Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (10. část - herní klasiky z let 1981-1984 pro Atari 2600)

12. 1. 2012
Doba čtení: 19 minut

Sdílet

Dnes se v seriálu o historii výpočetní techniky opět budeme zabývat popisem her, které vznikly pro osmibitovou konzoli Atari 2600. Bude se jednat o hry pocházející z konce zlaté éry existence této konzole, tj. z let 1981 až 1984, jež byly uloženy na paměťových modulech s kapacitami čtyři, resp. osm kilobajtů.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (10.část – herní klasiky z let 1981–1984 na Atari 2600)

2. Battlezone

3. Berzerk

4. H.E.R.O.

5. Decathlon

6. Montezuma's Re­venge

7. Moon Patrol

8. Warlords

9. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (10.část – herní klasiky z let 1981–1984 na Atari 2600)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se již potřetí budeme věnovat stručnému popisu některých her naprogramovaných pro osmibitovou herní konzoli Atari 2600. Podobně jako v předchozích dvou částech [1] [2] si i dnes popíšeme především hry, které jsou dnes (tj. po zhruba třiceti letech – jedné generaci!) považovány za klasické zástupce her první poloviny osmdesátých let minulého století. Nutno poznamenat, že některé tituly, jež si dnes představíme, původně vznikly ve variantě pro videoautomaty a teprve poté byly s menším či větším úspěchem portovány na herní konzoli Atari 2600 (většinou došlo ke zhoršení audiovizuální stránky her, ale princip i hratelnost zůstaly zachovány).

Obrázek 1: Známá hra H.E.R.O. firmy Activision ve verzi pro herní konzoli Atari 2600.

Pro zajímavost si u některých her ukážeme jak screenshoty získané přímo na emulátoru herní konzole Atari 2600, tak i screenshoty, které byly získány na osmibitovém počítači Atari 800(130) XL(XE) (přesněji řečeno opět na jeho emulátoru). I přesto, že jak herní konzole Atari 2600, tak i osmibitové počítače Atari byly založeny na podobném typu mikroprocesoru (MOS 6507 vs. MOS 6502), existovaly velké rozdíly v grafickém i zvukovém subsystému, nehledě na mnohem větší kapacitu operační paměti v případě počítačů Atari (65536 bajtů versus 128 bajtů).

Obrázek 2: Hra Berzerk, opět ve verzi pro herní konzoli Atari 2600.

V tabulce zobrazené pod tímto odstavcem jsou vypsány názvy a základní informace o hrách, které si popíšeme v navazujících sedmi kapitolách. Povšimněte si, že všechny popisované hry jsou uloženy na paměťovém modulu s kapacitou čtyři kilobajty nebo osm kilobajtů, což již programátorům umožnilo implementovat například úvodní obrazovku, složitější herní scény atd. (u her uložených na paměťovém modulu s kapacitou dva kilobajty se většinou tyto „zbytečnosti“ nemohly z kapacitních důvodů implementovat, i když se samozřejmě najdou výjimky):

Kapitola Název hry Rok výroby Autor (producent) Velikost ROM
2 Battlezone 1983 Atari 8192 bajtů
3 Berzerk 1982 Atari 4096 bajtů
4 H.E.R.O 1984 Activision 8192 bajtů
5 Decathlon 1983 Activision 8192 bajtů
6 Montezuma's Re­venge 1984 Parker Bros 8192 bajtů
7 Moon Patrol 1983 Atari 8192 bajtů
8 Warlords 1981 Atari 4096 bajtů

Obrázek 3: Hra Berzerk ve verzi určené pro osmibitové počítače Atari.

