Veskerej SW closed source, mikrofon odposlouchava a uklada konverzace, uniky dat.
Tohle je katastrofa.
https://www.mozillafoundation.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/
https://www.mozillafoundation.org/en/blog/privacy-nightmare-on-wheels-every-car-brand-reviewed-by-mozilla-including-ford-volkswagen-and-toyota-flunks-privacy-test/
To je do znacnej miery iba o psychologii toho, ci tu sumu zaplatite jednorazovo v nakupnej cene vozu, alebo postupne vo forme predplatneho.
Nie je to nic nove, ani relativne nedavne. Funguje to dajme tomu 30 rokov. Plosne to asi zacalo s priamovstrekovymi dizlami v 90. rokoch, kedy rozne vykonove verzie boli prakticky totozny hardver (ja by som povedal, ze uplne, ale nikdy som sa tomu nevenoval takze si necham miesto na omyl), akurat boli rozne "nacipovane".
Dnes, vdaka tlaku na emisie je to standardna praktika, vyvijat samostatne agregaty je neskutocne financne narocne.
Aspekty, ktore spominate su potom platne pre uz existujuce chovanie.
Nevychádzam z úžasu keď vidím ako spolu-diskutujúci ľahko prijímajú takýto obchodný model. Že sme na to vraj z už zvyknutý z IT sveta. Predstavte si, že si kúpite nový šesťvalec ale ECU posiela palivo len do piatich, kým neplatíte mesačne X €. Čiže ste zaplatili za šesťvalec ale používať môžete len päť. Zvyšný valec (ktorý ste tiež museli v kúpnej cene zaplatiť) ťaháte so sebou zbytočne celú životnosť vášho auta.
Na druhou stranu, sice mě to trochu vadí ale -- pokud vůz bude splňovat co výrobce "garantoval" (spotřeba, zrychlení, výkon, hmotnost, zatížení ...) a bude za něj ručit tak mě může být vcelku jedno jestli pod kapotou má valců 20, 10, 6 nebo 5. Na druhou stranu pokud si budu chtít odemknout "6" válec svépomocí, neměl by mě v tom výrobce bránit ...
Děláte, jakoby tohle dávno nebylo v automobilovém průmyslu dlouholetou praxí. Motor, který byl fyzicky stejný, ale softwarově z něj udělali tři různé varianty s různými výkony a cenami, nám automobilky prodávaly už v devadesátkách. Já se na to dívám tak, že zatímco dřív se člověk musel táhnout na přečipování, dnes si to aktivuje v aplikaci a když si není jistý, jestli mu to stojí za jednorázovou doživotní platbu, může si to aktivovat na měsíc, aby si to vyzkoušel. Za mě tedy stejný obchodní model, jaký tu máme desítky let, ale teď je aspoň pro zákazníka flexibilnější.
Myslím, že nebezpečnější je, když si automobilka nějakým předplatným začne podmiňovat základní funkcionalitu auta anebo dokonce penalizovat zákazníka za to, že chce k autu přistupovat jako k vlastnímu majetku a dělat si na něm vlastní úpravy, jako to má ve zvyku John Deere.
To, co popisuješ není tak jednoduché. Máš pravdu v tom, že z konstrukčního hlediska se zdá, že to jsou identické motory a liší se jen SW v ŘJ.
Ale uvnitř jsou drobné rozdíly - lepší výrobní tolerance, písty jsou kované, ne odlévané (ačkoliv rozměrově stejné). A pár takových drobností, kterých si ani nevšimneš.
Takže na první pohled se nic nestane, pokud prostě přehraješ SW, ale může se stát, že dost snížíš životnost motoru, nebo nedosáhneš očekávaného výkonu. Ale většina motorů to prostě zvládla. Navíc, výrobce neumožňoval změnu výkonu oficiálním způsobem.
Naproti tomu zde je HW zcela identický a je to jen o SW - každému autu je umožněna tato úprava.
Takže tyto situace jsou podobné, ale rozhodně nejsou stejné.
Je to tak. Vyroba motoru a presnost je uplne jinde nez za ery favoritu. Proto se vzdy divim ze se kdejaky pepek z garaze u Utrinos pousti do mechanickeho tuningu pomerne novych aut.
Dnes jsou motory s tak nizkymi tolerancemi, ze pouzivate oleje s viskozitou voda 0W-20/16*. I blbe zahradni naradi uz pouziva dlouho bezne 5W nekdy i 0W. Dokonce zajizdeni motoru neni uz tak prisne a vicemene to nemusite uz mit ve vasich rukou. Davate si pozor jen nejakych 1500-2000km. Nebo za vas dava pozor ridici jednotka kdy po najezdu x km rozsiri parametry. Pripadne to udela servis pri prvni garancce.
Tohle je blbost. Vyšší výkony v automotive potřebujou vyšší tuhost a pevnost i třeba lepší brzdy, tudíž musíš mít na to díly dimenzovaný alébrž nemůžeš dovolit kompromitovat životnost a bezpečnost. Tim pádem tam máš víc materiálu, lepší komponenty a teda vyšší cenu. V automotive-like businessu lze s nadsázkou říct, že každý deka materiálu navíc přináší sebou náklady ve statisících eur ročně. elektronickej HW neni auto. se stim smiř.
Což je hluboký omyl. Zákazník pochopitelně zaplatí plnou palbu za HW i SW jako takový. Za speciální příplatek mu dodavatel milostivě změní parametr v nastavení, který mu zpřístupní blokované, byť již plně zaplacené a v zařízení obsažené funkce.
Neco jiného by byla platba za nějaký plug-in modul či SW doplněk, který by umožňoval (vymyslím si) třeba nějakou speciální filtraci paketů.
V serverovem svete (napr. IBM) je to davna praxe - objednas si config PowerPC, dostanes mnohem silnejsi config realne, ale system vidi jen to co jsi si zaplatil (CPU, RAM).
Potrebujes vyssi vykon?? Drive prijel pikolik s HW klicem, odemknul co jsi si priplatil a zase odjel, dnes predpokladam lze online ;-)
Přidám, že je to bohužel běžné třeba i ve světě měřících přístrojů. Různé osciloskopy, spektrální a vektorové analyzátory - "options", jako třeba šířka pásma, frekvenční rozsah, víceportové měření dřív byly skutečné fyzické karty co to dělaly (např. přídavná odbočnice, předzesilovač nebo oscilátor, co tu požadovanou funkci realizovaly), ale dneska už je to plně softwarové…
Podotýkám, že detaily si už fakt nepamatuji. Asi před 40 lety kolegové pořídili do výzkumu špičkový měřicí přístroj od HP (asi vzorkovací osciloskop). Měl pracovat do stovek MHz, ale nepracoval - zjistili, že jde o záměrné omezení pro východní státy. Nedalo jim to a našli zpúsob, jak je obejít, přes sběrnici IMS2 (GPIB, HPIB).
Tehdejší vedoucí se rozhodl s HP trochu polaškovat, napsal jim velmi slušný dopis, ve kterém sdělil, že ono omezení je nejspíše nějaké nedopatření, za které firma jistě nemůže, ale že jeho náprava je naštěstí pouhou malou nepříjemností. Asi za měsíc přišel z USA balíček s ROMkami se všemi funkcemi odemčenými.
Tam je psycho hlavne to, ze to auto je online a tedy ze tohle predplaceni na mesic vlastne vubec jde. Zaplatit si za vykon, ktery je dan pouze sw parametry, je myslim docela bezne uz davno, v tom problem nevidim. (mely to tak uz slavne oktavky 1.9 TDI ;-) )
"Zaplatit můžete také ročně 165 liber (asi 4 700 korun) nebo celoživotně 649 liber (18 500 korun)."
Ta jednorázová cena se už až tak dramaticky neliší od cen renomovaných firem, které to řeší komplexně včetně zápisu do techničáku. Jestli někdo žije v domnění, že normální cena je litr, protože Franta má tu diagnostiku a za tolik to dělá na parkovišti před Tescem, tak good luck.
Mne zase štve, že když zaplatím, musím se přihlásit, aby tam ty reklamy nebyly
- především proto, že obvykle si přečtu dva-tři články, občas se vyjádřím v diskusi - a zase vypnu prohlížeč. To znamená že bych se musel přihlašovat několikrát za den, obvykle jen proto, abych neviděl reklamy.
Chápu, že je to technicky téměř nerealisovatelné
, ale kdyby šlo mít předplatné s výhodami bez přihlašování, určitě bych to ocenil. ;-)
(Ten náhled na příspěvek před odesláním mi tady opravdu velmi chybí!
18. 8. 2025, 19:12 editováno autorem komentáře
Po zavření prohlížeče se maže historie, cookies....
