Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (122. část – isometrické RPG na osobních počítačích)

Pavel Tišnovský

Isometrické či axonometrické promítání nebylo používáno jen u akčních či u strategických her, které jsme si stručně představili v předchozí části tohoto seriálu. Poměrně velké popularitě se totiž těšily i isometrické RPG; zajímavé přitom je, že isometrické RPG s velkou pravděpodobností zažijí svůj comeback.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (122. část – isometrické RPG na osobních počítačích)

2. Super Mario RPG

3. Wasteland – hra, která stála u vzniku herní série Fallout

4. Hry navazující na Wasteland

5. Screenshoty ze hry Wasteland

6. Herní série Fallout

7. Fallout 1

8. Herní svět hry Fallout

9. Screenshoty ze hry Fallout

10. Fallout 2

11. Screenshoty ze hry Fallout 2

12. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (122. část – isometrické RPG na osobních počítačích)

„In the old days of PC RPG gaming, spirits were brave and the stakes were high. Men were real men, women were real women, and small furry hamsters sitting in the pockets of sociopaths were real small furry hamsters sitting in the pockets of sociopaths. Most importantly though, the view was top-down and slanted at an angle – the isometric perspective. RPGs in those olden days were more strategic, and everything was available at the click of a mouse.“

Obrázek 1: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – příběh na začátku hry.

V předchozí části tohoto seriálu jsme si popsali některé známé hry pro osobní mikropočítače využívající při zobrazení herního světa isometrickou projekci. Jednalo se jak o strategické hry (Populous, Populous II) či strategické simulace (SimCity 2000, A-Train), tak i o akční hry a akční adventury (Cadaver, Syndicate, Little Big Adventure). Ovšem relativně snadné a současně i přehledné zobrazení herního světa s využitím isometrické či obecně paralelní projekce bylo použito i u některých RPG. Za zmínku stojí především herní série Fallout vycházející ze známé hry Wasteland, popř. Ultima VIII: Pagan, což je – jak již název této hry naznačuje – titul patřící do neméně známé série Ultima (předchozí díly ovšem isometrickou projekci nevyužívaly). Nesmíme ovšem zapomenout ani na open source hru Vulture's Eye vycházející ze známějšího enginu Falcon's Eye.

Obrázek 2: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.

2. Super Mario RPG

Instalatér Mario je jak ve společnosti Nintendo, tak i mezi hráči oblíbenou herní postavou, takže není divu, že se kromě platformovek začal postupně objevovat i v dalších typech her. Dokonce se stal i protagonistou skutečné (a to relativně rozsáhlé) RPG hry s dlouhým názvem Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, která byla vydána v roce 1996 a za jejímž vývojem nestál nikdo jiný než společnost Square, o níž jsme se již v tomto seriálu zmínili v souvislosti s herní sérií Final Fantasy. Příběh, který je na začátku této poměrně úspěšné hry (prodáno bylo přibližně 1,5 milionu kopií) odvyprávěn, není tak rozsáhlý a podrobný, jako je tomu v herní sérii Final Fantasy, o to zajímavější je však ztvárnění celé hry. Jak při průchodu herním světem, tak i při bojích je totiž použito isometrické zobrazení, které je pro tento typ her pravděpodobně nejvhodnější (herní svět samozřejmě scrolluje, na rozdíl od prvních her, které isometrické zobrazení používaly a kde se pouze přeskakovalo mezi jednotlivými lokacemi – viz též předchozí tři díly tohoto seriálu).

Obrázek 3: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět se zobrazuje v isometrickém pohledu.

V předchozím odstavci jsem se zmínil o systému bojů. Ty byly, jak je ostatně v mnoha RPG hrách zvykem, řešeny kolově a uzpůsobeny možnostem ovladače herní konzole SNES (zobrazovalo se on screen menu s nabídkou možných typů útoku či obrany, včetně možnosti skoku, jak se u Maria předpokládá). Na začátku hry je možné ovládat pouze Maria, ale posléze lze do party přibrat i další čtyři členy. Ovšem při začátku kolového boje se ovládají pouze tři postavy, z nichž jedna je vždy Mario. Celkově je možné říci, že se jedná o poměrně zajímavou hru, v níž není žánr RPG brán tak vážně, jako v jiných podobně zaměřených hrách (což je dobře, i když mnozí hráči preferují spíše vážně laděné RPG, v němž jde mnohdy o záchranu celého světa nebo o podobně důležitý úkol :-). Ve hře se taktéž objevují naskriptované video sekvence, opět většinou zobrazené s využitím isometrického promítání.

