Obávám se, že bude veliký problém najít technicky znalého právníka (kancelář) v daném oboru práva, který by se toho chtěl ujmout.
A to ani neuvažuju o tom, kdo ho zaplatí, protože jak jsem nedávno zjistil, tak na podobné praktiky si nelze stěžovat bez právníka ani u ČOI a dalších úřadů.
Celá EU v tomto tahá za kratší konec... dokud se celé státy nerozhodnou M$ spywaru hromadně a cíleně zbavovat. A to korupce spolehlivě znesnadní.
Osobně jsem delší dobu čekal, že M$ utáhne šrouby, protože to by tak hrálo, aby majitelé počítačů měli nějaká práva a možnost volby, když technofeudál chce vybírat rentu za jejich používání. Dosud jsem všech lidem bez výjimky právě pomocí bypassnro nastavoval W11 s lokálním účtem. Překvapivě totiž málokdo opravdu chce svěřovat M$ veškeré své dokumenty... pokud vědí, že se tak "zálohováním" děje.
Jak, resp. podle kterého principu byste to chtěl zakázat?
Chápu, že vás to štve (mě taky), ale asi bych trochu brzdil s tímhle myšlenkovým pochodem. Nevyhovuje mi nějaké rozhodnutí soukromé firmy ohledně jejich produktů - tzn. mělo by se to svrchu zakázat zákonem, vyhláškou nebo jen něco selektivně nařídit (což je ve výsledku ještě horší).
Máte hromadu ostatních produktů a služeb, co pro svou ať už základní nebo plnohodnotnou funkci vyžadují přihlášení a ověření. Strašně těžko by se to definovalo, nemůže to být úplně selektivní a dopadající jen na jednu firmu a produkt.
Windows 11 to má tenhle výslovný požadavek tři roky, to že teď zamázli jednu obezličku, je věc druhá.
Jak, resp. podle kterého principu byste to chtěl zakázat?
Nevím? Nejsem právník. Co třeba ochrana osobních dat a právo na to, data nesdělovat, resp. znemožnit prodej produktu, který je sdílením dat (třeba jen tím ověřením uživatele) podmíněný?
Chovám maličkou naději, že někde existuje nějaká klička, která by mohla nekalé praktiky Micro$oftu omezit a učinit přijatelnější pro řekněme pokročilejší uživatele?
Upřímně, mnohem raději bych byl, kdyby došlo k masivnímu opouštění Microsoftího softwaru ve prospěch svobodného softwaru. V to doufám už možná 20+ let a stále se tak neděje.
Mě z principu velmi vadí, že se spousta dosud lokálně fungujících věcí přesouvá do "cloudů". Vnímám webové služby (často nesprávně nazývané cloudové) jako způsob, jak líným poskytnout rychle a bezpracně náhražku toho, co by mohlo fungovat lokálně, ale za peníze a ještě z toho vytěžit data pro cílení reklamy. Vracíme se do doby terminálů a pronajatého strojového času na mainframu. To není cesta do budoucnosti, to je ve skutečnosti cesta do otroctví s pozlátkem a marketigovými kydy.
... za peníze není myšleno jakože by software měl být zdarma, ale ve smyslu jakože ty peníze shrábne provozovatel webové aplikace místo tvůrce lokální aplikace.
31. 3. 2025, 12:39 editováno autorem komentáře
Na GNU/Linux jsem začal přecházet od jeho objevení někdy v roce 1992, předtím jsme měli koupený DOS, ještě jsem párkrát zkusil Windows 3.1 ale s desktopem jsme přešli na Linux a někdy od roku 1995 již i veškerý vývoj laboratorních a medicínských přístrojů realizovali pod GNU/Linuxem, ze začátku ještě s Intel assemblerem pro 8051 pod FreeDOSem a DOSEMU, po přechodu na m68332/376, H8S, ARM, atd. již jen s vlastními buildy GCC. Drivery jsme také primárně vyvíjeli pro jádro Linux, update našeho DOSového SW si začali na Přírodovědecké fakultě vyvíjet díky otevřenosti našeho řešení v Delphi. Později jsem na koupených windows 2000 v emulaci a později přímo na Linuxu vyvíjel i drivery pro Windows...
Takže je obětování soukromí je především lenost. Potíž je pokud stát zákony a rozhraními nutí k použití jednoho proprietárního/uzavřeného SW na jeden systém. To se téměř povedlo dohromady se 602 s datovými schránkami, ale nakonec komunita také zvládla https://www.abclinuxu.cz/datove-schranky, moje firma na projekt také přispěla.
