Vlákno názorů k článku Hackerská etiketa od Honza - Patrim jeste k te generaci, ktera musela ve...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 3. 2004 10:30

    Honza (neregistrovaný)

    Patrim jeste k te generaci, ktera musela ve skole naslouchat tem nesmyslum jako byla marxisticka filosofie, ekonomika ci vedecky komunismus.

    Bylo to podobne - z duvodu, ktere nedokazu vylozit vznikly v zemich socialismu ustavy marxismu leninismu, vypracovavaly se disertace v te oblasti, existovali profesori a docenti, kteri pohlizeli na marxismus z te ci one strany.

    A jako u tech cisarovych novych satu si po case nikdo neodvazil rici - ze se jedna o uplnou hovadinu. Kompletne od pocatku do konce. A kdyz si to nekdo odvazil rici - tak mu bylo predhozeno, ze uspechy jsou prece tady - zadna nezamestnanost, zadni zebraci.

    Zrovna tak jako autor clanku dnes popisuje mechanismy, zasady a dokonce etiku(etikettu) chovani v tomto systemu. Systemu, u ktereho vubec nevime, zda je smysluplny?

    Systemu, ve kterem je tolik protikladu, ze to az boli.

    Ale uprimne receno, od skupiny skolaku z cuni, kteri nyni na cele s pani Dolezalovou ovladli roota a pouzivaji ho jako vydavatelstvi svych diplomovych praci se neda ale nic jineho ocekavat.
    Chyba neni urcite u tech studentu. Chyba je u skolitelu - jejich ulohou by bylo, mladou generaci vest.

  • 18. 3. 2004 10:55

    Pichi (neregistrovaný)

    Hezké přirovnání. Opravdu mooooc hezké. Skoro by to člověk přehlédl, kde to má chybku a kde se to hroutí v základech. Jasně, jistá podobnost tu je. Taky se argumentuje, že to přece funguje a tedy ta teorie musí být správná. Jenže tady je zakopaný pes, mršina co zapáchá a kazí celou tuhle krásně vymyšlenou analogii. Ten pes je zakopán v mechanizmu, který vedl k dosažení toho stavu, kdy nemáme "žádné nezaměstnané, žádné žebráky". U marxleninismu se do toho stavu dostalo způsobem: ideologie -> přesvědčení kritického množství -> revoluce (puč) -> dosažení stavu bez nezaměstnaných a žebráků násilím na nepřesvědčených (bylo jich plné souostrový gulag a šibenice). No a tady je ta chcíplotina: U GNU je ten proces: ideologie -> přesvědčení menšiny -> doasažení stavu pomocí té menšiny -> přesvědčování dalších -> zlepšení stavu -> další přesvědčení -> další zlepšení -> další a další a ... Jasně tu chybí onen puč na základě nulových výsledků a násilí na nepřesvědčených. U GNU probíhá kontinuální puč na základě už dosažených výsledků a nikdo tě nenutí, natož aby se na tobě dopouštěl násilí. Jen si zůstaň, kde jsi. Bude nám bez tebe lépe. Demagogy nepotřebujem, těch je po ulicích všude dost.

  • 18. 3. 2004 11:45

    Vojta Hála (neregistrovaný)

    Ano, přesně vyjádřeno. Připomínat to může komu chce co chce, rozdíl je v tom, že FSF nikomu své názory nenutí a nebude. Komunismus expandoval brutálním násilím, OpenSource expanduje proto, že jsou vidět dobré výsledky a přitom nikomu neškodí. (Kromě konkurence.) Důvod obliby otevřeného software v akademické sféře je zřejmý - lépe se zkoumá, lépe se na něm vysvětluje/učí a studenti mají možnost se na vývoji přímo podílet.

  • 18. 3. 2004 11:48

    Clock (neregistrovaný)

    Marxismus/leninismus/komunismus/socialismus/bolsevismus fungoval tak, ze se nejdriv vsem vsechno vzalo pod zaminkou ze se jim to pak vrátí a nic se jim nevrátilo.

    Svobodný software funguje obráceně - nejdřív se lidem rozdá software zadarmo, a když oni pak budou chtít, tak můžou i zpátky něco přispět.

    Snadno se nahlédne, že prve řečený mechanismus má jistá inherentní rizika (že lidi o něco přijdou, a taky o to přišli), zatímco posledně zmíněný žádná rizika nemá.

  • 18. 3. 2004 13:16

    Beda Kosata (neregistrovaný)

    Obavam se, ze jadro pudla je uplne nekde jinde. Podle komunistu ma byt vsechno vsech. Problem je ale v tom, ze produkt materialni povahy musi byt znovu vyroben aby ho mohl ziskat nekdo dalsi. Jinymi slovy naklady na ziskani kopie daneho predmetu jsou nenulove (za predpokladu, ze to tomu druhemu neseberu, coz ho jiste depotesi).
    U softwaru je to ale upne jinak. Jakmile jednou vznikne je mozno ho bez jakychkoli dalsich omezeni pro autora sirit s nulovymi naklady. Proto to u softwaru *muze* fungovat.

  • 19. 3. 2004 10:08

    the (neregistrovaný)

    evidentne nejlepsi postreh z diskuze.

    je verejnym tajemstvim, ze filozofie opensource stoji na myslence komunismu, coz je pochopitelne, nebot autori vysli z akademickeho prostredi, ktere uz samo o sobe ma levicove sklony, a navic z americkeho akademickeho prostredi, ktere je zname tim, ze je jeste levicovejsi (americani nic nedelaji napul -- ne nadarmo se o berkley rika, ze to je lidova demokraticka republika berkley :).

    komuismus postaveny na vecech, jak znamo nemuze fungovat (mozna teoreticky). pokud ale jeho myslenku vezmeme ((po)radne upravime :)) a aplikujeme na software, pak jak se ukazuje, fungovat muze. a ted k veci -- srovnavat opensource s komunismem nema moc velky vyznam -- komunismus je ideologie, opensource je vhodne upravena aplikace. imo je to stejne jako kdyby jsme chteli srovnavat zelezo a pluh -- zelezo je prostredek pro vyrobu pluhu, ale pluh neni totez co zelezo.

    uff, nejak jsem se filozoficky rozkecal, tak to kdyztak berte s rezervou. je to jen uhel pohledu na vec.

    k clanku -- zatim je to takove rozblebtane nic, ale jeste pockam, co z toho vyleze.

  • 18. 3. 2004 11:04

    Pavel Kolesnikov (neregistrovaný)

    Malo konkretni (napr. u pojmu "smysluplny" ci "tolik protikladu").

  • 18. 3. 2004 11:22

    los karlos (neregistrovaný)

    Tak to přirovnání k ML teoriím bylo a je trefné.
    Pičiníci a spol asi onu dobu reálně nezažili a maximálně s unudleným rudým šátkem na krku.

    Tento popis jak se mají posílat někam hlášení a někde to máme číst z nějaké bible něčeho.
    Dámy a pánové - to sem viděl už před 20ti lety.
    Jo tehdá se chtěla jedna svazačka dostat do naší krásné strany. Inu, byla to její kariéra. Tak všude mlela přesně takovéto řeči. To víte, byla tlustá a ošklivá. Per vaginae to nešlo !!!

    Poučení:
    1 - na té evoluční spirále něco bude
    2 - ti kdo se nejvíce něčím ohánějí a straší, jsou a nebo budou, sami strašáci
    3 - ti co ještě více melou nesmysly a ještě více organizujou druhý lidi jsou buď politici, nebo státní úředníci a nebo zamidrákovaný blbečci

    a nakonec nezapomeňte na to:
    sociální demokracie je matkou komunistů a křesťané šli se socany a komanči do NF.

  • 18. 3. 2004 11:51

    Vojta Hála (neregistrovaný)

    Nemáš argumenty, jsi agresivní, jsi extremista, nemáme tě rádi, běž pryč. :-)

  • 18. 3. 2004 12:58

    Josef (neregistrovaný)

    Libi se mi, jak se ti "starsi a moudrejsi" ohaneji svymi zkusenostmi z minuly rezimem. ano, jsem ten, ktery komunismus pamatuje jako usmudlany pionyr s rudym satkem. tady pan "los karlos" ma nepochybne bohatsi zkusenosti s tim, jak se kam dalo za rezimu dostat. ale vazeni, minuly rezim je minuly a dnes to funguje trochu jinak. vy, nacuchli a zotroceni komunismem, nemate moc tuseni o svobode, natoz abyste vedeli, jak s ni nakladat. mozna byste meli chvili mlcet a poslouchat a od nas -- totalitarstvim nezatizenych -- se neco o te svobode priucit.
    free software movement zcela jednoznacne nelze srovnavat s komunismem a duvody pro tento nazor by vydaly na rozsahlou stat. pokud mate opacny nazor, odpovezte mi na otazku: jak vas free software omezuje a k cemu vas znasilnuje? pane "los carlosi", rad bych znal vasi odpoved. pri cteni vasi reakce jsem nabyl dojmu, ze jste clanek mirne nepochopil -- posilanim bug reportu se nemysli zadne udavani, ublizovani, ci omezovani. je to navod pro ty, kteri chteji ve vyvoji free software pomoci. a tato pomoc je velmi dulezita (musim to jako hacker vedet), jelikoz hacker si vetsinou nemuze platit tym erudovanych testeru, kteri vsechny bugy naleznou. do teto role se dostava uzivatel a pokud objevenou chybu nahlasi, prispeje tak svym dilem cele komunite. ale i tento prispevek je dobrovolny a nikdo vas nenuti chybu hlasit. cele je to totiz o demokracii a svobode, se kterou vy patrne nemate moc zkusenosti.

  • 19. 3. 2004 16:40

    kmotr (neregistrovaný)

    Jen bych doplnil, ze proces testovani aplikace koncovym uzivatelem se stava beznym i u proprietarnich generickych produktu, tlacitko Submit je k videni stale casteji. Opet je to dobrovolne, ale trochu vic troufale, zaplatil jsem za produkt a jeste ho mam testovat? Nu coz, kdyz vam to pomuze...

  • 18. 3. 2004 12:29

    Honza (neregistrovaný)

    tak bezte k SuSE a argumentujte nasledovne:
    - open source nabizi nepreberne mnozstvi programu
    - systeme jsou skoro zadarmo a vyborne kvality
    - financuje se to pres sluzby

    a pozadujte od suse ten levny software (server), ktery bude suse suportovat.

    Suse rekne ze neco takoveho ma, (uz to nebude tak levne) a preda vam software, ktere uz vubec neobsahuje ty tisice moznosti a navic podpisete papir, ze support funguje vpodstate jen tehdy, kdyz na nic nebudete sahat (menit, instalovat)..

    A vy se zeptate, kdeze u toho open source je tedy ta moznost volby a oni Vam reknou, ze jste demagog.

  • 18. 3. 2004 14:00

    Clovicek (neregistrovaný)

    Taky muzes nejit k SuSE, pokud se Ti to nelibi...

    a navic, panove a mozna i damy... S tim marxismem-leninismem jste zcela odbehli od tematu.. Je to sice mnohem peprnejsi debata, ale jste vsichni uplne mimo... ML je snad uz definitivne pryc a ti, ktere to mrzi, by se meli vratit zpet do KSC, nebo zalozit nejakou ultra-levicovou stranu...

    takovou debatu jsem na rootu necekal :(

  • 19. 3. 2004 12:00

    Honza (neregistrovaný)

    [...]Taky muzes nejit k SuSE, pokud se Ti to nelibi [...]

    Vas prispevek prave dokuzuje, jakou uroven je zde mozno natrefit. Priklad ktery jsem uvedl charakterizuje KAZDOU na trhu operujici firmu, ktera nabizi suportovatelne serverove reseni. A proto neni mozne jit nekam jinam !!!

    Mate pravdu, uroven je mizerna ale asi nechceme dale rozebirat, kdo je na vine, ne ?



  • 18. 3. 2004 11:32

    wanthalf (neregistrovaný)

    Hmmmm. Úchvatné zhodnocení z "nadhledu". Jen tomu poněkud chybí to "Poučení z krizového vývoje", aby mládež věděla, kterým směrem má se ubírati, čemu se má věnovati, kam je mají jejich školitelé vésti - no prostě, co mají teda jako dělati lepšího, kde nebudež protikladů ni závad... která je ta Jediná Pravá Cesta!

    Vzhledem k charakteru poznámky ovšem tipuji, že to chybí záměrně, neboť cílem autora je jen provokovat a "nas*at", a to za některým z následujících účelů:
    a) aby se mohl bavit nad reakcemi pobouřených, když se nudí v práci
    b) aby si vyžehlil svoje komplexy
    c) platí a) i b)

    Pročež přeji příjemné počteníčko. Vzhledem k tomu, že nikoho na takové "duchaplnosti" už dneska reagovat nebaví a je to pod jeho úroveň, píšu tohle, ať máte aspoň něco ke čtení, Zkušený Honzo.

  • 18. 3. 2004 12:45

    Honza (neregistrovaný)

    bohuzel se jiz delsi dobu nebavim, podobne prispevky pisi ve vlastnim zajmu (jednou by meli ti novi vedci vydelavat na nase penze). Mozna ze jsou priklady trochu drsne nebo ne zrovna 100 % vhodne, ale my zkusenejsi jiste nezklouzneme k diskuzi o patricnosti prikladu, protoze ty jak my vime nic nedokazuji; maji pouze vysvetlujici charakter.

