Hlavní navigace

Xfce, MATE či LXQt na Waylandu díky Miru, Mesa 23.3 nejen pro Raspberry Pi 5

3. 12. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Godot 3.4 Autor: SakuraMiyazono, podle licence: CC BY-SA 4.0
Ovladač Wine Wayland již použitelný, Miriway pro běh Xfce/MATE/LXQt Waylandu, vylepšení stability a renderingu i AMD FSR 2.2 v Godot 4.2, Mesa 23.3 s NVK, AMD RDNA3 Refresh i Raspberry Pi 5, vydána Plasma 6.0 Beta 1.

Použití Miriway pro běh Xfce/MATE/LXQt a dalších na Waylandu skrze Mir

Hlavní vývojář kompozitoru Mir, Alan Griffiths, má jako bokovku zajímavý projekt zvaný Miriway. S jeho pomocí lze (bude možné) provozovat na Waylandu desktopová prostředí, která podporují pouze X.Org. Miriway má přitom jen 800 řádků zdrojového kódu (k tomu ale neopomeňme zhruba 100 tisíc řádků kódu samotného Miru, bez něhož je Miriway na … nic). 

Pro Canonical je pak Miriway širším projektem, s jehož pomocí opravují Mir samotný – v duchu, když to nefunguje s Miriway, je to v Miru opraveno. Obecně ale lze vzít Miriway, jak je, a s jeho pomocí výše zmíněné desktopy provozovat.

Momentálně se vývoj točí kolem konfigurovatelných přiřazení kláves, správě plovoucích oken, pracovních ploch, Wayland Extensions (ty, které Mir podporuje), klávesnice na obrazovce, vzdálených desktopů typu WayVNC, hybridních grafických konfigurací atd. Okna přes Miriway také zatím nemají žádné anomace a přechody. Práce je tedy ještě dost, těšme se však, kam Alan a spol běh X.Org-ových desktopů přes Mir/Miriway ještě dotáhnou. Podrobnosti shrnuje přímo Alan na svém blogu.

Ovladač Wine Wayland již použitelný

Třetí a poslední část aktivace vlastní podpory API Vulkan v rámci projektu Wine, je tu. Wine Wayland ovladač díky práci Alexandrose Frantzise ze společnosti Collabora již funguje a lze jej be většího ostychu používat, samozřejmě pokud aktuálně sáhnete po Git verzi projektu. Běh programů pro Windows využívajících Vulkan je nyní na Linuxu s Wine a prostředím běžícím nativně na Waylandu možný. 

Samozřejmě zatím nečekejme 100% hladkou funkčnost všech her. Dodejme závěrem předpoklad, že novinka se ale dostane do příštího Wine 9.0, jehož vývojová fáze feature freeze se blíží.

Godot 4.2 přináší vylepšení stability a renderingu i podporu AMD FSR 2.2

Projekt otevřeného herního enginu Godot se letos po vydání verze 4.0 hezky rozjel, nyní před vánoci zde máme už verzi 4.2. Ta vylepšuje celkovou stabilitu a možnost renderingu. Autoři kupříkladu u svých projektů mohou nastavit vynucení celočíselného škálování. Přibyla také podpora AMD FidelityFX Super Resolution 2.2 (FSR 2.2) a pokračují přípravy na podporu nových vlastností XR. 

Wayland je zatím stále někde na cestě, tvůrci ale pokročili třeba s novým přístupem k lightmapper denoisingu, přibyla vylepšená podpora gamepadů a k dispozici jsou i buildy pro ARM. Všechny detaily shrnuje oznámení nové verze na domovském webu projektu.

Mesa 23.3 přináší NVK, AMD RDNA3 Refresh i Raspberry Pi 5

Vulkan ovladač NVK pro karty s GPU od Nvidie či GPU části v nejnovějším Raspberrry Pi 5 je zatím jen jako zkušební, to podpora aktuálních Radeonů má podobu plnohodnotnou. V případě Radeonů jde tedy o podporu generace RDNA3 Refresh (GFX11.5) v rámci ovladačů RadeonSI a RADV. Podpora Radpberry Pi 5 je předběžná zejména z důvodu, že potřebné části linuxového kódu DRM ovladače se neobjeví dříve než v Linuxu 6.8.

Phoronix dodává, že tato verze pak, jak už je tradičním zvykem, přináší spoustu dílčích optimalizací a vylepšení pro grafická jádra a karty AMD a Intel.

Týden v KDE: Plasma 6.0 Beta 1 a spousta vylepšení

První beta budoucí Plasmy 6.0 je venku a vývojáři v posledním týdnu nezaháleli. Do projektu se tak stihlo dostat pár posledních drobností předtím, než byla zahájena fáze vychytávání chyb. Nově tak lze například nastavit wallpaper pro libovolnou obrazovku přímo z Nastavení systému. Discover obsahuje nově sekci “Newly Published & Recently Updated” pro Flatpak/Snap, pracuje se na tom, aby toto fungovalo i pro standardní distribuční balíčkovací systémy.

U nastavení nočního světla přibyla ukázka aktivního i neaktivního, kurzor myši lze nově nalézt díky efektu zatřesení (jako v macOS), do kontextové nabídky přibyla položka pro rozbalení archívu a jeho následné smazání.

CS24_early

Automatické skrývání panelů nově respektuje uživatele nastavenou prodlevu, vyhledávání na bázi KRunneru nově dávají lepší vizuální odezvu, klepnutí na Esc ve Spectacle při výběru obdélníkové oblasti uživatele vrátí na výchozí obrazovku Spectacle, nikoli ukončí běh této aplikace.

Opravena je řada různých chyb, včetně například běžně se objevujícího padání Dolphinu při kopírování velkého množství souborů, zavření Dolphinu a následné interakci dialogem přepsat/přeskočit. Celkově bylo v uplynulých dnech uzavřeno 180 nahlášených chyb. Po technické stránce ještě přibyla podpora hardwarového GPU kurzoru na Nvidii, portace nastavení firewallu pro Qt6 a úprava widgetu KDE Connect, aby fungoval správně s Plasmou 6.0. Všechny podrobnosti pak již tradičně shrnuje Nate Graham na svém blogu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.