Veskerej SW closed source, mikrofon odposlouchava a uklada konverzace, uniky dat.
Tohle je katastrofa.
https://www.mozillafoundation.org/en/privacynotincluded/articles/its-official-cars-are-the-worst-product-category-we-have-ever-reviewed-for-privacy/
https://www.mozillafoundation.org/en/blog/privacy-nightmare-on-wheels-every-car-brand-reviewed-by-mozilla-including-ford-volkswagen-and-toyota-flunks-privacy-test/
To je do znacnej miery iba o psychologii toho, ci tu sumu zaplatite jednorazovo v nakupnej cene vozu, alebo postupne vo forme predplatneho.
Nie je to nic nove, ani relativne nedavne. Funguje to dajme tomu 30 rokov. Plosne to asi zacalo s priamovstrekovymi dizlami v 90. rokoch, kedy rozne vykonove verzie boli prakticky totozny hardver (ja by som povedal, ze uplne, ale nikdy som sa tomu nevenoval takze si necham miesto na omyl), akurat boli rozne "nacipovane".
Dnes, vdaka tlaku na emisie je to standardna praktika, vyvijat samostatne agregaty je neskutocne financne narocne.
Aspekty, ktore spominate su potom platne pre uz existujuce chovanie.
Nevychádzam z úžasu keď vidím ako spolu-diskutujúci ľahko prijímajú takýto obchodný model. Že sme na to vraj z už zvyknutý z IT sveta. Predstavte si, že si kúpite nový šesťvalec ale ECU posiela palivo len do piatich, kým neplatíte mesačne X €. Čiže ste zaplatili za šesťvalec ale používať môžete len päť. Zvyšný valec (ktorý ste tiež museli v kúpnej cene zaplatiť) ťaháte so sebou zbytočne celú životnosť vášho auta.
Na druhou stranu, sice mě to trochu vadí ale -- pokud vůz bude splňovat co výrobce "garantoval" (spotřeba, zrychlení, výkon, hmotnost, zatížení ...) a bude za něj ručit tak mě může být vcelku jedno jestli pod kapotou má valců 20, 10, 6 nebo 5. Na druhou stranu pokud si budu chtít odemknout "6" válec svépomocí, neměl by mě v tom výrobce bránit ...
Děláte, jakoby tohle dávno nebylo v automobilovém průmyslu dlouholetou praxí. Motor, který byl fyzicky stejný, ale softwarově z něj udělali tři různé varianty s různými výkony a cenami, nám automobilky prodávaly už v devadesátkách. Já se na to dívám tak, že zatímco dřív se člověk musel táhnout na přečipování, dnes si to aktivuje v aplikaci a když si není jistý, jestli mu to stojí za jednorázovou doživotní platbu, může si to aktivovat na měsíc, aby si to vyzkoušel. Za mě tedy stejný obchodní model, jaký tu máme desítky let, ale teď je aspoň pro zákazníka flexibilnější.
Myslím, že nebezpečnější je, když si automobilka nějakým předplatným začne podmiňovat základní funkcionalitu auta anebo dokonce penalizovat zákazníka za to, že chce k autu přistupovat jako k vlastnímu majetku a dělat si na něm vlastní úpravy, jako to má ve zvyku John Deere.
To, co popisuješ není tak jednoduché. Máš pravdu v tom, že z konstrukčního hlediska se zdá, že to jsou identické motory a liší se jen SW v ŘJ.
Ale uvnitř jsou drobné rozdíly - lepší výrobní tolerance, písty jsou kované, ne odlévané (ačkoliv rozměrově stejné). A pár takových drobností, kterých si ani nevšimneš.
Takže na první pohled se nic nestane, pokud prostě přehraješ SW, ale může se stát, že dost snížíš životnost motoru, nebo nedosáhneš očekávaného výkonu. Ale většina motorů to prostě zvládla. Navíc, výrobce neumožňoval změnu výkonu oficiálním způsobem.
Naproti tomu zde je HW zcela identický a je to jen o SW - každému autu je umožněna tato úprava.
Takže tyto situace jsou podobné, ale rozhodně nejsou stejné.
Je to tak. Vyroba motoru a presnost je uplne jinde nez za ery favoritu. Proto se vzdy divim ze se kdejaky pepek z garaze u Utrinos pousti do mechanickeho tuningu pomerne novych aut.
Dnes jsou motory s tak nizkymi tolerancemi, ze pouzivate oleje s viskozitou voda 0W-20/16*. I blbe zahradni naradi uz pouziva dlouho bezne 5W nekdy i 0W. Dokonce zajizdeni motoru neni uz tak prisne a vicemene to nemusite uz mit ve vasich rukou. Davate si pozor jen nejakych 1500-2000km. Nebo za vas dava pozor ridici jednotka kdy po najezdu x km rozsiri parametry. Pripadne to udela servis pri prvni garancce.
Tohle je blbost. Vyšší výkony v automotive potřebujou vyšší tuhost a pevnost i třeba lepší brzdy, tudíž musíš mít na to díly dimenzovaný alébrž nemůžeš dovolit kompromitovat životnost a bezpečnost. Tim pádem tam máš víc materiálu, lepší komponenty a teda vyšší cenu. V automotive-like businessu lze s nadsázkou říct, že každý deka materiálu navíc přináší sebou náklady ve statisících eur ročně. elektronickej HW neni auto. se stim smiř.
Což je hluboký omyl. Zákazník pochopitelně zaplatí plnou palbu za HW i SW jako takový. Za speciální příplatek mu dodavatel milostivě změní parametr v nastavení, který mu zpřístupní blokované, byť již plně zaplacené a v zařízení obsažené funkce.
Neco jiného by byla platba za nějaký plug-in modul či SW doplněk, který by umožňoval (vymyslím si) třeba nějakou speciální filtraci paketů.
V serverovem svete (napr. IBM) je to davna praxe - objednas si config PowerPC, dostanes mnohem silnejsi config realne, ale system vidi jen to co jsi si zaplatil (CPU, RAM).
Potrebujes vyssi vykon?? Drive prijel pikolik s HW klicem, odemknul co jsi si priplatil a zase odjel, dnes predpokladam lze online ;-)
Přidám, že je to bohužel běžné třeba i ve světě měřících přístrojů. Různé osciloskopy, spektrální a vektorové analyzátory - "options", jako třeba šířka pásma, frekvenční rozsah, víceportové měření dřív byly skutečné fyzické karty co to dělaly (např. přídavná odbočnice, předzesilovač nebo oscilátor, co tu požadovanou funkci realizovaly), ale dneska už je to plně softwarové…
Podotýkám, že detaily si už fakt nepamatuji. Asi před 40 lety kolegové pořídili do výzkumu špičkový měřicí přístroj od HP (asi vzorkovací osciloskop). Měl pracovat do stovek MHz, ale nepracoval - zjistili, že jde o záměrné omezení pro východní státy. Nedalo jim to a našli zpúsob, jak je obejít, přes sběrnici IMS2 (GPIB, HPIB).
Tehdejší vedoucí se rozhodl s HP trochu polaškovat, napsal jim velmi slušný dopis, ve kterém sdělil, že ono omezení je nejspíše nějaké nedopatření, za které firma jistě nemůže, ale že jeho náprava je naštěstí pouhou malou nepříjemností. Asi za měsíc přišel z USA balíček s ROMkami se všemi funkcemi odemčenými.