Vlákno názorů k článku
Služba mojeID nově nabízí ověření na úroveň záruky „Vysoká“ od kamui - Není náhodou služba tohoto typu přesně proti všem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 12. 2021 10:48

    kamui

    Není náhodou služba tohoto typu přesně proti všem bezpečnostním zásadám - tj. pro každou službu mít unikátní přihlašovací heslo, které v případě kompromitace na jednom místě nepůjde zneužít jinde?

  • 7. 12. 2021 10:52

    RRŠ

    Ono to "oddělené" je, byť používáte stejný "token": pro úroveň "značná" stačí naň sáhnout, ale pro "vysokou" už je potřeba zadávat PIN.
    Navíc mají být oddělené i v přihlašovací nabídce, tedy bude tam: "MojeID - značná" a "MojeID - vysoká".

  • 7. 12. 2021 11:03

    Uncaught ReferenceError:

    ale to tady tak je, je jedna služba, mojeid.cz, pro ty služby schované za národním portálem se generují unikátní tokeny pro jednotlivé přístupy.

    Tady je důležitá i jiná skutečnost, údaje nestačí pouze odposlechnout, při přihlašování probíhá ověření přes podepsání dat právě v té HW klíčence, neexistuje tedy riziko ukradení databáze hesel a její zneužití kvůli které právě vznikla poučka nepoužívat stejná hesla vícekrát.

  • 7. 12. 2021 12:34

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    U těch cílových služeb (veřejné služby – služby státu, obcí, krajů) nemáte žádné heslo, takže nehrozí jeho únik od té služby. Nepřihlašujete se právě ani k té cílové službě, ale k prostředníkovi, který ověřil vaši identitu. Očekává se, že tento prostředník dokáže přihlašování zabezpečit správně, protože to bude jeho core business. Trochu do toho hází vidle bankovní identita, protože přihlašování je pro banky vedlejší produkt – ale snad to zvládnou i ty banky.

  • 7. 12. 2021 13:49

    nil nil (neregistrovaný)

    @Filip Jirsák

    Na banky padla nová regulace k té stávající, zabezpečit se budou muset, pokud to již zrovna v tomto sektory neudělali.

    Spíš mi není jasné proč bych měl chtít MojeID, když už musím mít (povinně mám) "bankovní identitu", ještě ke všemu tak neštastně propletenou se státem.

    7. 12. 2021, 13:49 editováno autorem komentáře

  • 7. 12. 2021 15:13

    RRŠ

    Protože právě ta "bankovní identita" je často "zmršená" a vystačí si s trojicí "jméno+heslo+SMS".

  • 7. 12. 2021 19:46

    BobTheBuilder
    Stříbrný podporovatel

    Bankovní identita vás nepustí úplně všude tam, kam se s mojeID dostanete. Třeba moje.vzp.cz - přihlášení přes NIA bankovní identitu neobsahuje.

  • 13. 12. 2021 8:23

    Ogar

    Hmm, pres bankovni identitu se sice do VZP nedostanu, ale:
    pres bankovni identitu si muzu vzdalene zridit `mobilni klic eGovermentu` a s tim uz se na VZP portal dostanu!
    Dava to smysl?

  • 13. 12. 2021 22:47

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Je to tak, jak píšete. Banky nechtějí, aby jejich bankovní identita konkurovala jejich komerčním službám, proto ta varianta přes identitu občana funguje jenom vůči státu a ostatním veřejným službám. Ale díky tomu si můžete založit některý z ostatních prostředků pro přístup k identitě občana a přihlásit se i k těm privátním subjektům, jako jsou zdravotní pojišťovny nebo školy.

  • 7. 12. 2021 20:57

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    V budoucnu snad bude možné jednotlivé způsoby přihlašování do NIA zakázat, takže bude možné pro svůj účet bankovní identitu zakázat, pokud ji nepovažuji za dostatečně bezpečnou.

    MojeID umožňuje přihlášení na nejvyšší úrovni „vysoká“, to bankovní identita neumí a umět nebude. MojeID bude fungovat v rámci celé EU, bankovní identita je zase české specifikum. MojeID bude fungovat vůči všem službám, kam se můžete přihlásit přes NIA (takže třeba i zdravotní pojišťovny, školy), bankovní identita bude fungovat jen vůči veřejné správě (stát, kraje, obce).

    Nevím, čemu říkáte „nešťastně propletenou se státem“, když princip NIA je přihlašování k veřejným (tedy hlavně státním) službám.

  • 8. 12. 2021 0:34

    nil nil (neregistrovaný)

    Nevím, čemu říkáte „nešťastně propletenou se státem“, když princip NIA je přihlašování k veřejným (tedy hlavně státním) službám.

