Obsah
1. Historie vývoje počítačových her (29.část – osmibitové kapesní herní konzole)
2. Osmibitové herní konzole zkonstruované v rozmezí let 1979 až 1993
3. Seznam osmibitových herních konzolí z období 1979 až 1993
5. Technická specifikace konzole Epoch Game Pocket Computer
6. Slavná konzole Nintendo Game Boy
7. Základní technické parametry herní konzole Game Boy
8. Grafický a zvukový subsystém Game Boye
1. Historie vývoje počítačových her (29.část – osmibitové univerzální herní konzole)
V předchozí části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme se seznámili s „prehistorií“ kapesních herních konzolí, především s přenosnými elektronickými zařízeními, které pro zobrazení herní scény používaly LED a některé pozdější systémy taktéž vakuový fluorescenční displej (VFD – k těmto velmi zajímavým konzolím se ještě v tomto seriálu vrátíme). Připomeňme si, že tato zařízení, která začala být komerčně dostupná již ve druhé polovině sedmdesátých let minulého století, byla v podstatě jednoúčelová, protože jejich paměť ROM obsahovala buď kód pouze jedné jediné hry, nebo v některých případech kód několika koncepčně podobných her. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let však začalo docházet ke změně technologie zobrazení, protože se namísto LED či VFD stále více začaly prosazovat pasivní monochromatické a posléze i barevné displeje z tekutých krystalů (LCD – Liquid Crystal Display).
Obrázek 1: Kapesní hra „Octopus“ byla nabízena v rámci série Game & Watch společnosti Nintendo. Povšimněte si, že pro ovládání potápěče postačovaly pouze dvě tlačítka, což je pro mnoho her ze série Game & Watch typické (zbylé hry obsahovaly tlačítka čtyři, popř. D-pad). Později vzniklo i několik klonů této hry od různých výrobců.
Vývoj kapesních herních konzolí se v tomto bodě – přechodu na LCD – rozdělil do dvou větví, které si vlastně ani příliš nekonkurovaly (a to hned z několika důvodů). V první větvi byly vyvíjeny jednoúčelové herní konzole či spíše pouze kapesní hry, jejichž LCD měl na masce přímo vytvořeny tvary objektů použitých ve hře: postavičky, předměty, několik sedmisegmentových číslic pro zobrazení skóre či ubíhajícího času atd. Předností těchto jednoúčelových konzolí byla jak dostatečná kvalita zobrazení, tak i v neposlední řadě jednoduchost použitého mikroprocesoru a tím pádem i velmi nízká spotřeba, která umožňovala využívat tato zařízení i jako hodiny (kapesní hry sovětské společnosti Elektronika ještě docela nedávno používal můj známý namísto budíku). Vývoj tohoto typu herních konzolí/kapesních her se dále ubíral směrem ke konzolím s dvojicí displejů umístěných buď nad sebou (první hrou tohoto typu byl Oil Panic zobrazený na třetím obrázku) či méně často vedle sebe. Vzhledem k segmentu trhu, který tyto konzole zabíraly, se většinou pro zobrazení používaly levné pasivní monochromatické displeje z tekutých krystalů, na jejichž krytu byl většinou natištěn barevný podklad s herní scénou.
Obrázek 2: Sovětský klon další kapesní hry pocházející ze série Game & Watch. Původní název zní „Chev“. I tato hra se ovládala pouze s využitím dvou tlačítek.
2. Osmibitové herní konzole zkonstruované v rozmezí let 1979 až 1993
Minule jsme si taktéž řekli, že společně s vývojem technologie LCD začaly vznikat i univerzální kapesní herní konzole, u nichž byly používány displeje z tekutých krystalů umožňujících zobrazovat jednotlivé pixely, přesněji řečeno rastrové obrazy složené z pixelů. Původně se používalo pouze černobílé (spíše černo-zelené) zobrazení, kdy každému pixelu odpovídal jeden bit, ale později se díky vylepšeným řadičům LCD dařilo zvyšovat počet současně zobrazitelných stupňů šedi, nejprve na čtyři stupně šedi a později i na vyšší hodnoty. Prvním pokusem na poli herních konzolí s „rastrovým“ displejem byla konzole nazvaná Microvision z roku 1979, jejíž koncepce však překročila technologické možnosti své doby, takže se nejednalo o komerčně úspěšné zařízení – ve skutečnosti dnes jen málo lidí ví, že tato konzole vůbec existovala. Ani Epoch Game Pocket Computer (viz též kapitoly 4 a 5) z roku 1984 nepotkal větší úspěch.
