Predpokladal bych, ze to defaultni omezeni bude kvuli plneni klimatickych ci ekologickych cilu. Tj. to vase odemceni tu automobilku realne neco stoji, treba bude muset nekde zaplatit trochu vic na projekty cisteni vzduchu od oteru z pneumatik (uhlikova dan v tomhle pripade asi ne, tu uz zaplati elektrarna :) ). Neminim to nijak zle, jen mi prijde, ze to tady vsichni vidi jako "ciste zlo a bezduvodnou zlovuli". Snazim se k tomu najit nejaky duvod, protoze jen tak sama od sebe by to ta automobilka asi nedelala, ze (leda by to byl nejaky posahany obchodni model).
A par cechacku se svymi zpatecnickymi nazory na tom nic nezmeni... vetsinu nesezenou.
Třeba doufá, že se nás to týkat nebude, i když to v EU projde. A neuvědomuje si, že ani z těch politiků, kteří od rána do večera na EU dští oheň a síru, z ní nikdo až na pár úplných blouznivců ve skutečnosti odejít nechce. Zejména ne Babiš, ten by nejradši zavedl i euro, kdyby dokázal vymyslet, jak to udělat tak, aby to před jeho voliči vypadalo, že to udělal někdo jiný a on se tomu ze všech sil snažil zabránit. :-)
A par cechacku se svymi zpatecnickymi nazory na tom nic nezmeni... vetsinu nesezenou.
Jen takový dotaz - podle čeho posuzujete "zpátečnickost"? Ve své době byly i komunistické myšlenky považovány za pokrokové a kdo s tím nesouhlasil, byl označen za zpátečníka. Napadlo vás někdy, že narodit se o pár desítek let dříve, nejspíš byste v Ruďasu žvanil o zpátečnických reakcionářích a neomylném SSSR - našem vzoru? Váš projev je totiž úplně stejný. A ještě taková provokativní otázka, a neberte to jako urážku - myslíte si o sobě, že nejste hloupý? A pokud ano - na základě čeho? Spousta těch komunistických pokrokářů si jistě ani na vteřinu nepomyslela, že by mohli být hloupí. Ale za hlupáky ("zpátečníky") považovali každého, kdo s nimi nesouhlasil.
Treba prave podle toho place kolem spalovani fosilnich paliv. V tom budoucnost neni. Je to davno technologicky prekonane. Parni lokomotivy se take uz davno neprovozuji, i kdyz byly casy, kdy nic jineho moc k videni ani nebylo. SSSR jako vzor se neosvedcilo, naopak... to byli take zpatecnici, co se do inovaci moc nehnali, spis zdimali jen to co zabrali (ci dokonce ukradli) jinym.
A tak samozrejme muzete curat proti vetru :-) Jenom se pak nedivte, ze budete ponekud mokry.
Trzni pojeti casto implikuje pojeti, kdy se resi hlavne prospech jedince bez ohledu na dopady na okoli. Jen takove pojeti trhu uz davno patri minulosti. Probudte se, nezijete v devadesatkach.. :-) Centra mest se meni, vjezd aut se omezuje bez ohledu na "trzni" potreby a je otacka casu, kdy cmoudici jednickova oktavka v tedeicku na hlinach se stane nezadouci. A nikoho nebude zajimat, ze pro vas to byl vyhodnej kauf..
Koňské povozy byly nahrazeny koněspřežnou železnicí, ta byla nahrazena parní trakcí, která byla nahrazena dieselovou a elektrickou trakcí. A podstatný "detail", který vám uniká - dělo se to proto, protože se to vyplácelo. Ne protože to někdo nařídil. Naopak byly tlaky na administrativní omezování těchto novinek, protože jim ty překonané technologie už nedokázaly konkurovat. My jsme dnes svědky rozhodovacích procesů jak vystřižených z Kroniky města Kocourkova - všechno postavené na hlavu. Ten, kdo se neustále snaží čůrat proti větru, je naopak Evropská komise a její fanoušci, kteří nepochopili, že větru, dešti neporučí ani milionem směrnic a nařízení. Proto ta do očí bijící podobnost s těmi mnou zmiňovanými "pokrokáři" - ti také měli pocit, že dokážou poručit větru, dešti a ještě vytvořit "nového člověka". No, nepovedlo se a účet byl dost vysoký. Jestli máte pocit, že vaše pokrokářství může dopadnout jinak, tak jste blázen a my "zpátečníci" bychom vám v tom měli že všech sil bránit
Prasnost a exhalace byly jeden z duvodu jejich konce. Ono holt co "nevadilo" pred sto lety zaclo byt jako problem pozdeji vnimano. Stejny konec potkava ostatne i elektrarny - kdy uz se nevyplati investovat do splneni imisnich limitu, proste se odstavi, zavrou...
