Řadím se k těm, kteří Amigu 600 považují za propadák. Ve srovnání s předchozími Amigami 500/500+ nenabízela v praxi žádné výhody, naopak byla omezenější a přitom dražší. Byla jedním z prvních neklamných znamení, že u Commodoru ryba začíná smrdět od hlavy a že zlatý věk platformy Amiga se chýlí ke konci.
Ale i A1200 už byla passé. 68020 s taktem 14 MHz nikoho neoslňoval v době, kdy už byly běžné 486 na 33-50 MHz, grafika stále omezená na 256 fyzických řádků a 256 barev mimo HAM byla zastaralá a Paula už neměla na zvukové karty Ultrasound a lepší modely Soundblasteru (nemluvně o konkurenčním Atari Falconu, který měl na zvuk rovnou DSP M56k - ale zase trpěl spoustou jiných problémů). Amiga stále měla blitter a díky tomu rychlou animaci spritů, ale hry se v té době už začaly orientovat na 3D a tam se A1200 prostě neuplatnila.
Doom ještě existoval na CD32, běžel sice ve zmenšeném okně, nicméně běžel. Umožňoval to zvláštní čip Akiko, který prováděl konverzi chunky framebufferu (Doom) do planárních bitmap (Amiga) hardwarově. Standardní A1200 ale Akiko neměla a klasický amigácký planární režim byl pro takovéto hry prakticky nepoužitelný.
Jak to bylo v Česku nevím. Jako teenager jsem tehdy žil ve Francii a tam to tak jasné nebylo. Základní cena A1200 byla někde mezi třetinou a polovinou typického 486 (286 se už snad ani neprodávaly). Jenže k té 486ce bylo za tu cenu nutné dokoupit akorát tak joystick a zvukovku, což nebylo nijak drahé. Naproti tomu A1200 byla bez HD a bez monitoru a obojí byly docela slušné palety. Tvrzení, že na Amize nebyl HD na hry potřeba není tak docela pravda, resp. byla to pravda na původních Amigách, ale do 1200 se už investovalo s příslibem nebo aspoň pevnou vírou, že se objeví hry srovnatelné s těmi na PC, které budou vyžadovat CD-ROM a HD. Částečně se to i vyplnilo, mnohé nativní tituly pro 1200 skutečně ten HD předpokládaly.
Takže ve finále se kompletní sestava A1200 už cenově blížila těm PC natolik, že nestálo za to pokud člověk nebyl přímo nadšenec Amigy. Kdo chtěl prostě hrát hry nebo programovat a měl na Amigu 1200 měl i na to PC, a tam byl větší výběr softwaru a mnohem lepší vyhlídky.
Těžko se mi věří vašemu tvrzení, že 486 byla v roce 1992 s monitorem a VGA kartou (a 2MB nebo dokonce 4MB RAM?) jen dvakrát dražší než A1200. Nebyl jsem tehdy ve Francii, ale ještě v roce 1994 nebo 1995 jsem se rozhodoval mezi pořízením A1200 a 486, jejíž cena ale začínala(!) na 45 tisících (asi 66MHz, 4MB). Oproti tomu v té době nevybavená A1200 stála cca 10 tisíc. Dal se tam snadno přikoupit 3.5" HDD (cena pochopitelně stejná jako u PC) a turbokarta s 68030/50MHz stála cca 7 tisíc. Tím se výkon posunul někam k hranici 386/40. Jistě, nic moc. Ale tohle bylo cenově srovnatelné s PC vybavené jen tou 386, na 486 by člověk musel sáhnout výrazně víc do kapsy.
Nechci však rozporovat tvrzení, že A1200 byla již rychle zastarávající počítač. Ale vždy je to i o ceně a o tom, kolik peněz je člověk ochoten do svého koníčku investovat (ruku na srdce, hodně lidí si i ta PC pořizovala na hraní doma).
Tak co se pamatuju, A1200 stála kolem 3000 franků (euro tehdy ještě nebylo), neznačkové 486 na 25 MHz (RAM už si nevzpomínám) bylo kolem 8000 F. Takže když si k té Amize přidáte HD a monitor, tak už to bylo přes 6000F.
Je ale pravda, že implantace Commodoru ve Francii byla historicky vždycky složitá a i Amiga tam stála trochu víc, než v jiných státech.
4. 11. 2021, 13:26 editováno autorem komentáře
V roce 1995 (na podzim) jsem si kupoval své první PC za 26 120 Kč. Bylo to Cyrix 486 DX2/80 MHz, 4 MB RAM, 420MB HD, Grafika Trident 9440 s 1 MB RAM, 14" Monitor, myš a klávesnice (tedy bez zvukovky). Byla to levná "student verze", ale to holá A1200 taky. Mimochodem zvukovku jsem si doplnil po roce, stála asi 2600 Kč za ESS1688, ale byla proti amize 16 Bit, 44.1 KHz, nicméně tato nebyla ještě full duplex (což v té době nevadilo).
Takže bylo možné koupit 486ku klidně za 50 000 Kč, ale šlo to v roce 1995 i za polovic.
Pánové, já nerozporuji provnání 486 a A1200, jen mě zarazilo tvrzení, že A600 přišla pozdě, protože se začala prodávat A1200 která už byla passé proti 486. Pokud to bylo míněno s odstupem těch několika let, pak zase nemá smysl komentovat A600 jako opožděný HW, který (pokud tedy sledujeme data nástupu) přišla už v roce 1992, tedy rok 1995 není v linii toho tvrzení :-)
4. 11. 2021, 17:52 editováno autorem komentáře
Rok 1996 červen , 486DX4 100Mhz , ESS1688 , MACH64 1MB ,250MB HDD 8MB RAM .....padla na to spořící knížka od prarodičů s celými 16 000 Kč a já měl konečně PC ;) ....Ano tenkrát HW šel neskutečně vpřed ale také tak rychle stárnul ....
Já šel do PC , kamarád do PROmodule pro CD32 .... a pak přišlo Sony a Amiga i PC bylo herně na vedlejší koleji .....
ano, možná záleží na sociální bublině. Bavíme se o roce 1992. Když tak štrachám v paměti a internetu, tehdy vyšel Comanche: Maximum Overkill, vybavuju si recenzi v časopise, kde zmíněné požadavky na 386DX a tuším 4MB RAM jsme tehdy ve třídě považovali za konfiguraci snů, kterou doma nikdo neměl a kdy jsme opouštěli osmibity a většina měla tak tu 286.