Obrázek 4: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – boje jsou taktéž zobrazovány v isometrickém pohledu a jsou tahové.

Obrázek 5: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – část příběhu je naskriptovaná.

Obrázek 6: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – poněkud krkolomný překlad původně japonského textu.

Obrázek 7: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět.

3. Wasteland – hra, která stála u vzniku herní série Fallout

Další hra spadající do žánru RPG, o které se v dnešním článku zmíníme, sice nepoužívá isometrickou projekci, na druhou stranu se však jedná o nepřehlédnutelného předchůdce slavné herní série Fallout popsané v navazujících kapitolách. Tato hra, kterou naprogramoval Alan Pavlish, se jmenuje Wasteland a vydána byla společnostmi InterplayElectronic Arts již v roce 1988. Zajímavé je, že Wasteland byla vydána jak pro osmibitové mikropočítače, konkrétně pro Apple II a Commodore C64 (tedy pro obě nejdéle žijící osmibitové platformy, minimálně v USA), tak i například pro šestnáctibitové mikropočítače IBM PC vybavené operačním systémem DOS. Zajímavé je, že je tato hra doposud mezi hráči oblíbená, a to i přesto, že je její grafika, využívající možnosti grafické karty EGA, již ve všech ohledech překonána – ovšem ukazuje se, že hráči u RPG vyzdvihují spíše příběh zařazený do hry, systém vývoje postav a další „netechnické“ parametry.

Obrázek 8: Screenshot z varianty hry Wasteland určené pro osmibitové mikropočítače Apple II. Povšimněte si, že některé pixely v textu mají odlišnou barvu – zde se emulátor Apple II snaží v co nejlepší míře napodobit vlastnosti (čti nedostatky) původních grafických režimů.

Děj hry Wasteland je typicky postapokalyptický a odehrává se na Zemi v relativně blízké budoucnosti (2087), konkrétně v období po třetí světové válce, která již byla – alespoň v podání této hry – nukleární a vedla tak ke zničení značné části infrastruktury; navíc jsou některé oblasti stále radioaktivní. Hráč, který po zničené Zemi provádí skupinu čtyř rangerů (hraničářů), teprve v průběhu hry celý příběh postupně odkrývá a současně i mapuje území, po němž se může relativně svobodně pohybovat. Způsob zobrazení herního světa odpovídá dobovým možnostem – celý herní svět je zobrazen z nadhledu a scrolluje po jednotlivých „dlaždicích“. Díky tomuto způsobu zobrazení je pohyb hráčem řízených postav i orientace v herním světě snadná, ostatně podobně, jako je tomu i u klasických čtverečkových dungeonů. Podobně jako v mnoha dalších hrách spadajících do kategorie RPG, i zde nalezneme systém soubojů rozdělený na jednotlivé tahy.

Obrázek 9: Úvodní obrazovka hry Wasteland spuštěné na počítači IBM PC vybaveného grafickou kartou CGA.

4. Hry navazující na Wasteland

Podobně, jako je tomu u většiny dalších RPG, i ve hře Wasteland byl použit systém postupného vylepšování vlastností a schopností postav, který byl do takové míry (v roce 1988) originální, že ovlivnil i vývoj mnoha dalších RPG. Vlastnosti postav ovlivňovaly nejenom průběh bojů, ale i další možnosti, které hra nabízela – plavání apod. Velmi důležitou vlastností hry Wasteland, která byla v roce 1988 poměrně unikátní, byl koncept „persistentního světa“, díky němuž se při uložení hry ukládaly nejenom parametry postav, ale i stav celého herního světa (předměty, NPC apod.). Tato vlastnost je o to zajímavější, že mnoho počítačů, na nichž hra běžela, nebylo vybaveno pevným diskem, což znamenalo určité obtíže při kopírování uložených her na diskety.