A limity jsou samozrejme tim befelem, nebo chcete-li narizenim. Kdyby to bylo jen na provozovateli, tak do nejakeho odsireni a odpopilkovani prachy cpat nebude, "trzne" vzato je to jen vicenaklad navic.
Ono ani ty "spalovaky" nikdo fakticky nikdo nezakazuje, jen se stanovi takove podminky, ze se z provozu stane stejny luxus, jako z provozu parni lokomotivy. Zrovnatak dochazi k omezenim provozu starych typu kotlu. Ono zkuste si s takovym vlakem vyjet - jde to, jen je to dnes uz pomerne drahy spas. U PHM vam ten provoz co nevitet podrazi emisni povolenky... a neudelate s tim vubec nic.
Aha, takže když vrah někoho podřízne, tak ho vlastně nezabil, jen mu nechal vytéci krev a je problém té oběti, že to nepřežila. Logika jak řemen - ale u zelených blouznivců mě to ani nepřekvapuje. Ovšem nemůžete se divit, že normální člověk si to překládá do normální řeči. Jen by mě zajímalo, jestli vy sami těm svým blábolům opravdu věříte.
Prašnost a exhalace byly tím posledním důvodem konce parních lokomotiv. Jestli vůbec. Spíš asi ne.
Rakovinotvorné je kde co. On celý lidský život je životu nebezpečný a zaručeně vždycky končí smrtí. Otázka je, v jaké kvalitě ten život chcete prožít, co jste ochoten obětovat a co očekáváte místo toho. Zajímavé je, že nárůst používání spalovacích motorů nám tak nějak koreluje s prodlužující se průměrnou dobou dožití. To samozřejmě není žádná kauzalita, jen to dokresluje, že i za existence rizik, jež zmiňujete, je celkový přínos technické civilizace na kvalitu života kladný - i když připouštím, že je to velmi subjektivní. Ale nic není zadarmo. Snad nečekáte, že masové nasazení elektroaut by nemělo žádný záporný dopad na životní prostředí, potažmo lidské zdraví. Tak, ehm, naivní snad nejste.
Ale tady se nebavime o vlastni obeti... ale o vlastnim pozitku na ukor nekoho jineho. Elektromobilita ty dopady prokazatelne snizuje, zvlast pokud je rec o velkych aglomeracich. Stejnetak ty dopady snizuji i modernejsi vozidla. Ale i tato diskuze prokazuje, ze ohleduplnost k druhym se moc nenosi - takze se tu obhajuje provoz starych vraku, ktere v civilizovanem svete uz ani nechteji...
Jaké dopady mají elektroauta na životní prostředí? Ta fotka dolu na lithium je ve skutečnosti důl na kobalt, a ten v LiFePo baterkách není. Ale je potřeba např na odsiřování ropy v rafinériích. Za druhé, o žádné masové nasazení se nejedná. Potrvá to mnoho desítek let. PS: Přínos spalovacích aut je neoddiskutovatelný, ale ta civilizace pokračuje dál a prostě už to čichat nechce.
IMHO ten zákaz není primárně o tom, že by se zákazníkům nutilo něco, co nechtějí. Platí až za 10 let a vzhledem k tomu, jak se elektroauta vyvíjí a posunují, nemyslím si, že za 10 let bude mnoho lidí, kteří budou chtít klasický spalovák jako nové auto. Kdo chce auto za 50 tisíc, bude mít pořád k dispozici sekundární trh, který pojede ještě dobře dalších 20 let.
Teď jde jenom o to, jestli ti, kdo budou za 10 let lidem prodávat elektroauta, budou evropské značky nebo čínské. Čínské mají výhodu v tom, že hromada z nich vzniká od podlahy jako producenti elektrických aut, zatímco evropské jsou dlouhodobě zajeté ve spalovacích. Omezit vývoj spalováků a nakopnout vývoj elektroaut ale vždycky bude v horizontu prvních 5 let horší varianta pro jakoukoliv evropskou značku a management je motivovaný výsledky v následujících několika letech, ne tím, jestli automobilka přežije v horizontu 20 let. Ten zákaz prodeje za 10 let jim tak dává motivaci, proč zvolit krátkodobě nevýhodné řešení, které ale dává automobilce šanci přežít v dlouhodobém horizontu: nemá smysl dál tolik investovat do spalováků, protože aktuální základní vývoj by se dostal na trh až za 10 let, když už je stejně nebudete moct prodávat (on o ně velmi pravděpodobně nebude zájem ani bez zákazu, ale takto to máte jasně černé na bílém).
