Obsah
1. Historie vývoje počítačových her (10.část – herní klasiky z let 1981–1984 na Atari 2600)
1. Historie vývoje počítačových her (10.část – herní klasiky z let 1981–1984 na Atari 2600)
V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se již potřetí budeme věnovat stručnému popisu některých her naprogramovaných pro osmibitovou herní konzoli Atari 2600. Podobně jako v předchozích dvou částech [1] [2] si i dnes popíšeme především hry, které jsou dnes (tj. po zhruba třiceti letech – jedné generaci!) považovány za klasické zástupce her první poloviny osmdesátých let minulého století. Nutno poznamenat, že některé tituly, jež si dnes představíme, původně vznikly ve variantě pro videoautomaty a teprve poté byly s menším či větším úspěchem portovány na herní konzoli Atari 2600 (většinou došlo ke zhoršení audiovizuální stránky her, ale princip i hratelnost zůstaly zachovány).

Obrázek 1: Známá hra H.E.R.O. firmy Activision ve verzi pro herní konzoli Atari 2600.
Pro zajímavost si u některých her ukážeme jak screenshoty získané přímo na emulátoru herní konzole Atari 2600, tak i screenshoty, které byly získány na osmibitovém počítači Atari 800(130) XL(XE) (přesněji řečeno opět na jeho emulátoru). I přesto, že jak herní konzole Atari 2600, tak i osmibitové počítače Atari byly založeny na podobném typu mikroprocesoru (MOS 6507 vs. MOS 6502), existovaly velké rozdíly v grafickém i zvukovém subsystému, nehledě na mnohem větší kapacitu operační paměti v případě počítačů Atari (65536 bajtů versus 128 bajtů).

Obrázek 2: Hra Berzerk, opět ve verzi pro herní konzoli Atari 2600.
V tabulce zobrazené pod tímto odstavcem jsou vypsány názvy a základní informace o hrách, které si popíšeme v navazujících sedmi kapitolách. Povšimněte si, že všechny popisované hry jsou uloženy na paměťovém modulu s kapacitou čtyři kilobajty nebo osm kilobajtů, což již programátorům umožnilo implementovat například úvodní obrazovku, složitější herní scény atd. (u her uložených na paměťovém modulu s kapacitou dva kilobajty se většinou tyto „zbytečnosti“ nemohly z kapacitních důvodů implementovat, i když se samozřejmě najdou výjimky):
Kapitola | Název hry | Rok výroby | Autor (producent) | Velikost ROM |
---|---|---|---|---|
2 | Battlezone | 1983 | Atari | 8192 bajtů |
3 | Berzerk | 1982 | Atari | 4096 bajtů |
4 | H.E.R.O | 1984 | Activision | 8192 bajtů |
5 | Decathlon | 1983 | Activision | 8192 bajtů |
6 | Montezuma's Revenge | 1984 | Parker Bros | 8192 bajtů |
7 | Moon Patrol | 1983 | Atari | 8192 bajtů |
8 | Warlords | 1981 | Atari | 4096 bajtů |

Obrázek 3: Hra Berzerk ve verzi určené pro osmibitové počítače Atari.
2. Battlezone
První hrou určenou pro herní konzoli Atari 2600, s níž se dnes seznámíme, je hra Battlezone, která byla vydaná společností Atari v roce 1983. Jedná se o středně velkou hru uloženou na paměťovém modulu s kapacitou osm kilobajtů. Historie vzniku této hry je poměrně zajímavá, protože její první verze byla implementována již v roce 1980 ve formě herního videoautomatu vybaveného vektorovou obrazovkou. Vzhledem k tomu, že vektorové displeje ve většině případů nedokázaly zobrazit více barev, byly na obrazovku videoautomatu Battlezone nalepeny barevné fólie, takže se herní svět a protivníci zobrazovali zelenou barvou, zatímco ukazatel skóre a radar byly vykresleny přes červenou fólii.