    To je tím, že jsem jako nešťastně propletenou se státem jsem označil bankovní identitu, ne NIA. A to ze dvou důvodů. První, kterým jste mi odpověděl správně na mou otázku - máme tu služby jako MojeID, a jistě i další, s daleko širším využitím. Druhý důvod je, že poslední co potřebuji je, aby se jakákoliv* banka míchala do mé identity vůči státu. Chápu, že někteří to vítají, některým je to jedno, za mě je to drzost nějvyššího kalibru. Nehledě na to, že tak jak jste výše popsal rozdíl mezi bankovní identitou a MojeID, tak je bankovní identita spíš zbytečná díra, chyba v návrhu, zralá tak na odstranění.

    * ano, jakákoliv. Např. mám úvěr u jedné nejmenované banky a tím mi byla zřízena i identita a banka s ní může operovat - takže +1 potenciální díra a z mého pohledu jenom další nenechavé pracky do mého života.

    Třetím důvodem může být, že obecně velmi nerad vidím, když se byznys paktuje se státem na občanech, což přesně bankovní identita je. K čemu je to cestička, o tom by mohli třeba v Číne vyprávět.

    Jakmile je jednou rozhraní ... už to má <někdo> na hraní

  • 8. 12. 2021 9:27

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Poleno: Chápu. Takže jste o něčem, čehož jediný účel je propojení se státem, napsal, že je to navíc (nešťastně) propojené se státem. Takže to byla jen nešikovná formulace, nemyslel jste tím nic „navíc“, ale že by bankovní identita vůbec existovat neměla.

    Jinak mně se bankovní identita také nelíbí, myslím si, že by měla být alespoň opt-out, když už nic jiného. Ale rozhodně to není díra v systému, je to záměr – protože stát nedokázal k používání svých elektronických služeb lidi motivovat, a s bankovní identitou teď najednou získali elektronickou identitu miliony lidí. Je to řádově víc lidí, než kolik má MojeID validované pro použití s NIA nebo kolik reálně dokáže používat e-občanku. Takže z hlediska státu, který tím řeší svou neschopnost, to rozhodně smysl dává. A český stát neřeší elektronizací problémy občanů, pouze svoje problémy, takže to do toho zapadá.

  • 8. 12. 2021 9:47

    nil nil (neregistrovaný)

    Chápu. Takže jste o něčem, čehož jediný účel je propojení se státem, napsal, že je to navíc (nešťastně) propojené se státem.

    Nechápete a mám pocit, že ani nechcete. Nejprve jste zmatlal co jsem označil za nešťastné (jednoduchá věta) a nyní se mé námitky snažíte postavit na směšnou rovinu "ó, propojení je propojené" ... směšné, trapné, ubohé.

    Ale rozhodně to není díra v systému, je to záměr

    Já jsem ale neřekl že je to díra v systému, ale spíš zbytečná díra, chyba v návrhu, zralá tak na odstranění. To je velký rozdíl.

    A ano, je to záměr. Je to záměr zřídit interface mezi státem a bankou na úkor občana. To je přesně to co má Čína, však do pár let uvidíte sám. Tato "přímá cestička" neměla nikdy existovat jak z koncepčních tak z bezpečnostních důvodů (pozn.: společenský systém, demokracie).

    Takže z hlediska státu, který tím řeší svou neschopnost, to rozhodně smysl dává

    Ano, dává, viz. odstavec výše. Nedává to smysl naopak proto, protože má stát vybudovanou např. e-občanku a fungují tady různé identifikace včetně MojeID, stačilo jenom zadat požadavek, věřím tomu, že po dlouhodobé smlouvě se státem by jistě sáhli s nadšením, protože jejich byznys by vystřelil do závratných výšin. Zkuste se zamyslet nad tím, proč stát nepodpoří soukromý sektor už pracující s identitatmi, zatímco se bez ptaní obrátí na banky. Ale na toto se čekalo nejméně 10 let a česká republika o tom moc nerozhodovala. EU, to je minimálně 10 let stará informace, chce propojit finanční informace o občanech se státem a bankami a hlavně i některými nebankovními subjekty - kritéria můžete hádat ;-) To byly úplně první koncepty, které z nich lezly při prvních zmínkách o GDPR. Teď mlčí, ale vidíme, kam jedeme ... Tehdy jsem netušil jak daleko to půjde, že míříme na čínský model je jasné už tak 5 let, ani se tím nikdo velice netají ...

    8. 12. 2021, 09:48 editováno autorem komentáře

  • 8. 12. 2021 10:42

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Nechápete a mám pocit, že ani nechcete. Nejprve jste zmatlal co jsem označil za nešťastné (jednoduchá věta) a nyní se mé námitky snažíte postavit na směšnou rovinu "ó, propojení je propojené" ... směšné, trapné, ubohé.
    Já jsem napsal, že jste za nešťastné označil napojení bankovní identity na stát. Přičemž principem bankovní identity je napojení na stát.

