Vlákno názorů k článku Z praxe amatérského fotografa: jak vyvolávám fotografie? od redhawk - v linuxe pouzivam Corel AfterShot Pro 3 (licencia...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 1. 2023 9:09

    redhawk

    v linuxe pouzivam Corel AfterShot Pro 3 (licencia cca 80€) v kombinacii s darktable a gimpom s filtrami a pluginmi ktore mam z cias zivota s adobe.
    podporuje opencl, komplexne upravy a vystup je o nieco lepsi pre tlac ako lightroom (podla nasich grafikov ma lepsi vstup farieb ( CMYK ) pri exporte nez adobeRGB)

    XNviewMP je dobry ale ako prehliadac pouzivam shotwell

  • 5. 1. 2023 10:58

    Joelp

    Také používám Corel AfterShot Pro 3. Je to asi to nejlepší co jsem vyzkoušel. Problém ale je, že se již dlouhodobě nikam nerozvíjí. A na moderních distribucích lze instalovat pouze za použití různých hacků.

    Jeho hodnota daleko převyšovala těch pár €. Obávám se ale, že dřív nebo později budu muset přesedlat jinam.

  • 7. 1. 2023 7:54

    redhawk

    A na moderních distribucích lze instalovat pouze za použití různých hacků.
    ..
    MX21 je debian 11.
    instalacia z deb zo stranky na prvu dobru (dpkg nie debi)

  • 5. 1. 2023 14:31

    Izak

    AdobeRGB je hlavne kvuli CMYK a CMYK uz se nepouziva !!!
    Pokud mi nejaky tiskar rekne, ze chce CMYK, jdu jinam, kazdy rip program dnes dela v RGB (ne sRGB, ma svuj)

    Uz i reklamni levna grafika je CMYK+2 a CMYK+4 - a tam uz opravdu, ale opravdu zdrojovy obrazek v CMYK nema smysl.

    Krom toho i kdybych mel opravdu CMYK tiskarnu, doma mam CMYK+2 - tak ty co mate doma s fakt CMYK uz ovladac bez zmeny barev prevede sparvne a nepotrebuje ani AdobeRGB - to je doba dinosauru.

    Mozna ma smysl ProRGB - ale ja kaslu i na ni, ac se nam canon snazi nakecat, ze jejich gamurt je vetsi nez sRGB, tak fakt neni, pracovni prostor ve kterem pocitaji je vetsi, ale ne vysledny tisk - jeden fotogra me presvedoval o opaku, tak jsme si to overil ;-)) a japroste tiskarny canon miluji - epson nema takove kacy, technicky je udajne horsi - ale vysledky ma mnohonasobne lepsi a navch fotku potahne pryskyrici, neco jako laminace (v grafice je laminace neco jineho, muze to byt i lak/pryskyrice etc.) chranici pigmenty pred degradaci s UV - jasne, jeste je treba mit skutecny papir = BARYT (baryte paper) - aby vam latex a belidla v tzv. papire casem nevyzraly pigment - casto byva baryt fiber - coz byva baryt s hedvabim .

    Ale laser od canonu je OK (imho laser od canonu je HP a HP zato nedela zadne inkoustove tiskary, ty mu naopak dela canon, vcetne grafickych plotteru )

    Cily CMYK uz opravdu patrio do muzea a kazdy kdo o nem mluvi jen ukazuje, ze tomu vubec nerozumi - pobavte se s vyvojari RIP programu, kteri se CMYKystyum verejne vysmali ze jim ty jejich CMYKy pak prevadi do RGB a z tech pak nalsedne generuji promenny raster a prikazy pro tiskarnu (raster slouzi k tomu, ze se oklame oko, nebot nektere barvy vedle sebe nelze vytisknout, ony by se slily, to same ruzne typy prechodu a tak)

  • 5. 1. 2023 15:53

    Uncaught ReferenceError:

    Hlavně RGB a CMYK jsou diskrétní formáty pro zápis barev*, navzájem převoditelné (ztrátově i beztrátově). CMYK je formát ale zároveň i barevný prostor pro tisk inkoustem, kdy simuluje lidské vnímání jednotlivých složek barev. Proti tomu aRGB/sRGB/ProRGB atd. jsou pouze barevné prostory.

    To, který barevný prostor použiji vyloženě záleží pouze na mě, na tom co tisknu a které barvy chci vytisknout. Řada tiskáren dnes umí tisknout jiné rozsahy než je CMYK nebo sRGB, pokud takové barvy potřebuji vytisknout, musím zvolit jiný barevný prostor. Pokud mi stačí CMYK, klidně mohu dělat v něm, ať si to na tiskárně klidně převádí do RGB (s jejich barevným prostorem, samozřejmě), to je přece na nich, pro mě je důležité, že umí vytisknout celý gamut pro CMYK a já s tím mohu počítat.

    Správně řikáš, že posílat něco ve CMYKu nemá smysl, raději to pošlu třeba aRGB, ale pohlídám si, abych tam použil pouze vytištitelné barvy, jinak na výtisku mohou vzniknout nevzhledné fragmenty způsobené interpolací nebo slíváním barev.

    Výtisk má jinou odrazivost a plastičnost, to není vždy správně reprezentovatelná v barevném profilu, ale lidské oko to vnímá, je tedy vhodné si dělat zkušební tisky u každé tiskárny, pokud mi záleží na výsledku. Tisknu velkoformátové krajinky, tam bývá modrá důležitá, sRGB je tedy pro mě často pasé, ale stejně u každé fotky si nejprve dělám malý náhled, náklady za špatné tisky jsou pro mě dost vysoké.

    * Pro zkrácení používám termín barva

  • 5. 1. 2023 19:11

    FNC

    Ty nemas absolutne poneti, co barevne prostory RGB a CMYK vyjadruji, k cemu slouzi a jak se fyzikalne lisi. Akorat tu blouznis. To dost vysvetluje i tve nulove povedomi o color managementu a na co vubec ty ICC profily jsou a proc jsou potreba hlavne pri RIPovani. Tu tvoji RGB tiskarnu bych chtel videt a RGB RIP taky... Asi mas doma svetovy unikat. Mozna, ze na ni lze posilat i HEX barvy a tiskne i v Lab... Vsechno samozrejme bez konverze do CMYKu.
    BTW: Si myslis, jak jsi to tem tiskarum nandal, ale oni se ti po vecerch u piva smejou...

  • 6. 1. 2023 18:24

    Trident

    To mne vzdy zajimalo jako laika jak se to dela u fotek mimo domaci kutilstvi.

    Treba kdyz uz potrebujeme nejaky barevny vystup v tovarne u "nefoto" veci tak si urcime P.....e barvu z palety a zbytek uz musi sedet dle vzorkovniku. Grafici/design maji tech palet mrte. Samozrejme vzorkovniky stoji nechutne penize vcetne licence k SW kdy tisk treba i referencniho vzorku musi sedet.
    To plati jak pro papir tak treba pro barvy plastovych dilu.
    A tiskar uz se podle toho zaridi (pro mne je toto cerna krabicka). Respektive vi kdy neco vytiskl blbe protoze si muze srovnat barvy dle predem zname palety a vystupni kontrola muze triskat nekoho po hlave.

  • 6. 1. 2023 21:04

    FNC

    Sorry za elaborat, ale: On to pro 'zadavatele' blackbox musi byt, jinak by musel nastudovat cele jedno odvetvi, ale staci vedet, ze se (bezne, na papir) tiskne vicemene jen pomoci offset, nebo sitotiskove litografie, CMYK, nebo prime barvy... A nehadat se s prepress oddelenim, ktere narozdil od nej vi, co delaji a snazi se pomoct. :)

    Pro CMYK jsou zaklad prave ty zminene ICC profily. Vstupni a vystupni zarizeni ma nejake vlastnosti a jedna z nich je to, jak reprezentuji barvy. Napr. snimac fotoaparatu 'zachyti' barvu v RGB (aditivni, barvu tvori vyzarene svetlo), inkoustova tiskarna pouziva inkousty CMY (substrakntivni, barvu tvori svetlo odrazene od inkoustu) +K (nezijeme v idealnim svete a 300% CMY neni cerna, ale hnusna sedohneda, to profily take resi, tedy ne profily 'domacich' tiskaren, ktere RGB cernou tupe zkonveruji do 4 barev a proto tiskarna kvici, ze nema zlutou napln, i kdyz chcete vytisknout cerny text). Tyhle barevne prostory jsou uz z principu nekompatibilni a musi se mezi sebou prevest. Aby doslo k co mozna nejmensi odchylce, je potreba ICC profil, ktery tu reprezentaci (pro kazde zarizeni) popisuje, resi nedokonalosti snimace, nedokonalosti inkoustu, vlastnosti materialu... Konverze do profilu s nizsim gamutem je vzdy ztratova, opakovana konverze do stejneho profilu obcas take (vetsinou nejde jen o tupy prevod, ale jsou aplikovane ruzne kompenzace, napr. grey-color-replacement, ink-save, ap.), takze je dobre pohledat nejake info, protoze muzete nadelat vic skody, nez uzitku. Nejvetsi prasarna je asi US Web Coated SWOP, ktery ma napr. PS jako defaultni a nema v tiskovych datech (uz podle nazvu) co delat. Kdyz neco zkonvertuju z AdobeRGB, ktere ma vetsi gamut, do sRGB, zbytecne prijdu o cast barevne informace, ktera me nic nestoji. Opacnou konverzi z sRGB do AdobeRGB nic neziskam, protoze ta syta zelena se tam nikde zazracne neobjevi (proc taky). Interne bezi konverze nejdriv do Lab (CIE 1976), ktery je nezavisly na zarizeni a pak do ciloveho profilu (vcetne konverze do jineho barevneho prostoru).

    K druhe casti, vzorniky... U primych barev je to o dost jednodussi. Tam si muzu udelat klidne design ze zlute a ruzove, zlutou oznacim jako Pantone 485 (cervena), ruzovou jako Pantone 286 (modra) a vysledek bude cervena a modra, protoze prime barvy jsou vzdy namichane jako vysledna barva a netvori se z CMYK rozety... Color management resit nemusim. Problem ale je, ze prumyslove offset stroje maji v 99% jen 4, 6, nebo 8 vezi na barvy, 8ky jsou navic vetsinou pouzivany s otockou uprostred na oboustrany tisk, takze 'vzornikove barvy' ano, ale maximalne 4-6, vyjimecne 8 na design a to je dost limitujici (neco se da projet 2x, ale tam je zase problem 'spasovat' to dohromady, takze to nikdo bezne nedela, ale vyjimka je treba P877 stribrna plocha 1. run a pres to CMYK).

    Nejsem fotograf, ale bezny RGB profil byva sRGB IEC61966-2.1 (to co vidam, kdyztak me nekdo opravte), AdobeRGB je tu proto, kdyz jsou data v RGB a nezname zdrojovy profil (expert fotograf, ktery ma ale nulove znalosti o tisku, ho chytre odstranil) a potrebujeme ICC tag s sirokym gamutem (vysledek je ale nejisty, barvy muzou byt posunute, nikdo to nema rad, ale porad je to lepsi, nez to otagovat sRGB a tim o cast barevne informace prijit). Tiskove profily jsou vetsi veda a neustale se vyvijeji, aktualne je prumyslovy standard PSO Coated/Uncoated v3 (resp. FOGRA51/52). Starsi napr. neresi prevod sedych kanalu 'vice' do cerne, nez do CMYK. Kdyz k tomu jeste doplnim, ze je potreba spravny profil i s ohledem na material, protoze se barva chova ruzne (natirany, nenatirany papir, plast, ap.) tak je to vyssi divci...

    Spravny postup je tedy naimportovat grafiku s vlozenym RGB profilem do grafickeho programu, zkonvertovat do ciloveho profilu CMYK (PSO) vcetne konverze barev (nejlepe perceptual), udelat potrebne upravy, ulozit / nebo alespon aplikovat konverzi pri exportu. Tim dostaneme 'ocekavany' vystup. V tiskarne pak proof inkjet vytiskne kontrolni natisk (ocekava PSO), projede ho nejakym kalibracnim skenerem (Xrite, ocekava PSO) a posle data do RIPu (ocekava PSO). Z tiskoveho stroje (pouziva PSO) vyjede arch a tiskar si muze sondou (ocekava PSO) prekontrolovat, jestli barvy sedi. Vysledek je priblizne to, co vidite na monitoru (priblizne, protoze na monitoru je to z principu jen simulace CMYK, od toho ten kontrolni natisk, ktery je kalibrovany). A vsichni chteji dostat to, co jako grafiku dodali... To je prave ten blackbox, od ktereho vas tiskarna odstini. Kdyz se color management nedodrzuje, tak vam nejspis vytisknou i RGB data, ale jednou je seda obloha do zluta, jindy do ruzova... Reklamace? Smolik... Mel jsi dodat CMYK...

