Pozor na to, ze od nejakeho data pouziti identity pro statni spravu automaticky zridi datovku ... nevim jak se s tim popasoval senat, ale prijde mi to jako neuveritelne zverstvo.
Snaha mojeID mi prijde uzasna, stejne tak "jak se tvari digitalni sluzby statu". Myslim si, ze stat zadnou ve skutecnosti digitalizaci prinosnou pro obcana vubec nechce.
V čem je datová schránka zvěrstvo?
To záleží, co nazýváte zvěrstvem. Některé úřady ji nepoužívají, některé ani nemusí, občas vám něco např. z finančáku přijde poštou, občas do datové schrány, i když by měli strikně do datové schránky, když už ji máte. O zřízení se ani nebavím, to bylo taky veselé, málem mě to stálo dva tisíce pokuty, stačilo jenom následovat radu nebohé úřednice. To, že vám bez výstrahy smažou zprávy po nějakém čase je taky vtipné, ale co mě dostalo nejvíc byla interakce s Českou Poštou:
Musel jsem si zřídit novou dat. schránku pro nepodnikající osoby. Už to je vtipné. Musel jsem na poštu dvakrát, protože napoprvé ta nebohá pracovnice na poště udělala chybu v mém jméně, což není vůbec těžké. A ani se moc nedivím, těsně předemnou tam byla taková známější menšina ve větším počtu a řvali na ni asi tak 10 minut kvůli nějaké platbě, která ani nebyla přes poštu. Pak jsem přišel na řadu, člověk by si ten los i koupil, aby jí zrovna usnadnil život nebo aspoň zvedl náladu. Tedy, paní udělala překlep v mé emailové adrese (příjmení). S naprostým úžasem jsem hleděl na to, jak si paní musela naúčtovat za tuto chybku 200,- regulační poplatek, aby mohla v ! elektronickém formuláři opravit adresu. To mě naštvalo tak moc, že jsem ještě ten den napsal email na stížnosti České Pošty s tím, aby paní laskavě neotravovali a podívali se na to, jak hloupě mají nastaveny regulační poplatky - těch 200 tam je aby lidi neotravovali každý měsíc, ne kvůli tomu, že by tak stálo zpracování formuláře na serverech, které stejně jedou. No a pak mi přišla odpověď (mými slovy):
No, smlouva je jaká je, ale paní jsme dohledali a donutili jsme ji uznat, že to byla její chyba. Zvířata. Takže zvěrstvo? Za mě ano.
7. 12. 2021, 14:11 editováno autorem komentáře
@R. R. Šimek
Kdyby jenom. Naposledy co jsem se díval, tak pokud máte datovou schránku, tak jste povinen s úřady komunikovat pouze jejím prostřednictvím a tak úřady směrem k vám. Ale ne všechny. Tuším to byla naposledy sociálka, tam jsem musel dvakrát s papírem osobně a odpověď normálně poštou. Stejně Katastrální úřad.
Takže mailu i pošty si užijete i s datovou schránkou, jenom vám datová schránka zjednodušší život kromě kontroly další služby také tím, že si budete muset pamatovat jak s kým komunikovat. Omlouvám se redakci za to slovo, ale kdyby mne někdo požádal ať vymyslím něco debilního, něco takového by mě asi fakt nenapadlo. Na druhou stranu je to zase výhoda pro českého občana - jen tak ho něco nepřekvapí ;-)
7. 12. 2021, 15:46 editováno autorem komentáře
Vtip je v tom, že zatím se státem komunikuji osobní přítomností (jednou za pět let) nebo e-mailem (dvakrát do roka: daň z nemovitosti + poplatky za odpad) nebo dopisem (když stát něco chce, pošle dopis - asi jednou za pět let). Nic jiného nepotřebuji.
Ale najednou tu bude nějaká "datová schránka", do které nesmím zapomenout přístupy, kterou musím pořád kontrolovat, kam mi "spadne" ta daň z nemovitosti - a navíc už nebudu moct vyřizovat věci "osobně", přičemž to je JEDINÝ způsob, jak jsem schopen něco opravdu vyřídit, protože vyplnit byť jednoduchý formulář je nad mé schopnosti.
(Pro pobavení a ilustraci: platil jsem daň z nemovitosti a spletl částku směrem nahoru, takže se platba nespárovala. Dostal jsem pokutu, kterou jsem zaplatil omylem 5 tisíc místo pět set, platbu jsem poslal správně, ale tím vznikl přeplatek, se kterým si nevěděli rady... Po několika měsících se mi podařilo vnutit se na ouřad osobně a zaplatit vše, co bylo třeba, jakož i získat přeplatky. Takhle blbě funguju. Je to moje chyba, ale je to hlavní důvod, proč datovku nechci - budu z toho mít jen další průšvih.)
Mě ta historka přijde pochybná, protože co mám zkušenost, tak FÚ neřeší párování plateb, ale prostě vede účet per člověk per daň. Zrovna letos mi volali, že tam mám přeplatek na dani z nemovitostí ve výši daně (asi jsem jeden rok zaplatil 2x), tak jsme se dohodli, že příští rok nebudu platit a započte se to. Nebo když jsem jednou omylem zaplatil DPH na účet pro DPFO, tak jsem tam po upozornění na nezaplacené DPH zavolal a normálně mi to mezi těmi účty převedli, ani pokuta nebyla.
A víte, co na tom bylo to nejlepší?
Dopis, kterým mi to oznámili! Začínal oslovením: "Vážený daňový dlužníku". ;oD
(Dlouho jsem ho měl doma vystavený...)
Ale v podstatě jsem si tu pokutu zasloužil - udělal jsem chybu a ouřad se tomu musel věnovat. Kdybych neudělal ještě dvě další drobná pochybení...
Dopis, kterým mi to oznámili! Začínal oslovením: "Vážený daňový dlužníku". ;oD
To ale není výsada státu, soukromé instituce se občas chovají podobně, zejména ty velké. Jednou jsem takhle přijel domů, vytáhl ze schránky dopis od Modré pyramidy, kde mne peskovali jak malého kluka, že jsem jim nedodal nějaké potvrzení nebo výpis (které už tam dvakrát měli, asi si tím tapetují kanceláře či co) a že když to takhle půjde dál, vypovědí mi smlouvu a vůbec. Do toho mi zazvonil telefon a volali z téže Modré pyramidy, že jelikož jsem klient s vynikající platební morálkou, mají pro mne supervýhodnou nabídku (výhodnou samozřejmě především pro ně, pro mne už moc ne).
Nezlobte se, ale ten pribeh s dani z nemovitosti mi prijde nerealny, stejne jako s tou pokutou, i vracenim.
Na danovych uctech se nic "neparuje" - je to proste MD/D, kdyz je rozdil ve vas neprospech, rozjede se urok z prodleni. To same treba zalohy, zpetne se spocita, jestli tam ty penize byly, a je uplne jedno jestli tam mate predplaceno na 10 let dopredu, nebo posilate platby k prislusne danove povinnosti.
@R. R. Šimek
Já vám to i věřím. Mě poslal FÚ žádost o doplnění dańového přiznání, protože tam něco chybělo. Tak jsem to našel, podal opravné a za měsíc mi přišla odpověď, že během mé opravy uplynula zákonná lhůta (několik let), takže "celou akci ruší". Hmmm, vraceli by mi 1500,- :-D
Naposledy co jsem se díval, tak pokud máte datovou schránku, tak jste povinen s úřady komunikovat pouze jejím prostřednictvím a tak úřady směrem k vám.
Tak to jste se díval špatně. Vy nemáte povinnost používat datovou schránku (ani když jí máte), úřady mají povinnost vám zasílat dokumenty datovou schránkou, pokud to povaha dokumentu nevylučuje. Specialitou je finanční úřad, který u některých daňových přiznání vyžaduje elektronické podání, pokud máte datovou schránku – ale zatím vždy myslím tu povinnost odložili.
Vy nemáte povinnost používat datovou schránku (ani když jí máte)
No, sice jste známý vševěd, ale na některých úřadech by s vámi rozhodně nesouhlasili. Což je pro mě, pardon, zásadnější, než Vaše internetová poradna. A navíc, z vlastní osobní fyzické zkušenosti za těch snad 10 let co schránku mám vím, že to není pravda. Ostatně:
Nelze však říci, že zpřístupnění datové schránky by v některých případech nemělo žádný vliv na způsob, jakým bude podání vůči orgánům veřejné moci muset být činěno. Je třeba mít na paměti, že konkrétní procesní předpisy, kterými se komunikace s orgány veřejné moci řídí, mohou spojovat se zpřístupněním datové schránky další specifické povinnosti, jmenovat lze např. zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, v platném znění, který ve svém ustanovení § 72 odst. 4 spojil s vlastnictvím zpřístupněné datové schránky v určitých případech (např. podání daňových přiznání) povinnost elektronické komunikace (nikoliv ovšem výhradně datovou schránkou) se správci daně.
https://www.datoveschranky.info/kontakty/nejcastejsi-dotazy
Specialitou je finanční úřad, který u některých daňových přiznání vyžaduje elektronické podání, pokud máte datovou schránku – ale zatím vždy myslím tu povinnost odložili.
Nevím, vždy jsem podal přes přihlášení datovou schránkou, protože to je asi nejjednodušší.
8. 12. 2021, 08:45 editováno autorem komentáře
No, sice jste známý vševěd, ale na některých úřadech by s vámi rozhodně nesouhlasili.
Bohužel vy jste zase známý pohádkář, takže to, že by se mnou na některých úřadech nesouhlasili, je zase jenom vaše báje. V zákoně o datových schránkách žádná povinnost používat datovou schránku pro FO, PFO a PO není.
Což ostatně potvrzuje odstavec textu, který je na odkazované stránce těsně před tím, co jste citoval. To jste ten odstavec nečetl? Nebo jste si myslel, že tuto informaci nevím, když jsem ji sem předtím napsal?
Ostatně […] Nevím
Zkuste si příště přečíst, na co reagujete a co citujete. Já jsem napsal, že když máte datovou schránku, musíte daňové přiznání podávat elektronicky. A vy s tím polemizujete textem, který tvrdí, že když máte datovou schránku, musíte daňové přiznání podávat elektronicky.
že by se mnou na některých úřadech nesouhlasili, je zase jenom vaše báje. V zákoně o datových schránkách žádná povinnost používat datovou schránku pro FO, PFO a PO není.
Praxe je bohužel taková, že úředníci finanční správy mají tendenci vyrábět si svou vlastní legislativu, a to na všech úrovních od nejvyšších po nejnižší. Teoreticky se lze bránit u soudu, ale to už musí jít opravdu o hodně, aby se do toho člověk pustil. Finanční správa sice prohrává 40-50 procent soudních sporů, ale podle jejího vedení je to vlastně skvělý výsledek a ani vedení MFČR se tím zabývat nehodlá.
Zkuste si příště přečíst, na co reagujete a co citujete./q>
Problém je v tom, že vy tím vaším moudrem když máte datovou schránku, musíte daňové přiznání podávat elektronicky
reagujete na mé "pokud máte datovou schránku, musíte s některými komunikovat skrze ni". Zde
Naposledy co jsem se díval, tak pokud máte datovou schránku, tak jste povinen s úřady komunikovat pouze jejím prostřednictvím a tak úřady směrem k vám. Ale ne všechny
A to ani nepočítám, že jste do komunikovat skrze datovou schránku
tímto příplácl komunikovat elektronicky
, což není to samé. Prostě jste to tam vmatlal, přestože o tom nikdo nemluvil, ale je to pravda a teď si hrajete na to, že co si jako říkáte od začátku. To už je ohrané, manipulujete tady tak denně ...
Problém je v tom, že vy tím vaším moudrem když máte datovou schránku, musíte daňové přiznání podávat elektronicky reagujete na mé "pokud máte datovou schránku, musíte s některými komunikovat skrze ni".
V tom není problém. Vy jste to napsal špatně, já jsem vás opravil.
A to ani nepočítám, že jste do komunikovat skrze datovou schránku tímto příplácl komunikovat elektronicky, což není to samé.
Ano, není to to samé. Já jsem to schválně napsal přesně – když máte datovou schránku, podle zákona musíte daňové přiznání podat elektronicky. Opravdu elektronicky, to znamená, že to můžete podat i jinak, než datovou schránkou.
Konkrétně je to § 72 odst. 6 Daňového řádu (vybral jsem jen relevantní ustanovení):
§ 71
(1) Podání lze učinit písemně, a to v listinné podobě nebo elektronicky, anebo ústně do protokolu; elektronicky lze podání učinit pouze datovou zprávou
a) podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu,
b) s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky,
c) s využitím přístupu se zaručenou identitou, nebo
d) prostřednictvím daňové informační schránky.
§ 72
(2) Formulářové podání lze podat pouze
c) elektronicky s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně.
(6) Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen formulářové podání učinit pouze elektronicky podle odstavce 2 písm. c), a to datovou zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1.
Prostě jste to tam vmatlal, přestože o tom nikdo nemluvil, ale je to pravda
Psal jste o tom vy, ale špatně. Já jsem to vaše chybné tvrzení akorát opravil. Nepište pořád nesmysly a já vás nebudu opravovat.
@Filip Jirsák
Já jsem to schválně napsal přesně – když máte datovou schránku, podle zákona musíte daňové přiznání podat elektronicky. Opravdu elektronicky, to znamená, že to můžete podat i jinak, než datovou schránkou.
No ano, ale už po třetí vám říkám, že nutně o podání daňových přiznání tady melete jenom Vy pořád dokola jak rozbitý kolovrátek.
Vlastně jsem už trochu zmaten z toho, co tady zase tlačíte. Zkusím Vaše tvrzení, o jakýchsi daňových přiznáních o kterých jsem nic netvrdil, sesumírovat:
Protože v případě vlastnictví datové schránky musíte daňové přiznání podat elektronicky, tak všechny české úřady komunikují pomocí datových schránek jak říkáte vy a ne jak po mě požadovali.
Správně?
9. 12. 2021, 14:05 editováno autorem komentáře
No ano, ale už po třetí vám říkám, že nutně o podání daňových přiznání tady melete jenom Vy pořád dokola jak rozbitý kolovrátek.
Vy jste psal, že existuje povinnost s různými úřady komunikovat výhradně datovou schránkou. Což takhle obecně není pravda. Takováhle speciální povinnost platí jen pro finanční správu, a to ještě jenom pro jejich formulářová podání, typicky pro daňová přiznání. Proto tu pořád o nich dokola melu jako rozbitý kolovrátek, protože stále nedokážete takhle jednoduchou věc pochopit.
Vy jste napsal „spousta značek aut má v logu okřídlený šíp“. Já jsem na to reagoval „ne, pouze auta značky Škoda mají v logu okřídlený šíp“. A vy se strašně divíte, proč píšu o nějaké Škodě, o které jste vy nepsal.
Vlastně jsem už trochu zmaten z toho, co tady zase tlačíte.
To bude tím, že jste se poprvé pokusil pochopit, co píšu.
Tak to podle mě fungovalo + automaticky pokuta 2k bez upozornění.
Ale to asi změnilo změnou zákona a ta povinost pro daňové přiznání tam není, pokud DS není zřízena ze zákona.
https://www.lupa.cz/clanky/jak-vypada-a-jak-funguje-novy-online-financni-urad/
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-280#p72-6
Daň z nemovitosti mi chodí do datovky bez problémů
No vidíte. Mě tento rok nepřišla :-D a jestli mi to automaticky nesmazali, to nevím. Původně jsem myslel že budu pohodlně používat Datovku, jenomže neumožňuje odhlášení. Blbé.
O Portálu občana jsem ani nevěděl, asi proto že jsem žil mimo republiku. No, škoda že to do té datovky neposlali.
Řeší pouze problémy státu, ne občanů. Je to proprietární systém, je zakázáno jím posílat šifrované dokumenty, závažné právní jednání vůči státu se dostává do moci jedné soukromé firmy provozující ISDS a není možnost žádné zpětné kontroly. Prostě když provozovatel ISDS prohlásí, že jste nějaký dokument odeslal, tak to tak je a nedá se zpětně dokázat, že jste to neudělal. Z pohledu úředníků je pak zvěrstvo to, že nemáme jednoznačnou identifikaci osob, ale je povinnost osobám posílat dokumenty datovou schránkou. Takže vy máte nějakého Františka Procházku, nevíte, jestli se mezitím nepřestěhoval nebo nezměnil jméno, ale musíte podle jména, příjmení, data narození a trvalého bydliště zjistit, zda má nebo nemá datovou schránku. A z pohledu úřadů je zvěrstvo to, že se digitalizace začala od konce – takže na úřadu běží papírově agenda, a na konci se ten papírový dokument nepošle poštou, ale naskenuje se, skartuje, a na druhém konci se zase vytiskne. Takže místo jednoho papíru máte dva. Ať žije digitalizace. (Někde už se to změnilo, ale po zavedení datových schránek byl tohle typický způsob komunikace mezi úřady.)
Ale eliminace papírové agendy je špatný cíl. Pokud budete do elektronického formuláře vyplňovat údaje, které o vás ví jiná státní instituce, je to pořád téměř stejně špatně, jako když je vyplňujete do papírového formuláře.
Navíc spousta lidí prostě nepoužívá počítače a nechce je používat. A je špatně, pokud jim to stát nutí jenom proto, že je to pro stát pohodlnější. V tomhle tu má být stát pro občany, nikoli naopak. Elektronická komunikace je z principu mnohem pohodlnější pro všechny, kdo ji chtějí a umí využívat. Proč všechny banky zavádějí elektronické a mobilní bankovnictví? Protože to chtějí klienti, a banky na tom navíc ušetří. Dobře udělanou digitální transformaci státu by občané chtěli a nebylo by nutné je k tomu nutit, naopak by si to pořizovali sami. Vždyť je to krásně vidět právě na identitě občana a MojeID – to si lidé pořizují dobrovolně proto, že chtějí, ne proto, že jim to někdo nutí. Čehož se stát zase chopil a chce jim k tomu nacpat něco, co nechtějí.
Diky za info, protoze se mne to velmi dotyka, dohledal jsem to a pridavam zdroj informace:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-261
Čl. CXLIII
Přechodná ustanovení
2. Ministerstvo vnitra zřídí datovou schránku fyzické osoby podle § 3 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění účinném od 1. ledna 2023, fyzické osobě, která k 1. lednu 2023 je zapsaná v základním registru obyvatel a plně svéprávná, nemá zřízenu datovou schránku fyzické osoby a která poprvé použila prostředek pro elektronickou identifikaci vydaný v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace (dále jen „kvalifikovaný prostředek“) vůči tomu, kdo umožňuje prokázání totožnosti podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci, před 31. prosincem 2022, bezodkladně poté, co poprvé použije kvalifikovaný prostředek vůči tomu, kdo umožňuje prokázání totožnosti podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci, po 31. prosinci 2022.
V diskusi tu evidentne spousta lidi nevidi nevyhodu ISDS, protoze jeste "nenarazili".
Tohle je jenom přechodné ustanovení, které řeší ty, kteří už se přes NIA přihlásili dříve (před 1. 1. 2023), aby pro ně to zřízení DS po prvním přihlášení platilo také.
Základní ustanovení je nové znění § 3 odst. 1 zákona č. 300/2008 platné od 1. 1. 2023:
Datovou schránku fyzické osoby zřídí ministerstvo bezplatně fyzické osobě, která je zapsaná v základním registru obyvatel a plně svéprávná, bezodkladně poté, co fyzická osoba poprvé použije prostředek pro elektronickou identifikaci vydaný v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace (dále jen „kvalifikovaný prostředek“) vůči tomu, kdo umožňuje prokázání totožnosti podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci.
Naštěstí pořád zůstane možnost datovou schránku fyzické osoby znepřístupnit. Takže po prvním přihlášení přes NIA po 1. 1. 2023 se vám sice datová schránka automaticky vytvoří, ale obratem můžete požádat o její znepřístupnění.