Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (163. část – plošinovky v první polovině devadesátých let minulého století)

Pavel Tišnovský 3. 3. 2015

První polovinu devadesátých let lze stále ještě považovat za zlatou éru klasických plošinovek, protože právě v této době vzniklo mnoho známých a úspěšných titulů. Dnes si popíšeme například hry Gods, Prehistorik, Alien Carnage, Jill of the Jungle či Aladdin, ovšem nezapomeneme ani na slavný Shadow of the Beast.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (163. část – plošinovky v první polovině devadesátých let minulého století)

2. Shadow of the Beast

3. Gods

4. Prehistorik

5. Prehistorik II

6. Jill of the Jungle

7. Alien Carnage (Halloween Harry)

8. Aladdin

9. Obsah následující části seriálu

10. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (163. část – plošinovky v první polovině devadesátých let minulého století)

I v první polovině devadesátých let minulého století vzniklo poměrně velké množství klasických dvourozměrných plošinovek, popř. her, u nichž byl koncept plošinovek nějakým způsobem využit a dále rozšířen. Příkladem téměř klasického typu plošinovky pocházející z tohoto období je například hra Prehistorik (viz čtvrtoupátou kapitolu popisující první a druhý díl) či Duke Nukem. Z titulů, v nichž byl naopak koncept plošinovek využit poněkud netradičním způsobem, můžeme jmenovat především slavnou hru Another World popsanou v následující části tohoto seriálu. V této době je však již patrný odklon k odlišným typům her, protože se ve větší míře začaly prosazovat trojrozměrné střílečky v čele se hrami Wolfenstein 3D, Blake Stone, Doom a později taktéž The Terminator: Future Shock. To je však již dosti rozsáhlé téma, které bude rozvinuto v jiné části tohoto seriálu.

Obrázek 1: Úvodní obrázek známé plošinovky Duke Nukem. Povšimněte si především použití grafického režimu kompatibilního s grafickou kartou EGA, což limitovalo celkový počet současně zobrazitelných barev na šestnáct.

V následující tabulce jsou vypsány všechny hry pocházející (až na jednu výjimku) z první poloviny devadesátých let minulého století, jimiž se v dnešním článku budeme podrobněji zabývat:

# Hra Rok vzniku
1 Shadow of the Beast 1989
2 Gods 1991
3 Prehistorik 1991
4 Prehistorik II 1993
5 Jill of the Jungle 1991
6 Alien Carnage 1993
7 Aladdin 1994

Obrázek 2: Intro ke hře Duke Nukem II. Jak je patrné, trpí hlavní hrdina přílišnou skromností…

2. Shadow of the Beast

První hra, kterou si dnes představíme, znamenala určitý předěl mezi staršími klasickými plošinovkami a plošinovkami modernějšími: v roce 1989 byla vydána v mnoha ohledech přelomová plošinovka nazvaná Shadow of the Beast. Tato hra, za jejím vývojem stála firma Reflections Inc. a za distribucí pak známá společnost Psygnosis, byla původně vyvinuta pro slavné osobní mikropočítače Commodore Amiga, později však byla s větší či (většinou) menší mírou zachování autentičnosti portována i na mnoho dalších typů mikropočítačů, například na Atari ST, Atari Lynx (mimochodem velmi podařená konverze), Commodore C64, ZX Spectrum, Sega Master System (SMS), Sega Mega Drive či Super NES. Originální verze hry Shadow of the Beast naprogramovaná pro Amigy využívala většinu možností nabízených zvukovým i grafickým subsystémem těchto mikropočítačů. V případě hudby byly použity kvalitní samply (autorem hudby je David Whittaker, který vytvořil melodie i pro mnoho dalších her, a to nejenom pro Amigu) a u grafiky se jednalo o rozdělení celého „framebufferu“ na bitové roviny. Navíc v této hře můžeme najít i několik dalších grafických triků, které byly později napodobovány i v dalších hrách.

Obrázek 3: Úvodní obrazovka hry Shadow of the Beast (původní verze pro Amigu).

