Nemá a nikdy neměl agresivní, až velmi silně za hranicí jakékoli etiky,marketing a lobbing.
Ad článek - za mě určitě nejpodstatnější zlom byl wine/Proton, teprve díky němu můžu mít jako primární stroj pod Linuxem (mimochodem, kde běží BSD init, Alsa, xorg a fvwm2. Pipewire chci vyzkoušet, PA bylo vyhozeno "díky" tomu, že vytrvale drželo ze všech procesů rekord v CPU usage i když se vůbec nic nepřehrávalo).
"co nefunguje emulativně, pro to je virtualizace" - tak s tím dost silně nesouhlasím, teda pokud nechci dávat do kompu druhou grafika a nastavovat PCI passthru do virtuálních widlí, tak se obávám, že to s hrami co Proton nedá zrovna moc nepomůže.
To samé s VR - na hraní s brejlema to holt pořád bez rebootu do woken nejde. :( naštěstí mě to tolik nebere, ale tady bych velmi uvítal vývoj vpřed.
Potom bych si ještě dovolil vyzdvihnout jeden krok, který hodně oceňuji, kdy před nedávnem konečně Debian ustoupil z fundamentalistické pozice ohledně firmware v instalátoru.
A k historii - nesmíme zapomínat na začátky Linuxové virtualizace. Která se víc využije v serverové oblasti, ale mám pocit že se (zvláště dnes) týká čím dál více i desktopu. Počínaje lguest, přes xen/kvm, k následné "lightweight" kontejnerizaci (namespaces a cgroups v kernelu).
Porad velke mnozstvi rucni prace v nastaveni - googleni, prikazy v terminalu, zkouseni, reverty a znova.
Ted jsem par let na linuxim desktopu nebyl, ale abych vypichl neco konkretniho - klasicky to vzdycky byl v-sync a trhani videa / scrolovani dokumentu - instalace ovladacu gpu, (pokud byly), nastavovani boot parametru, kompozitoru. Na windows tohle slo hned s ovladacema gpu bez dalsiho nasravovani.
Scaling na hdi monitorech. Linux desktopu hrozne dlouho trvalo nez se to trochu naucil, a i pak to byl scale jen na 150%. Zase o nekolik let pozadu za windows.
Uspavani, power management, hlavne na laptopech - opet v defaultu bud nefungujici nebo bidne, vyzadujici manualni instalace v terminalu a nastavovani configu.
Naprosta vetsina lidi tohle neumi resit a kdyz umi, tak s tim nechce ztracet cas. To 1% linuxovych uzivatelu desktopu odpovida mnozstvu lidi, kteri to umi a nevadi jim to.
No nevim, firemní Latitudy, co přišly s předinstalovanýma Windows, mají rozmazaný text ve výchozím nastavení - tak jak to člověk vybalí z krabice a pustí. Při hraní si se škálováním to jde "opravit" nicméně už jsem tu viděl to, že když se k tomu zároveň připojí externí monitor, tak to při každém nastavení je rozmazané alespoň na jednom z displayů :-) Na Linuxu jsem do škálování asi nikdy nehrabal, ale nikdy jsem to neměl rozmazané...
Starý typ nastavení DPI je v registru. V GUI byl od Windows 3.1 do Windows 8, škoda že ve Windows 10 vyhodili. Ten udělá, že každá aplikace vždy dostane info o skutečném DPI a systém se nikdy nesnaží kreslit v DPI 100 %, a pak roztahovat. Tohle se hodí hlavně na těch 125 %, protože to umí skoro všechny programy (je to tam už od Windows 3.1).
Je to tak, staré aplikace se "bitmapově" škálují, ale těch je opravdu pomálu. Ovšem prohlížeče, průzkumníky, všemožné utility, všechno krásně zvětší text i prvky, což u vyšších DPI monitorů chce, nedejbože laptopů, co jdou s DPI hodně nahoru.
V Linuxu lakonicky nastavit, jak padlo. Jenže v Gnome aby čék instaloval "nelegální tweak" na nastavení velikosti písem a pak nastavoval každou aplikaci mimo Gnome zvlášť. Chrome jsem řekl, že chci defaultně 125% a je to cajk, ale URL a záložky jsou malinké. Ve VSCode taky ručně a tak dále.
Ve Steamu to nastavit nejde vůbec, takže čau.
Ve Windows, vše bez potíží, bohužel.
Já si v dobách, kdy to nebylo úplně běžné pořídil 4K display a na windows to bývalo na win 10 (win 8 ani nepočítám) opravdu utrpení. Některé aplikace dávaly škálování v pohodě, ale třeba outlook byl v tomhle dlouhou dobu zle, měl jsem pocit podle kvality obrazu a podle vytížení cpu, že vykresluje někam do fb na 200%, pak se to naškáluje dolů nastavenych 125%. A když jste takové okno přetáhli do druhý monitor, který nebyl 4k, tak se to celé pak přepočítalo kdovíjak, takže to bylo tak rozmazané, že to nešlo číst a CPU vystřelilo s zatížením úplně mimo realitu. Ale tyhle doby jsou naštěstí už pryč a s win11 se to velmi zlepšilo. Jediné, co je dnes stále problém je RDP na starší windows (do 2012r2), ale těm naštěstí brzy končí podpora.
Používám už řady let awesomewm s 4K monitory. Nastavení musí být v ~/.Xresources parameter Xft.dpi: 120. Pokud chcete vidět celkovou konfiguraci, zde https://github.com/raven2cz/dotfiles. Tady na rootu jsem dával celý seriál.
Tímto stylem dosáhnete daleko kvalitnější zpracování HiDPI na Linuxu než ve win11. V ruku v ruce s tím jdou taky instalace velmi kvalitních fontů open sans a nerd fonts. Je to jeden z hlavních důvodů proč používám linux. Proto se docela divím, že to tady považujete za mínus.
A proč hrát? Jednou to nastavíte a používáte. Já to už neměním tak 7 let. Linux už dávno není o nějakém si hraní. Dost věcí je konfiguračně závislých bez GUI, na tom ale linux stojí a je to jeho výhoda. Zkuste si třeba upravit teď fonty ve win11. Pokud si myslíte, že dnes konfigurace ve win11 je jednoduchá, tak vás musím zklamat. Buď to nejde, nebo to není dosažené. Navíc se tady teď bavíme o X11, nikoliv o waylandu KDE/Gnome, kde jsou nové GUI postupy dosti triviální, pokud máte správnou distribuci.
