MojeID. Navíc stát často místo NIA propaguje právě bankovní identitu a na ostatní poskytovatele zapomíná. Nelíbí se mi to – ale z toho důvodu, že je to technicky a věcně špatně, ne proto, že se banka od státu dozví vaše jméno, která asi doteď nevěděla.
Mimochodem, stejně jako není důvod, proč by stát měl podporovat bankovní identitu, není ani důvod, proč by měl podporovat MojeID. Jsou i další soukromí poskytovatelé zaručené identity, třeba I.CA.
Já to ale na EU nesvádím.
Váš komentář tak vypadal.
Já jsem vám jenom napsal, o čem mluvili její představitelé už před 10 lety
Vzhledem ke spolehlivosti ostatních informací, které předkládáte, jsem si skoro jist, že o ničem takovém nemluvili.
To byl původní záměr GDPR.
Ne, nebyl. Původní záměr GDPR byl aktualizovat a sjednotit ochranu osobních údajů napříč EU.
Ovšem blbě se to dohledává.
Ano, věci, které se nikdy nestaly, se obecně dohledávají těžko.
A toto byl jeden z návrhů jak podpořit finanční sektor dostrkávání lidí k utrácení - aspoň k vrážení peněz do fondů, kde si je taky vlivníci vyzvednou.
Mohl byste alespoň naznačit, kudy se ubírá to, co vám probíhá hlavou, a jak nějaké investiční fondy souvisejí s bankovní identitou, GDPR nebo sdílením informací?
jak jinak než poskytnutím dat, přehledů a blá blá blá ...
Blá blá blá. Jak přesně to, že se banka ujistí, že Novák se jmenuje opravdu Novák, způsobí, že někdo vloží peníze do nějakého fondu?
Mám silný pocit, že už zase jedete svou konspirační agendu, která vůbec nijak nesouvisí s předmětem diskuse.
@Filip Jirsák
Bankovní identita je v podstatě SSO a podle vás přináší pouze informaci o tom který uživatel to používá. To už je směšné až na půdu ...
Nevadí, moje chyba, měl bych být chytřejší a s trolíkem alá "Banky existují aby lidem hlídaly peníze" se ani nezačínat bavit ...
Bankovní identita je v podstatě SSO a podle vás přináší pouze informaci o tom který uživatel to používá. To už je směšné až na půdu ...
To, že už zase žvaníte o něčem, o čem vůbec nic nevíte, směšné není. To je smutné.
Banka komunikuje jenom s NIA. Dostane požadavek „chce se někdo přihlásit na úrovni záruky značná“. Dotyčný se v bance přihlásí a banka předá NIA údaj „přihlásila se osoba s ID“ (to ID odkazuje na ROB).
Nevadí, moje chyba, měl bych být chytřejší a s trolíkem alá "Banky existují aby lidem hlídaly peníze" se ani nezačínat bavit ...
Já jsem nikde nepsal, že banky existují, aby lidem hlídaly peníze. Ano, vaše chyba – kdybyste byl chytřejší, došlo by vám, že nevíte vůbec nic a nepsal byste nikam.
@Filip Jirsák
žvaníte o něčem, o čem vůbec nic nevíte
To si dejte do Bio, ať to nemusíte pořád všem opakovat ...
Já jsem nikde nepsal, že banky existují, aby lidem hlídaly peníze.
A už zase lžete. To bylo připodobnění, nikdo netvrdil že přesně tato písmenka takto naskládaná do slov jste nutně někam napsal ...
Každopádně jste z toho zase udělal průjem urážek, protože neumíte slušně diskutovat, takže HOWGH.
Např. nechápu, proč by nějaké soukromé banky měly mít takové informace:
Air Bank bankovní identitu pro komunikaci se státní správou spustili v březnu 2021 a Jana Pokorná zmiňuje, že si ji klienti oblíbili, používají ji opakovaně a celkový počet využití se blíží 300 tisícům. Komerční banka spustila bankovní identitu pro své klienty také v březnu a od té doby se k ní přihlásilo téměř 40 tisíc jejích klientů, kteří realizovali na 130 tisíc operací. Mezi nejčastější žádosti v Portálu občana patří například bodové hodnocení řidiče, rejstřík trestů, živnostenský rejstřík či žádost o využití údajů z Registru obyvatel.
https://www.podnikatel.cz/clanky/s-bankovni-identitou-si-nove-zaridite-i-pojisteni-nebo-plyn-moznosti-pribyva/
Např. nechápu, proč by nějaké soukromé banky měly mít takové informace
Které informace myslíte? Počet použití bankovní služby? Tu informaci banka samozřejmě má, stačí se podívat do logů. Nebo myslíte ty informace o počtu využití konkrétních služeb v Portálu občana? Ty se banky dozvěděly stejně jako všichni ostatní z toho článku nebo z nějaké tiskové zprávy Ministerstva vnitra nebo Správy základních registrů. Subjekt poskytující autentizační službu pro NIA neví, do jaké služby se uživatel přihlašuje. A samozřejmě neví ani to, co uživatel v té službě dělá. Právě proto je tam NIA jako prostředník mezi autentizační službou a službou, ke které se uživatel přihlašuje. Ty dvě strany o sobě nevědí, ani služba (portál) neví, jakou službou se uživatel přihlásil. Ví akorát úroveň záruky a údaje, z registru obyvatel (případně kontakty), které předá NIA.
