Hlavní navigace

FSP protokol - Internetová Legenda (7)

17. 3. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Víte, co je to Hra neboli The Game? Největší nebezpečí pro produktivitu práce unixových adminů!

Výroba

V dávných dobách se ještě neříkalo Produkci produkce. Místo toho se běžně používalo označení Výroba, přičemž intelektuálové používali vznešené označení Process. Jednalo se o aktivitu, jejímž cílem bylo vytvořit něco, co se dá potom prodat, za vydělané penízky zaplatit Unix admina, aby si mohl v klidu hrát a nezlobit se s BFU. Produktivitu práce čas od času narušovaly různé události, žádná událost však nezpůsobila vznešené Výrobě takovou pohromu jako The Game.

Sekce Šest

Unix je přátelský nejen k uživatelům, ale i ke hrám. Pro hry byla vyčleněna oblíbená Sekce Šest dokumentačního systému man. Místo „jdu hrát hry“ se používal eufemismus „jdu překontrolovat Sekci Šest“. Tradice her v Unixu bývala dříve důsledně dodržována a hry byly zmiňovány i v tištěné dokumentaci ke komerčním Unixům. Zejména hinty v dokumentaci sekce šest na mě působily u profesionálních Unixů dost komicky.

Degradace tradičních hodnot se dnes projevuje nejen odstraňováním tradičních her ze základního systému např. u FreeBSD, ale i odstraněním koncepce Systému Unixu jako takového např. u Linux distribucí. Místo abychom měli Ten Náš Systém, máme pouhé balíčky. Fuj.

BSD Games

Co se týče her, patřily BSD systémy k nejlépe vybaveným. Obsahovaly pěknou sbírku her, které zpříjemňovaly nejedno odpoledne znuděným adminům. A tak jste si mohli hrát backgammon, lodičky, hada, roboty, wumpa, likvidovat Klingóny a krátit si dlouhou chvíli v časech, kdy Síť nešla a na BFU frontě byl klid. A tak čas spokojeně plynul až do doby, kdy…

Jsem Hra! A se mnou odešla Produktivita.

…se objevila hra, která naprosto změnila koncepci slavné Sekce Šest. Místo toho, aby slavná Sekce dále tradičně sloužila pouze k odreagování od problémů z produkce, od tohoto okamžiku Sekce, k velké radosti všech zúčastněných, produkci zcela nahradila. Od té doby se již neříká: „Jdu si zahrát hry“, ale „Pokračuji ve Hře“. Hra byla známa i pod názvy jako Velká Hra, Dlouhá Hra, Ta Hra. Všechna tato označení dávají jasně najevo, že se této hře nic nevyrovalo a nic ji nepřevyšovalo. Byla to Absolutní Hra.

NetHack

Tou hrou nebyl a ani nemohl být nikdo jiný než NetHack. Poznámka pro nepamětníky: NetHack, to není Ta hra na hackování cizích serverů. Ta hra se začala hrát později, až když to Linka dovolila.

Dungeon

NetHack je dungeon. Velmi dobrý dungeon. Dungeon s neobvyklou hloubkou. Vynikající atmosférou. A obtížností. Dungeon, který vás donutí použít základní instinkty živých bytostí nutné k přežití. Zobrazovaný navíc v textovém režimu, takže běhal všude. Navíc textové zobrazení stimulovalo hráčovu fantazii mnohem lépe než nějaké textury s bilineáním filtrováním namapované na jakýsi polygon.

K jeho velkému rozšíření přispěly navíc následující věci:

  1. Nevypadá na první pohled jako hra.
  2. Šel bez problémů přeložit nejen na všech dostupných Unixech, ale i Borlandem pro MS-DOS. Ačkoliv úspěchy NetHacku na poli MS-DOSu byly diplomaticky řečeno sporné, o to větší úspěchy slavil v Unixech. Unix prostě k NetHacku neodmyslitelně patřil, hrát ho na jiné platformě nebylo prostě to ono.
  3. Jednalo se o hru na tahy, a tak bylo možné v případě potřeby odbíhat.
  4. Vedení ani nenapadlo, že by se tak drahý výpočetní systém používal k něčemu tak podzemnímu jako ke hraní hry.
  5. Že je hezké, když vám Vedení proplácí přesčasové hodiny? A tak nic nebránilo hraní NetHacku o sobotách nebo dokonce i nedělích, kdy byl systém svižnější a plat vyšší. Já jsem byl samozřejmně ochoten hrát NetHack i zadarmo, nicméně každá práce musí být po zásluze odměněna, a tak není nic špatného býti odměňován za hlednání Amuletu a provádění úklidu v podzemních prostorech.

Všichni dolů do dolů!

NetHack prostě vyvolal herní šílenctví, kterému neodolal nikdo, kdo měl unixové konto. Podíváme se proto na tuto spoušť podrobněji. Pamětníci si na ni rádi zavzpomínají a mladší zalitují, o co přišli. Společně se podíváme do jednoho výpočetního centra, které jsem před léty navštívil za účelem výměny zkušeností. Ačkoliv jsem tam přišel s čistými pracovnímy úmysly, odešel jsem s úplně jinými myšlenkami. Do praxe jsem je následně uvedl také, ostatně od toho exkurze na spřátelených pracovištích jsou, ne?

NetHack! Nabídněte si.

Ačkoliv Země České nejsou ve světě vyhlášeny přehnanou péčí o hosty, bývá zvykem alespoň pokrytecky hosty přivítat a nabídnout nějaké pití a zbytky jídla. Mně se nedostalo ani takového uvítání. Poté, co jsem dorazil do výpočetního centra obhospodařující Velký Systém, jeden z adminů, aniž by odtrhl oči od obrazovky, zavolal: Terminál, dejte mu někdo terminál! Ukázal naslepo směrem, kde byla 386/40 s Nortonem, a upřesnil: Tam je FTP!

Pořizovačka dat si složila papíry a uvolnila mi terminál, a ačkoliv nic neřekla, její smutný pohled k terminálu naznačoval, že by ráda svou práci dodělala ještě v normální pracovní době. Posadil jsem se za alfanumerický terminál firmy HP připojený sériovou linkou 9600-N-1, vybavený hardwarovým screen saverem, scroll back bufferem, visual bellem a emulující vt100-vt320 v zhruba deseti jazycích a klávesnicích.

Přiběhla administrátorka a úslužně mi v setup režimu terminálu nakonfigurovala Imerialistickou Americkou klávesnici a znakovou sadu. Rovněž ukázala na poblikávající hvězdičky a pronesla: „FTP máme tam!“ Prohlédla si mě a bylo na ní vidět, že jsem podle jejich měřítek již dostatečně zaopatřen, a tak, ještě než odešla za svými povinnostmi, pronesla: „U nás se to spouští H“. A tak jsem osaměl spolu s promptem sh shellu. Pohrál jsem si s pár příkazy a rozpomenul se na to H. Tak jsem napsal do shell promptu H a odentroval. Obrazovka potemněla, Velký Stroj opodál začal hlasitě swapovat a za pár chvil mě uvítal NetHack. Pochopil jsem.

CS24_early

Šmik

Na tomto místě jsem se rozhodl šestou kapitolu FSP přepůlit. Tímto šmiknutím získáme možnost dvou dizkusí na téma NetHack a spol. místo jedné. Neváhejte a podělte se o své zážitky s NetHackem nebo ostatnímy rogue-like hrami a doporučte svou oblíbenou hru ostatním. Moje dlouhodobě nejoblíbenější je Omega.

V těchto dávných dobách mě na NetHacku nejvíc mrzelo, že nebyl ,Net' tj. multiplayer. Od té doby sice nějaké pokusy o naprogramování síťové verze byly, ale hratelnost těchto experimentů byla nevalná. Ačkoliv se vyskytly i pokusy předělat NetHack do grafiky NetHacku pro BFU – Falcon's Eye, pořád se mi nejvíce líbí Nethack v klasickém černozeleném provedení.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku