Obsah
1. Herní série Donkey Kong od roku 1981 až po současnost
2. Seznam her patřících do herní série Donkey Kong
3. Od Jetpac a Knight Lore (ZX Spectrum) až po herní titul Donkey Kong Country
4. Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble!
6. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
8. Final Fantasy: Mystic Quest Legend
1. Herní série Donkey Kong od roku 1981 po současnost
V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky si popíšeme další hry i celé herní série vydané pro herní konzoli SNES (Super Nintendo Entertainment System). Kdyby se měly hry, které pro tuto herní konzoli byly vytvořeny, seřadit podle data vzniku příslušné herní série, musely by se na předních místech tohoto seznamu objevit tituly, v nichž vystupuje jako hlavní hrdina postava Donkey Konga, popř. některý člen jeho „rodiny“ (syn, synovec atd.). Tato herní série totiž vznikla již na počátku osmdesátých let minulého století, tedy v dobách kralování osmibitových domácích počítačů, video automatů a posléze i osmibitových herních konzolí. V této herní sérii se taktéž poprvé objevila postavička Maria (v prvním dílu měla kladnou roli, ve druhém dílu poněkud překvapivě roli zápornou), která se stala maskotem vlastně všech herních konzolí Nintendo, podobně jako se maskotem konkurenčních herních konzolí firmy Sega stal ježek Sonic (později byl Mario a jeho bratr Luigi odměněn vlastní herní sérii trvající dodnes).

Obrázek 1: Screenshot ze hry Donkey Kong získaný v emulátoru konzole NES, tj. na konzoli, která byla osmibitovým předchůdcem SNESu.
Původní hra Donkey Kong vznikla již v roce 1981, a to hned v několika různých variantách určených mnohdy pro velmi odlišný hardware, včetně v té době populárních herních automatů. Varianta naprogramovaná pro herní konzoli NES je velmi podobná verzím určeným pro osmibitové domácí počítače, ovšem hra Donkey Kong byla nabízena například i ve verzi jednoúčelové herní konzole s jedním či dvěma LCD (design těchto konzolí nám vlastně vydržel dodnes, protože je použit například i v Nintendo DS a Nintendo 3DS, což jsou konzole, kterým se ještě v tomto seriálu budeme později věnovat podrobněji). Princip původní hry Donkey Kong byl původně vlastně velmi jednoduchý – jednalo se o (neskrolující) plošinovku (celá scéna se zobrazovala na jediné obrazovce), v níž hráč ovládal postavičku Maria, který ve většině úrovní musel zachránit Paulinu. Jednotlivé na sebe navazující úrovně se od sebe odlišovaly a připomínaly tak již zmíněné kapesní konzole s dvojicí LCD (na každém LCD byla předtištěna část herní scény), ovšem posléze se začal design úrovní opakovat.

Obrázek 2: Další screenshot ze hry Donkey Kong, opět získaný v emulátoru NESu.
Mario v této hře vystupoval v pozici kladného hrdiny, jehož protivníkem byla gorila Donkey Kong, která na Maria házela barely atd. Hlavní zbraní Maria byly samozřejmě skoky, popř. předměty, které v jednotlivých úrovních mohl sebrat, například kladiva, kterými bylo možné barely ničit. Díky komerčnímu úspěchu se hra Donkey Kong dočkala mnoha pokračování a vznikla tak již zmíněná rozsáhlá herní série s téměř neuvěřitelně dlouhou historií – celých 30 let! (1981 až 2010 – viz též tabulka ve druhé kapitole). Z historického hlediska je velmi zajímavý především druhý díl nazvaný Donkey Kong Jr. Zajímavost této hry spočívá především v tom, že hráč zde neovládal samotného Maria, ale gorilu-juniora, která se snažila zachránit svého otce Donkey Konga z klece (junior měl na sobě dokonce plínky, toto téma se objevuje i v dalších částech série – kapitola 4). Do klece byl Donkey Kong zavřený Mariem, který zde dosti netypicky vystupoval v roli záporného hrdiny. Design jednotlivých úrovní opět připomíná herní konzole s LCD a hra se opět stala komerčně úspěšným titulem, a to jak na osmibitových počítačích, tak i na video automatech. V dalších verzích Donkey Konga se role opět prohodily a Mario stojí na straně dobra :-)