Obrázek 4: Herní svět hry Battlezone.
Původní verzi Battlezone je možné považovat za simulátor tanku, přičemž pohled na herní svět byl trojrozměrný (a to i díky vektorovému displeji). Hráč mohl tankem otáčet i popojíždět a samozřejmě ovládal i střelbu na tanky protivníka. Na pozadí hry byly zobrazeny hory se sopkou a někteří hráči si mysleli, že se k sopce dá dojet a najít zde trojrozměrný model kostela (což v původní verzi ovšem nebyla pravda). Kvůli komerčnímu úspěchu tohoto videoautomatu bylo vytvořeno velké množství konverzí hry Battlezone pro různé domácí osmibitové počítače i osobní 16 a 32bitové stroje (zajímavé je, že konverze pro Atari ST z velké části emulovala mikroprocesor původního videoautomatu).

Obrázek 5: Protivník se chystá vystřelit.
Konverze pro Atari 2600 je velmi zajímavá, protože její autoři samozřejmě nemohli využít výhody vektorového displeje pro zobrazení trojrozměrného drátového modelu herního světa. Namísto toho však mohli použít – a taktéž použili – všechny vlastnosti grafického čipu TIA (změna barev jednotlivých obrazových řádků s minimem úsilí atd.), takže herní svět vypadá i na tak jednoduchém hardwaru, jakým herní konzole Atari 2600 bezpochyby je, velmi slušně, včetně dojmu skutečně trojrozměrného světa (samozřejmě musíme brát v úvahu mnohem menší nároky tehdejších hráčů, kteří museli zapojit svoji fantazii, což je ostatně jen dobře).

Obrázek 6: Tímto grafickým efektem je doprovázen zásah vlastního tanku.
3. Berzerk
Druhou hru, o níž se dnes zmíníme, pravděpodobně není nutné dlouze představovat, protože se její klony vytváří dodnes. Jedná se o hru nazvanou Berzerk, která taktéž původně vznikla jako klasická „automatovka“ a posléze byla přeprogramována snad pro všechny počítačové platformy, které byly v osmdesátých letech minulého století vybaveny grafickým displejem. V podstatě se jedná o dost depresivní hru, protože se hráčovo alter ego objeví v takřka nekonečném bludišti, z něhož není úniku a je jen otázkou času, kdy bude hráč třikrát zabit a hra skončí. Bludiště bylo rozděleno na místnosti, přičemž při přechodu z jedné místnosti do druhé se průchod uzavřel a hráč tedy nemohl hned vycouvat zpátky, ale musel se probojovat k jinému východu přes skupinu robotů.

Obrázek 7: Úvodní obrazovka hry Berzerk ve variantě pro herní konzoli Atari 2600.
Jedinou hráčovou výhodou bylo to, že roboti byli poměrně stupidní, takže mnohdy stříleli sami na sebe, nebo explodovali po dotyku stěny (stejně jako hráč, pokud nebyl dost šikovný a narazil do stěny). Po určité době nečinnosti se v herní scéně objevil „Evil Otto“ vypadající jako usmívající se obličej. Tento NPC vždy zamířil přímo k hráči a dokázal procházet stěnami. Navíc ho nebylo možné zastřelit, takže jedinou šancí bylo co nejrychleji utéct do jiné místnosti. V originální automatové verzi hry Berzerk navíc Evil Otto pronášel hlášky typu „Intruder alert!“.

Obrázek 8: Evil Otto je (dodnes) považován za jednoho z nejhorších NPC, kteří se kdy v herním průmyslu za celou dobu jeho existence objevili :-)
Verze hry Berzerk pro herní konzoli Atari 2600 byla vytvořena v roce 1982, a to opět společností Atari. Jedná se o hru uloženou na paměťovém modulu s kapacitou pouhé čtyři kilobajty, což znamenalo, že herní konzole Atari 2600 nepřehrávala syntetizovanou řeč při odchodu hráče z místnosti (mimochodem, právě z automatové verze hry Berzerk pochází hláška „Chicken, fight like a robot!“). Později, přesněji řečeno o celých dvacet let později :-), se i pro konzoli Atari 2600 objevila upravená verze hry Berzerk se zvukovým výstupem – http://www.atariage.com/hack_page.html?SystemID=&SoftwareHackID=171.

