Hlavní navigace

Nový Root po měsíci: jak funguje donační systém?

29. 2. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Je to právě měsíc, co jsme na serveru vyměnili vzhled. Je čas se podívat na to, co se mezi tím podařilo ještě vylepšit či opravit a jaké změny nás ještě v blízké budoucnosti čekají.

Je to právě měsíc, co jsme přepnuli vzhled na novou verzi. Vývoj probíhal otevřeně mnoho měsíců a stovkami připomínek do něj přispěla také čtenářská komunita. Protože měsíc je už nějaká doba, můžeme se poprvé ohlédnout a zkusit trochu bilancování.

Donační systém: téměř 40 000 Kč

Jednou z nějzásadnějších novinek byl donační systém, který umožňuje přímo přispět na provoz redakce. Volalo po něm hodně čtenářů, kteří si místo zobrazování reklam přáli raději poslat přímo nějakou tu korunu na provoz. Nakonec je výsledek velmi dobrý: za první měsíc jste poslali téměř 40 000 korun.

Celkem jsme přijali 42 plateb, drtivou většinu z nich tvoří platby kartou. Celkem pět plateb přišlo převodem, pět přes PayPal a jedna pomocí E-wallet. Přesně polovina platících použila automatickou opakovanou platbu, takže nás chtějí podporovat dlouhodobě. Máme už i prvního firemního podporovatele, firmu RehiveTech. Prý u nich pracuje pět našich čtenářů.

Pro úplně anonymní platby bez návaznosti na uživatele (a bez jakýchkoliv výhod) jsme zřídili nový účet 2400950397/2010, na který může poslat příspěvek kdokoliv. Vyslyšeli jsme tak četné prosby o nejjednodušší způsob placení  – převodem z banky. Tento účet je vyhrazen pro příspěvky, takže se nebudou míchat s ostatními platbami. Zatím anonymní platbu použil jeden čtenář, který se nám pak navíc deanonymizoval mailem.

Všem podporovatelům moc děkujeme!

Novinky

Před několika dny jsme nasadili novou verzi, která přinesla několik novinek – zejména výkonnostních. Ladíme totiž servery i nový vzhled tak, aby se vše načítalo výrazně rychleji. Víme, že je tu co zlepšovat, už jsme ale začali.

Nasadili jsme lepší kompresní algoritmy na obrázky. Fotografie komprimujeme pomocí mozjpeg, na grafiku používáme pngquant. Dokážeme tím obrázky zmenšit o desítky procent, jen na titulní straně jsme tím ušetřili více než 100 KB.

Dále jsme zapnuli automatické donačítání obrázků podle potřeby. Titulní strana teď tedy naskočí rychleji a obrázky se načtou, až pokud k nim dorolujete. To šetří čas, ale zároveň třeba i FUP na mobilních zařízeních. Pokud přejdete hned na některý z dnešních článků, nebude váš telefon zbytečně stahovat obrázky k těm ostatním.

Titulní obrázek je nově na zařízení posílán podle rozlišení obrazovky. Je zbytečné na malý mobil posílat obrovský obrázek, který stejně není schopen adekvátně zobrazit. Moderní prohlížeče umí automaticky načíst obrázek ve správné velikosti, takže toho využijeme.

Dále jsme zmenšili a pročistili soubory s CSS a JS, zapojili jsme více cachování a načítání některých objektů přesunuli na konec stránky. Opět by to mělo mít vliv jak na velikost, tak i na rychlost načtení a zobrazení stránky. Máme ještě v plánu rozdělit CSS na více částí podle typu stránek, abychom na všech neposílali vše.

Protože se mnohým čtenářům zdál boxík s fóry na titulní straně příliš utopený, posunuli jsme ho na stránce výrazně výše. Měl by tedy být dostupnější a rychle si tak můžete udělat přehled o tom, co je nového.

Drobností je pak vytvoření pevného místa pro horní banner, takže stránka už při jeho načtení necukne a odkaz vám těsně před kliknutím neuskočí pod rukama. Bohužel je to dáno tím, že reklamní systém nám předem nijak neoznamuje, zda danou pozici obsadí nebo ne, takže my nemáme jak mu při načítání stránky uvolnit místo. Tato reklamní pozice bývá obsazena téměř vždy, takže je lepší pro ni rovnou místo natrvalo vyhradit.

Co se chystá

Stále ještě není konec, pracuje se na dalších úpravách. V tuto chvíli je to zejména úprava diskusí pod články a zprávičkami, aby byly jednodušší, přehlednější a aby se příspěvků vešlo na obrazovku co nejvíce. Zároveň by mělo zmizet současné intenzivní odsazování zleva, kdy čtvrtá úroveň je již téměř nečitelná.

S tím souvisí také úprava prostoru pod článkem, kde je dnes příliš mnoho objektů, které se nepoužívají. Vše zjednodušíme, zobrazíme výrazný vstup do diskuse a související obsah. Na konci článku byste tak měli jasně vědět, kudy dál.

Třetí zásadní věcí je lišta se sociálními tlačítky. Stále je to experiment, který chceme za několik málo dalších týdnů vyhodnotit. V tuhle chvíli měříme míru používanosti této lišty a začali jsme měřit také přesný počet návštěvníků, kteří se ze sdíleného obsahu na Roota vrátí. Po vyhodnocení čísel se chceme rozhodnout, co s lištou dál.

Zkoušíme panel vpravo

Dnešní novinkou je přepnutí bočního panelu v obsahu na pravou stranu. Už teď ho tam vidíte →

root_podpora

Není to konečná varianta, jde opět o experiment, jehož výstupem budou statistiky. Opět ho necháme běžet několik týdnů a porovnáme, jak se změnilo jeho používání. Ten panel je pro nás velmi důležitý, protože jsme do něj přesunuli většinu reklam. Musíme proto pečlivě sledovat, co se po jeho přesunu děje v reklamním systému a podle toho se pak rozhodneme, jaký bude další postup.

Děkujeme všem čtenářům, kteří nám drží palce a přispějí konkrétním postřehem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku