Tak ono se není co divit...projektů je hodně, každý chce něco jiného, někteří lidé se navzájem nemusí a když to žije takhle organicky, tak prostě občas něco shnije.
Linux by měl být placený a hlavní větev by měla být vyvíjena komerčními vývojáři.
Lidi si platí:
- Netflix 1000 Kč na tři měsíce (Disney/SkyShowtime/UPC....a dokonce dva lidi v ČR si platí Youtube Premium)
- služby Spotify, Facebook, iDnes premium, Lidovky, E15,
- Platíte za popelnci, telefon, připojení na net
- platíte si Cloud a podobné služby
- spoustu peněz vyházíte za hry
- no a nebo žijí v zemljance a kupují šunku s 12% masa a zajídají to žrádlem pro kočky
Je potřeba překonat tu komunistickou myšlenku "Linux je zdarma"
- 500 Kč za 3 PC a ROK pro domácí uživatele
- 1000 Kč za neomezený počet licencí v rámci osobního použití (VPS a pod)
- 500 Kč za instanci a rok pro firmy + poplatek pro tvůrce dané distribuce
Nikomu by to neublížilo a řada věcí by se dala dělat lépe...
Ano a proto Microsoft vyloženě jde do Subscription u Windows nebo Apple dává OS zdarma ...
Reálně za těch 500-1000 bych očekával nějakou podporu, ale ta jaksi chybí (pokud si nekoupíte např. RHEL).
500 základní subskripce bez podpory (podpora core služeb), financovat z toho základ systému + jedno desktopové prostředí. Reálně by to bylo třeba 600 Kč, 100 Kč pro vývojáře Debianu/Ubuntu...
A zpoplatnit by se měly i embedded instance, i kdyby to byly 3% z prodejní ceny (nejméně 20 Kč a maximálně 80 Kč) za celý životní cyklus zařízení + lépe vyřešit patchování, protože všelijaké IoT klumpry často nedostávají aktualizace.
28. 10. 2025, 14:24 editováno autorem komentáře
Jakmile linux zpoplatníte, lidé se rozdělí na 3 tábory. 1 tábor zůstane a začne to platit. 2 tábor přejde na windows, protože 500 Kč měsíčně je prostě moc, navíc v době, kdy windows stojí na aukru 30 Kč na trvalo. A 3 tábor odejde na FreeBSD. Jestli to bude pro linux přínosné bude záležet na tom, kolik lidí zůstane a začne to platit. Ale to dopředu nevíte. Zkuste na Rootu udělat nějakou anketu.
Akorát že lidi dost často říkají něco v anketě a když pak dojde na placení, tak nakonec udělají něco trochu jiného.
Psalo se 500 Kč / rok, ne za měsíc, ale to je detail. Chápu, že i tohle může být pro někoho nepřekonatelná překážka
A jaké DE to bude? Osobně používám Hyprland, teď experimentuju s Cosmic DE. Znám lidi co jedou na Gnome, znám lidi co jedou na KDE. A co třeba takový LXDE? A kdo o tom vlastně rozhodne? A kdo bude platit vývojáře co přispívají?
Osobně bych asi nepřispěl do projektu který bych musel platit...
A zpoplatnit by se měly i embedded instance, i kdyby to byly 3% z prodejní ceny (nejméně 20 Kč a maximálně 80 Kč) za celý životní cyklus zařízení
Kdybyste to udělal tak možná Linux na IoT přestane existovat :-) ... Takže to bude z bláta do pekla, kdy už nebudete mít opravdu šanci tam dostat cokoli jiného než původní systém ;-)
Krom toho na Linuxu běží větší systémy (tj. to co sbírá data a rozhoduje), různé koncové prvky (relé, drivery k ledkám, senzory) většinou na Linuxu neběží protože je to moc složitý a drahý ...
Asi tak. I Apple staví systém z FOSS komponent a dává ho ke svým strojům zadarmo. MS pak systém dává OEM za spíš symbolické peníze, kdysi dokonce dával OEM licence na entry-level stroje vyloženě zadarmo.