    Jestli je nekomu priklad s marxismem nevhodny, tak at si najde jiny. Ve 14. stoleti se napr. psaly disertace o tom, jak asi vypada to zabradli na okraji te placate zeme, ktera je stredem vesmiru.

    Od pedagogu bych ocekaval, ze nebudou studentum vysvetlovat tu jedinou spravnou cestu, nybrz , ze je nauci, jak cesty hledat a kriticky cokoliv hodnotit. nemluve o tom, ze se ve vyuce patrne skutecne zapomnelo na to, co je skutecna modularizace a co jsou objekty - pan autor to hazi ocividne do jednoho pytle. (ale to je jina kapitola)

  • 18. 3. 2004 12:56

    David Prochazka (neregistrovaný)

    Ja osobne si mylim, ze jako na jakoukoliv etiku, etiketu, nabozenstvi ci cokoliv takoveho se musi pohlizet z urciteho nadhledu.

    Postupy, ktere zde byly popsany mi pripadaji spise jako pragmaticky technicky manual, ani ne jako fylosofie. Me vsechen ten humbuk, ktery se vzdy semele okolo toho, kdyz nekdo rekne "hacker", "free software" a podobne pripada trapny. Temer kazdy, kdo mel alespon jednou nainstalovany Linux/Unix/nejaky sniffer, si pripada jako odbornik na etiku a hackery a nevedomky tim nafukuje onu mystickou bublinu okolo ...

    okolo neceho o cem skoro nic nevi a k cemu se v pubehu doby nabalilo tolik ruzneho marastu a mystiky, ze misty zcela zahlzila puvodni poitu. Nehlede na to, ze casto vytvorila pointu, kde ji autori vubec nezamysleli. Stejne jako kdyz Picasso neco nacmara bez myslenkovite na papir a vsichi delaj, ze rozumi tomu, co to znamena. A ono to neni zhola nic.

    Me osobne taky ukane slza "male hackerske dusicky", kdyz si predstavim, jake by to bylo chodit ve spravnou dobu na Berkley nebo na MIT, prochazet se po TechSquare a kazit si oci u malych terminalu. To je proste legenda, ktera nam, informatikum, koreni zivot, ale proc se v tom babrat a hledat v tom neco, co tam ani neni.

    Clanek je v poradku, je celkem objektivni a ma vyznam. Nedelejme to, co delaji katolici s bibli - nehledejte v nem podobenstvi, je to proste FAKT!!!
    (kdo to nechape, zeptejte se vericiho kolegy, co je podobenstvi)

    Na zaver bych se zastal redakce ROOTa, Vas komentar pusobil pomerne hanlive, neco ve smyslu, je to debil, ale nemuze za to, chudacek. Znovu rikam, ja povazuji etiku, etiketu i fylosofii za VELICE dulezitou soucast zivota, ale matfyz neznamena matematicko-fylozoficka o nic vice nez ROOT je magazin o fylozofii, proto i kdyby snad nekdy trochu preslapli, o co jde??? V tom, co delaji jsou dobry, o to jde.

    S pozdravem z Brnenske techniky
    DP

  • 19. 3. 2004 1:50

    Vojta Hála (neregistrovaný)

    V podstatě souhlasím, ale neodpustím si poznámku - filozofie se na rozdíl od fyziky píše s měkkým po f. ;-) Matfyz totiž není fakulta matematicko-filozofická, ale matematicko-fyzikální.

  • 18. 3. 2004 19:20

    David Jez (neregistrovaný)

    A jeje, vidim ze se jedna o stejneho debila jakym je tez rose hedvicek ci jak se tomu nadava (mimochodem jehoz jedinou cinosti je spamovat slusne lidi hovadinama a nadavat na cechy jak jsou omezeni ochlastove zatimco sam je veeeliky amik protoze je mu asi lito ze uz se za vlastizradu nepopravuje, jine vysvetleni me nenapada...). Nevim co je cilem techto lidi, jestli porad prudit nebo ze citi, ze uz mohou mluvit aniz by byli zastreleni a nevi jak s timto pocitem nalozit. Proc porad za kazdym technicky a vecne orientovanym clankem vykrykuji nahlas nejake kraviny o komunismu na ktere nikdo neni zvedavy a navic jsou totalne mimo. Takze podobni magori, laskave si uvedomte, ze jsme hackeri a ne politici. Ac se to zda neuveritelne, existuji i lide kteri se nezbyvaji asi tolik modnim nadavanim na komunismus ani ho nemaji plnou hlavu a nemluvi o nem porad jako zrovna vy. Nad jakekoliv politikareni jsou povyseni. Zkuste to prosim pochopit a jdete laskave prudit jinam!

    Jinak klasika, podle tebe jsou vsichni usmrkanci zatimco sam jsi letadelko ze? Delas ze sebe nevimjak stareho a skuseneho matadora zatimco se sam chovas jako arogantni a namysleny spratek. Pokud bys byl natolik moudry a zkuseny aby si te ostatni meli spise vazit nez se ti smat, sam bys nam mel jit prikladem jak se ma mlada generace chovat aby se vyvarovala chyb. A misto toho nam jen predvadis povysene a nafoukane chovani s radobyvtipnou kritikou redakce roota. Jenze je to _dost_ k placi a ne k smichu. Takovym lidem jako jsi ty vetsinou doporucuji zacit sportovat, protoze je na to nejlepsim lekem dostat v boxu od "usmrkanka kteremu tece mleko po brade" pres drzku :-) To rychle nauci vazit si ostatnich lidi a nepodcenovat je.

    Pokud se ti zda, ze jsou tady vsichni opravdu takovy neschopni skolaci, proc sam nenapises lepsi clanek?

    -djz

    PS: "Jen zanedbatelne sily je treba k ovladnuti mysli cloveka, jehoz mysl je drzena v nevedomosti a spoutana; naproti tomu zadna sila nemuze opanovat toho, jehoz mysl je svobodna." - Robert A. Heinlein

  • 18. 3. 2004 19:53

    Jakub Hegenbart (neregistrovaný)

    Takovou diplomovku jako Links bych si nechal servirovat klidne treba kazdy den. A ze to tady nekdo vede? Kdo vam brani udelat opozicni server, treba www.leaf.cz? Kdyz se vam to tu nelibi...tak sem nechodte. FS/OSS vam nikdo nevnucuje, zato za odmitani M.-L. se nepoustelo na skoly. S takovymi nazory si jdete...pryc.

  • 27. 3. 2004 2:50

    Kovarczik (neregistrovaný)

    Označte prosím příspěvkovou textarea "jen pro ideově nezávadné názory".

    Jinak s takovou netolerancí vůči alternativním názorům na veřejném diskusní, serveru jděte raději pryč sám.

  • 21. 3. 2004 1:21

    valon (neregistrovaný)

    Hrozne se mi libi jak vsichni blaboli o marxismu aniz by aspon ramcove vedeli co to je :) Plest dohromady marxismus (marxistickou filosofii, resp. to co napsal Karel Marx), marxismus-leninismus(vulgarizaci marxismu Leninem) a vedecky komunismus je diletantstvi. Nechapu jak autora (Honza) vubec napadla sociace clanku s marxismem-leninismem ... ten reply vubec nedava smysl (me nedava smysl ale to je mozna tim ze sem spis ovlivneny sociologii nez programovanim v cku). Nejaka podobnost marxisticke teorie hodnot a free softwaru by se mozna vysledovat dala ale obhajit uz asi ne a zabalovat kritiku skolaku z cuni (ja s cuni nemam nic spolecneho) do kabatu marxismu-leninismu je nefer a nesportovni. Mirek Dusin.

  • 21. 3. 2004 16:37

    Honza (neregistrovaný)

    ja se to tedy pokusim vysvetlit polopaticky:

    v roce 1948 se zmenil rad spolecnosti - doslo k zmene nazoru na vlastnictvi a pod. Jestli to bylo z vule bozi, evolucne vynucene nebo dobrovolne je ted jedno. Zhruba 20 let pote se etablovala teorie (ML), ktera se snazila vysvetlit, jak je to vubec mozne , ze ten system funguje, proc bude vzdy fungovat A take jak je treba se chovat aby fungoval.

    .....

    v roce 1980 doslo u Stallmanovy tiskarny k tomu dejinemu 'paperjamu' a vznikl novy pohled na software. Zhruba 20 let pote se etablovala teorie (OSS), ktera se snazi vysvetlit, jak je to vubec mozne, ze ten system funguje, proc bude vzdy fungovat a jak je treba se chovat (ETIKETA), aby fungoval.

    Je to nyni jasnejsi?

    nefer a nesportovni by bylo, kdyby tem lidem z cuni (a jinych ustavu) nekdo nerekl, ze nema cenu badat nad tim, jak placata je ta Zeme.