Obrázek 10: Úvodní obrazovka hry Wasteland spuštěné na počítači IBM PC vybaveného grafickou kartou EGA. Tato verze Wastelandu byla po grafické stránce nejpropracovanější.

Hra Wasteland byla po komerční stránce velmi úspěšná a dokonce získala titul nejlepší adventure hry za rok 1988, takže se všeobecně očekávalo, že brzy bude vydáno její pokračování. Jednou z her, která původně měla na Wasteland navázat, byla hra Fountain of Dreams z roku 1990, ve skutečnosti se však o přímé pokračování nejedná, i když zde byl použit podobný herní engine a opět se jedná o postapokalyptickou hru odehrávající se na Floridě v období po nukleárním útoku (navíc se na vývoji této hry ani nepodílel původní tým vývojářů a grafiků).

Obrázek 11: Celá hra (EGA verze) má po instalaci na pevný disk necelý jeden megabajt a přitom obsahuje rozsáhlý a propracovaný herní svět.

Další navazující hrou se měl stát titul Meantime, který však nakonec nebyl vydán, a to mj. i z toho důvodu, že jeho vydavatel předpokládal, že hra s EGA grafikou bude v roce 1992 považována za technologicky zastaralou, zejména v porovnání s dalšími herními tituly patřícími do žánru RPG. Dalším nástupcem, tentokrát již velmi úspěšným, se stala herní série Fallout (1997), o níž se zmíníme v dalších kapitolách. V současnosti se navíc pracuje na vývoji oficiálního pokračování Wastelandu; na vývoji se podílí firmy inXile EntertainmentObsidian Entertainment.

5. Screenshoty ze hry Wasteland

Následující screenshoty pocházejí z varianty hry Wasteland vydané pro počítače IBM PC, které byly vybavené grafickou kartou EGA a operačním systémem DOS. Ze všech čtyř původních variant hry (Apple II, Commodore C64, IBM PC + CGA, IBM PC + EGA) má tato verze nejlepší grafiku, ovšem po zvukové stránce vyniká verze naprogramovaná pro osmibitové mikropočítače Commodore C64.

Obrázek 12: Výběr postav na hraničářské základně.

Obrázek 13: Statistika vybrané postavy.

Obrázek 14: Začátek hry.

Obrázek 15: Nepodařilo se projít přes území zasažené radioaktivitou.

Obrázek 16: Některé části zničené Země kupodivu vzkvétají.

Obrázek 17: Návštěva obchodu.

Obrázek 18: Osídlená vesnice.

Obrázek 19: Srovnej ze screenshotem číslo 8!

Obrázek 20: Hell Razor je i přes své jméno stále zelenáčem.

6. Herní série Fallout

Na výše zmíněnou hru Wasteland navázala o téměř deset let (!) později hra Fallout, která byla vydána v roce 1997. Tato hra již využívala odlišný způsob zobrazení než původní Wasteland – je zde použita obecná paralelní (tj. bezperspektivní) projekce, díky níž je zobrazený herní svět přehledný a přitom hra pro své spuštění nevyžadovala příliš výkonný počítač ani grafický akcelerátor (viz též vysvětlení různých typů paralelní projekce). Již při pohledu na screenshoty je patrné, jaká vylepšení ve vývoji her nastala mezi lety 1988 a 1997 – ve hře Fallout je použit grafický režim s rozlišením 640×480 pixelů a 256 barvami, zatímco Wasteland používal grafický režim s rozlišením 320×200 pixelů (téměř pětkrát méně) s pouhými šestnácti barvami. Verze Wastelandu pro Apple II, Commodore C64 a IBM PC + CGA měla ještě další omezení.

Obrázek 21: Speciální charakteristika vybrané postavy (tzv. Perka) + názorné vysvětlení vybrané charakteristiky.

