Velký problém většiny BASICů je v tom, že nedokážou pracovat s lokálními proměnnými. Ono je fajn když basic umí DEF FN (Spectrum) nebo tady PROC, ale to je pořád jen pojmenované "něco", co není izolováno od zbytku programu.
Na Spectru to umí ZX BASIC, ale to je cross compiler, takže tam jsou pochopitelně větší možnosti.
Nojo to je pravda, to je totiž nevýhoda všech těchto malých BASICů, které se musejí vejít do ROM o kapacitě 8 kB a někdy jen 4 kB. Prostě do takto malé kapacity se něco lepšího cpe hodně těžko. Kdo měl k dispozici více ROM, například BBC BASIC pro BBC Micro, to už bylo něco jiného.
Ale zrovna v případě Atárka z toho návrhu úplně čiší to, že jde o mikropočítač postavený na čipech určených pro herní konzoli. Minimálně POKEY a CTIA/GTIA takto byla navržena (náhrada za Atari VCS/2600 s TIA) a když se udála revoluce domácích mikropočítačů, tak k tomu přilepili ANTIC (namísto návrhu zcela nového čipu pro PMG), dodali OS (kupodivu povedený až promakaný - viz práce se zařízeními) a BASIC - a namísto vylepšené herní konzole tady byl pěkný mikropočítač s dobrým poměrem cena/výkon.
Zkráceně - ten BASIC tam dodali, ale nebyl to středobod, okolo kterého se to celé točilo (v porovnání se zmíněným BBC Micro).
No to by asi bylo na hraně, ale pro atárka se 128kB nebo s 320kB (RAMdisk) by to asi bylo hratelné. Jazyky, které se používají dneska pro novou tvorbu, jsou však v naprosté většině transpřekladače - buď transassembler (dema, arkády) nebo FastBASIC (dema, kde se počítá délka kódu).
Hmm když o tom přemýšlím, tak aspoň interpret bajtkódu Luy by šel. Jsou tam sice nějaká zvěrstva (tabulky, metatabulky, https://www.root.cz/clanky/pohled-pod-kapotu-jvm-porovnani-bajtkodu-virtualniho-stroje-javy-s-lua-a-pythonem/#k07) ale asi by to šlo. Navrhnu na dalším atari setkání :-)