„...poslední co potřebuji je, aby se jakákoliv* banka míchala do mé identity vůči státu. Chápu, že někteří to vítají, některým je to jedno, za mě je to drzost nějvyššího kalibru.“
Přéééésně. Identifikaci pro účely státní správy jakožto neziskového aparátu a úřadu s vymezeným účelem poskytování služeb občanovi (soudruh Dědyš by zde nesouhlasil) by měl stát zvládnout provozovat jako vlastní prostředek z bezpečnostních (i účelových) důvodů oddělený od jakýchkoliv dalších subjektů, natož komerčních. Případné využití pro nestátní subjekty by mělo být výhradně na výslovný souhlas ověřovaného občana, a to v míře jím nastavené. Buďto se v superbordelu identit dostatečně neorientuju, nebo stát (jako obvykle v elektronizaci) selhal.
Identifikaci pro účely státní správy jakožto neziskového aparátu a úřadu s vymezeným účelem poskytování služeb občanovi […] by měl stát zvládnout provozovat jako vlastní prostředek
Já jsem naopak rád, když stát neprovozuje nic, co provozovat s principu nemusí. Porovnejte si elektronické podpisy, datové schránky a přihlašování k NIA. Datové schránky provozuje stát a je to samé „neumí, nejde“. Elektronické podpisy jenom v ČR nabízejí tři subjekty, konkurují si, můžete si vybrat zda chcete privátní klíč v souboru, na čipové kartě, v tokenu, na e-občance, můžete si k tomu snadno přikoupit šifrovací a autentizační certifikát. Přihlašování k NIA můžete mít přes čipovou kartu od I.CA, od MojeID si můžete vybrat přihlašování přes Windows Hello, mobilní aplikaci, FIDO2 token a teď už podporují i úroveň záruky vysoká z univerzálním FIDO2 tokenem zabezpečeným heslem. A můžete MojeID používat i všude, kde je podporované OpenID, použitý FIDO2 token můžete používat na všech webech, které FIDO2 podporují. Ty možnosti, otevřenost, přístup k věci – to je prostě diametrálně odlišné.
Já jsem naopak rád, když stát neprovozuje nic, co provozovat s principu nemusí
Jenomže on z principu musí, jako např. občanské průkazy. Jistě by vám hodilo, aby moc nad občany měly uvědomnělé korporace, mě rozhodně ne, naopak. A dnešní doba je toho důkazem - i díky tomu jsou takové demagogické výkřiky směšné.
Vidíte, jak je takovou hloupá generická odpověď k ničemu?
Hloupé a k ničemu jsou především vaše komentáře. Napíšete jeden nesmysl, já to vyvrátím, a vy v reakci na to vymyslíte nových pět nesmyslů. Vymýšlet nové a nové nesmysly je daleko jednodušší, než je vyvracet. Na čemž je založená vaše diskusní taktika – zavalíte diskusi tunami nesmyslů. Já už jsem několik vašich nesmyslů v této diskusi vyvrátil, takže nepovažuji za účelné vyvracet vaše další nesmysly – myslím, že už je více než dostatečně prokázáno, že píšete jeden nesmysl za druhým a není tedy potřeba to dokazovat u každého zvlášť.
mimochodem, přihlašování pro banky je hlavní produkt, spoléhají na to všechny jejich služby a ČNB jim drží nůž na krku v podobě astronomických pokut, pokud tohle zvorají. Bankovní identita není nějaká služba, kterou provozují bokem, ale je to služba provozována podle zákona, pracuje s osobními daty, které banka o svých klientech eviduje.
@...
Kdyby jenom pracovala s osobními daty, ale při průniku by klidně někdo mohl za vás operovat vůči státu. Tady končí veškterá sranda. Je pravda, že díky tomu jsem byl schopný si ze zahraničí resetovat heslo do datové schránky. Na druhou stranu, úplně klidně z toho nespím. Je to dvou sečná zbraň, velmi silná. Osobně tipuji, že přijde série problémů spojená právě s tímto, to je jenom otázka času.
ty problémy jsou reálné a také se mi nelíbí. Vůbec nejde o proniknutí do banky, slabí článek jsou uživatelé. Napadený telefon, který je schopný přeposílat sms údaje, opakovaná a uniknutá hesla, napadený domácí router, který provoz odchytává, přesměrovává atd. Nebezpečené chování uživatelů je další tikající bomba, řada lidí je schopná zadat kamkoliv jakýkoliv údaj, jen aby se dostala dál, stačí je o ten údaj požádat. Je tady obrovské množství lidí, u kterých to je jedno z prvních setkání s počítači a internetovými službami, doteď používali max. chytrý telefon a aplikace pro zábavu, nic jim nehrozilo a i tak se chovali, najednou jim něco hrozí.