Samozřejmě dá se na to jít i čistě tržně. Nechat automobilky, jejichž management se řídí krátkodobými výsledky, aby technologii spalováků vytěžili naplno a pak se nechali kompletně převálcovat Číňany, ale automobilový průmysl je pro Evropu holt příliš důležitý a Evropa příliš opatrovnická.
Cela diskuze o tom, jestli je bateriove auto lepsi a nebo horsi nez spalovaci, zavisi ciste na tom, jestli je clovek kominak a nebo dalkar. Treba rodice (duchodci) jsou typicti kominaci, protoze autem jezdi na nakup, na navstevu a nebo na mensi vylet, takze prumerna cesta je tak 15km. Ja auto na cesty po okoli skoro vubec nepouzivam a jezdim jen dalky, kdyz potrebuju jet k zakaznikovi a nebo kdyz jedu na lyze. Jeden rok jsem si to dokonce psal a mel jsem prumerne ujetou vzdalenost na jednu cestu 370km a median 420km. Prumernou rychlost 137km/h (podle auta, takze ta rychlost v realu bude mensi). Takze bych vetsinu dobijeni musel delat nekde na superchargerech, ve vysledku bych zaplatil mnohem vic nez za benzin a jeste by cesta trvala dele. Elektroauto by se cenove vyrovnalo spalovaku az pokud by melo takovy dojezd, ze bych vetsinu nabijeni mohl delat doma.
Argumenty dalkaru jsou uz davno rozbite. I na baterku jde ujet velke vzdalenosti a kritika stoji typicky na argumentech "mongolu za volantem" prsicich se, jak nutne potrebuji otocit Chorvatsko idealne bez prestavek. Cena jsou pri cenach paliv zvlast za hranicema take predsudky, ono s prumerem 137km/h si svoje vezme i ten spalovak - nehlede na to, ze mimo Nemecko je takovy prumer nerealny, pokud se vedle toho nekasle na predpisy - kdy tam jako bonus hrozi rychlostni priplatek od policajtu, coz pak tu cenu take zvedne. A ono ani v tom Nemecku to clovek nemuze valit vsude neomezene...
Můžeš mi ty argumenty dálkařů rozbít zde? Nějak jsem si toho totiž nikde nevšiml.
Otočka do Chorvatska bez přestávky... Ono se tomu říká „střídání více řidičů“. A jsou situace, kdy prostě potřebuješ být na místě co nejdříve a není to cesta na dovolenou. To, že ty jsi nikdy nepotřeboval jet dál než do Chorvatska na dovolenou, neznamená, že ani nikdo jiný.
A ty velké vzdálenosti - dosahují cca 1000km? Posledně jsem jel 1200km mimo civilizaci. 40l nafty v kanystrech byla nutnost. Jak mám zabalit elektřinu? A potřebuji devítimístnou dodávku.
Jo, a kolik ze lidi potrebuje s devitimistnou dodavkou mimo civilizaci? 🤣 Krasna ukazka okrajovych use-case... a i tak by se dalo polemizovat o tom, jestli na tech 1200 km nekde dozbrojit neslo. Rozhodne se nebavime o bezne potrebe... aneb nebavime se o expedici nekam do stredu Afriky.
Co se stridani ridicu tyce, amateri si casto dovoli veci, ktere profesional dovolit nemuze. Profikum se podobna hrdinstvi amateru za volantem netoleruji a ani moznost vystridani neni vsespasitelne reseni... aneb nekdy se ta souprava odstavit musi.
Pro zajímavost, když brácha jel s kamarády surfovat do Chorvatska, tak si dodávku prostě pronajali. Přitom každý z nich má 2+ aut, často jedno elektrické. A s těmi elektrickými běžně jezdí tripy po Evropě, např. naposled na Balt. Zaplatili si tarif na měsíc a nabíjeli bez zdržování za rychlonabíječkách na o dost lepší ceny, než jsou standardně (standardně tarif neplatí, protože 90 % nabíjení je levně doma nebo v práci, kde auto stejně+ stojí hodiny, tak stačí pomalé nabíjení).
20. 8. 2025, 11:55 editováno autorem komentáře
Myslím, že si cucáš z prstu něco, co jsem neřekl. A jak jsem psal, znáš ceny půjčení devítimístné dodávky?
Auto na každodenní ježdění potřebuji devítimístné. Víc je ti po tom prd.
Mnoho mých kamarádů najezdí po Evropě (plnou) dodávkou opravdu hodně. Pro ně je více aut řešením, tak je mají. Ale nikdo z nich neuvažuje o el. autě na dlouhé cesty. Přestože na krátké cesty je mají.
Problém je v tom, že sto lidí sto chutí. E-auto není pro každého. E-auto není pro každé použití. Není málo situací, kdy je spalovák lepší. Zkuste to pochopit a nechte na každém jeho možnost volby. Ať se třeba rozhodne špatně, ale sám. Ani komunisti nenařídili befelem zákaz parních lokomotiv k určitému dni. Přechod na jinou trakci byl pozvolný podle místních možností a potřeb. Stejně třeba ty koně v armádě.
Mimochodem, nemusíš jet příliš daleko (jen 2 až 3 nabití), abys na cestách potkal více koňských potahů než aut. Proč? Protože je to stále výhodnější i se všemi nedostatky.
Co je to osobák? Kategorie M1?
M1: vozidla s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče, bez prostoru pro stojící cestující; počet míst k sezení může být omezen na místo k sezení řidiče.
Každá devítimístná dodávka je M1 (počítáno včetně řidiče).
Co má změna společnosti a demografie společného s mojí potřebou? Nebo snad s tím co chci mít a používat?
Ty máš ale slušně namleto.
Takže důchodce je podčlověk, protože nikoho nezajímají jeho potřeby a zájmy? V nové generaci nesmí být nikdo, kdo chce jezdit dlouhé trasy devítimístným autem mimo civilizaci?
Takže znovu a lépe: EU zná tyto kategorie vozidel: L, M, N, O, R, S, T, C, Z. Pro naše potřeby je zajímavá kategorie M pro přepravu osob. Ta se dále dělí na M1, M2, M3 podle počtu přepravovaných osob:
- M1: až 8 sedících pasažérů plus řidič. Tedy například všechny současné škodovky. Ale i například VW Transporter, Multivan nebo VW LT35 či Crafter v úpravě pro 8+1 osob. Právě ten Transporter/Multivan či Crafter jsou obecně nazývány dodávky (Transporter či Multivan odlišuje primárně výbava, jinak jsou to prakticky stejná vozidla).
- M2: vozidla s více než 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s max. hmotností nepřevyšující 5 tun; vozidla mohou a nemusí mít prostor pro stojící cestující
- M3: vozidla s více než 8 místy k sezení kromě místa k sezení řidiče a s max. hmotností nad 5 tun; vozidla mohou a nemusí mít prostor pro stojící cestující
Vozidla kategorie M1 jsou označovány jako osobní automobily, M2+M3 jako autobusy - příloha 18 vyhlášky č. 341/2002 Sb. „Dodávka“ z hlediska zákona neexistuje.
Možno plést s kategorií N pro nákladní vozidla. Kupodivu sem může patřit znovu ten Crafter či Transporter. Od kategorie M je odlišuje právě ta možnost přepravy osob.
Takže to, co se obecně nazývá dodávka může patřit do kategorie osobních vozidel. Zvláště pokud je určené k přepravě více než 6+1 osob.
Jo tááák! Ty jsi myslel! To je ten problém! Užitkové auto není devítimístné. Je určené pro přepravu nákladu, nikoliv osob. Jsou to dodávky, které jsou homologované jako maximálně třímístné. Mají kategorii N, v kontextu diskuze nejčastěji N1. Protože pokud je (to samé auto) homologované jako 8+1, tak automaticky spadá do kategorie M1.
Zde se EU legislativa shoduje s tou naší: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/vehicle-types
Když si půjčím jen pro svou rodinu dostatečně velké vozidlo (tedy mikrobus), jen to půjčovné mě bude stát tak polovinu ceny celé cesty a tak dvakrát tolik co palivo. Přičemž jím opravdu nejezdíme jen do Chorvatska ale řadu dalších i když kratších cest. Na krátké máme malá benzínová auta.
Přesně tohle je ovšem problém různých hujerů v EU. "Je to vhodné pro většinu" u nich znamená, že je to vhodné pro všechny. V praxi se tomu ovšem říká diktatura většiny a s demokracií už to nemá společného vůbec nic i když to od sebe velká část lidí v ČR i jinde není naprosto schopná rozlišit. (Podle čehož pak ta demokracie občas vypadá.)
Tady například Danny a další jsou skvělý příklad.
Jenom jste prehledl, ze vetsinovy nazor v Evrope je jiny, nez ten vas :-) Zijete v Evrope, smirte se s tim. A vetsina Evropy je jineho nazoru, nez tu prezentujete. Takze ano, muzete curat proti vetru... ale jedinym vysledkem budou vase mokre kalhoty. To nema nic spolecneho s nejakym hujerstvim, to je o prijmuti faktu tak jak proste jsou. A na pristupu k Euro7 je to jasne videt - jen se upravi parametry... ale ten rozjety vlak nikdo v planu zastavovat nema, opakuji pro natvrdle... nema.
Demokracie je o vetsinovem nazoru, at se vam to libi nebo ne, notabene kdyz se bavime o vecech majici na tu vetsinu sve dopady. Vetsina dlouhodobe nestoji o to cuchat smradek z te vasi plechovky, cim driv se s tim smirite, tim lip pro vas...