    To je přesně to co má Čína
    Vůbec ne.

    jenom zadat požadavek, věřím tomu, že po dlouhodobé smlouvě se státem by jistě sáhli s nadšením, protože jejich byznys by vystřelil do závratných výšin
    Jenže za MojeID ani bankovní identitu stát nic neplatí.

    zatímco se bez ptaní obrátí na banky
    Myslím, že v tomto případě vycházela iniciativa spíš od bank. A stát na to přistoupil, protože to znamenalo, že někdo jiný vyřeší jeho problém. Od státu se chtělo jenom aby změnil zákon a bankám tohle umožnil.

    Mimochodem, pro banky to má ten smysl, že vedle veřejnoprávní bankovní identity existuje i její soukromoprávní sestřička, kterou chtějí poskytovat firmám. Ta veřejnoprávní část má fungovat jako reklama: „podívejte, poskytujeme to i státu, takže je to důvěryhodné a budete to mít skoro jako kdyby vám to poskytoval stát“. Přičemž ono „to“ znamená „něco podobného“.

    Ale na toto se čekalo nejméně 10 let a česká republika o tom moc nerozhodovala.
    Jistě. A proto má EU celoevropskou identitu založenou na eIDASu a ČR si vedle toho udělala svou bankovní identitu. Nepřipadá vám hloupé svádět na EU něco, co je specificky české, má to svůj speciální český zákon, který nevychází z žádného nařízení ani směrnice EU, a funguje to tak jenom v ČR a nikde jinde v EU?

    EU, to je minimálně 10 let stará informace, chce propojit finanční informace o občanech se státem a bankami a hlavně i některými nebankovními subjekty
    Zase ty vaše báchorky.

  • 8. 12. 2021 12:32

    nil nil (neregistrovaný)

    Já jsem napsal, že jste za nešťastné označil napojení bankovní identity na stát. Přičemž principem bankovní identity je napojení na stát.

    A já vám odpověděl, že jsem k tomu dodal konkrétní důvody, ne ten směšný, který mi přilepujete (Přičemž principem bankovní identity je napojení na stát) abyste si připadal jako velký hrdina.

    Jenže za MojeID ani bankovní identitu stát nic neplatí.

    Takže další génius, který si myslí, že existuje něco zadarmo? Platíme za to tím, že banky mají přístup k dalšímu balíku informací, které budou použity proti nám - tak to totiž chodí. Aby mohly banky maximalizovat zisky, někdo musí platit. To není nic nového, tahle hra na kdo tahá za kratší konec se hraje už od nepaměti. Stát nás tak trošku prodal.

    Myslím, že v tomto případě vycházela iniciativa spíš od bank.

    Samozřejmě, že ano. A o to hůře. Hráči na globální šachovnici jsou vlastníci bank, ne náš stát. Náš stát rozhoduje jenom ve věcech šikanování občanů lokálními záležitostmi. A i o to brzo přijde, pokud se nevymyslí další.

    Mimochodem, pro banky to má ten smysl, že vedle veřejnoprávní bankovní identity existuje i její soukromoprávní sestřička, kterou chtějí poskytovat firmám

    A já mám být šťastný, že mi kvůli tomu byly násilně zřízeny ty identity, protože stát občany prodává korporátním zájmům? Mimochodem, to co jste napsal je snad dokonce státní intervence do trhu. To musí mít v MojeID radost, že je stát takto "podpořil" pomocí nebohým bankám #sarkasmus

    Nepřipadá vám hloupé svádět na EU něco, co je specificky české

    Já to ale na EU nesvádím. Já jsem vám jenom napsal, o čem mluvili její představitelé už před 10 lety a o čem plácají dodnes. Za to ale já opravdu nemohu - tedy za to co plácají, ne že jsem si dovolil to připomenout.

    Zase ty vaše báchorky.

    Jaké báchorky? To byl původní záměr GDPR. O tom, že to bude taky parádní interface pro přístup k datům a evropskému datovému trhu (dat o občanech), o tom se pro změnu tehdy nezmínili vůbec. To první si pamatuji velmi dobře, protože mne to nadzvedlo ze židle. Ovšem blbě se to dohledává. Takové věci občas plácne nějaký mocnář v rozhovoru, zajímavý insight, ale googlem to prostě jen tak nedohledáte. Klidně mi to nevěřte, na tom nezáleží.

    Možná si na to vzpomenete, v jednu dobu, osobně bych to odhadl tak 2010, začalo "všem" strašně vadit, že lidi mají hodně naspořeno a nechce se jim zas tolik pořád utrácet. Začaly vycházet bankovní studie a články o tom, kolik mají "zaprdění" češi nasysleno a jak je to <paleta blbin: doplňte>. Ještě dodnes to můžete zaslechnout. A tak se pak začali různí politici vyjadřovat k tomu, že by bylo dobré s tím něco dělat, dostat peníze do oběhu, tedy donutit lidi utrácet, tedy dostat někam zisky, provize, poplatky ze zvýšeného množství oběhu peněz v oběhu. A toto byl jeden z návrhů jak podpořit finanční sektor dostrkávání lidí k utrácení - aspoň k vrážení peněz do fondů, kde si je taky vlivníci vyzvednou. Na tom není nic konspiračního, to je prostě trocha blízké historie, když se pozorně podíváte, ještě dnes můžete vidět tuto vlnu plout.
    A k tomu se pak začali vyjadřovat mocnáři z EU (ty naše jelítka spala někde tak na úrovni vexlování se solárními panely), že by jako bylo dobré dostat různé subjekty do tohoto kolotoče (ovšem ne všechny jsou nutně banky) - jak jinak než poskytnutím dat, přehledů a blá blá blá ... je jasné, že přesně takto doslova to nedopadlo, to vidíme, ale takto to říkali a stavěli se k tomu. Oni o tom plácali, ne já. Sorry jako.

    8. 12. 2021, 12:36 editováno autorem komentáře

  • 8. 12. 2021 15:33

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    A já vám odpověděl, že jsem k tomu dodal konkrétní důvody, ne ten směšný, který mi přilepujete (Přičemž principem bankovní identity je napojení na stát) abyste si připadal jako velký hrdina.
    Principem bankovní identity je napojení na stát. Takže to, že je napojena na stát, by pro vás nemělo být překvapením.


    – Jenže za MojeID ani bankovní identitu stát nic neplatí.
    – Takže další génius, který si myslí, že existuje něco zadarmo?

    Zkuste si mou větu přečíst ještě jednou, pomalu – a soustřeďte se na to, zda tam někde vidíte slovo „zadarmo“.

    Platíme za to tím, že banky mají přístup k dalšímu balíku informací, které budou použity proti nám - tak to totiž chodí.
    Ve skutečnosti ten „balík informací“ jsou jenom informace, které už mají, totiž naši totožnost – jméno, příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště. Jediné, co se na tom změní, je to, že mají tyto informace ověřené skrze ROB, dříve to záviselo jenom na tom, že to úředník správně opsal z občanky. A teoreticky je možné, že banky rovnou dostávají z ROBu informace o změně – tím si ale vůbec nejsem jistý, protože to podle mne pro fungování bankovní identity nepotřebují. (A stejně máte ve smlouvě s bankou, že jí tyto změny musíte hlásit.)

    Stát nás tak trošku prodal.
    Jako pravděpodobnější se mi jeví, že (opět) vůbec netušíte, jak to celé funguje.

    Mimochodem, to co jste napsal je snad dokonce státní intervence do trhu.
    Není.

    To musí mít v MojeID radost, že je stát takto "podpořil" pomocí nebohým bankám #sarkasmus
    Já z toho mám úplně stejnou „radost“, jako v MojeID. Navíc stát často místo NIA propaguje právě bankovní identitu a na ostatní poskytovatele zapomíná. Nelíbí se mi to – ale z toho důvodu, že je to technicky a věcně špatně, ne proto, že se banka od státu dozví vaše jméno, která asi doteď nevěděla.

    Mimochodem, stejně jako není důvod, proč by stát měl podporovat bankovní identitu, není ani důvod, proč by měl podporovat MojeID. Jsou i další soukromí poskytovatelé zaručené identity, třeba I.CA.

    Já to ale na EU nesvádím.
    Váš komentář tak vypadal.

    Já jsem vám jenom napsal, o čem mluvili její představitelé už před 10 lety
    Vzhledem ke spolehlivosti ostatních informací, které předkládáte, jsem si skoro jist, že o ničem takovém nemluvili.

    To byl původní záměr GDPR.
    Ne, nebyl. Původní záměr GDPR byl aktualizovat a sjednotit ochranu osobních údajů napříč EU.

    Ovšem blbě se to dohledává.
    Ano, věci, které se nikdy nestaly, se obecně dohledávají těžko.

    A toto byl jeden z návrhů jak podpořit finanční sektor dostrkávání lidí k utrácení - aspoň k vrážení peněz do fondů, kde si je taky vlivníci vyzvednou.
    Mohl byste alespoň naznačit, kudy se ubírá to, co vám probíhá hlavou, a jak nějaké investiční fondy souvisejí s bankovní identitou, GDPR nebo sdílením informací?

    jak jinak než poskytnutím dat, přehledů a blá blá blá ...
    Blá blá blá. Jak přesně to, že se banka ujistí, že Novák se jmenuje opravdu Novák, způsobí, že někdo vloží peníze do nějakého fondu?

    Mám silný pocit, že už zase jedete svou konspirační agendu, která vůbec nijak nesouvisí s předmětem diskuse.

  • 8. 12. 2021 18:05

    nil nil (neregistrovaný)

    @Filip Jirsák

    Bankovní identita je v podstatě SSO a podle vás přináší pouze informaci o tom který uživatel to používá. To už je směšné až na půdu ...