Obrázek 3: „Oil Panic“ je další kapesní hrou, která si pro ovládání vystačila pouze s dvojicí tlačítek. Tentokrát však došlo k vylepšení, protože hráč musel po naplnění nádoby na horním displeji vyjít z místnosti a na spodním displeji se pokusit vylít kyblík svému kolegovi (který pořád uhýbal :-). Podobné dvoudisplejové řešení herních konzolí společnost Nintendo ještě mnohokrát využila jak u jednoúčelových kapesních her, tak i u univerzálních konzolí.
Na komerční úspěch a doslova revoluci na trhu univerzálních kapesních herních konzolí si museli uživatelé počkat až do rozmezí let 1989 a 1990, kdy prakticky současně (jen v rozmezí několika měsíců) vznikly zejména konzole Game Boy firmy Nintendo, Atari Lynx společnosti Atari a o pár měsíců později i Sega Game Gear (výrobce asi netřeba uvádět). Konstruktéři těchto konzolí si s větším či menším úspěchem dokázali poradit s dosti obtížným problémem, jak navrhnout herní konzoli dostatečně výkonnou, ale současně i levnou, přičemž navíc byli limitováni malou kapacitou akumulátorů, které omezovaly celkovou dobu hraní. Nejlépe si s tímto úkolem poradili konstruktéři konzole Nintendo Game Boy, jež sice byla po technologické stránce v mnoha ohledech horší, než například TurboExpress, na druhou stranu však díky pasivnímu nepodsvícenému LCD byl Game Boy levnější a taktéž uživatelům nabízel delší dobu provozu na baterie.
Obrázek 4: Hra „Donkey Kong 3“, na jejímž displeji je patrné, že podklad herní scény je pouze statický (natištěný na fólii).
3. Seznam osmibitových herních konzolí z období 1979 až 1993
V tabulce umístěné pod tímto odstavcem jsou vypsány základní parametry nejznámějších (ovšem ne zcela nutně nejprodávanějších) univerzálních kapesních herních konzolí, které byly na trh uváděny v rozmezí let 1979 až 1993. Jedná se vesměs o konzole vybavené osmibitovými mikroprocesory a jejich displeje z tekutých krystalů mají až na několik výjimek většinou rozlišení 160×102 až 160×160 pixelů:
# | Konzole | Rok vydání | Procesor | Displej | Rozlišení |
---|---|---|---|---|---|
1 | Microvision | 1979 | Intel 8021/TMS1100 | pasivní monochromatický LCD | 16×16 pixelů |
2 | Epoch Game Pocket Computer | 1984 | NEC µPD78c06 | pasivní monochromatický LCD | 75×64 pixelů |
3 | Game Boy | 1989 | Sharp LR35902 | pasivní monochromatický LCD | 160×144 pixelů |
4 | Atari Lynx | 1989 | MOS 65S02 | podsvícený barevný LCD | 160×102 pixelů |
5 | Sega Game Gear | 1990 | Zilog Z80 | podsvícený barevný LCD | 160×144 pixelů |
6 | TurboExpress | 1990 | HuC6280 | barevný LCD | 400×270 pixelů |
7 | Bitcorp Gamate | 1990 | NCR 81489 | pasivní monochromatický LCD | 160×144 pixelů |
8 | Atari Lynx II | 1991 | MOS 65S02 | podsvícený barevný LCD | 160×102 pixelů |
9 | Watara Supervision | 1992 | MOS 65C02 | pasivní monochromatický LCD | 160×160 pixelů |
10 | Mega Duck | 1993 | klon Zilog Z80 | pasivní monochromatický LCD | 160×144 pixelů |
Obrázek 5: Obal s herní konzolí Epoch Game Pocket Computer, která bude popsána v následující dvojici kapitol.
