Vlákno názorů k článku
Společnost Facebook se přejmenovává na Meta od David Ježek - Co je po jméně? Co růží zvou, i...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 10. 2021 9:44

    David Ježek

    Co je po jméně? Co růží zvou, i zváno jinak vonělo by stejně. ... v tomto případě ale spíše "Co je po jméně? Co sviní zvou, i zváno jinak smrdělo by stejně."

  • 29. 10. 2021 11:17

    David Ježek

    Myslí nemyslí. Oni [o tom] nepřemýšlejí, oni nikdy nečetli o Cambridge Analytica, oni prostě spokojeně používají službu. Kdyby věděli, kdyby znali, možná by to bylo jinak. Zuckerberg si je toho vědom, proto u všech těch slyšení se vykrucoval a vyhýbal odpovědím. On moc dobře ví i to, jakou škodu páchá na současné lidské společnosti. Ví to i Dorsey, ví to i Brin a Page a další. Ale to už odbočuji.

  • 29. 10. 2021 12:15

    nil nil (neregistrovaný)

    @David Ježek

    V tom jsou zajímavé souvislosti. Je prokázáno, že užívání takových scrollovacích aplikací vlastně gumuje hlavu, protože vytváří příliš velký příval nových informací a tím vlastně v mozku vymazává ty předchozí, zatímco zvyšuje emocionální odezvu z dozvídání se nových věcí, takže podporuje další scrollování. Je to jako krátký buffer. Příroda, no.

    Jak to vidím já, tak informace jako ta o CA je velmi rychle přemazána - přebyta jinými, takže vlastně co ... stejně jsou na tom dnešní přívaly mediálních zpráv ... nikdo nemá čas nic pamatovat ani hodnotit, konstantní zával.

    Nemluvě o tom, že Facebook by se musel stát špatnými zprávami sám o sobě. A investoři z médií si taky Facebook nepodváží. O globálním účelu ani nemluvě. Až zavedou face-recognition, což už mají dávno roztrénováno, to se ještě budeme divit.

    29. 10. 2021, 12:18 editováno autorem komentáře

  • 29. 10. 2021 14:33

    David Ježek

    Neřekl bych "gumuje hlavu". Jen to člověka přetěžuje myriádami dílčích informací, které jsou z 99,99999% naprosto k ho*nu. Mozek je ale nějak musí zpracovat a následně zase pustit pryč, čímž si trénuje tenhle debilní mechanismus fungování, ze kterého se pak po čase vyvine ona slavná digitální demence. Plus samozřejmě jsou tu ty stovky až tisíce malých dávek dopaminu, co si člověk šlehá 365 dnů v roce. V tomto je jedno, jde-li o fb, instáč, tw, yt, ťikťok či jakoukoli jinou současnou síť, vyvinutou ve spolupráci s neurovědci a psychology. Oni věděli, že páchají svinstvo na lidstvu a stejně to udělali (paralela s 95letými dozorci z táborů, které dnes v Německu ještě soudí, se nabízí - uvidíme, jak bude Zuckerberga vnímat budoucí historie řekněme za 50-100 let. Pokud tedy nějaká, co by za to stála, bude).

  • 29. 10. 2021 16:06

    nil nil (neregistrovaný)

    Podle mě gumuje, protože po delší době člověk najednou zjistí, že si mnoho co chtěl nezapamatoval, k tomu něco zapomněl, i přirozeně, a nakonec zjistí, že je jako v té hlavě prázdnější a jediná aktivita, která něco přináší je dopaminové skrolování.

    Nyní by měla přijít ta generace po té která udělala ty lepší časy. Otázka jenom je, kolik to bude zase stát (nemluvím jenom o penězích). Je zajímavé, že mohou dětem sebrat ze škol např. cukrovinky, ale tohle "nikomu" nevadí.

    Vlastně, jako právník nejsem, ale např. to, že Facebook věděl o negativním vlivu Instagramu na dívky [1], by mělo být dost je prostě sestřelit. Ale není vůle. Podle mě, v takových případech už končí svoboda podnikání. A tak samo s tou závislostí. Rozhodně to k ničemu dobrému nevede.

    [1] Facebook knew Instagram made teenage girls feel worse about themselves – but that they are ‘addicted’ to app, https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/facebook-instagram-girls-worse-addicted-app-b1920021.html

    29. 10. 2021, 16:08 editováno autorem komentáře

  • 29. 10. 2021 17:22

    Cikáda

    > Vlastně, jako právník nejsem, ale např. to, že Facebook věděl
    > o negativním vlivu Instagramu na dívky [1], by mělo být dost
    > je prostě sestřelit.

    Ale to není nic nového. O tom, že sociální sítě škodí (především mladým holkám, ale nejen jim), se ví dlouho. Dřív tuto roli měly různé časopisy. Akorát teď se to vytahuje na Facebook v nějakém kontextu za určitým účelem. Moc nerozumím tomu, co by se tím "sestřelením" vyřešilo...