Právě naopak. Podle reakcí na tuhle zprávičku jste sebestředný, sobecký pitomec, který si myslí, že lidé jezdí autem pro svoji zábavu. Lidé jezdí autem protože se musí dostat z bodu A do bodu B. Nejčastěji do práce a z práce. Kdyby mohli jezdit levněji a ekologičtěji, tak to udělají. Co se týká smradlavých aut, evidentně si ani neumíte spočítat, kolik znečištění doopravdy generují osobní auta, kolik nákladní (která vám vozí zásoby do obchodů) a nakonec ani to jaké je reálné znečištění spalovacích aut versus elektromobilů a pak dopravy celkem ve srovnání se zbytkem (továrny, lodě, ...). Několik klíčových slov jsou mikroplasty, procenta z celku, materiály potřebné pro výrobu a následnou recyklaci baterie. Nýmandi jako vy bohužel nikdy nepochopí, že doprava musí být ekologická, efektivní a udržitelná dohromady. Budou jen řvát a snažit se buzerovat ostatní.
Levneji nutne neznamena ekologicteji. Takze ano, jako dalsi v rade potvrzujete, ze osobni prospech (uspora) prevazuje nad globalnimi dopady u spousty lidi.
Jasne, jsou problemy, ktere se resi hur - ale to neni argument, proc neresit osobni mobilitu. To, ze smrdi nakladak je v diskuzi o osobnich autech argument z kategorie "a vy mlatite cernochy". Tahle debata je o tom, co generuji osobni auta (a ne, neni to zanedbatelne), ne o mikroplastech...
I v te nakladni silnicni doprave se elektrika postupne prosazuje a v mikro-logistice, aka last-mile dodavky zrovnatak (tam vic, ale tk je dano urovni pokroku). Jasne, v Cesku pomaleji... protoze holt u nas spediter s dvacet let starym dieselem je "top"... levne koupi, draze proda.
Jenže i okrajový usecase je validní. Jak jezdím se svým autem je moje věc. Proč se to netýká expedice do středu Afriky? To jakože mi budeš diktovat kam se svým autem můžu jet, jen abych se vlezl do běžných usecase?
Co se střídání řidičů týče... Co to sakra meleš? Je to mimo mísu. Jaký profesionál? Jaký amatér? Psal jsi o dovolené v Chorvatsku!
A kde jsou ty argumenty o které jsem žádal? Nejsou? Fakt mne zajímají!
Ne, neni to jen vase vec. Provozem toho vehiklu zasahujete i do zivotu druhych. Ten smrad a prach, co pro vasi potechu generujete nekdo jiny vdechuje. Ale to vam - prokazatelnemu sobci - je zda se jedno :) Ale sam byste rval, kdybych pod okny vaseho bejvaku nastartoval lodni motor za ucelem vlastni potechy, zeano.
Nikoliv, tady se vede debata o tom, abych svym pocinanim zpusoboval co mozna nejmensi ujmu. Coz treba znamena, ze pro uspokojeni svych prepravnich potreb nebudu volit dvacet let stary vrak jen proto, ze pro me osobne je to vyhodne. Takhle se chovaji sobci... a jen potvrzujete, ze vy sam tim sobcem jste :-)
Nikoliv. Právě vy jste ten sobec. A zcela evidentně ještě pokrytec k tomu. Ne, vaše obsese, spasitelský syndrom, arogance a dojem, že vy víte nejlépe, co je pro všechny ostatní dobré ještě opravdu neznamená, že sobci jsou všichni ostatní. To jen znamená, že vy jste dost šílený člověk.
Na nás hlavně je pracovat na tom, aby se vám podobní nikdy nedostali k žádné reálné moci.
Co se týká těch voleb, tam bych se neodvážil tvrdit ani to ani to ani ve snu. To je tvrzení které je hodně na vodě dost obecně. Téma tak spíš pro diplomku. Moc máme oba stejnou. Teoreticky. Jenomže ta "moc" není ani zdaleka jen jeden hlas ve volbách. Nemluvě o tom, že je otázkou, jestli je to v případě jemu podobných dobře nebo špatně.
Jo a mimochodem: já elektromobily ve městech vítám. Pokud si je dotyční koupí za vlastní peníze. Města auty roky neprasím, jezdím v nich prakticky výhradně MHD. Narozdíl zjevně od něj, co ostatním nadává do sobců.