Jen blázen by zpoplatňoval platformu, kterou používá jako základ, nad kterým běhá pak už placený služby. Nejdřív je potřeba uživatele dostat do ekosystému, holí se až pak. RHEL si může dovolit bejt placenej, neb má přidanou hodnotu v tuně certifikací jak pro systémy, tak pro administrátory, garantovaný rychlý patchování CVE podle závažnosti, stabilní minor verze, možnost prodloužené podpory... Přičemž i tady se staví z repozitářů CentOS Streamu, co je normálně volně k dispozici (a staví z něj pak třeba Alma Linux).
No, nevím, jestli ty peníze jsou úplně symbolické. Když si v USA u ThinkPadu vyberete místo Fedory nebo Ubuntu, které jsou zadarmo, Windows 11 Pro, připlatíte si 218 dolarů a to mi přijde sakra hodně za systém, z kterého se dnes stal adware/nagware prodávající další služby Microsoftu.
V USA ale zas mají mnohem větší mzdy. Pro zajímavost, do určitých parametrů (hodně low-end) je cena license Windows desetinová. Požívalo se to hodně pro takové ty netbooky a slouží to k tomu, aby v notebooku za 5 tisíc nebyl Linux.
28. 10. 2025, 16:32 editováno autorem komentáře
To vůbec nesouvisí s výší mezd. Framework si u nás za Windows 11 Home řekne 4000 Kč a za Pro 7200 Kč.
Pro menší část uživatelů pochopitelně když by na něm nemohli vůbec dělat svou práci. A ta větší nemá potřebu Linux řešit.
Když jsme v těch cenách Windows vs. Linux, tak na poslední cenové nabídce jsem viděl Windows Server Standard za nějakých cca 23k, který bude dostávat aktualizace 7-10 let, podle toho, v jaké fázi životního cyklu to zákazník koupí, vs. SLES za cca 46k na 5 let.
Fixní náklady na opravy chyb dělené větším počtem zákazníků 😉
28. 10. 2025, 18:44 editováno autorem komentáře
Tak ono taky záleží na tom, co za to dostanete, že ano. Kamarád měl hodně Windows Server strojů a vždycky říkal, že standardní technická podpora se blíží spíš takovému self-supportu. Pokud je jediné kritérium cena, tak ano, Windows můžou být opravdu výhodnější. A úplně nejvýhodnější je z tohoto pohledu self-supported Linux.
Je to tak. Windows jsou spíše self-supported. Nějaký větší support potřebuji až u aplikace, co na tom OS běží a tady narážím na fakt, že většinou chtějí Windows, RHEL nebo SLES. Dřív tam býval ještě Centos, ale to je minulost.
"Windows Serve ... podpora se blíží spíš takovému self-supportu"
Chces tvrdit, ze kdyz budu mit RH a neco mi nebude fungovat/se podela, tak ze nekam zavolam, a nekdo to vyresi? Tak to chci videt ...
Budu na tom uplne stejne jako stema widlema, urob si sam. Jen s bonusem neustalyho se dohadovani s dodavateli cehokoli, na tema ne, widle nemam je to tux.
Máš-li například RH Standard, mělo by to vypadat tako:
- nastane ti problém
- v pracovních hodinách založíš case na https://access.redhat.com/
- nastavíš prioritu P1
- do hodiny se ti někdo ozve na mail nebo jinak
- začnou z tebe tahat logy, config, experimenty
- pokud se to táhne, zažádáš o seniora
@Boneflute, máš s tím reálnou zkušenost? Kontaktoval jsi někdy tu podporu?
30. 10. 2025, 01:19 editováno autorem komentáře
"mělo by to vypadat"
lol ... hele placenych supportnich smluv mam kolem sebe nejaky ty stovky. Ve 100% pripadu to vypada tak, ze kdyz po nich cokoli chci, je o nejmin 2 rady efektivnejsi, kdyz si to vyresim sam.
Kdyz zavolam na(libovolnej) support, tak ... se ve velkym mnozvi pripadu dovolam na plechovou hubu (jo volam samo na henten firemni support). I kdyz se dovolam na cloveka, tak ten samozrejme typicky vubec netusi, co jak je u dotycnyho zakaznika, takze se bude shanet nekdo, kdo to aspon tusi. To mame hodinu (minimalne). Az se ten nekdo najde, tak se mozna nekam i pripoji (pokud najde login) ... a zacne zkoumat, co nefunguje a pripadne proc ... to mame dalsi hodiny (a zakaznik stoji ...), nakonec dojte k zaveru, ze pricinu toho stejne nijak v dohlednym case neodhali, takze to cely restartuje.