V následující tabulce je vypsána šestice her ze série Fallout, která tvoří hlavní dějovou linii:

Rok vydání Název hry
1997 Fallout
1998 Fallout 2
2001 Fallout Tactics: Brotherhood of Steel
2004 Fallout: Brotherhood of Steel
2008 Fallout 3
2010 Fallout: New Vegas

Obrázek 22: Paralelní (nikoli však čistě isometrická) projekce použitá při zobrazení herního světa.

7. Fallout 1

Hra Fallout (výraz pro radioaktivní spad) byla vyvinuta ve druhé polovině devadesátých let minulého století a vydána byla v roce 1997. Jednalo se o jednu z nejúspěšnějších a nejpopulárnějších her typu RPG; vydání Falloutu mělo velký vliv na celý další vývoj tohoto žánru a dodnes můžeme na světě najít mnoho hráčů, kteří původní Fallout hrají, zkouší různé alternativní konce hry apod. O Falloutu se v tomto článku zmiňuji mj. i kvůli použitému způsobu zobrazení herního světa – jak je ze screenshotů patrné, byla zde použita axonometrická (ne však čistě isometrická) projekce kombinovaná s algoritmem pro řízení viditelnosti zdí a stropů ve chvíli, kdy se za zdí či pod stropem nachází postava ovládaná hráčem. Vykreslovací engine hry ovšem hráčům nabízel i další vychytávky, například pohyb ve tmě s výpočtem osvětlení.

Obrázek 23: Axonometrická projekce použitá ve hře Fallout.

První díl série Fallout se odehrává, podobně jako je tomu u hry Wasteland, v postapokalyptické budoucnosti, konkrétně v roce 2157. Dějiny se však ve světě Falloutu vyvíjely poněkud odlišně od reálných dějin; například se zdá, že po druhé světové válce nebyl vynalezen tranzistor, takže celé odvětví elektroniky bylo založeno na elektronkách (po nukleární katastrofě se však mohlo paradoxně jednat o výhodu). Hlavním hrdinou hry je obyvatel atomového bunkru (Vault číslo 13). V něm lidé žili po několik generací izolovaní od zbytku světa, ovšem situace se radikálně změnila ve chvíli, kdy došlo k poruše čipu pro čištění vody. Bez tohoto zařízení nemohou obyvatelé bunkru přežít déle než 150 dní, proto je hrdina vybaven nejnutnějším vybavením a propuštěn do okolního světa – Pustiny – aby zde nějakým způsobem získal nový čip.

Obrázek 24: Vývoj hry závisí i od toho, jakým způsobem hrdina povede dialogy (povšimněte si, že celé zařízení je založeno nikoli na polovodičových tranzistorech, ale na elektronkách).

8. Herní svět hry Fallout

Jedním z důvodů velké obliby hry Fallout mezi hráči byl i rozsáhlý a komplexní herní svět se svou vlastní mytologií, kterou hráč může postupně objevovat. Podobně jako v případě hry Wasteland je herní svět do značné míry otevřený a ponechává hráči velkou svobodu pohybu i rozhodování, jakým způsobem se mají jednotlivé úkoly vyřešit (a zda se vůbec musí vyřešit). Samotný herní příběh se taktéž poněkud zamotává, protože jakmile hráč dopraví do svého atomového krytu čip pro řízení čištění vody, není hra ukončena (jak by možná někdo očekával), ale hráč dostane další úkol – najít a eliminovat tzv. Vůdce, který disponuje nebezpečnou technologií pocházející ještě z doby před nukleární katastrofou. Hra končí ve chvíli eliminace tohoto vůdce a vyhoštění hrdiny ze svého domovského atomového krytu (aneb každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán).

Obrázek 25: Obchodování pomocí systému „drag and drop“.

9. Screenshoty ze hry Fallout

Všechny screenshoty ze hry FalloutFallout 2 pro účely tohoto článku vytvořil Jaromír Hradílek, kterému tímto moc děkuji!

Obrázek 26: Zobrazení NPC v herním světě.

Obrázek 27: Radškorpióni jsou milá zvířátka.

Obrázek 28: V každé skutečné hře se musí nacházet i WC.

Obrázek 29: Ukázka algoritmu pro řízení viditelnosti stěn.

Obrázek 30: Souboj.