4. Epoch Game Pocket Computer
První univerzální herní konzoli uvedenou v předchozí tabulce jsme si již popsali minule. Jen jako krátké připomenutí si řekněme, že se jednalo o konzoli nazvanou Microvision s displejem z tekutých krystalů, který měl rozlišení pouhých 16×16 pixelů s 1bpp. Tato herní konzole trpěla mnoha neduhy doprovázející většinou zařízení, které předběhlo svoji dobu (viz například osud Apple Newton). Zajímavé je, že na další univerzální kapesní herní konzoli uživatelé museli čekat až do roku 1984, kdy byla na trh uvedena konzole nazvaná poněkud pompézně Epoch Game Pocket Computer. Již na základních parametrech této konzole v porovnání s Microvision je patrné, jak se dostupná technologie od roku 1979 až do roku 1984 změnila, ovšem současně je i vidět, že možnosti této konzole ještě nepřekročily hranici, kterou by byli ochotni akceptovat uživatelé – ti prozatím měli na výběr mezi „plnohodnotnými“ konzolemi připojovanými k televizoru na jedné straně či jednoúčelovými kapesními hrami na straně druhé.
Obrázek 6: Detail ovladače herní konzole Epoch Game Pocket Computer.
Herní konzole Epoch Game Pocket Computer se ovládala pomocí šesti samostatných tlačítek umístěných napravo od displeje (čtyři tlačítka byla určena přímo pro ovládání hry, další dvě tlačítka pro nastavování obtížnosti atd.) a kulaté obdoby osmisměrového D-padu na straně levé. Paměťový modul se hrou se připojoval z pravé strany konzole, ovšem konzoli bylo možné používat i bez jakéhokoli paměťového modulu, protože přímo ve vestavěné paměti ROM byl kromě BIOSu nahrán i velmi jednoduchý kreslicí program ukazující mj. možnosti monochromatického rastrového displeje z tekutých krystalů, který dokázal zobrazit černobílou (resp. černozelenou) bitmapu o rozlišení 75×64 pixelů, což odpovídá 4,8× menšímu množství pixelů, než dokázala zobrazit o pět let mladší herní konzole Game Boy. Z komerčního hlediska se nejednalo o příliš úspěšný produkt, a to i z toho důvodu, že pro tuto konzoli původně vzniklo pouze pět her: Mahjong, Reversi, Sokoban, Astro Bomber a Block Maze. Až mnohem později, prakticky v současnosti, vznikla i grafická dema, ovšem jen velmi málo programátorů se dnes touto herní konzolí zabývá více do hloubky, na rozdíl od Game Boye či Atari Lynxu.
Obrázek 7: Jednoduchý grafický editor zabudovaný přímo do konzole Epoch Game Pocket Computer.
5. Technická specifikace konzole Epoch Game Pocket Computer
Vraťme se nyní k popisu základních technických parametrů herní konzole Epoch Game Pocket Computer. Tato konzole byla postavena na čipu NEC µPD78c06, což je osmibitový mikrořadič vybavený kromě vlastního procesoru (tj. aritmeticko-logické jednotky a řadiče) i pamětí ROM o kapacitě 4 kB a pamětí RAM o kapacitě 128 bajtů. Z tohoto hlediska se možnosti konzole Epoch Game Pocket Computer alespoň zdánlivě přibližují herní konzoli Atari 2600, ovšem ve skutečnosti byla navíc k mikrořadiči připojena další RAM o kapacitě 2048 bajtů, takže celková adresovatelná kapacita RAM byla rovna 2176 bajtům, což není na herní „konzumní“ zařízení z poloviny osmdesátých let minulého století málo.
Obrázek 8: Hra „Sokoban“ známá i z jiných herních konzolí i osobních počítačů.
Mikrořadič NEC µPD78c06 mohl být taktován hodinovým signálem o frekvenci až 6,25 MHz (zde pouze 6 MHz) a jeho instrukční soubor sice vycházel z instrukčního souboru osmibitového mikroprocesoru Intel 8080, ovšem byl doplněn o další instrukce určené například pro práci s šestnáctibitovými operandy atd. Vzhledem k tomu, že se jednalo o univerzální herní konzoli, bylo možné k Epoch Game Pocket Computer připojit paměťový modul se hrou či jinou aplikací, přičemž kapacita tohoto modulu mohla být v základní konfiguraci 8 kB či 16 kB ROM s možností použití paměťových bank (zajímavé přitom je, že adresová sběrnice vyvedená na paměťový modul měla šířku plných 16 bitů).
Obrázek 9: Hra „Astro Bomber“.
Interní paměť ROM s BIOSem, velmi jednoduchým demem a již zmíněným kreslicím programem byla umístěna na začátku adresního prostoru mikroprocesoru, dále následovala oblast mapovaná do paměťového modulu, od adresy 0×C000 byla mapována paměť RAM o kapacitě dvou kilobajtů a zcela na konci adresního prostoru (konkrétně na adresách 0×FF80 až 0×FFFF) se nacházela paměť RAM o kapacitě 128 bajtů umístěná přímo na mikrořadiči. V paměti RAM o velikosti dva kilobajty bylo přesně 600 bajtů vyhrazeno pro video paměť, protože rozlišení displeje 75×64 pixelů dvoubarevně (1bpp) odpovídá 4800 bitům, tj. 600 bajtům. O zobrazení framebufferu na LCD se starala trojice čipů (řadičů LCD) HD44102CH (doplněná o nadřazený obvod HD44105H), z nichž každý dokázal obsloužit 50×4×8 bitů=1600 bitů obrazové paměti.
Obrázek 10: Hra „Block Maze“.
6. Slavná konzole Nintendo Game Boy
Jednou z nevýhod herní konzole Epoch Game Pocket Computer popsané v předchozích dvou kapitolách byla kromě špatného načasování (rok 1984 byl mj. i rokem krachu trhu s video hrami a následně i samotnými herními konzolemi) i skutečnost, že toto zařízení obsahovalo příliš mnoho čipů a jeho displej současně neměl tak velké rozlišení na to, aby pro konzoli mohly vzniknout dostatečně kvalitní hry. Dalším omezením byla možnost zobrazit pouze dvě barvy, i když se tvůrci her uchylovali především u úvodních obrázků k tomu, že rychlým zapínáním a vypínáním pixelů simulovali i další jeden až dva odstíny šedi. To však byl pouze trik, který jen částečně obcházel omezení daná tvůrci LCD a řadičů displeje. Po krachu trhu s herními konzolemi (především plnohodnotnými konzolemi určenými pro připojení k TV) trvalo určitý čas, než začaly mít firmy k dispozici dostatečné finanční prostředky na to, aby uživatelům nabídly vylepšené varianty kapesních herních konzolí (nejde ani tak o to, že by byl samotný vývoj hardwaru nové herní konzole drahý, ale bylo nutné zainvestovat i do vývoje her, reklamy, dostatečné výrobní kapacity apod.).
Obrázek 11: Jedna z variant konzole Nintendo Game Boy.
Při zpětném pohledu do minulosti se ukazuje, že nejúspěšnější byli v tomto ohledu konstruktéři herní konzole Nintendo Game Boy, kteří sice zdaleka nepoužili nejlepší v té době dostupnou technologii, ale naproti tomu nabídli hráčům zařízení dostatečně výkonné a přitom relativně levné, malé a s velkou výdrží baterií. Jinými slovy se jim podařilo najít téměř ideální rovnováhu mezi funkcionalitou a cenou (původní cena byla stanovena na devadesát dolarů, resp. přesněji řečeno na baťovskou hodnotu 89,95 dolarů). Dalším důležitým faktorem, který vedl k oblíbenosti této kapesní herní konzole bylo i to, že se společně s konzolí dodávala i jedna z nejznámějších a nejúspěšnějších počítačových her historie – samozřejmě se jedná o hru Tetris, o níž jsme se již v tomto seriálu zmiňovali v souvislosti s „plnohodnotnou“ herní konzolí Nintendo Entertainment System – NES.
Obrázek 12: Detail D-padu herní konzole Game Boy.
7. Základní technické parametry herní konzole Game Boy
Ústředním čipem, okolo kterého byla herní konzole Game Boy postavena, byl osmibitový mikroprocesor Sharp LR35902 taktovaný hodinovým signálem o frekvenci 4,19 MHz. Instrukční sada, kterou tento mikroprocesor zpracovával, tvořila určitý mezistupeň mezi v té době již notně zastaralým osmibitovým čipem Intel 8080 a novějším mikroprocesorem Zilog Z80 – čip LR35902 totiž dokázal zpracovávat některé novější instrukce určené pro Z80, ovšem neobsahoval například všechny registry tohoto mikroprocesoru. Některé instrukce byly unikátní a na jiných obdobných čipech se nevyskytovaly.
Obrázek 13: Hra Q-Bert pro Game Boy.
Navíc byl tento mikroprocesor vybaven i grafickým a zvukovým subsystémem, přesněji řečeno zvukovým syntetizérem a řadičem grafického displeje. Zajímavé je, že čip měl kromě běžné adresové (16 bitů) a datové (8 bitů) sběrnice vyvedeny i další dvojici sběrnic – třináctibitovou adresovou sběrnici a osmibitovou datovou sběrnici, na níž byla připojena video RAM o kapacitě osmi kilobajtů. Operační paměť, která byla připojena na standardní adresovou a datovou sběrnici, měla taktéž kapacitu osmi kilobajtů a zajímavé je, že se jednalo o statickou paměť, nikoli o DRAM.
Obrázek 14: Slavný Tetris pro Game Boy.
8. Grafický a zvukový subsystém Game Boye
Grafický subsystém herní konzole Game Boy vznikl jako určitý kompromis mezi cenou konzole, její spotřebou elektrické energie a kvalitou zobrazení. Použit byl pasivní monochromatický displej z kapalných krystalů, který dokázal zobrazit rastrový obraz o rozlišení 160×144 pixelů, přičemž se mohlo použít čtyř stupňů šedi (což odpovídá dvěma bitům na pixel). Aby byla spotřeba herní konzole co nejmenší a tudíž se nemusely používat drahé akumulátory s velkou kapacitou, nebyl displej podsvícený, ale pouze reflexivní. Jednotlivé snímky se překreslovaly s frekvencí přibližně 60 Hz (konkrétně 59,7 Hz u originálního Game Boye). Způsobem, jakým se programovala grafika na Game Boyi, tj. pohledem na grafický subsystém z hlediska programátora, se budeme zabývat v navazující části tohoto seriálu.
Obrázek 15: Alleyway – jedna z variant na Breakout či Tetris.
Již v předchozí kapitole jsme si řekli, že i zvukový subsystém byl přímo součástí mikroprocesoru. Ten obsahoval dva programovatelné generátory obdélníkového signálu, jeden generátor šumu a taktéž modul pro přehrávání čtyřbitového samplovaného zvuku. Na dva piny mikroprocesoru byl vyveden stereofonní analogový zvukový signál, který byl zesílen a přiveden na konektor určený pro připojení sluchátek. V případě, že sluchátka nebyla použita, byl zvuk pouze monofonní, protože herní konzole Game Boy obsahovala jen jeden piezoelektrický měnič (ostatně při pohledu na velikost této konzole je jasné, že by stereo výstup byl vlastně zbytečný). Podobně jako tomu bylo u grafického subsystému, i zvukový subsystém bude podrobněji popsán v navazující části tohoto seriálu.
Obrázek 16: Na Game Boyi samozřejmě nesmí chybět ani šmoulové.
9. Odkazy na Internetu
- Epoch Game Pocket Computer Technical Document
http://www.disgruntleddesigner.com/chrisc/GamePokekon/files/Pokekon_Tech_Notes.txt - 78c06 opcodes
http://www.disgruntleddesigner.com/chrisc/GamePokekon/files/uPD78c06_Opcode_Table.html - Handheld Games: Mattel
http://www.handheldmuseum.com/Mattel/index.html - Mattel's Auto Race
http://www.handheldmuseum.com/Mattel/AutoRace.htm - Mattel Auto Race
http://en.wikipedia.org/wiki/Mattel_Auto_Race - Mattel: Trivia and stories
http://www.handheldmuseum.com/Mattel/Trivia.htm - Football
http://www.handhelden.com/mattel/Football.html - A History of Gaming Platforms: Mattel Intellivision
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18518 - Mighty Morphin' Battery-Powered Handheld Electronic Gaming Devices
http://nickfromyorku.wordpress.com/2011/03/04/mighty-morphin'-battery-powered-handheld-electronic-gaming-devices/ - Liquid Crystal Display – LCD
http://inventors.about.com/od/lstartinventions/a/LCD.htm - James Fergason
http://www.invent.org/hall_of_fame/57.html - James Fergason invented an improved liquid crystal display
http://invention.smithsonian.org/centerpieces/quartz/inventors/fergason.html - James Fergason
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Fergason - History of display technology
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_examples - Milton Bradley Microvision (U.S.) (1979, LCD, 9 Volt (1 or 2), Model# 4952)
http://www.handheldmuseum.com/MB/uVUS.htm - The Microvision Simulation Project
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroSimProject.htm - Microvision game: Blockbuster
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroBlockSim.htm - Microvision game: Bowling
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroBowlSim.htm - Microvision game: Pinball
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroPinSim.htm - Microvision game: Vegas Slots
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroSlotsSim.htm - Microvision game: Phaser Strike
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroPhaserSim.htm - Microvision game: Sea Duel
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroSeaSim.htm - The Atari 7800 Page
http://www.atari7800.org/ - Schéma zapojení herní konzole Atari 7800
http://www.atari7800.org/schematic.htm - Emulátory Atari 7800 a dalších počítačů a konzolí firmy Atari
http://www.atariportal.cz/static_emulace.php - Atari 7800 (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_7800 - Atari 7800 ROMs
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=7800&ItemTypeID=ROM - Sega Master System Hardware
http://www.smspower.org/Development/Documents - SMS/GG hardware notes
http://www.smspower.org/uploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - Sega Master System Museum
http://alexkidd.com/ - Jadeite's Sega Master System Museum
http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html - YM2414 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
http://www.smspower.org/maxim/Documents/YM2413ApplicationManual?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - Sega Master System (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Master_System - Sega Card (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Card - Sega Master System VDP documentation
http://www.smspower.org/uploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - bee – The Multi-Console Emulator
http://www.thebeehive.ws/ - Sega Retro: H.E.R.O.
http://segaretro.org/H.E.R.O. - Sega Retro: The Castle
http://segaretro.org/The_Castle - Sega Retro: Star Force
http://segaretro.org/Star_Force - Sega Retro: Girl's Garden
http://segaretro.org/Girl's_Garden - Sega Retro: The Black Onyx
http://segaretro.org/The_Black_Onyx - Catalog of non-gaming Vectrex demos
http://vectrex.wikia.com/wiki/Catalog_of_non-gaming_Vectrex_demos - Nebula Commander
http://www.classicgamecreations.com/nebula.html - ParaJVE – Parabellum's Java Vectrex Emulator, version 0.7.0
http://www.vectrex.fr/ParaJVE/ - Vectrex System History – The Mini Arcade
http://vectrexmuseum.com/vectrexhistory.php - GCE Vectrex: unique system, unique subculture. Part 2. Unique subculture
http://lady-eklipse.livejournal.com/ - Novinky.org: PSPVE v1.0.2 (Emulátor konzole Vectrex)
http://psp.novinky.org/view.php?cisloclanku=2008060010 - 3 Generations of Game Machine Architecture
http://www.atariarchives.org/dev/CGEXPO99.html - Atari 5200
http://www.atariage.com/software_search.html?SystemID=5200 - Atari 5200 Hardware and Accessories
http://www.atariage.com/5200/archives/hardware.html - Atari 5200 Screenshots
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=5200&ItemTypeID=SCREENSHOT - History of video game consoles (second generation): Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_(second_generation) - Atari 5200: Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_5200 - 6502 – the first RISC µP
http://ericclever.com/6500/ - The Video Game Console Library: Fairchild Channel F
http://www.videogameconsolelibrary.com/pg70-fairchild.htm - Jerry Lawson
http://www.vintage.org/2006/main/bio.php?id=1586 - Fairchild Semiconductor F8
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/F8_ins.html - Fairchild Channel F 101: A Beginner's Guide
http://www.racketboy.com/retro/fairchild-channel-f-101-a-beginners-guide - Lowell O. Turner: This old microprocessor
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/OldCPU.html - VC&G Interview: Jerry Lawson, Black Video Game Pioneer
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/545 - Fairchild Channel F
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F - The Great CPU List Part II: Fairchild F8, Register windows
http://jbayko.sasktelwebsite.net/cpu2.html#Sec2Part2 - Fairchild F8
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_F8 - 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/ - Channel F
http://www.giantbomb.com/channel-f/60–66/ - MESS Wiki
http://www.mess.org/ - O2 Homepage
http://www.the-nextlevel.com/odyssey2/ - Magnavox Odyssey2 (1978), Philips Videopac G7000 / C52 (1979)
http://www.mess.org/sysinfo:odyssey2 - The Video Game Critic's Odyssey 2 Reviews
http://videogamecritic.net/odd.htm - Computer Closet Collection: Magnavox Odyssey2
http://www.computercloset.org/MagnavoxOdyssey2.htm - PHILIPS Videopac C52
http://old-computers.com/museum/computer.asp?c=1060 - O2 Tech. Manual V.1.1 (PDF dokument)
http://www.atarihq.com/danb/files/o2doc.pdf - Magnavox Odyssey2
http://www.game-machines.com/consoles/odyssey2.php - Magnavox Odyssey2 (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/Odyssey2 - Magnavox Odyssey2 Games (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Videopac_games - The FPGA Videopac Project
http://www.fpgaarcade.com/videopac.htm - Last minute addition: Odyssey 2 (P824×) VDC chip!
http://ploguechipsounds.blogspot.com/2009/10/last-minute-addition-odyssey-2-p824×.html - Space Invaders (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9662 - Spy Hunter (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9742 - Spy Hunter (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spy_Hunter - DP Interviews … Bob Whitehead
http://www.digitpress.com/library/interviews/interview_bob_whitehead.html - Atari Age: Video Chess
http://www.atariage.com/software_page.html?SoftwareID=1429 - Moby Games: Video Chess
http://www.mobygames.com/game/video-chess - Wikipedia: Video Chess
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Chess - The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
http://videogamecritic.net/2600aa.htm - Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=13 - Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=290 - The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
http://videogamecritic.net/icon_ET.htm - Atari 2600 ROMs
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=2600&ItemTypeID=ROM - Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_A-E.zip - Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_F-J.zip - Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_K-P.zip - Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_Q-S.zip - Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_T-Z.zip - Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
http://retro.ign.com/articles/903/903024p1.html - Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html - Visitor Top 25 Total Downloads
http://www.atarimania.com/pgemainsoft.awp?type=G&system=2 - Atari 2600 FAQ
http://www.atariage.com/2600/faq/index.html - Atari 2600 Consoles and Clones
http://www.atariage.com/2600/archives/consoles.html - Atari 2600 Programming (odkazy)
http://www.atariage.com/2600/programming/index.html - Design case history: the Atari Video Computer System
http://www.atariage.com/2600/archives/design_case.html?SystemID=2600 - Atari 2600 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600 - Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
http://www.atariage.com/2600/archives/schematics_pal/index.html - Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
http://www.vintagegamingandmore.com/atari-2600-schematics - Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
http://www.warrenrobinett.com/adventure/index.html - Mapa hry Adventure
http://www.warrenrobinett.com/adventure/adv-map1.gif - Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
http://www.rabayjr.com/jay_miner.htm - Magnavox and the Odyssey systems
http://www.pong-story.com/odyssey_other.htm - Magnavox Odyssey First home video game console
http://www.pong-story.com/odyssey.htm - The Odyssey in France
http://www.pong-story.com/odypubfr.htm - Magnavox Odyssey at old-computers.org
http://www.old-computers.com/museum/photos.asp?t=1&c=883&st=2 - Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey_Series - MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
http://balduin.wordpress.com/2007/10/15/magnavox-odyssey-1971/ - Magnavox Odyssey FAQ
http://www.pong-story.com/o1faq.txt - Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
http://www.sinclairlair.co.uk/level9.htm - Level 9 Computing
http://en.wikipedia.org/wiki/Level9 - Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
http://sinclairzxspectrum.cz/software/recenze/worm_in_paradise.php - World of Spectrum: Jewels of Darkness
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0011293 - World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^Level+9+Computing+Ltd$&loadpics=1 - Adventure International
http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_International - Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/ - atari.fandal.cz
http://atari.fandal.cz/games.php - Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/ - Zork I (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I - Zork I Walkthrough
http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs - Zork I: The Great Underground Empire
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork1.html - Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz - Zork II (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II - Zork II: The Wizard of Frobozz
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork2.html - Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master - Zork III (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III - SAGA – Scott Adams Grand Adventure
http://www.msadams.com/index.htm - Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
http://www.thedoteaters.com/p4_stage1.php - Textovky.cz – Textovkářův ráj
http://www.textovky.cz/ - Scott Adams (game designer, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Adams_(game_designer) - Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/interviews/129/ - Scott Adams game interpreter
http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html - Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/ - BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
http://atariarchives.org/basicgames/showpage.php?page=78 - Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI - Hamurabi (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi - Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php - Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
http://198.212.189.111/ - Empire Classic (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_Classic_(computer_game) - Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
http://www.wolfpackempire.com/default.htm - FOCAL (programming language, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/FOCAL_(programming_language) - Forty Years of Lunar Lander
http://technologizer.com/2009/07/19/lunar-lander/ - Category: Timelines of video games (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Timelines_of_video_games - Dennis M. Ritchie – home page
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/index.html - Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/spacetravel.html - Yes, A video game contributed to Unix Development
http://people.fas.harvard.edu/~lib215/reference/history/spacetravel.html - Space Travel (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Travel_(video_game) - Computer and Video Game History
http://inventors.about.com/library/inventors/blcomputer_videogames.htm - OXO (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/OXO - Tennis for Two (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_for_Two - Who really invented the video game?
http://www.atarimagazines.com/cva/v1n1/inventedgames.php - The Video Game Revolution
http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolution/history/timeline.html - The First Video Game?
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.asp - První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic1.jpg - Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic2.jpg - MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
http://www.mud.co.uk/richard/mud.htm - MUD1 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/MUD1 - Text-based game (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game - Text mode games
http://www.textmodegames.com/ - Why Text-Mode Games are Cool
http://www.textmodegames.com/articles/why-text-mode-games-are-cool.html - The Dragon Ate My Homework
http://www.wired.com/wired/archive/1.03/muds.html - Hunt the Wumpus
http://en.wikipedia.org/wiki/Hunt_the_Wumpus - A Brief History of „Rogue“
http://www.wichman.org/roguehistory.html - Rogue (video game) (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_(computer_game) - Roguish Charm
http://www.1up.com/features/essential-50-rogue - Colossal Cave Adventure Map
http://www.spitenet.com/cave/ - Colossal Cave Adventure
http://www.rickadams.org/adventure/ - Here's where it all began…
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html - David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
http://www.rickadams.org/adventure/e_downloads.html - Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
http://www.rickadams.org/adventure/c_xyzzy.html - Colossal Cave Adventure jako Java Applet
http://www.astrodragon.com/zplet/advent.html - Colossal Cave Adventure
http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure - iPod Adventure Game
http://hamimiami.com/ipod/adventure/index.html