Hlavní navigace

Opera po dvou letech stále u dna

Petr Krčmář 12. 6. 2007

Jsou to téměř dva roky od chvíle, kdy se společnost Opera Software rozhodla změnit licenční politiku svého prohlížeče Opera pro PC. Ze shareware prohlížeče se tak stal klasický freeware, za který není třeba nijak platit. Jak se tato změna projevila na statistikách? Používá Operu více lidí než před změnou?

Proměna Opery

První Operou, která neobsahovala reklamní bannery a byla šířena jako freeware, byla verze 8.50. Ta spatřila světlo světa 20. září 2005. Do té doby patřila Opera na PC do kategorie adware. Jedná se o softwarové vybavení, za které nemusí uživatel platit, ale pokud to neudělá, aplikace mu bude zobrazovat reklamu.

Opera Software ovšem nevytváří jen prohlížeč pro PC, ale největší příjmy společnosti plynou z prodeje varianty určené pro mobilní zařízení. Výrobci mobilních telefonů, kapesních počítačů nebo třeba herních konzolí tak od firmy ve velkém nakupují licence na tento propracovaný „mobilní prohlížeč”.

O úspěchu svědčí především to, že Opera Mini jednoznačně vede ve své kategorii a téměř desetinásobně překračuje svého nejbližšího konkurenta. V tomto směru tedy nemá vážnějšího soupeře.

Na trhu PC prohlížečů je tomu ale právě naopak. V současné době je k dispozici celá řada špičkových prohlížečů distribuovaných zcela zdarma. Místa na vrcholu zaujímají především Internet Explorer, Firefox a Safari. Konkurenční prostředí je tedy velmi tvrdé a uspět s placeným prohlížečem je v podstatě nemožné.

Tržby z prodeje Opery pro PC tedy nebyly nijak závratné. Jednak z výše uvedeného důvodu, ale také proto, že Opera Software nevyznávala nijak agresivní licenční politiku a uživatel při zaplacení získal doživotní licenci. Zástupci firmy se tak rozhodli, že „těch pár dolarů už je nespasí” a důležitější je pro ně prestiž.

Přibližně před dvěma lety tedy došlo ke změně licenční politiky a z Opery se stal freeware – uživatelé už nemuseli platit za odstranění reklamních bannerů.

Opera Software si od tohoto kroku slibovala především získání vyšší prestiže a důležitějšího postavení. Vycházeli z logické rovnice

Opera zdarma → více uživatelů → propagace placených produktů

Navíc i software „zdarma” může přinést jistý zisk v podobě plateb od partnerů. Před dvěma lety jsme se o tom zmiňovali v článku Nová Opera: bouře nebo přeháňka?

Uvolnění PC verze ale může mít v důsledku i pozitivní vliv na finanční stránku věci. Kromě zobrazované reklamy získává Opera peníze také od smluvních partnerů, jako jsou například vyhledávače, přes které dokáže prohlížeč vyhledávat pomocí integrovaného dialogu. V případě většího rozšíření tak dojde pochopitelně i k navýšení příjmů.

Přestože to může znít podivně, Opera Soft. přestala vybírat od uživatelů poplatky proto, aby v důsledku vydělala více.

Bilance po dvou letech

Jsou to téměř dva roky (22 měsíců) a můžeme se tedy směle ohlédnout zpět a podívat se, jak se tento krok projevil na větším rozšíření freewarové Opery proti té staré, adwarové.

Na počátku, tedy těsně po vydání verze 8.50, byl zaznamenatelný drobný růst zastoupení Opery. Psali jsme se o tom i v našem článku vydaném týden po zveřejnění freewarové Opery.

Otázkou zůstává, jak se nakonec změna licence projeví v podílu používání jednotlivých prohlížečů. Zcela jistě k určitému nárůstu dojde. Za první čtyři dny vzrostl podíl Opery mezi uživateli Roota o nezanedbatelná dvě procenta proti dlouhodobým průměrům. Samozřejmě na úkor obou konkurenčních prohlížečů.

Abychom se přesvědčili, jak vypadal podíl prohlížeče Opera na světovém trhu v dlouhodobém měřítku, sáhli jsme po statistikách, které jsou k dispozici na serveru TheCounter.com. Tento server vydává měsíční statistiky zastoupení prohlížečů.

Vybrali jsme data od července 2005 až do téměř poloviny června 2007. Data z posledního měsíce ještě nejsou kompletní, ale už nyní jsou k dispozici. Relativní zastoupení Opery na trhu jsme pro názornost vynesli do grafu:

Graf Opera

Jak vidíte, hodnoty se pohybují od 0,55 % až po 0,81 %. Velmi podobné hodnoty potvrzuje také například statistický server OneStat.com. Průměrná hodnota za dva roky je tedy 0,64 %.

Pokud se podíváme na září 2005, skutečně je zaznamenatelný jistý nárůst uživatelů. Ten je ovšem podle předpokladů jen krátkodobý a v prosinci už opět následuje pokles. Pravděpodobně se tedy vyplnilo to, co jsme předvídali už před dvěmi lety.

Je tedy pravděpodobné, že jistý počáteční nárůst způsobil spíše boom v médiích a pro některé domácí uživatele také jednodušší cesta k dalšímu prohlížeči zdarma. Výrazné posuny v řádech desítek procent ale asi čekat nemůžeme. Pokud ano, tak se jistě nic podobného nestane během několika měsíců.

Skutečně tedy byl nárůst způsoben zřejmě masivní „propagací” Opery v médiích. Řada uživatelů o novince slyšela, zadarmo ji vyzkoušela a vrátila se zpět ke svému oblíbenému prohlížeči.

Další výrazný skok Opera zaznamenala v červnu roku 2006, kdy dosáhla nejvyšší hodnoty celosvětového podílu za poslední dva roky – 0,81 %. Zcela jistě za tento zvýšený zájem může vydání Opery 9.0, která přinesla řadu novinek a byla masivně propagována v médiích. Nástup byl sice velmi razantní, opět ale jen krátkodobý.

Česko je na tom jinak

Čeští uživatelé jsou vzhledem k prohlížečům velmi liberální a nečiní jim problémy zkoušet a používat „alternativy”. Potvrzují to nejen velkým zastoupením Firefoxu, ale i v případě Opery. Dlouhodobě se u nás podíl Opery na trhu prohlížečů pohybuje okolo 3 %.

Potvrzuje to například poslední statistika měřícího serveru NAVRCHOLU.cz. Od konce roku 2004 se u českých uživatelů pohybuje Opera nad 2,5 %. Nijak zásadního nárůstu jsme se po uvolnění freeware verze také nedočkali.

Výsledek: remíza

Obecně lze tedy říci, že si Opera drží svou malou, ale věrnou skupinu uživatelů a žádné bouře se u ní nekonají. Stabilitu uživatelské základny by někdo mohl považovat za přínosnou, Opera Software by ovšem jistě uvítala nějaký ten nárůst.

Aktuální trend je ovšem takový, že spolu na zcela jiné úrovní bojuje Firefox a Internet Explorer a vzduchem spíše létají desítky procent než poměrně zanedbatelné desetiny. Nutno ovšem dodat: bohužel. Opera je velmi kvalitní prohlížeč a je otázkou, proč si jej uživatelé všímají tak málo.

Očekávaný výsledek se tedy očividně nedostavil a přestože už dva roky není potřeba za Operu platit, uživatele to ze židle nezvedlo. Ti, kteří si Operu oblíbili už dávno, za ni těch několik dolarů zaplatili, sehnali si registrační číslo ilegálně nebo ji prostě používali i s reklamou. Nová verze pro ně tedy byla jen další novou verzí.

Do budoucna asi už další zemětřesení očekávat nemůžeme. To by mohlo přijít jen tehdy, kdyby Opera Software přišla s nějakou zásadní novinkou. Vzhledem k tomu, že všichni silní hráči ovšem svým výtvorům věnují patřičnou pozornost, zřejmě je něco takového nepravděpodobné. Když nezabral ani integrovaný BitTorrent klient, jen těžko uživatele přesvědčí nějaká další novinka.

Anketa

Proč není Opera více rozšířená?

Našli jste v článku chybu?

12. 6. 2007 4:06

dayvee (neregistrovaný)
opera imho neni rozsirena proto, ze je na obycejne uzivatele moc slozita, moc sofistikovana.
ja sam operu pouzivam a uz bych si asi nezvykl na nic jinyho, predevsim kvuli kvantu jejich moznosti a obsazenych funkci. coz je mozna jadro problemu, na bfu asi moc slozita, firefox je pro ne krasne primitivni (a presto dostacujici - kdyz opomenu to ze jako webdesigner k smrti nenavidim gecko).
a aby ziskala par priznivcu z rad linuxaru, mohla by byt stabilnejsi (s windows verzi opery neni problem) ...…

14. 11. 2011 16:33

Já tedy Operu nepoužívám běžně hlavně kvůli tomu, že je na ní vidět všudypřítomná snaha dohackovat trendy věci bez pořádné obecné podpory. Opera prostě ad-hoc ladí prohlížeč na populární portály a když napíšete nový kód, bezdůvodně dělá chyby. Mně třeba na stránce cpe všude červené písmo, i když je jasně uvedeno a nastylováno jako černé. Když se text označí myší a odznačí, někdy se to spraví někdy ne.
Za naprosto nepřijatelné považuji letité poškozování downloadů. Správce stahování se tváří úspě…

Vitalia.cz: Baletky propagují zdravotní superpostel

Baletky propagují zdravotní superpostel

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Babiš: E-shopy z EET možná vyjmeme

Babiš: E-shopy z EET možná vyjmeme

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

120na80.cz: Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

120na80.cz: 5 přírodních tipů na bolest v krku

5 přírodních tipů na bolest v krku

Vitalia.cz: Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Vitalia.cz: Co pomáhá dítěti při zácpě?

Co pomáhá dítěti při zácpě?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: 1. den EET? Problémy s pokladnami

1. den EET? Problémy s pokladnami

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

DigiZone.cz: Sony KD-55XD8005 s Android 6.0

Sony KD-55XD8005 s Android 6.0