Abychom nelezly na vrakárny pro vrány, které sice musíš celé vyvařit, bezpečnost je trochu jinde.. ale máš jistotu, že třeba ve 130 km/h tě někdo na dálku nestrhne řízení, nebo dokonce deaktivuje brzdy.
Asi začínám litovat, že jsem dal do vraku svou 106, která šlapala jak hodinky, jen škoda rezavých výztuh na hadry...
Jenže to je právě ten problém: všechny tyhle zprávy se nesou v duchu U Subaru (VW, ...) udělali chybu, hanba jim!
. Ne že by se novináři (nebo veřejnost) zamysleli nad tím, jestli problém není spíš v samotné myšlence, že je auto nepřetržitě sledovatelné (nebo dokonce ovladatelné) na dálku, protože bezpečnostní incidenty tohoto typu nelze ani při maximálně snaze nikdy úplně vyloučit.
Jenže on asi primární konflikt bude v konfliktu zájmů: benefity z toho má automobilka (a možná i úřady), zatímco riziko nese majitel/řidič.
Mnoho věci, které jsou v autě jsou zde jen pro to, aby automobilky mohly ukázat vývoj.
No, jak se to vezme. Párkrát už jse se přistihl, že na featury, které jsem dřív považoval za "jen pro lidi, kteří nevědí roupama co by", jsem si zvykl natolik, že bych si auto bez nich už nechtěl. Namátkou třeba klimatizace nebo parkovací kamerka.
Ano, to souhlasím, dá se na to zvyknout, je to pohodlné a příjemné. Ale platíte za to určitou cenu. Kamarád, co má auto s parkovacím asistentem, není schopen bez něj zaparkovat. Přitom pár let zpátky zaparkoval rychle a elegantně, bez kamer a asistentů.
Extrém byl, když jsme spolu jeli a couval jsem do úzké mezery bez asistentů. Na to řekl, že to by si netroufl. Přitom před pár lety do té samé mezery couval taky a popíjel u toho kafíčko. (Díky němu jsem věděl, že se tam vlezu, jen on si to už nepamatuje.)
To stejné s navigací. Kdo používá navigaci pořád, nakonec bez ní nenajde ani záchod doma. Tím neříkám, že je špatná, ale je potřeba tyto věci používat s rozmyslem.
Parkovací kamera je důsledek špatného výhledu z auta.
Vím, ze jsem v tomto extrém. Nejsložitější elektronika, kterou mám v autě je BT reprák. I to „relátko“ stěračů je bez cyklovače. Navigaci používám, ale abych zjistit kam jet, ne kudy jet. A aby mi auto říkalo, kdy si mám udělat přestávku, nebo se pral s volantem... JÁ jsem řidič a JÁ jsem zodpovědný za to, co se stane.
Kamarád, co má auto s parkovacím asistentem, není schopen bez něj zaparkovat. Přitom pár let zpátky zaparkoval rychle a elegantně, bez kamer a asistentů. ... Parkovací kamera je důsledek špatného výhledu z auta.
To je samozřejmě problém. U "stopětky" jsem měl vždycky velmi dobrou představu, kolik mám za sebou místa, u Escorta to taky ještě celkem šlo. U prvního Focusu (hatchback) už jsem prostě neviděl, kde končí předek auta za mnou, pokud to nebyla dodávka nebo SUV. A u toho současného (kombík) už by to bylo úplně bez šance.
A auto je ještě prkotina, četl jsem o případu řidiče, kterému při vycouvávání na parkovišti u obchoďáku za auto vlezlo roční dítě (které původně bylo dostatečně daleko a pod dohledem matky a babičky). Stát se něco takového, s parkovací kamerou bych ho viděl, bez ní ani náhodou.
A auto je ještě prkotina, četl jsem o případu řidiče...
