Všechny nové auta jsou online. Stahujou si aktualizace, posílají data o způsobu jízdy. Takový zásah se může v lepším případě vrátit do továrního stavu při první aktualizaci.
Docela vtipné bylo, jak si někdo koupil ojetou Teslu s autopilotem, zajel si s ní na servis do Tesly a tam mu ho vypnuli, že k tomu autu nikdy prodán nebyl, ale pokud ho chce zase zapnout, tak za v přepočtu těch cca 200kKč není problém.
Automobilky jsou schopné přemazat i to, co bylo jimi oficiálně autorizováno. Nechával jsem si u jedné firmy instalovat zadní parkovací kameru. Její přidání se musí v systému auta autorizovat oficiálním servisem. Chtěli za to myslím 1500. A po první návštěvě oficiálního servisu to přestalo fungovat. Firma mi to znovu nahrála, prý jsou to na zvyklí. V servisu mechanik zmáčkne tlačítko a přehraje vše hlava nehlava.
Když jsem ale potřeboval dohrát podporu pro Android Auto, už jsem raději klusal do autorizovaného servisu, i když mi to nějaký garážník nabídl za třetinu. V tomto případě by to totiž nebylo oficiálně autorizované a už mi za ten rozdíl nestojí, abych to měl po první návštěvě servisu pryč nebo už nikdy nemohl aktualizovat software auta.
No jo, když je něco výhodné pro výrobce, tak to jde snadno. Ale když jsem se ptal, jestli by nešlo nějak zařídit, aby mi s denními světly svítily i zadní obrysovky, což by bylo opravdu užitečné, tak to že prý nejde. Tak holt jezdím na "parkovačky", vpředu to svítí stejnými LEDkami jako "denní" (jen s trochu menší intenzitou) a vzadu mám ty obrysovky.
No a to je právě chyba. Denní svícení je určeno proto, aby se vozidlo jedoucí v protisměru nepřehlédlo. Hlavně při jízdě více aut v jednom směru, kdy se auto mohlo jakoby ztratit.
To, že svítíte méně v předu fakticky více ohrožujete sebe a ostatní.
To, že některé automobilky zařadily i denní svícení v zadu vím, ale prakticky z pohledu bezpečnosti to nemá význam. Za pěkného počasí to nic neřeší, ze zadu do vás nikdo nenerazí protože nesvítíte, ale protože nesleduje provoz. A pokud je horší počasí, šero, déšť, tak máte rozsvítit potkávací světla.
Pokud máte světla na auto režim, což dnes většina nových aut má, tak se při stmívání zapnou normální světla.
19. 8. 2025, 12:56 editováno autorem komentáře
To, že svítíte méně v předu fakticky více ohrožujete sebe a ostatní.
Vůbec ne. Pokud je světla dost, je auto vidět dostatečně i bez světel. Je-li ho méně, tak i ty parkovačky jsou vidět o to lépe.
Strašně rád bych jezdil na kombinaci denních světel a zadních obrysovek, ale bohužel mi to výrobce neumožnil (stejně jako výrazná většina ostatních). Ale pořád lepší než minulá verze, kde nešlo zapnout zadní mlhovku bez předních (buď přední nebo obě), přestože náš silniční zákon de facto zakazuje, aby auto svítilo předními mlhovkami, aniž by zároveň svítilo zadní(mi).
A pokud je horší počasí, šero, déšť, tak máte rozsvítit potkávací světla.
Potkávací světla jsou potřeba až ve chvíli, kdy pomáhají vidět mně. K tomu je ale od úrovně světla, kdy už denní světla pomáhají být lépe vidět, ještě hodně daleko. A přesně v tomhle intervalu jsou zadní obrysovky užitečné. Bohužel právě v tomhle intervalu si velká část řidičů neuvědomí, že oni sice na cestu vidí, ale že (většinou automatická) denní světla nezařídí, aby byli dobře vidět i zezadu. Týká se to i situací, jako je např. průjezd lesem za jasného letního dne.
