Vlákno názorů k článku Z praxe: šest překážek Linuxu na cestě do malých firem (1/2) od h4x0r - Jestliže vidím, že někdo používá Word místo psacího...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 3. 2014 11:20

    h4x0r

    Jestliže vidím, že někdo používá Word místo psacího stroje a Excel pro nejzákladnější výpočty nebo vystavování faktur, s klidným srdcem doporučuji LibreOffice

    Uvedená formulace implikuje, že LibreOffice stačí jen na nejprimitivnější použití. Poměrně zajímavý přístup. Nasadil jsem ho v řadě firem, manželka na něm psala diplomku, protože Word padal nebo složitěji formátový dokument se občas po nějaké úpravě rozsypal... Plus jedno obrovské plus - nemá ribbon.

    MS Office si dokážu představit pouze v prostředí, které je založeno na obrovské spoustě složitých maker (1 firma z 50) nebo na OLE (opět tak 1 firma z 50).

  • 19. 3. 2014 11:44

    Flasi (neregistrovaný)

    Řekněme, že naše firma nemá prostředí, které je založeno na obrovské spoustě složitých maker, ani nepotřebujeme OLE.
    Čas od času přijde od zákazníka (velká firma využívající pokročilé funkce MSO) excel dokument ve kterém jsou nějaká makra a já tam musím doplnit nějaká data a poslat zpět.
    Co mám dělat?
    No dobře, může být ve firmě jeden počítač s Win+MSO, kde to udělám a pokračuji v běžné práci v LO.
    Ale já to občas potřebuji udělat i na notebooku u zákazníka.
    A co teď?
    Pokud nějaká firma spolupracuje s firmama, které MSO intenzivněji používají, tak není rozumnější varianta, než také mít MSO. To je důvod, který vám tam chybí. A je nepodstatné, že LO toho samo o sobě umí opravdu hodně.

  • 19. 3. 2014 12:06

    h4x0r

    "Co mám dělat?"

    Přestat přemýšlet o Linuxu, to je strašně jednoduché. Pan Macich má naprosou pravdu v tom, že základ je uvědomit si, že Linux není nějaké univerzální řešení vhodné pro všechny. Pro Vás to evidentně vhodné není.

    Mezi těmi firmami, které poměrně dobře z hlediska jejich IT znám, jsou obchodní, reklamní, spediční, účetní, výrobní a všechny, to bych dvakrát podrthnul, v rámci své činnosti dostávají a potřebují odesílat dokumenty, čili nejde o nějaké samorosty, které s nikým komunikovat nepotřebují.

    Typy dokumentů, se kterými se setkávají, se dají shrnout do oblastí:
    1) nabídky/poptáv­ky/dopisy formou pritivního dokumentu, ze kterého je důležitých pár řádků, které by se daly poslat i mailem, ale poslat řádku "Děkujeme za Vaši poptávku, nabídku Vám zpracujeme do tří pracovních dní" jim přijde podstatně víc cool strčit do Wordu než to těla mailu. Načíst i uložit jdou v LO/OO zcela bez problémů.

    2) screenshoty. Neuvěřitelné, ale je to tak. Opět nic, co by LO/OO neotevřelo

    3) dokumenty jako formuláře k vyplnění, s formulářovými poli. OO/LO zvládá bez problémů

    4) dtto, ale s makry. Tam již může být problém, stačí vyzvat odesilatele, aby to poslal nějak "normálně". Zvláště, je-li to dodavatel, přizpůsobí se velice rád

    5) faktury příchozí či odchozí, zcela bez problémů v LO/OO

    6) dokumentace apod. LO/OO zvládá bez problémů, navíc v poslední době takové věci chodí *konečně* vesměs jako PDF

    Takové ty specializované záležitosti vyplňování dat do dokumentů a poslání zpět se v poslední době častěji řeší nějakým online systémem a kolikrát dokonce přes Google Docs.

    Prostě trvám na tom, že pro většinu firem (řekněmě 90% v segmentu SOHO a středních firem, u větších to samozřejmě bude méně v závislosti na tom, jak mají IS závislé na MSO) je LO/OO dostačující pro všechny úlohy, které na tom dělají, i s přihlédnutím k výměně dokumentů mezi subjekty.

