Hlavní navigace

Hrajeme si v řádce

Tomáš Guzdek

Někteří „*nixovi extrémisté” prohlašují, že grafická prostředí všeho druhu pouze odvádějí pozornost od čistoty příkazové řádky. Do jaké míry je toto tvrzení pravdivé nechme nyní stranou a pojďme se společně podívat, co nám příkazová řádka může nabídnout v oblasti počítačových her.

Již před časem jste se mohli na Rootu setkat s jednou 2D ASCII střílečkou jménem 0verkill. „Grafika” sice zrovna moc neoslní, ale ani neurazí. Rovněž to není hra, kterou by někdo hrál měsíc v kuse, ale zároveň hned z počátku dokáže svým způsobem zaujmout a na určitou dobu i pobavit. Těžko říct, do jaké míry je tato skutečnost ovlivněna na dnešní poměry jistou originalitou textového režimu, ale 0verkill rozhodně není jedináček a byla by škoda se nepodívat i na jeho bratříčky.

Ascii Invaders

Ascii Invaders je klon dnes již klasické hry Space Invaders, která spatřila světlo světa již v roce 1978. Vzhledem k věku hry se nedá říct, že by díky textovému režimu nějak utrpěla, spíše naopak. Textový režim svým způsobem dodává hře onen pověstný patinový vzhled a dobovou realističnost.

Hra je šířena pod GPL licencí a má velmi snadnou instalaci, pokud se vůbec o nějaké instalaci dá hovořit. Stačí stáhnout necelých 15kB velký archiv, rozbalit a napsat make. Tím je hra připravena ke spuštění.

Pokud jste doteď nevěděli, co se za oním klonem Space Invaders skrývá, tak po první spuštění jistě poznáte jednoduchou střílečku, kterou bylo možné vidět snad na každém osmibitu. Princip hry se za ta léta samozřejmě také nezměnil, a tak vaším úkolem stále je zastavit invazi vesmírných nájezdníků a všechny je postřílet bez toho, aniž byste byli sami zasaženi, nebo aby se dostali až k vám. Vaše dělo ovládáte pomocí šípek a střílíte mezerníkem, takže hodně štěstí při obraně planety.

Ascii invaders

Cavez of Phear

Cavez of Phear je rovněž klon jedné klasické hry. Sice ne tak staré jako Space Invaders, ale o to známější. Za Cavez of Phear se neskrývá nic jiného než populární Boulder Dash, který je s námi již od roku 1984. Zde už textový režim na realističnosti příliš nepřidává, poněvadž počítače za těch 6 let udělaly nemalý skok a grafika Boulder Dash již byla docela povedená. Na druhou stranu ale základní myšlenka a chování hry je zachováno a na realističnosti tomu textový režim zas až tak neubírá.

Co se instalace hry týče, platí v podstatě totéž co v předchozím případě. Stáhnete si tentokráte 17kB archiv se zdrojovými kódy, který stačí rozbalit a napsat make. To je vše a můžete začít hrát. Cavez of Phear je taktéž šířen pod GPL licencí.

Po spuštění se ocitáte v pro většinu asi důvěrně známém prostředí, kde je vaším úkolem vydolovat všechny diamanty, které znázorňuje žlutá hvězdička a dolary, za které je více bodů, přičemž si nesmíte nenechat na hlavu spadnout nějaký ten kámen, v tomto případě znázorněný velkým O. V oblasti vyplněné červenýmí # se můžete volně pohybovat a stěny z dvojteček vás naopak nemilosrdně zastaví. K ovládání hry slouží šipky. Kdybyste se náhodou ztratili, W vám zvýrazní vaši pozici a v případě uvíznutí v závalu sáhněte po K, čímž spácháte sebevraždu.

Cavez of Phear má k dispozici bohužel pouze 5 úrovní, ale nic vám nebrání ve výrobě vlastních. Ke hře je přibalen i editor, který stačí spustit jako ./editor VaseMapa. Do vaší nové mapy budete ukládat jednotlivé objekty pomocí kláves 1–5 a 9, pomocí klávesy S mapu uložíte a Q ukončíte program. Vlastní mapu si pak zahrajete pomocí  ./phear VaseMapa.

Osobně doporučuji si před započetím vytváření mapy udělat kopii nějaké stávající a tu pak editovat. Vlastní mapa má totiž rozlohu 80*23 znaků a i když odečteme již připravený okraj o šířce jeden nebo dva znaky, pořád nám zbývá 1672 pozic pro umisťování objektů.

Cavez Of Phear

Závěrem

Hry v textovém režimu se zcela jistě nestanou novým hitem herního průmyslu, ve kterém se dnes již točí miliardy dolarů, ale mohou být zajímavým zpestřením volné chvíle, kdy se vám například kompiluje X server a grafiku ani zrovna nemáte k dispozici, nebo prostě chcete jen něco malého pro odreagování. O majitelích počítačů s procesorem 486 a 8 MB RAM po dědečkovi, kterých je podle diskusních fór až nečekaně mnoho, ani nemluvě. A jaký je váš názor na ASCII hry? Má se cenu jimi zabývat?

Anketa

Má cenu se zabývat ASCII hrami?

Našli jste v článku chybu?