Obsah
2. Q*Bert aneb konverze slavné automatové hry
5. Mario Golf: instalatér mezi společenskou smetánkou
6. Herní série Legend of Zelda na herní konzoli Game Boy Color
7. Legend of Zelda: Link's Awakening
8. Legend of Zelda: Oracle of Seasons
9. Legend of Zelda: Oracle of Ages
1. Legenda zvaná Lemmings
Již v předchozí části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme si popsali osm her, které byly vytvořeny pro kapesní herní konzoli Game Boy. Dnes budeme v popisu těchto her pokračovat, ovšem kromě herních titulů určených pro originální Game Boy (GB) si popíšeme i několik her, jež byly vyvinuty pro následovníka tohoto zařízení, konkrétně pro herní konzoli Game Boy Color (GBC) vybavenou barevným displejem z tekutých krystalů, který dokázal zobrazit až 32768 barevných odstínů (což byl oproti Game Boyi velký krok kupředu). Ovšem první hra, kterou si dnes popíšeme, je určena pro originální Game Boy i když ji lze samozřejmě používat i na Game Boy Color. Jedná se o klon světoznámé hry Lemmings vydané původně společností DMA Design pro počítače Amiga, Atari ST a posléze i pro PC.
Obrázek 1: Lemmings pro herní konzoli Game Boy – úvodní obrazovka.
Hra Lemmings vznikla částečně i díky náhodě, protože společnost DMA Design najala nového grafika Scotta Johnsona, aby vytvořil postavičky pro herní titul The Walker. Scott nejprve navrhl několik postaviček – spritů – v bitmapě o velikosti 16×16 pixelů, ale posléze si uvědomil, že zvládne vytvořit i animovanou postavičku v bitmapě o rozlišení 8×8 pixelů, což mj. znamenalo, že takových postaviček mohlo být na obrazovce s tehdy typickým rozlišením 320×200 pixelů či 320×256 pixelů zobrazeno poměrně značné množství. Potom jako malý vtípek nakreslil několik zařízení zabíjejících jeho postavičky – a idea Lemmings byla na světě. Úkolem hráče je dovést alespoň několik lumíků (anglicky lemming(s)) přes různé překážky do domku nebo jeskyně, přičemž je v každé obtížnosti uvedeno, kolik procent z nich musí přežít. Každému lumíkovi je možné zadat různé úkoly – kopání díry, stavbu schodů, použití deštníku jako padáku atd. (na Game Boyi se menu s úkoly vyvolává druhým tlačítkem). V případě potřeby může jeden lumík či všichni zbývající lumíci spáchat sebevraždu. Jedná se o velmi zábavnou hru, která se i na Game Boyi dočkala dvou pokračování a na dalších platformách vzniklo pokračování či cover verzí ještě mnohem více (například Lemris aneb Tetris+Lemmings).
Obrázek 2: Informace o prvním levelu.
Odkazy na zajímavé stránky o hře Lemmings:
- Jeden z prvních návrhů, z nichž se vyvinuli Lemmings
http://www.javalemmings.com/DMA/Lem1.htm - The Complete History of Lemmings
http://www.javalemmings.com/DMA/Lem1.htm - Lemmings Review
http://www.eurogamer.net/articles/r_lemmings_psp
Obrázek 3: Druhé tlačítko zapíná menu s výběrem akcí pro lumíky.
Obrázek 4: Stihne to do domku nebo nestihne?
Obrázek 5: Statistika o dokončeném levelu.
Obrázek 6: Informace o druhém levelu.
2. Q*Bert aneb konverze slavné automatové hry
Ani druhá hra, s níž se v dnešním článku seznámíme, nevznikla původně přímo pro herní konzoli Game Boy. Jedná se o hru nazvanou poněkud netypicky Q*Bert (vyslovováno přibližně jako Cubert), za jejímž vznikem stojí dvojice vývojářů Warren Davis a Jeff Lee. Ti navrhli již v roce 1982 hru s velmi zajímavým konceptem – hráč se totiž nepohyboval v nějakém dvourozměrném bludišti, jak bylo v roce 1982 zvykem, ale namísto toho pouze přeskakoval po jakési stupňovité pyramidě zobrazené v isometrické projekci. Do dnešní doby vzniklo zcela jistě již několik set her založených na isometrické projekci, ovšem na začátku osmdesátých let minulého století se jednalo o poměrně žhavou novinku a i díky tomu byla hra Q*Bert, zpočátku realizovaná ve formě video automatu, velmi oblíbená, takže prakticky ihned po vzniku tohoto video automatu (již zmíněný rok 1982) následovala konverze Q*Berta na herní konzoli Atari 2600 (1983) a Atari 5200 (taktéž 1983).
