V tomto dílu si ukážeme, jak změnit barvu jednoho objektu na obrázku, aniž by se změnilo okolí. K úpravě barevného podání vede několik cest:
Máme-li štěstí, můžeme použít nejrychlejší metodu – deformaci barevného prostoru. Na následující fotografii z Botanické zahrady UK vidíme květy růžové barvy. Otevřeme si dialog „Obrázek->Barvy->Odstín–Sytost“ a zkoušíme změnu barevnosti pro jednotlivé sextanty. Máme štěstí – v purpurovém sextantu se nacházejí pouze květy a nic jiného. Trochu si pohrajeme s nastavením – a květy by nepoznal ani pan Větvička… A jen oko zkušeného grafika rozezná, že s obrázkem není něco v pořádku.
Stejně jednoduché je přebarvit… třeba Tuxe. A mohli bychom mít logo Linuxu pro i-Mac.
|
|
Ne vždy je přebarvení tak jednoduché. Na následujícím obrázku máme dva plyšové pejsky. Předpokládejme, že chceme Fidátku přebarvit hlavičku, ouška a náprsenku na zeleno, ale Fidík musí zůstat růžový. Při pokusu použít stejnou metodu jako u předchozích obrázků však zjistíme, že ve stejném barevném sextantu je též podložka. Musíme vymyslet něco jiného… Jednou z možností je úprava barev před vlastní deformací. Pro náš obrázek jsme zvolili „Obrázek->Barvy->Vyvážení barev“. Poté jsme použili nám již známé „Obrázek->Barvy->Odstín–Sytost“. Nakonec vrátíme vyvážení barev zpět. Bohužel vyvážení barev není jednoduše vratná operace, a tak budou výsledné barvy mírně odlišné. Na obrázku jsem úmyslně ponechal chyby, které při tomto postupu vznikly – zelenkavý stín a červené zbytky na špičce pravého ouška.
Můžeme také použít „ruční“ práci: Otevřeme si dialog vrstev a vytvoříme si novou průhlednou vrstvu. Tu přepneme do režimu „Barva“ a opatrně vybarvujeme. Jaký nástroj na vybarvení použijeme, je na nás. Můžeme kreslit štětcem s vhodnou stopou (a přetažené čáry mazat gumou), použít magický výběr, inteligentní nůžky nebo ořezovou cestu. Mohli bychom též postupovat mnohem jednodušeji přepnutím štětce do režimu „Barva“, byli bychom tím však připraveni o možnost kreslit na více tahů a provádět opravy.
|
|
Další možností přebarvení je záměna barevných výtažků. Ta ale mění podání celého obrázku: „Obrázek->Režim->Dekompozice“ a hned nato „Obrázek->Režim->Kompozice“. V dialogu pak úmyslně zaměníme kanály. U našich pejsků není sama o sobě použitelná, ale byla by vhodným řešením například pro fotografii na šedém pozadí.
V GIMPu existuje i filtr pro záměnu barev. Výsledky ovšem nejsou zdaleka tak dobré, jako u výše uvedených metod.
U mnoha výrobků je těmito postupy upravován nejenom obal, ale i obsah. Jako příklad poslouží tavené sýry nejmenovaného výrobce – „tavený eidam“ a „tavený paprikový sýr“ – po přečtení jejich složení zjistíte, že jediné, v čem se liší, je barvivo E160a (karoten) v „paprikové“ verzi. Označení „tavený sýr s paprikovým vzhledem“ – by ale zákazníky tolik nelákalo.