Njn, klasický omyl foto noobů, že postproces je něco fuj a odporného, čemu se slušný člověk vyhne. (Nic ve zlém.)
Ve skutečnosti je postproces neoddělitelnou součástí fotografie. A v produktových / technických fotkách jsou podobné věci (barevná referenční tabulka nebo alespoň ta šedá) naopak standardem. Když je tabulka ve fotce, tak je i vidět, že jsou barvy opravdu srovnané. Fotky s auto white balance jsou dost k ničemu.
Maximálně by se dalo fotit vždy se stejným osvětlením stejným umělým zdrojem se slušným CRI, rozptýleným světlem a vždy na stejné ISO, ale to je pro vaše podmínky moc techniky a stejně ta teplota světla může driftovat.
Jinak než bílý list papíru bych jako referenci použil spíš nějaký šedý karton, ono ty listy jsou často bělené nějakým zjasňovačem, takže jsou ve skutečnosti lehce do modra a to pak dělá neplechu. Ideálně vyfotit a vyzkoušet postproces, jestli po vyvážení na tu šedou to vypadá nějak použitelně.
21. 9. 2021, 13:41 editováno autorem komentáře
Zkusím. DMC by mělo umět RAW, tak to můžu zkusit vyfotit v něm a pohrát si s tím v počítači, jestli nedostanu lepší výsledky. Ale jsem opravdu jen fotoamatér, používám jen free nástroje (hlavně GIMP) a dost obyčejnou techniku - aktuálně zmíněné DMC-FZ72 a Redmi Note 9 PRO.
Jo a finální foto Amigy je pořízeno Lenovo TAB P11. Prostě co bylo zrovna po ruce.
21. 9. 2021, 14:35 editováno autorem komentáře
Dovolím si přidat jeden GIMPový trik na vyvážení bíle - používám to i pro "profi" úpravy dokumentací pro porovnání barevnosti stavu před/po. Není to úplně dokonalý postup, ale pro tento případ ideální a jednoduchý:
Na fotce je potřeba najít "světle šedý" kus (obvykle nechávám nafotit s bílým samolepicím papírkem - "cenovkou" - který není úplně bělený a moc nezkresluje, ale v nouzi každá bílá dobrá). V GIMPu zvolit Barvy - Křivky a na obrázku ťuknout na onen bílý/šedý bod. Výchozí bývá nastavený "Jas", kde je u svislé čáry, označující hodnotu pro aktuální bod obrázku, uvedeno "maximum". Pak stačí postupně přepínat červená-zelená-modrá a u příslušné čáry (jedna bude na stejném místě, zpravidla ta červená) nastavit pro zjištěné "x" na "y" bod na hodnotu toho maxima. Po třech (spíše dvou, jedna hodnota se měnit nebude) krocích je vyváženo.
Mám k tomu i spoustu teorie, proč to funguje, ale lepší je trocha praxe. ;o)
A pokud naleznete dva dostatečně jasově vzdálené stupně šedi, může být výsledek ještě lepší - nastavíte dva body.
Bohužel neumí, dokonce si při vyfocení fotky pro jistotu některé mobily nastavení hodí na default aby jste náhodou navyfotili dvě stejné fotky a pak ještě nastoupí AI postprocessing, takže když fotíte věc, co je třeba obvykle žlutá, ale vy jo máte třeba bílou, tak se to prostě doladí, aby to bylo žluté a přes to vlak nejede. A moc dobře si vzpomínám třeba na tohle: https://www.wired.co.uk/article/california-wildfire-photos
Asi si to myslel ironicky, ale pokrok to je - umožňuje to, aby v 95-98% situácií dokázal urobiť "pekné" fotky každý blbec. Samozrejme, nie je vhodné, aby takúto funkcionalitu mal "samostatný fotoaparát" (bez toho, aby na to bolo upozornené, a nedalo sa to ľahko vypnúť), ale pri mobile IMHO úplne v pohode.
Podobné reptanie sa ozývalo pri zavádzaní ABS do áut na začiatku 90-tych rokov, a že to "musí" byť vypínateľné, aby s autom mohol vodič jazdiť podľa vlastnej vôle a tak. Niektorí výrobcovia sa to snažili vyslyšať, v Audi 100 (v mojich rukách už stará prašina) som na to mal tlačítko, ale vypínanie bolo pri takom diaľničnom krížniku dobré len na to, aby sa s tým človek niekde zabil (na poľadovici v asi 30 km/h som to bez ABS dostal do takých hodín, že som skončil v poli). Dnes sa ABS dá vypínať snáď len na nejakých špeciáloch, a tak je to v poriadku, tak ako to, že viac-menej manuálne sa fotí len na "fotoaparátoch" a nie na "univerzálnom vreckovom počítači".
Jenže ono i to vypnutí má negativní vliv. U takových okrajových funkci na jednoho člověka co si to vypne úmyslně připadá deset těch, co si to vypnou omylem a pak nadávají, že se jim rozbil mobil, protože do něj zlý výrobce dal k*rvítko. Proto je tam ten reset po každé fotce.
Ono se to týká i (bez)zrcadlovek; v Nikonistické skupině je tak jednou měsíčně příspěvek "Pomoc! Nějak se mi rozbil foťák, vždycky vyfotí jednu fotku normálně, druhou přeexponovanou a další podexponovanou."
23. 9. 2021, 07:27 editováno autorem komentáře