Průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo finální specifikaci standardu (přesněji řečeno grafického API) Vulkan. Ten postupně nahradí standard OpenGL vyvinutý stejnou skupinou. Hlavní změnou oproti OpenGL je hlavně možnost přístupu k hardwaru na nižší úrovni, Vulkan tak dokáže lépe využít moderní vícejádrové grafické čipy. Tatáž změna proběhla u konkurenčního DirectX v nejnovější dvanácté verzi. Vulkan je samozřejmě multiplatformní.
Už nyní je velmi pravděpodobné, že Vulkan bude úspěšnější než OpenGL. Na podpoře pracuje řada významných hráčů v oboru včetně Nvidie, AMD, Intelu nebo na mobilních zařízeních vládnoucího Qualcommu. O Vulkan se zajímají také herní studia, veřejně se v jeho prospěch vyjádřily např. Nintendo, Valve nebo Croteam. Podpora se chystá i pro oblíbené herní enginy jako Unity, Unreal Engine nebo Source 2.
Všichni hlavní výrobci grafických čipů už v den 1 dokonce vydali ovladače. Nvidia pro grafické karty architektur Kepler a Maxwell, i na Linuxu. Intel pak přidal podporu Vulkanu do svých ovladačů (architektury Broadwell, Braswell a Skylake), resp. knihovny Mesa. Tady ale zatím neexistuje snadný způsob, jak novinku nainstalovat – počkejte si na aktualizaci distribuce. Ovladače už připravilo také AMD, ale zatím pouze pro Windows.
Nové ovladače stále ještě nejsou dokonalé a jsou pochopitelně určeny hlavně vývojářům, aby se s novou technologií seznamovali a při tom pokud možno hlásili bugy. Koneckonců Vulkan zatím nepodporuje žádná hra. Ve zmíněném studiu Croteam ale pracují na portu hry The Talos Principle, která by si tak mohla připsat prvenství. Zatím na vyzkoušení poslouží několik demoverzí a ukázek (viz sekce demos and samples).
Vulkan rovněž podporuje nastupující zobrazovací server Wayland, nativně a bez jakýchkoliv berliček. Do konsorcia nově vstoupila Qt Company, která začala pracovat na podpoře Vulkanu ve frameworku Qt. Obecně lze říct, že u linuxových a open-source technologiích bude podpora Vulkanu nejlepší a dříve či později na ni dojde všude, kde to bude dávat smysl.
Končí OpenGL? Nikoliv. Khronos Group ho stále bude udržovat, ale moc nových vlastností už by přibývat nemělo. Hry v OpenGL pravděpodobně budou vycházet ještě mnoho let, protože s Vulkanem si poradí jen nový hardware. Lze předpokládat, že přechod z OpenGL na Vulkan bude pozvolný. V nadcházejících dvou letech bude podpora Vulkanu spíš bonus než standard. Rychlejší vývoj můžeme očekávat na mobilech, které uživatelé mění častěji.