Již při pohledu na screenshoty použité v této kapitole je patrné, že je zde použito většího počtu barev než standardních 32 či dokonce 16 (omezení původního čipsetu Amigy). V Shadow of the Beast totiž byly použity i sprity a navíc se barvová paleta na některých obrazových řádcích měnila, takže bylo možné poměrně snadno vytvářet například vícebarevnou oblohu, text s gradientními přechody atd. (ostatně tento trik byl v době vzniku této hry již důvěrně známý a praktikovaný již na některých osmibitových mikropočítačích). Ovšem pravděpodobně největší dojem ve hráčích vyvolal systém takzvaného paralaxního scrollingu, protože celý herní svět nejenom plynule scrolloval (a to jak horizontálně, tak i vertikálně), ale ještě se vzdálenější objekty posouvaly pomaleji, než objekty v popředí, čímž se poměrně jednoduše navozoval dojem třetího rozměru a perspektivy (nehledě na samostatně se pohybující oblaka či vzducholoď, což už jsou grafické „frajeřinky“, na nichž se vyřádil programátor s grafikem).

Obrázek 4: Logo distributora hry Shadow of the Beast, na pozadí je zobrazeno prostředí prvního (nadzemního) levelu.

Kromě technického zpracování hra Shadow of the Beast mnoho hráčů zaujala i svou atmosférou, což je zásluha jak grafika (tím byl v případě obalu a statických obrázků Roger Dean), tak i tvůrce hudby, jímž je již výše zmíněný David Whittaker. Po herní stránce se jedná o poměrně rozsáhlou plošinovku, ovšem doplněnou různými relativně složitými úkoly (právě složitost hry byla snad jediným zdrojem kritiky – já jsem se po letech při vytváření screenshotů dostal jen do druhé úrovně, ale pro Shadow of the Beast existovaly i trainery pro ty, co toužili projít všemi levely za jakoukoli cenu :-). Díky velkému úspěchu Shadow of the Beast na počítačích Amiga došlo později ke konverzím i na další platformy, ale osobně se mi zdá amigácká verze stále nejlépe zpracovaná, zejména díky způsobu využití grafického i zvukového subsystému Amigy. Nezapomeňme, že se jednalo o hru z roku 1989, kdy byly hlavním paměťovým médiem na osobních počítačích stále diskety – Shadow of the Beast byl uložen na pouhých dvou disketách s kapacitou 880 kB (dnes jen samotné herní enginy potřebují řádově vyšší diskovou kapacitu, nehledě na doplňkové skripty a vlastní data hry).

Obrázek 5: Logo výrobce hry Shadow of the Beast, na pozadí opět můžeme vidět prostředí prvního levelu.

Užitečné odkazy na Youtube:

  1. Shadow of the Beast na Amize (video, 1/3 z celé hry)
  2. Shadow of the Beast na ZX Spectru (video)
  3. Shadow of the Beast na Atari Lynx (video)

Obrázek 6: Shadow of the Beast – intro.

Obrázek 7: Shadow of the Beast – první (nadzemní) úroveň.

Obrázek 8: Shadow of the Beast – první (nadzemní) úroveň.

Obrázek 9: Shadow of the Beast – nepřátelé jsou většinou vykresleni s využitím spritů (nepřítel na obrázku má sedm barev).

Obrázek 10: Shadow of the Beast – vstup do podzemních pater.

Obrázek 11: Shadow of the Beast – podzemní patra.

Obrázek 12: Shadow of the Beast – konec hry.

3. Gods

Druhou významnou hrou pocházející z počátku devadesátých let minulého století je plošinovka kombinovaná s akční adventurou, která se jmenuje jednoduše Gods. Za vývojem této hry, která vyšla již v roce 1991, stála společnost Bitmap Brothers, což je ostatně patrné i při pohledu na screenshoty zobrazené pod tímto odstavcem – grafická stránka Gods totiž nese známky grafického stylu využitého i v mnoha dalších hrách od Bitmap Brothers (jemný ručně laděný dithering, množství odlesků atd.), což jsme si již ostatně řekli u popisu her Xenon II: The Megablast, Cadaver či Speedball. Vraťme se však k titulu Gods, kde se kromě akční části musí řešit i různé úkoly a celá hra je ztížena tím, že hráč může v jeden okamžik nést pouze tři předměty, což znamená, že některé části levelů je nutné projít vícekrát a je nutné se zamyslet nad tím, které předměty se mohou hodit ihned a které naopak až v pozdějších fázích hry.

