Proc tisknou napodobeninu kridlove matice, kdyz se da kovova koupit za par korun?
https://www.obchodprodilnu.cz/matice-kridlova-af-din-315-nerez-a2-6049.html
Protože pár kovaných křídlovek z A2 oceli by zdvojnásobily hmotnost výrobku :-)
Další důvod znám z praxe - křídlovou zrovna nemám skladem, šestihranných stovky. Objednaná by dorazila za dva dny, ale já to potřebuju hned! Mechanickými parametry to plně vyhovuje, tak v čem je problém?
Dále není pravda (jak píšete níže) že by se na to spoustu času čekalo - tisknu tyto štíty a ještě pár dalších variant, matky a další drobnosti jsou tam vždy "zdarma", vejdou se totiž do minimálního času na vrstvu. Bez nich by tisková hlava po dokončení každé vrstvy hlavního těla jen pár sekund stála v rohu a čekala, než dostatečně vychladne.
> Protože pár kovaných křídlovek z A2 oceli by zdvojnásobily hmotnost výrobku :-)
Vsak tam by bohate stacila nejaka M3, nebo M4. A ty nevazi temer nic.
> Další důvod znám z praxe - křídlovou zrovna nemám skladem, šestihranných stovky.
> Objednaná by dorazila za dva dny, ale já to potřebuju hned!
> Mechanickými parametry to plně vyhovuje, tak v čem je problém?
Kdyz potrebuju dva kusy, proc ne. Ale tisknout to ve velkem je podle meho nazoru nesmysl.
Kovová matice je hladká a tvrdá. Při slabém utažení by matice na štítu klouzala a samovolně se uvolňovala. Štít by pak držel jen za díru pro šroub a trhal se. Naopak, pevně utažená ocelová matka by se zaryla do plastu štítu a ten by pak praskal. Tištěná matice je (oproti ocelové) měkká, hrubá a v tomto případě taky výrazně širší. Hlavový díl a matice fungují jako pružné kleště, které mezi sebou drží štít třecí silou. Spojení je pevné a při tom pružné -> drží a neláme se.
Druhý aspekt je bezpečnost při používání. Když do sebe nedopatřením vrazí dva uživatelé takového štítu, zaražení plastového křidélka nebude bolet tolik, jako od ocelového.
Bonus navíc té plastové matky je drážka pro gumu.
Ale na videu je jasně vidět, že v plastu je zasazený běžný ocelový šroub a v křídlovém nástavci je běžná ocelová matka, která se na něj šroubuje. Ta guma je tam právě jako ten pružný člen, který zajistí, že se matka nemusí tolik utahovat, aby plastové díly nepraskly. Stejnou funkci by plnila a ocelová křídlovka, jen by to nebylo cool.
Při srážce dvou uživatelů je to bude bolet úplně stejně, ať už je křídlovka z oceli či plastu. Síla nárazu je daná rychlostí a hmotností uživatelů. Hmotnost matice na ni bude mít zanedbatelný vliv. S ohledem na mekkost uživatele je rozdíl v pevnosti plastu a oceli zanedbatelný.
Podívejte se na to video pozorně. Anp, ocelový šroub a matice jsou vsazené vsazené do plastu. Plast slouží jako utahovací klíč a zároveň jako pružná podložka pod tu ocel. Guma se nasazuje až nakonec do drážky plastové matice.
Porovnejte tvar křidýlek matice z videa a té z odkazu, které poslal můj předřečník.