Me neni fuk, co za mym autem zustava... vam prokazatelne ano. Chapu, mate problem rozdychat, ze vase pocinani oznacuji pravym jmenem 🤣 Jestli se "silenost" meri tim, ze moje uhlikova stopa mi neni lhostejna, pak jsem na sebe naopak pysny 🤪
Jestli chcete na necem "pracovat", tak v tomhle jste svou prilezitost davno prosvibnul. To se tak outsiderum stava, ze prijdou s krizkem po funuse
Ne. Vaše šílenost se měří vaším dost děsným morálním profilem a tím, jak uvažujete o lidech kolem. Což jste sám prokázal zrovna třeba před chvílí níže. To bylo naprosto ilustrativní. A mimochodem: já autem po městě skoro zásadně už roky nejezdím. A nemelu o tom.
A líbí se mi, jak jste totálně zakomplexovaný což tu projevujete už roky (i teď, mimochodem, tahle vaše reakce je v tomhle ohledu taky naprosto typická) a snažíte se to podsouvat všem ostatním. Děláte to naprosto systematicky aniž byste si to uvědomoval. Psycholog by si na vás smlsnul.
Ono stačí jet z ČR do Estonska, v Polsku aby člověk pohledal obyčejné benzinky okolo novych dálnic zejména na východě jak jsou Suwalki, natož dobíjecí stanice. Jel jsem to mnohokrát a v elektroautem aby člověk opravdu plánoval trasu a modlil se za volný spot na nabíječce. Elektromobil na dojíždění do práce je super, ale na dlouhé cesty přes půl Evropy to opravdu ještě není.
Ve skutecnosti nechce ridit nikdo protoze rizeni neni dovolena ale dalsi prace. Nekdy tvrda prace. Dojedeme do chorvatska a uz je tam vysoka financni ztrata v podobe 2 dnu zabitych odpocinkem. Plus reseni parkovani. Pak dalsi cas zabity cestou zpet.
No a v pripade nehody z unavy a nepozornosti jiz jaksi neni u rady pripadu cesty zpet.
Takze ne. Do chorvatska letadlem nebo vlakem a v miste si pucit auto. Zkusil bych i autovlak pokud by to konecne fungovalo slusne.Na letiste to mam 15 minut cesty MHD a je to bez stresu.
Tech pripadu kdy jsem byl po evrope byl nucen byt rychle na miste je dost malo. Vetsinou je to chyba firmy ze nema zastoupeni a nebo stacilo letadlo ci soukromy let druhy den. Na rychle zasilky stacil nejaky ten expres kuryr.
Jizda zcela mimo civilizaci je specialni pripad ktery vyzaduje specialni a casto kompromisni reseni. Tech 1200km jste jel bez odpocinku? Nebylo by lepsi male letadlo?
Ale jděte, žádné argumenty rozbité nejsou. Až si budu moci za 50k koupit ojeté elektroauto, na němž najezdím dalších 100k km za úhrnné investice do oprav do 50k, plné nabití vybité baterky bude trvat 5 minut a ujedu na ni 700 km, tak si to elektroauto klidně koupím i bez zákazů zelených pomatenců. Jinak to není žádný pokrok, ale cesta zpátky na stromy.
Jistě. Tady pán totiž z fotografie a toho, co si bazarník -- dávný to vzor pravdomluvnosti -- vymyslel. Vy jste úplně mimo... A jako každý správný komanč (nebo kryptokomanč ve vašem případě) o to přesněji víte všechno o všem. Jak jsem psal, pár soudruhů znám a ti jsou přesně stejný případ jako vy. S tím rozdílem, že to jsou většinou sedmdesátiletí důchodci a nejsou tak arogantní.
Takže další blbost na kvadrát, Danny... Ano, když vám podobní koupí kouřící vrak, pak to bude kouřící vrak. Jenomže to je přesně ten žvást, který kdejaký nýmand jako vy používá jako pseudoargument. Žádné z naších asi pěti malých osobních aut nestálo víc než pětačtyřicet tisíc. A, světe div se, ani jedno z nich není a nikdy nebylo "kouřící vrak". A tak to má koneckonců většina lidí.
Takže toho nechte, začíná to být mimořádně trapné...
Argumenty dalkaru jsou uz davno rozbite. I na baterku jde ujet velke vzdalenosti a kritika stoji typicky na argumentech "mongolu za volantem" prsicich se, jak nutne potrebuji otocit Chorvatsko idealne bez prestavek. Cena jsou pri cenach paliv zvlast za hranicema take predsudky, ono s prumerem 137km/h si svoje vezme i ten spalovak
Bydlim 35km od hranic s Nemeckem a v poslednim desetileti vsichni moji zakaznici byly nemecke firmy. Neni neobvykle, abych rano jel 500km tam a vecer 500km zpet a pak 3 tydny auto nepouzil. Pri 137km/h jsem mel prumernou spotrebu 7,8l. Jedna se o prumer za ~15000km (pri servisu se ty ukazatele vynulujou). Coz pri dnesnich cenach vychazi na 2,5kc/km. Tesla pri podobnem stylu jizdy zere asi 24kWh a dobijeni stoji cca pul eura za kWh, takze to vyjde na 3kc/km + cas ztracenej nabijenim. Takze ve vysledku bych zaplatil vic a jeste bych misto v 5 musel vstavat ve 4.
Prosímvás, sám píšete, že po těch 500 km, které Tesla dá i na dálnici, auto stojí půl dne. Na to vám stačí levné pomalé nabíjení.
Tesla na dalnici zere 24kWh na 100km a long range ma pouzitelnou kapacitu 75kWh, takze realnej dojezd je 312km. Navic u zakaznika si asi budu tezko dobijet. Neprijde mi normalni k nekomu prijet a strcit si u nej auto do zasuvky.
To, co tvrdíte je ovšem sociální inženýrství. Pokud byste to chtěl vnucovat. A pokud nikoliv, pak nechápu co řešíte protože trh si to přebere. Problémem jsou příkazy, zákazy, nařízení, daně, dotace. Obávám se, že se bezděky dostáváte někam, kam opravdu nechcete.
A ano, představte si, že třeba o vodu jsem na žádné cestě nikde a nikdy nikoho nežádal.
Tak to my třeba jo. Už je to dávno, měli jsme stodvacítku, tam se motor přehříval, tak jsme požádali náhodný dům o vodu do chlazení. Podobně v začátcích elektromobility měla auta malý dojezd, dost rozdílný podle podmínek, a veřejné nabíječky jako máku. Takže se občas stalo, že od někoho neznámého sosli trochu šťávy (nebyl by problém elektřinu zaplatit). Ale nebojte, pomáhat lidem vám nikdy žádný zákon nenařídí.
Nikoliv. O svych bliznich si to fakt myslet nemusim ;-) U nas v baraku se paleni uhli zlikvidovalo uz pred ctvrt stoletim. Ale vim, co se delo okolo.. kde byli chytraci podobni vam a v kamnech palili cokoliv jim zrovna prislo pod ruce. A presne dle vaseho vzoru jim bylo u zardele, ze je smrad v cely ulici... hlavne ze ti sobeckove meli levny teplo doma.
Nechybí. Stačí se podívat, jak se zvýšil dojezd za posledních pár let a kolik let ještě zbývá, než zakážou spalováky.
Jdete na stranky Tesly a zadejte si v planovaci treba trasu z Boru do Freiburgu modelem 3 Long Range a sam uvidite, ze to 500 neujede. Navic ten jejich planovac pocita s rychlosti 110km/h, kterou v Nemecku jezdi akorat tak holandani s obytnakama.
Omyl, tretina nemeckych dalnic ma pernamentni omezeni rychlosti a na dalsi hromade useku je omezeni dynamicke. Zvlaste v exponovanych casech neplati, ze by to tam clovek valil neomezene.. ted v lete omezuji rychlost kvuli prehratemu povrchu dalnic. A samozrejme sve udela i husty provoz, takze ten prumer zas tak nerealisticky neni.
To luky:.Podobně bych mohl argumentovat Etiopií, kde postavili vodní elektrárnu a spalovací auta mohli díky tomu zákazat (stát přichází o spoustu peněz dovozem benzínu a nafty). Nebo i tady v Česku, brácha jel 150 po D1, aby na konci cesty zjistil, že průměrně jel 90.
21. 8. 2025, 16:15 editováno autorem komentáře
Porad argumentace jizdou na jeden zatah, obvykla u macho-petrolheadu. Jenze ono dost pravdepodobne tech 500km pod 4 hodiny typicky beztak nedate (mj. s ohledem na hustotu provozu) a jet pres ctyri hodiny v kuse za volantem bez bezpecnostni prestavky (a ne, to neni pet minut na vycurani) neni projev hrdinstvi, ale akorat projev hlouposti a nezodpovednosti bez ohledu na uzite vozitko.
Danny: Dosly argumenty tak jsi presel k osobnim utokum? Dlouhodobou prumernou rychlost a najezdy jsem uvedl ve svem prispevku, a vim to presne, protoze jsem si po dobu jednoho roku psal vsechny cesty, abych si mohl spocitat, zda se mi vyplati koupit dotovane EV. Auta me totiz vubec nezajimaj. Je to pro me dalsi nastroj, kterej proste potrebuju k praci/zivotu jako treba pocitac a nebo lednice. Prave proto, ze je mi uplne jedno, na co auto jezdi, jsem se rozhodoval ciste podle ekonomiky provozu.
BTW: U profesionalnich ridicu se prestavka vyzaduje po 4,5h, takze 4h v osobaku, ktery je mene narocny na rizeni, asi budou ok.