Obrázek 31: Po zabití NPC lze získat jejich vybavení.

Obrázek 32: Malé nedorozumění…

Obrázek 33: I takto se žije v roce 2157.

Obrázek 34: Nový quest?

Obrázek 35: Ukázka automappingu.

10. Fallout 2

Druhý díl série Fallout byl vydán v roce 1998 a odehrává se přibližně osmdesát let po příběhu (do)hraném v díle prvním. Hlavní hrdina zde má za úkol získat předválečnou technologii, která má – alespoň podle tradovaných příběhů – pomoci oživit dosti neúrodné a vyschlé území. Oproti prvnímu dílu došlo k několika drobným vylepšením herního enginu, rozšířil se ale samotný herní svět (je přibližně čtyřikrát rozsáhlejší), zbraně, brnění, mytologie, způsob komunikace se spolubojovníky apod. Hráč si může vybrat, za jakou postavu může hrát, což ovlivní další vývoj některých misí. Reakce hráčů na tento díl se lišily – někteří považují Fallout 2 za nejlepší díl celé série, další spíše zastávají názor, že se jedná o jakýsi datadisk k původnímu Falloutu, který však po technické stránce nepřinesl žádné zásadní novinky (což však v tomto případě nemusí být na škodu).

Obrázek 36: Nové lokace ve Falloutu 2.

Při popisu herní série Fallout stojí za zmínku i Fallout 1.5: Resurrection, což je modifikace hry Fallout, která byla vytvořena čtyřmi fanoušky původní hry (všichni pochází z ČR). Tato modifikace nabízí unikátní herní příběh (odehrává se v čase mezi Falloutem I a Falloutem II) i lokace. Další informace o tomto unikátním počinu naleznete na stránce http://resurrection.cz/.

Obrázek 37: Zvýraznění NPC vede ke zpřehlednění celé scény.

11. Screenshoty ze hry Fallout 2

Ze screenshotů hry Fallout 2 je patrné, jaký obrovský pokrok se v oblasti isometrických her odehrál mezi hrami Ant Attack/Knight Lore a herní sérií Fallout:

Obrázek 38.

Obrázek 39.

Obrázek 40.

Obrázek 41.

Obrázek 42.

Obrázek 43.

Obrázek 44.

Obrázek 45.

Obrázek 46.

Obrázek 47.

Obrázek 48.

Obrázek 49.

Obrázek 50.

