Zajimavy clanek. Jen bych doporucil autorum se ze "studijniho hlediska" poohlednout po jazyku Rebol(www.rebol.com) ktery je podle meho "hudbou budoucnosti".
Ma ho na svedomi skvely systemovy architekt Carl Sassenrath (tvurce snad prvniho opravdu multitaskoveho OS pro osobni pocitace - Amiga OS) a stravil nad jeho designem jiz pres 20 let.
Jadro jazyka obsahujici 45 datovych typu, ~12 komunikacnich protokolu(TCP,HTTP,FTP,IMAP,NNTP atd.atd.) a spoustu dalsich zajimavych vlastnosti existuje pro vice jak 40 platforem a ma pouze kolem 250Kb). Exituje mimo jine i verze obsahujici krome tohoto jadra i 32-bitovy graficky kompozitni engine vcetne effect pipeline(vse SW rendering z duvodu crossplatfomnosti) a kompletni GUI nadstavbu pomoci niz lze psat UI aplikace jejichz velikost zdrojoveho kodu je minimalni.(tato verze jazyka ma jiz necelych 500Kb)
Pro ty kteri chteji mit rychly obrazek "co to umi?" doporucuji:
http://www.rebol.com/rebolintro.html
Pro ty kteri chteji videt primo zdrojove ukazky reseni ruznych ukolu je tento link:
http://www.rebol.net/cookbook/
Kadopadne drzim autorum Flexu palce. Vyvoj programovaciho jazyka je prece skvela zabava!
PS: Drive nez me tu zacne nekdo flejmovat, rad bych upozornil ze ac Rebol neni Open Source, vetsina produktu je volne siritelna ke stazeni a uzivani. Navic tvurci jazyka maji tendenci postupne uvolnovat dalsi vlastnosti z komercnich do free verzi.
Dalsi vec kterou bych chtel zduraznit je, ze nejsem zadny dealer ani z Rebolu neprofituji a nesnazim se nikomu Rebol vnucovat. Jen me napadlo ze by bylo zajimave se zminit o dalsich alternativach v oblasti jazyku nove generace a doufam ze Rebol muze jiste nekoho zaujmout.
Rebol syntaxe vychazi zcasti ze syntaxe LISPu. Jeho revolucnost podle mne tkvi mimo jine v polymorfii, moznosti vytvareni vlastnich sub-jazyku(tzv dialecting) a snad hlavni ideou ze "kod muzou byt data a data zase mohou byt kodem" .
V dobe kdy jsem se ucil psat v Rebolu jsem byl minimalne zatizen syntaxi z "C based" jazyku. Byl to vlastne Rebol ktery me primel vratit se k progrmovani zpet(zacinal jsem s BASICem, pozdeji asemblerem...). Mozna i proto jsem byl schopen napsat online sachovy cgi system behem 1. mesice prace s Rebolem a za dalsi 2 mesice vlastni windowing system (http://www.rebol.cz/~cyphre/swissnap01.jpg).
Podle meho prehlednost je spise dana porozumenim "filozofie" daneho jazyka. Z vlastni zkusenosti(a zkusenosti ostatnich, kteri zkusili a vzapeti propadli Rebolu) muzu rict ze tento jazyk patri mezi velmi rychle naucitelne. Cas potrebny k vyjadreni myslenky neni blokovan jako v jinych jazycich barierou ruznych struktur,rozhrani a dalsich low-level zalezitosti ktere v dnesni dobe byly jiz tisickrate znovu objeveny a napsany. Vse je navrzeno usporne, jednoduse a logicky takze tvurce programu se spise soustredi na danou ulohu nez na to koli desitek veci je potreba inicializovat pro otevereni oknoveho dialogu...
V soucasne dobe uz mam take navic zkusenosti s Javou, C/C++ a dalsimi jazyky s timto typem syntaxe a nemuzu rict ze by me delalo problem s prechodem z Rebolu. Kazda syntaxe ma sve logicke zduvodneni(i kdyz musim priznat ze napriklad takove PHP se svoji hojnosti $ me moc nevytrhne ;)), je to spise otazka zvyku, zaziti a hlavne pochopeni.
Kazdy jazyk ma sve plus a minus. Je hlavne dobre rozlisit co chceme programovat a dle toho take patricny jazyk pouzit. Rozhodne bych nikomu nedoporucoval pouzit Rebol pro psani hi-tech 3D grafickych her a dalsich pocetne narocnych simulaci na tyto casti kodu samozrejme pouziju C/C++ nebo asembler. Rebolu muzu ale vrele doporucit pro vetsinu dalsich aplikaci z oblasti webu, internetu, grafickych rozhrani a vsech dalsich beznych aplikaci obzvlaste kdyz potrebujete danou aplikaci udelat kvalitne, multiplatformne a v kratkem casovem horizontu.