    Nevadí, moje chyba, měl bych být chytřejší a s trolíkem alá "Banky existují aby lidem hlídaly peníze" se ani nezačínat bavit ...

  • 8. 12. 2021 21:54

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Bankovní identita je v podstatě SSO a podle vás přináší pouze informaci o tom který uživatel to používá. To už je směšné až na půdu ...
    To, že už zase žvaníte o něčem, o čem vůbec nic nevíte, směšné není. To je smutné.

    Banka komunikuje jenom s NIA. Dostane požadavek „chce se někdo přihlásit na úrovni záruky značná“. Dotyčný se v bance přihlásí a banka předá NIA údaj „přihlásila se osoba s ID“ (to ID odkazuje na ROB).

    Nevadí, moje chyba, měl bych být chytřejší a s trolíkem alá "Banky existují aby lidem hlídaly peníze" se ani nezačínat bavit ...
    Já jsem nikde nepsal, že banky existují, aby lidem hlídaly peníze. Ano, vaše chyba – kdybyste byl chytřejší, došlo by vám, že nevíte vůbec nic a nepsal byste nikam.

  • 9. 12. 2021 13:51

    nil nil (neregistrovaný)

    @Filip Jirsák

    žvaníte o něčem, o čem vůbec nic nevíte

    To si dejte do Bio, ať to nemusíte pořád všem opakovat ...

    Já jsem nikde nepsal, že banky existují, aby lidem hlídaly peníze.

    A už zase lžete. To bylo připodobnění, nikdo netvrdil že přesně tato písmenka takto naskládaná do slov jste nutně někam napsal ...

    Každopádně jste z toho zase udělal průjem urážek, protože neumíte slušně diskutovat, takže HOWGH.

  • 8. 12. 2021 9:54

    nil nil (neregistrovaný)

    Např. nechápu, proč by nějaké soukromé banky měly mít takové informace:

    Air Bank bankovní identitu pro komunikaci se státní správou spustili v březnu 2021 a Jana Pokorná zmiňuje, že si ji klienti oblíbili, používají ji opakovaně a celkový počet využití se blíží 300 tisícům. Komerční banka spustila bankovní identitu pro své klienty také v březnu a od té doby se k ní přihlásilo téměř 40 tisíc jejích klientů, kteří realizovali na 130 tisíc operací. Mezi nejčastější žádosti v Portálu občana patří například bodové hodnocení řidiče, rejstřík trestů, živnostenský rejstřík či žádost o využití údajů z Registru obyvatel.
    https://www.podnikatel.cz/clanky/s-bankovni-identitou-si-nove-zaridite-i-pojisteni-nebo-plyn-moznosti-pribyva/

  • 8. 12. 2021 10:47

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Např. nechápu, proč by nějaké soukromé banky měly mít takové informace
    Které informace myslíte? Počet použití bankovní služby? Tu informaci banka samozřejmě má, stačí se podívat do logů. Nebo myslíte ty informace o počtu využití konkrétních služeb v Portálu občana? Ty se banky dozvěděly stejně jako všichni ostatní z toho článku nebo z nějaké tiskové zprávy Ministerstva vnitra nebo Správy základních registrů. Subjekt poskytující autentizační službu pro NIA neví, do jaké služby se uživatel přihlašuje. A samozřejmě neví ani to, co uživatel v té službě dělá. Právě proto je tam NIA jako prostředník mezi autentizační službou a službou, ke které se uživatel přihlašuje. Ty dvě strany o sobě nevědí, ani služba (portál) neví, jakou službou se uživatel přihlásil. Ví akorát úroveň záruky a údaje, z registru obyvatel (případně kontakty), které předá NIA.

  • 8. 12. 2021 10:36

    SB

    „...poslední co potřebuji je, aby se jakákoliv* banka míchala do mé identity vůči státu. Chápu, že někteří to vítají, některým je to jedno, za mě je to drzost nějvyššího kalibru.“

    Přéééésně. Identifikaci pro účely státní správy jakožto neziskového aparátu a úřadu s vymezeným účelem poskytování služeb občanovi (soudruh Dědyš by zde nesouhlasil) by měl stát zvládnout provozovat jako vlastní prostředek z bezpečnostních (i účelových) důvodů oddělený od jakýchkoliv dalších subjektů, natož komerčních. Případné využití pro nestátní subjekty by mělo být výhradně na výslovný souhlas ověřovaného občana, a to v míře jím nastavené. Buďto se v superbordelu identit dostatečně neorientuju, nebo stát (jako obvykle v elektronizaci) selhal.

