Vývojová verze Wine 8.10
Novinek není ve Wine 8.10 mnoho. Tvůrci stihli vylepšit chování kurzoru myši, všechny přechody z Portable Executable na unixové jdou nyní skrze rozhraní syscall, přibyla podpora pro virtual memory placeholdery a aktualizace národních prostředí a časových zón.
Opraveno je 13 chyb, kdy nejstarší si na uzavření počkala takřka na den přesně 14 let, nejmladší pak 2 dny. Podrobnosti jsou k dispozici v oznámení na domovském webu projektu.
Pokračující práce na scheduleru pro hybridní CPU
I budoucí verze Linux 6.4 a 6.5 přinesou další vylepšení běhu na hybridních CPU architekturách, nicméně práce i nadále pokračují a Intel má k dispozici druhou verzi současných patchů, které dále o malinké jednotky procent vylepšují výkon, současně ale v některých testech výkon zhruba podobně snižují.
Zatím nelze s jistotou říci, kde leží krajní mez optimalizací, pouze že v Intelu zase vše rozvrtali a snaží se zjevně o nějakou větší změnu k lepšímu (což může částečně souviset s pomalu se blížícím příchodem generace Meteor Lake do notebooků).
Ovladače Nvidia 545 nabídnou Vulkan s Prime na Waylandu
Na verzi 545 grafického ovladače Nvidie si ještě nějakou dobu počkáme, již nyní ale je k dispozici informace, že Nvidia zde nabídne podporu běhu aplikací a her využívajících API Vulkan skrze Prime a současně na Waylandu.
Prime offloading přitom aktuálně není u Nvidie vůbec podporován v kombinaci s Vulkanem a Waylandem. Jelikož příští verze ovladače Nvidia 535 je už v beta stádiu, novinka se tedy objeví až ve vydání 545.
Dílčí aktualizace Mesa 23.1.2 opravuje VKD3D-Proton na Intelu i RADV
Další dílčí vydání balíku Mesa ve slíbený čas je tu. Eric Engestrom vydal verzi Mesa 23.1.2, která mimo jiné přináší opravy backportované do této řady z vývojové verze Mesa 23.2-devel (tato verze se objeví až ve třetím čtvrtletí), a to z období posledních dvou týdnů.
Zahrnují například ošetření padání hry Wolfenstein II při vypnuté vertikální synchronizaci a běhu na Waylandu, řadu oprav ovladače RADV Vulkan (včetně některých týkajících se Vulkan Video), povýšení minimální verze Rustu na 1.60 pro Rusticl, různé opravy v ovladači Zink / OpenGL-on-Vulkan či v softwarové implementaci Vulkanu (projekt Lavapipe). Vylepšeny byly i ovladače Intel ANV a HasVK pro běh s VKD3D-Proton.
Apple Game Porting Toolkit staví na CrossOveru, tedy de facto na Wine
Společnost Apple na své nedávné akci WWDC23 představila nový softwarový balík pro běh zejména Windows her na macOS. Game Porting Toolkit, jak informuje firma CodeWeavers, staví na CrossOver, tedy komerční implementaci Wine.
S ohledem na dobrou funkčnost Windows her v rámci Steamu na Linuxu lze tedy předpokládat, že schopnost macOS rozběhat hry pro Windows se značně zlepší, a tudíž třeba Whoopi Goldberg nebude brblat, že jí na Macu neběží Diablo IV.