Takže je to vše především volba nás a naší většiny, jestli a kdo nás bude mít v hrsti a kdo nám bude vládnout. A je dobré vědět, jaké má kdo plány, třeba si opět přečíst Halloween_documents nebo i něco z toho, co jsem sepsal sám nebo se pokusil i odpřednášet.
Bohužel naši administrátoři si to nepřečetli a tak budeme na škole povinně přecházet na Microsoft Entra ID (Azure Active Directory). Pokud by někdo věděl o řešení přihlašování, KRB5 a hodně skupin pro organizaci 20k+ osob, tak budu rád, když se ozvete.
Jinak v Mexiku se zdá, že jsou roky před námi Lessons from open source in the Mexican government
Díky, nevím, jestli je to to, co potřebujeme, my teď proti Microsoft AD autentikujeme na disklessech normálně přes PAM a předpokládám, že pro běžné stanice to proti lokálnímu MS AD slave půde i přesunu mastera do Microsoftu dále.
Ale mě se nelíbí, že na univerzitě bude rozhodovat v Dublinu nebo v Nizozemí Microsoft, jestli se dostaneme jak k našim datům, tak do studijního informačního systému. Takže mě by zajímala náhrada KRB5 serveru a autorizace s rolemi, která by nahradila bývalé MS AD a to vnucované Extra ID. Takže mě zajímá, jestli někdo má s nějakou alternativou pro cca 20k+ lidí a rozumnou mírou zabezpečení (2FA) zkušenosti.
31. 3. 2025, 18:31 editováno autorem komentáře
Domnívám se, že je to způsobeno několika faktory - zrychlením vývoje, nedostatečné finanční a personální zdroje pro IT, většina univerzit má M365 již předplacneno, multifaktor v entraID lze snadno zapnout a má zajištěnou funkčnost nyní i v budoucnu.
Zároveň MS nabízí řešení kombinace starého (protokoly Kerberos, Radius, LDAP) i nového světa (SAML2, OIDC, OAuth2).
Pro spojení těchto protokolů potřebujete mix (Kerberos, FreeRadius/Radiator, 389Directory server/OpenLDAP, FreeIPA) + KeyCloak/Shibboleth IdP + Privacy IDEA/eduMFA). Ale rozhodně to nebude jednoduché implementovat. Vypadá to, že druhý faktor byla ta pověstná poslední kapka.
Morálně na základě principu "když jsem za něco zaplatil, nikdo nemá právo arbitrárně a svévolně omezovat, jakým způsobem to můžu používat".
Právně asi jedině legislativně. Ono u firmy, která má pseudomonopolní postavení a uživatelé mají nulovou vyjednávací pozici, to ani jinak moc nejde. Ale od toho tu máme stát, aby chránil práva slabších proti silnějším.
Jako ano, technicky si nic nekupuju, ale licencuju, ale to je jen právní obrzlička.
Výsledek je podobný, jako kdybych kupoval ledničku a musel odsouhlasit, že v ní nikdy nesmím skladovat okurky. A kdybych tam nějaké dal, AI hlídač by to zdetekoval a lednici mi odstavil.
V obou případech jde o naprosto umělé omezení na to, jak smím nějaký produkt používat. A to, že jeden z těch produktů je virtuální, je spíš technický detail.
To, že v ní nemůžu skladovat slony, je pochopitelné. To je přirozené technické omezení. Ale u těch okurek se tak prostě někdo rozhodl.
A v případě těch účtů je to očividně blíž tomu 'okurkovému' případu. Je vidět, že technicky tomu nic nebrání, jen se to snaží cíleně zakázat.
31. 3. 2025, 13:35 editováno autorem komentáře
v taliansku prebieha jeden sudny spor medzi statom proti mete, x a linkedIn o doplatenie dph za sluzby zadarmo ktore tieto firmy poskytuju vymenou za osobne udaje pouzivatelov
taliani tvrdia, ze ide vlastne o vymenny obchod a nan sa tiez vztahuje zakon o dph
sice to nema priamy suvis konkretne s tymto krokom ms, ale ak by to talianom vyslo tak to zasadne prekope system zberu roznych udajoch o uzivateloch
firmy by si museli riadne premysliet ake udaje budu zbierat o svojich uzivateloch a co s nimi budu robit. dnes vsetci zbieraju uplne vsetko co dokazu aj ked niektore su im k nicomu, ale ak je moznost tak zbieraju, lenze ak by to talianska vlada vyhrala tak zrazu by za tie udaje ak ich pouzivaju museli platit
zrazu by sa nemuselo vyplatit na vsetko pozadovat prihlasenie a zbieranie udajov
Takovy praktiky uz zakazany jsou, jen by musel nekdo nalezite rychle a v nalezitym (miliardach eur v tomhle pripade) rozsahu pokutovat.
