Obsah
1. Historie vývoje počítačových her (18.část – herní konzole Vectrex v současnosti)
2. Omezení grafických schopností Vectrexu
7. Programovací jazyk Logo na Vectrexu
8. 3D Imager aneb pokus o virtuální realitu na osmibitové konzoli
1. Historie vývoje počítačových her (18.část – herní konzole Vectrex v současnosti)
V předchozích dvou částech seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme si popsali základní technické parametry osmibitové herní konzole Vectrex a taktéž jsme si popsali některé hry, které na tuto herní konzoli vznikly již v polovině osmdesátých let minulého století. Ovšem podobně jako se tomu stalo u dalších herních konzolí (asi nejlepším příkladem je Atari 2600), vytvořila se okolo konzole Vectrex subkultura programátorů, kteří pro toto zařízení vyvíjejí nové programy, dema a dokonce i netradičně ovládaný programovací jazyk. Pro vývoj se v současnosti většinou používají vývojové nástroje běžící na běžném PC (cross assembler pro procesor Motorola 6809, emulátor s debuggerem atd.) a výsledné binární programy jsou (či byly) nabízeny buď přímo ve formě paměťových modulů s případným overlayem pro obrazovku, nebo jsou dnes většinou dostupné ve formě binárních souborů určených pro emulátor, popř. pro „vypálení“ do EPROM umístěné na prázdném paměťovém modulu.
Obrázek 1: Paměťové moduly s novými hrami pro Vectrex, které byly nabízené ještě v poměrně nedávné minulosti.
Nahrávání binárních obrazů hry do paměti EPROM má jistě svoje kouzlo (navíc se použití této EPROM na příslušném plošném spoji asi nejvíce přibližuje způsobu použití Vectrexu v minulosti), ovšem pro mnoho uživatelů je mnohem pohodlnější využít nějaké modernější paměťové zařízení, například kartu VecMulti, která umožňuje nahrát celou sadu binárních obrazů her na MicroSD kartu umístěnou na plošném spoji, který se z hlediska Vectrexu snaží chovat jako běžný paměťový modul. Navíc paměťový modul VecMulti obsahuje i RAM využívanou některými aplikacemi. VecMulti je sice již vyprodán, ale lze ho stále sehnat na burzách (svůj význam má samozřejmě jen pro majitele originálního Vectrexu, protože všechny emulátory nahrávají obrazy her či aplikací přímo ze souborů *.bin).
Obrázek 2: Karta VecMulti vybavená s MicroSD v horní části plošného spoje.
2. Omezení grafických schopností Vectrexu
Před popisem některých novějších her je možná vhodné se zmínit o některých omezeních, která herní konzole Vectrex programátorům kladla při vykreslování herních scén či při vytváření dem. O tom, že obrazovka byla pouze monochromatická, jsme se již zmiňovali – tento nedostatek je možné alespoň částečně odstranit použitím barevných fólií nasazovaných před obrazovku. Ovšem v mnoha případech bylo větším omezením to, že celková délka vektorů na jednom snímku byla omezená dobou dosvitu luminoforu obrazovky. Připomeňme si, že „elektronková“ obrazovka (CRT) má na stínítku nanesen luminofor, který musí mít dobu dosvitu nastavenou kompromisně takovým způsobem, aby vykreslovaný obraz neblikal a současně aby se eliminoval vznik nežádoucích stop pohybujících se objektů. Zatímco při zobrazování rastrových snímků nebyla doba dosvitu většinou žádným omezujícím faktorem (herní konzole používaly stejnou frekvenci obrazu jako televizory), u Vectrexu, kde se přímo manipulovalo s elektronovým paprskem, se již tato veličina projevovala, a to většinou nežádoucím způsobem.