Obrovské množství lidí ani nepoužívá internetové bankovnictví, takže k němu neznají přihlašovací údaje, netuší, jestli ho někdo nepoužívá místo nich a nemají nad tím kontrolu. Banky dnes na ověřování lidi se tak trochu vykašlali a umí zřídit internetové bankovnictví i s minimem znalostí a bez ověření dokladů.
Bankovní systémy a ty státní jsou z pohledu bezpečnosti srovnatelné, na pozadí se tomu věnují i skoro stejní lidé, struktura technologií je podobná, jsou nad tím nasazené podobné kontrolní procesy, je stejný dodavatelský rětězec. Jsem v tomhle oboru lehce ponořený.
@L.
Hmmmm, nejjednodušší vektor bude bezesporu přes můj počítač - a pak zkuste prokázat, že jste něco neudělal. Zkoušel jste se někdy rozumně domluvit se státem? (Rétorická otázka, netřeba odpovídat.)
Mě děsí, že taková možnost vůbec je, v podstatě na kliknutí problémy na roky. Povím vám co se mi jednou stalo na úřadě. Přišel jsem si udělat nový řidičák. Fotka, blá blá ... přijďte za měsíc. Přišel jsem, řekl jméno, paní hledala a nic. Váš řidičák tady není a povídá mi, určitě jste si zadával žádost? Ano, že musíte jet v pracovní den přes celou republiku do místa bydliště, jdete na úřad a pak máte volno, to si pamatujete. Fajn, řidičák nenašli. Zavolali si jakéhosi vedoucího. Hledal v nějakém kanclu i s paní, pak se vrátili a oznámili mi, že žádnou takovou žádost neevidují. Jinými slovy, že jsem osel a vymýšlím si. Mé štěstí bylo, že dole na recepci dělala známá ze základní školy a já s ní prohodil pár slov, když jsem tam před měsícem byl. Následovalo tedy nové hledání. Věřte nebo ne, asi snad hodinu. Nakonec zjistili, že můj řidičák dali někomu jinému. Záměna. Opravdu, ale opravdu, bych nechtěl s úřady řešit, že "někdo něco" provedl z mého počítače. Nebo naopak. Někdo měl vůči úřadu něco provést, věc se rozběhne a on to reklamuje jako že to on jako ne a už to jede, roky soudů a kdoví čeho. Známe stát. On je možná jenom problém v tom, že ta identita je příliš mocná. Kvůli běžné agendě bych se moc nevztekal, ale tam posun nenastal. A mohu vám i říct proč. Protože to není priorita. Priorita je propojit stát a banky. Bez toho čínský model nevybudujete.
> nejjednodušší vektor bude bezesporu přes můj počítač - a pak zkuste prokázat, že jste něco neudělal
Proto taky zásadnější věci vyžadují podpis i HW tokenem, o tom je článek, u kterého se bavíme :-)
> ... On je možná jenom problém v tom, že ta identita je příliš mocná...
To co popisujete je ale obecný problém toho, že můžete se státem komunikovat elektronicky. S bankovní identitou to až tak moc nesouvisí.
Proto taky zásadnější věci vyžadují podpis i HW tokenem, o tom je článek, u kterého se bavíme :-)
Tak to se nasmějete, protože já si např. z ciziny během chvilky změnil "díky" bankovní identitě přístup do datové chránky - která je závazná pro komunikaci s úřady. To mi moc k ":-)" smíchu nepřijde.
S bankovní identitou to až tak moc nesouvisí
Ano, je to obecný problém. Ne, souvisí to s bankovní identitou, protože tímto obecným problémem trpí.
> já si např. z ciziny během chvilky změnil "díky" bankovní identitě přístup do datové chránky - která je závazná pro komunikaci s úřady. To mi moc k ":-)" smíchu nepřijde.
Máte pravdu, konečně (váhavě) vstupujeme do 21. století, to není k smichu, to je k oslavě.
Jinak pointa mé věty, na kterou reagujete byla v tom, že ani přes datovou schránku nevložíte prodej nemovitosti do katastru třeba.
Ale je možné, že někdo v bance bude tak zlotřilý, nebude dbát na možný tvrdý postih, prohlásí se za vás a odhlásí vám popelnice. To bude katastrofa, to chápu, že z toho máte bobky u zadku.
Hardwareový token na nedůvěryhodném zařízení je vám na h***o. To už jsem tu kdysi nadhazoval, nikdo to ale nechtěl moc slyšet.
Ale jo, my to slyšíme – akorát že to není pravda. Pokud se někdo pokusí zneužít HW token na nedůvěryhodném zařízení, je pravděpodobné, že se na to přijde. Pokud se někdo pokusí na nedůvěryhodném zařízení zneužít přihlášení jménem a heslem, je velmi nepravděpodobné, že se na to (hned) přijde. HW token samozřejmě není 100% záruka bezpečnosti, ale to nikdo netvrdil – a 100% bezpečnost vám nezajistí nic. HW token je ale mnohem mnohem bezpečnější, než nějaká hesla – a zároveň se snadno používá.
Z hlediska banky je přihlašování vedlejší produkt, ve skutečnosti nutné zlo, které musí mít, aby mohly klientům prodávat své služby.
Banka řeší přihlašování velice jednoduchým způsobem. Na jedné straně jsou náklady na zabezpečení. Na druhé straně jsou náklady na odškodnění a poškození dobrého jména banky.
Jaká je úroveň zabezpečení si můžete udělat představu na platebních kartách – bezkontaktní platby do 500 Kč bez jakéhokoli potvrzení několikrát denně, větší částky potvrzené 4místným PINem, platby na internetu jsou v lepším případě chráněné 3místným kódem. Zabezpečení je tedy velmi slabé. Proč? No protože banka chce, abyste platební kartou platil, z toho má peníze. A raději občas někomu vrátí peníze, které mu z karty vybral podvodník, než by všem zkomplikovala používání karty a způsobila tak, že lidé budou karty méně používat.
Podobné je to i s internetovým bankovnictvím. Nebo si uvědomte, jak se zakládají účty. Pošlete naskenovaný výpis z jiné banky, případně vás „ověří“ kurýr podle občanky – přičemž kvalifikací kurýra je, že umí rozvážet balíky, a ověření podle občanky vypadá tak, že mu musíte radit, co má kam vyplnit.
Jistě, bankovní identita vyžaduje, aby uživatele ověřil pracovník banky. Jenže jak to bude u takového klienta, kterého už ověřil kurýr? Bude to formalita, kterou bude chtít mít dotyčný úředník co nejdříve za sebou – protože z jeho pohledu otravuje klienta zbytečnou formalitou. Úředník má před sebou klienta, který chce bance dát peníze – to poslední, co úředník chce, je říct mu „ne ne ne, vy naším klientem nebudete“.
Banka chce, abyste její služby používal, takže použití jejich služeb pro vás musí být co nejjednodušší – což se s bezpečnostní do značné míry vylučuje. Zkrátka banka nemá nastavené procesy tak, aby nikdy neztratila vaše peníze. Banka počítá s tím, že občas nějaké peníze ztratí, ale má jich dost, takže to zaplatí. A jde jí akorát o to, aby se jí to nestávalo moc často; přesněji řečeno, aby nezaplatila víc, než by ji stálo zabezpečit se proti tomu.
A přesně s touhle mírou bezpečnosti přistupuje i k bankovní identitě, nemá důvod to dělat jinak.
Zaujala mě jedna věta..
> platby na internetu jsou v lepším případě chráněné 3místným kódem
To jste nikdy neslyšel o 3D secure?
Já tedy platby kartou na internetu potvrzuji typicky přes bankovní aplikaci. Riziko odmítnutí platby v případě pouze CVV nese totiž strana se slabším zabezpečením tj. obchodník.
Já už bych i rád viděl, že po přidání nové služby(řešení) se staré zruší a konečně se začne propouštět. Jinak přidávání nových služeb během digitalizace, které řeší "pouze jinak či tvz. inovativně "co už je vyřešené bez likvidace toho staršího je jenom další krok jak zaměstnávat neschopné lemply.
Ale i tak zrovna nic.cz by to řešit neměla, evidetně mají příliš mnoho peněz na platy(provoz) a lidé se tam zjevně příliš nudí, když vymýšlejí zbytečnosti. Klidně mohou jít podnikat ať se předvedou jestli trhu rozumí a ví co trh chce.
Pozor na to, ze od nejakeho data pouziti identity pro statni spravu automaticky zridi datovku ... nevim jak se s tim popasoval senat, ale prijde mi to jako neuveritelne zverstvo.
Snaha mojeID mi prijde uzasna, stejne tak "jak se tvari digitalni sluzby statu". Myslim si, ze stat zadnou ve skutecnosti digitalizaci prinosnou pro obcana vubec nechce.
V čem je datová schránka zvěrstvo?
To záleží, co nazýváte zvěrstvem. Některé úřady ji nepoužívají, některé ani nemusí, občas vám něco např. z finančáku přijde poštou, občas do datové schrány, i když by měli strikně do datové schránky, když už ji máte. O zřízení se ani nebavím, to bylo taky veselé, málem mě to stálo dva tisíce pokuty, stačilo jenom následovat radu nebohé úřednice. To, že vám bez výstrahy smažou zprávy po nějakém čase je taky vtipné, ale co mě dostalo nejvíc byla interakce s Českou Poštou:
Musel jsem si zřídit novou dat. schránku pro nepodnikající osoby. Už to je vtipné. Musel jsem na poštu dvakrát, protože napoprvé ta nebohá pracovnice na poště udělala chybu v mém jméně, což není vůbec těžké. A ani se moc nedivím, těsně předemnou tam byla taková známější menšina ve větším počtu a řvali na ni asi tak 10 minut kvůli nějaké platbě, která ani nebyla přes poštu. Pak jsem přišel na řadu, člověk by si ten los i koupil, aby jí zrovna usnadnil život nebo aspoň zvedl náladu. Tedy, paní udělala překlep v mé emailové adrese (příjmení). S naprostým úžasem jsem hleděl na to, jak si paní musela naúčtovat za tuto chybku 200,- regulační poplatek, aby mohla v ! elektronickém formuláři opravit adresu. To mě naštvalo tak moc, že jsem ještě ten den napsal email na stížnosti České Pošty s tím, aby paní laskavě neotravovali a podívali se na to, jak hloupě mají nastaveny regulační poplatky - těch 200 tam je aby lidi neotravovali každý měsíc, ne kvůli tomu, že by tak stálo zpracování formuláře na serverech, které stejně jedou. No a pak mi přišla odpověď (mými slovy):
No, smlouva je jaká je, ale paní jsme dohledali a donutili jsme ji uznat, že to byla její chyba. Zvířata. Takže zvěrstvo? Za mě ano.
7. 12. 2021, 14:11 editováno autorem komentáře
@R. R. Šimek
Kdyby jenom. Naposledy co jsem se díval, tak pokud máte datovou schránku, tak jste povinen s úřady komunikovat pouze jejím prostřednictvím a tak úřady směrem k vám. Ale ne všechny. Tuším to byla naposledy sociálka, tam jsem musel dvakrát s papírem osobně a odpověď normálně poštou. Stejně Katastrální úřad.
Takže mailu i pošty si užijete i s datovou schránkou, jenom vám datová schránka zjednodušší život kromě kontroly další služby také tím, že si budete muset pamatovat jak s kým komunikovat. Omlouvám se redakci za to slovo, ale kdyby mne někdo požádal ať vymyslím něco debilního, něco takového by mě asi fakt nenapadlo. Na druhou stranu je to zase výhoda pro českého občana - jen tak ho něco nepřekvapí ;-)
7. 12. 2021, 15:46 editováno autorem komentáře
Vtip je v tom, že zatím se státem komunikuji osobní přítomností (jednou za pět let) nebo e-mailem (dvakrát do roka: daň z nemovitosti + poplatky za odpad) nebo dopisem (když stát něco chce, pošle dopis - asi jednou za pět let). Nic jiného nepotřebuji.
Ale najednou tu bude nějaká "datová schránka", do které nesmím zapomenout přístupy, kterou musím pořád kontrolovat, kam mi "spadne" ta daň z nemovitosti - a navíc už nebudu moct vyřizovat věci "osobně", přičemž to je JEDINÝ způsob, jak jsem schopen něco opravdu vyřídit, protože vyplnit byť jednoduchý formulář je nad mé schopnosti.
(Pro pobavení a ilustraci: platil jsem daň z nemovitosti a spletl částku směrem nahoru, takže se platba nespárovala. Dostal jsem pokutu, kterou jsem zaplatil omylem 5 tisíc místo pět set, platbu jsem poslal správně, ale tím vznikl přeplatek, se kterým si nevěděli rady... Po několika měsících se mi podařilo vnutit se na ouřad osobně a zaplatit vše, co bylo třeba, jakož i získat přeplatky. Takhle blbě funguju. Je to moje chyba, ale je to hlavní důvod, proč datovku nechci - budu z toho mít jen další průšvih.)
Mě ta historka přijde pochybná, protože co mám zkušenost, tak FÚ neřeší párování plateb, ale prostě vede účet per člověk per daň. Zrovna letos mi volali, že tam mám přeplatek na dani z nemovitostí ve výši daně (asi jsem jeden rok zaplatil 2x), tak jsme se dohodli, že příští rok nebudu platit a započte se to. Nebo když jsem jednou omylem zaplatil DPH na účet pro DPFO, tak jsem tam po upozornění na nezaplacené DPH zavolal a normálně mi to mezi těmi účty převedli, ani pokuta nebyla.
A víte, co na tom bylo to nejlepší?
Dopis, kterým mi to oznámili! Začínal oslovením: "Vážený daňový dlužníku". ;oD
(Dlouho jsem ho měl doma vystavený...)
Ale v podstatě jsem si tu pokutu zasloužil - udělal jsem chybu a ouřad se tomu musel věnovat. Kdybych neudělal ještě dvě další drobná pochybení...