Treba (a nejen) gdpr. Jasne rika, ze nesmis pozadovat zadny osobni udaje. A i IPcko osobni udaj (judukatura soudu) je. V tomhle pripade pak nejen IP, ale treba i email atd atd.
tak asi sa nikto nestazoval a tak plati kde nieje zalobca nieje ani sudca
tieto firmy si to dovoluju lebo pripadny sudny spor trva dlho a je naklady pre stazovatela, ale casto tie sudy koncia v neprospech tychto firiem, ale kym ten sud prebehne tak na tom zarabaju a oplati sa im to robit
napr. dlho google neumoznoval platby v hrach/aplikaciach mimo svoj obchod ak bola ta aplikacia naistalovana cez google play az ich epic games zazaloval sud vyhral minimalne prve kolo, nezistoval som ako to dalej pokracovalo
problem je naozaj ten, ze tych zalob je malo a tak sa im oplati robit taketo veci
Kdyžtak tímto se dají nainstalovat W11 nejen bez MS účtu, ale i na stroji bez TPM (aspoň to šlo, když jsem to naposledy zkoušel):
https://codeberg.org/regnarg/deploy-win10-from-linux
(v zásadě je to asi ekvivalentní variantě "custom instalační médium", ale osobně mi to přijde pohodlnější)
31. 3. 2025, 11:14 editováno autorem komentáře
Standardně je online účet výchozí i v případě Pro SKU (a dříve dostupná možnost tvorby offline účtu byla odstraněna), nicméně tam lze tohle obejít použitím volby "přihlášení do domény" v OOBE. Dialog následně nabídne možnost tvorby standardního offline účtu a do domény se není nutno přihlašovat. Pochybuji, že MS odstraní i tuto možnost, u větších korporátních zákazníků by to nejspíš neprošlo.
31. 3. 2025, 13:52 editováno autorem komentáře
A presne toto ma na windows OOBE mierne iritovalo; ja som sa chcel realne prihlasit do domeny, zatial co ono to len vytvori lokalny ucet s ktorym treba dokoncit instalaciu a az nainstalovany system sa da pripojit.
Zatial co OOBE v Gnome sa spyta na domenu, vypyta si meno+heslo pouzivatela s opravnenim pridavat pocitace do domeny a potom sa uz mozem do desktopu prihlasit svojim domenovym uctom.
Na jedné lince O2 ani automat nerozumí ANO/NE. Nadruhé zase ano.
Kašpárkov to O2.
Celkově jsem strávil řešením problému snad 3 hodiny!
Kéž bych jim to mohl nafakturovat!
A ten problém vytvořili oni! Převod služeb na Oneplay a s tím související problémy a zvednutí ceny o 300Kč.
Jaký to rozdíl potom volat do své banky. Okamžitě na lince živá operátorka a do minuty vyřešeno.
4. 4. 2025, 10:29 editováno autorem komentáře
Omyl - nejde o to, že přes veškerou snahu Micro$oftu to stále ještě jde nějak obejít.
Jde o to, že se Micro$oft aktivně velmi snaží a používá různé formy psychologického nátlaku, aby lidi uvedl v omyl a kromě nás pár geeků se v podstatě nikdo nevzpírá.
Skutečně žádné firmě, nebo státní organizaci nevadí, že se každé přihlášení do počítače, v horším případě každý soubor na Ploše, každý email, záznam v kalendáři (M365)... zaznamenávají kdesi u dodavatele softwaru, aniž by to měly pod kontrolou? Nebo se o tom jen veřejně nepíše, protože kdyby odborná periodika zveřejnila něco, co narušuje Micro$oftu kšefty, přišla by o reklamu nejenom od M$, ale nejspíš i od dalších bigtech v nichž mají podíl stejní investoři?
To chápu, ale šlo mi o to, že Microsoft nikdy nemůže místní účet zaříznout. To by pak Windows nefungovaly v doménách, takže by si MS odstavil dojnou krávu - firmy. A to se nikdy nestane. Jde jenom o to, že se snaží podstrkovat obyčejnému uživateli pro Microsoft lepší volbu - těžbu dat. To se mi taky nelíbí, ale na druhou stranu - když za Widows se prakticky už neplatí peníze (jsou spolu s počítačem a upgrade z desítek je zdarma), tak se holt platí osobními údaji, no. Dělá to Google, YouTube, Netflix, dosaďte si svoji oblíbenou firmu...