    Z toho je tedy patrne, ze je dulezite dodat spravne CMYK data. Jaky profil RGB pouziva vas graficky program, fotak, nebo skener nikoho v tiskarne nezajima. Neni problem prevest RGB na CMYK, i v RIPu, ale vysledek je nepredikovatelny (obzlast bez znalosti zdrojoveho profilu) a nikdo solidni, kdo plni nejakou ISO certifikaci, takova data neprijme (nebo prijme, ale v tichosti a bez moznosti reklamace barevnosti). Prumyslove RIPy (Xitron, Apogee, ne 'RIP' v tiskarne za 3 tisice) takova data rovnou zahazuji. Mimochodem, vystup z RIPu je vetsinou 1bit bitmapa, TIFF, v rozliseni ciloveho zarizeni (osvitka, laserova tiskarna pro digitalni tisk, vyvojka, bezne 2400dpi, i vice) pro kazdou separaci zvlast, takze cerna/bila, RGB tezko...

    Spoustu veci jsem vynechal a ostatni zjednodusil, snad me nekdo neukamenuje. Bylo by to na nekolik clanku.

  • 7. 1. 2023 17:09

    TechnikTom

    Díky za zajímavé čtení, je vidět, že se vyznáte.
    Jen bych upřesnil, že většina domácích tiskáren neřve při jedné z chybějících C,M, a Y barev proto, že bez nich nedokáže tisknout černý text.
    ( Třeba Canon na to má samostatný pigmentový inkoust )
    Důvod, je ten, že inkoustovky před tiskem čistí trysky prohnáním určitého množství inkoustu. A jelikož hlava pracuje na tepelném principu, pokud by nebyl inkoust, hlava se může spálit.
    A u domácí tiskárny se čistí hlava komplet, nikdo neřeší každou barvu zvlášť.
    Laserovky zas po zapnutí pomocí barevných klínů vytisknutých na přenosový pás synchronizují soutisk jednotlivých barev a u domácích firmware opět neřeší situaci, kdy jedna barva chybí - prostě seřve uživatele, ať barvu doplní.
    Firemní stroje ( aspoň u Canonu ) naopak dokážou černobíle tisknout, i když ve stroji chybí nejen barevný toner, ale třeba i celý fotoválec ostatních barev.

  • 8. 1. 2023 12:27

    MarSik

    Ono je to potřeba i pro tisk. Co jsem profiloval domáci tiskárny, tak ty černé inkousty nikdy nejsou dokonale neutrální a tiskárna si tudíž pomáhá pomocí ostatních barev, aby odstranila nežádoucí barevný nádech.

  • 7. 1. 2023 20:20

    Ratbatcat

    Nechcete napsat nejaky clanek? Tohle mi pred xx lety vysvetlovali v tiskarne a je to zajimave co se tam vse deje.

  • 6. 1. 2023 21:27

    FNC

    Mimochodem, k tem vzornikum. Malo lidi si to uvedomuje, ale pokud nejde o simulacni vzornik, jako je treba Pantone CMYK Bridge, tak pro kazdy 'ostry' vzornik (Solids, Metallics, Pastels, Fabric, ap.) musi na jeho vyrobu namichat skutecny pocet barev v nem obsazenych... Treba v Solid Coated je skoro 2000 barev. To trochu vysvetluje tu cenu, i kdyz to delaji na archu a v nejakem vetsim nakladu... Ale pak vsechno sedi. Nektere veci nasimulovat proste nejdou ani na obrazovce, ani ve cmyku (treba zlata Pantonka)...

  • 5. 1. 2023 20:04

    TechnikTom

    "Ale laser od canonu je OK (imho laser od canonu je HP a HP zato nedela zadne inkoustove tiskary, ty mu naopak dela canon, vcetne grafickych plotteru )"

    Promiňte, ale to jste snad spadl z višně...
    HP byl dlouhá léta největší zákazník Canonu pokud se týká mechanik laserových tiskáren. Teď se zahrabal se Samsungem.
    Byly doby, kdy jste při servisu laser. tiskárny HP našel uvnitř komponenty s logem Canonu.
    Jediný rozdíl byl v tom, že tam, kde Canon třeba udával měsíční zatížitelnost 10000 stran, HP u stejné mechaniky uvádělo bez uzardění stran 100 000.

    Naopak inkoustové tiskárny, natožpak plotry HP, nemají s Canonem absolutně nic společného.
    Servisuji Canon přes 20 let, tak něco málo o tom za tu dobu vím...

  • 7. 1. 2023 13:35

    harvester

    "AdobeRGB je hlavne kvuli CMYK a CMYK uz se nepouziva !!!
    Pokud mi nejaky tiskar rekne, ze chce CMYK, jdu jinam,"

    Je vidět, že jste úplně mimo. Naopak, seriozní tiskárny používají stále CMYK.