Výjimku na úrovni prohlížeče by /
(obecně) dát šlo, ale tohle spravují naši bezpečáci a já rozhodně nehodlám upozorňovat na to, že sem chodím - ono je jednodušší to vyškrtnout z whitelistu, než něco nastavovat. Zatím mi to prochází, protože se tu dozvídám i novinky o zranitelnostech, takže můžu rychleji reagovat. (Ale taky by jim mohlo dojít, že sledovat to není tak úplně moje práce - já mám přeci jen tupě aplikovat, co mi oni předhodí...)
(Ta možnost náhledu příspěvku před odesláním, co tu donedávna bývala, mi tu těžce schází...!)
19. 8. 2025, 07:47 editováno autorem komentáře
Tahle omezeni jsou bezna. RAV4 ma treba omezeni na 180km( vyzkouseno 190). Pritom ma vykon nejake 225kW bez uprav.
Je to dano tim ze vykon auta je jedna vec a prizpusobeni ostatnich dilu vec druha. Prevodovka, elektropohon, brzdy, kolaa nebo aerodynamika karoserie a prvku. Ten vykon je tam na tahani hnoje na zahradku/lehky teren a ne na jizdu "na prazaka" ci po nemecke dalnici.
19. 8. 2025, 12:06 editováno autorem komentáře
Predpokladal bych, ze to defaultni omezeni bude kvuli plneni klimatickych ci ekologickych cilu. Tj. to vase odemceni tu automobilku realne neco stoji, treba bude muset nekde zaplatit trochu vic na projekty cisteni vzduchu od oteru z pneumatik (uhlikova dan v tomhle pripade asi ne, tu uz zaplati elektrarna :) ). Neminim to nijak zle, jen mi prijde, ze to tady vsichni vidi jako "ciste zlo a bezduvodnou zlovuli". Snazim se k tomu najit nejaky duvod, protoze jen tak sama od sebe by to ta automobilka asi nedelala, ze (leda by to byl nejaky posahany obchodni model).
A par cechacku se svymi zpatecnickymi nazory na tom nic nezmeni... vetsinu nesezenou.
Třeba doufá, že se nás to týkat nebude, i když to v EU projde. A neuvědomuje si, že ani z těch politiků, kteří od rána do večera na EU dští oheň a síru, z ní nikdo až na pár úplných blouznivců ve skutečnosti odejít nechce. Zejména ne Babiš, ten by nejradši zavedl i euro, kdyby dokázal vymyslet, jak to udělat tak, aby to před jeho voliči vypadalo, že to udělal někdo jiný a on se tomu ze všech sil snažil zabránit. :-)
A par cechacku se svymi zpatecnickymi nazory na tom nic nezmeni... vetsinu nesezenou.
Jen takový dotaz - podle čeho posuzujete "zpátečnickost"? Ve své době byly i komunistické myšlenky považovány za pokrokové a kdo s tím nesouhlasil, byl označen za zpátečníka. Napadlo vás někdy, že narodit se o pár desítek let dříve, nejspíš byste v Ruďasu žvanil o zpátečnických reakcionářích a neomylném SSSR - našem vzoru? Váš projev je totiž úplně stejný. A ještě taková provokativní otázka, a neberte to jako urážku - myslíte si o sobě, že nejste hloupý? A pokud ano - na základě čeho? Spousta těch komunistických pokrokářů si jistě ani na vteřinu nepomyslela, že by mohli být hloupí. Ale za hlupáky ("zpátečníky") považovali každého, kdo s nimi nesouhlasil.
Treba prave podle toho place kolem spalovani fosilnich paliv. V tom budoucnost neni. Je to davno technologicky prekonane. Parni lokomotivy se take uz davno neprovozuji, i kdyz byly casy, kdy nic jineho moc k videni ani nebylo. SSSR jako vzor se neosvedcilo, naopak... to byli take zpatecnici, co se do inovaci moc nehnali, spis zdimali jen to co zabrali (ci dokonce ukradli) jinym.
A tak samozrejme muzete curat proti vetru :-) Jenom se pak nedivte, ze budete ponekud mokry.
Trzni pojeti casto implikuje pojeti, kdy se resi hlavne prospech jedince bez ohledu na dopady na okoli. Jen takove pojeti trhu uz davno patri minulosti. Probudte se, nezijete v devadesatkach.. :-) Centra mest se meni, vjezd aut se omezuje bez ohledu na "trzni" potreby a je otacka casu, kdy cmoudici jednickova oktavka v tedeicku na hlinach se stane nezadouci. A nikoho nebude zajimat, ze pro vas to byl vyhodnej kauf..
Koňské povozy byly nahrazeny koněspřežnou železnicí, ta byla nahrazena parní trakcí, která byla nahrazena dieselovou a elektrickou trakcí. A podstatný "detail", který vám uniká - dělo se to proto, protože se to vyplácelo. Ne protože to někdo nařídil. Naopak byly tlaky na administrativní omezování těchto novinek, protože jim ty překonané technologie už nedokázaly konkurovat. My jsme dnes svědky rozhodovacích procesů jak vystřižených z Kroniky města Kocourkova - všechno postavené na hlavu. Ten, kdo se neustále snaží čůrat proti větru, je naopak Evropská komise a její fanoušci, kteří nepochopili, že větru, dešti neporučí ani milionem směrnic a nařízení. Proto ta do očí bijící podobnost s těmi mnou zmiňovanými "pokrokáři" - ti také měli pocit, že dokážou poručit větru, dešti a ještě vytvořit "nového člověka". No, nepovedlo se a účet byl dost vysoký. Jestli máte pocit, že vaše pokrokářství může dopadnout jinak, tak jste blázen a my "zpátečníci" bychom vám v tom měli že všech sil bránit
Prasnost a exhalace byly jeden z duvodu jejich konce. Ono holt co "nevadilo" pred sto lety zaclo byt jako problem pozdeji vnimano. Stejny konec potkava ostatne i elektrarny - kdy uz se nevyplati investovat do splneni imisnich limitu, proste se odstavi, zavrou...
A limity jsou samozrejme tim befelem, nebo chcete-li narizenim. Kdyby to bylo jen na provozovateli, tak do nejakeho odsireni a odpopilkovani prachy cpat nebude, "trzne" vzato je to jen vicenaklad navic.
Ono ani ty "spalovaky" nikdo fakticky nikdo nezakazuje, jen se stanovi takove podminky, ze se z provozu stane stejny luxus, jako z provozu parni lokomotivy. Zrovnatak dochazi k omezenim provozu starych typu kotlu. Ono zkuste si s takovym vlakem vyjet - jde to, jen je to dnes uz pomerne drahy spas. U PHM vam ten provoz co nevitet podrazi emisni povolenky... a neudelate s tim vubec nic.
Aha, takže když vrah někoho podřízne, tak ho vlastně nezabil, jen mu nechal vytéci krev a je problém té oběti, že to nepřežila. Logika jak řemen - ale u zelených blouznivců mě to ani nepřekvapuje. Ovšem nemůžete se divit, že normální člověk si to překládá do normální řeči. Jen by mě zajímalo, jestli vy sami těm svým blábolům opravdu věříte.
Prašnost a exhalace byly tím posledním důvodem konce parních lokomotiv. Jestli vůbec. Spíš asi ne.
Rakovinotvorné je kde co. On celý lidský život je životu nebezpečný a zaručeně vždycky končí smrtí. Otázka je, v jaké kvalitě ten život chcete prožít, co jste ochoten obětovat a co očekáváte místo toho. Zajímavé je, že nárůst používání spalovacích motorů nám tak nějak koreluje s prodlužující se průměrnou dobou dožití. To samozřejmě není žádná kauzalita, jen to dokresluje, že i za existence rizik, jež zmiňujete, je celkový přínos technické civilizace na kvalitu života kladný - i když připouštím, že je to velmi subjektivní. Ale nic není zadarmo. Snad nečekáte, že masové nasazení elektroaut by nemělo žádný záporný dopad na životní prostředí, potažmo lidské zdraví. Tak, ehm, naivní snad nejste.
Ale tady se nebavime o vlastni obeti... ale o vlastnim pozitku na ukor nekoho jineho. Elektromobilita ty dopady prokazatelne snizuje, zvlast pokud je rec o velkych aglomeracich. Stejnetak ty dopady snizuji i modernejsi vozidla. Ale i tato diskuze prokazuje, ze ohleduplnost k druhym se moc nenosi - takze se tu obhajuje provoz starych vraku, ktere v civilizovanem svete uz ani nechteji...
Jaké dopady mají elektroauta na životní prostředí? Ta fotka dolu na lithium je ve skutečnosti důl na kobalt, a ten v LiFePo baterkách není. Ale je potřeba např na odsiřování ropy v rafinériích. Za druhé, o žádné masové nasazení se nejedná. Potrvá to mnoho desítek let. PS: Přínos spalovacích aut je neoddiskutovatelný, ale ta civilizace pokračuje dál a prostě už to čichat nechce.
IMHO ten zákaz není primárně o tom, že by se zákazníkům nutilo něco, co nechtějí. Platí až za 10 let a vzhledem k tomu, jak se elektroauta vyvíjí a posunují, nemyslím si, že za 10 let bude mnoho lidí, kteří budou chtít klasický spalovák jako nové auto. Kdo chce auto za 50 tisíc, bude mít pořád k dispozici sekundární trh, který pojede ještě dobře dalších 20 let.
Teď jde jenom o to, jestli ti, kdo budou za 10 let lidem prodávat elektroauta, budou evropské značky nebo čínské. Čínské mají výhodu v tom, že hromada z nich vzniká od podlahy jako producenti elektrických aut, zatímco evropské jsou dlouhodobě zajeté ve spalovacích. Omezit vývoj spalováků a nakopnout vývoj elektroaut ale vždycky bude v horizontu prvních 5 let horší varianta pro jakoukoliv evropskou značku a management je motivovaný výsledky v následujících několika letech, ne tím, jestli automobilka přežije v horizontu 20 let. Ten zákaz prodeje za 10 let jim tak dává motivaci, proč zvolit krátkodobě nevýhodné řešení, které ale dává automobilce šanci přežít v dlouhodobém horizontu: nemá smysl dál tolik investovat do spalováků, protože aktuální základní vývoj by se dostal na trh až za 10 let, když už je stejně nebudete moct prodávat (on o ně velmi pravděpodobně nebude zájem ani bez zákazu, ale takto to máte jasně černé na bílém).
Samozřejmě dá se na to jít i čistě tržně. Nechat automobilky, jejichž management se řídí krátkodobými výsledky, aby technologii spalováků vytěžili naplno a pak se nechali kompletně převálcovat Číňany, ale automobilový průmysl je pro Evropu holt příliš důležitý a Evropa příliš opatrovnická.
Cela diskuze o tom, jestli je bateriove auto lepsi a nebo horsi nez spalovaci, zavisi ciste na tom, jestli je clovek kominak a nebo dalkar. Treba rodice (duchodci) jsou typicti kominaci, protoze autem jezdi na nakup, na navstevu a nebo na mensi vylet, takze prumerna cesta je tak 15km. Ja auto na cesty po okoli skoro vubec nepouzivam a jezdim jen dalky, kdyz potrebuju jet k zakaznikovi a nebo kdyz jedu na lyze. Jeden rok jsem si to dokonce psal a mel jsem prumerne ujetou vzdalenost na jednu cestu 370km a median 420km. Prumernou rychlost 137km/h (podle auta, takze ta rychlost v realu bude mensi). Takze bych vetsinu dobijeni musel delat nekde na superchargerech, ve vysledku bych zaplatil mnohem vic nez za benzin a jeste by cesta trvala dele. Elektroauto by se cenove vyrovnalo spalovaku az pokud by melo takovy dojezd, ze bych vetsinu nabijeni mohl delat doma.
Argumenty dalkaru jsou uz davno rozbite. I na baterku jde ujet velke vzdalenosti a kritika stoji typicky na argumentech "mongolu za volantem" prsicich se, jak nutne potrebuji otocit Chorvatsko idealne bez prestavek. Cena jsou pri cenach paliv zvlast za hranicema take predsudky, ono s prumerem 137km/h si svoje vezme i ten spalovak - nehlede na to, ze mimo Nemecko je takovy prumer nerealny, pokud se vedle toho nekasle na predpisy - kdy tam jako bonus hrozi rychlostni priplatek od policajtu, coz pak tu cenu take zvedne. A ono ani v tom Nemecku to clovek nemuze valit vsude neomezene...
Můžeš mi ty argumenty dálkařů rozbít zde? Nějak jsem si toho totiž nikde nevšiml.
Otočka do Chorvatska bez přestávky... Ono se tomu říká „střídání více řidičů“. A jsou situace, kdy prostě potřebuješ být na místě co nejdříve a není to cesta na dovolenou. To, že ty jsi nikdy nepotřeboval jet dál než do Chorvatska na dovolenou, neznamená, že ani nikdo jiný.
A ty velké vzdálenosti - dosahují cca 1000km? Posledně jsem jel 1200km mimo civilizaci. 40l nafty v kanystrech byla nutnost. Jak mám zabalit elektřinu? A potřebuji devítimístnou dodávku.
Jo, a kolik ze lidi potrebuje s devitimistnou dodavkou mimo civilizaci? 🤣 Krasna ukazka okrajovych use-case... a i tak by se dalo polemizovat o tom, jestli na tech 1200 km nekde dozbrojit neslo. Rozhodne se nebavime o bezne potrebe... aneb nebavime se o expedici nekam do stredu Afriky.
Co se stridani ridicu tyce, amateri si casto dovoli veci, ktere profesional dovolit nemuze. Profikum se podobna hrdinstvi amateru za volantem netoleruji a ani moznost vystridani neni vsespasitelne reseni... aneb nekdy se ta souprava odstavit musi.
Pro zajímavost, když brácha jel s kamarády surfovat do Chorvatska, tak si dodávku prostě pronajali. Přitom každý z nich má 2+ aut, často jedno elektrické. A s těmi elektrickými běžně jezdí tripy po Evropě, např. naposled na Balt. Zaplatili si tarif na měsíc a nabíjeli bez zdržování za rychlonabíječkách na o dost lepší ceny, než jsou standardně (standardně tarif neplatí, protože 90 % nabíjení je levně doma nebo v práci, kde auto stejně+ stojí hodiny, tak stačí pomalé nabíjení).
20. 8. 2025, 11:55 editováno autorem komentáře
Myslím, že si cucáš z prstu něco, co jsem neřekl. A jak jsem psal, znáš ceny půjčení devítimístné dodávky?
Auto na každodenní ježdění potřebuji devítimístné. Víc je ti po tom prd.
Mnoho mých kamarádů najezdí po Evropě (plnou) dodávkou opravdu hodně. Pro ně je více aut řešením, tak je mají. Ale nikdo z nich neuvažuje o el. autě na dlouhé cesty. Přestože na krátké cesty je mají.
Problém je v tom, že sto lidí sto chutí. E-auto není pro každého. E-auto není pro každé použití. Není málo situací, kdy je spalovák lepší. Zkuste to pochopit a nechte na každém jeho možnost volby. Ať se třeba rozhodne špatně, ale sám. Ani komunisti nenařídili befelem zákaz parních lokomotiv k určitému dni. Přechod na jinou trakci byl pozvolný podle místních možností a potřeb. Stejně třeba ty koně v armádě.
Mimochodem, nemusíš jet příliš daleko (jen 2 až 3 nabití), abys na cestách potkal více koňských potahů než aut. Proč? Protože je to stále výhodnější i se všemi nedostatky.
Co je to osobák? Kategorie M1?
M1: vozidla s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče, bez prostoru pro stojící cestující; počet míst k sezení může být omezen na místo k sezení řidiče.
Každá devítimístná dodávka je M1 (počítáno včetně řidiče).
Co má změna společnosti a demografie společného s mojí potřebou? Nebo snad s tím co chci mít a používat?
Ty máš ale slušně namleto.
Takže důchodce je podčlověk, protože nikoho nezajímají jeho potřeby a zájmy? V nové generaci nesmí být nikdo, kdo chce jezdit dlouhé trasy devítimístným autem mimo civilizaci?
Takže znovu a lépe: EU zná tyto kategorie vozidel: L, M, N, O, R, S, T, C, Z. Pro naše potřeby je zajímavá kategorie M pro přepravu osob. Ta se dále dělí na M1, M2, M3 podle počtu přepravovaných osob:
- M1: až 8 sedících pasažérů plus řidič. Tedy například všechny současné škodovky. Ale i například VW Transporter, Multivan nebo VW LT35 či Crafter v úpravě pro 8+1 osob. Právě ten Transporter/Multivan či Crafter jsou obecně nazývány dodávky (Transporter či Multivan odlišuje primárně výbava, jinak jsou to prakticky stejná vozidla).
- M2: vozidla s více než 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s max. hmotností nepřevyšující 5 tun; vozidla mohou a nemusí mít prostor pro stojící cestující
- M3: vozidla s více než 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s max. hmotností nad 5 tun; vozidla mohou a nemusí mít prostor pro stojící cestující
Vozidla kategorie M1 jsou označovány jako osobní automobily, M2+M3 jako autobusy - příloha 18 vyhlášky č. 341/2002 Sb. „Dodávka“ z hlediska zákona neexistuje.
