Vlákno názorů k článku Amiga 600: setkání s nejmenším z rodiny po třiceti letech od anonym - Tu dobu jsem zažil, byl jsem její aktivní...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 11. 2021 18:22

    bez přezdívky

    Tu dobu jsem zažil, byl jsem její aktivní účastník. Když jsem byl v roce 95 v USA, ani tam ještě nebyla 486 zcela běžná a mimo jiné stála 800 dolců v základní výbavě, což je bratru 36K (tehdy 1$-45Kč při průměrném platu kolem 6K). Když jsem si na přelomu let 95/96 kupoval své první PC bylo to AMD 486DX2/80 za brutálních 47K, protože jsem neměl na Intel. Amiga 1200 holá verze, se vozila z Německa za 12K, u nás byla dražší. Její výhodou bylo, že nebyl nutný monitor, stačilo ji připojit k libovolné TV. Měla skvělý zvuk a grafiku, stačily jí 2MB ChipRam a hromada bombastických her na jedné disketě.

    A k A600. V článku není uvedena jedna ze základních informací, a to, že tato Amiga nebyla primárně určena na hry. Původně se měla jmenovat A300 (na některých starších plastech tam tento nápis stále je a také na všech klávesnicích ) a ve spolupráci s Genlockem měla být nejlevnější variantou pro práci s videem. Z cenového důvodu zde proto nebyla ani numerická klávesnice. Tento záměr měl potenciál nastartovat stejný boom jako v případě A500. Měla vyjít na přelomu let 90-91. Bohužel v té době do Commodore nastoupil manažer, který málem položil Atari (které se po jeho odchodu opět zmátořilo) a začal dělat nové pořádky, protože Commodore si uvědomoval, že divizi profesionálních Amig drží v černých číslech prodej klávesnicových Amig (hlavně A500/A500+). Nicméně tento prodej byl už na sestupné křivce. Byl potřeba nový HW. Nový manažer neviděl potenciál v Amize 300, zrušil projekt A300+genlock a změnil to na A600 - nejmenší herní počítač. Dnes už víme, že to nebyl šťastný nápad, přestože si A600 našla své příznivce, nikdy se masově nerozšířila tak jako A500 nebo A1200. Commodore by sice ani tak v PC konkurenci nepřežil, nicméně mu to mohlo pomoci prodloužit úspěšná léta a rozvinout a dokončit některé jiné nadějné projekty té doby - AAA chipset apod..

  • 5. 11. 2021 11:34

    klokan

    I AAA chipset už byl zastaralý. Právě proto ho Commodore opustil a vyvíjel nebo aspoň sliboval projekt Hombre, který by byl skutečně představoval minimálně dva roky náskok proti tehdejším PC. Jenže s Amigou neměl společného v podstatě nic, měla to být úplně nová, nekompatibilní platforma založená na procesoru HPPA a proprietárním grafickém 3D akcelerátoru srovnatelném s tím, co uměla první PlayStation.