...ale šlo mi o to, že Microsoft nikdy nemůže místní účet zaříznout...
Jste si jistý, že nemůže? Já jsem taky býval podobně naivní a předpokládal různé věci.
... když za Widows se prakticky už neplatí peníze...
Vážně? Zkuste si licenci koupit samostatně...
Drahá není, ale zadarmo taky ne https://www.alza.cz/microsoft-windows-11-pro-cz-oem-d6752701.htm?o=1
Krom toho se za Windows pořád peníze platí, cena licence je schovaná v ceně nového počítače a určitě není zadarmo. Koncovému zákazníkovi může být jedno kolik % z ceny počítače ta licence dělá, protože pokud na uživateli chce Microsoft dále vydělávat peníze i po zaplacení licence (jejíž životnost je velmi zhruba někde mezi 3 - 8 lety), tak i zadarmo je ta licence drahá.
Problém MS, pokud licenci bundluje moc levně a prodělává, ne můj, abych mu z charity dovolil šmírovat, co na __mém__ PC dělám.
Ty features většinou vznikají protože je developeři/uživatelé chtějí. Ať už na straně API tak na straně jazyků. Úplně neznám developera (a PM) který by si řekl -- tak teď přidám do API funkci fooBar123 protože prostě můžu.
Krom toho vývoj software se dramaticky za dékady změnil (nové přístupy, nové technologie ...). UI a UX taky..
No nefunguje, bohužel. Šel jsem o půlkrok dál a do ethernetového rozhraní připojil zasmyčkovaný "kabel", aby to z pohledu systému vypadalo, že připojení na ethernet je aktivní, ale vlastní komunikace nefunguje - myslel jsem, že windows by to mohly za takových okolností vzdát (síť je, ale nefunguje, povolíme vytvoření lokálního účtu). Nevzdaly, mrchy.
Naprosto s vámi souhlasím. Přes Rúfus si nainstaluji bez TP, šifrování disku a lokální účet. Ta birokracie Microsoftu už mě začíná štvát. Můžou být rádi, že je u nich ještě tolik uživatelů. Uvažoval jsem několikrát, že přejdu na nějakou alternativu Linuxu, bohužel programy co mám koupené k práci, zatím Linux nepodporuje. Žádné virtuální programy na Windows nechci, proto zatím ještě pořád odvolávám, otázkou je, jak ještě dlouho
"bohužel programy co mám koupené k práci, zatím Linux nepodporuje"
Tohle je začarovaný kruh. Většina uživatelů používá Windows, protože je mají v práci nebo si je koupí s počítačem. Proto většina aplikací je pro Windows a dělat variantu pro Linux se nevyplatí. A zde se kruh uzavírá. Přestože nejpoužívanější aplikace na Linuxu jsou, stačí pár speciálních aplikací a uživatel se drží Windowsů. A i kdyby se třeba musel přihlašovat vlastní krví, stejně dál u Windows zůstane. Kdo má dobrý marketing, tomu projde cokoliv. To vidíme v byznysu i v politice.
Zamenujes pricinu a nasledek. Vetsina firem pouzivan windows proto, ze jejich useri (a predevsim managorment) nic jinyho nezna.
V poslednich letech prichazi do mody jabka ... a legracni je, jak snima nic nefunguje. A predevsim, jak jsou jejich uzivatele neschopni.
Je to mozna mesic jak jeden takovej prisel, ze jako nechce firemni nb, ze chce pouzivat svuj mac. Rek sem mu, ze OK, at si pouziva co chce, ale at zamnou nechodi s tim, ze mu neco nefunguje. Prisel druhej den. Nezvlad si pridat email.
"Vetsina firem pouzivan windows proto, ze jejich useri (a predevsim managorment) nic jinyho nezna."
Neřekl bych, že firmy nějak zajímá, co znají nebo neznají jejich uživatelé. Základní uživatelské klikání je v Linuxu stejné, možná ještě jednodušší než u Windows. Aspoň se tak často nemění.
Příčinu vidím spíše v tom, že Microsoft přijde s uceleným řešením pro celou firmu, dobře ho odprezentuje, možná i někoho namotivuje. IT oddělení nemusí spojovat různé produkty a spravovat je, mají základ IT od jednoho dodavatele. Další věc jsou ty specializované aplikace, které na Linuxu neběží.
MS zadny uceleny reseni nikdy nemel nema a mit nebude. MS dodava hromadu polonefunkcniho hnoje.