Déšť, sníh a opar bych do toho nepletl, tam by potkávačky měly být samozřejmostí. I když si nelze nevšimnout, že právě od zavedení povinného denního svícení a automaticky zapínaných denních světel výrazně přibylo řidičů, kteří jsou schopni jet za deště (na denní světla) bez zadních obrysovek, a to bohužel i po dálnici. Kdyby se s denními světly automaticky zapínaly i zadní obrysovky, byl by to pořád problém, ale pořád by to bylo lepší než potkávat auta, kterým za deště na dálnici vzadu nesvítí vůbec nic. (Obvykle patří k těm nejpomalejším.)
Vůbec ne. Pokud je světla dost, je auto vidět dostatečně i bez světel. Je-li ho méně, tak i ty parkovačky jsou vidět o to lépe.
Ale to je přesně to nepochopení denního svícení. Denní svícení je určeno pro počasí, kdy je krásně, slunečno, vidiíte daleko a přesto auto můžete přehlédnout.
Stávalo se, že za pěkného slunečného počasí řidiči přehlédli auto v protisměru, které jelo v proudu aut a začali třeba předjíždět a došlo k nehodě. Třeba je horko, vlní se vzduch, ještě tmavá barva auta a auto se prostě ztratí mezi jinými. Tady je potřeba, aby světla byla vidět. A tady parkovací světla jsou slabší a nemusí být vidět.
Potkávací světla máte mít zapnutá už za šera, kdy jako řidič ještě vidíte, ale vidět jste už hůř.
Mám automatická světla a jakmile se sešeří, tak se z denního svícení automaticky přepnou na potkávací. Ale já bych stále ještě mohl dojet bez svícení.
Takže to co děláte, je špatně. Svítíte v zadu během krásného dne, kdy je to zbytečné a snižujete svou viditelnost pro protijedoucí vozidla.
Pisi co je. Ne co by melo byt. To je jina otazka na kterou meodpovidam
Vyrobce musi sledovat homologacni pozadavky. Mate-li Pripominky kontaktujte organ odpovedny za homologaci pripadne vyrobce.
Rada lidi tak blby zrak ze jim vadi brzdova svetla pri stani nebo radne pouzite mlhovky - za huste mlhy, deste ci snezeni.
Kdo ma spatny zrak tomu zadni svetla nepomuzou.
19. 8. 2025, 13:47 editováno autorem komentáře
To PC má uživatel plně pod kontrolou, včetně OS (A to do značné míry i u těch proprietárních). U auta tohle neplatí, stačí aby řídící jednotka kontrolovala podpis firmware a veškerá komunikace probíhala šifrovaně. U her bych se spíš než na PC koukala na Nintendo Switch. Proprietární OS, zabezpečený hardware, prolomit už první revizi bylo dost netriviální, a u dalších to šlo ještě hůř - pokud vím, OLED verze je bez pájení zatím neprolomitelná, a rozhodně to není pro nedostatek snahy.
Tak zase ten autopilot je spíš software než hardware. Tam bych to připodobnil k tomu, že si můžeš koupit MS Office Standard, kde je jenom Word, Excel a PowerPoint, nebo si můžeš koupit MS Office Extra, kde je i Access.
Nebo abych se držel tématu HW: náš radar standardně dodáváme s očekávaným softwarem, který plive naměřené fyzikální veličiny. K tomu si můžeš dokoupit další software, který je interpretuje, a neuronku, která předpovídá, jak budou vypadat do budoucnosti (předpověď počasí).
Vše uvedené mi přijde tak nějak akceptovatelné.
Asi to vnímám tak, že záleží, jak moc je ta funkce HW s nepatrnou potřebou SW (odemčení vyhřívání sedaček - jeden čudlík co to zapne, zbytek je HW) nebo jak moc je to čistě SW (autopilot - velmi komplexní SW, který s autem souvisí jen tak že čte data z kamer).
U meho auta lze vyhodit pojistkou komunikacni modul. Je to i v navodu. I to ze od te chvile nebude fungovat ecall - tj. nevyhovuji na STK a porusuji homologaci. Stejne tak jsem mel moznost odmitnout telemetrii ( nemam ale jak overit jestli secto nedeje).
19. 8. 2025, 12:29 editováno autorem komentáře