    Pokud jsou jejich výstupy vesměs PDF, pak si troufám tvrdit, že LO/OO zvládnou drtivou většinou toho, co se dělá v MSO. Zopakuji svou osobní zkušenost s tím, že Word nebyl schopen dizertační práci (plnou vzorců, obrázků, tabulek - prostě typický dokument) udržet v konzistentním stavu, po převodu do tenkrát ještě OpenOffice se dalo na dokumentu pracovat, měnit strukturu apod., aniž by se rozpadaly kusy dokumentu apod. LO/OO je prostě vyspělý nástroj, ne nějaká hračka pro někoho, kdo jen "potřebuje udělat fakturu".

  • 19. 3. 2014 12:32

    dustin (neregistrovaný)

    Google Docs je pro komunikaci (i s klienty) často daleko lepší řešení, než si dokola posílat dokument mailem. Jo, big brother a tak, ale u drtivé většiny takových dokumentů to nijak nevadí a těch pár citlivých prostě vyřeším jinak.

  • 19. 3. 2014 12:45

    Flasi (neregistrovaný)

    Tak já o linuxu na stanicích ani neuvažuji. Můj příspěvek měl jenom ilustrovat, že i komunikace s MSO-pozitivními partnery je zatraceně dobrý důvod, proč mít MSO.

    Moc pěkně jsi tu rozdělil dokumenty - a já naprosto souhlasím, že většinu běžných dokumentů otevře LO bez problémů, případně s drobným rozhozením stylu.

    Ale proto jsem psal o dokumentu s makry, kde problém bude. A trochu se směji, jak jsi s věcí rychle hotov. Stačí vyzvat odesílatele, aby to poslal nějak normálně. Zvláště, je-li to dodavatel.... A co když to není dodavatel, co když je to zákazník? Co potom?
    A co vůbec znamená to normálně? Pro odesílatele je "normálně" přesně to, co dělá. Funguje mu to tak unvnitř firmy a pokud vy s ním chcete úzce spolupracovat, tak po vás chce, abyste to dělal taky. Těžko bude kvůli vám měnit procesy práce s dokumenty. Jistě, pokud je to dodavatel, tak zaskřípe zubama a udělá si nějaký rovnák na ohejbák a vyřeší způsob, jak od vás dostat data jinak. Ale pokud je to zákazník, se musí přizpůsobit vaše firma. A nechat si MSO se často ukáže jako ZDALEKA nejjednodušší řešení.

  • 19. 3. 2014 13:19

    h4x0r

    A co když to není dodavatel, co když je to zákazník? Co potom?

    Záleží na tom. Někde je vůle ke spolupráci (tzn. ne v ruském stylu naběhnout, naporoučet si a ostatní se přizpůsobí), někde to prostě nejde - a to je typická situace, o které píšu výše, že je pro nasazení Linuxu showstopper. Může být otázkou, zda ho zavrhnout pro firmu komplet nebo jako vhodnější řešení bude dedikovaná/vir­tualizovaná stanice, ale je jasné, že přes MSO vlak nejede.

    "Normálně" samozřejmě může znamenat to, co jste napsal, může to ale znamenat například tak, aby jejich řešení bylo více univerzální. Například - když se v makrech v MSO tak vyžívají - budou mít interní dokument s makrama, který z externě dodaného vytáhne zadaná data a vloží je do toho interního, kde se s nima dále pracuje. Možností je celá řada, samozřejmě vždy tam bude faktor "funguje to, nešťourejme se v tom" a použití ruského přístupu.

    Ale opět se musím opakovat - za svou poměrně širokou praxi jsem se s takovými případy, že z výše uvedených důvodů LO/OO nasadit nejde - skutečně zřídkakdy. Naopak, dokonce se mi stalo, že mě zákazník oslovil, že od jiné firmy, se kterou oni spolupracují (a která je i můj klient) slyšeli, jak jsem jim vykostil MSO, všichni mají poslední verze LO a jsou spokojeni a zda bych jim to nemohl v jejich firmě udělat taky...