Obrázek 3: Terminál Tektronix 4054 s vektorovým výstupem
http://www.digitalvideo.com/
Ve skutečnosti nebyla omezená jen celková délka vektorů na jednom snímku, ale navíc se tato délka snižovala v případě, že se vykreslovalo velké množství vektorů, popř. na sebe vektory nenavazovaly. Z tohoto důvodu se ve většině her i dem setkáme jen s relativně malým množstvím textů, protože právě zobrazení textů (tj. velkého množství vektorů) bylo problematické. Tento problém se samozřejmě netýkal pouze Vectrexu, ale i dalších zařízení s vektorovou obrazovkou, například různých terminálů s grafickým výstupem. Z tohoto důvodu byly některé typy „vektorových“ terminálů vybaveny specializovanou obrazovkou, která si dokázala zapamatovat obraz a ponechat ho viditelný i po dobu několika minut. Toto řešení však nebylo na Vectrexu použitelné, protože bylo poměrně drahé (specializovaná obrazovka) a taktéž by docházelo k blikání při mazání celého stínítka (což na terminálech se statickým obrazem většinou nevadilo). Mimochodem: podobný princip byl použit i u některých analogových osciloskopů, které díky tomu mohly zaznamenat a zobrazit i průběh neperiodického signálu (přesněji řečeno signálu, jehož průběh se neopakoval).
Obrázek 4: Ukázka grafického výstupu emulátoru terminálu Tektronix 4601 s paměťovou obrazovkou.
3. Thrust
Pojďme si nyní popsat některé novější hry, které jsou nabízeny pro herní konzoli Vectrex. První hrou, s níž se seznámíme, je hra nazvaná Thrust a i když její varianta pro Vectrex vznikla až v roce 2004, jedná se ve skutečnosti o poměrně starou hru, která původně vznikla na počítači BBC Micro (tím se trošku dostáváme k obsahu paralelně běžícího seriálu o architekturách počítačů :-) a postupně byla portována na mnoho osmibitových domácích počítačů, osobních počítačů i na herní konzole. Jedná se zdánlivě o velmi jednoduchou hru, v níž hráč ovládá raketu, s níž má nalézt „pod“ (takovou těžkou bednu) a s využitím tažného paprsku s podem odletět do vesmíru. Ve skutečnosti však do hry vstupuje hned několik fyzikálních veličin, zejména gravitace (působící na raketu i pod) a setrvačnost (spíše hybnost) rakety i podu, takže se ovládání rakety stává zejména ve vyšších levelech dosti obtížné. Vzhledem ke způsobu zobrazení celé scény je Thrust jednou z her, které převod na vektorovou obrazovku prospěl; dokonce si dovolím říci, že se jedná o jednu z nejlepších variant této hry, především při porovnání s verzemi pro osmibitové počítače s relativně malým rozlišením displeje.
Obrázek 5: Screenshot ze hry Thrust.
Obrázek 6: Screenshot ze hry Thrust.
Obrázek 7: Screenshot ze hry Thrust.
4. Protector
Další dvojici her si popíšeme současně, protože tyto dvě hry byly dodávány na jednom paměťovém modulu, popř. v jediném souboru s binárním obsahem tohoto modulu. Jedná se o hru Protector, což je varianta stejně pojmenované hry naprogramované původně pro herní konzoli Atari 2600 (zde tato hra vznikla jako varianta na původní Defender firmy Atari, která je odvozena ze stejnojmenného automatu společnosti Williams). Jedná se o klasickou „automatovou“ střílečku, v níž hráč ovládá raketu letící nad povrchem nějaké planety, přičemž úkolem hráče je chránit pozemní cíle před útokem (pravděpodobně zlých) emzáků. Zatímco původní hra Protector zobrazovala na povrchu planety budovy a další detaily, vrací se Vectrexová verze způsobem zobrazení spíše k původní jednodušší hře Defender.
Obrázek 8: Obal na paměťový modul her Protector/Y.A.S.I.
Obrázek 9: Hlavní menu her Protector/Y.A.S.I.
Obrázek 10: Úvodní obrazovka hry Protector.
Obrázek 11: Screenshot hry Protector.
Obrázek 12: Screenshot hry Protector.
5. Y.A.S.I
Druhou hrou uloženou na stejném paměťovém modulu společně s výše popsanou hrou Protector je hra nazvaná poněkud zvláštně Y.A.S.I (někdy zapisováno bez teček), což je zkratka z „Yet Another Space Invaders“. Plný název hry mluví za vše – jedná se o variantu známé hry Space Invaders upravenou tak, aby byla hra zobrazitelná i na vektorovém displeji (zde se používá jakási emulace rastrové obrazovky – viz uvedené screenshoty).
Obrázek 13: Úvodní obrazovka hry Y.A.S.I.