Obrázek 13: Gods ve variantě pro Amigu – nahrávání.

Poměrně kvalitně byla řešena i umělá inteligence protivníků, kteří se například dokázali přizpůsobit schopnostem hráče v daný okamžik. Původní varianta Gods vznikla pro oblíbené osobní mikropočítače AmigaAtari ST, hra však byla později portována i na další typy počítačů (včetně IBM PC s DOSem) a herních konzolí (Sega Mega Driver, Super NES). Jednalo se o jeden z dalších velkých úspěchů vývojářů Bitmap Brothers, protože se hra Gods umístila na předních místech v žebříčku akčních her, a to jak za rok 1991, tak i za rok 1992 (mj. i kvůli pozdějšímu vydání této hry na herní konzole).

Obrázek 14: Gods ve variantě pro Amigu – úvodní obrazovka.

Obrázek 15: Gods pro Amigu – první úroveň s grafikou typickou pro Bitmap Brothers.

Obrázek 16: Gods pro Amigu – další snímky z první úrovně.

Obrázek 17: Gods pro Amigu – další snímky z první úrovně.

Obrázek 18: Gods pro Amigu – další snímky z první úrovně.

Obrázek 19: Gods pro Amigu – další snímky z první úrovně.

Obrázek 20: Gods pro Amigu – další snímky z první úrovně.

Obrázek 21: Gods pro Amigu – konec hry.

4. Prehistorik

Třetí hrou, se kterou se v dnešním článku seznámíme, je známá plošinovka nazvaná Prehistorik. Tato hra byla francouzskou společností Titus Interactive vydána v roce 1991, a to pro osobní mikropočítače Amiga, Atari ST i PC s DOSem. Hlavním hrdinou Prehistorika je věčně hladový neandrtálec, který se – ozbrojen svým oblíbeným kyjem – vydává na lov nějaké potravy. Cestou po herním světě (který na obrazovce plynule scrolluje) potkává množství protivníků, především různé dinosaury (to, že se zde míchají různá prehistorická období, je u tohoto typu her obvyklé), které může buď zabít nebo jim utéci. Kromě několika hádanek, které na hlavního hrdinu čekají, je možné vstupovat i do jeskyní, v nichž lze nalézt kýženou potravu a někdy i další potřebné předměty. Celkem je nutné projít sedmi levely a potkat se s několika bossy (ti se nachází na konci každého sudého levelu). Po zvukové a především po grafické stránce (komixový styl grafiky) se jedná o kvalitní hru, která v dobových recenzích získala většinou nadprůměrné hodnocení.

Obrázek 22: Prehistorik pro DOS – úvodní obrazovka využívající grafický režim karty VGA s rozlišením 320×200 pixelů s 256 barvami. V roce 1991 se již tento grafický režim začal ve hrách využívat skutečně masivně.

Obrázek 23: Prehistorik pro DOS – grafika celé hry využívá komixový styl.

Obrázek 24: Prehistorik pro DOS – začátek prvního levelu.

Obrázek 25: Prehistorik pro DOS – nitro jeskyně, kde lze najít potravu a další užitečné předměty.

Obrázek 26: Prehistorik pro DOS – setkání s protivníkem; obtížným červeným minidinosaurem.

Obrázek 27: Prehistorik pro DOS – ve hře se objevují klasické plošinovkové úkoly, zde přeskakovačka.

Obrázek 28: Prehistorik pro DOS – jedním typem užitečných předmětů nutných pro dokončení některých částí levelů jsou tyto balonky.