Jistě... ano... problém je v tom, že reálný svět je krutý, nehody se stávají, život je prudce smrtelná záležitost. Toto je smutný případ, ale ještě smutnější je na tom to, že veřejnost musí za každou cenu označit viníka a potrestat ho. Přitom ani ten řidič, ani ten rodič, ráno nevstali a ne řekli si dneska někoho zabiju... Dokonce snad ani neporušili žádný zákon, snad jen takové to vágní mohli a měli... (detaily si nepamatuji)
Ta kamerka patří ještě mezi ty užitečné věci... Ale věci jako osvětlení noh řidiče podle barvy fuseklí a podobně...
Hele, zcela souhlasím!
Problém je v tom, že takovým nešťastným náhodám se nevyhneš. Mohl na něj spadnout květináč, pokousat ho pes, padající větev ze stromu, nešťastně spadnout z kola, probořit se pod ním led, zakopnout na schodech, mohli mu trhat mandle... U nás se říká „Kdy pes nes*al, tak dál dojde.“
Jak píšu, život je velmi smrtelná záležitost, ještě nikdo ho nepřežil.
Ale tím nepopírám, že zrovna ta kamerka v autě může být užitečná. Tím se ale motáme kolem jedné věci, která se v autech vyskytuje už asi 20 let a náhodou je i přínosná. Ale už pomíjíme mnoho dalších věcí, které jsou zbytečné a opravdu je ocení jen pár nerdů/frikulínů.
"začal asistent okamžitě ječet a dřív"
Stal sem od toho asi tak 2m ... dotycny couval, az nacouval do sloupu (realativne zlehka, ale na laku uz to bylo videt). Proc? Mno on ten sloup ma rekneme 50x50 ... ale dole ma patku ktera je 80x80, a tu patku jaksi ty uzasne senzory nevidej.
To decko muze taky klidne klecet a lizt po 4, bude tutiz asi tak jako ta patka ...
Ty senzory totiz obecne nevidej pod cca 20cm+- a nevidej uzky veci (znacky) a nevidek krovi a nevidej spoustu dalsich veci. Kamera dto, ta nevidi cca metr za auto, tam ma slepej uhel.
Jiny uzasny udelatory zase videj veci kde zadny nejsou. Trebas zminenej adaptivni tempomat brzdi, i kdyz v ceste zadna prekazka neni. Velmi typicky na mostnich dilatacich. A prozmenu nevidi motorkare a pumpickare.
Pro nektere tupe (oba dva) tedy pro valny uspech (nezvladnou precist vetu holou, natoz aby o tom neco vedeli) kamera (zcela kazda) jaksi ma slepe uhly, do kterych nevidi, a nevidi do nich proto, ze to neni z dovodu jejiho ucelu nutne. Ta kamera vzadu totiz neni kvuli detem.
A pro ty blbe jeste to, ze ja na svem aute ani kameru ani cidla nemam, protoze narozdil od nich couvat umim. A nemam tam ani jedno ani druhe zcela umyslne. Oboji tam ma pripravu.
Rozhodne na te kamere uvidite veci, ktere v zrcatku typicky neuvidite. Kamera neni substitut, kamera je komplement. Silne pochybuji o tom, ze vase oci vidi za prdel auta.... prave do tech slepych uhlu, co v zrcatku jaksi neuvidite, zeano... ;-) A to same jde aplikovat i na predni kameru... ktera vidi tam, kde si jinak jen domyslite, jestli tam neco je ci neni.
A dovozovat z pouziti kamer ve voze neschopnost dotycneho ridit muze jen... mongol. Ve skutecnosti jsou ti, co podobne systemy umi coby komplement vyuzit v provoze realne mnohdy bezpecnejsi, nez namachrovani machri "ze stodvacitek", co nic nepotrebuji. Jen mongol se tvari tak, ze k prehledu kolem mu staci ty zrcatka, protoze at si to nalhavate jak chcete, jsou mista, kam proste nevidite. A ty kamery pomahaji tomu, ze ziskate prehled o mistech, kam temi svymi "tradicnimi" postupy nevidite.