2. Battlezone

První hrou určenou pro herní konzoli Atari 2600, s níž se dnes seznámíme, je hra Battlezone, která byla vydaná společností Atari v roce 1983. Jedná se o středně velkou hru uloženou na paměťovém modulu s kapacitou osm kilobajtů. Historie vzniku této hry je poměrně zajímavá, protože její první verze byla implementována již v roce 1980 ve formě herního videoautomatu vybaveného vektorovou obrazovkou. Vzhledem k tomu, že vektorové displeje ve většině případů nedokázaly zobrazit více barev, byly na obrazovku videoautomatu Battlezone nalepeny barevné fólie, takže se herní svět a protivníci zobrazovali zelenou barvou, zatímco ukazatel skóre a radar byly vykresleny přes červenou fólii.

Obrázek 4: Herní svět hry Battlezone.

Původní verzi Battlezone je možné považovat za simulátor tanku, přičemž pohled na herní svět byl trojrozměrný (a to i díky vektorovému displeji). Hráč mohl tankem otáčet i popojíždět a samozřejmě ovládal i střelbu na tanky protivníka. Na pozadí hry byly zobrazeny hory se sopkou a někteří hráči si mysleli, že se k sopce dá dojet a najít zde trojrozměrný model kostela (což v původní verzi ovšem nebyla pravda). Kvůli komerčnímu úspěchu tohoto videoautomatu bylo vytvořeno velké množství konverzí hry Battlezone pro různé domácí osmibitové počítače i osobní 16 a 32bitové stroje (zajímavé je, že konverze pro Atari ST z velké části emulovala mikroprocesor původního videoautomatu).

Obrázek 5: Protivník se chystá vystřelit.

Konverze pro Atari 2600 je velmi zajímavá, protože její autoři samozřejmě nemohli využít výhody vektorového displeje pro zobrazení trojrozměrného drátového modelu herního světa. Namísto toho však mohli použít – a taktéž použili – všechny vlastnosti grafického čipu TIA (změna barev jednotlivých obrazových řádků s minimem úsilí atd.), takže herní svět vypadá i na tak jednoduchém hardwaru, jakým herní konzole Atari 2600 bezpochyby je, velmi slušně, včetně dojmu skutečně trojrozměrného světa (samozřejmě musíme brát v úvahu mnohem menší nároky tehdejších hráčů, kteří museli zapojit svoji fantazii, což je ostatně jen dobře).

Obrázek 6: Tímto grafickým efektem je doprovázen zásah vlastního tanku.

3. Berzerk

Druhou hru, o níž se dnes zmíníme, pravděpodobně není nutné dlouze představovat, protože se její klony vytváří dodnes. Jedná se o hru nazvanou Berzerk, která taktéž původně vznikla jako klasická „automatovka“ a posléze byla přeprogramována snad pro všechny počítačové platformy, které byly v osmdesátých letech minulého století vybaveny grafickým displejem. V podstatě se jedná o dost depresivní hru, protože se hráčovo alter ego objeví v takřka nekonečném bludišti, z něhož není úniku a je jen otázkou času, kdy bude hráč třikrát zabit a hra skončí. Bludiště bylo rozděleno na místnosti, přičemž při přechodu z jedné místnosti do druhé se průchod uzavřel a hráč tedy nemohl hned vycouvat zpátky, ale musel se probojovat k jinému východu přes skupinu robotů.

Obrázek 7: Úvodní obrazovka hry Berzerk ve variantě pro herní konzoli Atari 2600.

Jedinou hráčovou výhodou bylo to, že roboti byli poměrně stupidní, takže mnohdy stříleli sami na sebe, nebo explodovali po dotyku stěny (stejně jako hráč, pokud nebyl dost šikovný a narazil do stěny). Po určité době nečinnosti se v herní scéně objevil „Evil Otto“ vypadající jako usmívající se obličej. Tento NPC vždy zamířil přímo k hráči a dokázal procházet stěnami. Navíc ho nebylo možné zastřelit, takže jedinou šancí bylo co nejrychleji utéct do jiné místnosti. V originální automatové verzi hry Berzerk navíc Evil Otto pronášel hlášky typu „Intruder alert!“.

Obrázek 8: Evil Otto je (dodnes) považován za jednoho z nejhorších NPC, kteří se kdy v herním průmyslu za celou dobu jeho existence objevili :-)

Verze hry Berzerk pro herní konzoli Atari 2600 byla vytvořena v roce 1982, a to opět společností Atari. Jedná se o hru uloženou na paměťovém modulu s kapacitou pouhé čtyři kilobajty, což znamenalo, že herní konzole Atari 2600 nepřehrávala syntetizovanou řeč při odchodu hráče z místnosti (mimochodem, právě z automatové verze hry Berzerk pochází hláška „Chicken, fight like a robot!“). Později, přesněji řečeno o celých dvacet let později :-), se i pro konzoli Atari 2600 objevila upravená verze hry Berzerk se zvukovým výstupem – http://www.ata­riage.com/hac­k_page.html?Sys­temID=&Softwa­reHackID=171.

Obrázek 9: Jak bylo v osmdesátých letech obvyklé, nedalo se z obalu paměťového modulu odhadnout, jak hra vypadá na skutečné televizní obrazovce.

4. H.E.R.O.

Zatímco první dvě hry popsané v předchozích kapitolách byly vydány společností Atari, je další hra dílem programátorů, kteří pracovali pro (částečně) konkurenční firmu Activision. Tato hra se jmenuje H.E.R.O. neboli Helicopter Emergency Rescue Operation. V této hře je hlavním hrdinou postavička nesoucí na zádech batoh s vrtulí, která je poměrně malá, takže postavičce nerozseká hlavu, ale kupodivu plocha jejích listů dostačuje na to, aby se postavička mohla nadnášet (nadnášecí trysky ve hrách Duke Nukem tedy nejsou v herním světě ničím novým).

Obrázek 10: První úroveň hry H.E.R.O.

Úkolem hráče bylo najít horníka, který se ztratil v podzemním dolu. Aby vše nebylo tak jednoduché a nudné, byl tvar důlních chodeb ve vyšších úrovních poměrně složitý, takže se hráči museli rozhodovat, kterou chodbou se vydají. Ve vyšších úrovních se taktéž objevovaly místnosti se zhasnutými světly, což znamenalo nutnost řízení postavičky po paměti.

Obrázek 11: Jednou z oblíbených pomůcek hrdiny jsou dynamitové nálože.

Kromě nadnášecí vrtule bylo možné na zem pokládat dynamit (bylo to jediná možnost, jak rozbít zavřené dveře) a taktéž střílet na různé protivníky – netopýry apod. Tato hra původně vznikla přímo pro herní konzoli Atari 2600 (takže se ve striktním pojetí nejedná o klasickou „automatovku“) a postupně byla předělána, podobně jako další dnes zmíněné hry, na mnoho osmibitových počítačů. I původní verze pro Atari 2600 nesla všechny známky produktů firmy Activision – barevné herní scény, plynulý pohyb hráčů i protihráčů, poměrně podrobná grafika.

Obrázek 12: Jednotlivé úrovně se od sebe odlišují mj. i barvovou paletou.

5. Decathlon

I další hra pochází z dílny společnosti Activision. Tato hra se jmenuje Decathlon a již její název napovídá, jaké téma je v tomto titulu zpracováno. Jedná se o desetiboj, v němž je úkolem hráčů získat co nejvíce bodů (sčítaných pro jednotlivé disciplíny, podobně jako v reálném sportu).

Obrázek 13: Úvodní animace ke hře Decathlon.

Tato hra je dodnes známá především z toho důvodu, že se jednalo o „lamače joysticků“, protože rychlost hráče při běhu, rozběhu (na skok) atd. byla určována frekvencí kvedlání joystickem doprava a doleva. U některých disciplín, například u skoku do dálky i do výšky, hodu koulí či hodu oštěpem, taktéž záleželo na přesném načasování celého úkonu.

Obrázek 14: Běh na 100 metrů.

Podobně jako u dalších her firmy Activision, i zde byla použita přehledná grafika a hra jako celek byla poměrně zábavná (navíc kupci vlastně dostali deset her za cenu jedné). Jedinými nudnými disciplínami byl běh na 400 metrů a nechvalně známý běh na 1500 metrů, kde se z pohledu hráče jednalo o skutečný sportovní výkon :-) Ostatně nejlepší je si celou sérii deseti disciplín vyzkoušet v emulátoru.

Obrázek 15: Hod koulí.

6. Montezuma's Re­venge

Dalším titulem, o němž se nelze nezmínit, je hra Montezuma's Re­venge, jejíž verze pro osmibitové počítače Atari je mým osobním favoritem (a možná nejlepší hrou pro tyto počítače vůbec, alespoň pokud porovnáme poměr hratelnost/velikost paměťového modulu). Jedná se vlastně o klasickou plošinovku, v níž se hráč pohybuje v aztécké pyramidě s devíti patry a 99 místnostmi.

Obrázek 16: Hra Montezuma's Revenge ve verzi pro konzoli Atari 2600.

Úkolem hráče je najít místnost s pokladem a přeskočit do další úrovně, kde se již nepatrně změní umístění některých stěn a dveří, takže se nejedná o stálé opakování stejného schématu. Navíc se v každé nové obtížnosti vždy jedno nižší patro zatmí, takže hráč buď musí najít louč nebo se pohybovat po paměti (což není až tak složité).

Obrázek 17: Hra Montezuma's Revenge ve verzi pro konzoli Atari 2600.

Varianta hry Montezuma's Re­venge určená pro herní konzoli Atari 2600 sice není graficky tak propracovaná, jako varianta pro plnohodnotné osmibitové domácí počítače, nicméně se stále jedná o velmi hratelný titul, v němž můžeme najít množství protivníků – skákající lebky, pavouky, draky atd. Mimochodem: pro osmibitové počítače Atari existuje jak oficiální varianta této hry distribuovaná na paměťových modulech o kapacitě 16kB (Preliminary Monty), tak i oficiálně nikdy nevydaná varianta obsahující vylepšenou grafiku i samotného Montezumu – tato hra však nikdy nebyla odladěna a osobně se mi ji nepodařilo dohrát (v některých místnostech se rozpadne grafika i když se hráč dostane k Montezumovi, nelze ho pravděpodobně nijak zničit).

Obrázek 18: Preliminary Monty pro osmibitové počítače Atari 800/130.

7. Moon Patrol

Šestou hrou, kterou si dnes popíšeme, je hra nazvaná Moon Patrol. Jedná se o jednu z nejznámějších „arkád“ vytvořených a masivně hraných na počátku osmdesátých let minulého století. Ve hře Moon Patrol hráč pomocí joysticku ovládal měsíční vozítko, které se bez možnosti zastavení pohybovalo směrem doprava (přesněji řečeno celý herní svět scrolloval doleva). Pohybem joysticku vpřed a vzad bylo možné alespoň částečně ovlivnit rychlost vozítka, pohybem joysticku nahoru se provedl skok (asi proto se hra odehrává na měsíci s nízkou gravitací). Na měsíčním povrchu, po němž se vozítko pohybovalo, byly rozesety různé krátery, popř. balvany, které bylo nutné přeskakovat (balvany bylo navíc možné rozstřílet, viz další odstavec).

Obrázek 19: Úvodní obrazovka hry Moon Patrol ve variantě pro herní konzoli Atari 2600.

Ovšem pouhé přeskakování překážek by pravděpodobně nebylo příliš zábavné a proto programátoři hry Moon Patrol vybavili vozítko kanónem střílejícím současně jak dopředu (vodorovné střely), tak i nahoru (svislé střely). Od druhého levelu se navíc ve hře začínali ve vzduchu objevovat různí protivníci, kteří nejenže na vozítko mohli střílet, ale navíc na měsíčním povrchu vytvářeli i nové krátery, což bylo zejména ve vyšších levelech velmi nepříjemné (délka skoku byla omezená, takže například tři krátery za sebou již většinou znamenaly ztrátu života). Hra Moon Patrol pochází z roku 1983 a jedná se o jednu z variant 2D stříleček s jednosměrně scrollujícím pozadím (hry tohoto typu ostatně vznikají dodnes).

Obrázek 20: Moon Patrol pro Atari 2600.

Verze této hry pro konzoli Atari 2600 je zajímavá především z technologického hlediska, zejména z toho důvodu, že scrolling měsíčního povrchu i hor zobrazených v pozadí byl skutečně (na dobu vzniku) plynulý a taktéž proto, že se programátorům podařilo v herním světě současně zobrazit poměrně velké množství různých objektů, ať již se jedná o vícebarevné hvězdy, tak i o protihráče a jejich střely.

Obrázek 21: Úvodní obrazovka hry Moon Patrol ve variantě pro počítače Atari 800/130.

Později byla tato hra konvertována na velké množství různých osmibitových počítačů. Na obrázcích 21 a 22 je zobrazena varianta naprogramovaná pro domácí počítače řady Atari 800 a Atari 130.

Obrázek 22: Moon Patrol pro osmibitové počítače Atari.

8. Warlords

Poslední hrou, kterou si v dnešním článku představíme, je hra nesoucí název Warlords. Jedná se o titul pocházející již z roku 1981 (současně tedy jde o nejstarší zde popisovanou hru) a jejím producentem byla společnost Atari. Tato hra se v několika ohledech odlišuje od většiny tehdejších her, protože podporovala souběžnou hru až čtyř hráčů. Každý hráč přitom používal jeden ovladač typu paddle, o jehož principu jsme se zmínili již v předcházející části tohoto seriálu. I samotný herní princip byl poněkud neobvyklý; s trochou nadsázky se snad dá přirovnat k odlišným způsobem upravené hře Pong nebo spíš k titulům Breakout či Arkanoid.

Obrázek 22: Hra Warlords pro Atari 2600.

Každý hráč totiž pomocí ovladače paddle řídil krátkou „pálku“, která se však nepohybovala pouze v jednom směru, ale po trajektorii mající tvar písmena L. Tato dráha vedla okolo „hradu“, přičemž každému hráči patřil jeden z hradů umístěných v rozích obrazovky (proto také byla umožněna hra až čtyř hráčů současně). Úkolem všech hráčů bylo odrážet míček podobným způsobem jako v již zmíněných hrách Pong, Breakout či Arkanoid. Pokud se nepodařilo míček odpálkovat, hráč sice neztratil život, ale došlo k částečnému rozboření zdí jeho hradu. Život byl ztracen až v okamžiku, kdy se míček přes rozbořenou zeď dostal až dovnitř hradu – tehdy pálka zmizela o hra pokračovala jen se třemi hráči.

Obrázek 23: Hra Warlords pro Atari 2600.

ict ve školství 24

Původní varianta této hry byla určena pro herní videoautomat, který se již na první pohled odlišoval od běžných videoautomatů a to zejména tím, že jeho obrazovka byla umístěna vodorovně a všichni čtyři hráči se tak mohli postavit okolo automatu a nikoli před ním. To je ostatně u této hry výhodnější, navíc se tím evokovala určitá podobnost s mechanickými pinbally (ve skutečnosti existovala i verze Warlords pro dva hráče využívající běžně zkonstruovaný videoautomat). Vzhledem k oblíbenosti tohoto typu her (ostatně své příznivce Warlords neztratily dodnes!) došlo nejprve ke konverzi právě pro herní konzoli Atari 2600 (kdy byla grafika i výpočet trajektorie míčku poněkud nepřesná) a poté i pro různé osmibitové počítače, u nichž již konverze většinou dopadla mnohem lépe.

Obrázek 24: Hra Warlords pro osmibitové počítače Atari 800/130.

9. Odkazy na Internetu

  1. DP Interviews … Bob Whitehead
    http://www.di­gitpress.com/li­brary/intervi­ews/interview_bob_whi­tehead.html
  2. Atari Age: Video Chess
    http://www.ata­riage.com/sof­tware_page.html?Sof­twareID=1429
  3. Moby Games: Video Chess
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/video-chess
  4. Wikipedia: Video Chess
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Vi­deo_Chess
  5. The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
    http://videoga­mecritic.net/2600a­a.htm
  6. Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
    http://classic­gaming.gamespy­.com/View.php?vi­ew=GameMuseum­.Detail&id=13
  7. Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
    http://classic­gaming.gamespy­.com/View.php?vi­ew=GameMuseum­.Detail&id=290
  8. The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
    http://videoga­mecritic.net/i­con_ET.htm
  9. Atari 2600 ROMs
    http://www.ata­riage.com/sys­tem_items.html?Sys­temID=2600&Item­TypeID=ROM
  10. Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_A-E.zip
  11. Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_F-J.zip
  12. Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_K-P.zip
  13. Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_Q-S.zip
  14. Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_T-Z.zip
  15. Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
    http://retro.ig­n.com/articles/903/903­024p1.html
  16. Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
    http://www.ata­rimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html
  17. Visitor Top 25 Total Downloads
    http://www.ata­rimania.com/pge­mainsoft.awp?ty­pe=G&system=2
  18. Atari 2600 FAQ
    http://www.ata­riage.com/2600/fa­q/index.html
  19. Atari 2600 Consoles and Clones
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/consoles­.html
  20. Atari 2600 Programming (odkazy)
    http://www.ata­riage.com/2600/pr­ogramming/index­.html
  21. Design case history: the Atari Video Computer System
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/design_ca­se.html?Syste­mID=2600
  22. Atari 2600 (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/A­tari_2600
  23. Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/schema­tics_pal/index­.html
  24. Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
    http://www.vin­tagegamingandmo­re.com/atari-2600-schematics
  25. Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
    http://www.wa­rrenrobinett.com/ad­venture/index­.html
  26. Mapa hry Adventure
    http://www.wa­rrenrobinett.com/ad­venture/adv-map1.gif
  27. Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
    http://www.ra­bayjr.com/jay_mi­ner.htm
  28. Magnavox and the Odyssey systems
    http://www.pong-story.com/odys­sey_other.htm
  29. Magnavox Odyssey First home video game console
    http://www.pong-story.com/odys­sey.htm
  30. The Odyssey in France
    http://www.pong-story.com/ody­pubfr.htm
  31. Magnavox Odyssey at old-computers.org
    http://www.old-computers.com/mu­seum/photos.as­p?t=1&c=883&st=2
  32. Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Mag­navox_Odyssey_Se­ries
  33. MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
    http://balduin­.wordpress.com/2007/10­/15/magnavox-odyssey-1971/
  34. Magnavox Odyssey FAQ
    http://www.pong-story.com/o1faq­.txt
  35. Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
    http://www.sin­clairlair.co.uk/le­vel9.htm
  36. Level 9 Computing
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Le­vel9
  37. Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
    http://sincla­irzxspectrum.cz/sof­tware/recenze/wor­m_in_paradise­.php
  38. World of Spectrum: Jewels of Darkness
    http://www.wor­ldofspectrum.or­g/infoseekid.cgi?id=0011­293
  39. World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
    http://www.wor­ldofspectrum.or­g/infoseekpub­.cgi?regexp=^Le­vel+9+Computin­g+Ltd$&loadpic­s=1
  40. Adventure International
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ad­venture_Inter­national
  41. Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/
  42. atari.fandal.cz
    http://atari.fan­dal.cz/games.php
  43. Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/dos/zork-the-great-underground-empire/review­s/reviewerId,4465/
  44. Zork I (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_I
  45. Zork I Walkthrough
    http://www.ga­mefaqs.com/pc/5644­46-zork-i/faqs
  46. Zork I: The Great Underground Empire
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/zor­k1.html
  47. Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz
  48. Zork II (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_II
  49. Zork II: The Wizard of Frobozz
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/zor­k2.html
  50. Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/zork-iii-the-dungeon-master
  51. Zork III (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_III
  52. SAGA – Scott Adams Grand Adventure
    http://www.msa­dams.com/index­.htm
  53. Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
    http://www.the­doteaters.com/p4_sta­ge1.php
  54. Textovky.cz – Textovkářův ráj
    http://www.tex­tovky.cz/
  55. Scott Adams (game designer, Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Scot­t_Adams_(game_de­signer)
  56. Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
    http://www.ad­ventureclassic­gaming.com/in­dex.php/site/in­terviews/129/
  57. Scott Adams game interpreter
    http://www.ifar­chive.org/inde­xes/if-archiveXscott-adamsXinterpre­ters.html
  58. Ohlédnutí za herní historií: Textovky
    http://www.slu­necnice.cz/ti­py/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
  59. BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
    http://atariar­chives.org/ba­sicgames/show­page.php?page=78
  60. Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
    http://www.dun­nington.u-net.com/public/ba­sicgames/HMRA­BI
  61. Hamurabi (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ha­murabi
  62. Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
    http://www.ham­murabigame.com/ham­murabi-game.php
  63. Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
    http://198.212­.189.111/
  64. Empire Classic (video game)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Em­pire_Classic_(com­puter_game)
  65. Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
    http://www.wol­fpackempire.com/de­fault.htm
  66. FOCAL (programming language, Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/FO­CAL_(programmin­g_language)
  67. Forty Years of Lunar Lander
    http://techno­logizer.com/2009/07­/19/lunar-lander/
  68. Category: Timelines of video games (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ca­tegory:Timeli­nes_of_video_ga­mes
  69. Dennis M. Ritchie – home page
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr­/index.html
  70. Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr­/spacetravel.html
  71. Yes, A video game contributed to Unix Development
    http://people­.fas.harvard.e­du/~lib215/re­ference/histo­ry/spacetravel­.html
  72. Space Travel (video game)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Spa­ce_Travel_(vi­deo_game)
  73. Computer and Video Game History
    http://inventor­s.about.com/li­brary/inventor­s/blcomputer_vi­deogames.htm
  74. OXO (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/O­XO
  75. Tennis for Two (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ten­nis_for_Two
  76. Who really invented the video game?
    http://www.ata­rimagazines.com/cva/v1n­1/inventedgames­.php
  77. The Video Game Revolution
    http://www.pbs­.org/kcts/vide­ogamerevoluti­on/history/ti­meline.html
  78. The First Video Game?
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/higinbot­ham.asp
  79. První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/images/Vi­deogameSchema­tic1.jpg
  80. Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/images/Vi­deogameSchema­tic2.jpg
  81. MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
    http://www.mud­.co.uk/richar­d/mud.htm
  82. MUD1 (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/MUD1
  83. Text-based game (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Text-based_game
  84. Text mode games
    http://www.tex­tmodegames.com/
  85. Why Text-Mode Games are Cool
    http://www.tex­tmodegames.com/ar­ticles/why-text-mode-games-are-cool.html
  86. The Dragon Ate My Homework
    http://www.wi­red.com/wired/ar­chive/1.03/mud­s.html
  87. Hunt the Wumpus
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Hun­t_the_Wumpus
  88. A Brief History of „Rogue“
    http://www.wichman­.org/roguehis­tory.html
  89. Rogue (video game) (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ro­gue_(computer_ga­me)
  90. Roguish Charm
    http://www.1up­.com/features/es­sential-50-rogue
  91. Colossal Cave Adventure Map
    http://www.spi­tenet.com/cave/
  92. Colossal Cave Adventure
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/
  93. Here's where it all began…
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/a_his­tory.html
  94. David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/e_dow­nloads.html
  95. Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/c_xyz­zy.html
  96. Colossal Cave Adventure jako Java Applet
    http://www.as­trodragon.com/zplet/ad­vent.html
  97. Colossal Cave Adventure
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Co­lossal_Cave_Ad­venture
  98. iPod Adventure Game
    http://hamimi­ami.com/ipod/ad­venture/index­.html

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.