Jenze ti k tomu dodaj barevny brozurky a na to managori slysej. Teda v posledni dobe se to ponekud meni, protoze jak pekne zacal MS vsechno nasobne zdrazovat ... ;D (v realu delaji presne totez co broadcom, jen to mozna lip maskujou, ale SQL za poslednich rekneme 10 let zdrazili na desetinasobek).
Jeden z takových programů je:
https://amitomation.cz/produkt/software/detstudio-navrhove-prostredi/
Možná to chce víc trpělivosti a zkoušení, nebo se na takovou firmu vykašlat a programovatelný řídící systém si koupit od někoho, kdo podporuje programování funkcí v Linuxu. Anebo to vzdát a držet se Windowsů :-(
"Ale přinejmenším je třeba výrobce takového softwaru s požadavkem na běh pod Linuxem průběžně bombardovat"
Souhlasím, jenže to by muselo udělat hodně lidí nebo nějaký velmi významný zákazník. Jinak nemají důvod se tím zabývat. Velcí zákazníci jsou korporáty, běžící na Windowsech a malý zákazník si raději koupí počítač s Windows než by se dohadoval.
Ono je to vzdy o tom, kto biznis potrebuje trocha viac: potrebuje vyrobca predat, alebo potrebuje zakaznik kupit?
Ak je aplikacia de fakto standard v nejakom obore, ako su napriklad produkty Adobe alebo Autodesk, tak tam neexistuje motivacia vytvarat linuxovu verziu, aj keby bol relativne velky trh -- pretoze na tento trh by prebehli pouzivatelia existujucej windows verzie. Vyrobca by musel udrziavat dve verzie, ale zakaznikov by nepribudlo, teda vynosy zachovane, naklady zvysene. Ved uz dnes, kto aplikaciu potrebuje, tak si ju kupi pre windows, aj s windows (co je financne zanedbatelna suma) a ze mu praca vo windows nevyhovuje, uz nie je problem vyrobcu, ten svoje peniaze zarobil / zisk maximalizoval. Tu ma sancu len novy hrac, ktory narusi rovnovahu na trhu; ten ale musi vyriesit problem "de fakto standard" toho, co ovlada trh.
Vacsie sance su v tychto specialitkach; pokial vyznamny zakaznik alebo vyznamny pocet zakaznikov povie, ze chcu linuxovu verziu, inak nebudu nakupy novych licencii alebo nebude platba maintenance, tak sa linuxova verzia objavi.
> Ved uz dnes, kto aplikaciu potrebuje, tak si ju kupi pre windows, aj s windows
Pro zajímavost, toto není žádná novinka. Už v dobách Windows 1 a 2 se tyto k některým programům příbalovaly v rámci jednoho balíku. Výrobce software tak obešel ovladače (grafika, myš, ...). Až od Windows 3 si lidi kupovali ve větším měřítku samotný Windows, a tak aplikace ho mohly dát do požadavků.
1. 4. 2025, 13:49 editováno autorem komentáře
"ze mu praca vo windows nevyhovuje, uz nie je problem vyrobcu,"
Já nejsem výrobce, mě trápí problémy zákazníka. Jeden z problémů je ztráta pocitu soukromí. Další problém je snižování pohodlí uživatelského rozhraní. Efektem vařené žáby si většina lidí postupně zvyká. Na mne je ta voda už příliš horká, tak se snažím z ní vyskočit. Není to jednoduché ale ani nemožné.
Potiz je, ze kdyz ti neco (cokoli) nebude fungovat, dodavatel rekne ze to je tim. A kdyz si na to neco platis support, tak kupodivu chces, aby ten support dodavatel resil. On teda nic resit typicky nebude ani na tech widlich, ale takhle mu vylozene nabijis.
Mam overeno, ze 95-98% vsech bezne pouzivanych aplikaci na firemnich desktopech v tuxovi vpohode rozchodis, ale to na veci nic nemeni. Vemes si na sebe odpovednost za to ze to budes ty kdo bude resit ze dodavatel nekde neco doj,bal?
"Jenze tam pak muzes aspon rvat na toho dodavatele at to spravi."
Ok, to můžu. On si založí ticket a za dva týdny je to vyřešeno (přeháním). Hlavně dodavatel není sebevrah a v podmínkách si stanoví, že nenese odpovědnost za žádné škody. Souhlasím, že na tuxovi to bude náročnější. Nakonec vždycky bude záležet na dodavateli, jak seriózní bude a jestli má zájem o další spolupráci. Pokud tedy vůbec existuje alternativa...