Srovnávat Inkscape s Corel DRAW/Adobe Illustrator je poněkud scestné. Inkscape mám sice rád a umí toho hodně, ale na rozdíl od oněch dvou komerčních aplikací je to „jen“ editor formátu SVG. Cílem autorů je vytvořít kvalitní OS aplikaci pro práci s SVG v grafické podobě. Pokud tomu tak zůstane, tak těžko bude Inkscape někdy podporovat všechny věci, které jsou potřeba pro DTP.
Pokud jde o to. lze se stejnou mírou pravdivosti prohlásit, že CDr a AIl jsou "jen" editory svých formátů. Měl jsem v rukou všechny tři, každému bych mohl něco vytknout, ale v zásadě nemám problém dělat v kterémkoliv z nich. Dokonce lze návody přenášet mezi nimi a kombinovat je. Samozřejmě s přihlédnutím k názvům a odlišnostem.
Jde o vektorová kreslítka(s nějakou tou bitmapou a pod.). Jednoduchý plakátek udělám v kterémkoliv v nich, časopis, no neříkám, že nejde, ale nějak se mi nechce v žádném z nich.
Nejde o kreslící schopnosti. Tam je Inkscape před Corelem mnohdy napřed. Jde o to, že jeho primární formát souboru je SVG, které je navržené jen pro web. Takže třeba barvy neumí jinak než v RGB. A mám obavu, že i aplikace interně nebude fungovat jinak. Co se týká ukládání/načítání jiných formátů, není bohužel úplně ideální bez ztráty některých informací.
Zdarma pod Windows lze také používat Expression Design, který uvolnit MS, když jej přestal vyvíjet. Je to celkem povedený vektorový editor, který samozřejmě nelze možnostmi srovnávat s Illustratorem, ale má příjemné ovládání apod. Ve své poslední preview verzi dokonce uměl formát SVG, ale pak to zařízli a do ostré verze se to již nedostalo.
Což o to. Scribus je perfektní nástroj pro časopis okolo cca 40 stránek. Jediné co není úplně koser je rozpal písma při zarovnání do bloku. Tam je ještě hodně co dopilovat. Jinak za jedna :-)
Mimochodem nase první číslo časopisu na plech je v něm cele děláno.
http://www.inaplech.cz/stahni_naplech.php?c=naplech&id=19&file=000_naplech_rijen_2013.pdf
Omlouvam se za diakritiku ale pisi z telefonu.
Narazil jsem náhodou na tuto diskuzi, tak si dovolím upřesnit, jak se nastavuje ten řádkový rejstřík. Na záložce s vlastnostmi textu se zvolí „zarovnat k pomocné mřížce“, a potom se v nastavení dokumentu – vodítka – nastavení účaří zvolí rozestup a umístění na stránce.
Ještě bych si po zhlédnutí časopisu dovolil doplnit, že u úzké sloupcové sazby není vhodné spoléhat na automatické dělení slov – nefunguje zrovna ideálně – ale je lepší si text proběhnout a rozdělit vhodná slova ručně klávesovou kombinací „Ctrl Shift -“
Další věc je, že by to chtělo i jazykového korektora, ježto věci se určitě „neměli“, nýbrž měly, před „že“ se píše čárka, výpustka se neskládá ze 4 ani z 5 teček... Ale to už je do jiné diskuze.
Těmto OS nástrojům podle mého názoru velmi ubližuje GUI. GIMP by byl podle mě svými možnostmi, rychlostí, stabilitou apod. poměrně pěkný editor. Nesrovnatelný s Photoshopem, ale na mnoho věcí v pohodě dostačující. Ale GUI je pro většinu lidí příšerné. Scribus, když jsem jej zkoušel naposledy asi před rokem, tak mi také přišel dost obtížně použitelný. Doufejme, že Qt5 nebude znamenat jen nějaké lepší barvičky, 3D stíny a animace, ale že se zamyslí nad celkovým uspořádáním GUI z hlediska použitelnosti a bude i vizuálně vypadat, jako navržené od grafika (klidně jednoduše, ale pěkně). Přecijen uživatelé grafických programů mají většinou nějaký grafický cit a pokud program vypadá na první pohled příšerně, tak je to nejspíše odradí.
Vychytávky s TeXem jsou celkem fajn, ale zase tak velké využití nemají. U matematických textů raději většina lidí, kteří umí trochu TeX, rovnou dokument vysází v TeXu.
Inkscape i Scribus používám již dlouho a poměrně obsáhle.
K Inkscape nemám větších výhrad, je opravdu velmi dobrý - jediné dvě výtky jsou nikoli bezproblémový export do pdf (výplně vektorovými vzory nefungují spolehlivě a celkově má exportu řadu problémů, které komplikují přípravu tiskových dat do tiskárny) a dále výtka ohledně pomalejších reakcí u velkých rozměrů nebo složitých dokumentů.
Co se týče Scribusu je to složitější - narozdíl od Inkscape je určen pro tvorbu obsáhlejších mnohastránkových dokumentů, k čemuž se hodí řada funkcí, které prostě nejsou hotové. Částečně to řeší další verze Scribusu mimo hlavní strom, ale stabilita není ideální a hodilo by se mít všechny funkce začleněné v upstreamu. Nápady na chybějící funkce viz http://www.scribus.cz/hledame-napady-na-skript-nebo-plugin-do-scribusu/ a http://forum.liberix.cz/index.php/topic,201.msg Vadí taky to, že je Scribus hodně pomalý u větších dokumentů, nad 50 stránek se postupně stává nepoužitelným.
Oběma programům fandím, ale je důležité znát jejich limity. Myslím, že by pomohlo angažmá profesionálních sazečů a grafiků - mám na mysli jejich oponenturu a pomoc s návrhem funkcí pro běžné pracovní postupy. Byl by to hezký projekt :-)
Dělala jsem intenzivně s oběma programy, a můj názor je opačný.
Inkscape jsem musel opustit. Práce s explicitně zadanými souřadnicemi a transformacemi, tj, čísly – je velmi špatná, často zcela chybějící. A editovat věci v XML konzoli je poněkud low level hackerské. Nebo klikat jak idiot a dělat to na x kroků.
Nicméně Inkscape je skvělý program, protože to není a nikdy nebyl vektorový editor. A ani jeho autoři to netvrdí, takže kdybych nečel nic z linuxové komunity, a namísto toho jen to, co píší autoři programu, ušetřil bych si tohle pochopení.
Scribus je naopak velmi příjemný a jediný jeho skutečný problém je pomalovost nad několik desítek stránek. Tento problém by se měl urgentně řešit.
Jinak jsem posílal intenzivně do bugzilly schrobusu, a reakce byly doslova bleskové. Dokonce některé nové stabilní verze Scribusus jsou reakcí na mé seznamy chyb, a jejich opravy.
To asi záleží, co kdo chápe pod pojmem vektorový editor. Někomu jde o výkresy, někomu a grafiku... Podle použití pak bude Inkscape vyhovovat víc nebo míň.
Podle mě je dobře, že je Inkscape založený na svg, protože z toho těží - má ohraničené možnosti a spoustu věcí ohledně návrhu daných. Škoda že neexistuje nějaká analogie svg pro DTP...
Vývojáři opravují Scribus rychle, také jsem něco hlásil, nicméně občas nefungujou ani základní věci (třeba dělení slov mi zlobilo) a jiné věci se tam dělají přes ruku. Jak říkám Scribusu fandím, ale chtělo by to nějaký posun a opoziční hlas. Ostatně už je nakročeno - pokud bys se spojily všechny tři vývojové větve a konzultovalo s profíkem, mohl by být výsledek o řád lepší.
Profesionální sazeči a grafici se snažili radit autorům programu Scribus. Neuspěli. Autoři mají vlastní názor na typografické konvence a sazečskou praxí se nezalamují.
Na takové to domácí DTP je to výborný program. Pokud ale vytváříte podklady pro profesionální tisk, tak pak narazíte. Buď vám to vytisknou jako obrázky, nebo to po vás bude muset někdo celé předělat. Takže pokud jen dodáte podklady a oni tisknou, tak to bude fungovat.
Zatím jsme podklady pro tisk do tiskáren dodával způsobem „opovažte se na tom něco změnit, do toho nějak zasahovat a udělat s tím něco jiného, než to vytisknout“.
Nicméně Scribus určitě není profesionální sazečský program. To jsem pochopil, když jsem zjistil, že celý řada 1.3.x má vážně chyby a je nepoužitelná. Teprve po mých zásazích do bugzilly je opravili – a když zjistili jak vážné a základní chyby to jsou – tak vydali hned novou stable verzi, a to za necelých 12 hodin po nahlášení ode mě! Jedině poslední 1.3.? verze je bez tragických chyb v této větvi.
Nicméně mě tehdy napadlo, on v tom opravdu nikdo nesází, že na ty chyby nenarazil? Protože jinak to není možné.
Ze Scribusu jsem dostal i to, o čem manuál i wiki píší, že to Scribus neumí. Využil jsem ho do mrtě. Jen je to strašně přes ruku.
Ale nakonec profesionální sazbu v tom dělat nechci. Na druhé straně je Scribus na určité věci dobrý program, a asi nejlepší, co open source může poskytnout. Snad spolu s XeTeXem.
Nicméně obrovským problémem je, že stačí 20 stran a program je nepoužitelně pomalý. To je na nic.
Bohužel, v profesionálním segmentu by měl někdo vystřílet Adobe, a situace by se – po krátkém přechodném období – také zlepšila i v komerčních programech.
Jinak, Inkscape už cca 2 roky nepoužívám, Scribus mám na maličké projektíky. Jinak už jedu v komerčních věcech, kde ta efektivita je klidně 100 × i 1000 x vyšší, než Inkscape/Scribus. Principiálně se v obou programech nakonec dá udělat cokoli, ale to v profi uděláte za hodinu, to v open source matláte 3 dny, a to i když je máte v ruce.
Věřím i tomu, že Scribus není zcela ok typograficky. Myslím si, že tam mouchy, a ne drobné, jsou.
Pravdu díte, p. Ponkrác je hodně efektivní :D
Pokud něco dělá v Scribusu 3dny, ale tím myslím 3x24hodin, pak v Inscapu to dělá pouze 43minut při efektivitě 100x větší a při 1000x větší 4,32minuty :D
(při 8hodinové pracovní době by to bylo pouze 14,4minuty a 1,44, ale tomu už nevěří snad ani Ponkrác :D)
Kurde, to nedokázali ani v SSSR :D
Srovnávat Inkscape a CorelDraw je ptákovina. Oba programy slouží k něčemu jinému. A proto jsem po několika letech přešel na CorelDraw, když jsem potřeboval vektorový editor, protože Inkscape jím není.
Inkscape je editor SVF formátu, a vektorové editování je sekundární a neúplné.
CorelDraw je vektorový editor.
Je zajímavé, že zatímco autoři Inkscape to tvrdí správně, někdo nebezpečně aktivní pořád mate lidi a tvrdí, že jde o vektorový editor. Nejde. A ani autoři netvrdí nic jiného, než že jim jde o SVF.
tak nez SVF by jim spis mohlo jit o SVG ne ? ;)
nicmene, stejne na svem webu pisou:
"Inkscape is a professional vector graphics editor"
"Inkscape has sophisticated drawing tools with capabilities comparable to Adobe Illustrator, CorelDRAW and Xara Xtreme"
takze bacha na ne, jsou nebezpecne aktivni :D
Samozřejmě SVG.
Tak vidím, že už podlehli reklamě a změnili to. Dříve byli upřímní, a psali, že jim jde o SVG, a ne o vektorový editor.
Je to už nějaká chvíle, co jsem ho přestal používat, a to ze tří důvodů:
1) SVG je neuvěřitelně neintuitivní program na ovládání. Je to možná jediný GUI program, který jsem se musel poctivě naučit z manuálu, protože intuitivně se začít dá velmi stěží.
2) Špatná práce s ručně zadanými souřadnicemi.
3) Jak jsem poznal (a jak bylo tehdy i pravdivě psáno na jejich webu), není Inkscape snahou o vektorový editor, ale o SVG editor. A jako vektorový editor není nejlepší.
Ačkoli jsem kdysi na Inkscape najel tisíce motohodin, když jsem přešel na CorelDraw, kde jsem začínal, tak i bez zkušeností s CorelDraw jsem v něm tvořil asi 20 × rychleji stejné úlohy a zadání.
Inkscape má jednu věc dobrou – je to poměrně odladěný program s malým množstvím chyb, což je na open source docela unikát. Ale zabíjí to neefektivnost ovládní, v tom programu se prostě efektivně dělat nedá.
"1) SVG je neuvěřitelně neintuitivní program na ovládání. Je to možná jediný GUI program, který jsem se musel poctivě naučit z manuálu, protože intuitivně se začít dá velmi stěží."
Jako mlatit SVG rucne do textoveho editoru? Hmm to si skutecne chce precist manual :)
Ve FAQ na originálním webu Inkscape zapomněli ještě svůj účel zcela překrýt, a ještě zde zůstal zbytek, že jim jde o SVG, ne o vektorový editor, ale o „SVG drawing tool“:
„Our mission was creating a fully compliant Scalable Vector Graphics (SVG) drawing tool written in C++ with a new, more user friendly (GNOME Human Interface Guidelines (HIG) compliant) interface … “
Neřekl bych.
Nicméně hlavně efektivita a rychlost tvorby je v CoreluDraw zcela jinde a nechává Inkscpe daleko za sebou.
Hlavní problém Inkscape je zoufalá neefektivnost ovládání a neintuitivnost. Inkscape vždy dávám za příklad jako program s nejnepoužitelnějším GUI, co jsem za skoro 30 let počítačů poznal. A nejde o estetiku, ale efektivitu práce.
Možná, že existuje ještě horší a ještě víc zdržující a nedomyšlenější GUI ovládání, než má Inkscape, ale neměl jsem tu čest.