5. Prehistorik II

Neandrtálci popř. pralidé se v počítačových hrách objevují poměrně často a zajímavé je, že tyto hry bývají většinou laděny do humorného stylu. Připomeňme si například známou skoro-plošinovku BC's Quest for Tires, titul Ugh!, populární BC Racers či poněkud neprávem opomíjenou logicko-akční hru Humans. Hra Prehistorik popsaná v předchozí kapitole se v roce 1993 dočkala svého druhého dílu nazvaného jednoduše Prehistorik 2. Opět byla použita podobná komixově laděná grafika, v níž má hlavní hrdina procházet prehistorickým světem, sbírat zde různé předměty (diamanty atd.), jídlo a naopak se bránit před nepřáteli a několika bossy. Vylepšeny byly – kromě stále plynulého scrollingu – především animace, postavička hráče se například po dlouhém běhu zadýchává atd. (naproti tomu u dále popsaných dvou sharewarových her jsou především animace zjednodušeny). Herní svět je v Prehistorikovi 2 poněkud rozsáhlejší, než v prvním dílu, obsahuje totiž deset základních levelů a navíc ještě tři bonusové levely.

Obrázek 29: Prehistorik 2 pro DOS – loading screen přidaný crackery (zajímavé je, že se takto „upravená“ hra objevila i na komerčně prodávaných discích).

Obrázek 30: Prehistorik 2 pro DOS – v emulátoru se mi objevilo toto pěkné oznámení.

Obrázek 31: Prehistorik 2 pro DOS – úvodní obrazovka s pěknou ručně kreslenou grafikou.

Obrázek 32: Prehistorik 2 pro DOS – hlavní menu hry.

Obrázek 33: Prehistorik 2 pro DOS – představení jednotlivých levelů.

Obrázek 34: Prehistorik 2 pro DOS – začátek prvního levelu.

Obrázek 35: Prehistorik 2 pro DOS – další část prvního levelu (proč je hlavní hrdina pořád tak vysmátý? ;-).

Obrázek 36: Prehistorik 2 pro DOS – užitečné předměty jsou v této jeskyni hlídány pavouky.

Obrázek 37: Prehistorik 2 pro DOS – klasická přeskakovačka známá z mnoha dalších plošinovek.

6. Jill of the Jungle

Zatímco některé plošinovky popsané v předchozích kapitolách, především Shadow of the BeastGods, lze považovat za dobové „áčkové tituly“, vzniklo v devadesátých letech samozřejmě i mnoho plošinovek, které si nedělaly ambice být nejlépe oceňovanými hrami roku, spíše se dbalo na rychlý a levný vývoj. Některé z těchto her byly vydávány formou shareware, objevovaly se v nich reklamy na další tituly vydávané stejným distributorem atd. Klasickou plošinovkou tohoto typu je hra pojmenovaná Jill of the Jungle, která je součástí trilogie Jill of the Jungle + Jill Goes Underground + Jill Saves the Prince vydávanou společností Epic MegaGames. Ve všech dílech této trilogie je hlavní hrdinkou Amazonka Jill, která prochází rozsáhlým „plošinovkovým“ světem, může sbírat a používat různé typy zbraní, bojovat s nepřáteli atd. Jill of the Jungle nabízí hráčům poměrně jednoduchou grafiku, scrollující herní svět rozdělený do množství levelů a taktéž několik hádanek, chybí však bossové na konci jednotlivých levelů.

Obrázek 38: Jill of the Jungle – (textová) obrazovka zobrazená při inicializaci hry.

Obrázek 39: Jill of the Jungle – hlavní menu hry.

Obrázek 40: Jill of the Jungle – začátek herního světa.

Obrázek 41: Jill of the Jungle – začátek herního světa.

Obrázek 42: Jill of the Jungle – jedna z herních úrovní.

Obrázek 43: Jill of the Jungle – jedna z herních úrovní.

Obrázek 44: Jill of the Jungle – v některých levelech nalezne hráč vodu, liány atd.

Obrázek 45: Jill of the Jungle – level připomínající peklo.

7. Alien Carnage (Halloween Harry)

Pokud se budeme zabývat plošinovkami vydávanými formou shareware, není možné zapomenout na hry publikované společností Apogee Software. Hry od Apogee Software měly velmi proměnlivou kvalitu, ovšem plošinovka nazvaná Alien Carnage patří k zajímavým a kvalitním titulům, podobně jako příště popsaná herní série Duke Nukem. Hra Alien Carnage, která je známá i pod alternativním názvem Halloween Harry (to byl původní název této hry), vyšla v roce 1993, což mj. znamená, že zde programátoři již dokázali v plné míře využít možností nabízených grafickou kartou VGA (256 barev v režimu s rozlišením 320×200 pixelů) i modernějšími zvukovými kartami (hudba je uložena ve formátu Amigáckých modulů, což znamená, že se primárně nepoužívá FM syntéza). V Alien Carnage hráč ovládá superhrdinu, který se – vyzbrojen plamenometem – vydává zachránit Zemi od zlých emzáků a zombies. Po grafické i hudební stránce je Alien Carnage vytvořen kvalitněji než například výše zmíněná hra Jill of the Jungle. Týká se to i designu celého herního světa, dostupných zbraní, existence nápovědy apod. Firma Apogee tak navázala na úspěšné herní série Commander Keen i zmíněný Duke Nukem, i když v případě Alien Carnage se starala převážně o produkci a nikoli přímo o vývoj.

Obrázek 46: Alien Carnage – logo firmy Apogee.

Obrázek 47: Alien Carnage – úvodní obrazovka.

Obrázek 48: Alien Carnage – první level.

Obrázek 49: Alien Carnage – ve hře nechybí ani typicky „plošinovkářské“ potrubí.

Obrázek 50: Alien Carnage – 256barevná grafika.

Obrázek 51: Alien Carnage – zástupy zombie.

Obrázek 52: Alien Carnage – další zombie.

Obrázek 53: Alien Carnage – emzácká příroda?

8. Aladdin

Jednou z velmi populárních plošinovek pocházejících z první poloviny devadesátých let minulého století je hra s názvem Disney's Aladdin, běžně zkracovaná na jednoslovný název Aladdin. Za vznik této hry vděčíme úspěšné spolupráci mezi firmou SEGA a společností Disney, přičemž tato spolupráce dosáhla takové intenzity, že se o vznik animací ve hře Aladdin postarali přímo zaměstnanci společnosti Disney, kteří při tvorbě těchto animací používali klasickou „ruční“ techniku (což je ze hry ostatně patrné). Firma SEGA na oplátku získala herní titul, který jí pomohl s prodejem herních konzolí Sega Mega Drive/Sega Genesis. Hra Disney's Aladdin vznikla v roce 1993 na základě stejnojmenného filmu (ten byl do kin uveden přibližně o rok dříve). Jedná se vlastně o klasickou 2D plošinovku s jednoduchým dějem, jejíž herní scéna je do všech stran scrollovatelná. Na rozdíl od většiny podobných her, kterých pro osobní mikropočítače i herní konzole vznikly určitě stovky, však Aladdin vyniká zejména animacemi hlavní postavy i všech protivníků (jedná se jak o lidské protivníky, tak i o zvířata).

Obrázek 54: Disney's Aladdin – úvodní obrazovka.

Jak jsme si již řekli v předchozím odstavci, byly prakticky všechny animace použité ve hře Disney's Aladdin vytvořeny ručně a posléze se pomocí nástroje nazvaného „Digicel“ provedla jejich komprimace s následným uložením na paměťový modul se hrou (kapacita tohoto modulu pro herní konzoli Sega Mega Drive dosahovala 2048 kB, což je v porovnání s ostatními hrami spíše nadprůměrná kapacita). Díky své popularitě byla hra Disney's Aladdin portována na mnoho typů osobních počítačů i herních konzolí. Asi nejznámější je verze pro Amigu a IBM PC (přesněji řečeno pro MS-DOS a grafickou kartu VGA), ale Disney's Aladdin byl dostupný i na herních konzolích Nintendo Entertainment System, Game Boy a Super Game Boy. Odlišná verze byla společností Capcom naprogramována pro herní konzole Sega Master SystemSega Game Gear. Tato verze se od originální hry odlišuje jak po grafické stránce, tak i designem jednotlivých úrovní.

Obrázek 55: Disney's Aladdin – krátká nápověda před začátkem hry.

Obrázek 56: Disney's Aladdin – vstup do prvního herního světa.

Obrázek 57: Disney's Aladdin – animace od profesionálů z Disney.

Obrázek 58: Disney's Aladdin – chůze po žhavém uhlí je zde oblíbenou zábavou.

9. Obsah následující části seriálu

V následující části seriálu o historii vývoje počítačových her se budeme zabývat dalšími plošinovkami, které vznikly převážně v první polovině devadesátých let minulého století. Popíšeme si například herní sérii Turrican, Duke Nukem (bez přídavku „3D“ :-), ponurou hru Blackthorne, přelomové hry Another WorldFlashback a nezapomeneme ani na další díly rozsáhlé herní série Dizzy, protože hry z této série poměrně zdárně překonaly i postupnou změnu hlavní platformy: přechod z osmibitových domácích mikropočítačů na mnohem výkonnější počítače osobní.

Obrázek 59: Disney's Aladdin – příprava na další „kolo“.

10. Odkazy na Internetu

  1. Shadow of the Beast (Moby Games):
    http://www.mobygames.com/game/shadow-of-the-beast
  2. Gods (Video Game):
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Gods_%28video_game%29
  3. Gods (Bitmap Brothers):
    https://archive.org/detail­s/msdos_Gods_1991
  4. Gods (Moby Games):
    http://www.mobygames.com/game/gods
  5. Amiga
    http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga
  6. Hold-And-Modify
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Amiga_Hold-And-Modify
  7. Amiga Halfbrite mode
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Amiga_Hold-And-Modify
  8. HAM8 Explained
    http://www.amigans.net/mo­dules/AMS/article.php?sto­ryid=22
  9. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 1 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part1/
  10. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 2 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part2/
  11. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 3 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part3/
  12. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 4 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part4/
  13. Amiga Coding Wiki
    http://www.amigacoding.com/in­dex.php/Main_Page
  14. Amiga screen
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node0061.html
  15. Amiga HAM mode
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node008F.html
  16. Prehistorik (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Prehistorik
  17. Prehistorik (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/ga­me/prehistorik
  18. Prehistorik (Amiga Review)
    http://amr.abime.net/review_6118
  19. Prehistorik 2 (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Prehistorik2
  20. Prehistorik 2 (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/ga­me/prehistorik-2
  21. Gamespot: Disney's Aladdin
    http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/
  22. Jill of the Jungle
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Jill_of_the_Jungle
  23. Gamespot: Disney's Aladdin
    http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/
  24. Moby Games: Disney's Aladdin
    http://www.mobygames.com/game/disneys-aladdin
  25. Internet Movie Database: Aladdin (I) (Video Game 1993)
    http://www.imdb.com/title/tt0204798/
  26. Wikipedia: Disney's Aladdin (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Disney's_Aladdin_(vide­o_game)
  27. Eric Chahi
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eric_Chahi
  28. Wikipedia: Another World (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Another_World_(video_ga­me)
  29. Saboteur (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0004293
  30. Oficiální stránky o hře Saboteur III (už se pravděpodobně nevyvíjí)
    http://easyweb.easynet.co­.uk/~bsp/index.html
  31. Saboteur (Wikipedia CZ)
    https://cs.wikipedia.org/wi­ki/Saboteur_%28hra%29
  32. Saboteur (Wikipedia EN)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Saboteur_%281985_video_ga­me%29
  33. Dizzy (series)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Dizzy_(series)
  34. Dizzy
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Dizzy
  35. The Dizzy Fansite
    http://www.yolkfolk.com/si­te/petition.php
  36. Dizzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009332
  37. Treasure Island Dizzy
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Treasure_Island_Dizzy
  38. Treasure Island Dizzy
    http://www.oldgames.sk/en/game/dizzy-2-treasure-island-dizzy/download/5913/
  39. Treasure Island Dizzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009333
  40. Fantasy World Dizzy
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Fantasy_World_Dizzy
  41. Fantasy World Dizzy
    http://www.edvella.com/games/classic-games.aspx?GameID=1192
  42. Fantasy World Dizzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009335
  43. Schreckenstein
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=4420
  44. Monty on the Run (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0003258
  45. Auf Wiedersehen Monty (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000328
  46. Monty on the Run (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Monty_on_the_Run
  47. Auf Wiedersehen Monty (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Auf_Wiedersehen_Monty
  48. Castlevania (1986 video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Castlevania_(1986_vide­o_game)
  49. Draconus (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1743
  50. Misja (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2452
  51. Bruce Lee (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1437
  52. Bruce Lee (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000718
  53. Sega Retro: The Castle
    http://segaretro.org/The_Castle
  54. SMS/GG hardware notes
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  55. Web ring: Jet Set Willy & Manic Miner
    http://hub.gamesntoys.org/hub/jet­setwillymanic?w=1280;rh=http://jsw­remakes.emuunlim.com/;rd=1
  56. Mr. Robot and His Robot Factory
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Mr._Robot_and_His_Robot_Fac­tory
  57. Mr Robot and His Robot Factory
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2400
  58. Mr. Robot II
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2358
  59. Mr. Robot 3
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=6596
  60. Nuclear Nick
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2512
  61. Polar Pierre
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=4284
  62. Aztec Challenge (1982)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1254
  63. Aztec Challenge
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1288
  64. Caverns of Khafka
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1674
  65. Abu Simbel Profanation (ZX Spectrum)
    http://www.mobygames.com/game/zx-spectrum/abu-simbel-profanation
  66. Abu Simbel Profanation (remake)
