suhlasim, taky nadpis by som cakal na webe ako dsl.sk alebo zive no uplne naopak
http://www.dsl.sk/article.php?article=14441
O RQ-170 a Íránu se toho moc nedozvíme. Není jasné, jestli Íránci opravdu stroj ovládli. Podle jedné teorie (kterou jsem už popsal - čtěte pozorněji) Íránci zarušili šifrovaný GPS signál, a stroj přešel na nešifrovaný signál, který lze poměrně snadno podvrhnout.
http://www.csmonitor.com/World/Middle-East/2011/1215/Exclusive-Iran-hijacked-US-drone-says-Iranian-engineer-Video
Ale stejně tak mohlo jít o důsledek nějaké závady se ztrátou spojení, zarušení veškeré komunikace, nedostatku paliva, nebo třeba o mechanickou závadu.
Já čtu pozorně. Akorát jsem upozorňoval na to „podle jedné teorie“, které vy klidně prezentujete na stejné úrovni vedle prokazatelného a ověřovaného tvrzení. A teď to znovu opakujete – „není jasné, zda…“ Které skutečnosti něco takového dokládají? Jedno video s někým, kdo o sobě tvrdí, že je íránský technik?
Tak to zkuste pozorněji, protože jsem nereagoval na váš příspěvek, ale na Karola :). Také jsem nikde netvrdil, že Íránci stroj opravdu ovládli. Je to jedna z teorií, kterou někteří odborníci nepovažují za nemožnou. A například Jenda upozorňoval na možnost GPS replay attacku. Mám sice dost pochybností, jestli by to Íránci technicky zvládli, ale zároveň bych to nevylučoval.
http://www.root.cz/zpravicky/studenti-zfalsovali-gps-signal-a-unesli-jachtu-za-80-milionu-dolaru/465779/
Takže si to tak neberte, a pojďte si pěkně zaspekulovat. S dostupnými informacemi totiž stejně nic jiného dělat nemůžeme :)
Já ne, protože rakety používají inerciální navigační systémy, některé pak ještě koncové navedení, zpravidla TV nebo infračervené.
GPS používají některé střely s plochou dráhou letu a letecké pumy JDAM, ale ani ty ne coby primární prostředek navigace, ale jen ke zvýšení přesnosti.
Pokud vím, tak "jediný" rozdíl mezi C/A, P/Y a M je v synchronizačním kódu (mnohem mnohem delším) a v tom, že tam jsou vedlejší kanály na "blízké" frekvenci. Wikipedie o tomhle má víc informací, ale ještě lepší je http://lea.hamradio.si/~s53mv/navsats/theory.html
Dokud někdo do GPS signálu nevrazí kryptografický podpis, tak se nedá ověřit, že ty data jsou legitimní. Bohužel asymetrická kryptografie je celkem náročn na výkon.. i když GPS čipu co mám doma stejně tiká nejaký ARM, takže to zase takový problém možná nebude :)
Btw pokud se nemýlím, GPS není v letadlech povolena jako primární navigace. Mají vlastní pozemní síť vysílačů na triangulaci.
Šifrování neznamená autentizaci! Třeba u proudových šifer (nebo blokových šifer použitých jako proudové - třeba v counter módu) může útočník flipovat bity v ciphertextu a flipnou se i v plaintextu. Nebo třeba může manipulovat s padddingem. https://en.wikipedia.org/wiki/Stream_cipher_attack
Konkrétně u toho GPS bych si dokázal představit replay attack.
Podle me je tam treba dat poradny key management.
Az Americani budou chtit odpalit rakety a zmacknou cerveny cudlik, vyvali se jim na obrazovku tuny okynek o proslych, neplatnych, nebo nedostatecne duveryhodnych certifikatech, a nez si vubec ty zdlouhave texty co v tech okynkach jsou, prectou, aby se mohli rozhodnout, zda povolit bezpecnostni vyjimku nebo ne, uz bude z cele Ameriky jedno velikanske parkoviste.
Jardiku, jardiku. Rika ti neco autodestrukce? dneska to maji i bezne pouzivane, z vrtulniku odpalovane rakety. fakt si myslis, ze si amici nechaj na sebe obratit vlastni vyzbroj?
treba v izraeli se stava relativne casto, ze se strela necha za letu znicit, kdyz se zjisti, ze v cilove oblasti je civilista (nebo zivy stit, coz je v tomto pripade totez).
To je zbytečné. Stačí mít funkční GPS při zadání souřadnic cíle (to je stejně potřeba mít nějaké spojení funkční) a potom už to odnaviguje inertní navigace
Řada států používá GPS ke zpoplatnění využití silniční sítě. Na palubě je zaplmobovaná krabička a ta podle pohybu auta počítá poplatky (zhruba). Pokud by ji šlo oblafnout falešným signálem, může provozovatel docela ušetřit :-) Nebo aspoň signál rušit.
Nedivil bych se, kdyby už něco podobného existovalo.