Vlákno názorů k článku Nový český programovací jazyk od Richard Smolak - Zajimavy clanek. Jen bych doporucil autorum se ze...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 6. 2004 13:50

    Richard Smolak (neregistrovaný)

    Zajimavy clanek. Jen bych doporucil autorum se ze "studijniho hlediska" poohlednout po jazyku Rebol(www.rebol.com) ktery je podle meho "hudbou budoucnosti".
    Ma ho na svedomi skvely systemovy architekt Carl Sassenrath (tvurce snad prvniho opravdu multitaskoveho OS pro osobni pocitace - Amiga OS) a stravil nad jeho designem jiz pres 20 let.
    Jadro jazyka obsahujici 45 datovych typu, ~12 komunikacnich protokolu(TCP,HTTP,FTP,IMAP,NNTP atd.atd.) a spoustu dalsich zajimavych vlastnosti existuje pro vice jak 40 platforem a ma pouze kolem 250Kb). Exituje mimo jine i verze obsahujici krome tohoto jadra i 32-bitovy graficky kompozitni engine vcetne effect pipeline(vse SW rendering z duvodu crossplatfomnosti) a kompletni GUI nadstavbu pomoci niz lze psat UI aplikace jejichz velikost zdrojoveho kodu je minimalni.(tato verze jazyka ma jiz necelych 500Kb)

    Pro ty kteri chteji mit rychly obrazek "co to umi?" doporucuji:

    http://www.rebol.com/rebolintro.html

    Pro ty kteri chteji videt primo zdrojove ukazky reseni ruznych ukolu je tento link:

    http://www.rebol.net/cookbook/

    Kadopadne drzim autorum Flexu palce. Vyvoj programovaciho jazyka je prece skvela zabava!

    PS: Drive nez me tu zacne nekdo flejmovat, rad bych upozornil ze ac Rebol neni Open Source, vetsina produktu je volne siritelna ke stazeni a uzivani. Navic tvurci jazyka maji tendenci postupne uvolnovat dalsi vlastnosti z komercnich do free verzi.
    Dalsi vec kterou bych chtel zduraznit je, ze nejsem zadny dealer ani z Rebolu neprofituji a nesnazim se nikomu Rebol vnucovat. Jen me napadlo ze by bylo zajimave se zminit o dalsich alternativach v oblasti jazyku nove generace a doufam ze Rebol muze jiste nekoho zaujmout.

  • 9. 6. 2004 0:34

    Martin 'Bilbo' Petricek (neregistrovaný)

    Mno na rebol jsem kdysi taky koukal, prijde mi co do syntaxe silne odlisny od C, C#, C++, Perlu, Javy, PHP, Haskellu, LISPu, Pascalu nebo cehokoliv s cim jsem se kdy setkal .... a pomerne i neprehledny.

  • 9. 6. 2004 9:53

    Richard Smolak (neregistrovaný)

    Rebol syntaxe vychazi zcasti ze syntaxe LISPu. Jeho revolucnost podle mne tkvi mimo jine v polymorfii, moznosti vytvareni vlastnich sub-jazyku(tzv dialecting) a snad hlavni ideou ze "kod muzou byt data a data zase mohou byt kodem" .
    V dobe kdy jsem se ucil psat v Rebolu jsem byl minimalne zatizen syntaxi z "C based" jazyku. Byl to vlastne Rebol ktery me primel vratit se k progrmovani zpet(zacinal jsem s BASICem, pozdeji asemblerem...). Mozna i proto jsem byl schopen napsat online sachovy cgi system behem 1. mesice prace s Rebolem a za dalsi 2 mesice vlastni windowing system (http://www.rebol.cz/~cyphre/swissnap01.jpg).
    Podle meho prehlednost je spise dana porozumenim "filozofie" daneho jazyka. Z vlastni zkusenosti(a zkusenosti ostatnich, kteri zkusili a vzapeti propadli Rebolu) muzu rict ze tento jazyk patri mezi velmi rychle naucitelne. Cas potrebny k vyjadreni myslenky neni blokovan jako v jinych jazycich barierou ruznych struktur,rozhrani a dalsich low-level zalezitosti ktere v dnesni dobe byly jiz tisickrate znovu objeveny a napsany. Vse je navrzeno usporne, jednoduse a logicky takze tvurce programu se spise soustredi na danou ulohu nez na to koli desitek veci je potreba inicializovat pro otevereni oknoveho dialogu...
    V soucasne dobe uz mam take navic zkusenosti s Javou, C/C++ a dalsimi jazyky s timto typem syntaxe a nemuzu rict ze by me delalo problem s prechodem z Rebolu. Kazda syntaxe ma sve logicke zduvodneni(i kdyz musim priznat ze napriklad takove PHP se svoji hojnosti $ me moc nevytrhne ;)), je to spise otazka zvyku, zaziti a hlavne pochopeni.
    Kazdy jazyk ma sve plus a minus. Je hlavne dobre rozlisit co chceme programovat a dle toho take patricny jazyk pouzit. Rozhodne bych nikomu nedoporucoval pouzit Rebol pro psani hi-tech 3D grafickych her a dalsich pocetne narocnych simulaci na tyto casti kodu samozrejme pouziju C/C++ nebo asembler. Rebolu muzu ale vrele doporucit pro vetsinu dalsich aplikaci z oblasti webu, internetu, grafickych rozhrani a vsech dalsich beznych aplikaci obzvlaste kdyz potrebujete danou aplikaci udelat kvalitne, multiplatformne a v kratkem casovem horizontu.

  • 11. 6. 2004 1:55

    www (neregistrovaný)

    "kdyz potrebujete danou aplikaci udelat kvalitne, multiplatformne a v kratkem casovem horizontu", tak pouzijte ruby. je pod gpl :-)

  • 26. 10. 2006 12:37

    anonymní
    Omlouvám se tomuto diskuznímu kroužku, ale možná jsem mezi Váma našla spolužáka ze ZŠ Ríšu Smolaka.
    Ahoj Ríšo, pokud jsi chodil do školy na Řehořku, prosím koukni na náš třídní web na SEZNAMU a zaregistruj se.Mělo by to sloužit, na oznámení o konání třídních srazů.
    Pokud to tu čte někdo kdo Ríšu zná, prosím oznamte mu, že jej hledají spolužáci ZŠ na SEZNAMU.
    Děkuji a ještě jednou se omlouvám, Věra - správce třídního webu.
  • 27. 1. 2008 13:05

    Robert Paluch
    Zdravím Cyphreho,
    přiznám se, v Rebolu dělám malé GUI aplikace asi 8 let. Po přečtení chvály na jazyk Rebol bych rád vrátil nadšence zpátky na zem s několika skutečnýma vlastnostma Rebolu, které můžou fatálně ovlivnit úspěch softwarového projektu. Zde je jejich seznam.

    0. Současný Rebol neumí unicode. Takže pokud děláte vícejazyčné aplikace
    máte před sebou pořádný oříšek. Sám mám obrovské štěstí, že dělám jen pro windows ve win1250 a to pro čechy a poláky..

    1. Gui známý jako VID nebo také jeho konkurent RebGUI svou funkcionalitou nepokrývají ani 50% toho co umí např. PythonWidgets, ale i TK je přesahuje svou
    možností práce s "událostma", nemluvě o hotkeys.
    pozn1.:
    Doporučuji vyzkoušet widget AREA = v obou dostupných GUI je to spíše pokus o widget.
    pozn2.:
    Většina zkušených Rebolistů vám na to vše řeknou, ať si uděláte svoje widgety.
    Já odpovídám jsem "průměrný" kodér a hlavně mám vždy žalostně málo času.
    Dále proč to dělat, když konkurenti mají widgety dostačující?

    2. Neexistuje ŽÁDNÉ VÝVOJOVÉ PROSTŘEDÍ(IDE) pro vývoj aplikací.

    3. Žádné z 2 dostupných GUI pro Rebol neumí kontextově závislé "Hot Keys".

    4. I malý IS potřebuje konketivitu na DB. Ta je u Rebolu nejchudší ze všech běžných jazyků co znám. (neplacená verze: jen MySQl,Postgres,SQLite) Ani placená verze však např. nemá nativní konektivitu na MSSQL, FireBIRD. ODBC nepovažuji vždy za šťastné řešení :-)
    pozn.
    Rebolí grupa vám zase klidně odpoví, ať si svůj driver nakódujete sami.
    Otázka se nabízí proč to za 10let existence neudělali ani oni :-))

    5. Pokud občas používáte rekurzivní algoritmy(ja je používám při půchodu stromem),
    tak jste omezeni kolem 2000 iterací a dál vám Rebol lehne. Tak např. v Pythonu
    si max. počet iterací např. můžete nastavit sami.

    6. Pokud pracujete často s obrázky a potřebujete např. nahrát JPG soubor, zmenšit ho a upravit a pak uložit jako JPG soubor, Rebol to neumí. Funkce SAVE umí jen PNG a BMP formáty.
    pozn. možná to umí nějak, ale nepřišel jsem jak :-)

    7. DLL knihovny lze použít jen v placené verzi Rebolu

    8. EXE soubory lze generovat je přikoupením SDK aplikací.
    A pozor platí se za každý SDK pro jednotlivý OS, na kterém chcete mít
    spustitelný program napsaný v Rebolu.


    A proč ještě v Rebolu občas dělám, když takhle píši?

    No jednak to beru stále jako zábavu a v tom Rebol nezklame.
    Jednak už jsem se naučil odhadnout, že na daný projekt Rebol
    prostě nemá a rovnou ho odmítnu a nebo navrhnu řešení v jiném jazyce.
    Mě osobně např. PHP a Python nevadí :-)))