Hlavní navigace

Bezva odreagování - rozstřílejte kolegu na cucky :)

15. 9. 1999
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dneska se opět ponoříme do světa zábavy na Linuxu. Řeč bude o 3D hře BZFLAG - tanková bitva.

Každý potřebuje někdy vysadit z pracovního šílenství a dobrou věcí na odreagování jsou hry. Neznám lepší způsob relaxace, než vzít motorovku a rozsekat všechny, kteří vám stojí v cestě (mluvím samozřejmě o klasice – DOOMovi :)). Nedávno jsem ale objevil BZFLAG a můžu ho vřele doporučit.

Námět hry je jednoduchý a rozhodně ne originální, což ale hře nijak neubírá na zajímavosti. O co tedy jde?

Nafasujete tank a vyrazíte ničit tanky ostatních protihráčů (hráči mohou být dva, ale klidně třeba i deset nebo ještě více).
Účelem hry je ukrást soupeři jeho vlaječku (v barvách jeho týmu) a dopravit ji na své území, čímž získáte bod a soupeř bod ztratí.

Zároveň ještě cestou můžete sbírat bílé vlaječky, které způsobují různé další efekty, např.:

– ovlivňují zbraně (změní charakteristiku stávající zbraně nebo vám dají úplně novou zbraň, např. naváděné rakety nebo laser)
 – ovlivňují váš tank (zmenší ho, zvětší, protáhnou)
 – volitelně mohou dělat i nehezké věci – například nastaví možnost zatáčet jen na jednu stranu nebo vám ukradnou vnímání barev, takže nepoznáte své tanky od cizích)

‚Hodné‘ vlaječky se dají kdykoliv odhodit, ‚zlé‘ ne. Najednou lze mít v tanku jenom jednu vlajku.

Pozor, pokud proti vám jede tank s bílou vlaječkou na střeše, neznamená to, že se soupeř vzdává, jak jsem si myslel ze začátku já :)

Můžete hrát i verzi bez vlaječek, kdy prostě hrají všichni proti všem a každý se snaží zlikvidovat každého. Je to přehlednější a uspokojí to fanoušky bezhlavého ničení všeho co se pohne. Ten kdo si chce užít i trochu vojenské taktiky, zvolí patrně verzi s vlaječkami, při které zapojí i svůj mozek.

Váš tank má k dispozici pohyb do všech stran a střelbu (plus spousta dalších funkcí, na které brzy přijdete a nemá cenu je zde vyjmenovávat). Základní pohyb ovládáte myší – i když je to zpočátku trochu nepohodlné a tank mi jezdil kam se mu zachtělo, je jen otázka času, kdy vám ovládání padne do ruky.

Mapka
Trochu podivné je to, že tank může i skákat, ale koneckonců chcete se přeci pobavit a ne přemýšlet o logičnosti některých funkcí.

Své nepřátele vidíte na malé mapce na navigačním panelu. Ve zbývající (větší) části navigačního panelu vám plynule běží informace o to co se zrovna děje – co jste sebral, koho jste dostal, kdo dostal vás :) a další.
Zajímavá je i funkce, která umožní poslat vzkaz protihráči. Posláním zprávičky ‚jsem za tebou‘ ho dokonale zmatete a následně ho sejmete úplně odjinud :).

Pravděpodobně nezvládnete psát a zároveň sledovat dění kolem sebe, takže si dejte pozor, abyste ještě před odesláním výhružné zprávy neletěli do oblak :).

Info lišta


Vlastní prostředí hry vypadá takto (s použitím hardwarového 3D akcelerátoru).

Klikni pro větší obrázek


Střídmější grafika, se kterou si bezproblémově poradí i moje K6 na 233 MHz vypadá takto:

root_podpora

Klikni pro větší obrázek


Hra je podle mě nejlepší, když se hraje po síti (lokální nebo internetové), ale ani ten, kdo zrovna nesežene protihráče není ztracen, pusťte hru s parametrem -solo x, kde x je číslo udávající počet protivníků – robotů a můžete hrát i sami. V době Internetu ale není až takový problém, sehnat někde na chatu ochotné spoluhráče a domluvit si vražednou session. Ona je vlastně hra – díky možnosti posílat zprávy – takovým chatem sama o sobě. A řekněte, kdo by odolal rozstřílet nepohodlného kecálka na cucky :)
A nebo je tu druhá možnost – nasměrujte prohlížeč na oficiální seznam serverů, kde se BZFLAG hraje, tady naleznete ochotné protihráče skoro vždy.

Grafika je postavena na OpenGL a pro běh hry je potřeba knihovna Mesa. BZFLAG existuje ve verzi pro Irix, Linux a Windows a díky volným zdrojákům by neměl být problém ani pro ostatní Un*xy, takže při shánění hráčů nemusíte shánět jen linuxáka (windowsáka). Bez obav tedy zamiřte na groundhog.pair­.com/bzflag a stahujte. Opravdu se dobře pobavíte a hned se vám bude radostněji vracet do pracovního procesu :)


A ještě jedna výzva: Pokud si někdo z našich čtenářů myslí, že by zvládal jednou za týden až deset dní zrecenzovat jednu hru a tím si vzít na starost plánovanou rubriku Hry, ozvěte se nám (samozřejmě uvítáme každého, kdo si myslí, že by mohl psát o něčem zajímavém na stránkách ROOTa – autorů není nikdy dost).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

V roce 1998 jsem s Michalem vymyslel a založil Root.cz. Poslední článek na Roota jsem napsal v roce 2007. Teď píšu spíš na tomaskrause.cz a tvořím si bitcoinvkapse.cz.