Vlákno názorů k článku Jak jsem se pokoušel vrátit MS Windows: boj začíná od skepticky_optimista - Když nechcete Windows, tak si nekupujte NB, kde...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 6. 2012 11:34

    skepticky_optimista (neregistrovaný)

    Když nechcete Windows, tak si nekupujte NB, kde Windows jsou. To, že alternativu bez Windows výrobce nenabízí není žádný argument. Kupte si NB od někoho jiného. Neexistuje žádný právní nárok na NB bez OS. Zato existují zákazníci potížisti.

  • 21. 6. 2012 13:04

    bubu (neregistrovaný)

    Až na to, že ani jeden z tých linkov ani v najmenšom nedokazuje právny nárok na NB bez OS... Presne tak ako neexistuje právny nárok na rybí šalát bez pribalenej lyžičky a topánky bez šnúrok... Je úplne jedno, či ide o "hardvér" alebo "softvér", vždy je to len tovar.

    To, že vy ste sa prejavil ako úplne jednostranný diskutér neakceptujúci akýkoľvek argument a povyšujúci svoje dojmy nad realitu, z vás akosi nerobí víťaza. Všetky vaše odpovede boli len typu "ja tvrdím opak", často bez analyzovania argumentov, na ktoré akože odpovedáte (napr. tú analógiu s bôčikom a sviečkovou som vyvracal argumentom, na ktorý ste neodpovedali).

    Áno, OS sa predávať samostatne a má svoju samostatnú cenu, ale to má aj tá lyžička, šnúrky, pneumatiky, čokoľvek. Existencia vlastnej ceny nijako nikoho nenúti predávať tú vec samostatne, keby áno, museli by sa autá predávať po súčiastkach.

    Dá sa vymyslieť veľa dôvodov, prečo niekto nechce niečo predávať samostatne. Okrem dôvodov už v diskusii viackrát opakovaných je to napr. "starosť o kvalitu". Nechcem, aby mi ľudia na niečo montovali/inšta­lovali komponent, u ktorého mám obavu, že skazí meno mojej značky (napr. si myslím, že niektoré typy pneumatík zhoršia jazdné vlastnosti auta, alebo si myslím, že zákazník bude zlú výdrž batérií pod Linuxom zvaľovať na môj notebook).

  • 21. 6. 2012 13:44

    Honza (neregistrovaný)

    Proto jsem nenapsal osobě - které se snažím odpovědět - Nemáte pravdu, ale Myslím, že nemáte pravdu.

    napr. tú analógiu s bôčikom a sviečkovou som vyvracal argumentom, na ktorý ste neodpovedali Buďte prosím konkrétní - nejlépe citací. Přiznávám se, že se ve stovkách komentářů trochu ztrácím a nevím, kterou část vaší argumentace jsem neuspokojil.

    K tématu obecně. Snažím se obhájit svůj názor a konfrontovat jej s ostatními. Snažím se mírnit emoce a dávat věcné argumenty. Proto dávám příklady a zjednodušující přirovnání pro vypíchnutí absurdit, které v prodeji PC+placený OS vidím já.

    Mohu se mýlit, dokážu to uznat. Popravdě, čekám, kdy dostanu ultimativní argumentaci, po které sklapnu. Abych pak řekl - máte pravdu, je potřeba prodávat Windows s PC. Je to žádoucí, takřka nevyhnutelné a těch pár exotů, co chce něco jiného, má prostě smůlu.

    K obecnému příkladu že zákazník bude zlú výdrž batérií pod Linuxom zvaľovať na môj notebook mám opačnou zkušenost. PC s Linuxem mi vydrželo déle, než předinstalované WinXP (ASUE EEE 901) - a to jsem stále na staré baterce. Čili, v tomto případě a subjektivně a zcela má osobní zkušenost - značku tu v tomto ohledu poškozuje spíš dodaný operační systém.

    Já neříkám, že mají být všechny počítače prodávány jen bez OS. Jen bych byl rád, abych si je bez OS mohl koupit. Třeba proto, že používám jiný OS, nebo ten přibalený už doma mám v krabicové a třeba i vyšší/dražší verzi. A dokud nebude zákon pro zákaz prodávání PC bez operačního systému Windows, tak ano, mám právo koupit si počítač bez OS. Neříkám, že mám právo donutit výrobce, aby mi jej dodal. Ale mohu se pokusit s ním domluvit, aby to skončilo tak, že výrobce bude mít peníze, já počítač a Microsoft dostane (v drtivé většině) zaplaceno, pokud jeho systém budu chtít.

    Existencia vlastnej ceny nijako nikoho nenúti predávať tú vec samostatne, keby áno, museli by sa autá predávať po súčiastkach. Stále narážíme na příklady. SW není HW. Instalace SW/OS je snadná a jelikož jich je více než jeden svatý a nedotknutelný, mohu si jej zvolit. SW není součástka. Představte si jej třeba jako mozek schopný řídit automobil. Mohu si koupit/najmout řidiče od Microsoftu, ale mohu i řídit sám. Automobil nevyrábí Microsoft, ale jiné firmy, které k němu automaticky přihodí řidiče od M$. A já mám doma řidiče tučňáka, nebo už mám doma krabicového řidiče od Microsoftu, který není zavázán řídit jedno konkrétní auto, ale může legálně sednout do čehokoliv, co je po ruce a má volat. A proto mám Microsoftu opakovaně platit za řidiče, kterého nepotřebuji?

  • 21. 6. 2012 15:21

    bubu, (neregistrovaný)

    Sorry, ale jednoducho nemáte schopnosť viesť logickú diskusiu. Už sa v podstate len opakujeme, takže len veľmi stručne:

    1. tú sviečkovú a bôčik ste vypichli ako príklad na ktorý ste hrdý, takže som predpokladal, že ste v obraze aj čo sa týka výhrad k tejto analógii. Napísal som, že bôčik z pohľadu zákazníka nijako nerozšíri funkčnosť tej sviečkovej, je tam pridaný nelogicky, zatiaľčo OS pre väčšinu zákazníkov predstavuje vítaný doplnok. Že tá analógia s bôčikom by sa hodila na predaj PC s tabletom alebo mobilom.

    2. S tou výdržou batérií nie je podstatné, aká je pravda, ale to čo si myslí výrobca a to, či je ochotný prevziať zodpovednosť za OS, ktorý netestoval.

    3. Píšem už po neviemkoľký raz: z pohľadu zákazníka aj predajcu sú HW aj SW tovarom. To len vy ste presvedčený, že je medzi nimi priepastný rozdiel. Nie je. Dajú sa predávať oddelene, práve tak ako čokoľvek iné sa dá predávať oddelene. Mozog zatiaľ nie je tovarom a OS zatiaľ nie je mozgom... Mozog zatiaľ nikto nevyrába, OS áno.

  • 21. 6. 2012 15:49

    Honza (neregistrovaný)

    1) byl by-li oblíbený a rozšířený recept, kde je použita svíčková a bůček, aby bylo dosaženo chutného pokrmu, už by vám to dávalo smysl? Ale já si dělám ze svíčkové biftek a bůček je mi na nic. Je to přirovnání, kulhá. Nicméně pro nedokonalou paralelu a příklad mi to postačilo. V mém příkladě bůček rozšiřuje funkci svíčkové v tom, že je z toho mainstreamem žádaný pokrm. Leč, pro určitou malou skupinu je bůček nepotřebný a nadbytečný. Je to příklad, KULHAJÍCÍ PŘÍKLAD! Ne realita.

    2) pro mne jako uživatele je podstatná pravda. Funguje-li mi zařízení lépe se systémem A než se systémem B, jsem ochoten si systém A koupit. Nejsem ochoten si systém A koupit, když mi nenabízí to, co mi zdarma nabízí systém B.

    Windows nijak neshazuji, v diskuzi se jej do jisté míry i zastávám jakožto kvalitního operačního systému s nemalým potenciálem. Jen si, holt, nevyhovuje.

    3) Píšu už poněkolikáté, že srovnávat HW a SW s fyzickými věcmi kulhá přesně jako ten můj příklad se svíčkovou a bůčkem. Rozdíl je propastný. Notebook "zdarma" nezkopírujete. Pořídit kopii OS zvládne "takřka zdarma" i malé děcko. Nehodnotím složitost vývoje. Hodnotím rozdíl mezi fyzickým HW a logikou zakódovanou v OS.

    Těžko najdete ve fyzickém světě paralelu. Vlastně ano, platíte za svíčkovou a výborný recept, jak ji udělat. Recept se prodává i zvlášť. Svíčková už skoro jen s receptem. Recept máte doma vlastní (Linux), případně již jej máte ve své zaplacené kuchařce (krabicové Windows, aby seděla licence). Už ten recept znovu nepotřebujete a nechcete za něj platit, protože není přidáván ke svíčkové zdarma, ale je vám opakovaně, znovu, zas a ještě jednou prodáván.

  • 21. 6. 2012 14:06

    Honza (neregistrovaný)

    Mimochodem, právo odmítnout EULA mi zaručuje EULA sama:
    http://www.root.cz/clanky/jak-jsem-se-pokousel-vratit-ms-windows-boj-zacina/nazory/422904/

    To, zda na jejím základě výrobce přistoupí k refundaci či odebere celý notebook je na něm. Nicméně je to legální a právně čistá forma možnosti k získání PC bez OS, ke kterému je OS přibalen. Mé přání je, aby se této opičárny s odmítáním a přidanými časovými i finančními náklady na obou stranách mohly obě strany ušetřit. Ergo, mít možnost koupit přímo PC bez OS.

    To jen k vaší poznámce Až na to, že ani jeden z tých linkov ani v najmenšom nedokazuje právny nárok na NB bez OS. EULA mi zaručuje odmítnout lyžičky u rybího šalátu a chít topánky bez šnúrok. Zda mi seberou i šalát či topánky je už jiná věc.

  • 21. 6. 2012 15:31

    bubu (neregistrovaný)

    EULA ponúka niekoľko riešení prípadného jej odmietnutia, medzi ktorými je aj vrátenie notebooku, ku ktorému došlo.

    Nijako však nezaručuje predaj daného modelu bez OS, to akosi ani nemôže, pretože sa naň dostane až spolu s tým OS. To, či model bude dostupný bez OS, závisí len od výrobcu/predajcu. EULA ponúka len to, že s ňou je možné nesúhlasiť a že to je potom predajca povinný nejako vybaviť. Necháva mu v tom však voľnosť, inak ani nemôže.

    PS: šalát (ten jeden konkrétny) bez lyžičky nekúpite, prinajmenšom nie v tom istom obchode. A ani ho po otvorení, ba asi už hneď po opustení pokladne, nevrátite. Keby áno, bolo by to ohrozením zákazníka možným teroristickým útokom. Obchod nebude predávať potraviny, ktoré im ktokoľvek prinesie. ;-)

  • 21. 6. 2012 17:05

    Honza (neregistrovaný)

    Příklady, příklady, příklady. Jsou to analogie a proto kulhají. Samosebou, že salát bez lžičky řešit nebudu. Jedná se o haléřové položky. U OS se jedná o stokoruny, někdy i jednotky tisíc (dle typu/verze OS). Tam už se mi vyplatí zamyslet. A ptát se, proč si musím pořídit k něčemu od firmy A i něco od firmy B, co nepotřebuji a není to zákonná podmínka užívání produktu od A.

    A hlavně - s tou salátovou lžičkou si mohu sníst salát, pak sníst jogurt, pak se s ní šťourat v uchu a nakonec ji omýt a třeba někomu prodat. Legálně. Zkuste to s OEM systémem... :-)

  • 21. 6. 2012 15:16

    skepticky_optimista (neregistrovaný)

    Nejsem právník. Existuje právní stránka věci a pak existuje něco, čemu se říká zdravý rozum. Proč hledat právní kličky, když problém lze vyřešit snadno a bez konfliktů - koupí jiného NB.

  • 21. 6. 2012 17:00

    Sten (neregistrovaný)

    Zkuste si přečíst ten článek a pak zodpovědět jednoduchou otázku: kterého?