  • 19. 3. 2014 13:30

    Flasi (neregistrovaný)

    Nevím jakou zkušenost v "dodavatelsko-odběratelských" vztazích máš ty, ale buď si jistý, že zákazník běžně poroučí mnohem horší věci, než v jakých formátech se s ním bude komunikovat.
    Není na tom nic ruského. Řekl bych právě naopak - u ruských zákazníků jdou věci mnohem častěji samospádem a dá se tam domluvit, než u západních firem proprocesovaných až na kost.

  • 19. 3. 2014 13:49

    h4x0r

    Já mám zkušenost přesně opačnou - tzn. u firem, pro které je IT nástroj a nikoliv obor činnosti, je podstatně větší vůle problém "nějak vyřešit", byť nesystémově a nestandardně. A aby někdo dělal dusno v blbém IT, kde o nic nejde? Ne že by se to nemohlo stát, ale rozhodně to v mém okolí není běžné.

  • 19. 3. 2014 14:07

    Flasi (neregistrovaný)

    Dusno? O čem to mluvíš? Já přece nepíši o tom, že si někdo dupne, protože prostě chce aby se poslal xlsx.
    Nemluvím ani o tom, že někdy nějak jednorázově vznikne nějaký zamakrovaný dokument a je potřeba ho nějak jednorázově zpracovat a jít dál.

    Já mluvím o tom, že zákazník (velká firma) má nějaké vnitřní pracovní procesy, jejichž součástí a výstupem jsou xlsx dokumenty plné maker.

    A vy jako dodavatelé (malá firma) se potřebujete do těch procesů zapojit. Čili potřebujete pravidelně a často doplňovat data do takových dokumentů.
    Čili buď postavíte nějaké řešení typu rovnák na ohejbák - a ono to nějak fungovat bude. Jenom to bude pracné a třeba komplikované a občas to bude fungovat blbě - docela pravděpodobně kdykoliv zákazník pošle něco jiného, nebo něco jinak.
    Anebo si pořídíte MSO a pojedete jako po drátkách.

    Řešení na straně zákazníka by znamenalo především to, že přestane ty zamakrované dokumenty produkovat. A bude danou agendu řešit úplně jinak. Čili zásadní změna fungujících vnitřních procesů týkajících se práce s dokumenty a IT. Neboli naprostá utopie.

  • 19. 3. 2014 14:20

    h4x0r

    Tady je vidět, jak jste naprosto odtržen od reality, minimálně té, se kterou se setkávám já. Když totiž firmy, o kterých jsem mluvil, potřebují něco podobného řešit, tak u svých partnerů nachází pochopení a řeší se to nesystémově, např. "pošlete nám to mailem, my si to přepíšeme" apod., protože podstatné je problém vyřešit a nikoliv trvat na košer systémovém řešení.

    A hlavně nechápu, co pořád řešíte. Už jsem vám asi 2x napsal, že pro vás prostě Linux nebude vhodné řešení a vy mi tu pořád mlátíte o hlavu "u nás by to s Linuxem nešlo". V pořádku, potřetí opakuji, zapomeňte na nějaký Linxu, pro vás nebyl a nebude. Nebo s tím máte nějaký psychický problém, že zkrátka pro vás Linux určen není?

  • 19. 3. 2014 14:39

    Flasi (neregistrovaný)

    1) Flasi (neregistrovaný) ---.net.upcbroad­band.cz
    Dnes 12:45
    Tak já o linuxu na stanicích ani neuvažuji. Můj příspěvek měl jenom ilustrovat, že i komunikace s MSO-pozitivními partnery je zatraceně dobrý důvod, proč mít MSO.

    2) Tobě se prostě líbí varianta, že se lze bez MSO obejít, tak si tu podle toho ohýbáš komplikovanou realitu, kterou já ti ukazuji, že běžně existuje.
    Opakovaně jsem psal, že se bavím o situaci, kdy zákazník produkuje ty dokumenty trvale.
    A ty tady napíšeš něco jako "pošlete nám to mailem, my si to přepíšeme". No jasné, to se dá udělat jednorázově. Ale to se nedá dělat trvale. Když bude mít nějaký tvůj dodavatel připomínkovat tvůj dokument, tak jednorázově taky akceptuješ jeho připomínky červenou tužkou na vytištěném papíře a jednorázově si to v elektronické verzi uděláš sám podle jeho papíru. Ale kdyby to mělo být pravidelné, tak mu řekneš: takhle ne, pořiď si nějaký textový procesor a ušetři mi práci, nebo si hledám jiného dodavatele.
    Totéž v bleděmodrém to funguje v reálném světě, že pokud má zákazník vnitřní procesy v MSO, tak ti řekne - pořiď si taky MSO, nebo víš co.

  • 19. 3. 2014 16:04

    h4x0r

    2) Problém je, že já nic neohýbám, pouze dávám k dispozici svoji dlouhodobou zkušenost. To, že data se z mailů přepisují trvale, je prostě stav, který znám a ne, že mi tu někdo bude tvrdit, že to, co vidím a co u klienta funguje, vlastně neexistuje. To je přesně ohýbání reality, které však děláte vy. Několikrát jsem se jednoznačně vyjádřil, že je řada situací, kdy lze LO/OO bez problémů nasadit a vy jako zaseklej gramofon pořád omíláte to, že zrovna vy a vaše firma to nasadit nemůže. Opakuji posté, fajn, vy a firmy vám podobné - nenasazujte nic, ale buďte té dobroty a přestaňte tvrdit nesmysly jen proto, že máte omezený rozhled a nic jiného neznáte.

    Ohledně těch vašich procesů, kterýma se tu pořád oháníte - pochopte prostě, že procesy nejsou dogma a lidé potřebují spolupracovat, ne se zasekávat a dělat dusno, jak jsem psal výše. Konkrétní zkušenost, kdy můj klient spolupracuje s velkou organizací (desítky tisíc zaměstnanců, procesy samozřejmě na všechno) a potřeboval určitá data elektronicky. Systém té organizace na to nebyl připraven, postup dle procesů by znamenal zhruba tak rok na realizaci, screenshot by udělat nešel, protože se tam nevešla všechna potřebná data - ta však byla na tiskové sestavě, kterou šlo udělat. Tak se to vyřešilo tak, že pracovník té velké organizace prostě data vytiskl na jejich tiskárně a ručně (!) naskenoval a poslal mailem, na druhé straně (v malé firmě) se to přepsalo. A tak se to dělá několikrát měsíčně, protože to byla cesta menšího odporu než jít dle procesů. Šlo by to udělat o něco málo jednodušeji instalací PDF tiskárny v té velké organizaci, ale chtít něco takového po IT, zdůvodňovat, vysvětlovat... to pro toho člověka je jednodušší to pravidelně tisknout a skenovat. Něco, co vám přijde naprosto absurdní, leč krásně dokazuje to, jak jste odtržen od reality. A že když lidé ve firmách spolupracovat potřebují, tak si to prostě nějak, zařídí. Bez ohledu na procesy, které jim v tom brání nebo které jim to komplikují.

    A uvědomte si zásadní rozdíl mezi námi - já vám vaše zkušenosti nevyvracím, vždy přikývnu - fajn, přesně pro takovéhle použití LO/OO určeno není. Zatímco vy neustále popíráte ty moje zkušenosti s tím, že to není možné, to by nikdo nedělal, to by ti řekli "blablbabla" apod., aniž byste pro to měl jiný argument než "já si to prostě myslím, protože si nic jiného nedokážu představit".

    Víc už k tomu nemám co dodat, opakoval bych stokrát vyřčené.

  • 25. 3. 2014 18:57

    j (neregistrovaný)

    Mimochodem, firme ktere maji veci zprocesovany maji taky v 99% pripadu definovan nejaky vymenny datovy format - dnes velmi casto nejake to XML. A dodavatel/odberatel jednoduse dostane stos papiru/pdf s popisem, a necht se stara.

    To ze by se resilo jestli doc/docx/odt/... sem osobne nikdy nezazil, naopak, v 99,999% pripadu to nikdo neresi, pokud se to da otevrit. Vetsinou to funguje tak, ze format stanovuje tvurce, a ostatni se nejak prizpusobi.

    Trebas zakaznik vyuzivajici M$ 2k3 ma samo doinstalovany i plugin pro otevirani odt, proste proto, ze i takove dokumenty mu chodi. Jiny prozmenu vyuziva OO, a nema s tim zasadni problem, nekdy mozna nevidi uzasne barvickove formatovani, ale data ktera potrebuje si z toho precte.

  • 19. 3. 2014 15:20

    muf (neregistrovaný)

    Hmmm..
    Pokud budete komunikovat s typickou dnešní velkou korporací, která je promořená produkty Microsoftu skrz-naskrz, nepočítejte s tím, že se půjde na čemkoliv domluvit nad rámec jejich interních procesů.
    Tam nesedí na druhé straně nějací entuziasté, ale často spíš vykonavatelé cizí vůle, postupující přesně podle příruček.
    Nepočítejte s tím, že se vám přizpůsobí. Slepé následování příkazů a zákazů, mnohdy přímo tupost a ignorantství - to je to s čím se setkáte. Myslet si, že se dohodnete s takovou firmou na formátu, který je pro vás jako malého dodavatele výhodný, je čirá utopie.

    Řešením je pár MS licencí na vzdáleně přístupných virtuálních PC, kde budou uživatelé dělat konverze a budou je sdílet. Když se to dobře vymyslí, není s tím ani moc práce. Tolik "špinavých" dokumentů zase nechodí. Nic jiného se s tím dělat asi nedá.

  • 19. 3. 2014 16:11

    h4x0r

    Jak jsem uvedl výše, jde o to, jakým způsobem ta komunikace bude probíhat. Velké organizace většinou mají procesy takové, že datová komunikace probíhá pomocí datových souborů (byť třeba posílaných automatem mailem a na druhé straně je automat extrahuje a zpracuje) nebo rovnou formou online systémů.

    Skutečně striktní vyžadování komunikace výhradně formou výměny složitých zamakrovaných MSO dokumentů jsem už dlouho neviděl - nepočítaje makra hlídající vyplňování formulářů v dokumentu, takže vzhledem k absenci maker se to nehlídá a lze vyplnit formulář chybně. Nicméně správně uložený a zaslaný zpět, byť bez maker, nebývá problém. Opakuji - netvrdím, že vždy, že nikdy apod., ale že často se lze úspěšně vypořádat i s tím bez nějakého znatelného úsilí.

    Určitě bude někdo schopen najít řadu firem, kde zamakrované dokumenty představují i dnes jediný možný způsob komunikace s korporací (spíš bych myslel státním orgánem), ale opět, uvědomme si, pro kolik % firem je komunikace s takovými molochy klíčová, tzn. bez MSO se neobejdou.

  • 19. 3. 2014 14:41

    dustin (neregistrovaný)

    Prostě v takovém případě jsi součástí jejich procesu, který je nějak nastavený, a logicky musíš být kompatibilní. Z procesního pohledu je to stejné, jako kdybys byl jejich interní oddělení. Taky by nemělo volbu úplně jiné technologie.

    Spoustu firem však nic takového nemá a jejich "API" s klienty je podstatně volnější.

  • 19. 3. 2014 15:32

    Withy14 (neregistrovaný)

    Mě by docela zajímalo, která velká firma (otázkou je definice velké firmy) bude používat (teď z prominutím) blbý word či excel s makry. Jak správně poznamenáváte, tak "API s klienty je podstatně volnější".

    Teď trochu z praxe. V jisté nejmenované společnosti X používají procesy popsané v ITILu plus mají nějaké vnitřní směrnice. Jejich zákazník, nadnárodní korporace s miliardovými obraty Y taky ITIL používá, ale má jiné vnitřní předpisy. Přestože tento zákazník generuje dejme tomu 70-80% celého zisku dané firmy X, tak to neznamená, že se firma podvoluje jemu, je to právě naopak, zákazník o něco požádá, a buďto to projde schvalovacím procesem, nebo nikoliv. Teď se dostaneme k našemu oblíbenému Excelu či Wordu (bez maker). Vzhledem k tomu, že firma X staví na ne-MS řešeních, tak v případě, že dokument od zákazníka nejde otevřít, tak jej ten zákazník pošle buď v PDF nebo v LO/OO kompatibilnínm formátu. Ještě chci upozornit, že na jakoukoliv činnost spojenou se správou zákazníka je potřebné API a dokumentace je ukládáná jednak v něm, jednak v mailech plus se loguje všechno na serverech.

    Firmu ani zákazníka tady jmenovat nehodlám, kdo se pohybuje v IT, tak to vědět bude (a je dokonce možné, že to bude pasovat i na jeho firmu). De mi o to, že i firmy jako MS, IBM, Google, RedHat, DHL, AT&T (a já nevím co) mají široké spektrum zákazníků klidně i z konkurenčních firem a tud=i6 si nemohou dovolit mít jen jedno řešení a říct zákazníkům, aby se jim přízpůsobili.

    Budu-li se bavit o trhu, tak mě ani nepřekvapí, když najdu firmu/firmy, která bude používat excel/word s makry, ale na mezinárodním poli to asi moc nevyhrají (nevím, možná se mýlím a možná, že existuje taková firma; dokonce když znám firmu, která dělá IS ve FoxPro pro menší automobilky, ale je pravda, že její programátoři mají 40-50 i více let a mladí se tam nehrnou, tak si nejsem jistý, jak dlouho ta firma bude vzdorovat přechodu na novější vývojářské nástroje, ano vím, že FoxPro není Excel/Word, ale příměr mi příjde stejný, když se něco nehodí, tak se to nehodí).

  • 21. 3. 2014 22:30

    col (neregistrovaný)

    ja nevim,... vy se tady bavite o vselijaky standardech, API a pristupu k zakaznikovi, ale ja mam porad dojem, ze to mate z doslechu.

    priklad: muj zakaznik je FORD. ne nejaka cudla, proste FORD. ten mi posle formular v excelu s komentarem "tady je nas formular a kazdy mesic na poslete report = vyplnte to". ten formular je excel plny maker. S OO/LO ani tuk.

    druhy priklad: ...vezmete uplne totozny text, ale slovo FORD nahradte slovem VOLKSWAGEN.


    ja osobne doma jsem linux pouzival cca od RedHat 5 nebo 6 a vzdal jsem to asi u mandrake 9.2, protoze s kazdym updatem se 1/4 rozhasila.

    OO jsem mel nainstalovany cca do roku 2011, ale pak jsem to vzdal taky. posledni kapka byla, ze jsem chtel mit v Calcu asi 8 listu, kazdej jineho formatu. neslo mi to, ve foru mi pak poradili, at si nejak vytvorim 8 sablon stylu, a pak at to priradim tem strankam. no, tak jsem to sel udelat v excelu. ten me stal (home edition) asi 1500 kc (i s wordem), takze jsem si musel odeprit 2 navstevy v hospode.

  • 22. 3. 2014 12:42

    tdx (neregistrovaný)

    Jo a s home edicí děláte komerční zakázky pro Ford a Volkswagen (mimochodem druhdy kamarády velkého Ády). Zajímalo by mě, nakolik jsou tyhle "historky ze života" překladem z nějakého "resource kitu" pro rozbíječe diskusí z dílny MS a nakolik se jedná o tvůrčí činnost (často placenou z tamtéž).

    Těmi úžasnými story, jak to nejde a jak někdo tomu Linuxovi dával tolik šancí, a on je chudák všechny zmařil, takže se skončilo zrovinka u MS,se to tu fakt dost hemží. Možná by nebylo špatné začít srovnávat je se "zaručeně pravými příběhy ze života" zveřejňovanými lidmi placenými MS na zahraničních diskuzích.

    Jestli to taky nebude tím, že lidé, kteří věří opaku, tj. že Linux je schopen uplatnit se ve všech možných oblastech, místo prázdného tlachání a flamemování raději nepřispívají k vývoji.

  • 22. 3. 2014 13:01

    col (neregistrovaný)

    ne, s home edici delam to, co je v odstavci, ktery zacina slovem "DOMA" (= ne v praci). v praci pouzivam to, co mi da zamestnavatel k dispozici.

    v nasi firme OO na IT nasadit zkouseli, ale po pul roce to vzdali. neslo editovat ani interni dokumenty bez nejake ztraty vernosti nebo dat.

  • 25. 3. 2014 19:11

    j (neregistrovaný)

    Jen tak pro zajimavost, predpokladam, ze mate ve firme minimalne jednu licenci od kazde verze office, ktera kdy vysla, vcetne samozrejme provozu na prislusnych systemech (tedy vcetne win 3.x).

    V opacnem pripade totiz nelze v zadnem pripade zajistit, ze dokument vygenerovani M$ opicema na jedne strane, bude stejne vypadat a dokonce fungovat na strane druhe. Casto staci drobnosti ... a dokument se zcela rozpadne. Specielne pokud je vsemozne formatovany a prolezly makry.

    Mimochodem, mam na to tema celkem bohate osobni zkusenosti pri pouzivani excelu 2k3/2k7/2k10 ... kontingencnich tabulek napojenych SQLkem do databaze ...

    Maly priklad - pokud SQL vlozim v 2k3, tak v 2k7 sice bude fungovat, ale dotaz jako takovy nelze editovat. Pokud to udelam opacne, tak v 2k3 nepujde (zcela totozny) dotaz spustit vubec. Samo navic chovani zalezi na tom dotazu ... (o uzasne zvyku M$ davat k dizpozici pro vlozeni sql query okenko vysoke na jeden radek a siroke na 5 znaku ani nemluve, vcetne takoveho bonusu, ze v 50% pripadu nelze v tomto okenku pouzit ctrl+a).

  • 27. 3. 2014 21:12

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Samozřejmě shodný vzhled dokumentu můžete minimálně ve Wordu zajistit celkem triviálně:
    1. Nepoužívat layout podle tiskárny (což byl default ve Wordu 95)
    2. Mít na obou počítačích fonty se stejnou metrikou, nebo je přiložit do dokumentu.
    3. Použít stejnou nebo vyšší verzi Wordu.

    Jinak pokud se vám dokument rozpadne po drobné změně, tak ho píšete jako prase. Naučte se používat styly odstavců, sekce, tabulátory, titulky, automatické číslování atd. Umí to i lepší sekretářky, nad kterými IT pracovníci tolik ohrnují nos.

  • 19. 3. 2014 14:18

    A. S. Pergill (neregistrovaný)

    Na někoho by mohl platit argument bezpečnostní: Makroviry. Faktem je, že pokud jsem měl ještě Windows, tak jsme měl makra trvale vypnutá a dokumenty s makry posílal zpšět s tím, že se nezobrazují korektně. Většinou tam stejně ta makra byla na exkrement a dala se klidně odstranit.

  • 19. 3. 2014 12:55

    Withy14 (neregistrovaný)

    Souhlas a ještě něco málo přidám:

    Proč nepoužívat místo maker ve VBA formuláře v PDF? Blbý dotaz, já vím, tak trochu jinak. Excel (včetně Aceessu) nepoužívám vůbec, pokud mám nějaké jednoduché počty, tak calc, jinak Wolfram Alpha, Octave nebo MatLAB. De mi o to, že Excel zaokrouhluje a to dost špatně (rozdíly sou už na třetí čtvrté desetinné pozici oproti zmíněným). Pokud se oprostím od maker, tak tady mám LO/OO a já nevím co. Na druhou stranu sem se s dokumenty, které používaly makra setkal jen z jednoho směru (guess which/who/what). Toť k Excelu, na bežnou práci - základní matematika, grafy, data pro hromadnou korespondci apod. je to až moc velký kolos, na ostatní věci (finanční, ryze matematické až specifické je nepoužitelný). OLE a ODBC bych v dnešní době zavrhnul, "standard", který podporují jen specifické aplikace od specifického výrobce, není standard.

    Jinak co se týče velkých produkcí, například ve strojírenství, tak tam to není reálné, že by se přešlo na Linux (dobře řekněme, že to reálné je, ale tak v horizontu několika let - 10-20 kdo ví). Strojírenství není jen o AutoCADu, ale máme tu i Inventor, SolidWorks, Catia, SolidEdge atd. Pak tu máme postprocesory typu Heidenheim, Fanuc či Sinumeric. V neposlední řadě ty obslužné systémy CNC frézek a soustruhů běží (překvapivě) nad Windows OS (2000/2003, možná už 2008, ano sou na serverovém základu kvůli stabilitě). Určitě je tu problém i s drivery daných CNC (ano velkou část vykonají právě ty obslužné programy v kombinaci s postprocesorem), ale přesto zde musí být hardwarové rozhraní, které to bude zprostředkovávat (možná se mýlím, možná že k tomu stačí pouhý sériový port :D).

    A poslední dodatek, Word se opravdu nehodí na disertační práce, ale tady si troufám tvrdit, že to ani LO/OO. LaTeX je na dokumenty tohoto typu podstatně lepší (i když mě teprve čeká bakalářka, a tu budu určitě dělat v LaTeXu).

  • 19. 3. 2014 13:22

    h4x0r

    Beru, že Word či LO/OO nemusí být na disertační práci tím nejvhodnějším nástrojem, leč v dané chvíli textový procesor to byla cesta nejmenšího odporu. Skutečně velice zajímavé pro mne bylo zažít to, jak Word - pro spoustu lidí etalon - naprosto zklamal. Proto jsem to taky zmiňoval - že při použití na složitější strukturovaný dokument (což by pořád ještě textový procesor měl zvládat) se OO projeliv jako výrazně schopnější kus SW.

  • 25. 3. 2014 19:14

    j (neregistrovaný)

    Bydlel sem s clovekem, ktery kvuli wordu prepisoval celou diplomku pres noc. Potreboval to totiz jen vytisknout, a zasel s tim k sousedum. Komplet cely se to rozpadlo.

  • 27. 3. 2014 21:20

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Pokud se dokument rozpadne při provedení změny, psalo ho prase. Samozřejmě jsem také viděl diplomky s obsahem napsaným ručně (a čísly stránek usazenými mezerami), ručně číslovanými stránkami, bez použití stylů, se špatně definovanými styly, špatně formátovanými tabulkami apod. Pak se dokument po změně rozpadne, ale je to chyba autora.

    Pokud jde o "rozpadnutí" při tisku, tak to může mít dvě příčiny:
    1. Použití compatibility option "Use printer metrics to lay out document". To se používalo jako default ve Wordu 95, a mimochodem to může mít nastavené i dokument jakékoliv novější verze Wordu (například pokud použijete šablonu, které to nastavení "zdědila").
    2. Chybějící fonty, nebo fonty s odlišnou metrikou.

    Jinak je neskutečná blbost nemít diplomku zazálohovanou. A když už se rozpadne (tipnu si, že po copy-paste textu včetně stylů z jiného dokumentu), tak je naprostá blbost text přepisovat. V nejhorším scénáři se z dokumentu vytahne text a přestyluje se - což je stejně pravidelně potřeba udělat, pokud dokument píše nějaký matlák.

  • 19. 3. 2014 15:37

    strepty (neregistrovaný)

    Ja som uz zlozitejsie vypocty cez excel a vba riesil ( cez VBA a ODBC sa tahaju data z Oracle). Preco? Myslim ze v roku 2005 ked sa robili zakladne formulare tak bol excel najlepsi a potom sa to uz len upravovalo a rozsirovalo a teraz tam moze byt 5000 riadkov vba kodu v kazdom formulari. Folmurare v PDF som videl len raz ale nemal som dojem ze by to zvladlo to co zvladne VBA.

  • 19. 3. 2014 23:49

    NA (neregistrovaný)

    Formuláře v pdf.
    1) jsou velký hovada
    2) mají problémy s češtinou
    3) dlouho se načítají

  • 19. 3. 2014 12:29

    dustin (neregistrovaný)

    Protože potřebuji linux, u sebe bych to na linuxovém NTB řešil MSO + VBox. Pokud linux nepotřebujete, není důvod to linuxem komplikovat. Nicméně pokud bych řešil postupný přechod, nechal bych MSO na notebooku jen pro tyhle jednotlivé účely a standardně stejně používal OO/LO a ODF, aby to bylo ve firmě kompatibilní.

  • 19. 3. 2014 12:34

    VfB (neregistrovaný)

    + další velké plus pro LO na Linuxu je možnost pracovat v GUI v tmavých barvách a nemít vypálené oči jako při užívání nejnovější (bílo bílé) verze MSO xD