nezvladnou precist vetu holou, natoz aby o tom neco vedeli
Jasně, já sice na rozdíl od vás (viz váš komentář) s tou parkovací kamerou něco přes sedm let couvám a parkuju, ale přesto o tom, jak funguje a kam vidí a nevidí, na rozdíl od vás vůbec nic nevím. :-)
kamera (zcela kazda) jaksi ma slepe uhly, do kterych nevidi, a nevidi do nich proto, ze to neni z dovodu jejiho ucelu nutne
Tak tedy konkrétně:
Vzhledem k tomu, že má auto kromě parkovací kamery i všechna tři zrcátka, tak sice zůstává nějaký slepý prostor, kam vidět není a do kterého by se teoreticky vešla nějaká rámová konstrukce, ale ta by se tam nějak zázračně musela objevit, protože kdybych k ní měl zacouvat, tak až do vzdálenosti nějakých půl metru ji celou dobu uvidím.
Kamera dto, ta nevidi cca metr za auto, tam ma slepej uhel.
Jak která kamera. S tou, kterou mám na autě, pokud zacouvám tak, aby mi čára na zemi právě zmizela z obrazu (přesněji řečeno zmizela za obrysem auta v tom obrazu), tak ktdyž vystoupím a půjdu se podívat, bude ta čára akorát pod okrajem půdorysu auta. Zkoušel jsem i zacouvat co nejblíž ke zdi a s trochou opatrnosti není problém zvládnout to na 10cm, aniž bych se jí dotkl.
Ano, klimatizace se hodí, parkovací asistent (případně kamerka) je taky přínosem. Pak snad ještě elektricky sklápěcí zrcátka, když člověk někde parkuje víc natěsno a nechce, aby mu je nějaký chytrák poškodil. Ale to nejsou žádné moderní výkřiky vývoje či "vývoje", na rozdíl od té spousty blbostí, které auto prodražují či jej někdy činí nebezpečným (některé asistenty nebo neustálé online napojení kamsi do čmoudu, kde je jen otázkou času, kdy to někdo nabourá a k jakým údajům se dostane nebo jak dalece bude moct auto na dálku ovládat).
Presne.
Realny zazitek s BMW E46 bez cidel a bez kamery:
Pri couvani v podzemnich garazi do parkovaciho mista jsem vedel, ze tam ten sedy sloup je. Celou dobu jsem ho vyhlizel v zrcatku. A proste jsem no nevidel, nez jsem do nej rohem auta lehce naboural.
--> cidla ci kamery by zvysili sanci, ze zabrani nehode
Realny zazitek s BMW E91 s cidly a s odpojenou dodelavanou kamerou:
Pri couvani v skladu k palete (cca 60 cm ? vysky) jsem si hlidal jesterku, podel ktere jsem couval. Najednou alarm cidel, tak jsem dupnul na brzdy. No stal jsem asi uz jen 20 cm od palety, ktera byla za zadkem jesterky a opet ze zahadnych jsem ji nevidel a ze zahadnych duvodu ji nevidela cidla dostatecne vcas.
--> odpojena kamera by zabranila prehlednuti palety
Ja uz bez techle veci couvat nechci, kolikrat clovek neco prehlidne a je to jen o stesti.
Ta myslenka sama o sobe je OK... kulha implementace, protoze jak uz je tak v IT casto zvykem, veci se sijou horkou jehlou, bezpecnost se resi az v druhem kroku, nejak se to zbastli a odflakne, aby to navenek hezky vypadalo a jak to vypada uvnitr se moc neresi, protoze to neni videt. Staci si vzpomenout na tu nadsenou bandu, co vyvijela "eshop" za vikend s tim, ze na tom prece nic neni... kvuli PR se honil termin a proste se nektere veci opomijely.
A co je spatneho na tom mit moznost si auto treba vytopit/vychladit driv nez do nej usednu, mit prehled i o blbostech typu prazdne kolo driv, nez fyzicky prijdu k autu, mit prehled o tom kdy se blizi dalsi servisni interval (opet driv, nez se objevi nejake hlaseni na palubce), mit treba informaci o tom, ze je k dispozici nova verze software (co neprekvapive opravuje chyby, ktere vyvojari delaji) ci moc se vzdalene podivat, kolik zbyva paliva a podle toho planovat cestu?
Aneb zase mate argumenty z kategorie "nepotrebuju to ja, takze to nepotrebuje nikdo". Ale tyhle blbosti zivot muzou usnadnovat. A kdyby vyvojari nebyly cunatka... a delali veci poradne... a jejich manazeri nebyli cunatka, co nastavuji neralisticke terminy... tak by tyhle problemy nebyly.
"A co je spatneho na tom mit moznost..."
Za mě je na tom špatně, když u takových vychytávek není opt-in a někdy ani opt-out. Je to fajn, když si to zapnu, že to chci. Nelíbí se mi, když tyhle věci, které nejsou nezbytné, se aktivují automaticky a někdy ani nejdou deaktivovat. O některých věcech se ani nedozvíme. Každá taková vychytávka představuje zároveň potenciální riziko. Třeba odejde senzor tlaku v pneumatikách a celou dovolenou to na vás bude pištět, že máte doplnit vzduch a pak honem do servisu. A únik dat není otázkou jestli, ale kdy. Další věc je zneužití ke šmírování pro reklamu.
"Aneb zase mate argumenty z kategorie "nepotrebuju to ja, takze to nepotrebuje nikdo"."
Proti tomu stojí argumenty "líbí se mi to, tak to dám každému". Mám rád ústřice, tak je dám všem. A jestli trochu zapáchají, to není chyba ústřic, ale toho, kdo je připravil, to patří k věci.
Tak zrovna servisní intervaly nebo nové verze softwaru nemusí primárně hlídat auto. Tady zrovna dává větší smysl aby to hlídal servis, kam s tím autem jezdím.
Jo jo, kdyby byly... Bohužel žijeme ve světě, kde se můžete spolehnout na to, že ten palubní software děravý bude. Proto jsem se ptal na přínosy. Díry jsou jisté.
A jak se ten servis dozvi, kolik ze mam najeto? ;-) Aneb ono se muze klidne stat, ze kilometricky najezd budete mit vetsi nez je "periodicky" rocni interval.
Je zajimave, ze se podobne "neuvazuje" o software, co vam ridi treba jadernou elektrarnu a nebo treba i systemy v letadle. Tam se nikdo netvari, ze bugy jsou normalni vec. Proc by tomu melo byt zrovna u aut jinak?
Tam kde o něco jde se právě počítá s tím, že tam nějaké bugy přes veškerou snahu budou. A celý systém si s tím musí poradit, obvykle skrz nějaké co nejjednodušší hardwarové řešení. Sem spadá třeba jednoduchoučký watchdog, nebo vícenásobné řídicí systémy.
Bugy nejsou žádoucí stav, ale je to něco co se normálně děje a je třeba s tím počítat.
Jestli ono to nebude třeba tím, že těch elektráren je ve srovnání s počtem aut jen velmi málo a následek selhání jedné elektrárny je nepoměrně větší průšvih než selhání jednoho (pár) aut. A hlavně - X automobilek každý rok představí Y nových modelů aut, a k tomu ještě přibývají různé facelifty a modelové roky, kde se i ty stávající modely upravují, byť to zvenku nemusí být vidět. To se u těch jaderných elektráren neděje.
Ono obcas staci, kdyz nejaky vyvojar-chytrak neprijde s tim, ze vsechno co se doted udelalo se vyhrne buldozerem a zacne psat znovu na zelene louce... protoze samozrejme soucasti toho procesu je casto zavleceni spousty novych chyb a casto se znovuvynaleza kolo. A samozrejme soucasti toho "procesu" ale uz neni to, ze by se to delalo bezpecne... kdyz uz se to teda pise novy.
Hlasování peněženkou je zde trochu problém, protože prostě nemáš na výběr.
Zkus například sehnat (nové) auto, které nemá elektrické stahovaní okýnek... (Ano, jsem divný, ale na el. stahovaní jsem si nikdy nezvykl). Nebo auto, které není přeposilované a máš dobrou haptickou odezvu od kol (a to ani netušíš, co to opravdu dobrá haptická odezva je). Naprosto přesně cítím, jak moc si můžu dovolit utáhnout zatáčku a nebezpečí smyku cítím ještě před tím, než ke smyku dojde. Díky tomu nejsou potřebné mnohé „asistenty“.
