No, obcas se hodil... Zvladal unixove konce radku (LF misto CRLF), a vetsi soubory nez notepad. R.I.P.
Viděl jsi Windows 11? Tam už to tak je. V taskbaru ikony na webové verze Word/Excel/PowerPoint. Myslím, že jsou i asociované, tj. poklikání na lokální soubor ho otevře na webu. To není nic nového, pro určité formáty to dělají už ty Mobile verze a třeba i Google Office na Androidu.
4. 9. 2023, 17:41 editováno autorem komentáře
Ano, v budoucnu budou webové verze MS Office běžet lokálně. PWA - progressive web apps - mohou běžet offline a lokálně pracovat s místními soubory. Např. v Česku vyvíjená Photopea (free náhrada Photoshopu) umí fungovat bez internetu a načítat velké soubory bez zpomalení kvůli rychlosti uploadu na nějaký server (nic nikam neupladuje). PWA verze Outlooku a Kalendáře už offline režim umí dávno. EDIT: On ale Windows 11 a moderní desktopové OS obecně stejně nejsou určené pro běh bez internetu.
4. 9. 2023, 17:57 editováno autorem komentáře
To je trocha komplikovanejsie. Teoreticky to vie, prakticky sa moze stat, ze update bude z nejakeho dovodu meskat -- buducnost nikdy nevidite. Preto windows update realne kontroluje, ci je dostupny update a az potom otravuje, nepocita s tym, ze update by mal byt dostupny (a potencionalne frustrovat miliony pouzivatelov, ze ich otravuje s neexistujucim update).
Takze si to prakticky vyskusajte a zistite, ze klientsky windows drzany offline s updatmi neotravuje.
Windows server neotevře .JPEG.
https://green.cloud/docs/how-to-enable-photo-viewer-in-windows-server/
PDF otevře edge/chrome.
https://learn.microsoft.com/en-us/deployedge/microsoft-edge-pdf
Chrome je 3rd-party a dokonce instaluje v pozadí běžící telemetrické služby, které cyklicky skenují všechny aplikace na disku. Edge ve starších verzích Windows Server chybí (ale jde nainstalovat z webu Microsoftu, to jo). Proti tomu povolit něco v komponentách OS nic není. Navíc proč Photo Viewer? Od Windows XP umí JPG i Malování.
Myslel jsem tzv. Desktop Experience https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/get-started/install-options-server-core-desktop-experience
Ale ano, pořád to umí základní RDP, ale je to jediné okno příkazové řádky. Jinak zřejmě ani to není zcela nutné protože existuje tzv. Nano Server. Ten pro jistotu ale nemá snad ani tu textovou konzoli.
Jinak samozřejmě můžete pořád mít dokumentaci mimo systém, který spravujete a potom můžete využívat všechny grafické vymoženosti i když je samotný systém hodně minimalisticky nainstalovaný.
5. 9. 2023, 17:16 editováno autorem komentáře
Za mě mnohem lepší, než word a writer s jejich overkill featurama, které "chytrou" asistencí nevyžádaně formátují odstavce, odrážky, posouvají obrázky, apod.
Naopak, mohl by být ještě jednodušší - stačí mi jeden font, velikost písma, tučné, kurzíva a vkládání obrázků - hlavně bez jakýchkoli pokusů o automatické formátování. Ovládat word je jako používat vim jen s myší a virtuální klávesnicí.
4. 9. 2023, 16:34 editováno autorem komentáře
Wordpad bol jednoduchy vzorovy host pre OLE (ked OLE bolo este aktualne), zdrojaky k nemu boli dostupne vo Windows SDK. No a ked uz to mali, bolo to marginalne uzitocne, preco to nedat aj na instalacku systemu. Ano, aj preto, ze konkurencia mala SimpleText (MacOS classic), resp. neskor TextEdit (NextStep / MacOSX).
Povodna dokumentacia winhelp bola kompilovana z rtf, ale nezabudajme, ze microsoft interne nemal problem pouzit word ;).
"Wordpad bol jednoduchy vzorovy host pre OLE (ked OLE bolo este aktualne), zdrojaky k nemu boli dostupne vo Windows SDK."
Tak potom, ak je to demo, tak celkom slušné :) Ale spomínam si, že aj Virtualdub vznikol prepísaním nejakej MS dokumentácie a pritom to bola užitočná aplikácia.
6. 9. 2023, 05:55 editováno autorem komentáře
Ten wordpad jako soucast windows dostaval aktualizace. Jako uzivatel si nic nemusel instalovat a resit. Kdyz si chces nainstalovat libreoffice tak musis vedet ze chces libre office, musis vedet odkud ho stahnout, pak nainstalovat (treba vubec nemusis mit prava k instalaci), pak to nejak aktualizovat,… z tohodle pohledu je wordpad skvele reseni.
On nám beztak nikdo nedovolí instalovat Office na servery - čemuž se nedivím.
Podle bezpečáků máme mít dokumentaci otevřenou lokálně a přepínat si okno vzdálené plochy. Jen nechtějí pochopit, že je mnohem jednodušší mít na serveru nakopírovanou jen tu dokumentaci, kterou tam potřebujeme, než se hrabat v jedné haldě (lhostejno, zda lokální či na síti) a hledat, kde ještě je to zmíněné - o peklu jménem SharePoint nemluvě.
Tak tohle je hodně odvážné tvrzení. Mě třeba obrázky vyhovují a pomáhají mi. Jako příklad je dokumentace k project reactor https://projectreactor.io/docs/core/release/api/reactor/core/publisher/Mono.html#flatMapMany-java.util.function.Function-java.util.function.Function-java.util.function.Supplier- kde ty obrázky velmi pomáhají.
Ty Mobile verze jsou již v MS Store mnoho let skryté (přímá URL funguje, dá se vygooglit). Nicméně budou odstraněny a nahradí je Electronová verze MS Office (zabalená webová app, něco jako Teams je na webu a i jako desktopová aplikace - zatím tak udělali nový Outlook). Pro zajímavost, původní Win32 prohlížečky furt fungují (narozdíl od UWP aplikací Mobile i ve WINE v Linuxu). Jsou sice pro starý Office, ale je k nim i update pro ty XML formáty (automaticky provede konverzi DOCX/XLSX/PPTX-->DOC/XLS/PPT a otevře v původní prohlížečce). Ale ty najít na internetu je ještě pracnější.
4. 9. 2023, 17:30 editováno autorem komentáře
Velká škoda, je to skvělý sw pro snadné editace kancelářských dokumentů. Takový ještě "slušný", minimalistický, snadno použitelný, nic nevnucuje, apod. Nedávno jsem psal nějaký report a raděj jsem si z LibreOffice Writeru v Kubuntu restartoval do Windows a tam to pohodlně sepsal ve wordpadu :) Holt když člověk běžně nedělá kancelářskou práci, tak ocení jednoduchost, namísto nevyžádaného formátování odstavců, uvozovek, odrážek, odsazení, posouvání obrázků na nesmyslné místa a bůh ví co všechno writer rozbíjí...
4. 9. 2023, 16:30 editováno autorem komentáře
V LibreOffice sa dá ešte relatívne jednoducho to "automatické formátovanie" vypnúť. Potom je to celkom dobrý program. Ale MS Office, tam je to fakt bolesť.
V práci som musel použiť MS Office, nakoniec viete čo funguje skvele?
Napísať v Markdown, vygenerovať preview, text v ňom označiť a skopírovať do MS Office, prekvapivo to skopíruje formátovanie korektne, podľa značiek v Markdown.
V LibreOffice se nechá snadno nastavit výchozí šablona, která se chová mravně a dokument nezrmší.
V MS Office to lze také, ale firemní politika tomu hází klacky pod nohy: formátování je ve stylu peklo na zemi a i na prázdný papír povinnost označit úroveň utajení (minimálně Internal, protože pokud by to bylo veřejné, tak to přeci nestojí za to psát ve Wordu).
Spíš že Windows verze X není jedna verze, ale série menších verzí. Např. v průběhu desítek odpadal různý hardware (novější "minor verze" už na nich nefungovala). V rámci každé této "minor verze" se dělají různá rozhodnutí. Některá technická a některá obchodní. Kdyby šlo jen o díru, tak ta se zacelí - např. editor rovnic pro MS Office byl od externí firmy a MS k němu nemá zdrojáky - security díru opravili hackerským způsobem editací binárky v hexa editoru. A nejen kvůli této komponentě bude asi emulátor x86 v ne-x86 verzích Windows napořád (MS dokonce zpřístupnil řešení, jak kombinovat nativní a x86 knihovny).
EDIT: V jiném komentáři je web, na kterém je vysvětleno, že ten engine WordPadu je sdílený s MS Office, jako Word a vytváření e-mailů ve "velkém" Outlooku. Takže udržované to je.
https://www.root.cz/zpravicky/z-windows-bude-po-28-letech-odstranen-wordpad/1125486/
5. 9. 2023, 13:03 editováno autorem komentáře
https://www.google.com/search?q=microsoft+combining+arm+and+x86+program+and+libraries
--> V ARM64 programu loaduješ closed source x64 DLLka:
Load x64 Plug-ins (like VSTs) from your Arm Code using Arm64EC
--> a např. tady kompilátor za tebe automaticky emuluje strong memory model x86, abys nemusel odlaďovat svůj velký multithreaded software:
volatile keyword default behavior
V ARM64 programu loaduješ closed source x64 DLLka
To je peklo pekla :O
Pak se uživatel diví, proč ta nativní aplikace není rychlá, když může být vlastně pouze pseudonativní a protože dovnitř aplikace uživatel nevidí tak celý ARM64 systém od M$ dostane nálepku „pomalý šmejd“.
Navíc vývojáře nic nenutí aktualizovat staré knihovny na venek je to ARM64 aplikace tak „vo co gou“ pane uživatel.
Vývojář by rád aktualizoval, ale to jsou 3rd-party closed source knihovny. Tak aspoň ať co největší část aplikace je nativní. Např. v případě MS Office je to většina a to, že třeba editor rovnic není nativní, je detail (rychlý je takjakotak a běží jen chvíli, takže nežere baterku).
EDIT: Tohle není Apple a Google, aby řekl "předělejte svoje aplikace, jinak přestanou fungovat".
5. 9. 2023, 17:41 editováno autorem komentáře
To je ovsem zajimave sdileni, kdyz to navzajem neumi otevrit/ulozit soubory ulozene ze "sdilene" aplikace ... takze to zas tak moc asi sdielene neni. Osobne mam treba opakovane zkusenosti s tim, ze rtf vypada uplne jinak, kdyz se ulozi z wordu nebo worpadu. A treba prave nektere aplikace pouzivane u mych zakazniku pouzivaji rtf jako sablony, a funkcni jsou pouze ty ulozene z worpadu.
Nekdy jsou rozdily opravdu pitoreskni ... jeden jiny bajt.
Škoda. Byl rychlý jednoduchý a dobře se používal. Skoro jako kdyby ho ani nedělal Microsoft.
Možná někomu ušetřím práci. prošel jsem X alternativ a všechno více méně k ničemu, až na program Jarte, https://www.jarte.com/.
Je to portable a po první otevření je vzhled dost zvláštní, nicméně má i compact mode a taky má možnost alternativního hlavního baru. Má i quick bar, z nějakého záhadného důvody je tenhle bar ve výchozím nastavení k ničemu, ALE lze si tam dle libosti nastavit tlačítka pro formátování textu a další funkce...
Ačkoli mě ten program nezajímá, zajímavá je ta historie WordPadu a sdíleného jádra s Wordem: https://www.jarte.com/wordpad.html
Jsem zvědav. Ale desktopová verze Office bude ještě dlouho (i kdyby jen udržovaná a bez nových funkcí) a podobně zůstává jádro IE a bude dál dostávat security updaty.
EDIT: Když nad tím přemýšlím, nepoužívá to jádro pro vytváření zpráv desktopový "velký" Outlook? Jak všichni nadávají, že kazí HTML.