    http://retrospec.sgn.net/u­sers/ignacio/abui.htm
  67. Modern games are too easy? Try Abu Simbel!
    http://www.mobygames.com/game/zx-spectrum/abu-simbel-profanation/reviews/reviewerId,186443/
  68. The Pharaoh's Curse
    http://www.mobygames.com/game/pharaohs-curse
  69. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://vgf0001.blogspot.cz/2011/05/a­tari-emulator-beer-belly-burt-in-brew.html
  70. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://www.mobygames.com/game/beer-belly-burts-brew-biz
  71. Cohen's Towers (video na Youtube)
    https://www.youtube.com/wat­ch?v=NzqehOhL6A8
  72. Cohen's Towers (pro C64)
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=514
  73. Cohen's Towers
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1628
  74. Ghosh Chaser
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=1045
  75. Ghost Chaser
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1983
  76. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=3693
  77. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1474
  78. Ollie's Follies
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=1827
  79. Ollie's Follies
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2557
  80. Scooter
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=3035
  81. Jet Set Willy
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2122
  82. Jet Set Willy 2007
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=5676
  83. Chuckie Egg
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1621
  84. Space Panic
    http://www.arcade-history.com/?n=space-panic&page=detail&id=2551
  85. Apple Panic (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game/apple-panic
  86. Apple Panic (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Apple_Panic
  87. Miner 2049er (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game/miner-2049er
  88. Miner 2049er (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Miner_2049er
  89. Dynablaster pro Amigu
    http://www.lemonamiga.com/ga­mes/details.php?id=358
  90. Dynablaster
    http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/dyna-blaster.php
  91. Bomberman: Strategy Wiki
    http://strategywiki.org/wi­ki/Bomberman
  92. Bomberman II: Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman_II
  93. Bomberman games
    http://www.mobygames.com/game-group/bomberman-games
  94. Bomberman series
    https://www.dmoz.org/Games/Vi­deo_Games/Action/B/Bomber­man_Series
  95. Bomberman: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman
  96. Bomberman II: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman_II
  97. Dynablaster (Amiga)
    http://amr.abime.net/review_49428
  98. Bomberman: World of Spectrum
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000625
  99. Gauntlet: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Gauntlet_(1985_video_ga­me)
  100. Dandy
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Dandy_(video_game)
  101. Boulder Dash
    http://www.firststarsoftwa­re.com/boulderdash.htm
  102. Arno's Boulder Dash Fansite
    http://www.boulder-dash.nl/
  103. Sabre Wulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sabre_Wulf
  104. Starquake
    http://www.mobygames.com/ga­me/starquake
  105. Map of Starquake
    http://maps.speccy.cz/map­.php?id=Starquake
  106. Berzerk, Frenzy a podobné hry
    http://www.hardcoregaming101­.net/berzerkfrenzy/berzer­kfrenzy.htm
  107. Frenzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0004193
  108. Hungry Horace (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002390
  109. Berzerk Variants
    http://www.mobygames.com/game-group/berzerk-variants/
  110. Cavelord (Wikipedia):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cavelord
  111. K-Razy Shoot Out
    http://www.atarimania.com/game-atari-400–800-xl-xe-k-razy-shoot-out_6759.html
  112. K-Razy Shoot Out (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2166
  113. K-Razy Antiks (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2178
  114. Twomaze (Frank Ostrowski)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=3254
  115. Shamus (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2987
  116. Nibbler
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2496
  117. The History of Mazes and Labyrinths
    http://amazeingart.com/maze-faqs/ancient-mazes.html
  118. Video Game History Wiki: Maze Games
    http://videogamehistory.wi­kia.com/wiki/Category:Maze_Ga­mes
  119. List of maze video games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_maze_video_games
  120. Classics and Clones: Retro-gaming on the iPhone: The Early 70s
    http://nodpad.com/2010/01/04/classic-and-clones-retro-gaming-on-the-iphone-the-early-70s/
  121. Maze War
    http://www.giantbomb.com/maze-war/3030–23137/
  122. Maze War (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Maze_war
  123. Atari 2600 Video Game Critic
    http://videogamecritic.com/2600.htm
  124. The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
    http://videogamecritic.net/2600aa.htm
  125. Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
    http://classicgaming.games­py.com/View.php?view=Game­Museum.Detail&id=13
  126. Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
    http://retro.ign.com/arti­cles/903/903024p1.html
  127. Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
    http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html
  128. Visitor Top 25 Total Downloads
    http://www.atarimania.com/pge­mainsoft.awp?type=G&system=2
  129. Atari 2600 FAQ
    http://www.atariage.com/2600/faq/in­dex.html
  130. Atari 2600 Consoles and Clones
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/consoles.html
  131. Atari 2600 Programming (odkazy)
    http://www.atariage.com/2600/pro­gramming/index.html
  132. Design case history: the Atari Video Computer System
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/design_case.html?Sys­temID=2600
  133. Atari 2600 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Atari_2600
  134. Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/schematics_pal/index­.html
  135. Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
    http://www.vintagegamingan­dmore.com/atari-2600-schematics
  136. Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
    http://www.warrenrobinett­.com/adventure/index.html
  137. Mapa hry Adventure
    http://www.warrenrobinett­.com/adventure/adv-map1.gif
  138. 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
    http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/
  139. History of video game consoles (second generation): Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/History_of_video_game_con­soles_(second_generation)
Našli jste v článku chybu?

3. 3. 2015 13:14

DanielX (neregistrovaný)

Opět výborný nostalgický článek. Doufám že bude více zmíněn Flashback, protože lepší plošinovka (po Another World) z devadesátých let není i když Blackthorne měl pár dobrých nápadů. Ale dát do plošinovky příběh trošku složitější než "běž a sejmi čaroděje/vezíra a jiné zlouny" pozvedl tento žánr o hezký stupínek výše. A dodnes si pamatuji závěrečný sprint :-)

A k tomu Shadow of the Beast musím kacířsky říct, že paralaxní scrolling perfektní, hudba úžasná, ale samotná hra spíše průměrná...

3. 3. 2015 12:23

ajne (neregistrovaný)

Prehistorik, kdo zažil éru prvního rozšiřování PC a neznal by tyhle dvě hry? Ve škole jsme je na hodinách informatiky "pařili" o stošest :-) 386 a monitory s filtry. Byly to hrozné kraksny, ale ty vzpomínky jsou nenahraditelné. Dnešní éra nedává nostalgii moc prostor, co je na dnešních hrách nezapomenutelné? Stejně tak na HW, který je dnes víceméně uniformní a má ho každý. Tenkrát jsem měl doma Atari 800, a Amiga či PC jen nesplnitelný sen. Dneska je i lehce starší HW za babku a může ho mít každ…

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Vitalia.cz: Baletky propagují zdravotní superpostel

Baletky propagují zdravotní superpostel

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Lupa.cz: Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Podnikatel.cz: 1. den EET? Problémy s pokladnami

1. den EET? Problémy s pokladnami

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat