Hlavní navigace

Half-Life baví i na Linuxu

1. 2. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Half-Life je první hrou, která byla vytvořena dnes jednou z nejvýznamnějších herních firem, Valve Corporation. Po 15 letech se konečně tato herní legenda podívala i na Linux. Přečtěte si, jak se port, i když se zatím nachází ve verzi beta, povedl a baví-li tento pro někoho archaický kousek ještě dnes.

Ten šok, když jsem jel poprvé do hlubin výzkumného komplexu Black Mesa a neměl v ruce zbraň a ani zdání, kolik bodů života mi zbývá, vidím ještě po letech velmi živě. V roce 1998, kdy první díl zatím nedokončené ságy Half-Life vyšel, nebylo něco podobného zvykem. Ta dlouhá naskriptovaná sekvence, během níž se ve vlaku řítíte rozpadajícím se komplexem, je působivá i dnes. Už v oné chvíli je totiž cítit ve virtuálním vzduchu průšvih, který později vygraduje v šílený boj o přežití a započne jeden z nejzáhadnějších herních příběhů historie.

Half-Life byl první hrou v portfóliu, dnes jedné z nejvýznamnějších nezávislých herních společností, Valve Corporation. Tu založili dva bývalí zaměstnanci Microsoftu Gabe Newell a Mike Harrington. Nebýt těchto dvou vizionářů, asi by byl herní průmysl ochuzen nejen o skvělé hry, ale i svou dosavadní podobu. Valve Corporation totiž stojí za rozšířením digitálních distribucí her za pomocí Steamu, kterému jsme na Rootu věnovali již několik článků.

Obrázky z linuxové verze hry Half-Life.

Half-Life pohání modifikovaný engine Quakea

Původní Half-Life běží na upraveném enginu hry Quake od iD Software. Ve Valve ale přidali podporu Direct3D a další drobnosti jako lepší animace. Začalo se tomuto upravenému enginu říkat Goldsource (zkráceně GoldSrc). GoldSrc byl používán nejen firmou Valve opravdu značnou dobu. Dokonce v roce 2008 na něm vyšla hra, určená pro asijský trh, Counter-strike Online. Což je vylepšená verze klasického Counter-strike. GoldSrc engine je navíc stále velmi oblíbený u tvůrců módů. Jeho nástupce Source engine, který byl poprvé použit v roce 2004 u hry Half-Life 2, v této tradici pokračuje. Zde se třeba můžete podívat na ukázku vylepšeného původního enginu GoldSrc módery. Těžko uvěřit, že je mu skoro 15 let.

Obrázky z linuxové verze hry Half-Life.

Jak se tedy hraje Half-Life na Linuxu? Odpověď zní: „Stále skvěle!“ Musíme si ale uvědomit, že se momentálně, stejně jako u Counter-strike, jedná o betu a mohou se objevit nějaké technické problémy. Hrál jsem na Ubuntu 12.04 LTS s proprietárními ovladači na grafickou kartu ATI a vše běželo téměř bez problémů. Jen jsem zaznamenal docela znatelný pokles výkonu při hraní v okně. Což u tak letité hry překvapí. Problémy se zvukem nebo klávesovými zkratkami, na který si někteří lidé stěžovali v diskuzi na Rootu, jsem během hraní ale nezaznamenal.

Obrázky z linuxové verze hry Half-Life.

Hratelnost je boží jako před lety

Co se k samotné hratelnosti týče, tak je to ten starý dobrý Half-Life, který už jsem hrál před lety a naposledy v remaku Black Mesa běžícím na Source enginu. I po takové době jsem se dokázal u prvního dílu Half-Life leknout a upřímně, kdybych se nezadržel, asi bych ho pomalu bez přestávky dohrál zase. Hra je neskutečně návyková a level design geniální. Člověku je až smutno, jak proti tomuto stařečkovi vypadají dnešní hry tuctově a koridorovitě.

Součástí hry je i funkční online multiplayer. Ten by se dal shrnout jako masakrální řež. Futuristické zbraně z původní hry ve hře více hráčů teprve ukazují svůj ničivý potenciál. Jedna herní seance je rychlá a zábavná. Taktiku nečekejte, prostě pálíte po všem, co se hýbe, a radujete se z každého rozprsknutého těla po zásahu raketou.

Obrázky z linuxové verze hry Half-Life.

Módy zatím nejsou kompatibilní

To, co trochu srazilo mé nadšení z portu, jsou nefunkční fanouškovské módy. Nepodařilo se mi rozběhnout ani jeden. Zkoušel jsem i instalaci skrze Desuru a nic. Je to obrovská škoda, protože módy vznikají na Half-Life v hojném počtu ještě dnes. Otázka je, zda někdo objeví fígl, jak spustit ty již vytvořené i na linuxové verzi, nebo bude nutná nějaká optimalizace přímo od jejich tvůrců. Bez fanouškovského obsahu by totiž ztratil Half-Life to největší eso v rukávu.

Až se původní GoldSrc engine optimalizuje, můžeme pravděpodobně očekávat i vydání zbylých datadisků a samostatných multiplayerovek. V současné době je vydán s Half-Life jen Counter-strike, na kterém si chce pravděpodobně Valve pořádně otestovat online možnosti enginu. Vydání celého portfolia se pravděpodobně dočkáme s koncem bety samotného Steamu. V té době by mohl vyjít i Half-Life 2 a ostatní hry na Source enginu, ale jedná se pouze o spekulaci. Proto prosím neberte tuto informaci úplně vážně. Jediná hra běžící na Source enginu nativně pod Linuxem je nyní Team Fortress 2.

UX DAy - tip 2

Obrázky z linuxové verze hry Half-Life.

Závěr a konečné hodnocení

I po letech má cenu si Half-Life 1 zahrát a vrátit se do dob dávno minulých. Pokud nebazírujete na perfektní grafice, zažijete opět strhující akci s úžasně podaným příběhem. Jste-li touto legendou netknutí, doporučuji si doplnit základní herní vzdělání. Nebýt totiž hry Half-Life, střílečky by v dnešní době možná vypadaly úplně jinak.

P. S.: Linuxovou verzi Half-Life a Counter-strike je možné sehnat pouze na Steamu. Hra není v katalogu označena jako linuxová, ale pokud si ji zakoupíte, zobrazí se vám v seznamu her jako Half-Life beta.

Výhody

  • Level design
  • Hratelnost
  • Multiplayer
  • Příběh a atmosféra

Nevýhody

  • Zastaralá grafika

  • Nefunkční módy

Byl pro vás článek přínosný?