  • 8. 12. 2021 12:28

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Identifikaci pro účely státní správy jakožto neziskového aparátu a úřadu s vymezeným účelem poskytování služeb občanovi […] by měl stát zvládnout provozovat jako vlastní prostředek
    Já jsem naopak rád, když stát neprovozuje nic, co provozovat s principu nemusí. Porovnejte si elektronické podpisy, datové schránky a přihlašování k NIA. Datové schránky provozuje stát a je to samé „neumí, nejde“. Elektronické podpisy jenom v ČR nabízejí tři subjekty, konkurují si, můžete si vybrat zda chcete privátní klíč v souboru, na čipové kartě, v tokenu, na e-občance, můžete si k tomu snadno přikoupit šifrovací a autentizační certifikát. Přihlašování k NIA můžete mít přes čipovou kartu od I.CA, od MojeID si můžete vybrat přihlašování přes Windows Hello, mobilní aplikaci, FIDO2 token a teď už podporují i úroveň záruky vysoká z univerzálním FIDO2 tokenem zabezpečeným heslem. A můžete MojeID používat i všude, kde je podporované OpenID, použitý FIDO2 token můžete používat na všech webech, které FIDO2 podporují. Ty možnosti, otevřenost, přístup k věci – to je prostě diametrálně odlišné.

  • 8. 12. 2021 18:11

    nil nil (neregistrovaný)

    Já jsem naopak rád, když stát neprovozuje nic, co provozovat s principu nemusí

    Jenomže on z principu musí, jako např. občanské průkazy. Jistě by vám hodilo, aby moc nad občany měly uvědomnělé korporace, mě rozhodně ne, naopak. A dnešní doba je toho důkazem - i díky tomu jsou takové demagogické výkřiky směšné.

  • 8. 12. 2021 21:56

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel


    – Já jsem naopak rád, když stát neprovozuje nic, co provozovat s principu nemusí
    – Jenomže on z principu musí

    Zkuste si ještě jednou přečíst moji větu. Třeba ji napodruhé pochopíte. Vaše reakce je úplně mimo, polemizujete s něčím, co jsem nepsal.

  • 9. 12. 2021 13:54

    nil nil (neregistrovaný)

    @Filip Jirsák

    Třeba ji napodruhé pochopíte. Vaše reakce je úplně mimo, polemizujete s něčím, co jsem nepsal.

    Neřekl bych, Vaše reakce je úplně mimo, polemizujete s něčím co jsem nenapsal.


    Vidíte, jak je takovou hloupá generická odpověď k ničemu?

  • 10. 12. 2021 9:44

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Vidíte, jak je takovou hloupá generická odpověď k ničemu?
    Hloupé a k ničemu jsou především vaše komentáře. Napíšete jeden nesmysl, já to vyvrátím, a vy v reakci na to vymyslíte nových pět nesmyslů. Vymýšlet nové a nové nesmysly je daleko jednodušší, než je vyvracet. Na čemž je založená vaše diskusní taktika – zavalíte diskusi tunami nesmyslů. Já už jsem několik vašich nesmyslů v této diskusi vyvrátil, takže nepovažuji za účelné vyvracet vaše další nesmysly – myslím, že už je více než dostatečně prokázáno, že píšete jeden nesmysl za druhým a není tedy potřeba to dokazovat u každého zvlášť.

  • 7. 12. 2021 13:50

    Uncaught ReferenceError:

    mimochodem, přihlašování pro banky je hlavní produkt, spoléhají na to všechny jejich služby a ČNB jim drží nůž na krku v podobě astronomických pokut, pokud tohle zvorají. Bankovní identita není nějaká služba, kterou provozují bokem, ale je to služba provozována podle zákona, pracuje s osobními daty, které banka o svých klientech eviduje.

  • 7. 12. 2021 14:15

    nil nil (neregistrovaný)

    @...

    Kdyby jenom pracovala s osobními daty, ale při průniku by klidně někdo mohl za vás operovat vůči státu. Tady končí veškterá sranda. Je pravda, že díky tomu jsem byl schopný si ze zahraničí resetovat heslo do datové schránky. Na druhou stranu, úplně klidně z toho nespím. Je to dvou sečná zbraň, velmi silná. Osobně tipuji, že přijde série problémů spojená právě s tímto, to je jenom otázka času.

  • 7. 12. 2021 15:10

    L.
    Stříbrný podporovatel

    Považuji za pravděpodobnější, že někdo pronikne přímo do státní infrastruktury, než že by pronikal do banky a z ní "za vás" něco prováděl.

  • 7. 12. 2021 15:34

    Uncaught ReferenceError:

    ty problémy jsou reálné a také se mi nelíbí. Vůbec nejde o proniknutí do banky, slabí článek jsou uživatelé. Napadený telefon, který je schopný přeposílat sms údaje, opakovaná a uniknutá hesla, napadený domácí router, který provoz odchytává, přesměrovává atd. Nebezpečené chování uživatelů je další tikající bomba, řada lidí je schopná zadat kamkoliv jakýkoliv údaj, jen aby se dostala dál, stačí je o ten údaj požádat. Je tady obrovské množství lidí, u kterých to je jedno z prvních setkání s počítači a internetovými službami, doteď používali max. chytrý telefon a aplikace pro zábavu, nic jim nehrozilo a i tak se chovali, najednou jim něco hrozí.

    Obrovské množství lidí ani nepoužívá internetové bankovnictví, takže k němu neznají přihlašovací údaje, netuší, jestli ho někdo nepoužívá místo nich a nemají nad tím kontrolu. Banky dnes na ověřování lidi se tak trochu vykašlali a umí zřídit internetové bankovnictví i s minimem znalostí a bez ověření dokladů.

    Bankovní systémy a ty státní jsou z pohledu bezpečnosti srovnatelné, na pozadí se tomu věnují i skoro stejní lidé, struktura technologií je podobná, jsou nad tím nasazené podobné kontrolní procesy, je stejný dodavatelský rětězec. Jsem v tomhle oboru lehce ponořený.

  • 8. 12. 2021 10:46

    SB

    Celá elektronizace je obrovským prostorem pro obrovský průser v podobě zpronevěry libovolného množství osobních údajů a únosů uživatelských účtů. Jenomže pokud se něco nezmění, bude občan dotlačen od nepohodlné papírové byrokracie k té zranitelné elektronické bez možnosti volby.

  • 7. 12. 2021 15:36

    nil nil (neregistrovaný)

    @L.

    Hmmmm, nejjednodušší vektor bude bezesporu přes můj počítač - a pak zkuste prokázat, že jste něco neudělal. Zkoušel jste se někdy rozumně domluvit se státem? (Rétorická otázka, netřeba odpovídat.)

    Mě děsí, že taková možnost vůbec je, v podstatě na kliknutí problémy na roky. Povím vám co se mi jednou stalo na úřadě. Přišel jsem si udělat nový řidičák. Fotka, blá blá ... přijďte za měsíc. Přišel jsem, řekl jméno, paní hledala a nic. Váš řidičák tady není a povídá mi, určitě jste si zadával žádost? Ano, že musíte jet v pracovní den přes celou republiku do místa bydliště, jdete na úřad a pak máte volno, to si pamatujete. Fajn, řidičák nenašli. Zavolali si jakéhosi vedoucího. Hledal v nějakém kanclu i s paní, pak se vrátili a oznámili mi, že žádnou takovou žádost neevidují. Jinými slovy, že jsem osel a vymýšlím si. Mé štěstí bylo, že dole na recepci dělala známá ze základní školy a já s ní prohodil pár slov, když jsem tam před měsícem byl. Následovalo tedy nové hledání. Věřte nebo ne, asi snad hodinu. Nakonec zjistili, že můj řidičák dali někomu jinému. Záměna. Opravdu, ale opravdu, bych nechtěl s úřady řešit, že "někdo něco" provedl z mého počítače. Nebo naopak. Někdo měl vůči úřadu něco provést, věc se rozběhne a on to reklamuje jako že to on jako ne a už to jede, roky soudů a kdoví čeho. Známe stát. On je možná jenom problém v tom, že ta identita je příliš mocná. Kvůli běžné agendě bych se moc nevztekal, ale tam posun nenastal. A mohu vám i říct proč. Protože to není priorita. Priorita je propojit stát a banky. Bez toho čínský model nevybudujete.

  • 7. 12. 2021 17:43

    L.
    Stříbrný podporovatel

    > nejjednodušší vektor bude bezesporu přes můj počítač - a pak zkuste prokázat, že jste něco neudělal

    Proto taky zásadnější věci vyžadují podpis i HW tokenem, o tom je článek, u kterého se bavíme :-)

    > ... On je možná jenom problém v tom, že ta identita je příliš mocná...

    To co popisujete je ale obecný problém toho, že můžete se státem komunikovat elektronicky. S bankovní identitou to až tak moc nesouvisí.

  • 8. 12. 2021 0:38

    nil nil (neregistrovaný)

    Proto taky zásadnější věci vyžadují podpis i HW tokenem, o tom je článek, u kterého se bavíme :-)

    Tak to se nasmějete, protože já si např. z ciziny během chvilky změnil "díky" bankovní identitě přístup do datové chránky - která je závazná pro komunikaci s úřady. To mi moc k ":-)" smíchu nepřijde.

    S bankovní identitou to až tak moc nesouvisí

    Ano, je to obecný problém. Ne, souvisí to s bankovní identitou, protože tímto obecným problémem trpí.

  • 8. 12. 2021 9:05

    L.
    Stříbrný podporovatel

    > já si např. z ciziny během chvilky změnil "díky" bankovní identitě přístup do datové chránky - která je závazná pro komunikaci s úřady. To mi moc k ":-)" smíchu nepřijde.

    Máte pravdu, konečně (váhavě) vstupujeme do 21. století, to není k smichu, to je k oslavě.

    Jinak pointa mé věty, na kterou reagujete byla v tom, že ani přes datovou schránku nevložíte prodej nemovitosti do katastru třeba.

    Ale je možné, že někdo v bance bude tak zlotřilý, nebude dbát na možný tvrdý postih, prohlásí se za vás a odhlásí vám popelnice. To bude katastrofa, to chápu, že z toho máte bobky u zadku.

  • 8. 12. 2021 9:54

    nil nil (neregistrovaný)

    @L.

    Ale no tak, nevztekejte se ... tedy tvrdíte, že přes bankovní identitu si tak maximálně přihlásíte popelnice a jediný možný průnik je rogue zaměstnanec banky (což se nestává)?

  • 8. 12. 2021 10:58

    SB

    -> L.
    „...Proto taky zásadnější věci vyžadují podpis i HW tokenem...“

    Hardwareový token na nedůvěryhodném zařízení je vám na h***o. To už jsem tu kdysi nadhazoval, nikdo to ale nechtěl moc slyšet.

  • 8. 12. 2021 12:31

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Hardwareový token na nedůvěryhodném zařízení je vám na h***o. To už jsem tu kdysi nadhazoval, nikdo to ale nechtěl moc slyšet.
    Ale jo, my to slyšíme – akorát že to není pravda. Pokud se někdo pokusí zneužít HW token na nedůvěryhodném zařízení, je pravděpodobné, že se na to přijde. Pokud se někdo pokusí na nedůvěryhodném zařízení zneužít přihlášení jménem a heslem, je velmi nepravděpodobné, že se na to (hned) přijde. HW token samozřejmě není 100% záruka bezpečnosti, ale to nikdo netvrdil – a 100% bezpečnost vám nezajistí nic. HW token je ale mnohem mnohem bezpečnější, než nějaká hesla – a zároveň se snadno používá.

  • 7. 12. 2021 17:38

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    Z hlediska banky je přihlašování vedlejší produkt, ve skutečnosti nutné zlo, které musí mít, aby mohly klientům prodávat své služby.

    Banka řeší přihlašování velice jednoduchým způsobem. Na jedné straně jsou náklady na zabezpečení. Na druhé straně jsou náklady na odškodnění a poškození dobrého jména banky.

    Jaká je úroveň zabezpečení si můžete udělat představu na platebních kartách – bezkontaktní platby do 500 Kč bez jakéhokoli potvrzení několikrát denně, větší částky potvrzené 4místným PINem, platby na internetu jsou v lepším případě chráněné 3místným kódem. Zabezpečení je tedy velmi slabé. Proč? No protože banka chce, abyste platební kartou platil, z toho má peníze. A raději občas někomu vrátí peníze, které mu z karty vybral podvodník, než by všem zkomplikovala používání karty a způsobila tak, že lidé budou karty méně používat.

    Podobné je to i s internetovým bankovnictvím. Nebo si uvědomte, jak se zakládají účty. Pošlete naskenovaný výpis z jiné banky, případně vás „ověří“ kurýr podle občanky – přičemž kvalifikací kurýra je, že umí rozvážet balíky, a ověření podle občanky vypadá tak, že mu musíte radit, co má kam vyplnit.

    Jistě, bankovní identita vyžaduje, aby uživatele ověřil pracovník banky. Jenže jak to bude u takového klienta, kterého už ověřil kurýr? Bude to formalita, kterou bude chtít mít dotyčný úředník co nejdříve za sebou – protože z jeho pohledu otravuje klienta zbytečnou formalitou. Úředník má před sebou klienta, který chce bance dát peníze – to poslední, co úředník chce, je říct mu „ne ne ne, vy naším klientem nebudete“.

    Banka chce, abyste její služby používal, takže použití jejich služeb pro vás musí být co nejjednodušší – což se s bezpečnostní do značné míry vylučuje. Zkrátka banka nemá nastavené procesy tak, aby nikdy neztratila vaše peníze. Banka počítá s tím, že občas nějaké peníze ztratí, ale má jich dost, takže to zaplatí. A jde jí akorát o to, aby se jí to nestávalo moc často; přesněji řečeno, aby nezaplatila víc, než by ji stálo zabezpečit se proti tomu.

    A přesně s touhle mírou bezpečnosti přistupuje i k bankovní identitě, nemá důvod to dělat jinak.

  • 8. 12. 2021 7:14

    MarSik

    Zaujala mě jedna věta..

    > platby na internetu jsou v lepším případě chráněné 3místným kódem

    To jste nikdy neslyšel o 3D secure?

    Já tedy platby kartou na internetu potvrzuji typicky přes bankovní aplikaci. Riziko odmítnutí platby v případě pouze CVV nese totiž strana se slabším zabezpečením tj. obchodník.

  • 8. 12. 2021 9:29

    Filip Jirsák
    Stříbrný podporovatel

    O 3D secure jsem slyšel. Ale jak sám dál píšete, není to povinné zabezpečení. Teda v rámci EU už to povinné je, ale pokud někdo získá údaje o vaší platební kartě, nic mu nebrání platit jimi v e-shopu třeba v USA nebo v Jižní Americe.