Obrázek 7: Q*Bert pro herní konzoli Game Boy Color – úvodní obrazovka.
V této kapitole jsou uvedeny screenshoty z konverze hry Q*Bert na osmibitovou kapesní herní konzoli Game Boy Color. Zajímavé je, že video automat z roku 1982 byl vybaven tehdy relativně ještě novým čipem Intel 8086, o zvuk se staral nesmrtelný mikroprocesor MOS 6502 a hra používala 19palcový monitor s rozlišením 256×240 pixelů. Konverze na Game Boy Color tedy vlastně ani nemusela být příliš složitá, protože grafické možnosti GBC byly lepší, než u originální hry (to neplatí zdaleka pro všechny konvertované hry!). Herní princip Q*Berta je v podstatě velmi jednoduchý – hráč musí přeskákat přes všechna políčka tvořící pyramidu takovým způsobem, aby se políčka přebarvila, a to buď jednou (první levely) nebo vícekrát. Aby to nebylo tak jednoduché, může Cubert spadnout, nebo se setkat s některým protivníkem, z nichž nejzajímavější je jakýsi had stočený do pružiny. Známým se stalo také „nadávání“ Cuberta ve chvíli, kdy narazil na protivníka – zvukový subsystém vygeneroval něco podobného skutečné nadávce a na obrazovce se zobrazil komiksový nápis „@!#?@!“ (viz též například jeden díl Futuramy).
Obrázek 8: Výběr typu hry.
Odkazy na zajímavé stránky o hře Q*Bert:
- Q*bert (automat)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9182 - Strategy Wiki: Q*bert
http://strategywiki.org/wiki/Q*Bert - Wikipedia: Q*bert
http://en.wikipedia.org/wiki/Q*bert
Obrázek 9: Cubert často a rád nadává.
Obrázek 10: Některé levely nemají tvar pyramidy.
3. Metal Gear Solid
Další hra, s níž se dnes seznámíme, se jmenuje Metal Gear Solid a o její vývoj se postarala známá společnost Konami. Jedná se sice o poměrně známý název, dnes ho ale znají spíše hráči z jiných herních konzolí (PlayStation) než je Game Boy nebo Game Boy Color. My se však budeme zabývat právě verzí naprogramovanou pro osmibitovou kapesní herní konzoli Game Boy Color. Hra Metal Gear Solid je akční hrou, v níž však není cílem bezhlavě postřílet všechny protivníky. To ostatně ani není možné, už jen kvůli relativně malému množství nábojů, které má hráč k dispozici. Princip hry spočívá v tom, že se hráč snaží procházet herním světem plným nepřátelských vojáků, a to tak, aby ho protivníci nespatřili. Může samozřejmě sbírat různé předměty, typicky náboje či lékárničky, jak je ostatně u akčních her zvykem. Způsob zobrazení herního světa vychází z možností herní konzole Game Boy Color a taktéž ze způsobu ovládání – prostředí je viděno šikmo shora a jak se přesvědčíte v dalších kapitolách, byl tento způsob zobrazení použit i u dalších her patřících do zcela odlišných žánrů.
Obrázek 11: Metal Gear Solid – úvodní obrazovka.
Obrázek 12: Metal Gear Solid – intro.
Obrázek 13: Metal Gear Solid – začátek hry.
Obrázek 14: Metal Gear Solid – briefing.
Obrázek 15: Metal Gear Solid – první úroveň.
Obrázek 16: Metal Gear Solid – první úroveň.
4. Skákačky s Mariem
S další herní sérií, jejímž hlavním protagonistou je instalatér Mario, jsme se již setkali při popisu her určených pro herní konzoli NES. Samozřejmě se jedná o herní sérii Super Mario Bros, jejíž vývoj pokračuje dodnes a asi není zapotřebí připomínat fakt, že Mario byl společně se svým bratrem Luigim ztvárněn ve stejnojmenném filmu. Původní hry v herní sérii Super Mario Bros byly klasickými dvourozměrnými plošinovkami se scrollujícím pozadím, tj. jednalo se o ten typ her, které byly relativně snadno implementovatelné právě na herní konzoli NES a samozřejmě též na Game Boy a posléze i na Game Boy Color. Na novějších herních konzolích proběhl poměrně úspěšný přechod do 3D prostoru, což se zdaleka všem plošinovkám nepodařilo. Hry s Mariem popř. s jeho ne-zcela-přítelem Wariem (jeho znakem je W, tj. obrácené M), byly z pochopitelných důvodů portovány i na Game Boye a Game Boye Color a jejich tvůrci se snažili jak o ztvárnění stejným způsobem, jako na NESu, tak i o použití stejného způsobu ovládání (což nebylo těžké).
Obrázek 17: Super Mario Land – úvodní obrazovka.
Tento typ her pravděpodobně nemá smysl zdlouhavě popisovat, proto se podívejte na screenshoty uvedené v této kapitole. Na screenshotech je patrné především postupné vylepšování technologie zobrazení, protože většina dalších herních prvků zůstala zachována. Zajímavé jsou hry, v nichž se namísto Maria hráč stává Wariem, protože se jedná o zápornou postavu (z tohoto seriálu však již víme, že i Mario byl jednou zápornou postavou, a to konkrétně ve hře Donkey Kong Junior).
Obrázek 18: Super Mario Land – první level.
Obrázek 19: Super Mario Land 2 – úvodní obrazovka.
Obrázek 20: Super Mario Land 2 – první level.
Obrázek 21: Super Mario Land 2 – game over.
Obrázek 22: Super Mario Bros Deluxe – úvodní obrazovka.
Obrázek 23: Super Mario Bros Deluxe – první level.
Obrázek 24: Super Mario Bros Deluxe – houbičky evidentně dělají Mariovi dobře, dokáže po nich vyrůst do dvojnásobné výšky.
Obrázek 25: Wario Land – úvodní obrazovka.
Obrázek 26: Wario Land – intro.
Obrázek 27: Wario Land – intro.
Obrázek 28: Wario Land – první úroveň.
Obrázek 29: Wario Land – první úroveň.
Obrázek 30: Wario Land – tak vlezu se sem nebo ne?
5. Mario Golf: instalatér mezi společenskou smetánkou
Vzhledem k tomu, že se instalatér Mario postupem času stal velmi známou herní postavičkou a současně i maskotem společnosti Nintendo, není divu, že se tato firma snažila „značku“ Maria co nejlépe využít; ostatně stejným způsobem se chovala i konkurenční společnost Sega se svým Sonicem, který kromě klasických skákaček vystupoval mj. i v pinballu a dalších se skákačkami zcela nesouvisejících herních titulech. Mario a jeho přátelé i nepřátelé se tak objevili i v populární a po grafické stránce docela propracované hře nazvané Mario Golf. Název této hry skutečně zcela přesně naznačuje, o jaký typ hry se jedná – Mario se dostal mezi horních deset tisíc :-) a může si zahrát skutečný golf (nejedná se tedy o sice geniální, ale naprosto úchylnou hru typu Ninja Golf určenou pro osmibitovou herní konzoli Atari 7800).
Obrázek 31: Mario Golf – úvodní obrazovka.
Každý úder je rozdělen na dvě části, které se liší způsobem zobrazení golfového hřiště. Nejprve se na hřiště hráč dívá z půdorysného pohledu, takže zde nejlépe vidí vzdálenost od vlajky/jamky i její směr. Posléze je pohled přepnut na skutečné 3D zobrazení, podobně jako je tomu i v dalších golfových hrách. 3D zobrazení se docela povedlo, samozřejmě pokud vezmeme v úvahu dosti omezené výpočetní možnosti herní konzole: tato hra sice byla původně určena pro relativně výkonnou konzoli Nintendo 64, ovšem posléze došlo i ke konverzi na méně výkonnou konzoli Game Boy Color (oboje hry vyšly shodně v roce 1999). Jako malou zajímavost lze uvést, že díky 3D zobrazení použitému v Mario Golfu se vlastně jedná o první hru, kde Mario vystupuje v dvourozměrném světě, na rozdíl od předchozích her, které byly veskrze 2D skákačkami.
Obrázek 32: Mario Golf – výběr postavy, za níž se bude hrát.
Odkazy na stránky, které se zabývají hrou Mario Golf:
- Super Mario Wiki: Mario Golf (Game Boy Color)
http://www.mariowiki.com/Mario_Golf_(Game_Boy_Color) - Moby Games: Mario Golf
http://www.mobygames.com/game/mario-golf - GameFAQs: Mario Golf
http://www.gamefaqs.com/n64/197859-mario-golf
Obrázek 33: Mario Golf – výběr hřiště.
Obrázek 34: Mario Golf – 3D pohled na hřiště.
Obrázek 35: Mario Golf – orientace v půdorysném pohledu.
Obrázek 36: Mario Golf – no +8 úderů je špatné skóre, ale screenshoty jsou nasnímány…
6. Herní série Legend of Zelda na herní konzoli Game Boy Color
Konečně se dostáváme k další slavné herní sérii, která stála za prodejním úspěchem jak původní herní konzole Game Boy, tak i jejího pokračovatele Game Boy Color – jde o sérii Legend of Zelda (v dalším textu si pro jednoduchost dovolím vynechat člen „the“). Abychom byli úplně přesní, jedná se o třetí zde popisovanou herní sérii, pokud tedy započítáme všechny hry s Mariem či Wariem do první série a všechny díly Castlevanie do série druhé. S herní sérií Legend of Zelda jsme se vlastně již setkali, a to při popisu osmibitové „televizní“ konzole Nintendo Entertainment System (NES). Připomeňme si, že tato herní série je postavená na návrzích Shigera Miyamota, který již v době, kdy Legend of Zelda vznikla (psal se rok 1986, nedávno se tedy oslavilo neuvěřitelné čtvrt století existence této herní série), pracoval přímo pro společnost Nintendo a podílel se mj. i na vzniku takových přelomových her, jakými bezesporu byly tituly Super Mario Bros (viz předchozí kapitoly) či Donkey Kong.
Obrázek 37: Legend of Zelda: Link's Awakening – úvodní obrazovka.
Vznik herní série Legend of Zelda byl pro osmibitovou herní konzoli NES a taktéž pro celou společnost Nintendo velmi důležitý – od vzniku první hry Legend of Zelda až do současnosti totiž bylo prodáno téměř 70 milionů her patřících do této série a zajímavé je, že už původní hra Legend of Zelda určená přímo pro NES se stala čtvrtou nejprodávanější hrou pro tuto herní konzoli (prvenství si drží Super Mario Bros.). My se však budeme zabývat touto herní sérií v souvislosti s herními konzolemi Game Boy a Game Boy Color, kde – zejména kvůli různým technologickým ale i obchodním omezením a rozhodnutím – vznikly pouze tři hry: Link's Awakening, Oracle of Seasons a Oracle of Ages.
Obrázek 38: Legend of Zelda: Link's Awakening – intro.
Seznam her ze série Legend of Zelda:
The Legend of Zelda |
Zelda II: The Adventure of Link |
The Legend of Zelda: A Link to the Past |
The Legend of Zelda: Link's Awakening |
The Legend of Zelda: Ocarina of Time |
The Legend of Zelda: Majora's Mask |
The Legend of Zelda: Oracle of Seasons |
The Legend of Zelda: Oracle of Ages |
The Legend of Zelda: Four Swords |
The Legend of Zelda: The Wind Waker |
The Legend of Zelda: Four Swords Adventures |
The Legend of Zelda: The Minish Cap |
The Legend of Zelda: Twilight Princess |
The Legend of Zelda: Phantom Hourglass |
The Legend of Zelda: Spirit Tracks |
The Legend of Zelda: Skyward Sword |
The Legend of Zelda (3DS) |
Obrázek 39: Legend of Zelda: Link's Awakening – intro.
7. Legend of Zelda: Link's Awakening
První z těchto her – The Legend of Zelda: Link's Awakening byla určena ještě pro osmibitovou herní konzoli Game Boy s monochromatickým displejem z kapalných krystalů, což poněkud limitovalo možnosti grafiků, kteří mohli ukázat své nesporné kvality až v dalších dvou titulech. Ve hře Legend of Zelda: Link's Awakening se, na rozdíl od některých dalších her z této série, hlavní protagonista stará především sám o sebe namísto toho, aby stále dokola zachraňoval princezny :-). Jeho loď totiž ztroskotá a posléze se probudí na ostrově (Koholint Island) a jeho úkolem je z tohoto ostrova uniknout. Tento na první pohled snadný úkol však vyžaduje prozkoumat celý ostrov i osm relativně malých dungeonů a najít několik předmětů, které odplutí z ostrova zajistí. Podobně jako u dalších her celé série je použit pohled zešikma shora, celý svět je rozdělen na dlaždice (odpovídající architektuře grafického subsystému herní konzole) a komunikace s ostatními postavami probíhá formou jednoduchých dialogů. Objevují se zde taktéž celoobrazovkové „komiksové“ scény, které tvoří nedílnou součást i dalších dvou částí této herní série.
Obrázek 40: Legend of Zelda: Link's Awakening – hráčovo alter ego se probouzí v tomto domě.
Obrázek 41: Legend of Zelda: Link's Awakening – prostředí hry.
Obrázek 42: Legend of Zelda: Link's Awakening – výběr předmětu drženého v levé a v pravé ruce.
8. Legend of Zelda: Oracle of Seasons
Další hra ze série Legend of Zelda, kterou si v dnešním článku popíšeme, nese název The Legend of Zelda: Oracle of Seasons. Za vývojem této hry stála softwarová společnost Flagship, ovšem samotný vývoj nebyl v žádném případě zcela nezávislý, protože byl poměrně pečlivě kontrolován firmou Nintendo. V tomto kontextu není zcela bez zajímavosti, že v podobném stylu společnost Flagship vyvinula (stále částečně pod svou hlavičkou) celkem čtyři hry ze série Legend of Zelda, viz též následující tabulku:
Hra | Rok vzniku | Určeno pro konzoli |
---|---|---|
The Legend of Zelda: Oracle of Ages | 2001 | Game Boy Color + Game Boy Advance |
The Legend of Zelda: Oracle of Seasons | 2001 | Game Boy Color + Game Boy Advance |
The Legend of Zelda: Four Swords | 2002 | Game Boy Advance |
The Legend of Zelda: The Minish Cap | 2005 | Game Boy Advance |
Obrázek 43: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – úvodní obrazovka.
Hra The Legend of Zelda: Oracle of Seasons je určena pro herní konzoli Game Boy Color (při použití na Gama Boy Advance se navíc objeví několik vylepšení) a její designéři dokázali z grafického systému této osmibitové herní konzole vytěžit skutečně maximum, což je patrné jak při pohledu na statické obrázky, tak i na způsob zobrazení herního světa. Tento svět byl vyobrazen z nadhledu a bez použití perspektivy, což je pro herní sérii Legend of Zelda (a pro mnoho dalších her pocházejících nejenom z Japonska) typické. Každá herní lokace – obrazovka – byla složena z množství dlaždic o konstantní velikosti; díky tomu bylo možné efektivně využívat způsob uložení grafických tvarů v paměti GBC. Hráč se pohyboval po světech nazvaných Holodrum a Subrosia. Při pohledu na mapy (viz též odkazy v závěru kapitoly) je patrné, že se jedná o relativně málo rozlehlé světy, alespoň při porovnání s herními světy dalších her ze série Legend of Zelda. To však příliš nevadilo, protože The Legend of Zelda: Oracle of Seasons je hrou orientovanou spíše na akci než na zkoumání okolního prostředí a řešení hádanek (to je spíše doménou hry popsané v následující kapitole).
Obrázek 44: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – intro.
Odkazy na další stránky o hře The Legend of Zelda: Oracle of Seasons:
- The Legend of Zelda: Oracle of Seasons
http://zelda.wikia.com/wiki/The_Legend_of_Zelda:_Oracle_of_Seasons - Zelda wikia: země Holodrum
http://zelda.wikia.com/wiki/Holodrum - Zelda wikia: země Subrosia
http://zelda.wikia.com/wiki/Subrosia - Mapa: Holodrum
http://images.wikia.com/zelda/images/b/b2/Holodrum_Coordinate_Map.png - Mapa: Subrosia
http://images.wikia.com/zelda/images/2/25/Subrosia_Coordinate_Map.png
Obrázek 45: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – intro.
Obrázek 46: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – prostředí hry.
Obrázek 47: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – prostředí hry.
Obrázek 48: Legend of Zelda: Oracle of Seasons – .
9. Legend of Zelda: Oracle of Ages
Druhou hrou patřící do série Legend of Zelda, za jejímž vývojem stála společnost Flagship je herní titul nesoucí název The Legend of Zelda: Oracle of Ages. Již při pohledu na screenshoty uvedené v této kapitole a kapitole předchozí je patrné, že se, alespoň po stránce designu, jedná o velmi podobné hry. Ve skutečnosti tyto hry vyšly ve stejný den, což není náhoda, protože je možné – samozřejmě pokud hráč vlastnil obě paměťová média – hry mezi sebou propojit a přenášet mezi nimi jak vlastnosti postavy, tak i různé předměty, což mohlo hráče dovést až k alternativnímu konci hry (poměrně zajímavá myšlenka, navíc podporující prodej jednoho i druhého herního titulu). Jak jsem se již zmínil v předchozí kapitole, byly oba zde popisované herní tituly určené pro kapesní herní konzoli Game Boy Color a při spuštění na Game Boy Advance (tuto konzoli si ještě musíme v tomto seriálu popsat) se objevily některé nové lokace, například obchod.
Obrázek 49: Legend of Zelda: Oracle of Ages – úvodní obrazovka.
Zajímavý je zde především koncept herního světa – zatímco v Oracle of Seasons se hráč pohyboval mezi dvěma samostatnými světy, u hry Oracle of Ages se rozvijí myšlenka cestování časem, takže se hráč může přesouvat sice mezi jedním světem, ale ve dvou časových obdobích. To se ostatně projevuje i na mapě tohoto světa, který má sice stejnou topologii, ale například úroveň hladiny řeky se změnila, takže některé části světa jsou v minulosti nedostupné – zatopené. Po hrách Oracle of Seasons a Oracle of Ages měla být ještě dokončena hra s pravděpodobným názvem Mystical Seed of Courage a měla tak vzniknout trilogie nazvaná Triforce Trilogy. Nakonec z tohoto plánu sešlo a některé dialogy obou již vyvíjených her musely být přepsány, aby se na název trilogie, popřípadě na postavy a předměty ze třetí nedokončené hry, nikde v textu nenaráželo (to se ne vždy povedlo).
Obrázek 50: Legend of Zelda: Oracle of Ages – intro.
Odkazy na další stránky o hře The Legend of Zelda: Oracle of Ages:
- The Legend of Zelda: Oracle of Ages
http://zelda.wikia.com/wiki/The_Legend_of_Zelda:_Oracle_of_Ages - Mapa: Labrynna (současnost)
http://images.wikia.com/zelda/images/7/72/Labrynna_Coordinate_Map_(Present).png - Mapa: Labrynna (minulost)
http://images.wikia.com/zelda/images/3/3c/Labrynna_Coordinate_Map_(Past).png
Obrázek 51: Legend of Zelda: Oracle of Ages – intro.
Obrázek 52: Legend of Zelda: Oracle of Ages – prostředí hry.
Obrázek 53: Legend of Zelda: Oracle of Ages – prostředí hry.
Obrázek 54: Legend of Zelda: Oracle of Ages – ve hře se objevují i krátké obrázky i animované sekvence.
10. Odkazy na Internetu
- GameBoy : Using the GameBoy skeleton for serious business
http://verhoeven272.nl/cgi-bin/FSgz?fruttenboel%2FGameboy&Fruttenboel+GameBoy&GBtop&pandocs&GBcontent - Epoch Game Pocket Computer Technical Document
http://www.disgruntleddesigner.com/chrisc/GamePokekon/files/Pokekon_Tech_Notes.txt - 78c06 opcodes
http://www.disgruntleddesigner.com/chrisc/GamePokekon/files/uPD78c06_Opcode_Table.html - Handheld Games: Mattel
http://www.handheldmuseum.com/Mattel/index.html - Mattel's Auto Race
http://www.handheldmuseum.com/Mattel/AutoRace.htm - Mattel Auto Race
http://en.wikipedia.org/wiki/Mattel_Auto_Race - Mattel: Trivia and stories
http://www.handheldmuseum.com/Mattel/Trivia.htm - Football
http://www.handhelden.com/mattel/Football.html - A History of Gaming Platforms: Mattel Intellivision
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18518 - Mighty Morphin' Battery-Powered Handheld Electronic Gaming Devices
http://nickfromyorku.wordpress.com/2011/03/04/mighty-morphin'-battery-powered-handheld-electronic-gaming-devices/ - Liquid Crystal Display – LCD
http://inventors.about.com/od/lstartinventions/a/LCD.htm - James Fergason
http://www.invent.org/hall_of_fame/57.html - James Fergason invented an improved liquid crystal display
http://invention.smithsonian.org/centerpieces/quartz/inventors/fergason.html - James Fergason
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Fergason - History of display technology
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_examples - Milton Bradley Microvision (U.S.) (1979, LCD, 9 Volt (1 or 2), Model# 4952)
http://www.handheldmuseum.com/MB/uVUS.htm - The Microvision Simulation Project
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroSimProject.htm - Microvision game: Blockbuster
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroBlockSim.htm - Microvision game: Bowling
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroBowlSim.htm - Microvision game: Pinball
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroPinSim.htm - Microvision game: Vegas Slots
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroSlotsSim.htm - Microvision game: Phaser Strike
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroPhaserSim.htm - Microvision game: Sea Duel
http://home.comcast.net/~eichler2/microvision/MicroSeaSim.htm - The Atari 7800 Page
http://www.atari7800.org/ - Schéma zapojení herní konzole Atari 7800
http://www.atari7800.org/schematic.htm - Emulátory Atari 7800 a dalších počítačů a konzolí firmy Atari
http://www.atariportal.cz/static_emulace.php - Atari 7800 (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_7800 - Atari 7800 ROMs
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=7800&ItemTypeID=ROM - Sega Master System Hardware
http://www.smspower.org/Development/Documents - SMS/GG hardware notes
http://www.smspower.org/uploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - Sega Master System Museum
http://alexkidd.com/ - Jadeite's Sega Master System Museum
http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html - YM2414 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
http://www.smspower.org/maxim/Documents/YM2413ApplicationManual?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - Sega Master System (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Master_System - Sega Card (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Card - Sega Master System VDP documentation
http://www.smspower.org/uploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - bee – The Multi-Console Emulator
http://www.thebeehive.ws/ - Sega Retro: H.E.R.O.
http://segaretro.org/H.E.R.O. - Sega Retro: The Castle
http://segaretro.org/The_Castle - Sega Retro: Star Force
http://segaretro.org/Star_Force - Sega Retro: Girl's Garden
http://segaretro.org/Girl's_Garden - Sega Retro: The Black Onyx
http://segaretro.org/The_Black_Onyx - Catalog of non-gaming Vectrex demos
http://vectrex.wikia.com/wiki/Catalog_of_non-gaming_Vectrex_demos - Nebula Commander
http://www.classicgamecreations.com/nebula.html - ParaJVE – Parabellum's Java Vectrex Emulator, version 0.7.0
http://www.vectrex.fr/ParaJVE/ - Vectrex System History – The Mini Arcade
http://vectrexmuseum.com/vectrexhistory.php - GCE Vectrex: unique system, unique subculture. Part 2. Unique subculture
http://lady-eklipse.livejournal.com/ - Novinky.org: PSPVE v1.0.2 (Emulátor konzole Vectrex)
http://psp.novinky.org/view.php?cisloclanku=2008060010 - 3 Generations of Game Machine Architecture
http://www.atariarchives.org/dev/CGEXPO99.html - Atari 5200
http://www.atariage.com/software_search.html?SystemID=5200 - Atari 5200 Hardware and Accessories
http://www.atariage.com/5200/archives/hardware.html - Atari 5200 Screenshots
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=5200&ItemTypeID=SCREENSHOT - History of video game consoles (second generation): Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_video_game_consoles_(second_generation) - Atari 5200: Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_5200 - 6502 – the first RISC µP
http://ericclever.com/6500/ - The Video Game Console Library: Fairchild Channel F
http://www.videogameconsolelibrary.com/pg70-fairchild.htm - Jerry Lawson
http://www.vintage.org/2006/main/bio.php?id=1586 - Fairchild Semiconductor F8
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/F8_ins.html - Fairchild Channel F 101: A Beginner's Guide
http://www.racketboy.com/retro/fairchild-channel-f-101-a-beginners-guide - Lowell O. Turner: This old microprocessor
http://www.nyx.net/~lturner/public_html/OldCPU.html - VC&G Interview: Jerry Lawson, Black Video Game Pioneer
http://www.vintagecomputing.com/index.php/archives/545 - Fairchild Channel F
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F - The Great CPU List Part II: Fairchild F8, Register windows
http://jbayko.sasktelwebsite.net/cpu2.html#Sec2Part2 - Fairchild F8
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_F8 - 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/ - Channel F
http://www.giantbomb.com/channel-f/60–66/ - MESS Wiki
http://www.mess.org/ - O2 Homepage
http://www.the-nextlevel.com/odyssey2/ - Magnavox Odyssey2 (1978), Philips Videopac G7000 / C52 (1979)
http://www.mess.org/sysinfo:odyssey2 - The Video Game Critic's Odyssey 2 Reviews
http://videogamecritic.net/odd.htm - Computer Closet Collection: Magnavox Odyssey2
http://www.computercloset.org/MagnavoxOdyssey2.htm - PHILIPS Videopac C52
http://old-computers.com/museum/computer.asp?c=1060 - O2 Tech. Manual V.1.1 (PDF dokument)
http://www.atarihq.com/danb/files/o2doc.pdf - Magnavox Odyssey2
http://www.game-machines.com/consoles/odyssey2.php - Magnavox Odyssey2 (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/Odyssey2 - Magnavox Odyssey2 Games (Wikipedia EN)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Videopac_games - The FPGA Videopac Project
http://www.fpgaarcade.com/videopac.htm - Last minute addition: Odyssey 2 (P824×) VDC chip!
http://ploguechipsounds.blogspot.com/2009/10/last-minute-addition-odyssey-2-p824×.html - Space Invaders (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9662 - Spy Hunter (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9742 - Spy Hunter (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spy_Hunter - DP Interviews … Bob Whitehead
http://www.digitpress.com/library/interviews/interview_bob_whitehead.html - Atari Age: Video Chess
http://www.atariage.com/software_page.html?SoftwareID=1429 - Moby Games: Video Chess
http://www.mobygames.com/game/video-chess - Wikipedia: Video Chess
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_Chess - The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
http://videogamecritic.net/2600aa.htm - Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=13 - Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
http://classicgaming.gamespy.com/View.php?view=GameMuseum.Detail&id=290 - The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
http://videogamecritic.net/icon_ET.htm - Atari 2600 ROMs
http://www.atariage.com/system_items.html?SystemID=2600&ItemTypeID=ROM - Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_A-E.zip - Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_F-J.zip - Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_K-P.zip - Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_Q-S.zip - Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
http://www.atariage.com/2600/emulation/RomPacks/Atari2600_T-Z.zip - Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
http://retro.ign.com/articles/903/903024p1.html - Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html - Visitor Top 25 Total Downloads
http://www.atarimania.com/pgemainsoft.awp?type=G&system=2 - Atari 2600 FAQ
http://www.atariage.com/2600/faq/index.html - Atari 2600 Consoles and Clones
http://www.atariage.com/2600/archives/consoles.html - Atari 2600 Programming (odkazy)
http://www.atariage.com/2600/programming/index.html - Design case history: the Atari Video Computer System
http://www.atariage.com/2600/archives/design_case.html?SystemID=2600 - Atari 2600 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600 - Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
http://www.atariage.com/2600/archives/schematics_pal/index.html - Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
http://www.vintagegamingandmore.com/atari-2600-schematics - Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
http://www.warrenrobinett.com/adventure/index.html - Mapa hry Adventure
http://www.warrenrobinett.com/adventure/adv-map1.gif - Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
http://www.rabayjr.com/jay_miner.htm - Magnavox and the Odyssey systems
http://www.pong-story.com/odyssey_other.htm - Magnavox Odyssey First home video game console
http://www.pong-story.com/odyssey.htm - The Odyssey in France
http://www.pong-story.com/odypubfr.htm - Magnavox Odyssey at old-computers.org
http://www.old-computers.com/museum/photos.asp?t=1&c=883&st=2 - Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey_Series - MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
http://balduin.wordpress.com/2007/10/15/magnavox-odyssey-1971/ - Magnavox Odyssey FAQ
http://www.pong-story.com/o1faq.txt - Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
http://www.sinclairlair.co.uk/level9.htm - Level 9 Computing
http://en.wikipedia.org/wiki/Level9 - Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
http://sinclairzxspectrum.cz/software/recenze/worm_in_paradise.php - World of Spectrum: Jewels of Darkness
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0011293 - World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^Level+9+Computing+Ltd$&loadpics=1 - Adventure International
http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_International - Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/ - atari.fandal.cz
http://atari.fandal.cz/games.php - Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/ - Zork I (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I - Zork I Walkthrough
http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs - Zork I: The Great Underground Empire
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork1.html - Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz - Zork II (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II - Zork II: The Wizard of Frobozz
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork2.html - Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master - Zork III (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III - SAGA – Scott Adams Grand Adventure
http://www.msadams.com/index.htm - Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
http://www.thedoteaters.com/p4_stage1.php - Textovky.cz – Textovkářův ráj
http://www.textovky.cz/ - Scott Adams (game designer, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Adams_(game_designer) - Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/interviews/129/ - Scott Adams game interpreter
http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html - Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/ - BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
http://atariarchives.org/basicgames/showpage.php?page=78 - Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI - Hamurabi (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi - Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php - Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
http://198.212.189.111/ - Empire Classic (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_Classic_(computer_game) - Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
http://www.wolfpackempire.com/default.htm - FOCAL (programming language, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/FOCAL_(programming_language) - Forty Years of Lunar Lander
http://technologizer.com/2009/07/19/lunar-lander/ - Category: Timelines of video games (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Timelines_of_video_games - Dennis M. Ritchie – home page
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/index.html - Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
http://cm.bell-labs.com/who/dmr/spacetravel.html - Yes, A video game contributed to Unix Development
http://people.fas.harvard.edu/~lib215/reference/history/spacetravel.html - Space Travel (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Travel_(video_game) - Computer and Video Game History
http://inventors.about.com/library/inventors/blcomputer_videogames.htm - OXO (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/OXO - Tennis for Two (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_for_Two - Who really invented the video game?
http://www.atarimagazines.com/cva/v1n1/inventedgames.php - The Video Game Revolution
http://www.pbs.org/kcts/videogamerevolution/history/timeline.html - The First Video Game?
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/higinbotham.asp - První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic1.jpg - Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
http://www.bnl.gov/bnlweb/history/images/VideogameSchematic2.jpg - MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
http://www.mud.co.uk/richard/mud.htm - MUD1 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/MUD1 - Text-based game (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game - Text mode games
http://www.textmodegames.com/ - Why Text-Mode Games are Cool
http://www.textmodegames.com/articles/why-text-mode-games-are-cool.html - The Dragon Ate My Homework
http://www.wired.com/wired/archive/1.03/muds.html - Hunt the Wumpus
http://en.wikipedia.org/wiki/Hunt_the_Wumpus - A Brief History of „Rogue“
http://www.wichman.org/roguehistory.html - Rogue (video game) (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_(computer_game) - Roguish Charm
http://www.1up.com/features/essential-50-rogue - Colossal Cave Adventure Map
http://www.spitenet.com/cave/ - Colossal Cave Adventure
http://www.rickadams.org/adventure/ - Here's where it all began…
http://www.rickadams.org/adventure/a_history.html - David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
http://www.rickadams.org/adventure/e_downloads.html - Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
http://www.rickadams.org/adventure/c_xyzzy.html - Colossal Cave Adventure jako Java Applet
http://www.astrodragon.com/zplet/advent.html - Colossal Cave Adventure
http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_Cave_Adventure - iPod Adventure Game
http://hamimiami.com/ipod/adventure/index.html