Už ale potřebujete nainstalovat nějaký tool, takže nutné hledání v google, nebo dnes přes gpt. Takže si podle své definice začínáte hrát. A je jedno zda u Linuxu nebo Windows. Dosažení svého cíle je vždy o tom, něco nového přijmout a naučit se. Ať už máte GUI nebo různé další konfigurační postupy systému. O konfiguracích jejich výhodách a nevýhodách by se tady dalo povídat dlouho. Spíš se pojďme podívat na ty zmíněná teď už téměř 3 procenta a 60% na vývojářských stanicích.
Jeho úspěšnost rapidně roste za poslední dva roky. Nárůst je v desítkách procent. Zkuste si všímat inkrementálních procentuálních nárůstu.
Na programátorských stanicích dosáhl již více než 50 procent a také stále roste.
Mladá generace (nikoliv česká) si velmi oblíbila KDE, vidí v tom svobodu konfigurace a jak se uvolnilo hraní her, tak postupně přechází.
Nyní klíčem je zjednodušení instalace drivers v podobě cachyOS a dalších lidí, co s tím začínají něco dělat. Sjednocení a tvorba HALu je klíčem. Stejně tak je ale důležité v Čechách začít linux učit a ne všude učit kreslení, word, který stejně z hlediska IT téměř nic nepřinese. Ale to je jiný topic...
Já se s vámi nehádám. Taky patřím do těch 2 % (dobře, 3 % ať nežeru), co si radši hrajou v konfiguráčákách než instalovat closed source tooly. 60 % na vývojářských stanicích, v kterých zemích? Dnes, i díky úspěchu Apple Silicon, se musí podporovat i macOS a iOS, takže ve spoustě zemích se jede na Macu (virtuálka je pain, nefunguje tam GPU akcelerace a některé frameworky, naposled třeba Google Flutter, už vyžadují Metal API, které ve VM nefunguje vůbec, narozdíl od OpenGL ani softwarově).
A tuhle statistiku opirate o co? ;-) Ono nejde vzit jen market share jednotlivych OS ze statistik. Spousta lidi pouziva OS, ktery dostane vnuceny vlivem nejake korporatni politiky... a dost casto ta korporatni politika znemoznuje se v nastaveni pohrabat, natoz si naintalovat nejaky ten tool, nebo treba i ten font. A fakt, ze se s tim stavem lidi smiri proto, ze jim nic jineho nezbyva neimplikuje, ze by si to nezmenili, kdyby tak mohli ucinit. Proste strucne receno jste si ty sva 2% vycucal z prstu :-)
Ja se ptal na to, o jakou statistiku to vy opirate. Nestydte se, uvedte zdroj pro to tvrzeni, ze jen 2-3% lidi bavi hrabat se v configach, rad bych tuhle statistiku videl. Asi mate problem chapat psany text. Prosty market-share OS nema v pripade vaseho tvrzeni vypovidajici hodnotu z duvodu, co jsem uvedl. Aneb to neni o tom, ze bych ja statistice neveril, ale o tom ze vy nejakou statistiku mylne interpretujete. Z toho, jaky OS kdo pouziva totiz nejde ucinit zaver, o ktery se tu snazite.
A já se ptám na to, o jakou statistiku to vy opirate. Nestydte se, uvedte zdroj pro to tvrzeni, ze je to víc než těch 2-3% lidi, co se bavi hrabat se v configach, rad bych tuhle statistiku videl. Asi mate problem chapat psany text. Máte snad nějakou lepší statistiku než "prosty market-share" OS. Aneb to neni o tom, ze bych ja vaší statistice neveril, ale o tom ze vy nejakou statistiku mylne interpretujete. Z toho, jaky OS kdo pouziva totiz nejde ucinit zaver, o ktery se tu snazite.
Diky za jednoznacnou odpoved na to, ze pro sve tvrzeni zadny dukaz nemate ;-) Ja nikde netvrdil, ze jich je vice (ci mene). Ja pouze rikam, ze market-share OS v tomhle smeru vypovidajici hodnotu proste nema.
Akorat statistika ze Steamu opet nic nevypovida o tom, kolik lidi se rado hrabe v konfiguracich... :-) Snad udrzite apson telni tekutiny, kdyz mate problem udrzet myslenku diskuzniho vlakna. Ja o takove statistice nevim, takze se do takovych tvrzeni o tom, kolik procent lidi rado meni konfiguraky narozdil od vas nepoustim.
Akorat váš komentář opet nic nevypovida o tom, kolik lidi se rado hrabe v konfiguracich... :-) Snad udrzite apson telni tekutiny, kdyz mate problem udrzet myslenku diskuzniho vlakna. Vy žádné statistiky nevite, takze se do takovych tvrzeni o tom, kolik procent lidi rado meni konfiguraky nepoustějte.
Opět bych chtěl zdůraznit, že je dobré spíše sledovat inkrementální přírůstky v jednotlivých oblastech zaměření.
Nejprve zminovana valve statistika. Prvni prekonani Macu na steamu tento rok v srpnu 2023.
https://www.pcworld.com/article/2020796/linux-overtakes-mac-os-among-steam-players.html
Tyto cisla postupne rostou. Velkym prinosem je samozrejme Valve, ale rovnez vznik dalsich distribuci, ktere zjednodusuji konfiguraci pro hrani her.
Celkove svetove statistiky, to je vzdy takovy orisek. Jak jsem psal, dulezity je sledovat inkrementalni narust.
Taky se toto velmi lisi na typu lokality. Tady napriklad mereni:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide
soucasne 2.92%
Celkova statistika se tento rok pohybuje mezi 2 az 3 procenty.
Developers stats. Jen pro predstavu. V roce 2019 to bylo 25% celkově. Na začátku roku 2023 Statista (nutno mít přístup) již uvádí 47% professional developers use Linux-based operating systems. V některých oblastech použití, zejména cloudových vývojářů je již zastoupení kolem 60%. U frontend vývojářů vyhrává zatím macos. MacOS do tohoto bude ještě hodně mluvit, díky M2 procesorům na laptopech. Pak jsou ještě rozdíly mezi domácím užitím a použitím v profesionálním prostředí. Nicméně jde opět o inkrementální přírůstky, za 4 roky se jedná o nárůst přes 20-25% v developers sekci.
Pokud do Linuxu počítáte Steam Deck, tak se ani radši nekoukejte, kolik lidí hraje na iPhone. Mimochodem se tam protočí víc peněž než na celém Steamu. Navíc bych byl ohledně Decku zdrženlivý i v tom, že system update vám pokaždé přemaže komplet systémovou partition, tj. jakékoli vaše úpravy v OS.
Co se týče developerů, já nemám problém přiznat, že je jich více druhů a je v nich různé zastoupení OS. Na frontendu je bitva pro Linux prohraná, když je třeba podporovat i iOS, macOS a web v Safari. Cloud je zajímavý, kam půjde, protože největší cloud (Amazon) přechází na svůj ARM a Microsoft už taky pracuje na svých ARM čipech (ven zatím dal developer machine, na které se portuje kód). Tzn. Mac s Apple Silicon se stává nativním řešení (architektura CPU) pro programování pro cloud. Jsou sice i jiné ARMové počítače, ale jsou pomalejší a často i dražší.
Tady nešlo o steam deck. Vždy se chytnete jednoho slova a za tím jdete. Stejně tak reagujete na "hraní" si se systémem nebo souborovou konfiguraci namísto GUI. Jako by existovala pouze černá a bílá barva. Ale tak to není. Důležité je vidět, vnímat a sledovat postupné nárůsty popularity linuxu, rovněž apple, chcete-li oproti win.
Necháme statistik, chtěl jsem jenom poradit s nastavením, které používám roky a velmi jednoduše lze nastavit hidpi, aby bylo lepší než win, za tím si stojím a vaše tvrzení tedy není správné. Bohužel drtivá většina lidí si zřejmě otevře GUI v KDE a začne blbnout se scalingem, což je přesně ta nesprávná cesta. Tak pokud tomu dáte někdy šanci, tak aspoň teď víte, kde co nastavit.
Já se nechytl jen jednoho slova. Rozklikl jsem váš link, a tam to bylo už v nadpise, že hlavně díky němu. Linux samozřejmě roste - na serverech a ve virtualizaci ve Windows (WSL) a macOS (Docker).
V čem není mé tvrzení správné ohledně HiDPI? Však jsem vám pogratuloval. Já sám si to dokázal nastavit v dávných dobách, když Linux desktop ještě nemrvil GNOME 3+ a pak Wayland. V Unity desktopu v Ubuntu např. fungovala i automatická změna DPI po přesunu na jiný displej (tzv. MultiDPI). 10 let před Waylandem.
> Bohužel drtivá většina lidí si zřejmě otevře GUI v KDE a začne blbnout se scalingem, což je přesně ta nesprávná cesta. Tak pokud tomu dáte někdy šanci, tak aspoň teď víte, kde co nastavit.
To je možná ten důvod, proč má Linux jen 2-3 %. Mimochodem nastavení v GUI v KDE mi alespoň taknějak funguje. V GNOME mi nějak fractional scaling nefunguje dodnes.
To je možná ten důvod, proč má Linux jen 2-3 %, tak se zde potkáme za dva roky, ok? A pokecáme znovu.
GNOME bych neřešil. To je dlouhé story.
Nicméně já psal o awesome, ne o KDE. Ohledně KDE záleží zda wayland nebo xorg. Pokud jste na xorg, tak ten scaling stejně vraťte, jak byl na 100% a použijte to moje nastavení, nebo víc věcí z dotfiles, ostatně to je další výhoda oproti gui, že jednoduše můžete komukoliv ukázat hned celou konfiguraci systému, nebo si ji kamkoliv sdílet a počítač funguje, jak má a ne hodiny klikat někde v gui znova a znova....
Pro KDE wayland, tam si myslím chlapci ještě musí zapracovat, čeká nás teď plasma6 s podporou HDR a finálním přechodem na wayland. Takže uvidíme :)
Problém GNOME je, že je prostě (nebo jeho fork) na většině mainstream distribucí výchozí. Ano, desktop jde v Linuxu změnit snadněji než v jiných OS. Ale tím už se přesouváme k pokročilým uživatelům a z Linuxu se stává jen něco pro "elitáře". Vy tu propagujete DE "awesome", jenže to zdá se ani neumí zobrazit okna (jde o tzv. tiling manager). Pro zajímavost, to uměl Windows už ve verzi 1.0 v roce 1985, protože si Apple tehdy nechal patentovat okna ;-) (pak bojovali s Apple a přešli na plnohodnotná okna). K pokroku ve Waylandu v KDE jim přeju, ať to vyjde, ve "Wayland budoucnosti" žádná aspoň takhle použitelná konkurence (mezi okenními manažery) pro GNOME není.
Gnome postupně v main distribucích změníme, RH pomalu nestíhá. Alespoň v Čechách postupně prosadíme lepší distribuce s KDE a možností libovolné instalace dalších DE/WM. Aby právě to nemuseli řešit začátečníci.
Awesome není o tiling. Ten je pro středně a pokročilé uživatele. Není vhodný pro začátečníky. Je ale plnohodnotný DE. Tady malý trailer, pro představu:
https://www.youtube.com/watch?v=4KKdbwZ8GQ4&t=508s&pp=ygURYXdlc29tZXdtIHRyYWlsZXI%3D
Na waylandu, to je takové zatím složité, nejvíce se teď používá KDE, Gnome, ale také hodně hyprland a sway.
Naopak, scaling je správna cesta a váš spôsob je nesprávna.
Vy v X resourcouch nastavíte baseline fontov 120 dpi. Ale čo ostatné zdroje aplikácie? Ikony, ostatné rastre, samotný obsah? Aj zmenou baseline dpi fontov je veľká šanca, že rozbijete layout aplikácie. Niektoré aplikácie takúto zmenu podporujú, iné nie, takže výsledkom je presne ten neustále rozbitý systém, ktorý občas funguje až zrazu nefunguje. A presne z tohto dôvodu gnome "schováva" nastavenie veľkosti písma a vedie používateľov k nastaveniu mierky.
Vo vašom prípade je to navyše statický systém. Vy asi nepripájate externé displeje alebo projektory s rozličným DPI. Bežný používateľ napríklad s notebookom áno.
Takže pokiaľ má byť HiDPI systém všeobecne použiteľný, musí, na rozdiel od vášho postupu, zabezpečiť podpru:
1) pre dynamické zmeny - hardvér prichádza a odchádza, za letu, požívateľ po každej zmene nebude meniť konfiguračný súbor. Ani sa zapodievať nejakými control panelmi, ktoré by to robili za neho (maximálne raz per device na doladenie, určite nie zakaždým po každej zmene).
2) pre výstupy s rozličnými DPI v jednom čase: môže ísť napríklad o notebook s hidpi displejom a lowdpi externým monitorom alebo projektorom, alebo aj naopak. Používateľ, keď presunie okno z jedného displeja na druhý, musí mať stále správnu optickú veľkosť -- a toto žiadna aplikácia nespraví, pokiaľ nekomunikuje s displej manažérom o tom, v akej mierke renderuje (t.j. aj displej manažér musí vedieť mierku zobrazovaného bufferu, nielen aplikácia, a toto žiadne Xresources nespraví).
2a) očakáva sa používateľská prívetivosť: žiadny reštart aplikácie na druhom monitore (pôvodný prístup X11, prehodiť aplikáciu na iný display? treba reštartovať s novou premennou DISPLAY), žiadne globálne nastavenie pre všetky monitory (Xinerama a Xrandr).
3) pre aplikácie, ktoré na nejaké dpi doteraz zvysoka kašlali. Je síce pekné, že Firefox a Chrome fungujú, ale musia aj všetky ostatné... ku ktorým nemusíte mať zdrojáky a meupravíte ich. Takže je lepšie zobraziť takúto aplikáciu v správnej veľkosti, aj keď buď s viditeľnými pixelmi alebo rozmazanú, ako ju zobraziť miniatúrnu, nech si používateľ zoberie lupu.
Tak preto škálovanie.
V základě máte v dnešní době pravdu. Když lidi mají notebooky a k nim připojují externí monitor, když mají více monitorů (často nový + starý, kupují po jednom) a v neposlední řadě remote desktop z homeoffice nebo na (Windows) server.
Nicméně chtěl bych doplnit, že tak špatné to dřív nebylo:
> Vy v X resourcouch nastavíte baseline fontov 120 dpi. Ale čo ostatné zdroje aplikácie? Ikony, ostatné rastre, samotný obsah?
Už od Windows 3.1 z první poloviny 90. let aplikace chápaly větší fonty, že se má zvětšit celé GUI, ne jen fonty (některé ne, ale dřív v takovém případě bylo UI menší jen o trochu - viz DPI 125 % dále). Proto to ve většině aplikací funguje, čímžto tento old-school režim ve Windows a X11 je často lepší volba, než dynamické DPI skrze upscalované/downscalované bitmapy celých oken aplikací (spousta aplikací mázlá, i když by nemusela). Ale ano, to se týká jen DPI 125 %, tj. dnes nejběžnějších konfigurací jako 15" FullHD notebook a 2.5K 24" desktopový monitor. Pro vyšší DPI (>= 150 %) to už nefunguje, protože taková DPI vznikla až mnohem později. Tam už je lepší ten dynamický způsob, protože jinak by to bylo v mnoha aplikacích moc mrňavé.
> 2) pre výstupy s rozličnými DPI v jednom čase: môže ísť napríklad o notebook s hidpi displejom a lowdpi externým monitorom alebo projektorom, alebo aj naopak. Používateľ, keď presunie okno z jedného displeja na druhý...
Tohle ale v Linuxu fungovalo. Ne obecně, ale na úrovni některých window manažerů (koneckonců dnes je půlka funkčnosti ve Wayland desktopech také hackována ve WM). Např. ten výchozí (Unity) v (tehdy) nejběžnější distribuci (Ubuntu). Po přesunu okna na druhý monitor aplikaci řekl nové DPI. Samozřejmě fungovalo jen v Gtk a Qt aplikacích a Firefox museli opatchovat. Nicméně se o to postarali, takže jako uživatelé jsme dostali funkční výsledek. Dokud to o 10 let později nerozbil GNOME 3 a následně Wayland.
EDIT: GNOME 3 je starý, ale protože byl nepoužitelný, tak Ubuntu vytvořilo Unity. I po přechodu na GNOME 3 nabízelo možnost vrátit Unity.
12. 11. 2023, 17:23 editováno autorem komentáře
Windows a "large fonts" (96 vs 120 dpi): áno, teoreticky to fungovalo, prakticky nie. Bol som v tej dobe majiteľom monitora, kde to bola lepšia voľba, a fungovalo to zhruba do obdobia Windows 98. Potom začal nástup aplikácií, ktoré na to zvysoka kašľali a rozbíjalo to ich layout, a aj podpora ich výrobcov mala k tomu prístup, že large fonts nikto nepoužíva, tak to nepoužívajte ani vy. Od tej doby to išlo len z kopca.
Veľni zaujímavý prístup má qt, kde v jednej aplikácii časť dokáže byť správne, a časť rozbitá (napr: https://imgur.com/a/Ad0ZkmX).
X11 a viacero dpi: nie, nefungovalo. Jediný spôsob, ako pri viacerých obrazovkách s X11 dosiahnuť rozličnú mierku alebo farebnú hĺbku na každej z nich je, aby bola každá samostatný XDisplay. Žiadny správca okien nepodporuje manažovanie viacerých displejov ako jednu plochu, a iba jediná aplikácia v histórií vedela zmeniť displej, ku ktorému je pripojená počas behu (XEmacs).
Xinerama spojila všetky obrazovky do jednej logickej, s tým, že táto nemusí mať obdĺžnikový tvar, ale sú v ňom oblasti, ktoré sa nezobrazujú, a toto vedela odkomunikovať správcovi okien, ktorý potom vedel, kam okná neumiestňovať. Cena za toto bola, že všetky screeny museli mať rovnakú farebnú hĺbku a mierku. Xrandr v tom pokračoval, len dal na to modernejšie API, fundamentálne obmedzenie nedokázal zmeniť.
Btw, Ubuntu prešlo na Unity z Gnome 2, ako typický NIH projekt Canonicalu. Eventuálne pochopili, že im ušiel vlak a prešli na Gnome 3.
Ubuntu muselo vytvořit Unity, protože tehdy byl GNOME 3 ještě o dost větší shit než dnes. Trvalo dlouho, než GNOME 3 začal byl použitelný a Ubuntu mohlo na něj přejít. I tak tam chybělo spoustu věcí, co v Unity nebyl problém.
S těma Large Fonts jste mě překvapil. Já osobně znal jen to funkční období na začátku a v poslední době. Nevěděl jsem, že mezitím to upadlo u vývojářů v zapomnění. Je fakt, že šlo o období, kdy větší rozlišení znamenalo skoro vždy větší plochu.
Qt používá naše firma a ano, některé části stejného okna mají různé DPI. Na to, že za tu knihovnu platíme, tak nic moc :'(
Ohledně více různě velkých monitorů, i Windows tam má ve screenshotu černou díru. Rozdíl je akorát to, že Start panel je umístěn nad tuto díru, do viditelné oblasti. Ale to je věc toho Start panelu a aplikací třetích stran, jestli si z API přečtou viditelné oblasti monitorů.
Tak asi kdyby to byla špatná cesta, tak to tady neradím a tak 7-8 let to nepoužívám, ne? Dívejte se na ty moje videa a nastavení, ať to máte kompletní. Ale toto rozhodně je nejlepší cesta, kterou znám a proto jí doporučuji. Rastr, layout aplikací a ikony právě budou přesně zachované a vše na sebe přesně sedí. Ten rozsah dpi je dle mojí rady povolen pouze mezi 100-130 dpi, pak už začnete mít problémy, takže pokud si někdo nastaví 150, tak už se to opravdu musí řešit jinak. Nicméně na normální 4K monitory je 120-125 nejlepší řešení.
A ja som vám názorne vysvetlil, prečo to inde ako vám fungovať nebude. To je rozdiel medzi "works for me" a "môžeme to pustiť do sveta medzi používateľov".
Fundamentálne obmedzenia X11 nijako neobídete, bez toho, aby ste museli opatchovať všetkých klientov. alebo sa im pokúsiť niečo odemulovať, aj za cenu chýbajúcich nových featur. No a keď to už robíte, tak kľudne môžte vyhodiť to, čo tam už nepotrebujete. A tak vznikol wayland.
Na 4K 24" monitor (fyzicky: 183 dpi) je najlepšia mierka 200% (192 dpi) . Na 27" 4K (fyzicky: 163 dpi) monitor 175% (168 dpi).
Já jen připomenu, že fundamentálne obmedzenia Waylandu taky nijako neobídete, bez toho, aby ste museli opatchovať všetkých klientov. alebo sa im pokúsiť niečo odemulovať, aj za cenu chýbajúcich nových featur. Např trvalo roky, než šlo udělat screenshot není nahrát video. Do té doby tam musely být hacky v každém desktopovém prostředí. A určitě ještě něco zbývá, než môžeme Wayland pustiť do sveta medzi používateľov.
No a ja by som zase spomenul, že screenshot api aj screen capture api vo waylande existujú už roky a tí, čo najviac vyplakávali, ako im chýbajú, sa dodnes neobťažovali aktualizovať svoje aplikácie a stále sa spoliehajú na XGetImage() root okna -- čo bol hack už v dobe svojho vzniku a fungoval len náhodou, vďaka tomu, že xf86 mal globálny framebuffer, do ktorého robil kompozíciu.
Ano, před pár roky to API dodělali. Ale do té doby to řešil každý desktop sám hackem. Byl to příklad. Některé věci nemají univerzální řešení doteď.
A kde mal byť, keď nie priamo v mutteri? Iný komponent k framebufferu prístup nemá.
To API samotné bolo označené ako experimentálne, na hľadanie feedbacku. Ostatné (dva) kompozitory urobili podobný experiment a potom na základe feedbacku každého z nich sa dohodli na štandarde.
A len pripomínam, že uplynulo ďaleko viac času od štandardizovania tohto API, ako bola životnosť experimentov, a stále sa nájdu ľudia, čo to vyplakávajú, že neexistujú.
Na 4K na 28" běžně u nás většina používá 120 dpi, asi toto bude opravdu velmi individuální, vy uvádíte pro 27" 175%, uch to by bylo úplně nepřirozené. Hlavně se oberete o hlavní výhodu 4K, že máte zobrazeno více programového kódu na obrazovce :-) Pak ale to chápu, kam míříte. Nicméně rozsah 120-130 pořád považuji za nejlepší a nejsem sám, takhle to používá minimálně dalších 50 vývojařů od nás.
Pak při připojeném laptopu a externím monitoru používám nastavení --dpi 120 v xrandr pouze pro --primary externí monitor. Takže ta globální property se potom pro to nevyužije. Jsou to ale většinou spíše speciální případy, protože cílem právě 4K monitorů je možnost sledovat pouze jeden monitor, aby se šetřily oči. Z mého pohledu se tedy bez scalingu dá rozumně obejít. Je ale na každém, jak se potom rozhodne.
To rozhodne dnes uz neplati a kdyz, tak na nejakem exotickem hardware. Moderni distribuce maji pricetne vychozi nastaveni, spoustu veci zvladne autokonfigurace. Ono to nechce byt otrokem minulosti stylem "kdysi pred lety" ;-)
Samozrejme i na Windows muzete narazit, treba prave na problemy s ovladaci. Treba to, ze vam ten power management, co vam vecne odpojuje sitovku kdyz nema... :D
Tak mi to nedalo a hodil jsem posledni LTS ubuntu na jeden starsi PC (AMD Llano APU). V-sync tearing v defaultu neni, uspani funguje, fractional scaling taky vypada pouzitelne. Akorat nefunkcni wifi usb karta i kdyz jsem dal instalaci v plne palbe i s proprietalnimi ovladaci. Takze takhle z rychliku asi dobry, nejaky posun tam po tech letech videt je :)
Mno, jaká půlka věcí se ve Win -MUSÍ- dělat v terminálu? Já teda vždycky spustím vlastní striplej čistící skript od dasm.cz, jinak nic víc. Ale vlastně ani nemusím, spíš chci.
Já osobně zatím zůstávám u windows desktopu právě proto, že se tam nic nemusí dělat (tedy přesněji - když se do toho vrtám, tak se tam skoro vždycky něco rozesere - včetně toho čistícího skriptu - tzn nehrabat do toho, udělat nějaké základní nastavení a nechat to tak. Pak všechno běží a nemusím nic řešit)
Narozdíl od linuxu - teď jsem po pár letech oprášil linuxovej desktop že udělám aktualizace, a dostal jsem se do takového dependency loopu, ze kterého jsem se dostával docela dlouho googlením a datlováním do terminálu. Třeba nemožnost spustit druhou instanci APT která by to všechno vyřešila, z toho mi nabíhala žíla.
W11 pak už rozhodně nechci, tzn. jak začnou kriplit W10, přejdu na linux úplně i na herním desktopu. Zatím to ale prostě nechávám tak, hlavně proto, že se prostě nechci furt v něčem hrabat a furt řešit problémy. Třeba jenom rozjet DVB-T2 tuner, to jsem vzdal hned na začátku, ve widlích spustím dva exáče a mám to. Sice nějakej binární uzavřenej blob od výrobce, ale nemusím nic řešit.
Tak první věc: nedá se jinak než v cmd vypnout hiberfile. Tedy i ve chvíli, kdy hibernaci používat nechci a tudíž si nechci disk zaplácat hrozně velkým souborem, vypíná se to v cmd. Měl jsem win stanici v době začátku rozmachu SSD, kdy ty disky byly malé. Takže 16GB soubor k ničemu na 100GB disku byl celkem poznat...
Další oblíbený vtip je, že se po updatu změní firewall zóna na síťové kartě. A jediný způsob, jak existující kabelovou síťovku přehodit do jiné zóny, je powershellem. Teda, na W11 to mám pocit jde už naklikat, na starších (včetně Win serverů) ne.
U někoho jsem zprovozňoval VPN. Na druhé straně byl mikrotik, sáhnul jsem po L2TP, pač je ve Windows nativně, není potřeba nic instalovat... akorát že v default nastavení to do L2TP pošle default routu a nazdar. Pokud chci přes VPN poslat jenom ten LAN prefix, tak zase powershell.
Obecně u networkingu těch věcí je víc. Statické routy, když potřebuji, tak se také nedají klikat.
Otevření smbsharu jinak znamená, že tam Windowsy bez toho, aby se na cokoliv zeptaly, pošlou MD4 hash hesla uživatele a nazdar. Ke vší smůle, když ta autentizace zrovna projde, ale chtěl jsem ten share namapovat pod jiným uživatelem (třeba proto, že se to přilogovalo na guesta, co má RO přístup), tak už to zase z GUI vyřešit nejde. Nějakou magií cmd příkazama se ten share odmapovat dá, aby se na něj šlo přihlásit znova.
Ve firemním prostředí - update AD politik, opět cmd příkaz. A to je jenom pár věcí, co mě napadlo z hlavy teď narychlo.
Tady zase nutno podotknout, že tohle značně vylepšují i výrobci CPU. Intel před 2 roky (nevím jak je to teď) vyráběl procesory, které neuměly klasický S3 sleep. Takže to šlo buď jenom hibernovat nebo connected standby, který nefungoval. Tehdy jsem kvůli tomu vyměnil prakticky úplně nový notebook a pořídil si něco, co je spíš občas přenosný počítač (po letech něco většího, než 13") s AMD.
Bohužel i když AMD to má v pořádku, stejně to pokazí výrobce notebooku. Můj vedlejší komentář o chybějícím kódu v BIOSu byl právě notebook Lenovo s CPU AMD.
Kdyz ctu tyhle prispevky, tak mam dycky pocit ze lidi pouzivaji nejake jine windows nez ja.
Win10: Pokud zadam jine meritko nez 100 %, tak me durazne varuji ze to je spatne, a ano, vsechno je pak bud mazle, nebo se spatnym antialiasingem. A v remote desktopu to nejde vubec. Word online vypada jako z minuleho tisicileti, kostickovany az beda.
> Uspavani, power management, hlavne na laptopech - opet v defaultu bud nefungujici nebo bidne, vyzadujici manualni instalace v terminalu a nastavovani configu.
Tohle už tak 10 let není pravda.
Jinak Vsync a škálování… Myslel jsem že tazateli šlo o BFU, kde klidně vídám že mají na LCD nenativní rozlišení, blbě nastavené subpixelové vyhlazování (BGR/RGB), monitor na 30Hz a tak :-). No a tam to bude nějaký networking effect, kdy BFU používá defaultní instalaci co dostal s počítačem, což jsou předinstalovaná Windows, včetně výrobcem dodaného malwaru.
10. 11. 2023, 15:07 editováno autorem komentáře
Náš Red Hat Enterprise Linux je často dražší než Windows Server a přesto dokáže růst rychleji. Neřekl bych, že je to primárně o ceně. Popravdě kdyby dnes byly Windows Server zadarmo, nemyslím si, že by to nějak zvrátilo poměr sil. Linux je dnes na serveru v mnoha ohledech objektivně lepší a hlavně výrazně flexibilnější.
Zákazníci platí Red Hatu za mnohem víc než jen support. Ale to je jedno. Pokud chce firma na serveru RHEL, pořídí si předplatné. Pokud chce Windows Server, pořídí si licenci. Jsou v tom technické i právní rozdíly, ale pořád to představuje náklad na provoz OS a ten může být u RHELu vyšší než u Windows.
ako clovek, ktory by teoreticky mohol to percento bezvyznamne zvysit:
- ked kupim prakticky lubovolne PC, tak je tam funkcny Windows a nemusim nic riesit.
- od prirody tam funguje AD a Office365
Keby som toto stretol v uhladnom zabalenom baliku, tak sa minimalne zamyslim, ci mi to stoji za vsetky dalsie problemy.
Je fakt, ze Windows ma v poslednej dobe vytaca do nebies, ale zatial to staci akurat na to, ze som spokojny s nedobrovolnym pouzivamin macOS :)
bloatwareod výrobce počítače a aplikací, o kterých je Microsoft přesvědčený, že je musím potřebovat.
Jiri, vas focus je na nejake drobne desetiny procenta a ne na zminovany problem ze linux ma mizerny podil na desktopech. Je uplne fuk jestli bez steamdecku ma linuxovy desktop 1% nebo 1.4%. Ve srovnani s jinymi desktop OS je to malo a me zajima nazor proc tomu tak je. Nekdo rika ze linux nema agresivni reklamu, nekdo rika ze skalovani a veci kolem baterie stoji za prd,…
Důvod je tento: v době, kdy Linux začal být na desktopu rozumně použitelný pro běžné uživatele (~2005), byl desktopový trh dávno obsazený. Na drtivé většině počítačů jsou předinstalované Windows a běžný uživatel to dál neřeší -> všichni používají Windows -> výrobci nemají motivaci ve větší míře předinstalovávat cokoliv jiného.
Jak je těžké prosadit se na obsazeném trhu, si zkusil Microsoft, který přes investice v řádech miliard dolarů s Windows Phone pohořel. A ukazuje to i Google s ChromeOS, který se taky přes velké investice dostal na o trošku větší podíl než má Linux. Rostl podíl macOS, ale tam je to především díky síle iPhonu, který vtáhne zákazníky do ekosystému Applu a je pro ně podstatně jednodušší si pak pořídit macOS. Dokud nebyl iPhone, měl macOS roky podobně malý podíl jako Linux.
Můžeme se bavit o tom, co Linuxu chybí, nebo jestli se to či ono dělá na Linuxu obtížněji než ve Windows nebo Macu, ale primární důvod, proč má Linux tak malý tržní podíl, je vnější.
Já si furt nedokážu představit co vlastně dělá vývojář v korporátu, že nemůže mít Linux nebo jakýkoli systém chce. Naivně bych viděl problém jen v komunikaci se zbytkem světa, ale ty jejich maily (buď GMail nebo MSO) Thunderbird umí a kalendář je v nejhorším webový. Meetingy (Teams a spol.) fungují snesitelně v prohlížeči.
No, ještě že v korporátu nedělám :)
Edit: dole teď někdo částečně odpověděl
10. 11. 2023, 16:00 editováno autorem komentáře
Korporáty o stovkách vývojářských "zdrojů" mají klasicky vše na Windows/AD/Azure, protože někdy má takový kolos ještě víc nevývojářských "zdrojů", jako jsou obchoďáci, markeťáci nebo finance.
Obvykle to začíná milionem vzdáleně vynucovaných IT politik. Kvůli všemožným "standardům", "certifikacím" a taky jednoduchosti/lenosti se politiky aplikují co nejvíc jednotně přes celý korporát.
Začíná to vzdálenou instalací a správou všech těch antimalware defenderů, active protection scannerů, šmírovačů, šifrovačů, synchronizátorů, vzdálených přístupů a vyhodnocovačů. Pak přes plánování updatů aplikací/OS, pravidelné restarty, až po tvrdošíné vynucování hovadin jako je nemožnost změnit si plochu z té korporátní.
Lahůdkou jsou pak různé Windows-only lokální softwary, jako jsou in-house managementy na cokoli (od docházky až po místní zabezpečovačku), in-house pluginy do Office, interaktivní helpdesky a nebo Windows-only VPN klienti. Interní procesy uživatele jednoduše donutí tohle nějak používat.
No a vlastně i už ta samotná MS kultůra má brutální hybnou sílu - "Všechno tady syncuj do VanDrajvu", "Přilinkuj si to ze Šérpojntu.", "Dokumentaci máš vždycky ve VanNoutu", "Týmsy by ti na Linuxu stejně padaly."
Takže, co by si jako IT, sekuriťáci a procesáci počali, kdyby chtěla čtvrtina vývojářských "zdrojů" Linux, další čtvrtina Mac a pár naprostých vyvrhelů třeba ještě něco jiného? To už by pak nešel vynutit obrázek na ploše...
Ano, jsem jeden z nich. Člověk na Linuxu v korporatním prostredi postaveném na MS technologiich. Je to 13 let. Uznávám, že nastavit si desktop pro správný běh v takovém prostředí je jak píšeš pain. Ale udělal jsem to jednou a od té doby hromady updatu a přechodů z major verzi na major verzi a pořád všechno šlape. Takže jde o to to udělat jednou, pořádně a pak se vézt na plodech své práce dlouhodobě ;)
Riesenia:
- Chrome extension: https://chrome.google.com/webstore/detail/authenticator/bhghoamapcdpbohphigoooaddinpkbai?hl=en-US
- oathtool - obvykle v distribucii priamo
- JAuth: https://github.com/harvardinformatics/JAuth#readme
Doma si platíte 1000,- za fotošop a capture one dokupy měsíčně??? Na hraní si s obrázkama, jakože vás to neživí???? to jako fakt????
To já bych teda nedal, raději používám gimp, digikam nebo reaper a měsíčně tu tisícovku třeba prochlastám.
Nicméně u her to celkem chápu, to vidím jako překážku k linuxovému desktopu, proto mám herní počítač s woknama a na běžné denodenní browsení několik linuxových alternativ.
A v práci jen korporátní wokna s crowdstrikem avectem a dalším sledovacím softem včetně filtrované vpn a eskalací čehokoliv podezřelého managementu...
Spousta lidí vydává na svůj koníček o dost víc jak tisícovkou měsíčně.Někdo to dokonce prochlastá za večer v hospodě. To zas nechápu já.
Ale já za to ani tu tisícovku měsíčně nedám. Za Photoshop je to $10 za měsíc. A CaptureOne mám perpetual licenci už pár let. To fakt problém není. Jo kdybyste věděl, kolik stojí foťáky, objektivy, světla, to by se vám asi teprv protočili panenky :-D Občas za focení nějaké peníze dostanu, ale spíš fotím pro zábavu a nechci, aby peníze byly překážkou tomu, co mě baví.
DigiKam používám jako prohlížeč a organizátor fotek, ale jeho editační schopnosti jsou pro mě, slušně řečeno, insuficientní.
A co se týče GIMPu, řeknu to asi takhle: Někdo se rád nechá položit na postel pokrytou ostrými hřeby a zbičovat do krve. Někdo rád používá GIMP. Já říkám, "Proti gustu žádný dišputát".
Podle mě desktop ubuntu jakože nejrozšířenějšího distra pro bfu - gnome není nejlepší. Pro mě jako staromilce odkojeného XPčkama bych nechal klasickou lištu ať si ji uživatel strčí kam chce. na širokoúhlým monitoru podle mě patří na stranu.
Takový ty vyskakovací efekty po najetí myší, nebo nějaký centrální panel s pěti ikonkama uprostřed screenu jsou imho kraviny.
Teď si zvykám na gnome u aktuální LTS ubuntu, lištu to má vlevo a vypíná se to vpravo nahoře, stím, že nahoře to má proužek... Nechápu proč - všechno bych hodil na stranu a šmitec. Ale co jsem pochopil, následující verze bude mít ten centrální panel uprostřed screenu a vyskakující opičárny z toho... Pokud to nepůjde změnit, nebo si nezvyknu, budu zvažovat přechod na normální desktop - xfce, který mi vyhovovuje víc a celý gnome se může jít klouzat. Prostě klasická lišta a nabídka start rulez.
Boomeři co maj v krvi 95/98/XP podle mě nebudou rádi přecházet na rádobyjiný superhypermoderní gnome - což pro ně bude synonymem Linux. A domácí desktop podle mě teď táhnou právě oni, mladý jedou mobily a v korporátech jedou wokna.
Listu si mozete dat kamkolvek a nakonfigurovat podla lubovole:
https://extensions.gnome.org/extension/1160/dash-to-panel/
Za prvé to prostě prošvihl, když se lámal chleba a teď už nikdo OS neřeší. Lidi chtějí koupit věc a používat ji a už si zvykli, že si zaplatí za předinstalované Win
(Tady v diskuzi si spousta lidí pořád myslí, že když chceš jezdit autem, tak chceš být taky automechanikem. A že když máš počítač, tak ho chceš administrovat. Většina lidí to tak nemá.)
To je tedy dost zvláštní zkušenost. Já jsem, řekl bych, hodně velký fanda Linuxu, ale rozhodně co tu píšete není pravda, možná to platilo na XP. Win 7, 10 a teď i 11 (vše v práci) jsou extrémně stabilní systém, kde ve od začátku funguje.
Ano, druhá věc je, že na Win 11 si nemůžu dat panel na levo například + X dalších věcí, který bych chtěl jinak. Ale funguje. Na druhou stranu, kolika % "normálních" uživatelů tohle opravdu vadí? Asi mnoha ne řekl bych. A těm co to vadí, tak si můžou vybrat z mraků různých win upravovačů do starého vzhledu. Utřem akorát my, co to máme v práci.
Proto mám taky Linux, ale za to platím tu daň, že to rozhodně není out-of-the-box, musel jsem provést (či vyhledat) spoustu tweaků a občas to blbe, což mě po pravdě celkem dost štve. Jak například, že jsem si koupil konečně monitor k laptopu a začlo se mi stávat, že "domovská plocha" na KDE se občas nenastartuje... Takže buď restart nebo to killnout, znovu rozjet a tu session "držet" v terminálu. Jako upřímně, vážně nechápu, jak na sklonku roku 2023 se tohle může dít. Hlavně, že nám nová Plasma klepe na dveře a hlavně, že bude výchozí kompozitor Wayland, který mimochodem zatím nic moc. Tak snad to bude vše na 6tce víc oddladěno....
11. 11. 2023, 18:45 editováno autorem komentáře
Těžko říct jestli vždycky, ale teď jo. Dřív, tak rok či dva zpět mě to přišlo stabilnější. Ale zase je pravda, že externí monitor jako primární jsem začal používat až teď, nelze tedy objektivně posoudit.
Jenže co dělat. Xfce se srdce nesnáším (osobní zkušenost). Ty další prostřední jako Cinnamon se nedají moc přizpůsobit no a Gnome mě vždycky připadlo dobré spíš na tablet, ale jsem už starý na změnu celého konceptu používání PC. Zrovna týden zpět jsem si aktuální Gnome prohlížel, ale stále nic co by mě přimělo to vyzkoušet ve velkém :(.
Není to "největší špatně", ale většina linuxových desktopů je prostě nehezká. Nejsou vysloveně ošklivé, ale nejsou ani hezké. Jsou fádní, nevýrazné a to trochu ztěžuje rychlou orientaci v ikonkách. Já osobně používám Mint, protože je nejvíc podobný "posledním dobrým Windows", tedy Xpéčkám. A samozřejmě jsem si stáhl a zapnul vzhled WinXP :)
11. 11. 2023, 16:05 editováno autorem komentáře
Fuj, to jste mne vyděsil!
Hnusnost XP-ček překonaly Windows snad jenom ve své osmé variantě. ;oD
Já - dokud to šlo - zůstával u vzhledu Windows 2000, tedy bez omalovánek
. Ještě ve Windows 7 to v podstatě šlo, ale desítky s novými nastavovacími dialogy už se upravovat nevyplatilo.
Ale já osobně mám radši ty jednodušší vzhledy, takže mi Linux šeredný nepřipadá. Naopak, Mac se svými efekty se mi prostě nelíbí.
Je to věc vkusu. A z linuxových desktopů si lze vybírat...
Základní vzhled byl ošklivý, ale fungovala tam komunita komunitních témat a hezké bylo třeba to pro Windows XP Media Center (oficiální téma, takže nebylo třeba Windows hackovat):
https://archive.org/details/WindowsXPRoyaleTheme
No a samozřejmě tam fungovalo dobře vypnutí témat (vzhled ala Windows 2000).
Jeho úspěšnost rapidně roste za poslední dva roky. Nárůst je v desítkách procent. Zkuste si všímat inkrementálních procentuálních nárůstu.
Na programátorských stanicích dosáhl již více než 50 procent a také stále roste.
Mladá generace (nikoliv česká) si velmi oblíbila KDE, vidí v tom svobodu konfigurace a jak se uvolnilo hraní her, tak postupně přechází.
Nyní klíčem je zjednodušení instalace drivers v podobě cachyOS a dalších lidí, co s tím začínají něco dělat. Sjednocení a tvorba HALu je klíčem. Stejně tak je ale důležité v Čechách začít linux učit a ne všude učit kreslení, word, který stejně z hlediska IT téměř nic nepřinese. Ale to je jiný topic...
Prvni duvod je roztříštěnost, pokud by byl jen jeden linux, neni problem pro neho delat sw.
Druhy duvod je ze neni nikdo, kdo by byl schopny firmy donutit pro nej vyvijet SW. Staci se podivat jak dopadly Wydle pro ARM, neni na to SW, tak to nikdo pouzivat nebude. Nebude to nikdo pouzivat, tak pro to nebudem vyvijet SW. Kruh se uzavira.
Na serveru si kazdy potrebny sw na miru napise, tam je to jine, nebo si to vystaci s php apod...
Něco jako "pro nej vyvijet SW", už dávno mělo skončit v propadlišti dějin.
Jak jsem psal výše.
17. 11. 2023, 08:43 editováno autorem komentáře