Možno plést s kategorií N pro nákladní vozidla. Kupodivu sem může patřit znovu ten Crafter či Transporter. Od kategorie M je odlišuje právě ta možnost přepravy osob.
Takže to, co se obecně nazývá dodávka může patřit do kategorie osobních vozidel. Zvláště pokud je určené k přepravě více než 6+1 osob.
Jo tááák! Ty jsi myslel! To je ten problém! Užitkové auto není devítimístné. Je určené pro přepravu nákladu, nikoliv osob. Jsou to dodávky, které jsou homologované jako maximálně třímístné. Mají kategorii N, v kontextu diskuze nejčastěji N1. Protože pokud je (to samé auto) homologované jako 8+1, tak automaticky spadá do kategorie M1.
Zde se EU legislativa shoduje s tou naší: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/vehicle-types
Když si půjčím jen pro svou rodinu dostatečně velké vozidlo (tedy mikrobus), jen to půjčovné mě bude stát tak polovinu ceny celé cesty a tak dvakrát tolik co palivo. Přičemž jím opravdu nejezdíme jen do Chorvatska ale řadu dalších i když kratších cest. Na krátké máme malá benzínová auta.
Přesně tohle je ovšem problém různých hujerů v EU. "Je to vhodné pro většinu" u nich znamená, že je to vhodné pro všechny. V praxi se tomu ovšem říká diktatura většiny a s demokracií už to nemá společného vůbec nic i když to od sebe velká část lidí v ČR i jinde není naprosto schopná rozlišit. (Podle čehož pak ta demokracie občas vypadá.)
Tady například Danny a další jsou skvělý příklad.
Jenom jste prehledl, ze vetsinovy nazor v Evrope je jiny, nez ten vas :-) Zijete v Evrope, smirte se s tim. A vetsina Evropy je jineho nazoru, nez tu prezentujete. Takze ano, muzete curat proti vetru... ale jedinym vysledkem budou vase mokre kalhoty. To nema nic spolecneho s nejakym hujerstvim, to je o prijmuti faktu tak jak proste jsou. A na pristupu k Euro7 je to jasne videt - jen se upravi parametry... ale ten rozjety vlak nikdo v planu zastavovat nema, opakuji pro natvrdle... nema.
Demokracie je o vetsinovem nazoru, at se vam to libi nebo ne, notabene kdyz se bavime o vecech majici na tu vetsinu sve dopady. Vetsina dlouhodobe nestoji o to cuchat smradek z te vasi plechovky, cim driv se s tim smirite, tim lip pro vas...
Právě naopak. Podle reakcí na tuhle zprávičku jste sebestředný, sobecký pitomec, který si myslí, že lidé jezdí autem pro svoji zábavu. Lidé jezdí autem protože se musí dostat z bodu A do bodu B. Nejčastěji do práce a z práce. Kdyby mohli jezdit levněji a ekologičtěji, tak to udělají. Co se týká smradlavých aut, evidentně si ani neumíte spočítat, kolik znečištění doopravdy generují osobní auta, kolik nákladní (která vám vozí zásoby do obchodů) a nakonec ani to jaké je reálné znečištění spalovacích aut versus elektromobilů a pak dopravy celkem ve srovnání se zbytkem (továrny, lodě, ...). Několik klíčových slov jsou mikroplasty, procenta z celku, materiály potřebné pro výrobu a následnou recyklaci baterie. Nýmandi jako vy bohužel nikdy nepochopí, že doprava musí být ekologická, efektivní a udržitelná dohromady. Budou jen řvát a snažit se buzerovat ostatní.
Levneji nutne neznamena ekologicteji. Takze ano, jako dalsi v rade potvrzujete, ze osobni prospech (uspora) prevazuje nad globalnimi dopady u spousty lidi.
Jasne, jsou problemy, ktere se resi hur - ale to neni argument, proc neresit osobni mobilitu. To, ze smrdi nakladak je v diskuzi o osobnich autech argument z kategorie "a vy mlatite cernochy". Tahle debata je o tom, co generuji osobni auta (a ne, neni to zanedbatelne), ne o mikroplastech...
I v te nakladni silnicni doprave se elektrika postupne prosazuje a v mikro-logistice, aka last-mile dodavky zrovnatak (tam vic, ale tk je dano urovni pokroku). Jasne, v Cesku pomaleji... protoze holt u nas spediter s dvacet let starym dieselem je "top"... levne koupi, draze proda.
Jenže i okrajový usecase je validní. Jak jezdím se svým autem je moje věc. Proč se to netýká expedice do středu Afriky? To jakože mi budeš diktovat kam se svým autem můžu jet, jen abych se vlezl do běžných usecase?
Co se střídání řidičů týče... Co to sakra meleš? Je to mimo mísu. Jaký profesionál? Jaký amatér? Psal jsi o dovolené v Chorvatsku!
A kde jsou ty argumenty o které jsem žádal? Nejsou? Fakt mne zajímají!
Ne, neni to jen vase vec. Provozem toho vehiklu zasahujete i do zivotu druhych. Ten smrad a prach, co pro vasi potechu generujete nekdo jiny vdechuje. Ale to vam - prokazatelnemu sobci - je zda se jedno :) Ale sam byste rval, kdybych pod okny vaseho bejvaku nastartoval lodni motor za ucelem vlastni potechy, zeano.
Nikoliv, tady se vede debata o tom, abych svym pocinanim zpusoboval co mozna nejmensi ujmu. Coz treba znamena, ze pro uspokojeni svych prepravnich potreb nebudu volit dvacet let stary vrak jen proto, ze pro me osobne je to vyhodne. Takhle se chovaji sobci... a jen potvrzujete, ze vy sam tim sobcem jste :-)
Nikoliv. Právě vy jste ten sobec. A zcela evidentně ještě pokrytec k tomu. Ne, vaše obsese, spasitelský syndrom, arogance a dojem, že vy víte nejlépe, co je pro všechny ostatní dobré ještě opravdu neznamená, že sobci jsou všichni ostatní. To jen znamená, že vy jste dost šílený člověk.
Na nás hlavně je pracovat na tom, aby se vám podobní nikdy nedostali k žádné reálné moci.
Co se týká těch voleb, tam bych se neodvážil tvrdit ani to ani to ani ve snu. To je tvrzení které je hodně na vodě dost obecně. Téma tak spíš pro diplomku. Moc máme oba stejnou. Teoreticky. Jenomže ta "moc" není ani zdaleka jen jeden hlas ve volbách. Nemluvě o tom, že je otázkou, jestli je to v případě jemu podobných dobře nebo špatně.
Jo a mimochodem: já elektromobily ve městech vítám. Pokud si je dotyční koupí za vlastní peníze. Města auty roky neprasím, jezdím v nich prakticky výhradně MHD. Narozdíl zjevně od něj, co ostatním nadává do sobců.
Me neni fuk, co za mym autem zustava... vam prokazatelne ano. Chapu, mate problem rozdychat, ze vase pocinani oznacuji pravym jmenem 🤣 Jestli se "silenost" meri tim, ze moje uhlikova stopa mi neni lhostejna, pak jsem na sebe naopak pysny 🤪
Jestli chcete na necem "pracovat", tak v tomhle jste svou prilezitost davno prosvibnul. To se tak outsiderum stava, ze prijdou s krizkem po funuse
Ne. Vaše šílenost se měří vaším dost děsným morálním profilem a tím, jak uvažujete o lidech kolem. Což jste sám prokázal zrovna třeba před chvílí níže. To bylo naprosto ilustrativní. A mimochodem: já autem po městě skoro zásadně už roky nejezdím. A nemelu o tom.
A líbí se mi, jak jste totálně zakomplexovaný což tu projevujete už roky (i teď, mimochodem, tahle vaše reakce je v tomhle ohledu taky naprosto typická) a snažíte se to podsouvat všem ostatním. Děláte to naprosto systematicky aniž byste si to uvědomoval. Psycholog by si na vás smlsnul.
Ono stačí jet z ČR do Estonska, v Polsku aby člověk pohledal obyčejné benzinky okolo novych dálnic zejména na východě jak jsou Suwalki, natož dobíjecí stanice. Jel jsem to mnohokrát a v elektroautem aby člověk opravdu plánoval trasu a modlil se za volný spot na nabíječce. Elektromobil na dojíždění do práce je super, ale na dlouhé cesty přes půl Evropy to opravdu ještě není.
