Hlavní navigace

Conquest: vesmírná řež

Jan Škoda

Jste příznivci sci-fi? Pokud ano, mějte se obzvlášť na pozoru. V této multiplayer hře se nevyhnete bombardování nepřátelských planet, transportům armád ani po štíty ozbrojeným nepřátelským lodím. Přesměrujte tedy energii na zbraňové systémy, zapněte štíty, oprašte fotonová torpéda a můžeme začít.

Conquest je týmová 2D akční vesmírná střílečka. Můžete hrát na jednom z oficiálních serverů, nějakém neoficiálním, nebo jednoduše založit svůj. Hlavním cílem hry je dobýt vesmír, do něj se ale překvapivě nepočítají planety Altair, Hell a Jinx. Mimo to ve hře existuje princip počítání killů, ty ovšem neslouží jen pro hodnocení skillů hráčů, ale vylepšují schopnosti vaší lodi. Hrát jen „na killy“ se ale moc nevyplatí, protože jsou vázány k vaší lodi a po jejím zničení se ztratí také.

Instalace

Nejdříve si stáhněte hru z její domovské stránky, doporučuji použít minimálně verzi 8.1.2j, která má značně vylepšenou OpenGl verzi. Samotná instalace probíhá takto:

./configure --prefix={Instalační složka - default je /opt,tak ji nezapomeňte změnit}
make
su
make install
conqoper -Ie -E

Poté můžete spustit jednu z nejdůležitějších binárek:

  • conquestgl – grafický klient, doporučuji spustit s parametrem -m (stáhne seznam serverů)
  • conquestsh – verze do řádky ;-)
  • conquestd – server, doporučuji spustit s parametrem -d (daemon)
  • conqoper – ovládání serveru (spustit jako root)
Conquest 1

Ovládání

Ovládání hry je trochu složitější než instalace, po spuštění klienta (budeme se zabývat pouze Gl verzí) se po výběru serveru a přihlášení dostanete do textového menu. Do hry se můžete připojit klávesou e. Nejdříve si procvičíme funkce, které poskytují tlačítka myši:

  • Levé tlačítko – Phare = laser na blízko
  • Prostřední tlačítko – nastavení kurzu
  • Pravé tlačítko – Proton torpédo = torpédo na střední vzdálenosti

Pokud torpéda minula cíl, můžete zmáčknout D (pozor: hra je case-sensitive) pro destrukci a uvolnění torpédových slotů (je jich jen 9). Pokud naopak nepřátelská torpéda směřují k vám, zmáčkněte d, aktivuje se tím mechanismus na zničení blízkých torpéd. V případě ohrožení se dají i zapínat (+) a vypínat (-) štíty.

Stáním na místě ale na žádné nepřátele nenarazíme, takže je vhodné si to prostředním tlačítkem někam namířit a nastavit na numerické klávesnici rychlost (tzv. warp). Alternativně lze nastavovat kurz stiskem k. Poté je potřeba zadat vlastní kurz buď číselně+\r (enter), nebo prvními třemi písmeny cílové planety+\r nebo \t (tab) – pro automatické navedení na oběžnou dráhu (tzv. orbit). Mimo tyto nejběžnější způsoby lze nastavovat kurz například speciálními zkratkami, například nes (nearest enemy ship = nejbližší nepřátelská loď) a podobně (viz README).

Důležité je také přidělování energie zbraňovým systémům/motorům (weapons/engines). Můžete ji přidělovat pomocí klávesy A a zapsání hodnoty. Mnohem efektivnější je zkrácený zápis A+\t, který přepíná „z extrému do extrému“.

Při hraní si ale neustále dávejte pozor na teplotu motorů a zbraňových systémů, hladinu paliva, sílu štítů a poškození lodi. Rychlost zahřívání motorů je ovlivněna rychlostí, přítomností armády na lodi (viz. dále), energií přidělenou motorům a kupodivu také stavem štítů, detonací torpéd a střelbou. Naopak ochladit je můžete snížením rychlosti nebo zastávkou na oběžné dráze (nejlépe přátelské – tj. se zeleným nápisem) planety. Na zbraňové systémy platí zvýšení přísunu energie a omezení zbytečné střelby. Palivo je potřeba při přesunech, střílení, detonaci torpéd. Kupodivu se samo obnovuje – nejvíce na oběžné dráze přátelské planety.

Conquest 2

Na oběžnou dráhu planety se můžete dostat buď manuálně – klávesou o, nebo kombinací k+zkratka planety(první 3 písmena)+\t. Síla štítů se snižuje při zásazích lodi a průběžně se zvyšuje – hlavně když jsou štíty vypnuté. Poškození lodi může být způsobeno radiací z hvězd nebo zásahem lodi. V obou případech se můžete bránit zapnutím štítů.

Pro začátečníky je nejlepší procvičit si boj při obléhání nepřátelských planet. Proto změňte kurz (kombinací k+zkratka planety+\t). Pokud je planeta nepřátelská (červený nápis) zapněte štíty a vyčkejte, až vás navigace automaticky navede na oběžnou dráhu. Bombardování můžete zahájit stiskem B, pozorně sledujte ukazatel poškození a v případě nouze zapněte štíty, prostředním tlačítkem změňte kurz, nastavte rychlost, a v bezpečné vzdálenosti tlačítkem R přepněte do opravného režimu. Pokud síla armády planety dosáhne hodnoty 3, vojáci se schovají a máte po bombardování. V tomto bodě jistě máte alespoň 1 kill, proto si doleťte na přátelskou planetu vyzvednout armádu (stiskem b a vepsáním počtu armád) a vyložte ji na vysněné planetě. Po dopravení nejméně 4 armád připadne planeta vašemu teamu!

Více informací můžete přímo ve hře obdržet stiskem klávesy h, nebo v obsáhlém README.

Conquest 3

Budoucnost

Hra je stále ve vývoji, nyní se pracuje na grafické verzi conqoper, vývojáři si hrají s myšlenkou převedení do 3D. Jediným problémem této hry je malý počet hráčů, může se vám klidně stát, že na serveru budou hrát jen počítačem řízení hráči. Často na vás zaútočí i samotní vývojáři a porazit je není nic lehkého (z vlastní zkušenosti).

Našli jste v článku chybu?
27. 9. 2006 17:39
jevrej (neregistrovaný)
Hmm jako starej gamesnik si nedokazu predstavit hru s case sensitive ovladanim - sorry ale timhle hra skoncila jeste nez sem ji zacal kompilovat - nemam cas se ucit jestli je to maly a nebo velky - a pripada mi to jako duvod proc ma hra malo hracu :-) vyvojari by si mohli zahrat treba x-wing wing commander nebo nejakou takovouhle hru - a omrknout jak se tento zanr ovlada - je jedno jestli 2D nebo 3D...
25. 9. 2006 1:26
uživatel si přál zůstat v anonymitě
po nainstalování pár knihoven atd se mě to konečně podařilo s pomocí autora zprovoznit.. Problem byl hlavně v tom, že sem lama v kompilování :oP S myší atd je to super...