12. Odkazy na Internetu

  1. The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223a/barton01­.shtml
  2. The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223b/barton_pfv­.htm
  3. Wasteland
    http://www.mobygames.com/ga­me/wasteland
  4. Wasteland
    http://www.gamefaqs.com/pc/564602-wasteland
  5. Wasteland
    http://www.moddb.com/games/wasteland
  6. The Year Isometric RPGs Returned
    http://www.strategyinformer­.com/editorials/21612/the-year-isometric-rpgs-returned
  7. Daimonin
    http://www.daimonin.org/
  8. Ultima VIII Pagan
    http://tcrf.net/Ultima_VIII:_Pagan
  9. Project Eternity
    https://www.kickstarter.com/pro­jects/obsidian/project-eternity
  10. Populous to The Sims: a history of playing god
    http://www.techradar.com/new­s/gaming/populous-to-the-sims-a-history-of-playing-god-533742
  11. Populous series (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game-group/populous-series
  12. Powermonger (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/ga­me/powermonger
  13. PowerMonger (Moby Games – Review)
    http://www.mobygames.com/ga­me/dos/powermonger/review­s/reviewerId,474/
  14. Powermonger (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Powermonger
  15. Populous II: Trials of the Olympian Gods (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Populous_II:_Trials_of_the_O­lympian_Gods
  16. Bullfrog Productions (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bullfrog_Productions
  17. Relentless: Twinsen's Adventure
    http://www.mobygames.com/ga­me/relentless-twinsens-adventure
  18. Little Big Adventure
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Little_Big_Adventure
  19. Little Big Adventure Demo
    http://www.magicball.net/dow­nloads/demos/little_big_ad­venture1_demo
  20. Cadaver (story + manual)
    http://www.lemonamiga.com/ga­mes/docs.php?id=272
  21. Cadaver (oficiální stránky)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/cadaver.htm
  22. Cadaver
    http://theodor.lauppert.ws/ga­mes/cadaver.htm
  23. Cadaver (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Cadaver_(video_game)
  24. Isometric RPGs
    http://theodor.lauppert.ws/games/rpg-iso.htm
  25. Marble Madness
    http://bodenstandig.de/mar­ble/conv.htm
  26. Marble Madness (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0003032
  27. Mark Cerny
    http://www.mobygames.com/de­veloper/sheet/view/develo­perId,18633/
  28. Gyroscope
    http://www.ysrnry.co.uk/ar­ticles/gyroscope.htm
  29. Gyroscope (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002196
  30. Gyroscope II (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002197
  31. Quazatron (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0003972
  32. Magnetron (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002986
  33. Alien Highway
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000151
  34. Highway Encounter
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002323
  35. Isometric Games – Full Listing
    http://www.retrovideogamer­.co.uk/index.php?topic=140­.0
  36. Amaurote
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1345
  37. Flop and Flop
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1911
  38. Head over Heels (Atari)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2060
  39. Airball
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1342
  40. Flip and Flop
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http%3A//www.lemon64­.com/games/details.php%3FID%3D943
  41. Flip and Flop
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Flip_%26_Flop
  42. Head over Heels
    http://retrospec.sgn.net/games/hoh/
  43. Head over Heels
    http://hol.abime.net/677
  44. Head over Heels
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002259
  45. Hlípa
    http://pmd85.djb-studios.com/wiki/Hlípa
  46. Video s řešením hry Hlípa
    http://pmd85.djb-studios.com/w/media/hlipa-riesenie.avi
  47. Filmation (game engine)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Filmation_engine
  48. Stránky věnované herní legendě Knight Lore
    http://knightlore.sweb.cz/
  49. Knight Lore
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009366
  50. Knight Lore
    http://www.spectrumabandon­ware.com/en/gameitems/knig­ht-lore/58
  51. Knight Lore
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Knight_Lore
  52. Strategy wiki: Knight Lore
    http://strategywiki.org/wi­ki/Knight_Lore
  53. Alien 8
    http://en.wikipedia.org/wiki/Alien8
  54. Alien 8
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009302
  55. Pentagram (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Pentagram_(video_game)
  56. Pentagram
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009389
  57. Nightshade
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Nightshade_(1985_video_ga­me)
  58. Sabre Wulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sabre_Wulf
  59. Spindizzy
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Spindizzy_(video_game)
  60. Spindizzy Worlds
    http://www.gamefaqs.com/snes/588687-spindizzy-worlds/data
  61. Underwurlde
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Underwurlde
  62. Boulder Dash
    http://www.firststarsoftwa­re.com/boulderdash.htm
  63. Arno's Boulder Dash Fansite
    http://www.boulder-dash.nl/
  64. Pinball Construction Set
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Pinball_Construction_Set
  65. Isometric projection
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Isometric_projection
  66. Oblique projection
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Oblique_projection
  67. Seriál o programovacím jazyku Lua (root.cz):
    http://www.root.cz/serialy/pro­gramovaci-jazyk-lua/