Jadernou (ani zadnou jinou) elektrarnu neridi zadny software, tam jsou uplne obycejny mechanicky ventily ktery se daji uplne obycejne rucne zavrit.
A vsechny nehody zavinili pitomci kteri pod ten ventil dali fosnu, aby se nezavrel.
Servisu je do toho kolik ma auto najeto uplny kulovy, zadna povinost jezdit do servisu neexistuje.
A ted tu o cervene karkulce :-) Zijete dost mimo realitu.
No, rekl bych ze se tu zase projevuje ukricena mensina... :-) Kdyby o to lidi nestali, tak si (novy, zanovni) auta nekupujou. A statistika rika, ze v roce 2024 se prodalo aut vic nez v roce 2023.
Vsak auto vam nikdo nevnucuje, muzete klidne chodit i pesky :-)
Aby to bylo fér, na rootu se objevila zpráva i o tomhle průšvihu - viz titulek Volkswagen odhalil citlivé údaje o majitelích aut.
přesně, aby se to dobře hledalo v kompletních datech o pohybu auta s přesností na 10 cm :-D
pro silné žaludky přednáška o sběru a úniku dat o autech koncernu VW z 38C3 https://media.ccc.de/v/38c3-wir-wissen-wo-dein-auto-steht-volksdaten-von-volkswagen#l=eng&t=493
Ja se tady nekdy bavim. Kdyz je rec o pocitacich, tak se tady malem kamenuji uzivatele, co nemaj 90mistne heslo, za sha512 misto bcryptu se tu upaluje, kazda nejmensi chyba v implementaci je duvodem k bolestive poprave, SMS autorizace stokorunove platby je heretismus, kazdej je tu papezstejsi nez papez.
A pak, pod clankem o uniku dat (sic!) je pozadavek, ktery je opravdu v jakekoli ITSEC metodice z poslednich 25 let (jako zpracovavame minimum udaju nutnych pro danou funkci etc.) oznacovan privlastky jako ukricena mensina, prakticky nikomu nevadi, ze vyrobce shromazduje geolokacni data apod.
No dava tohle smysl?
A jak moc vy rozumite autum - v tom smyslu abyste dokazal posoudit, ktera telemetricka data dava smysl sbirat a ktere ne? Zrovna auta v te mechanicke jsou typicky priklad tech takzvanych "fachmanu", co kdyz zacne byt nejaky problem, tak zacnou krcit rameny a chaoticky menit soucastky systemem "snad je to timhle". Klasickou metodou pokus - omyl, zadna data... jen dojmy. A rozhodne se nebavime o smudlech z nejakeho garaz-servisu, stejne to funguje i v autorizovanych servisech ruznych vyrobcu.
Geolokacni data i na diagnostiku mohou davat smysl - ono neprekvapive motor v aute se jinak chova pri jizde do kopce a jinak pri jizde z kopce, takze dava smysl i geolokacni data zkorelovat s daty o chovani motoru, pokyny ridice atd. To, ze "tradicni" servisy s timhle moc pracovat neumi, protoze holt ten borec s pucvoli v ruce s timhle nedokaze pracovat je vec jina.
Takze stylem vasi otazky - podle vas dava vetsi smysl zazity "tradicni" system, kdy ten typek z s pucvoli v pazourach metodou pokus-omyl meni komponenty v motoru, protoze si mysli, zeby to mohlo byt snad timhle? :-)
"Geolokacni data i na diagnostiku mohou davat smysl"
S tím souhlasím, co mi vadí je, že to nekončí u zlepšení jízdních vlastností. Když už ta data mají, proč by je neprodali? Ze zákazníka tak zase stává zboží. A když už ta data mají a umějí se na dálku připojit k autu, tak by to měli mít lépe zabezpečené. Jestliže ani to nedokážou (a chápu, že to není jednoduché), tak je lepší být offline. Svět se nezboří.
"A jak moc vy rozumite autum"
Dost na to abych vedel zcela 100% ze sbirat lokalizacni data je zcela mimo jakoukoli diagnostiku, vcetne toho ze uplne stejne mimo je sbirat jakakoli data po siti. Chyby si stahnou zcela offline v servisu, a automobilka se servisama stejne nijak nekomunikuje. A to zadna.
V servisech si pak s autama nevedi rady prave a predevsim proto, ze to auto co ho nejde nastarovat je zcela vporadku, nikde mu nic nechybi, ale dbilni SW a nejaka nehorazna kktina v nem nastartovani brani.A presne to pak vede k postupu "tak zkusime vymenit treba tohle" ...
Mimochodem, chtel bych videt jak nekdo vyhodnocuje jestli auto jelo z kopce nebo do kopce ... lol ... zjevne si auto videl tak maximalne stat na ulici.
Ano, maximalne se omezi na to, ze stahnou chyby... protoze on se nikdo o nic vic nesnazi, vsem soucasny status quo defacto vyhovuje. Aneb i pro servis je vyhodnejsi z vas tahat prachy za tu metodu pokus-omyl, tak proc by se zajimal o data, ktera jsou nekde u vyrobce. Dost casto ani poradne neumi pracovat s diagnostikou, potazmo vubec s pocitace... a je to videt uz na tom, kdyz ten servisni fachman ma zadat zakazku do pocitace/tabletu :-) Ze by treba v ramci tech (samozrejme uctovanych) "zkusebnich jizd" si na OBD pripojili diagnostiku a sbirali nejaka data za jizdy... to je uz "moc prace", ze? ;-) I na to "stazeni" diagnostiky si napisou hodinu prace, i kdyz samotne precteni DTC je otazka par minut - a to i s pripojenim toho kabelu.
Ad jizda do kopce/z kopce... z cehopak vam asi tak treba i na mapy.cz vygeneruji vyskovy profil? :-) No promluvil z vas typicky autoservisak s pucvoli v pazourach... protoze netusite, ze z posbiranych GPS souradnico projete trase (a dalsich dat) ten vyskovy profil sestavite obdobne.
Muzete se prosim uklidnit a prestat blabolit z cesty podobne urazlivym tonem?
1. Sbirani geolokacnich dat je velmi zavazny zasah do soukromi.
2. Je uplne ukradene, co si o tom myslite Vy. Uplne stejne je ukradene, co si o tom mysli skutecny expert (coz Vy taky nejste, jenom tu placate). Protoze tahle otazka se tyka minimalne 2 oboru (technicky pohled vs LZPS zarucene pravo na soukromi).
Podle podobne logiky bychom mohli chodit cely zivot ve sveraci kazajce v calounene mistnosti, protoze expert na zdravi dosel k tomu, ze jen tak je zarucene, ze si clovek neublizi, a ze tomu ti lidi nerozumi, jak je to potrebne...
3. Pro jakykoli zasah do necich prav je treba to patricne zduvodnit, proc je podobny zasah potrebny, a proc tehoz nelze dosahnout jinymi, mene invazivnimi prostredky. Pokud prosazujete/obhajujete novy system, je dukazni brime na Vas.
Muzete hodnoverne (odkazem na recenzovanou studii) prokazat, ze uvedeny plosny sber dat prokazatelne vede k vyssi uspesnosti oprav v autorizovanych servisech prislusne znacky? Pokud ne, tam se nemame dal o cem bavit.
Mate-li pocit, ze automobilky porusuji zakon, nic vam nebrani je hnat k soudu :-) Blabolite tu z cesty sam, sber dat je odsouhlasen uzivatelem. A pokud je nekdo nesvepravny do te miry, ze slabomyslne odklikne veci, kterym nerozumi, at jde vratit obcanku.
Zrovnatak muzeme napsat, ze je fuk, co si myslite vy. Placate tu o pravech, ale pravo nestoji na dojmech. Vyklad prava prislusi soudu a ne vam tady, zeano... ;-) Dejte vedet, az tu zalobu podate - kdyz tu teda mate plna usta toho, jak se porusuje LZPS.