... no, a těm důchodcům se to zase v životě nezaplatí protože to prostě nenajedou (i když oni ti důchodci většinou reálně nepotřebují ani nová auta; ostatně ani většina běžných lidí ne i když si to část z nich myslí). A to je právě ten největší problém. Že ta nika je kvůli omezení technologie i ceny pořád docela malá. Zvětšuje se pomalu tak, jak cena klesá a zlepšuje se technologie.
20. 8. 2025, 15:44 editováno autorem komentáře
Tady ve Středních Čechách vykoupili starý lidi velmi levné první Leafy a BMW i3. S dojezdem 100 km objedou nákupy a doktory, neničí spalovací motor krátkými trasami a zvládne to i do Prahy a zpět (kromě zimy, kdy by musel přicucnout po cestě), takže měli zadarmo parkování (modré zóny - ale končí). Samozřejmě si nechali jedno spalovací auto na dálky (např. na chatu na Vysočině).
EDIT:
> i když oni ti důchodci většinou reálně nepotřebují ani nová auta
Pozor, důchodci vždy byli velkou skupinou, která kupuje nová auta. Mladý člověk s rodinou na nové nemá (a většina aut jde nejprv do firem).
20. 8. 2025, 15:48 editováno autorem komentáře
Proč by to automobilka nedělala sama od sebe? Tohle je dnes běžný byznys model v mnoha oblastech. To, že automobilka prodává stejný hardware s jinou softwarovou konfigurací za různé ceny platí už minimálně 25 let. Dřív, když jste chtěl mít vyšší výkon, jel jste si to za 20 tisíc "přečipovat". Dnes si to za podobnou částku aktivujete v aplikaci.
Ani bych neřekl, protože auto může být používáno 5 let a více, čímž jednorázová platba vyjde v konečném součtu levněji. Dalším faktorem jsou různé slevy, nadstandardní smluvní servis apod. Dealer Hyundai mi srazil Ioniq 3 jak na pořizovací ceně a prodloužil servis, což při nájezdu drahé polovičky (maximálně 70 km denně) vychází na hodně dlouho (na baterie je to 10 let). Dealer Volkswagen velice rád přihodí 100 000 km navíc a 15% slevy na náhradní díly, pokud zajistí veškerý servis. Umí počítat a dobře ví, že se mu to vyplatí a udrží si zákazníka, protože tohle mi nabídnout s radostí i další zastoupení (zrovna tady jsou šikovní, dělají dobře a hlavně rychle). Ročně najezdí 130 000 km (průměr za 10 let) a servis potřebují neustále. Dílenská zástavba, neustálé ježdění a stání na stavbách s permanentním zatížením (590-800 Kg v nářadí a materiálu 1 vozík s vodičem na bubnu apod.) si vybírá daň na brzdách, tlumičích, nápravách a za těch 5-6 let co tam budou pravidelně jezdit, se jim to více než vyplatí. Jako bonus ví, že si u nich znovu pořídím nové.
I když jsou dražší, pořád jsou VW auta, které se nerozpadnou a nenatáhnou po 130 tisících a motor jim neodejde po 150 000 km (2.0 TDI je pořád lepší, než „ekologické“ BlueHDI nula nic).
18. 8. 2025, 20:25 editováno autorem komentáře
Neznám statistiku operativní leasingu, natož poměr firemní – soukromé, avšak dovolil bych si tvrdit, že operativní leasing je záležitostí firemního prostředí. Asi úplně to poslední co mě jako majitele firmy bude zajímat je výkon motoru služebních vozidel. Přirozeně v této kategorii, něco jiného jsou užitkové vozy, naneštěstí o těch se nebavíme. Nedivil bych se, kdyby se v nákladech objevila nejen modifikace, ale také zvýšení ceny operativního leasingu např.: zdůvodněno jako vyšší míra opotřebení a tudíž dražší servis.
No, zrovna v ČR bych si troufl tvrdit, že velká část z těch firemních aut jsou firemními jen na papíře. Majitel firmy, případně živnostník to používá na vše a na firmu to má napsané, jen aby si to odečetl z daní. Takovému člověku záleží na vlastnostech auta stejně jako tomu, kdo si ho kupuje jako nepodnikatel. A i když auto dostane člověk jako zaměstnanec, často to je tak, že má určený model a maximální rozpočet a co si nakonfiguruje v rámci toho rozpočtu, už je jeho věc. A vzhledem k tomu, že i zaměstnanci auto můžou jako firemní benefit používat k soukromým účelům, docela jim záleží na tom, jakou to má výbavu.
Příklad osobního přístupu k dodatečným úpravám: https://www.youtube.com/watch?v=tpfMYWW9LRU&t=1214s Chce to jen jistou obratnost. :-D