Ve skutecnosti nechce ridit nikdo protoze rizeni neni dovolena ale dalsi prace. Nekdy tvrda prace. Dojedeme do chorvatska a uz je tam vysoka financni ztrata v podobe 2 dnu zabitych odpocinkem. Plus reseni parkovani. Pak dalsi cas zabity cestou zpet.
No a v pripade nehody z unavy a nepozornosti jiz jaksi neni u rady pripadu cesty zpet.
Takze ne. Do chorvatska letadlem nebo vlakem a v miste si pucit auto. Zkusil bych i autovlak pokud by to konecne fungovalo slusne.Na letiste to mam 15 minut cesty MHD a je to bez stresu.
Tech pripadu kdy jsem byl po evrope byl nucen byt rychle na miste je dost malo. Vetsinou je to chyba firmy ze nema zastoupeni a nebo stacilo letadlo ci soukromy let druhy den. Na rychle zasilky stacil nejaky ten expres kuryr.
Jizda zcela mimo civilizaci je specialni pripad ktery vyzaduje specialni a casto kompromisni reseni. Tech 1200km jste jel bez odpocinku? Nebylo by lepsi male letadlo?
Ale jděte, žádné argumenty rozbité nejsou. Až si budu moci za 50k koupit ojeté elektroauto, na němž najezdím dalších 100k km za úhrnné investice do oprav do 50k, plné nabití vybité baterky bude trvat 5 minut a ujedu na ni 700 km, tak si to elektroauto klidně koupím i bez zákazů zelených pomatenců. Jinak to není žádný pokrok, ale cesta zpátky na stromy.
Jistě. Tady pán totiž z fotografie a toho, co si bazarník -- dávný to vzor pravdomluvnosti -- vymyslel. Vy jste úplně mimo... A jako každý správný komanč (nebo kryptokomanč ve vašem případě) o to přesněji víte všechno o všem. Jak jsem psal, pár soudruhů znám a ti jsou přesně stejný případ jako vy. S tím rozdílem, že to jsou většinou sedmdesátiletí důchodci a nejsou tak arogantní.
Takže další blbost na kvadrát, Danny... Ano, když vám podobní koupí kouřící vrak, pak to bude kouřící vrak. Jenomže to je přesně ten žvást, který kdejaký nýmand jako vy používá jako pseudoargument. Žádné z naších asi pěti malých osobních aut nestálo víc než pětačtyřicet tisíc. A, světe div se, ani jedno z nich není a nikdy nebylo "kouřící vrak". A tak to má koneckonců většina lidí.
Takže toho nechte, začíná to být mimořádně trapné...
Argumenty dalkaru jsou uz davno rozbite. I na baterku jde ujet velke vzdalenosti a kritika stoji typicky na argumentech "mongolu za volantem" prsicich se, jak nutne potrebuji otocit Chorvatsko idealne bez prestavek. Cena jsou pri cenach paliv zvlast za hranicema take predsudky, ono s prumerem 137km/h si svoje vezme i ten spalovak
Bydlim 35km od hranic s Nemeckem a v poslednim desetileti vsichni moji zakaznici byly nemecke firmy. Neni neobvykle, abych rano jel 500km tam a vecer 500km zpet a pak 3 tydny auto nepouzil. Pri 137km/h jsem mel prumernou spotrebu 7,8l. Jedna se o prumer za ~15000km (pri servisu se ty ukazatele vynulujou). Coz pri dnesnich cenach vychazi na 2,5kc/km. Tesla pri podobnem stylu jizdy zere asi 24kWh a dobijeni stoji cca pul eura za kWh, takze to vyjde na 3kc/km + cas ztracenej nabijenim. Takze ve vysledku bych zaplatil vic a jeste bych misto v 5 musel vstavat ve 4.
Prosímvás, sám píšete, že po těch 500 km, které Tesla dá i na dálnici, auto stojí půl dne. Na to vám stačí levné pomalé nabíjení.
Tesla na dalnici zere 24kWh na 100km a long range ma pouzitelnou kapacitu 75kWh, takze realnej dojezd je 312km. Navic u zakaznika si asi budu tezko dobijet. Neprijde mi normalni k nekomu prijet a strcit si u nej auto do zasuvky.
To, co tvrdíte je ovšem sociální inženýrství. Pokud byste to chtěl vnucovat. A pokud nikoliv, pak nechápu co řešíte protože trh si to přebere. Problémem jsou příkazy, zákazy, nařízení, daně, dotace. Obávám se, že se bezděky dostáváte někam, kam opravdu nechcete.
A ano, představte si, že třeba o vodu jsem na žádné cestě nikde a nikdy nikoho nežádal.
Tak to my třeba jo. Už je to dávno, měli jsme stodvacítku, tam se motor přehříval, tak jsme požádali náhodný dům o vodu do chlazení. Podobně v začátcích elektromobility měla auta malý dojezd, dost rozdílný podle podmínek, a veřejné nabíječky jako máku. Takže se občas stalo, že od někoho neznámého sosli trochu šťávy (nebyl by problém elektřinu zaplatit). Ale nebojte, pomáhat lidem vám nikdy žádný zákon nenařídí.
Nikoliv. O svych bliznich si to fakt myslet nemusim ;-) U nas v baraku se paleni uhli zlikvidovalo uz pred ctvrt stoletim. Ale vim, co se delo okolo.. kde byli chytraci podobni vam a v kamnech palili cokoliv jim zrovna prislo pod ruce. A presne dle vaseho vzoru jim bylo u zardele, ze je smrad v cely ulici... hlavne ze ti sobeckove meli levny teplo doma.
Nechybí. Stačí se podívat, jak se zvýšil dojezd za posledních pár let a kolik let ještě zbývá, než zakážou spalováky.
Jdete na stranky Tesly a zadejte si v planovaci treba trasu z Boru do Freiburgu modelem 3 Long Range a sam uvidite, ze to 500 neujede. Navic ten jejich planovac pocita s rychlosti 110km/h, kterou v Nemecku jezdi akorat tak holandani s obytnakama.
Omyl, tretina nemeckych dalnic ma pernamentni omezeni rychlosti a na dalsi hromade useku je omezeni dynamicke. Zvlaste v exponovanych casech neplati, ze by to tam clovek valil neomezene.. ted v lete omezuji rychlost kvuli prehratemu povrchu dalnic. A samozrejme sve udela i husty provoz, takze ten prumer zas tak nerealisticky neni.
To luky:.Podobně bych mohl argumentovat Etiopií, kde postavili vodní elektrárnu a spalovací auta mohli díky tomu zákazat (stát přichází o spoustu peněz dovozem benzínu a nafty). Nebo i tady v Česku, brácha jel 150 po D1, aby na konci cesty zjistil, že průměrně jel 90.
21. 8. 2025, 16:15 editováno autorem komentáře
Porad argumentace jizdou na jeden zatah, obvykla u macho-petrolheadu. Jenze ono dost pravdepodobne tech 500km pod 4 hodiny typicky beztak nedate (mj. s ohledem na hustotu provozu) a jet pres ctyri hodiny v kuse za volantem bez bezpecnostni prestavky (a ne, to neni pet minut na vycurani) neni projev hrdinstvi, ale akorat projev hlouposti a nezodpovednosti bez ohledu na uzite vozitko.
Danny: Dosly argumenty tak jsi presel k osobnim utokum? Dlouhodobou prumernou rychlost a najezdy jsem uvedl ve svem prispevku, a vim to presne, protoze jsem si po dobu jednoho roku psal vsechny cesty, abych si mohl spocitat, zda se mi vyplati koupit dotovane EV. Auta me totiz vubec nezajimaj. Je to pro me dalsi nastroj, kterej proste potrebuju k praci/zivotu jako treba pocitac a nebo lednice. Prave proto, ze je mi uplne jedno, na co auto jezdi, jsem se rozhodoval ciste podle ekonomiky provozu.
BTW: U profesionalnich ridicu se prestavka vyzaduje po 4,5h, takze 4h v osobaku, ktery je mene narocny na rizeni, asi budou ok.
... no, a těm důchodcům se to zase v životě nezaplatí protože to prostě nenajedou (i když oni ti důchodci většinou reálně nepotřebují ani nová auta; ostatně ani většina běžných lidí ne i když si to část z nich myslí). A to je právě ten největší problém. Že ta nika je kvůli omezení technologie i ceny pořád docela malá. Zvětšuje se pomalu tak, jak cena klesá a zlepšuje se technologie.
20. 8. 2025, 15:44 editováno autorem komentáře
Tady ve Středních Čechách vykoupili starý lidi velmi levné první Leafy a BMW i3. S dojezdem 100 km objedou nákupy a doktory, neničí spalovací motor krátkými trasami a zvládne to i do Prahy a zpět (kromě zimy, kdy by musel přicucnout po cestě), takže měli zadarmo parkování (modré zóny - ale končí). Samozřejmě si nechali jedno spalovací auto na dálky (např. na chatu na Vysočině).
EDIT:
> i když oni ti důchodci většinou reálně nepotřebují ani nová auta
Pozor, důchodci vždy byli velkou skupinou, která kupuje nová auta. Mladý člověk s rodinou na nové nemá (a většina aut jde nejprv do firem).
20. 8. 2025, 15:48 editováno autorem komentáře
Proč by to automobilka nedělala sama od sebe? Tohle je dnes běžný byznys model v mnoha oblastech. To, že automobilka prodává stejný hardware s jinou softwarovou konfigurací za různé ceny platí už minimálně 25 let. Dřív, když jste chtěl mít vyšší výkon, jel jste si to za 20 tisíc "přečipovat". Dnes si to za podobnou částku aktivujete v aplikaci.
Ani bych neřekl, protože auto může být používáno 5 let a více, čímž jednorázová platba vyjde v konečném součtu levněji. Dalším faktorem jsou různé slevy, nadstandardní smluvní servis apod. Dealer Hyundai mi srazil Ioniq 3 jak na pořizovací ceně a prodloužil servis, což při nájezdu drahé polovičky (maximálně 70 km denně) vychází na hodně dlouho (na baterie je to 10 let). Dealer Volkswagen velice rád přihodí 100 000 km navíc a 15% slevy na náhradní díly, pokud zajistí veškerý servis. Umí počítat a dobře ví, že se mu to vyplatí a udrží si zákazníka, protože tohle mi nabídnout s radostí i další zastoupení (zrovna tady jsou šikovní, dělají dobře a hlavně rychle). Ročně najezdí 130 000 km (průměr za 10 let) a servis potřebují neustále. Dílenská zástavba, neustálé ježdění a stání na stavbách s permanentním zatížením (590-800 Kg v nářadí a materiálu 1 vozík s vodičem na bubnu apod.) si vybírá daň na brzdách, tlumičích, nápravách a za těch 5-6 let co tam budou pravidelně jezdit, se jim to více než vyplatí. Jako bonus ví, že si u nich znovu pořídím nové.
I když jsou dražší, pořád jsou VW auta, které se nerozpadnou a nenatáhnou po 130 tisících a motor jim neodejde po 150 000 km (2.0 TDI je pořád lepší, než „ekologické“ BlueHDI nula nic).
18. 8. 2025, 20:25 editováno autorem komentáře
Neznám statistiku operativní leasingu, natož poměr firemní – soukromé, avšak dovolil bych si tvrdit, že operativní leasing je záležitostí firemního prostředí. Asi úplně to poslední co mě jako majitele firmy bude zajímat je výkon motoru služebních vozidel. Přirozeně v této kategorii, něco jiného jsou užitkové vozy, naneštěstí o těch se nebavíme. Nedivil bych se, kdyby se v nákladech objevila nejen modifikace, ale také zvýšení ceny operativního leasingu např.: zdůvodněno jako vyšší míra opotřebení a tudíž dražší servis.
No, zrovna v ČR bych si troufl tvrdit, že velká část z těch firemních aut jsou firemními jen na papíře. Majitel firmy, případně živnostník to používá na vše a na firmu to má napsané, jen aby si to odečetl z daní. Takovému člověku záleží na vlastnostech auta stejně jako tomu, kdo si ho kupuje jako nepodnikatel. A i když auto dostane člověk jako zaměstnanec, často to je tak, že má určený model a maximální rozpočet a co si nakonfiguruje v rámci toho rozpočtu, už je jeho věc. A vzhledem k tomu, že i zaměstnanci auto můžou jako firemní benefit používat k soukromým účelům, docela jim záleží na tom, jakou to má výbavu.
Příklad osobního přístupu k dodatečným úpravám: https://www.youtube.com/watch?v=tpfMYWW9LRU&t=1214s Chce to jen jistou obratnost. :-D
Rekl bych, ze kdyz to vlastnika nechaji nejen predplatit ale i koupit tak je to aspon trochu vic OK. Kdyz jste si nechali precipovat Oktavu, taky to nebylo zadarmo a nemuselo jit o zadnou zmenu HW. To, ze je to pak vazane na dany kus auta je podle me spravne.
Mě by zajímalo, jak by se na to dívali ti, kterým to nevadí, kdyby se za měsíční předplatné dala aktivovat třeba menší spotřeba :)
Podle mě to vypovídá o dnešní době, ve které ani to co vlastním není moje a buď mi tam někdo strčí reklamu a nebo bude chtít měsíční výpalné za to, že dostanu to co to zařízení umí a mělo uměle omezené.
To je jak Intel a umělé vypnutí AVX-512 v CPU nebo třeba navýšení cache za extra peníze...
Ono je to běžné už asi dlouho. Takto jsem koupil už dávno základní model osciloskopu, pak malý hack a z osciloscopu do 70MHz byl 200MHz model, zázračně se zvětšila RAM, přibyl dekodér protokolů. Jenom popisek na krabici zůstal.
U výtahů jsem viděl, že byl příplatek za to, že šlo zvolit více pater najednou atp... jenom u aut na to nějak nejsme zvyklí...
18. 8. 2025, 18:21 editováno autorem komentáře
Ten motor je dost spolehlivý na to, aby žádný velký servis nepotřeboval a s STK byl nulový problém. Na staré octavii jsem po šesti stech tisících nechával měnit odešlý EGR ventil a to bylo co se motoru týká vše. Na STK neměla nikdy problém. Evidentně vůbec netušíte o čem mluvíte. Jen pak nechápu, proč se k tomu tedy vyjadřujete.
20. 8. 2025, 08:02 editováno autorem komentáře
Jasne. Vubec netusim se opravy dieselu jsou drazsi a z vaseho pripadu lze delat univerzalni use case... Diesel nemuze opravovat kazdy trouba. Nektere servisy je proste neberou na ani na opravu. Vymeni vam maximalne turbo a hadice coz zvladne kazdy negramotny pepek.
Je to o ekonomii. Jezdite dlouhe trasy a treba jeste s nakladem fajn.
Pokud taky jezdi nekdo kdo ma rezervy na naklady s nenadalou opravou - treba vstriky,turbo, emisni system je to v pohode.
Pokud si ale nejaky socialni pripad koupi diesel ze usetri na palivu a pred STK breci ze nema na opravu? Vite kolikrat na cestach potkavam auta ktera coudi jak kamna s hadry? To je dusledek toho ze auto chce trochu utrzby. A ta je drazsi nez u benzinu.
Dusledky techto socialu vydite casto v autobazarech.
Ano ano. Co staci uzivateli "martinpoljak" to bude stacit vsem.
On mluvil o jedničkové octavii a vy jste na něj navázal. Pokračuji tedy v kontextu. Pokud to myslíte obecně, musíte to napsat. Diesely se normálně udržovat dají. Jen jako uživatel pochopitelně musíte chtít. Ale to není problém ani techniky ani nějakého zvládání ale prostě ochoty starat se o vlastní auto.
20. 8. 2025, 12:34 editováno autorem komentáře
No nevím, najel jsem asi stopadesát tisíc s tou starou octávií co jsem zmňoval, kterou jsem koupil od rodičů a nějak jsem neměl problém, že bych se s ní nikam nepodíval. Kupoval jsem ji na delší cesty a jezdili jsme s ní skoro jen delší cesty. Provozně to bylo extra levné a spolehlivé auto, stálo mě asi čtyřicet tisíc což byla zhruba tržní cena (prodávala to formálně firma takže jsem ji legálně o moc výhodněji dostat nemohl) a i když započítám servis, ušetřilo mi to tak třista tisíc oproti novému autu. Škoda, že pak zrezivěla definitivně; to byl mnohem větší problém než motor a ekonomická sebevražda jak píší jiní pohádkáři už vůbec ne. A není to zdaleka jen má zkušenost.
Jenomže když jsou někteří jako vy arogantní trotlové co evidentně sami koupí všechno když to očekáváte od ostatních a myslí si, že to tak dělá každý, je to pak těžký, že jo... Ano, když kupujete ojetá auta, musíte vybírat podle úplně jiných hledisek než podle toho, že se vám tohle nebo tamto líbí. To je fakt hrozně překvapivé.
Tak jasne, ze nekam jeste vjedete. Ale jinak po Nemecku a nejen tam LEZ a s cimkoliv horsim jak Euro4 uz smolicek. A nekde ten limit chteji posunout k Euro6. Jasne, muzete kaslat na znacky, kterym nerozumite... ale to se pak to vlastnictvi take muze neprijemne prodrazit 🤣 A nikoho nebude zajimat, ze vyse pokuty prevysuje cenu vaseho autovraku.
Je vam jasne ze vas prispevek je na hrane s pravidly diskuze? viz. https://www.root.cz/pravidla-pro-diskutujici/
Paragraf 353 nebo 356 vam nic nerika? Da se diskutovat i bez toho aniz byste ve vasi odpovedi schvaloval nasili ci vyhrozoval smrti nejake skupine obyvatel ktera zaujima uplne jiny nazor.
Kdyz argumentujete tim ze lidske pravo neni kdeco. Lidske pravo neni ani rizeni motoroveho vozidla. Uz velmi dlouho je to privilegium.
Předpokládám, že Rigol DS1054Z nebo obdobný, tohle bylo svého času (~2018) hodně populární. Crack se jmenoval "Riglol". Přijde mi škoda, že nešlo nikde najít, jak k jeho vytvoření došlo. Nicméně uvnitř je normální Linux, takže předpokládám, že to někdo prostě vytáhl a zreverzoval - a výrobce nepoužil například asymetrickou kryptografii, aby takové snadné generování klíčů nebylo možné napsat.
Všechny nové auta jsou online. Stahujou si aktualizace, posílají data o způsobu jízdy. Takový zásah se může v lepším případě vrátit do továrního stavu při první aktualizaci.
Docela vtipné bylo, jak si někdo koupil ojetou Teslu s autopilotem, zajel si s ní na servis do Tesly a tam mu ho vypnuli, že k tomu autu nikdy prodán nebyl, ale pokud ho chce zase zapnout, tak za v přepočtu těch cca 200kKč není problém.
Automobilky jsou schopné přemazat i to, co bylo jimi oficiálně autorizováno. Nechával jsem si u jedné firmy instalovat zadní parkovací kameru. Její přidání se musí v systému auta autorizovat oficiálním servisem. Chtěli za to myslím 1500. A po první návštěvě oficiálního servisu to přestalo fungovat. Firma mi to znovu nahrála, prý jsou to na zvyklí. V servisu mechanik zmáčkne tlačítko a přehraje vše hlava nehlava.
Když jsem ale potřeboval dohrát podporu pro Android Auto, už jsem raději klusal do autorizovaného servisu, i když mi to nějaký garážník nabídl za třetinu. V tomto případě by to totiž nebylo oficiálně autorizované a už mi za ten rozdíl nestojí, abych to měl po první návštěvě servisu pryč nebo už nikdy nemohl aktualizovat software auta.
No jo, když je něco výhodné pro výrobce, tak to jde snadno. Ale když jsem se ptal, jestli by nešlo nějak zařídit, aby mi s denními světly svítily i zadní obrysovky, což by bylo opravdu užitečné, tak to že prý nejde. Tak holt jezdím na "parkovačky", vpředu to svítí stejnými LEDkami jako "denní" (jen s trochu menší intenzitou) a vzadu mám ty obrysovky.
No a to je právě chyba. Denní svícení je určeno proto, aby se vozidlo jedoucí v protisměru nepřehlédlo. Hlavně při jízdě více aut v jednom směru, kdy se auto mohlo jakoby ztratit.
To, že svítíte méně v předu fakticky více ohrožujete sebe a ostatní.
To, že některé automobilky zařadily i denní svícení v zadu vím, ale prakticky z pohledu bezpečnosti to nemá význam. Za pěkného počasí to nic neřeší, ze zadu do vás nikdo nenerazí protože nesvítíte, ale protože nesleduje provoz. A pokud je horší počasí, šero, déšť, tak máte rozsvítit potkávací světla.
Pokud máte světla na auto režim, což dnes většina nových aut má, tak se při stmívání zapnou normální světla.
19. 8. 2025, 12:56 editováno autorem komentáře
To, že svítíte méně v předu fakticky více ohrožujete sebe a ostatní.
Vůbec ne. Pokud je světla dost, je auto vidět dostatečně i bez světel. Je-li ho méně, tak i ty parkovačky jsou vidět o to lépe.
Strašně rád bych jezdil na kombinaci denních světel a zadních obrysovek, ale bohužel mi to výrobce neumožnil (stejně jako výrazná většina ostatních). Ale pořád lepší než minulá verze, kde nešlo zapnout zadní mlhovku bez předních (buď přední nebo obě), přestože náš silniční zákon de facto zakazuje, aby auto svítilo předními mlhovkami, aniž by zároveň svítilo zadní(mi).
A pokud je horší počasí, šero, déšť, tak máte rozsvítit potkávací světla.
Potkávací světla jsou potřeba až ve chvíli, kdy pomáhají vidět mně. K tomu je ale od úrovně světla, kdy už denní světla pomáhají být lépe vidět, ještě hodně daleko. A přesně v tomhle intervalu jsou zadní obrysovky užitečné. Bohužel právě v tomhle intervalu si velká část řidičů neuvědomí, že oni sice na cestu vidí, ale že (většinou automatická) denní světla nezařídí, aby byli dobře vidět i zezadu. Týká se to i situací, jako je např. průjezd lesem za jasného letního dne.
Déšť, sníh a opar bych do toho nepletl, tam by potkávačky měly být samozřejmostí. I když si nelze nevšimnout, že právě od zavedení povinného denního svícení a automaticky zapínaných denních světel výrazně přibylo řidičů, kteří jsou schopni jet za deště (na denní světla) bez zadních obrysovek, a to bohužel i po dálnici. Kdyby se s denními světly automaticky zapínaly i zadní obrysovky, byl by to pořád problém, ale pořád by to bylo lepší než potkávat auta, kterým za deště na dálnici vzadu nesvítí vůbec nic. (Obvykle patří k těm nejpomalejším.)
Vůbec ne. Pokud je světla dost, je auto vidět dostatečně i bez světel. Je-li ho méně, tak i ty parkovačky jsou vidět o to lépe.
Ale to je přesně to nepochopení denního svícení. Denní svícení je určeno pro počasí, kdy je krásně, slunečno, vidiíte daleko a přesto auto můžete přehlédnout.
Stávalo se, že za pěkného slunečného počasí řidiči přehlédli auto v protisměru, které jelo v proudu aut a začali třeba předjíždět a došlo k nehodě. Třeba je horko, vlní se vzduch, ještě tmavá barva auta a auto se prostě ztratí mezi jinými. Tady je potřeba, aby světla byla vidět. A tady parkovací světla jsou slabší a nemusí být vidět.
Potkávací světla máte mít zapnutá už za šera, kdy jako řidič ještě vidíte, ale vidět jste už hůř.
Mám automatická světla a jakmile se sešeří, tak se z denního svícení automaticky přepnou na potkávací. Ale já bych stále ještě mohl dojet bez svícení.
Takže to co děláte, je špatně. Svítíte v zadu během krásného dne, kdy je to zbytečné a snižujete svou viditelnost pro protijedoucí vozidla.
Pisi co je. Ne co by melo byt. To je jina otazka na kterou meodpovidam
Vyrobce musi sledovat homologacni pozadavky. Mate-li Pripominky kontaktujte organ odpovedny za homologaci pripadne vyrobce.
Rada lidi tak blby zrak ze jim vadi brzdova svetla pri stani nebo radne pouzite mlhovky - za huste mlhy, deste ci snezeni.
Kdo ma spatny zrak tomu zadni svetla nepomuzou.
19. 8. 2025, 13:47 editováno autorem komentáře
To PC má uživatel plně pod kontrolou, včetně OS (A to do značné míry i u těch proprietárních). U auta tohle neplatí, stačí aby řídící jednotka kontrolovala podpis firmware a veškerá komunikace probíhala šifrovaně. U her bych se spíš než na PC koukala na Nintendo Switch. Proprietární OS, zabezpečený hardware, prolomit už první revizi bylo dost netriviální, a u dalších to šlo ještě hůř - pokud vím, OLED verze je bez pájení zatím neprolomitelná, a rozhodně to není pro nedostatek snahy.
Tak zase ten autopilot je spíš software než hardware. Tam bych to připodobnil k tomu, že si můžeš koupit MS Office Standard, kde je jenom Word, Excel a PowerPoint, nebo si můžeš koupit MS Office Extra, kde je i Access.
Nebo abych se držel tématu HW: náš radar standardně dodáváme s očekávaným softwarem, který plive naměřené fyzikální veličiny. K tomu si můžeš dokoupit další software, který je interpretuje, a neuronku, která předpovídá, jak budou vypadat do budoucnosti (předpověď počasí).
Vše uvedené mi přijde tak nějak akceptovatelné.
Asi to vnímám tak, že záleží, jak moc je ta funkce HW s nepatrnou potřebou SW (odemčení vyhřívání sedaček - jeden čudlík co to zapne, zbytek je HW) nebo jak moc je to čistě SW (autopilot - velmi komplexní SW, který s autem souvisí jen tak že čte data z kamer).
U meho auta lze vyhodit pojistkou komunikacni modul. Je to i v navodu. I to ze od te chvile nebude fungovat ecall - tj. nevyhovuji na STK a porusuji homologaci. Stejne tak jsem mel moznost odmitnout telemetrii ( nemam ale jak overit jestli secto nedeje).
19. 8. 2025, 12:29 editováno autorem komentáře
Je to sice asi do jisté míry cesta do pekel, ale v tomto případě se mi to vlastně docela líbí.
Při mém způsobu využívání auta si moc neumím představit situaci, kdy by mi nestačilo 150kW a i kdybych z toho ždímal maximum, tak vím, že to je vlastně ok, protože maximum je minimálně o 13% dál a jsem na to auto vlastně hodný.
Taky mi stacilo u auta 55kW. To byl ale atmosfericky lehky ctyrvalec s automatem. Tam stacilo nechat prevodovku v kickdownu na dalnici a ochcavky zustaly daleko vzadu. Jenomze to je tak konfigurace pro prazaka a okoli. Uz jen diky automatu a nesizenemu motoru ideal na dynamickou jizdu za levno. Daly se jeste potunit hranicni intervaly razeni kvaltu akorat spojka dostavala zabrat.
Akorat v mem rodnem kraji jsou kopce nemilosrdny soudce a vykon je treba kdyz uz clovek neco veze. Za to ze si neurazi akumulator nebo vanu holt plati horsi aerodynamikou.
Co se kopců (i převážení čehokoliv) týká, není moc podstatný výkon ale točivý moment. V našem dvoutunovém mikrobusu (za prázdna) máme motor 88 kW. A jede kopce nekopce úplně normálně tak, jak mi naprosto stačí. Jenomže to je celkem nepřekvapivě diesel, který má točivý moment úplně jinde než benzín. V benzínové podobě by měl spotřebu patnáct na sto se štěstím. A pochopitelně má z téhož důvodu maximální rychlost 150 km/h.
Ohánět se jen nějakým "výkonem" jako to kdekdo dělá je nesmysl.
Myslím, že hodně. Srovnal bych to např. s BIOSem. Také můžete, ale praktické to není vůbec. No a když si k tomu přidáme cestu, kterou razí Apple, že pomalu každý kus drátu bude mít výrobní číslo a výrobce bude schvalovat jeho použití, jinak ta komponenta nebude fungovat, máme se na co těšit. Doba crackerů v tom původním dobrém slova smyslu už dávno pominula.
Ale notak. Jak jsem tu psal výše, jezdím celkem běžně s dvoutunovým mikrobusem, který má 88 kW. A zcela nepřekvapivě jezdí naprosto normálně. Takže řešit, jestli 340 kW nebo 370 kW je jednoduše směšné. Reálně při předpokladu jedné hmotnosti mnohem víc záleží na točivém momentu. Aby ten výkon měl s autem jak pohnout. A pak jen záleží, jestli potřebujete rychlost nebo sílu. To je jedna věc. A druhá je, že i ta potřeba výkonu/síly má určitý limit, od kterého se začíná limitně blížit zbytečnosti. Prostě normální mezní užitek. Teoreticky zpracováno už asi sto padesát let.
Ostatně když nemám výkon na předjíždění tak prostě nepředjíždím. To je prvek bezpečnosti asi stokrát základnější, než když se tu budeme utloukat nějakými kilowatty. Ostatně druhé auto, se kterým běžně jezdím je starý matiz po babičce, kde je třičtvrtělitrový motor s asi 38 kW výkonu. Dnes s ním jezdím jen do nejbližšího města ale jednu dobu jsem s ním občas jezdil trasu Praha-Ostrava. Normální auto. A jako každé normální auto ho řídí řidič, který ho musí řídit podle toho, co je zač. To je prostě pořád dokola.
Je zbytečné se ohledně toho hádat. Za chvíli tady příjde někdo s tím, že na mopedu se také dopraví z A do B a vše co má víc než jeden válec je pro rozežrané buržousty. A bude mít pravdu. A ten, co příjde po něm, že jezdí jen na kole a je to v pohodě. A také bude mít pravdu. Protože každý má holt jiné needs a take wants. Ale jen martinpoljak tady má zjevně autoritu určovat, co je vhodné úplně pro všechny protože sežral všechny rozumy světa a co splňuje jeho wants a needs to musí zákonitě stačit každému nebo to jest matematicky dokázáno :-)
To sis spletl s Danym a Ladisem.
To, co Martin říká je, že od určitého výkonu/kroutícího momentu je to zcela jedno. 150kW nebo 200kW? To běžný řidič na běžných silnicích nepozná. To je to, o čem je řeč. Předjíždět bezpečně se dá i 34kW. Jen u toho musíš přemýšlet a plánovat. A to je věc, kterou odmítá většina uživatelů auta dělat. Pak to na silnici vypadá tak, jak vypadá.
Uživateli může být šumafuk zda dostane za více peněz jiný motor s vyšším výkonem nebo stejný motor s vyšším výkonem. Naopak může z toho profitovat. Jednak ta možnost měsíčních či ročních poplatků - může si za vyšší výkon připlatit jen když ho potřebuje, to by v případě odlišného motoru nešlo. Někomu se tato možnost může hodit. A pak stejný motor = snazší servis a nakonec je to i výrobně levnější sekat jeden motor ve velkých sériích. Levnější motor se může příznivě odrazit v ceně auta, a nebo ne, to samozřejmě závisí na výrobci a hlavně na jeho konkurenci ;-)
"A pak stejný motor = snazší servis a nakonec je to i výrobně levnější sekat jeden motor ve velkých sériích."
ale toto predsa neplati vzdy, to nieje ziadne univerzalne pravidlo, ze je lacnejsie vyrabat jeden rovnaky motor a potom ho "softwarovo" obmedzovat ako vyrabat 2-3 hardwarove modifikacie daneho motora. vsetko zalezi od mnozstva vyrobenych motorov.
No tak muzem to chapat tak, ze ta nejostrejsi "palivova mapa" bude davat vic zahulit vsem komponentum od baterky pres agregat az po brzdy, tlumice, pneu, atd... takze to asi muze mit nejaky vliv na servis, zejmena behem zaruky, kdy to automobilku asi zajima.
Osobne v tom nejaky problem nevidim. Casem se dockame toho, ze auto si bude uchovavat casovy profil sveho pouziti nekde v cloudu a pri prodeji pujde v historii jasne videt, zda s tim fakt jezdil jenom vesnicky farar o sobotach do mesta pro svecenou vodu, nebo to jezdilo furtbokem.
Hele, já tu vidím ještě jeden problém. Jak to bude s techničákem? V technickém průkazu je napsaná specifikace vozidla, včetně výkonu motoru. To budu chodit pokaždé, když si připlatím výkon na úřad hlásit změny? A po vypršení zase?
A co povinné ručení? Jeho výše se odvíjí taky mimo jiné od výkonu motoru. To si všichni budou muset platit dražší povinné, protože můžou mít silnější motor? Pojišťovny se už teď cukají při každé příležitosti krátit plnění, zvláště pokud auto neodpovídá specifikaci dle TP.
Cely ten obor se nam vymlk z rukou.
Na automobilky se hrne hora zakonnych pozadavku (R155 a R156 byl jen zcatek) na aftersale softwarovou podporu. Za to si nemuze nechat platit, protoze poskytovat ji je pozadovano zakonem do konce zivotnosti vozidla (coz je dnes pocitac na kolech).
Takze automobilky hledaji jak to financovat. Nacpat to jako naklad pri prodeji nejde (na to je trh moc trzni).
A jako bonus je stale nedoresena otazka jak se stavet ke zpusobilosti vozidel po softwerovem EOL (tedy de jure i de fakto nezabezpecenych). Je tam jen mechanizmus jakym vyrobce EOL muze provest (a vzhledem k nakladum jiste provede). A navic je tu problem s EOL pri krachu automobilky, kdy sw podpora vozu muze koncit okamzite (tyka se zejmena cinskych vozu, kde uz ted vznika a krachuje jedna automobilka za druhou)
Ne.
Neni to problem funkcnosti, ale pravni zpusobilosti k provozu. Taky nemuzete tvrdit, ze bez STK to jezdi stejne jako s ni, staci se o vuz starat.
A odpojeni vozu? Letosni vozy maji vse zabezpecene a propojene spolu sifrovane. Vemte stipacky, vystrihnete modem a auto pravdepodobne nepojede (protoze je to dusledek narizeni, ktere najednou ma splnovat a nesplnuje)