Pokud to toho zamotas nejaky tickety, tak se cas minimalne zdvojnasobi, pokud se vubec nekdo ozve.
Takze zakaznik 4+ hodiny stal, aby ve vysledku henten support udelal to, co udelam ja, za 5 minut.
BTW: Support dellu za 10 dnu neprisel na to, ze jejich pole neumi vlany. Jen se jim kvuli tomu naposilalo asi tak 10GB logu.
Moje zkušenost je ta, že support často hraje se zákazníkem ping pong. Účelem je odpálit ticket do stavu "awaiting customer reaction". Takže když zákazník otevře ticket, na prvním místě ho poptají o logy, a míč je na straně zákazníka. Že zákazník logy přiložil k ticketu? Nevadí, on se musí ozvat a říct to, takže je to na jeho straně. Pak se ho zeptají jestli nedělal nějaké změny v konfiguraci, v další iteraci jestli nedělal změny na úrovni virtualizace, neinstaloval na fyzický stroj nový HW, zda neproběhla aktualizace OS, změny na firewallu atd. Prostě se to vždy odpálí na stranu zákazníka, pak je to jeho problém, a SLA timer neběží.
To máte pravdu, Windows Server toho sám o sobě moc neumí. Umí spravovat doménu, sdílet disky a tiskárny, umí poskytovat desktop a Remote Desktop, a řadu dalších užitečných věcí, ale je mi jasné, o čem mluvíte. Jenže je dobré si uvědomit, že většina toho, co dostáváte v distru Linuxu, je v nějaké formě k dispozici i pro Windows. Buď to samé, nebo něco podobného. Chcete MySQL, PostgreSQL, PHP, Ruby, Perl, Node.js, LLaMA, ActiveMQ a další? Použijte třeba winstall.
Samozřejmě některé aplikace je třeba zaplatit. Ale to přece platí ve světě Linuxu stejně jako ve světě Windows. "Ochutnávkový" Oracle Database XE je zdarma, za plnou verzi zaplatíte na obou platformách. A u takového Oracle E-Business Suite nedostanete ani tu ochutnávku zdarma.
Tak on je trosku rozdíl dostávat aktualizace jak si MS zamane, a mít full L3 support s garantovaným casem response ...co je u SLESu..
Zatím co ten Windows Server je hola license s minimalni podporou tak SLES mate full L3 support :D
OEM Windows např v notebooku taky není na faktuře napsaný. Jinak licence neříká nic o ceně. V jednu dobu např bylo napsáno, že je potřeba počítač s logem Apple, tak si lidi na PC s Hackintosh koupili oficiální nálepku loga od Apple.
28. 10. 2025, 16:00 editováno autorem komentáře
Ale pořád se da dost notebooků koupit s Windows nebo bez windows. A tedy je svým způsobem ta cena jasná a viditelně započítaná.
Tak ať si někdo založí firmu a prodává hardware a v něm i linux... počkat, třeba system76 to dělá (cosmic de) ... a pro zbytek to dokonce dává zadarmo ;-)
Ano, s tím prvním odstavec souhlasím. Kdejaký linuxový debílek si chce hrát na Torvaldse. Dle tvých cen např. pro domácnosti si těžce drahý. Oproti těm aukro cenám za Win10,11 (80-150 kč) je tvůj návrh cenově nekonkurenceschoný. Sám mám vyzkoušené že ty aukro licence fungují, i po formátu a na pár strojích jsou už 6+ let a více.
Volali z AT&T. Že prej by je zajímalo, jestli se opakováním jejich chyb dá dojít ke stejnýmu průseru.
Podobně BeOS a myslím i MorphOS. Základní systém zdarma, ale pro sestavení aplikace nutná placená verze. Takže bez aplikací.
28. 10. 2025, 16:06 editováno autorem komentáře
A bude to vybírat Linus?
Navíc motáš služby a soft, navíc z principu i free (jako pivo)
28. 10. 2025, 15:15 editováno autorem komentáře
Spíš bych propagoval dobrovolnou podporu. Sám občas (jednou za rok) pošlu 300 na Thunderbird, Fritzing, LibreOffice. Když bych věděl(resp. nemusel dlouho hledat) kam poslat i na KDE/ubuntu, tak pošlu i na to...
Zvlášť, když už mi používání Kubuntu za ta léta přirostlo k srdci tak, že prakticky nic jinýho na desktopu nechci, tak je rád podpořím...
Když si v jakékoli KDE aplikaci vybereš v menu (takový ten "hamburger", tři čárky nad sebou) položku "About KDE", tak máš v sekci "Support KDE" odkaz na stránku s možnostmi jednorázových/pravidelných finančních podpor...
Co to je hlavní větev Linuxu? Protože Linux, jako jádro systému, je placený a pracují na něm komerční vývojáři. Jeho vývoj platí hromada firem ať už vývojem samotným nebo příspěvky směrem k Linux Foundation nebo obojím. Za Linux se platí s každým zařízením, ve kterém se nachází.
Klidně ať se Linux schová za paywall. Třeba se začne investovat do desktopu postaveného na jiných kernelech, např Debian měl verzi na BSD kernelu, aby si to vyzkoušeli, kdyby něco. Případně se trh zkonsoliduje a zbude jen Windows a macOS. OSS software na nich jede, dokonce instalace poslední verze je tam jednodušší než v Linuxu.
28. 10. 2025, 15:53 editováno autorem komentáře
A teď si představte, že třeba my:
- fakt neplatíme Netflix ani cokoliv i jen vzdáleně podobného
- nemám žádné předplatné žádného zpravodajství (to se třeba časem změní až všechno skončí za paywallem což pochopím)
- za popelnici platím povinně obci ať chci nebo ne, někde dokonce nezávisle na tom, kolik odpadu reálně vyprodukujeme a že ho zrovna my fakt nevyprodukujeme moc, telefonovat narozdíl od vejrání na filmy potřebuji a připojení na internet potřebuji pracovně i pro výuku dětí
- neplatím vůbec žádný "cloud", proč taky
- nehraju skoro vůbec skoro nic, natož abych za to vyhazoval víc než desetikoruny ročně
- nežijeme v zemljance, máme několik nemovitostí, něco rekonstruujeme a kupujeme spíš střední kvalitativní třídu potravin
Fakt myslíte, že všichni žijí jako vy?
To, že Linux je zdarma není žádná komunistická myšlenka. Vlastně to vůbec není myšlenka. Autoři přispívají dobrovolně, mohou i nemusí -- ti, co to dělají zdarma. Klidně ho můžete prodávat komerčně. Nikdo vám nebrání a těch, co se tím živí je hodně. Ostatně ti táhnou vývoj. Já služby Red Hatu, SUSE a dalších nepotřebuji, nemám jim tedy důvod platit.
Přesně kvůli podobným nesmyslným teoriím jako tu teď prezentujete vznikla stejně tak nesmyslná GPL. V tomhle kontextu, nutno přiznat, bohužel smysl naprosto má.
> - nehraju skoro vůbec skoro nic, natož abych za to vyhazoval víc než desetikoruny ročně
Doporučuju účet na Epic Games Store, každý týden nové hry. Včetně velkých AAA her, jako díly Fallout či GTA V. Vše natrvalo, ne že vám to z knihovny po týdnu zmizí jako u Steamu. Pro Linux bez problému s klientem Heroic.
"Vše natrvalo"
Fakt?
"Removing Dark and Darker from the Epic Games Store ... We removed Dark and Darker from sale on the Epic Games Store on March 5 ... On November 1, 2025, we will be removing Dark and Darker from your library"
Dokud to nemas na disku jako offline instalacku, nemas nic.
Existuje klasický syndrom: soused ti ukradl kolo, takže je to hovado, se kterým už se nikdy nechceš potkat .... jo .... a taky nosí červený boty!
To zni sice hezky, ale je to nesmysl. To by sedělo jen na lidi v produktivním věku, a i to jen na část (např. Disney+ pustím děckám, ale systém, kde často řeším kompatibilitu, vedle ty Widle stejně mám, tak vlastně proč se s tím s... ehm. platit?), ale vy potřebujete studenty a nadšence, kteří mají čas a chtějí experimentovat. Jakmile začnete chtít platit, řešit neplatiče a uzavírat, tak to zabijete. Jó, pokud by byla řeč o pokročilém desktopu atp. tak to je jiná, ale takový ten geekovský základ, to by byla smrt.
Tak šel bych ještě dál, co kdyby někteří méně uvědomnělí soudruzi ten linux drze kompilovali ze zdrojáků a neplatili ho, nebo dokonce místo počítačů kupovali věci, na kterých vůbec běžet nemůže?
Co rovnou zavést povinné koncesionářské poplatky za přípojku k elektrice, to by se pak linux vyvíjel ještě líp? A povinnost pro distributory hlásit nové přípojky nově založené neziskovce, třeba LOSA s.r.o., která navíc bude placena ze státního rozpočtu, aby s těmi neplatiči mohla pořádně zatočit?
Kupředu levá soudruzi, my ten eurokomunismus nakonec vybudujeme.
To ale není žádná komunistická myšlenka
.
Linux prostě je zdrama
. Ale taky můžete najít distribuci, která za poplatek přináší nějakou tu údržbu.
Nebo můžete přispět drobnou finanční částkou své oblíbené distribuci jen tak - když to udělá dost lidí, tak to na údržbu nejspíš stačit bude.
Nebo můžete přispět tím, že přiložíte ruku k dílu a něco naprogramujete, vylepšíte, lokalizujete... - případně nahlásíte chybu.
Linux je totiž do velké míry dílo komunitní
- nikoliv komunistické
.
dneska nikdo nebrání přispívat tak jako tak. Třeba u OpenBSD to má mnoho lidí nastaveno tak, že když vyjde nová verze, tak jdou poslat dobrovolný příspěvek.
Ale komu přispět ve světě Linuxu? A komu vlastně? Ale hlavně, proč vlastně? Už dneska mi Linux běží na posledním stroji a všude jinde mi běží FreeBSD/OpenBSD. To si mám platit na všechny ty projekty díky kterým se mi Linux víc a víc odcizuje?
Pochybuji, ze lidi obecne budou platit za Linux. Tedy oni plati treba komercni RedHat. Ale bezny uzivatel ho nechce ani zadarmo - viz pocty instalaci na desktopu. Windows nikdo nekupuje. Je temer "zdarma" k novemu pc, nebo na par korun klic nekde na bazosi. Docela by me zajimalo, jak ny to zamychalo statistikama.
Běžný uživatel Linux nepotřebuje řešit. Běžnému uživateli je totiž ten operační systém dost jedno. Ten řeší hlavně lidé co tu či onu platformu potřebují k tomu, aby mohli dělat svou práci nebo to jsou obecně v nějakém smyslu nadšenci. Jedno jestli mají rádi tučňáky nebo nedojedená jablka. Ten zbytek používá prostě ten systém, co dostanou k počítači. Což jsou celkem nepřekvapivě Windows protože ta OEM licence stojí pár korun a historická kontinuita je pořád prostě historická kontinuita.
"Běžnému uživateli je totiž ten operační systém dost jedno"
Coz je ovsem pravda jen do ty chvile, nez zjisti, ze ten system je kazdych 14 dnu rozbity nejak jinak, a ze prosta aktualizace stahuje pokazde cely system znova, trva hodiny, a sezere veskere CPU i ram.
Běžný uživatel žije v domnění, že to ani jinak fungovat nemůže, že to je normální. Tito uživatelé mají i zvláštní slang, jehož významu v plnosti ani nerozumím (jako třeba "pročistit systém", "malware", "počítačový virus" apod.).
Já jen dodám klasiku, že Windows je třeba občas restartovat. Ve Windows 11 po pár dnech blbne i ten nový indický Start panel a menu. Pokročilý uživatel ale ví, že stačí restartovat proces explorer.exe. není třeba přijít o otevřenou práci.
30. 10. 2025, 12:18 editováno autorem komentáře
Už desítky let mě zajímají zkatky IT-lidí na téma běžných uživatelů. Nejvtipnější jsou ty o tom, co běžný uživatel potřebuje nebo nepotřebuje. Druhé nejvtipnější popisují že běžný uživatel dělá jenom A a B, což jsou přece triviality, které zvládá i absolvent druhého ročníku školky.
Trochu naivně bych čekal, že z toho IT-lidé časem vyrostou díky kontaktu s reálným světem. Bohužel někteří toho kontaktu mají asi tak málo, že těm zkazkám dále věří.
Mě už desítky let fascinují zkazky IT-lidí o "běžných uživatelích". Nejvtipnější jsou ty o tom co běžný uživatel potřebuje nebo nepotřebuje. Druhé nejvtipnější jsou ty o tom jak běžní uživatelé dělají jen A a B, což jsou přece triviality, které zvládne i absolvent druhého ročníku školky.
Len nezabudajte, ze z "linux zadarmo" tu zije uz prakticky cely IT bussines alebo aspon jeho podstatna cast. Vela firiem z toho profituje a defacto to rozbieha a udrziava celu IT sferu.
Především neplácej o tom, že Linux je zdarma je nějaká komunistická myšlenka. Tím ukazuješ, jak jsi mimo.
To bude dost záležet na sociální bublině. Když nepočítám ty popelnice apod. tak utrácím jen za hry - ale ty se platí jen jednou. Bez ostatních věcí se obejdu a neplatím je a má to tak většina lidí co znám.
Linux se ani nemusel zpoplatnit, abych ho přestal na PC používat. Se zpoplatněním by musela přijít podstatně vyšší kvalita. Ale to je s křížkem po funuse, já už vlastně ani moc nepoužívám pc. Linux ale používám nepřímo, 4 × na androidu , v pocket booku, v synology diskstation, v Kronosu a Pa5X od Korgu,v Zynthiznu, asi v routeru a možná i dalších hračkách. Tato komerční využití by měly být zdrojem financování vývojářů. A také většinou jsou. Ale desktop? Mám Android s Termuxem, to mi stačí. Díky AI teď dokonce umím na Androidu (v Termuxu) psát plnohodnotné Android aplikace. PC potřebuji už jen na hudební aplikace (Cubase, Dorico, Pianoteq, Rapid Composer, Korg a Roland virtuální mašiny). Z toho jediný Pianoteq běží na Linuxu a to ještě špatně.
PS: Linux pohání i mé tři PS konzole a SteamDeck, na ty nesmím zapomenout.
29. 10. 2025, 08:25 editováno autorem komentáře
> Linux by měl být placený a hlavní větev by měla být vyvíjena komerčními vývojáři.
A všude na světě by měl být mír!
> Je potřeba překonat tu komunistickou myšlenku "Linux je zdarma"
Je potřeba překonat komunistickou myšlenku poručíme větru dešti.
Klidně si linux prodávej, někteří to dokonce už dělají. Ale to je bohudík tak asi všechno, co s tím můžeš dělat.
A napsat tohle jako reakci na to, že končí Unity, je taky pěkný bizár. Unity končí protože Ubuntu NIH syndrom. Viz třeba upstart, Mir, snap, .. Prostě o to není dostatečný zájem. Bohudík existuje mnoho jiných a více oblíbených řešení.
Jinak k vzpomínkám na dobu, kdy Unity bylo výchozí v Ubuntu. Mně se líbilo, že Canonical udělal patche do GTK a hlavních aplikací (které nepoužívaly GTK přímo, např Firefox a OpenOffice) pro globální menu. Tehdy měly notebooky rozlišení 1366x768 a byla to úzká 16:9 nudle, takže vertikální prostor byl velice cenný.
Byl to absolutní odpad. Pořádně to nefungovalo, bylo to pomalé a mega žrout paměti. Spatne se s tím pracovalo a jsem rád ze to skončilo na propadlišti dějin.
Rád bych tu zanechal protinázor: Unity bylo důvod, proč jsem po letech spokojenosti opustil Ubuntu. Nemám Unity rád, nemám rád jeho filosofii, jeho UX, neměl jsem rád ty pokusy se cpaním reklamy na Amazon do UI a podobné.
Canonical dělá vždy jednou za pár let nesystémové chyby, kdy jde proti všem. Bylo to Unity, byl to Mir, teď jsou to zase Snapy (ale s těmi se už dá celkem v poho žít). Snad jen ten upstart bych mu nevyčítal, protože byl dřív než systemd. Fakt jsem zvědav, co vymyslej zase příště.
Musím sa priznať, že kvôli Unity som na dlhé roky zanevrel na Linux. Vtedy som sa v Linuxe veľmi nevyznal a Kubuntu ma veľmi neoslovilo. Práve kvôli Unity som ostal znechutený a vykašľal som sa na celý Linux. Veľmi pomaly som sa potom k Linuxu vracal. Pôvodný vzhľad Ubuntu sa mi páčil oveľa viac. Teraz ho má Raspberry Pi OS. Takže nechcem byť škodoradostný, ale táto správa ma potešila. Za mňa bolo Unity slepá cesta vývoja a budem rád, ak nadobro skončí. Dúfam, že za tento komentár nedostanem Ban.
Já Unity naštěstí nezažil, myslím že první Ubuntu s Unity (nebo první předtím?) mi po instalaci padlo na hubu takovým způsobem, že jsem na několik let přešel na Debian. Ne že by předchozí dvě-tři verze Ubuntu fungovaly nějak výrazně líp, ale fakt že to hned po instalaci zdechlo už byla poslední kapka. Přišlo mi že Ubuntu je silně experimentální distro, kde se prostě s rozbitím musí počítat a spíš se to zhoršuje.
Tyjo nebo to možná byla první verze kde byl Mir? Už nevzpomenu. Rozhodně ho nahradil Debian a Fluxbox, protože jsem tehdy dostal Pentium s 64MB 66MHz RAM a docela se do něj zažral. Fluxbox byl nejplynulejší se zároveň nejjednodušší konfigurací a tak u mě vyhrál. Překvapilo mě jak suprově na tom Debian běžel :) A co teprve potom na hlavním PC, jak blesk!
Po letech jsem přešel na Arch a i3wm. Brácha měl u sebe několik let Arch a MATE, ale před rokem jsme při větší obměně periferií rozhodli že uděláme novou instalaci. A protože jsem slyšel že KDE je teď v kurzu, tak dostal KDE. Nevím jak to říct, zíral jsem na to ještě dlouho. Všechno funguje, všechno je tam kam to patří, Windows 11 se může jít zahrabat! Kdyby se mě někdo zeptal tak KDE můžu teď v 2025 opravdu plně doporučit! :)
Akorát teda Dolphin mimo KDE prakticky nefunguje, ta integrace je tam opravdu hodně těsná :(
No vidíte a já s koncem Unity na Ubuntu přestal používat Linux na desktopu. Unity bylo fajn, KDE a Gnome se mě nelíbily.
Ja tedy netusim co je Unity, pac Ubuntu nepouzivam. Za me to je nejaky neuchopitelny vyhajpovanej pojem. U waylandu jeste ma clovek trocha pocit ze vi ktera bije - proste ze to je horsi variace na X, u systemd taky clovek vi ze to je neco co rozhodne nechce, ale Unity.. to me nic nerika.
XLibre neresim, mam klasicke X.
Posledni dobou jsem mel nejaky divny bug na 13gen intel + X + TDE .. ze pri vypnuti monitoru tlacitkem (a tim padem odpojeni DP spojeni) se v TDE prekonfigurovalo rozliseni nejak blbe a mimo to spadla tray aplikace pro xrandr.
Ja to myslel vazne. Po chvilce hledani jsem tedy zjistil ze to je asi to zjednodusene UI ktere okopcili z MACu... spolecnej menu radek, divnodock namisto taskbaru. A ikony na plose to asi neumi nebo tak blbe ze to nikdo nepouziva? :D
Ale strasne blbej nazev, kdyz existuje Unity jako vyvojove prostredi / engine pro hry :D
Unity bylo skvělé rozhraní co se využití prostoru týče. Co Gnome 3 ? Pořád potřebuje na hodiny extra horní lištu, která jenom ubírá místo aplikacím?