Obrázek 14: Screenshot hry Y.A.S.I.
Obrázek 15: Screenshot hry Y.A.S.I.
Poznámka: někteří hráči evidentně nebyli spokojeni s malými displeji herních konzolí a osobních počítačů, takže se rozhodli si zahrát Tetris a Space Invaders na poněkud větší hrací ploše: http://www.youtube.com/watch?v=_yKzc9dPKQw.
6. Wormhole
Další hra patří mezi mé oblíbené. Její jméno zní Wormhole a jedná se o variantu na známou automatovou hru Gyrrus z roku 1983. I tato hra se samozřejmě po úspěchu své automatové verze dočkala mnoha konverzí na různé herní konzole i na domácí osmibitové počítače. Hru Wormhole/Gyrrus lze charakterizovat jako střílečku typu Space Invaders, ovšem namísto pouhého dvourozměrného zobrazení se tato hra snaží o navození dojmu trojrozměrného kosmického prostoru, a to dosti neobvyklým způsobem, který se trošku podobá způsobu použitého u hry Tempest (což je automatovka s vektorovým barevným displejem!). Raketa ovládaná hráčem se totiž pohybuje v kruhu a střílí do středu obrazovky, který díky použitému perspektivnímu zobrazení představuje bod v nekonečnu. Protivníci tedy zdánlivě přilétají z tohoto bodu a vzhledem k tomu, že je dráha jejich letu ovlivněna způsobem zobrazení (mapování na válec), tvoří jejich trajektorie na obrazovce Vectrexu zajímavé obrazce. Podobně jako u výše popsané hry Thrust, i zde je patrné, že se jedná o ideální hru pro vektorové obrazovky (plynulé natáčení rakety atd.).
Obrázek 16: Screenshot hry Wormhole.
Obrázek 17: Screenshot hry Wormhole.
Obrázek 18: Screenshot hry Wormhole.
7. Programovací jazyk Logo na Vectrexu
Kromě mnoha her a dem vznikl pro herní konzoli Vectrex dokonce i programovací jazyk, což je zajisté zvláštní, když si uvědomíme, že tato konzole vlastně neumožňovala zobrazit delší text a navíc ani neměla klávesnici. Autor tohoto programovacího jazyka si byl samozřejmě všech nedostatků Vectrexu vědom a proto svůj jazyk založil na LOGU, tj. jazyku, jehož primárním výstupem je obecně vektorový obrázek. Aby byl vůbec umožněn zápis programů v této variantě LOGA, jsou jednotlivé příkazy reprezentované jednoduchými symboly: posun želvy dopředu (šipka ze dvou vektorů) či dozadu (dtto), natočení želvy doleva či doprava, smazání obrazovky, opakování (iterace), změna hodnoty proměnné atd. Všechny symboly se musely vybírat s využitím joysticku a tlačítek na ovladači. Zajímavé je, že byly podporovány i poměrně složité programové konstrukce, včetně volání rekurzivních podprogramů a využití lokálních proměnných (těch existovalo pouze šest, což však pro mnoho programů bylo dostačující).
Obrázek 19: Některé symboly, z nichž se skládá program ve Vectrex Logu.
Aby toho nebylo málo, bylo možné si nechat program „vypsat“ ve formě hexadecimálního kódu, který se následně mohl ručně opsat na papír, popř. zveřejnit na Internetu atd. Podobným způsobem se – dosti pracně – mohl program naopak zapsat do herní konzole, přičemž se hexadecimální cifry opět „zapisovaly“ pomocí joysticku, což zajisté není nijak rychlé, ale kvůli neexistenci dalších záznamových zařízení se jednalo o jednu z mála dostupných variant. Je škoda, že paměťový modul s Logem již není v prodeji, ale je určitá pravděpodobnost, že jeho autor zveřejní binární obraz Loga, který by následně bylo možné použít buď v emulátoru nebo na reálné konzoli přes již zmíněnou kartu VecMulti.
Obrázek 20: Obrazec vytvořený ve Vectrex Logu.
Užitečné odkazy týkající se Vectrex Loga:
- Animating with vectrex logo: first steps
http://little-scale.blogspot.com/2006/04/animating-with-vectrex-logo-first.html - Logo: Non-Geometric Art
http://vectorzoa.com/logo/logo_gallery_nga.html - Logo: Geometric art
http://vectorzoa.com/logo/logo_gallery_ga.html - Vectrex Logo
http://vectorzoa.com/logo/logo.html
8. 3D Imager aneb pokus o virtuální realitu na osmibitové konzoli
K herní konzoli Vectrex vzniklo i jedno poměrně neobvyklé periferní zařízení nazvané 3D Imager. Jednalo se o helmu umožňující dosažení prostorového a současně i barevného zobrazení vektorových her, což je velmi zajímavé, protože Vectrex používal, jak jsme si již ostatně několikrát řekli, jednoduchý monochromatický displej. Princip funkce helmy 3D Imager je následující: před obličejem uživatele rotuje jeden kotouček složený z většího množství segmentů (ty mají tvar kruhových výsečí). Přesně polovina segmentů je černá a neprůhledná zatímco ostatní segmenty jsou barevné (červené, modré a zelené) a samozřejmě průhledné. Segmenty jsou navrženy a rozmístěny tak, aby při rotaci kotoučku byl před jedním okem vždy černý segment a před druhým okem jeden z barevných segmentů. V dalším okamžiku se kotouček se segmenty pootočí a zakryje se druhé oko, zatímco před první oko se umístí jeden z barevných segmentů.
Obrázek 21: 3D Imager.
Rotace je synchronizována s obrazem generovaným na herní konzoli Vectrex tím způsobem, že se v každém snímku zobrazuje vektorový obraz s objekty, které jsou posunuté podle jejich vzdálenosti od pozorovatele – tímto způsobem se, spolu s perspektivou, simuluje prostorový vjem, protože obrazy blízkého objektu pro pravé i levé oko jsou vzájemně oddáleny. Díky funkci barevných segmentů je možné simulovat i barvu – vždy tři snímky určené pro jedno oko tvoří jeden barevný obraz, protože první snímek uživatel vidí přes červený segment, druhý přes zelený segment a třetí přes segment modrý (při vhodném osvětlení není barva pozadí obrazovky viditelná a přes segmenty prosvítají pouze bílé vektory). Kvalita barevného zobrazení je do značné míry závislá na obnovovací frekvenci obrazu, z níž se odvozuje i rychlost rotace kotoučku s barevnými segmenty. Jinými slovy to znamená poblikávající obraz s malou frekvencí, ovšem v osmdesátých letech minulého století se jednalo o jednu z mála technologií pro 3D zobrazení, která byla tak levná, že ji bylo možné nabízet i běžným koncovým zákazníkům.
Obrázek 22: Screenshot hry Nebula Commander pro herní konzoli Vectrex.
Toto zařízení bylo konstrukčně velmi jednoduché (přesto poruchové kvůli pohyblivým částem) a na svou dobu poměrně zajímavé, i když při zobrazování samozřejmě vykazovalo velké množství chyb, především rozmazání vzdálených nebo pohybujících se objektů, barevné disproporce, poblikávání obrazu apod. Bylo vyrobeno několik nových her i remaků původních her, které 3D Imager využívají a dokonce i dnes lze najít programátory, kteří pro toto zařízení vyrábí dema:
Původní hry:
3D Crazy Coaster |
3D Mine Storm |
3D Narrow Escape |
Novější hry:
3D Sector-X (2010) |
3D Lord of the Robots(2006) |
Poznámka: autor posledních dvou zmíněných her plánoval vývoj her dalších, ovšem helma 3D Imager se mu pokazila a – jak sám prohlásil – již mu ty neustálé bolesti hlavy ani nechybí :-)
Obrázek 23: Další screenshot hry Nebula Commander pro herní konzoli Vectrex.
9. Odkazy na Internetu
- Catalog of non-gaming Vectrex demos
http://vectrex.wikia.com/wiki/Catalog_of_non-gaming_Vectrex_demos - Nebula Commander
http://www.classicgamecreations.com/nebula.html - ParaJVE – Parabellum's Java Vectrex Emulator, version 0.7.0
http://www.vectrex.fr/ParaJVE/ - Vectrex System History – The Mini Arcade
http://vectrexmuseum.com/vectrexhistory.php - GCE Vectrex: unique system, unique subculture. Part 2. Unique subculture
http://lady-eklipse.livejournal.com/ - Novinky.org: PSPVE v1.0.2 (Emulátor konzole Vectrex)
http://psp.novinky.org/view.php?cisloclanku=2008060010 - 3 Generations of Game Machine Architecture
http://www.atariarchives.org/dev/CGEXPO99.html - Atari 5200
http://www.atariage.com/software_search.html?SystemID=5200 - Atari 5200 Hardware and Accessories
http://www.atariage.com/5200/archives/hardware.html - Atari 5200 Screenshots
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=5200&ItemTypeID=SCREENSHOT - History of video game consoles (second generation): Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_(second_generation) - Atari 5200: Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_5200 - 6502 – the first RISC µP
http://ericclever.com/6500/ - The Video Game Console Library: Fairchild Channel F
http://www.videogameconsolelibrary.com/pg70-fairchild.htm - Jerry Lawson
http://www.vintage.org/2006/main/bio.php?id=1586 - Fairchild Semiconductor F8
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/F8_ins.html - Fairchild Channel F 101: A Beginner's Guide
http://www.racketboy.com/retro/fairchild-channel-f-101-a-beginners-guide - Lowell O. Turner: This old microprocessor
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/OldCPU.html - VC&G Interview: Jerry Lawson, Black Video Game Pioneer
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/545 - Fairchild Channel F
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F - The Great CPU List Part II: Fairchild F8, Register windows
http://jbayko.sasktelwebsite.net/cpu2.html#Sec2Part2 - Fairchild F8
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_F8 - 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/ - Channel F
http://www.giantbomb.com/channel-f/60–66/ - MESS Wiki
http://www.mess.org/ - O2 Homepage
http://www.the-nextlevel.com/odyssey2/ - Magnavox Odyssey2 (1978), Philips Videopac G7000 / C52 (1979)
http://www.mess.org/sysinfo:odyssey2 - The Video Game Critic's Odyssey 2 Reviews
http://videogamecritic.net/odd.htm - Computer Closet Collection: Magnavox Odyssey2
http://www.computercloset.org/MagnavoxOdyssey2.htm - PHILIPS Videopac C52
http://old-computers.com/museum/computer.asp?c=1060 - O2 Tech. Manual V.1.1 (PDF dokument)
http://www.atarihq.com/danb/files/o2doc.pdf - Magnavox Odyssey2
http://www.game-machines.com/consoles/odyssey2.php - Magnavox Odyssey2 (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/Odyssey2 - Magnavox Odyssey2 Games (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Videopac_games - The FPGA Videopac Project
http://www.fpgaarcade.com/videopac.htm - Last minute addition: Odyssey 2 (P824×) VDC chip!
http://ploguechipsounds.blogspot.com/2009/10/last-minute-addition-odyssey-2-p824×.html - Space Invaders (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9662 - Spy Hunter (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9742 - Spy Hunter (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spy_Hunter - DP Interviews … Bob Whitehead
http://www.digitpress.com/library/interviews/interview_bob_whitehead.html - Atari Age: Video Chess
http://www.atariage.com/software_page.html?SoftwareID=1429 - Moby Games: Video Chess
http://www.mobygames.com/game/video-chess - Wikipedia: Video Chess
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Chess - The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
http://videogamecritic.net/2600aa.htm - Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=13 - Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=290 - The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
http://videogamecritic.net/icon_ET.htm - Atari 2600 ROMs
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=2600&ItemTypeID=ROM - Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_A-E.zip - Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_F-J.zip - Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_K-P.zip - Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_Q-S.zip - Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_T-Z.zip - Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
http://retro.ign.com/articles/903/903024p1.html - Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html - Visitor Top 25 Total Downloads
http://www.atarimania.com/pgemainsoft.awp?type=G&system=2 - Atari 2600 FAQ
http://www.atariage.com/2600/faq/index.html - Atari 2600 Consoles and Clones
http://www.atariage.com/2600/archives/consoles.html - Atari 2600 Programming (odkazy)
http://www.atariage.com/2600/programming/index.html - Design case history: the Atari Video Computer System
http://www.atariage.com/2600/archives/design_case.html?SystemID=2600 - Atari 2600 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600 - Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
http://www.atariage.com/2600/archives/schematics_pal/index.html - Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
http://www.vintagegamingandmore.com/atari-2600-schematics - Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
http://www.warrenrobinett.com/adventure/index.html - Mapa hry Adventure
http://www.warrenrobinett.com/adventure/adv-map1.gif - Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
http://www.rabayjr.com/jay_miner.htm - Magnavox and the Odyssey systems
http://www.pong-story.com/odyssey_other.htm - Magnavox Odyssey First home video game console
http://www.pong-story.com/odyssey.htm - The Odyssey in France
http://www.pong-story.com/odypubfr.htm - Magnavox Odyssey at old-computers.org
http://www.old-computers.com/museum/photos.asp?t=1&c=883&st=2 - Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey_Series - MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
http://balduin.wordpress.com/2007/10/15/magnavox-odyssey-1971/ - Magnavox Odyssey FAQ
http://www.pong-story.com/o1faq.txt - Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
http://www.sinclairlair.co.uk/level9.htm - Level 9 Computing
http://en.wikipedia.org/wiki/Level9 - Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
http://sinclairzxspectrum.cz/software/recenze/worm_in_paradise.php - World of Spectrum: Jewels of Darkness
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0011293 - World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^Level+9+Computing+Ltd$&loadpics=1 - Adventure International
http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_International - Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/ - atari.fandal.cz
http://atari.fandal.cz/games.php - Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/ - Zork I (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I - Zork I Walkthrough
http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs - Zork I: The Great Underground Empire
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork1.html - Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz - Zork II (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II - Zork II: The Wizard of Frobozz
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork2.html - Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master - Zork III (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III - SAGA – Scott Adams Grand Adventure
http://www.msadams.com/index.htm - Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
http://www.thedoteaters.com/p4_stage1.php - Textovky.cz – Textovkářův ráj
http://www.textovky.cz/ - Scott Adams (game designer, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Adams_(game_designer) - Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/interviews/129/ - Scott Adams game interpreter
http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html - Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/ - BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
http://atariarchives.org/basicgames/showpage.php?page=78 - Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI - Hamurabi (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi - Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php - Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
http://198.212.189.111/ - Empire Classic (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_Classic_(computer_game) - Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
http://www.wolfpackempire.com/default.htm - FOCAL (programming language, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/FOCAL_(programming_language) - Forty Years of Lunar Lander
http://technologizer.com/2009/07/19/lunar-lander/ - Category: Timelines of video games (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Timelines_of_video_games - Dennis M. Ritchie – home page
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/index.html - Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/spacetravel.html - Yes, A video game contributed to Unix Development
http://people.fas.harvard.edu/~lib215/reference/history/spacetravel.html - Space Travel (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Travel_(video_game) - Computer and Video Game History
http://inventors.about.com/library/inventors/blcomputer_videogames.htm - OXO (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/OXO - Tennis for Two (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_for_Two - Who really invented the video game?
http://www.atarimagazines.com/cva/v1n1/inventedgames.php - The Video Game Revolution
http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolution/history/timeline.html - The First Video Game?
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.asp - První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic1.jpg - Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic2.jpg - MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
http://www.mud.co.uk/richard/mud.htm - MUD1 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/MUD1 - Text-based game (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game - Text mode games
http://www.textmodegames.com/ - Why Text-Mode Games are Cool
http://www.textmodegames.com/articles/why-text-mode-games-are-cool.html - The Dragon Ate My Homework
http://www.wired.com/wired/archive/1.03/muds.html - Hunt the Wumpus
http://en.wikipedia.org/wiki/Hunt_the_Wumpus - A Brief History of „Rogue“
http://www.wichman.org/roguehistory.html - Rogue (video game) (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_(computer_game) - Roguish Charm
http://www.1up.com/features/essential-50-rogue - Colossal Cave Adventure Map
http://www.spitenet.com/cave/ - Colossal Cave Adventure
http://www.rickadams.org/adventure/ - Here's where it all began…
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html - David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
http://www.rickadams.org/adventure/e_downloads.html - Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
http://www.rickadams.org/adventure/c_xyzzy.html - Colossal Cave Adventure jako Java Applet
http://www.astrodragon.com/zplet/advent.html - Colossal Cave Adventure
http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure - iPod Adventure Game
http://hamimiami.com/ipod/adventure/index.html