Obrázek 3: Hra Donkey Kong ve variantě pro osmibitovou herní konzoli Atari 7800 – úvodní obrazovka.
2. Seznam her patřících do herní série Donkey Kong
V následující tabulce jsou vypsány všechny dodnes vytvořené a komerčně nabízené herní tituly patřící do série Donkey Kong. Ovšem na tomto místě je nutné říci, že ne všechny tituly jsou dostupné i pro herní konzoli SNES – původní tituly sice lze většinou provozovat v režimu kompatibility s konzolí NES, ale nás budou v dalších kapitolách zajímat zejména hry Donkey Kong Country, Donkey Kong Country 2 a Donkey Kong Country 3, které se především svým grafickým zpracováním dosti podstatně odlišovaly do svých předchůdců:
Rok vzniku hry | Název hry | Kapitola |
---|---|---|
1981 | Donkey Kong | |
1982 | Donkey Kong Junior | |
1983 | Donkey Kong 3 | |
1994 | Donkey Kong (Game Boy) | |
1994 | Donkey Kong Country | 3 |
1995 | Donkey Kong Land | |
1995 | Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest | |
1996 | Donkey Kong Land 2 | |
1996 | Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! | 4 |
1997 | Donkey Kong Land III | |
1999 | Donkey Kong 64 | |
2004 | Donkey Kong Jungle Beat | |
2005 | DK King of Swing | |
2007 | DK Jungle Climber | |
2010 | Donkey Kong Country Returns |

Obrázek 4: Hra Donkey Kong ve variantě pro osmibitovou herní konzoli Atari 7800 – první level.

Obrázek 5: První úroveň hry Donkey Kong Jr. (konzole NES)
3. Od Jetpac a Knight Lore (ZX Spectrum) až po herní titul Donkey Kong Country
Mezi jednu z nejprodávanějších her pro konzoli SNES patří hra Donkey Kong Country s přibližně devíti miliony prodaných paměťových modulů. Tato hra je zajímavá hned z několika důvodů. Zatímco za vznikem předchozích dílů Donkey Konga stál designér Shigeru Miyamoto, byla naproti tomu hra Donkey Kong Country vyprodukována společností Rare pod vedením producenta Tima Stampera. Toto jméno by mohlo být známé především majitelům osmibitových domácích mikropočítačů ZX Spectrum, protože Tim Stamper společně se svým bratrem Chrisem tvořili pro tento slavný počítač převratné hry, a to pod hlavičkou firmy Ultimate Play The Game. Mezi nejznámější tituly, které tato firma pro ZX Spectrum vytvořila, patří Jetpac, Sabre Wulf, Underwurlde, Knight Lore (pro niž byl vyvinut isometrický 2.5D engine využitý později i v dalších hrách) či Alien 8. Později oba bratři založili společnost Rare a hra Donkey Kong Country vznikla právě pod hlavičkou této společnosti.

Obrázek 6: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.
Donkey Kong Country se odlišuje od prvních třech verzí Donkey Konga především způsobem svého grafického zpracování, protože se namísto původní koncepce, kdy byl herní svět rozdělen do několika samostatných obrazovek, v Donkey Kong Country objevuje plnohodnotné scrollující pozadí, takže se hra přiblížila ostatním v té době moderním „platformovkám“ (Disney's Alladin, Earthworm Jim, Super Mario Bros, Sonic the Hedgehog…). Již při pohledu na screenshoty je patrné, jakým skoro skokovým vývojem prošly možnosti počítačové grafiky mezi roky 1981 až 1994.

Obrázek 7: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – výběr typu hry (jeden hráč, dva hráči, kooperativní režim).
Grafické schopnosti SNESu již byly tak dobré, že si bratři Stamperovi mohli při vývoji Donkey Kong Country dovolit vyrendrovat většinu postav i herního pozadí na počítači SGI a nakonec použít vyrendrované modely jako sprity na SNESu, takže Donkey Kong Country sice stále je běžnou 2D platformovkou, která ale z hlediska hráče navozuje docela dobrý pocit „hloubky“. Tato hra byla taktéž rozšířena o možnost ovládání dvěma hráči, kteří spolu buď mohli kooperovat nebo naopak hrát proti sobě (podobně jako tomu bylo u konkurenční herní série Sonic the Hedgehog na konkurenční platformě :-). Ovládat bylo možné buď samotného Donkey Konga, popř. dalšího člena jeho rodiny – synovce Diddyho.

Obrázek 8: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – výběr levelu.

Obrázek 9: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – začátek prvního levelu.

Obrázek 10: Hra Donkey Kong Country ve variantě pro herní konzoli SNES – v tomto barelu (klasickém předmětu pro tuto herní sérii) se schovává synovec Donkey Konga.
4. Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble!
Vzhledem k velkému komerčnímu úspěchu hry Donkey Kong Country (viz zmíněných 9 milionů prodaných paměťových modulů) bylo jen otázkou času, kdy vzniknou její další pokračování. V roce 1995 tak firma Rare vydala hru s názvem Donkey Kong Country: 2 Diddy's Kong Quest a o rok později pak již třetí pokračování s názvem Donkey Kong Country: Dixie Kong's Double Trouble!, která v sobě kombinuje klasickou platformovku s velmi zjednodušeně pojatou adventurou a řešením různých hádanek. Opět se jedná o hru, kde jsou použity sprity a herní pozadí vygenerované na grafických stanicích SGI, které byly následně ručně upraveny.

Obrázek 11: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – po herním světě lze mj. cestovat i lodí.

Obrázek 12: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – půjčovna lodí.

Obrázek 13: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – klasická platformovka s parallel scrollingem.

Obrázek 14: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – šplh a další kousky na laně se objevily už v Donkey Kong Jr.

Obrázek 15: Hra Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět je poměrně rozmanitý.
5. Super Mario Kart
V roce 1992 byla pro konzoli SNES vydána hra s názvem Super Mario Kart, která byla posléze následována dalšími hrami s podobným tématem. Jedná se o zástupce takzvaných go-kart her. S touto skupinou her jsme se v tomto seriálu již seznámili v případě hry BC Racers (Sega Mega Drive/Genesis, PC atd.), v níž byl dokonce použit i podobný styl grafického ztvárnění. Ve hře Super Mario Kart si hráč či dvojice hráčů nejprve vybral postavičku, s níž pak závodil na motokárových závodech. Všechny postavy v této hře se již předtím objevily i v jiných hrách společnosti Nintendo: kromě Maria zde tedy můžeme najít i jeho bratra Luigiho, Yoshi, Bowsera, Donkey Konga mladšího atd. K dispozici bylo pět režimů hry – dva režimy v případě, že Super Mario Kart hrál pouze jeden hráč (což se po chvíli stává poměrně nudnou záležitostí), tři další režimy v případě dvou hráčů.

Obrázek 16: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.
Hra Super Mario Kart se záhy po svém vydání stala velmi populární, k čemuž značnou měrou přispělo i využití grafického režimu číslo 7, v němž bylo možné zobrazovat plochy pokryté texturami (ve skutečnosti se jednalo o jednoduchou lineární i nelineární transformaci rastrových obrázků). V tomto grafickém režimu se zobrazovalo jak herní pozadí (scrollující 2D bitmapa – to je podobné prakticky všem dobovým závodním hrám, počínaje slavným Pole Position a konče nejméně slavnými Stunts), tak i otexturovaná zem. Hráči i protihráči byli zobrazováni s využitím spritů, přičemž každá závodící postavička byla reprezentována šestnácti sprity, kde každý sprite zobrazoval postavu z jiného úhlu. Tímto – po programátorské stránce relativně jednoduchým způsobem – bylo dosaženo zdání plynulé rotace postaviček v zatáčkách atd.

Obrázek 17: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – výběr hráče (všechny zde zobrazené postavy se objevují v některých hrách Nintenda).

Obrázek 18: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – pohled na herní scénu, který ukazuje možnosti grafického režimu 7.

Obrázek 19: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – zhodnocení po dokončení závodu.

Obrázek 20: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – tabulka s celkovým pořadím.

Obrázek 21: Hra Super Mario Kart ve variantě pro herní konzoli SNES – každý závodní okruh používá jiné téma.
6. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
Instalatér Mario je jak ve společnosti Nintendo, tak i mezi hráči oblíbenou herní postavou, takže není divu, že se kromě platformovek začal postupně objevovat i v dalších typech her. Již v předchozí kapitole jsme si řekli, že závodil na motokárách, v další hře hrál golf a dokonce se stal i protagonistou skutečné (a to relativně rozsáhlé) RPG hry s dlouhým názvem Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, která byla vydána v roce 1996 a za jejímž vývojem nestál nikdo jiný než společnost Square, o níž se zmiňuji v další kapitole v souvislosti s herní sérií Final Fantasy. Příběh, který je na začátku této poměrně úspěšné hry (prodáno bylo přibližně 1,5 milionu kopií) odvyprávěn, není tak rozsáhlý a podrobný, jako je tomu v herní sérii Final Fantasy, o to zajímavější je však ztvárnění celé hry. Jak při průchodu herním světem, tak i při bojích je totiž použito isometrické zobrazení, které je pro tento typ her pravděpodobně nejvhodnější (herní svět samozřejmě scrolluje, na rozdíl od prvních her, které isometrické zobrazení používaly a kde se pouze přeskakovalo mezi jednotlivými lokacemi).

Obrázek 22: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – příběh na začátku hry.
V předchozím odstavci jsem se zmínil o systému bojů. Ty byly, jak je ostatně v mnoha RPG hrách zvykem, řešeny kolově a uzpůsobeny možnostem ovladače herní konzole SNES (zobrazovalo se on screen menu s nabídkou možných typů útoku či obrany, včetně možnosti skoku, jak se u Maria předpokládá). Na začátku hry je možné ovládat pouze Maria, ale posléze lze do party přibrat i další čtyři členy. Ovšem při začátku kolového boje se ovládají pouze tři postavy, z nichž jedna je vždy Mario. Celkově je možné říci, že se jedná o poměrně zajímavou hru, v níž není žánr RPG brán tak vážně, jako v jiných podobně zaměřených hrách (což je dobře, i když mnozí hráči preferují spíše vážně laděné RPG, v němž jde mnohdy o záchranu celého světa nebo o podobně důležitý úkol :-).

Obrázek 23: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.

Obrázek 24: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět se zobrazuje v isometrickém pohledu.

Obrázek 25: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – boje jsou taktéž zobrazovány v isometrickém pohledu a jsou tahové.

Obrázek 26: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – část příběhu je naskriptovaná.

Obrázek 27: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – poněkud krkolomný překlad původně japonského textu.

Obrázek 28: Hra Super Mario RPG ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět.
7. Final Fantasy II
Další herní série, o níž se v dnešním článku zmíníme, nese jméno Final Fantasy, které je svými fanoušky zkracované na pouhé FF (ti si určitě tuto zkratku nepletou s Firefoxem :-). Chronologicky se sice jedná o poněkud mladší herní sérii než je tomu u Donkey Konga, ale přesto se herní série Final Fantasy může chlubit velkým množstvím vydaných dílů a navíc i kontinuální historií. Série Final Fantasy vznikla ve společnosti Square, která vytvářela komerční videohry již od roku 1983. Z její rané produkce je možné jmenovat například hry The Death Trap a Will: The Death Trap II. Ovšem tyto hry nebyly po komerční stránce příliš úspěšné, takže společnost Square stála v roce 1987 prakticky před krachem.

Obrázek 35: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.
Posledním vydaným herním titulem měla být hra Final Fantasy (prosinec 1987), avšak díky velkému úspěchu této hry (prodalo se více než 400 000 kopií) se namísto krachu společnost Square stala velmi úspěšnou a později si mohla dovolit i přechod ke konkurenci: na platformu PlayStation (příběhy jednotlivých her ze série FF však není nutné znát dopodrobna, začít lze prakticky s jakýmkoli dílem, protože příběh je poněkud rozvláčným způsobem před hráče předestřen v každé části). Jednotlivé díly Final Fantasy jsou známé především poutavým a rozsáhlým příběhem s pro Evropana dosti zvláštní mytologií (o to je však zajímavější). Dále hra zaujala ve své době revolučním systémem soubojů, které byly rozděleny na tahy s tím, že jednotlivé postavy bylo možné „naprogramovat“. Od některých dalších RPG her se FF odlišovala i systémem kouzel (není založený na maně, ale na úrovních kouzelníka).

Obrázek 36: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – pro tuto hru je typický tento způsob zobrazení ve stylu 2,5D grafiky (postavy, předměty i budovy jsou zobrazeny z nadhledu a nepoužívá se perspektiva).
Společně se sérií Legend of Zelda se i herní série Final Fantasy zasloužila o to, že lidé začali vnímat herní konzole (původně ty osmibitové) z poněkud jiného úhlu – již se nejednalo o „krabičky“ s několika prostoduchými střílečkami a platformovkami, ale o zařízení, na nichž je možné hrát hry, jejichž vyřešení může trvat i několik měsíců a vyprávěný příběh může být stejně kvalitní jako příběh v leckteré knížce (i když si osobně myslím, že mnohem kvalitnější příběhy lze najít v mnohých textovkách :-).

Obrázek 37: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – systém bojů (zde je použit jiný způsob zobrazení, než při procházení herním světem).
V následující tabulce je uveden seznam všech her v hlavní řadě série Final Fantasy:
Rok | Název |
---|---|
1987 | Final Fantasy |
1988 | Final Fantasy II |
1989 | |
1990 | Final Fantasy III |
1991 | Final Fantasy IV |
1992 | Final Fantasy V |
1993 | |
1994 | Final Fantasy VI |
1995 | |
1996 | |
1997 | Final Fantasy VII |
1998 | |
1999 | Final Fantasy VIII |
2000 | Final Fantasy IX |
2001 | Final Fantasy X |
2002 | Final Fantasy XI |
2003 | |
2004 | |
2005 | |
2006 | Final Fantasy XII |
2007 | |
2008 | |
2009 | Final Fantasy XIII |
2010 | Final Fantasy XIV |

Obrázek 38: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – další ukázka systému bojů.

Obrázek 39: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – herní svět je skutečně rozsáhlý (zde se stále jedná o úvodní příběh).

Obrázek 40: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – hlavní hrdina je právě pomlouván u krále.

Obrázek 41: Hra Final Fantasy II ve variantě pro herní konzoli SNES – informace o vlastnostech hlavního hrdiny.
8. Final Fantasy: Mystic Quest Legend
Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend byla taktéž vytvořena společností Square, a to v roce 1992. Jedná se sice o tradiční RPG hru, která je ovšem v některých aspektech jednodušší, než další hry ze série FF. Je tomu tak z prostého důvodu: Final Fantasy: Mystic Quest Legend byla určena pro trh v USA, na němž nebyly RPG hry oblíbené a především známé do takové míry, jako tomu bylo v asijských zemích, takže tato hra měla sloužit jako určité lákadlo pro nové hráče. Současně se jedná o první hru ze série FF vydanou v evropských zemích. Způsob zobrazení je prakticky stejný jako ve třetím dílu FF – používá se pohled z mírného nadhledu a v případě bojů pak čelní pohled (v jiných částech série je to pohled boční). Ovládání při průchodu herním světem i při bojích je samozřejmě přizpůsobeno možnostem ovladače konzole SNES, stejně jako systém dialogů, systém zkoumání vlastností postav atd.

Obrázek 29: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – úvodní obrazovka.

Obrázek 30: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – kolový systém bojů.

Obrázek 31: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – procházení herním světem.

Obrázek 32: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – brnění a další obranné prostředky.

Obrázek 33: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – útočné zbraně (zatím je to slabé).

Obrázek 34: Hra Final Fantasy: Mystic Quest Legend ve variantě pro herní konzoli SNES – dialogy v japonské verzi hry.
9. Odkazy na Internetu
- The Final Fantasy
http://www.thefinalfantasy.com/ - Final Fantasy: Mystic Quest
http://www.gamefaqs.com/snes/532476-final-fantasy-mystic-quest - Book:Final Fantasy series
http://en.wikipedia.org/wiki/Book:Final_Fantasy_series - The World of Final Fantasy
http://www.mobygames.com/featured_article/feature,18/section,114/ - Final Fantasy Style
http://www.mobygames.com/featured_article/feature,18/section,116/ - List of Final Fantasy video games
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Final_Fantasy_video_games - SQUARE ENIX CO.
http://www.square-enix.com/ - Square Enix : Corporate history
http://www.square-enix.com/jp/company/e/history/ - The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
http://www.gamasutra.com/features/20070223a/barton01.shtml - The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
http://www.gamasutra.com/features/20070223b/barton_pfv.htm - Dungeon Master – Return To Chaos
Window port of DM - Dungeon Master (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_Master_(video_game) - Dungeon Master Encyclopaedia
http://dmweb.free.fr/ - Dungeon Master Overview
http://dmweb.free.fr/?q=node/247 - Chaos Strikes Back Overview
http://dmweb.free.fr/?q=node/249 - Dungeon Master II Overview
http://dmweb.free.fr/?q=node/250 - Dungeon Master – Return To Chaos
http://www.ragingmole.com/RTC/ - Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
http://www.youtube.com/watch?v=Ho5E05Bi3bU - Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
http://www.youtube.com/watch?v=Fpht4dWOnGE - Dungeon Master CZ
http://dm.zpc.cz/ - Dungeon Master
http://rpg.yin.cz/d/dungeon-master/ - Return to Chaos (CZ info)
http://dm.zpc.cz/?sekce=rtcinfo - Dungeon Master – kouzla (CZ)
http://dm.zpc.cz/?sekce=dmkouzla - Dungeon Master Java (CZ info)
http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavainfo - Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavadownload - Best of Old Games: Dungeon Master
http://www.bestoldgames.net/stare-hry/dungeon-master.php - Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
http://www.doupe.cz/default.aspx?article=124596 - Návody – Dungeon Master 1
http://www.abcgames.cz/?p=navody_zobraz&id=1307 - Super NES Programming/Initialization Tutorial
http://en.wikibooks.org/wiki/Super_NES_Programming/Initialization_Tutorial - SNES Development sites
http://www.snescentral.com/development.php - Super NES Programming
http://en.wikibooks.org/wiki/Super_NES_Programming - Super Nintendo Development Wiki
http://wiki.superfamicom.org/snes/show/HomePage - 6502.org
http://www.6502.org/ - The 6502/65C02/65C816 Instruction Set Decoded
http://www.llx.com/~nparker/a2/opcodes.html - 6502 Addressing Modes
http://www.obelisk.demon.co.uk/6502/addressing.html - HuC6280 CPU
http://shu.emuunlim.com/download/pcedocs/pce_cpu.html - Hudson Soft HuC6280 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hudson_Soft_HuC6280 - William D. Mensch jr.
http://www.computerhalloffame.org/index.php?option=com_content&view=article&id=31&Itemid=4 - Bill Mensch
http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Mensch - SPC 700 Documentation
http://emureview.ztnet.com/developerscorner/SoundCPU/spc.htm - Super NES Programming/SPC700 reference
http://en.wikibooks.org/wiki/Super_NES_Programming/SPC700_reference - Mega Lo Mania
http://www.mobygames.com/game/mega-lo-mania - Mega Lo Mania
http://en.wikipedia.org/wiki/Mega_Lo_Mania - Cannon Fodder
http://www.allgame.com/game.php?id=739 - Cannon Fodder [European]
http://www.allgame.com/game.php?id=15717 - Retrospective: Cannon Fodder
http://www.rockpapershotgun.com/2007/11/11/retrospective-cannon-fodder/ - Cannon Fodder
http://en.wikipedia.org/wiki/Cannon_Fodder_(video_game) - BC Racers
http://en.wikipedia.org/wiki/BC_Racers - Desert Strike Advance
http://www.ign.com/articles/2002/06/03/desert-strike-advance - Three Strikes And You're Out
http://www.eurogamer.net/articles/three-strikes-and-youre-out-article - Head 2 Head: Desert Strike – SNES vs MegaDrive
http://www.retrogamescollector.com/head-2-head-desert-strike-snes-vs-megadrive/ - Desert Strike: Return to the Gulf
http://en.wikipedia.org/wiki/Desert_Strike:_Return_to_the_Gulf - The Chaos Engine (Soldiers of Fortune USA)
http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine.htm - The Chaos Engine series
http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series - The Chaos Engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_Engine - The Chaos Engine 2
http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/chaos-engine2.htm - The Chaos Engine series
http://www.mobygames.com/game-group/chaos-engine-series - Moby Games: Speedball series
http://www.mobygames.com/game-group/speedball-series - Bitmap Brothers: Speedball (original)
http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball.htm - Bitmap Brothers: Speedball 2: Brutal Deluxe
http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/speedball2.htm - Wikipedia: Speedball (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Speedball_(video_game) - Golden Axe
http://strategywiki.org/wiki/Golden_Axe - Golden Axe (series)
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Axe_(series) - Golden Axe II
http://www.gamespot.com/golden-axe-ii/platform/genesis/ - Golden Axe II
http://strategywiki.org/wiki/Golden_Axe_II - Golden Axe III
http://strategywiki.org/wiki/Golden_Axe_III - Game Freaks 365: Sonic the Hedgehog 2
http://gamefreaks365.com/review.php?artid=1631 - Sonic The Hedgehog 2 (GENESIS)
http://web.archive.org/web/20070831062914/http://sonic.neoseeker.com/sonic_the_hedgehog2/GENESIS/pages/release_dates_background3/ - Neoseeker: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
http://www.neoseeker.com/Games/Products/GENESIS/sonic_the_hedgehog2/ - Wikipedia: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_the_Hedgehog2_(16-bit) - Gamespot: Disney's Aladdin
http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/ - Moby Games: Disney's Aladdin
http://www.mobygames.com/game/disneys-aladdin - Internet Movie Database: Aladdin (I) (Video Game 1993)
http://www.imdb.com/title/tt0204798/ - Wikipedia: Disney's Aladdin (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Disney's_Aladdin_(video_game) - Eric Chahi
http://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Chahi - Wikipedia: Another World (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Another_World_(video_game) - SN76489 sound chip details
http://web.inter.nl.net/users/J.Kortink/home/articles/sn76489/ - SN76464 datasheet
http://www.ic-on-line.cn/view_online.php?id=1106623&file=0054%5Csn76494_409323.pdf - Texas Instruments SN76489 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Instruments_SN76489 - SN76489
http://www.smspower.org/Development/SN76489?sid=ae16503f2fb18070f3f40f2af56807f1 - YM2413 FM Operator Type-LL (OPLL) Application Manual
http://www.smspower.org/maxim/Documents/YM2413ApplicationManual?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - Programming the Sega MegaDrive
http://darkdust.net/writings/megadrive - MegaDrive / SegaGenesis docs
http://www.genny4ever.net/index.php?page=docs - IGN: Top 25 Consoles
http://www.ign.com/top-25-consoles/13.html - Sega Mega Drive
http://sega.jp/archive/segahard/md/ - Sega Archives
http://sega.jp/archive/segahard/ - Sega Genesis
http://www.dmoz.org/Games/Video_Games/Console_Platforms/Sega/Genesis/ - The Retro Gen Plays Genesis Games
http://uk.gamespy.com/articles/998/998637p1.html - The Sega Mega Drive/Genesis
http://www.captainwilliams.co.uk/sega/megadrive/megadrive.php - Sega Game Gear 101: A Beginner's Guide
http://www.racketboy.com/retro/sega/gamegear/sega-game-gear-101-a-beginners-guide - SEGA GameGear | Marc's Realm
http://darkdust.net/retrogaming/gamegear - Sega Master System Hardware
http://www.smspower.org/Development/Documents - SMS/GG hardware notes
http://www.smspower.org/uploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - Sega Master System Museum
http://alexkidd.com/ - Jadeite's Sega Master System Museum
http://rp_gamer.tripod.com/SMS/1.html - Sega Master System (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Master_System - Sega Card (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sega_Card - Sega Master System VDP documentation
http://www.smspower.org/uploads/Development/msvdp-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d5774319979bf96f4c - bee – The Multi-Console Emulator
http://www.thebeehive.ws/ - TurboGrafx-16 TurboExpress
http://www.allgame.com/platform.php?id=17673 - HuC6280 CPU
http://shu.emuunlim.com/download/pcedocs/pce_cpu.html - Hudson Soft HuC6280 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hudson_Soft_HuC6280 - TurboGrafx-16 (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/TurboGrafx-16 - MagicEngine – TurboGrafx-16 emulator
http://www.magicengine.com/ - Motorola 68000 CPU
http://en.wikipedia.org/wiki/68000