Obrázek 9: Jak bylo v osmdesátých letech obvyklé, nedalo se z obalu paměťového modulu odhadnout, jak hra vypadá na skutečné televizní obrazovce.
4. H.E.R.O.
Zatímco první dvě hry popsané v předchozích kapitolách byly vydány společností Atari, je další hra dílem programátorů, kteří pracovali pro (částečně) konkurenční firmu Activision. Tato hra se jmenuje H.E.R.O. neboli Helicopter Emergency Rescue Operation. V této hře je hlavním hrdinou postavička nesoucí na zádech batoh s vrtulí, která je poměrně malá, takže postavičce nerozseká hlavu, ale kupodivu plocha jejích listů dostačuje na to, aby se postavička mohla nadnášet (nadnášecí trysky ve hrách Duke Nukem tedy nejsou v herním světě ničím novým).

Obrázek 10: První úroveň hry H.E.R.O.
Úkolem hráče bylo najít horníka, který se ztratil v podzemním dolu. Aby vše nebylo tak jednoduché a nudné, byl tvar důlních chodeb ve vyšších úrovních poměrně složitý, takže se hráči museli rozhodovat, kterou chodbou se vydají. Ve vyšších úrovních se taktéž objevovaly místnosti se zhasnutými světly, což znamenalo nutnost řízení postavičky po paměti.

Obrázek 11: Jednou z oblíbených pomůcek hrdiny jsou dynamitové nálože.
Kromě nadnášecí vrtule bylo možné na zem pokládat dynamit (bylo to jediná možnost, jak rozbít zavřené dveře) a taktéž střílet na různé protivníky – netopýry apod. Tato hra původně vznikla přímo pro herní konzoli Atari 2600 (takže se ve striktním pojetí nejedná o klasickou „automatovku“) a postupně byla předělána, podobně jako další dnes zmíněné hry, na mnoho osmibitových počítačů. I původní verze pro Atari 2600 nesla všechny známky produktů firmy Activision – barevné herní scény, plynulý pohyb hráčů i protihráčů, poměrně podrobná grafika.

Obrázek 12: Jednotlivé úrovně se od sebe odlišují mj. i barvovou paletou.
5. Decathlon
I další hra pochází z dílny společnosti Activision. Tato hra se jmenuje Decathlon a již její název napovídá, jaké téma je v tomto titulu zpracováno. Jedná se o desetiboj, v němž je úkolem hráčů získat co nejvíce bodů (sčítaných pro jednotlivé disciplíny, podobně jako v reálném sportu).

Obrázek 13: Úvodní animace ke hře Decathlon.
Tato hra je dodnes známá především z toho důvodu, že se jednalo o „lamače joysticků“, protože rychlost hráče při běhu, rozběhu (na skok) atd. byla určována frekvencí kvedlání joystickem doprava a doleva. U některých disciplín, například u skoku do dálky i do výšky, hodu koulí či hodu oštěpem, taktéž záleželo na přesném načasování celého úkonu.

Obrázek 14: Běh na 100 metrů.
Podobně jako u dalších her firmy Activision, i zde byla použita přehledná grafika a hra jako celek byla poměrně zábavná (navíc kupci vlastně dostali deset her za cenu jedné). Jedinými nudnými disciplínami byl běh na 400 metrů a nechvalně známý běh na 1500 metrů, kde se z pohledu hráče jednalo o skutečný sportovní výkon :-) Ostatně nejlepší je si celou sérii deseti disciplín vyzkoušet v emulátoru.

Obrázek 15: Hod koulí.
6. Montezuma's Revenge
Dalším titulem, o němž se nelze nezmínit, je hra Montezuma's Revenge, jejíž verze pro osmibitové počítače Atari je mým osobním favoritem (a možná nejlepší hrou pro tyto počítače vůbec, alespoň pokud porovnáme poměr hratelnost/velikost paměťového modulu). Jedná se vlastně o klasickou plošinovku, v níž se hráč pohybuje v aztécké pyramidě s devíti patry a 99 místnostmi.

Obrázek 16: Hra Montezuma's Revenge ve verzi pro konzoli Atari 2600.
Úkolem hráče je najít místnost s pokladem a přeskočit do další úrovně, kde se již nepatrně změní umístění některých stěn a dveří, takže se nejedná o stálé opakování stejného schématu. Navíc se v každé nové obtížnosti vždy jedno nižší patro zatmí, takže hráč buď musí najít louč nebo se pohybovat po paměti (což není až tak složité).

Obrázek 17: Hra Montezuma's Revenge ve verzi pro konzoli Atari 2600.
Varianta hry Montezuma's Revenge určená pro herní konzoli Atari 2600 sice není graficky tak propracovaná, jako varianta pro plnohodnotné osmibitové domácí počítače, nicméně se stále jedná o velmi hratelný titul, v němž můžeme najít množství protivníků – skákající lebky, pavouky, draky atd. Mimochodem: pro osmibitové počítače Atari existuje jak oficiální varianta této hry distribuovaná na paměťových modulech o kapacitě 16kB (Preliminary Monty), tak i oficiálně nikdy nevydaná varianta obsahující vylepšenou grafiku i samotného Montezumu – tato hra však nikdy nebyla odladěna a osobně se mi ji nepodařilo dohrát (v některých místnostech se rozpadne grafika i když se hráč dostane k Montezumovi, nelze ho pravděpodobně nijak zničit).

Obrázek 18: Preliminary Monty pro osmibitové počítače Atari 800/130.
7. Moon Patrol
Šestou hrou, kterou si dnes popíšeme, je hra nazvaná Moon Patrol. Jedná se o jednu z nejznámějších „arkád“ vytvořených a masivně hraných na počátku osmdesátých let minulého století. Ve hře Moon Patrol hráč pomocí joysticku ovládal měsíční vozítko, které se bez možnosti zastavení pohybovalo směrem doprava (přesněji řečeno celý herní svět scrolloval doleva). Pohybem joysticku vpřed a vzad bylo možné alespoň částečně ovlivnit rychlost vozítka, pohybem joysticku nahoru se provedl skok (asi proto se hra odehrává na měsíci s nízkou gravitací). Na měsíčním povrchu, po němž se vozítko pohybovalo, byly rozesety různé krátery, popř. balvany, které bylo nutné přeskakovat (balvany bylo navíc možné rozstřílet, viz další odstavec).

Obrázek 19: Úvodní obrazovka hry Moon Patrol ve variantě pro herní konzoli Atari 2600.
Ovšem pouhé přeskakování překážek by pravděpodobně nebylo příliš zábavné a proto programátoři hry Moon Patrol vybavili vozítko kanónem střílejícím současně jak dopředu (vodorovné střely), tak i nahoru (svislé střely). Od druhého levelu se navíc ve hře začínali ve vzduchu objevovat různí protivníci, kteří nejenže na vozítko mohli střílet, ale navíc na měsíčním povrchu vytvářeli i nové krátery, což bylo zejména ve vyšších levelech velmi nepříjemné (délka skoku byla omezená, takže například tři krátery za sebou již většinou znamenaly ztrátu života). Hra Moon Patrol pochází z roku 1983 a jedná se o jednu z variant 2D stříleček s jednosměrně scrollujícím pozadím (hry tohoto typu ostatně vznikají dodnes).

Obrázek 20: Moon Patrol pro Atari 2600.
Verze této hry pro konzoli Atari 2600 je zajímavá především z technologického hlediska, zejména z toho důvodu, že scrolling měsíčního povrchu i hor zobrazených v pozadí byl skutečně (na dobu vzniku) plynulý a taktéž proto, že se programátorům podařilo v herním světě současně zobrazit poměrně velké množství různých objektů, ať již se jedná o vícebarevné hvězdy, tak i o protihráče a jejich střely.

Obrázek 21: Úvodní obrazovka hry Moon Patrol ve variantě pro počítače Atari 800/130.
Později byla tato hra konvertována na velké množství různých osmibitových počítačů. Na obrázcích 21 a 22 je zobrazena varianta naprogramovaná pro domácí počítače řady Atari 800 a Atari 130.

Obrázek 22: Moon Patrol pro osmibitové počítače Atari.
8. Warlords
Poslední hrou, kterou si v dnešním článku představíme, je hra nesoucí název Warlords. Jedná se o titul pocházející již z roku 1981 (současně tedy jde o nejstarší zde popisovanou hru) a jejím producentem byla společnost Atari. Tato hra se v několika ohledech odlišuje od většiny tehdejších her, protože podporovala souběžnou hru až čtyř hráčů. Každý hráč přitom používal jeden ovladač typu paddle, o jehož principu jsme se zmínili již v předcházející části tohoto seriálu. I samotný herní princip byl poněkud neobvyklý; s trochou nadsázky se snad dá přirovnat k odlišným způsobem upravené hře Pong nebo spíš k titulům Breakout či Arkanoid.

Obrázek 22: Hra Warlords pro Atari 2600.
Každý hráč totiž pomocí ovladače paddle řídil krátkou „pálku“, která se však nepohybovala pouze v jednom směru, ale po trajektorii mající tvar písmena L. Tato dráha vedla okolo „hradu“, přičemž každému hráči patřil jeden z hradů umístěných v rozích obrazovky (proto také byla umožněna hra až čtyř hráčů současně). Úkolem všech hráčů bylo odrážet míček podobným způsobem jako v již zmíněných hrách Pong, Breakout či Arkanoid. Pokud se nepodařilo míček odpálkovat, hráč sice neztratil život, ale došlo k částečnému rozboření zdí jeho hradu. Život byl ztracen až v okamžiku, kdy se míček přes rozbořenou zeď dostal až dovnitř hradu – tehdy pálka zmizela o hra pokračovala jen se třemi hráči.

Obrázek 23: Hra Warlords pro Atari 2600.
Původní varianta této hry byla určena pro herní videoautomat, který se již na první pohled odlišoval od běžných videoautomatů a to zejména tím, že jeho obrazovka byla umístěna vodorovně a všichni čtyři hráči se tak mohli postavit okolo automatu a nikoli před ním. To je ostatně u této hry výhodnější, navíc se tím evokovala určitá podobnost s mechanickými pinbally (ve skutečnosti existovala i verze Warlords pro dva hráče využívající běžně zkonstruovaný videoautomat). Vzhledem k oblíbenosti tohoto typu her (ostatně své příznivce Warlords neztratily dodnes!) došlo nejprve ke konverzi právě pro herní konzoli Atari 2600 (kdy byla grafika i výpočet trajektorie míčku poněkud nepřesná) a poté i pro různé osmibitové počítače, u nichž již konverze většinou dopadla mnohem lépe.

Obrázek 24: Hra Warlords pro osmibitové počítače Atari 800/130.
9. Odkazy na Internetu
- DP Interviews … Bob Whitehead
http://www.digitpress.com/library/interviews/interview_bob_whitehead.html - Atari Age: Video Chess
http://www.atariage.com/software_page.html?SoftwareID=1429 - Moby Games: Video Chess
http://www.mobygames.com/game/video-chess - Wikipedia: Video Chess
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Chess - The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
http://videogamecritic.net/2600aa.htm - Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=13 - Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=290 - The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
http://videogamecritic.net/icon_ET.htm - Atari 2600 ROMs
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=2600&ItemTypeID=ROM - Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_A-E.zip - Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_F-J.zip - Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_K-P.zip - Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_Q-S.zip - Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_T-Z.zip - Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
http://retro.ign.com/articles/903/903024p1.html - Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html - Visitor Top 25 Total Downloads
http://www.atarimania.com/pgemainsoft.awp?type=G&system=2 - Atari 2600 FAQ
http://www.atariage.com/2600/faq/index.html - Atari 2600 Consoles and Clones
http://www.atariage.com/2600/archives/consoles.html - Atari 2600 Programming (odkazy)
http://www.atariage.com/2600/programming/index.html - Design case history: the Atari Video Computer System
http://www.atariage.com/2600/archives/design_case.html?SystemID=2600 - Atari 2600 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600 - Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
http://www.atariage.com/2600/archives/schematics_pal/index.html - Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
http://www.vintagegamingandmore.com/atari-2600-schematics - Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
http://www.warrenrobinett.com/adventure/index.html - Mapa hry Adventure
http://www.warrenrobinett.com/adventure/adv-map1.gif - Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
http://www.rabayjr.com/jay_miner.htm - Magnavox and the Odyssey systems
http://www.pong-story.com/odyssey_other.htm - Magnavox Odyssey First home video game console
http://www.pong-story.com/odyssey.htm - The Odyssey in France
http://www.pong-story.com/odypubfr.htm - Magnavox Odyssey at old-computers.org
http://www.old-computers.com/museum/photos.asp?t=1&c=883&st=2 - Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey_Series - MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
http://balduin.wordpress.com/2007/10/15/magnavox-odyssey-1971/ - Magnavox Odyssey FAQ
http://www.pong-story.com/o1faq.txt - Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
http://www.sinclairlair.co.uk/level9.htm - Level 9 Computing
http://en.wikipedia.org/wiki/Level9 - Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
http://sinclairzxspectrum.cz/software/recenze/worm_in_paradise.php - World of Spectrum: Jewels of Darkness
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0011293 - World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^Level+9+Computing+Ltd$&loadpics=1 - Adventure International
http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_International - Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/ - atari.fandal.cz
http://atari.fandal.cz/games.php - Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/ - Zork I (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I - Zork I Walkthrough
http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs - Zork I: The Great Underground Empire
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork1.html - Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz - Zork II (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II - Zork II: The Wizard of Frobozz
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork2.html - Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master - Zork III (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III - SAGA – Scott Adams Grand Adventure
http://www.msadams.com/index.htm - Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
http://www.thedoteaters.com/p4_stage1.php - Textovky.cz – Textovkářův ráj
http://www.textovky.cz/ - Scott Adams (game designer, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Adams_(game_designer) - Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/interviews/129/ - Scott Adams game interpreter
http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html - Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/ - BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
http://atariarchives.org/basicgames/showpage.php?page=78 - Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI - Hamurabi (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi - Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php - Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
http://198.212.189.111/ - Empire Classic (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_Classic_(computer_game) - Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
http://www.wolfpackempire.com/default.htm - FOCAL (programming language, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/FOCAL_(programming_language) - Forty Years of Lunar Lander
http://technologizer.com/2009/07/19/lunar-lander/ - Category: Timelines of video games (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Timelines_of_video_games - Dennis M. Ritchie – home page
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/index.html - Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/spacetravel.html - Yes, A video game contributed to Unix Development
http://people.fas.harvard.edu/~lib215/reference/history/spacetravel.html - Space Travel (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Travel_(video_game) - Computer and Video Game History
http://inventors.about.com/library/inventors/blcomputer_videogames.htm - OXO (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/OXO - Tennis for Two (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_for_Two - Who really invented the video game?
http://www.atarimagazines.com/cva/v1n1/inventedgames.php - The Video Game Revolution
http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolution/history/timeline.html - The First Video Game?
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.asp - První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic1.jpg - Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic2.jpg - MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
http://www.mud.co.uk/richard/mud.htm - MUD1 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/MUD1 - Text-based game (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game - Text mode games
http://www.textmodegames.com/ - Why Text-Mode Games are Cool
http://www.textmodegames.com/articles/why-text-mode-games-are-cool.html - The Dragon Ate My Homework
http://www.wired.com/wired/archive/1.03/muds.html - Hunt the Wumpus
http://en.wikipedia.org/wiki/Hunt_the_Wumpus - A Brief History of „Rogue“
http://www.wichman.org/roguehistory.html - Rogue (video game) (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_(computer_game) - Roguish Charm
http://www.1up.com/features/essential-50-rogue - Colossal Cave Adventure Map
http://www.spitenet.com/cave/ - Colossal Cave Adventure
http://www.rickadams.org/adventure/ - Here's where it all began…
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html - David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
http://www.rickadams.org/adventure/e_downloads.html - Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
http://www.rickadams.org/adventure/c_xyzzy.html - Colossal Cave Adventure jako Java Applet
http://www.astrodragon.com/zplet/advent.html - Colossal Cave Adventure
http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure - iPod Adventure Game
http://hamimiami.com/ipod/adventure/index.html