  68. Domovská stránka systému LÖVE
    http://love2d.org/
  69. Domovská stránka programovacího jazyka Lua
    http://www.lua.org/
  70. Web o Lieru, Gusanos, GeneRally, Atari atd.
    http://karelik.wz.cz/
  71. Web o Lieru, Gusanos
    http://karelik.wz.cz/gusanos.php
  72. GUSANOS
    http://gusanos.sourceforge.net/
  73. GUSANOS Download
    http://sourceforge.net/pro­jects/gusanos/
  74. Lua
    http://www.linuxexpres.cz/praxe/lua
  75. Lua
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Lua
  76. Lua (programming language)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Lua_(programming_langu­age)
  77. The Lua Programming Language
    http://www.tiobe.com/index­.php/paperinfo/tpci/Lua.html
  78. Lua Programming Gems
    http://www.lua.org/gems/
  79. LuaForge
    http://luaforge.net/
  80. Forge project tree
    http://luaforge.net/softwa­remap/trove_list.php
  81. gamedev.net: Lua
    http://www.gamedev.net/re­ference/programming/featu­res/lua/
  82. Category:Lua-scripted games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Category:Lua-scripted_games
  83. Category:Lua-scriptable games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Category:Lua-scriptable_games
  84. BZFlag
    http://en.wikipedia.org/wiki/BZFlag
  85. BZFlag.org
    http://bzflag.org/
  86. GrimE
    http://en.wikipedia.org/wiki/GrimE
  87. Grim Fandango
    http://www.mobygames.com/game/grim-fandango
  88. Escape from Monkey Island
    http://www.mobygames.com/game/escape-from-monkey-island
  89. Angband na rephial.org
    http://rephial.org/
  90. Angband.oook.cz
    http://angband.oook.cz/
  91. Angband – stránka s možností downloadu hry
    http://angband.oook.cz/download.php
  92. Angband a její klony (varianty)
    http://angband.oook.cz/variants.php
  93. Další seznam klonů hry Angband (podrobnější)
    http://roguebasin.rogueli­kedevelopment.org/index.php?ti­tle=List_of_Angband_varian­ts
  94. Angband (pevnost ve Středozemi)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Angband
  95. Angband (hra)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Angband_(video_game)
  96. Adventure International
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Adventure_International
  97. Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
    http://www.csd.uwo.ca/Infocom/
  98. Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/
  99. Zork I (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I
  100. Zork I Walkthrough
    http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs
  101. Zork I: The Great Underground Empire
    http://www.csd.uwo.ca/Info­com/zork1.html
  102. Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz
  103. Zork II (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II
  104. Zork II: The Wizard of Frobozz
    http://www.csd.uwo.ca/Info­com/zork2.html
  105. Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master
  106. Zork III (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III
  107. SAGA – Scott Adams Grand Adventure
    http://www.msadams.com/index.htm
  108. Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
    http://www.thedoteaters.com/p4_sta­ge1.php
  109. Textovky.cz – Textovkářův ráj
    http://www.textovky.cz/
  110. Scott Adams (game designer, Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Scott_Adams_(game_desig­ner)
  111. Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
    http://www.adventureclassic­gaming.com/index.php/site/in­terviews/129/
  112. Scott Adams game interpreter
    http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html
  113. Ohlédnutí za herní historií: Textovky
    http://www.slunecnice.cz/ti­py/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
  114. Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
    http://www.sinclairlair.co­.uk/level9.htm
  115. Level 9 Computing
    http://en.wikipedia.org/wiki/Level9
  116. Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
    http://sinclairzxspectrum­.cz/software/recenze/worm_in_pa­radise.php
  117. World of Spectrum: Jewels of Darkness
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0011293
  118. World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekpub.cgi?regex­p=^Level+9+Computing+Ltd$&lo­adpics=1
  119. BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
    http://atariarchives.org/ba­sicgames/showpage.php?page=78
  120. Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
    http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI
  121. Hamurabi (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi
Našli jste v článku chybu?

3. 4. 2014 19:21

atarist (neregistrovaný)

Spoiler na patnáct let starou hru je trošku oxymoron že? :-)

3. 4. 2014 7:36

Nojo F3 vzniklo v době, kdy se vše ještě tlačilo do 3D a do těch nejvýkonnějších mašin (Oblivion atd.), teď se to zase podle mě hodně otočilo s nástupem tabletů, uvidíme :-)

Ale máš naprostou pravdu v tom, že ta hra je sice postavena na stejném světě, ale je jiná, což asi původním hráčům nevyhovuje a naopak hráčům FPS ano (F3 je komerčně úspěšný, nakolik se ale hráčská základna překrývá s hráči Wastelandu/F1/F2 těžko říct).

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

DigiZone.cz: „Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

„Black Friday 2016“: závěrečné zhodnocení

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: 1. den EET? Problémy s pokladnami

1. den EET? Problémy s pokladnami

Vitalia.cz: Taky věříte na pravidlo 5 sekund?

Taky věříte na pravidlo 5 sekund?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: „Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

„Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET