Zkuste kouknout na Heroic Games Launcher, je to víceméně linuxový client na epic.
https://github.com/flavioislima/HeroicGamesLauncher?fbclid=IwAR1bQeyqSgrJUgrypR7BR6i6ZBOboYF7q4BSWeLVrJ-z2y2BDyrXxBA77Fo
Já se nebavím jen o Launcheru jako takovém, ale spíše o celkové obchodní politice společnosti. Dělat z dětí produkty a snaží se z nich udělat armádu budoucích dospělých se závislostí na jejich produkt, který jim nyní dávají zdarma, trochu mi to připomíná takové to klasické "neberte si bonbóny od cizích lidí".
A o exkluzivitách se ani nebavím. Naštěstí každý vývojář, který si již prošel tím, že podepsal exkluzivitu s Epicem už ví, že je to chyba, protože na Steamu prodají za první týden 3x více kopií než na Epicu za exkluzivní rok, takže stále vydělají mnohem více peněz, přes to, že Steam má až dvojnásobné fee.
„[...] Dělat z dětí produkty a snaží se z nich udělat armádu budoucích dospělých se závislostí na jejich produkt [...]“
Bez toho, aniž bych chtěl Epic jakkoliv obhajovat, mi přijde, že toto je mnohem, mnohem menší problém, než Facebook a Google, kteří si taktéž z lidí (a tedy i dětí) dělají produkty závislé na jejich službách (hlášky „kdo není na Facebooku, jako by ani nežil“ a „měl by sis konečně založit Facebook, bez toho nemůžeš existovat“ se kterými se setkávám to IMHO jen potvrzují) nebo Free-to-play a lootbox mechaniky, které jsou vyloženě postavené na zneužívání lidské psychologie k vytvoření závislosti a tahání peněz.
Tím tedy problémy Epicu nechci shazovat, jen mi přijde, že to není ani zdaleka takový problém, především proto, že u Epicu je možnost volby bez výraznějších postihů (Steam, GoG, konzole), kdežto třeba kdo je na alternativní sociální síti, většinou je tam sám a tedy je mu k ničemu a závislosti vyvolané skrz f2p vnímám na podobné úrovni, jako závislost na výherních automatech - jistě, byla to volba těch lidí, ale IMHO společnost se shoduje, že kvůli tomu, jak náš mozek funguje, tito lidé potřebuji externí pomoc. O to hůř, že f2p, na rozdíl od automatů, není (nebo skoro není) stigmatizované, takže tam i chybí ten pocit „jdu dělat něco, co má psychologická rizika“ a není tam omezení 18+.
Ano, s tím že Lootboxy jsou zlo naprosto souhlasím a je pravda, že i Steam zavedl stejný model u CS: GO poté, co Epic na tomto modelu výrazně zbohatl v případě Fortnite. Ovšem nesouhlasím s tím, že by se to mělo zakázat nebo výrazně regulovat, možná tak na PEGI18. Je to hlavně zodpovědnost rodičů, že dovolí dětem gamblit. Myslím, že lootboxové mechaniky začnou postupně mizet organickou cestou, protože společnost začne být touto mechanikou unavena. Už nyní obrovské procento hráčů touto mechanikou pohrdá a raději zaplatí jasně danou cenu za jasně daný produkt. Ještě by pak mohlo začít klesat používání RNG mechanik přímo ve hrách, nyní je to strašný mor a v každé druhé hře je vše jen hod kostkou a mizí důraz na skill.
No, s tímto, co píšete, více-méně souhlasím. Netvrdím, že by se f2p nebo lootboxy měly kompletně zakázat, ale třeba váš návrh na PEGI18 je IMHO dostačující kompromis.
„Je to hlavně zodpovědnost rodičů, že dovolí dětem gamblit.“
To je pravda a i proto souhlasím s tím řešením přes PEGI18. Byť, přiznejme si to, spousty rodičů to neřeší, ale to už je zase úplně jiná diskuze.
„Myslím, že lootboxové mechaniky začnou postupně mizet organickou cestou, protože společnost začne být touto mechanikou unavena. Už nyní obrovské procento hráčů touto mechanikou pohrdá a raději zaplatí jasně danou cenu za jasně daný produkt.“
Taky si to přeji, sám se řadím do té skupiny, co popisujete, ale popravdě, pochybuji. Myslím si, že můžeme hráče rozdělit do dvou skupin, řekněme „příležitostní“ a „vážnější“ a subjektivně (nedělal/nestudoval jsem žádný formální výzkum na toto téma) mi přijde, že ti, co nesnáší f2p/lootboxy jsou většinou ti „vážnější hráči“. (Což, mimochodem, nějak nepostřehl Blizzard, když onehdá na Blizzconu této skupině s velkou pompou představili mobilní Diablo. Fakt netuším, co si mysleli, že se stane, ale přišlo mi to hodně vtipné.)
Takže si spíš myslím, že tyto mechaniky přežijí. Možná se nějak transformují, možná se změní jejich podíl, ale IMHO nezmizí.