  • 29. 10. 2021 17:51

    nil nil (neregistrovaný)

    @Cikáda

    Vyřešilo by se tím to, že by společnosti, které mají neblahý vliv na zdraví populace - sebevraždy, digitální demence a jiné ... prostě přestaly mít legální bysnys na základě vědomé destrukce. Já o tom začínat nechci, ale ty sítě jsou tolerovány jenom proto, že jsou momentálně v čele kulturně-ideologické války proti západní společnosti tak, jak jsme ji znali.

    To, že se to ví dlouho, to vím. Vyhledal jsem případ poslední, protože to nikdo jen tak nesmete, že to už je jako dávno.
    Jinak ten tah s tou studií je jasný. Ten má vytvořit tlak na vhodnou regulaci, na které budou ke prospěchu svému kooperovat vláda se sítěmi a něco si hezky přihrají. Viděl jste tu whistelblowerku? Okamžitě ve všech médiích, chválená, hned na rychlo před senátní komisí a výslech jak ze žurnálu. Jenom si to srovnejte s tím co se dělo, když whistleblower vynestl informaci o Sentry, kterou používají sítě na interkomunikaci při blokaci lidí a zpráv - řev, popírání, nikde v médiích, zavřela se voda.
    To ale nemění nic na tom, že ta zpráva je skutečná, Instagram to způsobuje, Facebook o tom věděl a zamlčel to.

    29. 10. 2021, 17:52 editováno autorem komentáře

  • 29. 10. 2021 21:20

    Cikáda

    > Vyřešilo by se tím to, že by společnosti, které mají neblahý vliv
    > na zdraví populace - sebevraždy, digitální demence a jiné ...
    > prostě přestaly mít legální bysnys na základě vědomé destrukce.

    Tak by na jejich místa zaskočily jiné. A vůbec, to bychom rovnou mohli zrušit tabákové korporace, prodej alkoholu, loterie a sázkový byznys, etc. (Dokonce i ta média, která teď tuto paní tak hrozně tlačí, by se tam vešla.) Prostě je to jako se vším, závislost škodí. A konkrétně u špatných vlivů sociálních sítí na děti to vidím jako selhání rodičů.

    U této konkrétní kauzy mně osobně vadí to pokrytectví, kdy se zaklínají "neblahým vlivem na zdraví populace", ale ve skutečnosti jim jde jen o kontrolu toku informací.

  • 29. 10. 2021 21:34

    nil nil (neregistrovaný)

    @Cikáda

    To je jako byste regulaci kouření a prodeje alkoholu nechal na rodičích, či na konzumentech samotných, např. nekontroloval pravidelně střízlivost u řidičů ... to asi nebude ono.
    Další stránkou věci je, že tabák i alkohol jsou pozůstatky z historie a jejich škodlivost je dost známá a propagována. Stejně jako u sázení a hraní, speciálně online. U sociálních sítí se to tutlá nebo šíří "postranními kanály" a navíc, máme tu přece něco jako ochranu spotřebitele. Není možné aby někdo nabízel, v podstatě hry, zábavu se sebevražednými sklony dětem. A ještě k tomu vědomě. To snad asi ne.

    V podstatě s Vámi úplně souhlasím a mnohokrát jsem nad tím přemýšlel. Došel jsem k tomu, že není možné ve změkčené socializované společnosti nechat všechno jen tak na odpovědnosti každého. Byl by to nekompatibilní element.
    Problém je, že jsme došli tak daleko, že nemáme nezávislé toky informací a tak vlastně ani samoregulační mechanismy společnosti. Před 20 lety by něco takového byl skandál. Dnes už málokdo zvedne obočí. To je skutečná příčina tohoto problému.

  • 30. 10. 2021 12:17

    Cikáda

    > To je jako byste regulaci kouření a prodeje alkoholu nechal na rodičích

    Ne, nenechal. Alkohol i cigarety jsou od 18, sociální sítě by si neměl zakládat nikdo pod 13 (aspoň takové měly dřív podmínky). Jsem pro to to klidně zvýšit. Otázkou ale je jak to kontrolovat (představa, že fb nebo komukoliv jinému budu posílat jakékoliv doklady, se mi nelíbí). Stejně jako u alkoholu, pokud dětem ten alkohol dávají, tak s tím těžko někdo něco udělá a jak jsem už psal, selhali.

    > Další stránkou věci je, že tabák i alkohol jsou pozůstatky
    > z historie a jejich škodlivost je dost známá a propagována.

    Nejsem vůbec proti tomu to propagovat úplně stejně i u sociálních sítí. Ale nesouhlasím s tím, že se to tutlá, spíš se před tím zavírají oči. Znovu, na facebook teď "neprasklo" nic, co bychom dlouho nevěděli.

    > Není možné aby někdo nabízel, v podstatě hry, zábavu se
    > sebevražednými sklony dětem.

    Tak tady je problém to, že ten efekt to mít může, ne musí. Úplně stejně je to třeba u holčičích časopisů, ty měly stejný efekt. Jen instagram je prostě mnohem rychlejší, rozsáhlejší, dostupnější... imho osvěta je lepší cesta.

  • 30. 10. 2021 13:58

    nil nil (neregistrovaný)

    @Cikáda

    Sorry, tohle už je taková přetahovaná o slovíčka. Zkusím to vrátit do obecné roviny. Vůbec by mi nevadilo, kdyby se i v tomto ohledu angažovala ČOI-ka, nebo ministerstvo zdravotnictví - a tak samo u těch časopisů. Kdyby následně taková literatura vymyzela, jistě bysme to poznali i na stavu společnosti, aneb "jsi to co jíš" ...

    To co na sebe práskl Facebook nyní je závažnější, resp. nové, je že o tom prokazatelně věděli, nejenom že u výroby asistovali ...

    Bez osvěty to nejde nikdy, ale tak je potřeba držet určitý standard žití pravidly. Všude nějaká jsou, i smečka ondater nějaká pravidla má ... v lidském případě, dle mne, dnes tak vysmívanou morálku nic jen tak nenahradí a na společnosti je to dnes dobře vidět.

  • 29. 10. 2021 18:44

    Brundibar

    Stížnosti kolem sociálních sítí jsou vesměs oprávněné, ale je to jen slabý odvar z toho, že v ČR pořád úplně legálně fungují hrací (tzv. videoloterijní) automaty, ve kterých jsou lidé schopní během pár let zlikvidovat majetek svůj i svých dětí. Je to kšeft za desítky miliard.

  • 29. 10. 2021 20:33

    nil nil (neregistrovaný)

    @dominecf

    Ano, takových příkladů je mnoho. Přesně takový kontrast jsem měl na mysli. Každopádně, nevím jestli mluvit o slabém odvaru, protože zatímco automatům propadá pouze malá část obyvatelstva, u Facebooku (apod.) sedí celé generace.
    Když se podívám např. jaké kulturní trendy se valí sítěmi, jako např. gender disphorie ve stonásobcích poměrných počtů u předchozích generací, tak mě jímá hrůza. Už teď máme generaci dětí (Canada, US, UK ..), které se i soudí o to, že jim nikdo neřekl, kam vedou následné lékařské zákroky. Najedno je jim 20 a hle, prozření ... To bych řekl že je o několik řádů výš než hraní automatů, noba bene potírané. O politických souvislostech se ani nebavím, víme co si představit a netřeba to pitvat.

  • 29. 10. 2021 23:59

    Brundibar

    Njn. Na druhou stranu už dnešní mládež tolik neohrožuje takový zlořád jako tramping, jazz, šestákové romány, elpíčka s throbbing girth, minisukně ani džíny.

    Tedy vlastně jsou tu ty hrozné novoty pořád s námi, ale nějak jsme si na ně zvykli.

    Zajímalo by mne, co budou jako civilizační zkázu vnímat naše děti a vnoučata.

    30. 10. 2021, 00:03 editováno autorem komentáře

  • 30. 10. 2021 2:40

    dw

    Zajímalo by mne, co budou jako civilizační zkázu vnímat naše děti a vnoučata.

    To bude zavisiet od toho co si precitaju na socialnej sieti, uz teraz to tak je, az neprijemne casty jav...

    30. 10. 2021, 02:41 editováno autorem komentáře

  • 30. 10. 2021 14:01

    nil nil (neregistrovaný)

    Na druhou stranu už dnešní mládež tolik neohrožuje takový zlořád jako tramping, jazz, šestákové romány

    To se mi nezdá jako poctivý argument, protože je to příliš povrchní pohled. Úplně stejně byste mohl prohlásit o nástupu nacismu: svoboda pro rolníky byla taky kdysi ohrožující zlořád ..., no co, jenom další zřízení .... . Tak jednoduché to nebude, že?

    Na druhou stranu vlasntě můžete vidět, kam to rozvolňování mravů ve finále vedlo za poslední století ... v podstatě se hovoří o úpadku ne nepodobnému úpadku Říma.

    30. 10. 2021, 14:03 editováno autorem komentáře

  • 30. 10. 2021 17:10

    Zdeno Sekerák

    Facebook je vlastne vylepsena diskuze pod clankami. Zuckerberg to jenom otocil a zakladem jsou samotne diskuze ne uz tak tema kolem ktere se diskuze vede. Ale hlavne nasel zpusob jak to vsechno spenezit. Myslim ze mnoho diskutujicich zde ma ty same problemy jako ty 2 mld na FB. Jen jste o generaci starsi takze jste zustali na diskusnich forech.

  • 30. 10. 2021 17:27

    Brundibar

    Potvrzuji.

    Ale nejde o generační rozdíl (nakonec hodně lidí 60+ z mého okolí na FB docela frčí). Spíš pro ně facebook přinesl jako zdánlivou novinku online diskuse, což IT-pozitivní nerdi už dobrých 30 let znají z IRC a podobných platforem a často nemají důvod měnit.

  • 30. 10. 2021 18:07

    nil nil (neregistrovaný)

    Facebook je vlastne vylepsena diskuze pod clankami

    Ale vůbec ne. Na Fejsbooku si můžete psát vlastní články s vlastními diskuzemi a být ještě propojeni chatem s přáteli, neomezeni délkou textu jako na Twitteru, či formou obsahu ... To je ta výhoda

    30. 10. 2021, 18:12 editováno autorem komentáře