5. 9. 2023, 10:12 editováno autorem komentáře
Za me jedinej duvod proc to davaji pryc jsou prachy (licence na office). Sice ten jejich office je skvelej, ale nekomu stacil WordPad a ten ma ted smulu. Klacky pod nohy - kup si nas office nebo si stahni neco zdarma, proste neco delej (navic).
Prachy v tom jsou, ale ne ty za office. Oni se dlouhodobe snazi vyhodit z widli maximum integrovanych aplikaci a maximalne to oholit, aby cena udrzby klesla na minimum.
Vzdyt dektopovy widle prakticky zadarmo rozdavaji uz 10 let. Browser uz taky zarizli, vemou chroma, dodaj do nej nejaky svy smirovani navic a voiala.
Vpodstate cil to ma ten, ze tady mas system zadarmo ... ale cokoli na to chces dal, tak nam mesicne plat. Proc myslis, ze skupujou v posledni dobe trebas herni studia.
Jenze MS ma jednu uberspecielni schopnost. V gamesach jsou takovy oznacovany za epicky/legendarni a maji ruzne fialove/oranzove/ .... barvicky ;D. Tou jejich je schopnost dokonale pohrbit cokoli, co koupej.
Kde vznika ta povera, ze desktopove windows "prakticky zadarmo rozdavaju"?
Za OEM licencie treba stale platit. Za retail tiez. Za VL tiez. Tak kde su tie zadarmo? Aktualne stoji Windows Home 120-140 EUR a Windows Pro 150-250 EUR (OEM-FPP). To mi vobec nepride ako zadarmo.
Upgrade nie je licencia zadarmo. Pri upgrade treba mat licenciu na predoslu verziu -- zase, nejakym sposobom kupenu. Ani cez upgrade sa neda dostat k licencii zadarmo.
Kolik stojí OEM verze s počítačem, pokud nejbližší počítač v nabídce bez OS stojí stejně nebo dokonce víc? A staré počítače mají ten zmiňovaný upgrade zadarmo.
Jinak Windows už funguje i jako nekonečný trial, není třeba nic crackovat. Podobně jako Total Commander a WinRAR. Zamknutá nastavení např taskbaru jdou přes registr.
Microsoftu se to stále vyplatí, protože alternativou je jiný OS.
PS: K vámi zmiňovaným cenám doplním, že do určitých parametrů hardware je Home za 1/10 ceny.
OEM verzia s pocitacom je stale platena; stale tam nejake peniaze presli z ruk do ruk a stale moze vyrobca pocitaca ho dodavat so spravnou SLIC ACPI tabulkou. Navyse je tato OEM licencia viazana na prave tento pocitac, nemozem zobrat licenciu a pouzivat ju niekde inde vo virtualke.
To, ze neaktivovany windows funguje s nejakymi drobnymi obmedzeniami viem. Ale bavime sa o rozdavani licencii, nie o nelicencovanom pouzivani.
Ale ono je jedno, že je ta licence právě pro ten počítač! A když se podíváš na ceník těch počítačů, tak počítač s Win a bez Win stojí prakticky stejně. Rozdíl v ceně je rozhodně menší jak 100€. Tudíž ta licence je pod cenou/za zlomek ceny, jinak '„prakticky zadarmo“. A o to tady jde - dostaneš plnotučnou licenci k počítači. A je zcela mimo tuto diskuzi, jestli ji můžeš přenést jinam.
No a co ze verzia s licenciou a bez nej stoji rovnako, kludne plus minus nejake drobne? Ked bude nejaka promo akcia na pocitac s licenciou a nie na pocitac bez nej, bude to znamenat, ze cena licencie je zaporna? Ze Microsoft vam s licenciou dava peniaze? To asi nie.
Stale plati, ze tu licenciu neziskam, kym si ten pocitac s tou licenciou NEKUPIM. Zase, ked si chcem urobit N virtualok, tak mi Microsoft neda tych N licencii len tak zadara.
Byste se divil. MS tlačí Windows, kudy chodí. Ono se mu není co divit, když marketshare padá volným pádem (aktuálně už jen 69 %):
https://www.google.com/search?q=windows+desktop+market+share
Ve virtuálkách vídávám běžně vodoznak, že je to ten nekonečný trial (nelíbí se mi to, radši bych tam Linux - naše věci v .NET a nově v Pythonu v něm fungují).
Házíte tu nepodloženými čísly. Předchozí příspěvek >200€, teď najednou <100€. To cucáte odkud? Cena OEM licence se nedá určit jako rozdíl mezi cenou stroje s licencí a bez licence. Reálná cena licence je dána obchodními závazky výrobce vůči M$ a je obecně známo, že M$ svými smlouvami aktivně brání prodeji strojů bez OS, takže ve spoustě případů nejste schopen cenový rozdíl zjistit, v dalších zase neodpovídá, protože stroj bez OS je naceněný dráž, než je cena licence Windows, jelikož se bez OS hůře prodávají.
Co je "prakticky zadarmo" je dost závislé na subjektivní potřebě mrhat penězi za zbytečné příslušenství (tj. vnucovaný systém v ceně notebooku a omezení nabídky, resp. reálná nemožnost koupit stroj bez OEM OS), z pohledu dodavatele onoho příslušenství (M$) to ovšem rozhodně není zanedbatelný příjem. To, že Microsoft drží monopolní smlouvy na pevně vázané dodávky OEM OS k většině nabídky na trhu mu zajišťuje de facto stabilní příjem v nemalých objemech.
A vzhledem ke kvalitě HW, kdy životnost nových notebooků (i PC) je řádově jednotky let také zajišťuje, že i přes možnost upgradovat dříve zakoupený systém, bude uživatel stejně nucený v řádu jednotek let kupovat novou OEM licenci zároveň s novým HW.
Nad pirátstvím zavírá oči = rozdává licence zdarma.
Kdy naposledy proběhl nějaký soud za krádež Win?
Můj názor:
Věc která obsahuje reklamy by měla být zdarma.
Nabídka Start vypadá jak Česká dálnice před 10 lety. Všude samý bilboardy.
Navíc jsou ty dlaždice živé. Takže to je jak kolotoč na pouti. Za tohle platit fakt nebudu.
6. 9. 2023, 21:33 editováno autorem komentáře
No vidis, a to je prave ono, ze spousta lidi si ani tu licenci precist neumi, Ty mezi ne patris. OEM NIKDY nebyla licence pro konkretni pocitac.
OEM je ujednani mezi dodavatelem (MS) a "vyrobcem" (to muze byt kdokoli, treba i ty nebo ja) pocitace, ze tu licenci neproda samostatne. TECKA.
Uzivatel ji samozrejme uz odprodat kdykoli muze. Nebo ji nekomu darovat nebo cokoli jineho.
A ne nebudu ti dohledavat desitky judikatu ruznych soudu.
Ano, ale z notebooku ji nedostanete, protože je klíč v BIOSu. Nemáte žádné licenční číslo, které by šlo prodat a navíc odstranit z toho notebooku.
Druhá věc, licence existují i levné, třeba pro repasované počítače je to nějakých 900Kč. Má to ovšem háček, musíte těch počítačů repasovat nějaké tisíce za rok.
6. 9. 2023, 08:51 editováno autorem komentáře
Přesně.
Já sám sebe prohlásím za OEM.
A mohu prodávat licence jak chci.
A když to bude v rámci EU, tak budou i legální.
Rozdíl mezi krabicí a OEM je v podpoře.
U krabice řešíte problémy přímo s M$.
Už jsem tam jednou volal. Nadiktoval KEY.
A poradili mi.
OEM podporu řeší výrobce/prodejce HW.
6. 9. 2023, 21:17 editováno autorem komentáře
K cene Windows: MS ponukal uz W8.1 pre niektore druhy HW za "Zero Dollars"
https://www.zdnet.com/article/how-much-does-microsoft-make-from-pc-makers-with-windows-8-1/