Vlákno názorů k článku
Wikipedie debatuje nad obrázky v článku Rorschachův test od Paja - Pokud to spravne chapu, tak cilem je klasifikace...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 7. 2009 23:54

    Paja (neregistrovaný)

    Pokud to spravne chapu, tak cilem je klasifikace diagnozy (z mnoziny diagnoz) na zaklade odpovedi (z mnoziny odpovedi). Metod jak toho dosahnout je cela rada – expertni systemy, statisticke metody, neuronove site, fuzzy logika … At je pouzita jakakoliv metoda vzdy lze vysledek rozdelit do tri trid. a/ pacient ma tuto diagnozu a byla spravne stanovena b/ pacient nema tuto diagnozu a presto byla stanovena c/ pacient ma tuto diagnozu ale nebyla stanovena Je rozpor mezi psychology – kteri prijmou metodu kdyz bude varianta a/ zastoupena napr. 75% a techniky kteri budou i pri 99% a/ hledat kde je chyba. Proto technicky vzdelany clovek nikdy neprijme psychologii jako vedu. Co je ale zavaznejsi – je vseobecne nepochopeni statistiky. Ta ma smysl jen pri velkych cislech. Ale nema absolutne zadny vyznam pro jednoho konkretniho pacienta. Kdyz spadnete do b/ nebo do c/ tak je uplne jedno ze mate jen 1% smulu. Psycholog si rekne – ale kdyz spravne diagnostikuju 75% pacientu a pomuzu jim je to super (ja osobne o te pomoci dost pochybuju. Nejhorsi je pokud to dojde az na psychyatrii – udelat elektrosoky/prasky z cloveka x cloveka y, i kdyz ma porad stejnou obcanku neni zadna pomoc). Ja si rikam – nechtel bych byt ve tride b/ A verim ze ani zadny psycholog/psychiatr by nechtel byt v b/ Pokud psycholog udela 1000 testu rocne se 75% uspesnosti dle a/ tak po… 250-ti lidem rocne zivot.

  • 16. 7. 2009 0:30

    bpbp (neregistrovaný)

    No a prave tak to neni – psychologove (obvykle) nejsou programatori a nevymysleji algorytmy, kteryma by se pak ridili a jednou provzdy na zaklade jednoho postupu cloveka zaradili do skatulky. Naopak.

    Uz v prvaku se kazdy psycholog uci, ze zadny test v psychologii nerika [[Prideluji tomuto cloveku nalepku „deprese“, „hranicni porucha osobnosti“, „psychoza“.]]

    Testy jen naznacuji, ze je nekde nejaky trend, potencial, marker. (jen u akutne probihajicich depresi vam vyjde vysoky skor)
    To jak k tom vysledku pristoupi psycholog je pak uz jina vec.

    Bohuzel jsou na svete mizerni psychologove (ale opravdu mizerni, az me to prekvapilo) – stejne jako jsou mizerni zubari a chirurgove.

  • 16. 7. 2009 0:36

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Ano, takze je to vesteni s kristalove koule a kavove sedliny, ale pridame k tomu „vedeckou“ omacku, aby to bylo brano patricne vazne u laiku. Hele, kdybyste rekli na rovinu, ze vite hovno a v podstate hadate, tak bych to bral. Timhletim hranim si na vedu a posedlosti vlastni pravdou s katastrofalnimi nasledky (viz lobotomie apod. zrudnosti zminene vyse) si opravdu povest nevylepsite.

    Mimochodem, kdyz mi date deset tech karet s barevnymi fleky a ja vam desekrat reknu, ze vidim barevny flek, tak podle tehle genialni „metodologie“ a „norem“ jsem proste magor, protoze jsem posedly barevnymi fleky. To je ale kravina, co? Fakt super test.

  • 16. 7. 2009 2:11

    BoneFlute

    To máš jednoduché. Psychologové hádají. Tak to ber. Mezi sebou se pokoušejí zdokonalit, aby jejich „hádání“ bylo úspěšnější. A na to používají vědecké metody. Ale to tebe nemusí zajímat. Ty se do žádných jejich testů nepleť. Ty se jdi dívat na televizi, na nějaký horor, kde psychiatři mučí lidi.

  • 16. 7. 2009 7:25

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Aha, tak toto jsou vedecke metody. Vis, kdyz fyzik vyvine „metodu“ mereni, ktera v 16 z 18 pripadu bude produkovat zcela irelevantni data bez jakekoliv vypovidajici hodnoty, tak se mu ostatni vysmeji. Kdyz totez udela psycholog, tak to je „vedecka metoda“.

    A abych to nejak uzavrel, tak bych jeste jednou citoval:

    Rorschach proponents sometimes express surprise, dismay, or irritation that their inkblots excite strong controversy among research-oriented clinical psychologists. However, the reason is not hard to find: From the time of Lee J. Cronbach, Hans Eysenck, and Joseph Zubin up until the present, legitimate scientific criticisms of the test have been adamantly resisted or ignored by Rorschach proponents (for a historical summary, see Wood, Nezworski, Lilienfeld, & Garb, 2003). So long as proponents continue to dismiss legitimate criticism, ignore negative research, and present the test as the psychological equivalent of medical imaging techniques, the Rorschach is destined to remain on the fringes of psychological science.

  • 16. 7. 2009 12:42

    BoneFlute

    Ale vždyť jsem ti to teď řekl. Tebe do toho nic není. Jestli to mají vykoumané vědecky, nebo „vědecky“, nebo to našli napsané v ruinách Mayských měst. Co se staráš?

    Nehledě k tomu, že přirovnání k fyzice dosti kulhá. Protože fyzika je empirická věda, psychologie (a řada dalších) ne. A ani to nikdo netvrdil.

    Mimochodem, k tomuto tady bylo už dost příspěvků. Neignoruješ je náhodou, že se ti nehodí do krámu? Například to vyjádřil pěkně.

  • 16. 7. 2009 12:49

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Tebe do toho nic není. Jestli to mají vykoumané vědecky, nebo „vědecky“, nebo to našli napsané v ruinách Mayských měst. Co se staráš?

    Co se staram?! Protoze se me to tyka, protoze se nedejboze do rukou tech sarlatanu muzu nekdy dostat, ale predevsim se do jejich rukou muze kdykoliv dostat nekdo z mych klientu a byt na zaklade podobnych pseudovedeckych blabolu odsouzen.

    Mimochodem, k tomuto tady bylo už dost příspěvků. Neignoruješ je náhodou, že se ti nehodí do krámu? Například to vyjádřil pěkně.

    Bohuzel nemuzu za to, za CMS na root.cz Krcmarovi boys zprznili tak, ze neni videt, kdo na koho reaguje. Na ten „pekny“ prispevek jsem jiz odpovedel zde a zde, reakce zadna. Pochopitelne, ono se to tezko vyvraci.

  • 16. 7. 2009 14:50

    BoneFlute

    protoze se nedejboze do rukou tech sarlatanu muzu nekdy dostat

    Tak to máš blbý. Už chápu tvé pohnutky. Máš z nich strach. Já sem za ty „šarlatány“ rád. Protože vím o minimálně dvou lidech, mě blízkých, kterým dost pomohli. Možná jim dokonce zachránili život. Ale mám i opačnou zkušenost, takže jsem realista. Nejsou to šarlatáni, jsou to normální doktoři. A stejně jako bych chirurga nenazval šarlatánem za to, že mu ujela ruka a ušmikl míchu mému blízkému (nazval bych ho idiotem).

    Ono není moc co vyvracet.

    Tenhle test vrací validní hodnoty, které lze použít. To ale neznamená, že je nelze zpochybnit. Je to to samé jako v IT UnitTesty. Ukážou, že je něco špatně. Ale neukážou, že je něco dobře, nebo, že ty testy nejsou blbě napsané.

    Jak jsem ukázal, problém je v tom, že někteří lidé si představují pod vědou jen jednu její část. Věda je ta technická 100%, což je použitelné u fyziky, nebo matematiky, ale také oblasti, které počítají s neabsolutními čísly. Ekonomie, psychologie, nebodokonce právo.

    Takže Pája dokazuje správně, ale závěry jsou polovičaté.

  • 16. 7. 2009 16:11

    Lol Phirae (neregistrovaný)

    Tenhle test vrací validní hodnoty, které lze použít. To ale neznamená, že je nelze zpochybnit.

    Aha, podle taktiky „stokrat opakovana lez se stane pravdou.“ Uvedl jsem dva konkretni odkazy, ktere podlozene dokazuji, ze tento test v drtive vetsine zadne validni a overitelne hodnoty nedava a ze 160 ze 180 tzv. „norem“ podle Exnera nema zadnou overitelnou vypovidaci schopnost. Prestan tady zvejkat seno a uved fakta, tohle obecne blaboleni zastancu sarlatanskych vesteckych metod uz je opravdu trapne.

    P.S. A ano, z toho, ze u soudu jsou bezne akceptovany nepodlozene pseudovedecke metody a ze soudce pod dojmem „posudku“ tzv. „odborniku“ v lepsim pripade pripravi rodice o dite, v horsim ho posle do vezeni, z toho mam opravdu strach. Jen mentalne retardovany nebo zmanipulovany jedinec by ho nemel.

  • 16. 7. 2009 16:30

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Napsáno dost agresivně, ale souhlas. S posledním odstavcem naprostý souhlas.

  • 16. 7. 2009 1:54

    BLEK. (neregistrovaný)

    Ano, spousta psychologů zastává názor, že diagnózy jsou na nic a že je to škatulkování.