Dopis, kterým mi to oznámili! Začínal oslovením: "Vážený daňový dlužníku". ;oD
To ale není výsada státu, soukromé instituce se občas chovají podobně, zejména ty velké. Jednou jsem takhle přijel domů, vytáhl ze schránky dopis od Modré pyramidy, kde mne peskovali jak malého kluka, že jsem jim nedodal nějaké potvrzení nebo výpis (které už tam dvakrát měli, asi si tím tapetují kanceláře či co) a že když to takhle půjde dál, vypovědí mi smlouvu a vůbec. Do toho mi zazvonil telefon a volali z téže Modré pyramidy, že jelikož jsem klient s vynikající platební morálkou, mají pro mne supervýhodnou nabídku (výhodnou samozřejmě především pro ně, pro mne už moc ne).
Nezlobte se, ale ten pribeh s dani z nemovitosti mi prijde nerealny, stejne jako s tou pokutou, i vracenim.
Na danovych uctech se nic "neparuje" - je to proste MD/D, kdyz je rozdil ve vas neprospech, rozjede se urok z prodleni. To same treba zalohy, zpetne se spocita, jestli tam ty penize byly, a je uplne jedno jestli tam mate predplaceno na 10 let dopredu, nebo posilate platby k prislusne danove povinnosti.
@R. R. Šimek
Já vám to i věřím. Mě poslal FÚ žádost o doplnění dańového přiznání, protože tam něco chybělo. Tak jsem to našel, podal opravné a za měsíc mi přišla odpověď, že během mé opravy uplynula zákonná lhůta (několik let), takže "celou akci ruší". Hmmm, vraceli by mi 1500,- :-D
Naposledy co jsem se díval, tak pokud máte datovou schránku, tak jste povinen s úřady komunikovat pouze jejím prostřednictvím a tak úřady směrem k vám.
Tak to jste se díval špatně. Vy nemáte povinnost používat datovou schránku (ani když jí máte), úřady mají povinnost vám zasílat dokumenty datovou schránkou, pokud to povaha dokumentu nevylučuje. Specialitou je finanční úřad, který u některých daňových přiznání vyžaduje elektronické podání, pokud máte datovou schránku – ale zatím vždy myslím tu povinnost odložili.
Vy nemáte povinnost používat datovou schránku (ani když jí máte)
No, sice jste známý vševěd, ale na některých úřadech by s vámi rozhodně nesouhlasili. Což je pro mě, pardon, zásadnější, než Vaše internetová poradna. A navíc, z vlastní osobní fyzické zkušenosti za těch snad 10 let co schránku mám vím, že to není pravda. Ostatně:
Nelze však říci, že zpřístupnění datové schránky by v některých případech nemělo žádný vliv na způsob, jakým bude podání vůči orgánům veřejné moci muset být činěno. Je třeba mít na paměti, že konkrétní procesní předpisy, kterými se komunikace s orgány veřejné moci řídí, mohou spojovat se zpřístupněním datové schránky další specifické povinnosti, jmenovat lze např. zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, v platném znění, který ve svém ustanovení § 72 odst. 4 spojil s vlastnictvím zpřístupněné datové schránky v určitých případech (např. podání daňových přiznání) povinnost elektronické komunikace (nikoliv ovšem výhradně datovou schránkou) se správci daně.
https://www.datoveschranky.info/kontakty/nejcastejsi-dotazy
Specialitou je finanční úřad, který u některých daňových přiznání vyžaduje elektronické podání, pokud máte datovou schránku – ale zatím vždy myslím tu povinnost odložili.
Nevím, vždy jsem podal přes přihlášení datovou schránkou, protože to je asi nejjednodušší.
8. 12. 2021, 08:45 editováno autorem komentáře
No, sice jste známý vševěd, ale na některých úřadech by s vámi rozhodně nesouhlasili.
Bohužel vy jste zase známý pohádkář, takže to, že by se mnou na některých úřadech nesouhlasili, je zase jenom vaše báje. V zákoně o datových schránkách žádná povinnost používat datovou schránku pro FO, PFO a PO není.
Což ostatně potvrzuje odstavec textu, který je na odkazované stránce těsně před tím, co jste citoval. To jste ten odstavec nečetl? Nebo jste si myslel, že tuto informaci nevím, když jsem ji sem předtím napsal?
Ostatně […] Nevím
Zkuste si příště přečíst, na co reagujete a co citujete. Já jsem napsal, že když máte datovou schránku, musíte daňové přiznání podávat elektronicky. A vy s tím polemizujete textem, který tvrdí, že když máte datovou schránku, musíte daňové přiznání podávat elektronicky.
že by se mnou na některých úřadech nesouhlasili, je zase jenom vaše báje. V zákoně o datových schránkách žádná povinnost používat datovou schránku pro FO, PFO a PO není.
Praxe je bohužel taková, že úředníci finanční správy mají tendenci vyrábět si svou vlastní legislativu, a to na všech úrovních od nejvyšších po nejnižší. Teoreticky se lze bránit u soudu, ale to už musí jít opravdu o hodně, aby se do toho člověk pustil. Finanční správa sice prohrává 40-50 procent soudních sporů, ale podle jejího vedení je to vlastně skvělý výsledek a ani vedení MFČR se tím zabývat nehodlá.
Zkuste si příště přečíst, na co reagujete a co citujete./q>
Problém je v tom, že vy tím vaším moudrem když máte datovou schránku, musíte daňové přiznání podávat elektronicky
reagujete na mé "pokud máte datovou schránku, musíte s některými komunikovat skrze ni". Zde
Naposledy co jsem se díval, tak pokud máte datovou schránku, tak jste povinen s úřady komunikovat pouze jejím prostřednictvím a tak úřady směrem k vám. Ale ne všechny
A to ani nepočítám, že jste do komunikovat skrze datovou schránku
tímto příplácl komunikovat elektronicky
, což není to samé. Prostě jste to tam vmatlal, přestože o tom nikdo nemluvil, ale je to pravda a teď si hrajete na to, že co si jako říkáte od začátku. To už je ohrané, manipulujete tady tak denně ...
Problém je v tom, že vy tím vaším moudrem když máte datovou schránku, musíte daňové přiznání podávat elektronicky reagujete na mé "pokud máte datovou schránku, musíte s některými komunikovat skrze ni".
V tom není problém. Vy jste to napsal špatně, já jsem vás opravil.
A to ani nepočítám, že jste do komunikovat skrze datovou schránku tímto příplácl komunikovat elektronicky, což není to samé.
Ano, není to to samé. Já jsem to schválně napsal přesně – když máte datovou schránku, podle zákona musíte daňové přiznání podat elektronicky. Opravdu elektronicky, to znamená, že to můžete podat i jinak, než datovou schránkou.
Konkrétně je to § 72 odst. 6 Daňového řádu (vybral jsem jen relevantní ustanovení):
§ 71
(1) Podání lze učinit písemně, a to v listinné podobě nebo elektronicky, anebo ústně do protokolu; elektronicky lze podání učinit pouze datovou zprávou
a) podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu,
b) s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky,
c) s využitím přístupu se zaručenou identitou, nebo
d) prostřednictvím daňové informační schránky.
§ 72
(2) Formulářové podání lze podat pouze
c) elektronicky s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně.
(6) Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen formulářové podání učinit pouze elektronicky podle odstavce 2 písm. c), a to datovou zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1.
Prostě jste to tam vmatlal, přestože o tom nikdo nemluvil, ale je to pravda
Psal jste o tom vy, ale špatně. Já jsem to vaše chybné tvrzení akorát opravil. Nepište pořád nesmysly a já vás nebudu opravovat.
@Filip Jirsák
Já jsem to schválně napsal přesně – když máte datovou schránku, podle zákona musíte daňové přiznání podat elektronicky. Opravdu elektronicky, to znamená, že to můžete podat i jinak, než datovou schránkou.
No ano, ale už po třetí vám říkám, že nutně o podání daňových přiznání tady melete jenom Vy pořád dokola jak rozbitý kolovrátek.
Vlastně jsem už trochu zmaten z toho, co tady zase tlačíte. Zkusím Vaše tvrzení, o jakýchsi daňových přiznáních o kterých jsem nic netvrdil, sesumírovat:
Protože v případě vlastnictví datové schránky musíte daňové přiznání podat elektronicky, tak všechny české úřady komunikují pomocí datových schránek jak říkáte vy a ne jak po mě požadovali.
Správně?
9. 12. 2021, 14:05 editováno autorem komentáře
No ano, ale už po třetí vám říkám, že nutně o podání daňových přiznání tady melete jenom Vy pořád dokola jak rozbitý kolovrátek.
Vy jste psal, že existuje povinnost s různými úřady komunikovat výhradně datovou schránkou. Což takhle obecně není pravda. Takováhle speciální povinnost platí jen pro finanční správu, a to ještě jenom pro jejich formulářová podání, typicky pro daňová přiznání. Proto tu pořád o nich dokola melu jako rozbitý kolovrátek, protože stále nedokážete takhle jednoduchou věc pochopit.
Vy jste napsal „spousta značek aut má v logu okřídlený šíp“. Já jsem na to reagoval „ne, pouze auta značky Škoda mají v logu okřídlený šíp“. A vy se strašně divíte, proč píšu o nějaké Škodě, o které jste vy nepsal.
Vlastně jsem už trochu zmaten z toho, co tady zase tlačíte.
To bude tím, že jste se poprvé pokusil pochopit, co píšu.
Tak to podle mě fungovalo + automaticky pokuta 2k bez upozornění.
Ale to asi změnilo změnou zákona a ta povinost pro daňové přiznání tam není, pokud DS není zřízena ze zákona.
https://www.lupa.cz/clanky/jak-vypada-a-jak-funguje-novy-online-financni-urad/
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-280#p72-6
Daň z nemovitosti mi chodí do datovky bez problémů
No vidíte. Mě tento rok nepřišla :-D a jestli mi to automaticky nesmazali, to nevím. Původně jsem myslel že budu pohodlně používat Datovku, jenomže neumožňuje odhlášení. Blbé.
O Portálu občana jsem ani nevěděl, asi proto že jsem žil mimo republiku. No, škoda že to do té datovky neposlali.
Řeší pouze problémy státu, ne občanů. Je to proprietární systém, je zakázáno jím posílat šifrované dokumenty, závažné právní jednání vůči státu se dostává do moci jedné soukromé firmy provozující ISDS a není možnost žádné zpětné kontroly. Prostě když provozovatel ISDS prohlásí, že jste nějaký dokument odeslal, tak to tak je a nedá se zpětně dokázat, že jste to neudělal. Z pohledu úředníků je pak zvěrstvo to, že nemáme jednoznačnou identifikaci osob, ale je povinnost osobám posílat dokumenty datovou schránkou. Takže vy máte nějakého Františka Procházku, nevíte, jestli se mezitím nepřestěhoval nebo nezměnil jméno, ale musíte podle jména, příjmení, data narození a trvalého bydliště zjistit, zda má nebo nemá datovou schránku. A z pohledu úřadů je zvěrstvo to, že se digitalizace začala od konce – takže na úřadu běží papírově agenda, a na konci se ten papírový dokument nepošle poštou, ale naskenuje se, skartuje, a na druhém konci se zase vytiskne. Takže místo jednoho papíru máte dva. Ať žije digitalizace. (Někde už se to změnilo, ale po zavedení datových schránek byl tohle typický způsob komunikace mezi úřady.)
Ale eliminace papírové agendy je špatný cíl. Pokud budete do elektronického formuláře vyplňovat údaje, které o vás ví jiná státní instituce, je to pořád téměř stejně špatně, jako když je vyplňujete do papírového formuláře.
Navíc spousta lidí prostě nepoužívá počítače a nechce je používat. A je špatně, pokud jim to stát nutí jenom proto, že je to pro stát pohodlnější. V tomhle tu má být stát pro občany, nikoli naopak. Elektronická komunikace je z principu mnohem pohodlnější pro všechny, kdo ji chtějí a umí využívat. Proč všechny banky zavádějí elektronické a mobilní bankovnictví? Protože to chtějí klienti, a banky na tom navíc ušetří. Dobře udělanou digitální transformaci státu by občané chtěli a nebylo by nutné je k tomu nutit, naopak by si to pořizovali sami. Vždyť je to krásně vidět právě na identitě občana a MojeID – to si lidé pořizují dobrovolně proto, že chtějí, ne proto, že jim to někdo nutí. Čehož se stát zase chopil a chce jim k tomu nacpat něco, co nechtějí.
Diky za info, protoze se mne to velmi dotyka, dohledal jsem to a pridavam zdroj informace:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-261
Čl. CXLIII
Přechodná ustanovení
2. Ministerstvo vnitra zřídí datovou schránku fyzické osoby podle § 3 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění účinném od 1. ledna 2023, fyzické osobě, která k 1. lednu 2023 je zapsaná v základním registru obyvatel a plně svéprávná, nemá zřízenu datovou schránku fyzické osoby a která poprvé použila prostředek pro elektronickou identifikaci vydaný v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace (dále jen „kvalifikovaný prostředek“) vůči tomu, kdo umožňuje prokázání totožnosti podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci, před 31. prosincem 2022, bezodkladně poté, co poprvé použije kvalifikovaný prostředek vůči tomu, kdo umožňuje prokázání totožnosti podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci, po 31. prosinci 2022.
V diskusi tu evidentne spousta lidi nevidi nevyhodu ISDS, protoze jeste "nenarazili".
Tohle je jenom přechodné ustanovení, které řeší ty, kteří už se přes NIA přihlásili dříve (před 1. 1. 2023), aby pro ně to zřízení DS po prvním přihlášení platilo také.
Základní ustanovení je nové znění § 3 odst. 1 zákona č. 300/2008 platné od 1. 1. 2023:
Datovou schránku fyzické osoby zřídí ministerstvo bezplatně fyzické osobě, která je zapsaná v základním registru obyvatel a plně svéprávná, bezodkladně poté, co fyzická osoba poprvé použije prostředek pro elektronickou identifikaci vydaný v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace (dále jen „kvalifikovaný prostředek“) vůči tomu, kdo umožňuje prokázání totožnosti podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci.
Naštěstí pořád zůstane možnost datovou schránku fyzické osoby znepřístupnit. Takže po prvním přihlášení přes NIA po 1. 1. 2023 se vám sice datová schránka automaticky vytvoří, ale obratem můžete požádat o její znepřístupnění.
vceta mi prisel dopis s autentizacnim klicem pro token z MojeID , ale nejsem schopens se tim prokousat a neho ho kam zadat. Proste budu muset jit znovu na czechpoint :(