Hlavní navigace

OM System OM-1, nový hi-end systému Micro Four Thirds

15. 2. 2022

Sdílet

OM SYSTEM OM-1 Autor: OMDS

Společnost OMDS, která před časem od Olympusu převzala jeho fotografickou divizi, představila novou vlajkovou loď. Nese označení OM SYSTEM OM-1 a na hledáčku má stále logo Olympus. OMDS a její inženýři z Olympusu tak vzdává hold legendární kinofilmové zrcadlovce Olympus OM-1, uvedené na trh právě před 50 lety. Nový přístroj OM-1 je také posledním, který nese logo Olympus, uzavírá se jím historická éra této značky mezi fotoaparáty.

Nyní stručně k tomu, proč je zde zprávička o OM-1. OMDS totiž přístroji dala do vínku spoustu novinek, zejména v oblasti tzv. výpočetní fotografie. OM-1 nemá více megapixelů, už 5 let se Olympus/OMDS drží na 20Mpix, nyní je zde ale Stacked BSI LiveMOS umožňující daleko rychlejší odečítání dat ze snímače a vyšší odstup signál-šum. OM-1 je vybavena mnoha novými algoritmy pro detekci a sledování objektů, skládání expozic, vícenásobnému snímání (až 50Mpix snímky z ruky a až 80Mpix snímky ze stativu, přičemž spojování dílčích expozic je asi třikrát rychlejší). Vedle nového snímače za to OM-1 vděčí novému SoC s výrazně vyšším výkonem.

OM-1 dále umí 4k/60p video, včetně podpory 10bit a komprese H.265. Datový tok dosahuje až ~200Mbit/s a podporován je Log profil pro širší dynamický rozsah. Přístroj i nové objektivy disponují krytím IP53. Stabilizace posuvem snímače je pětiosá s kompenzací až 7 EV, v případě určitých objektivů s optickou stabilizací až 8 EV. Autofokus využívá 1053 křížových bodů, které pokrývají 100% snímače. Výčet všech zajímavých novinek by vydal na samostatný článek, my už jen doplňme, že prodej začne v březnu, samotné tělo vyjde na 56 990 Kč, sada s novým objektivem M.Zuiko Digital ED 12‑40mm F2.8 PRO II pak na 72 990 Kč.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 2. 2022 12:31

    MSBOSS

    To musela vymyslet nějaká opravdu chytrá hlavička. Nejprve laserový hledáček EE-1, který se kryje s fotoaparátem řady PEN a nyní začnou dělat bordel i v řadě OM. A aby toho nebylo dost, tak to oproti původnímu OM-1 není FF, ale M4/3.
    Je to takový hi-end low-endové scény malých čipů. Staré objektivy na tom nejsou nic moc, protože z obrazu to bere jen malý výřez, takže ostrost těchto objektivů pak stojí za starou bačkoru, nemluvě o tom, že se nedá dostat na malé ohniskové vzdálenosti.
    Osobně mi přijde, že to je stroj vhodný pro lidi, kteří mermomocí chtějí mít malý foťák s malým objektivem a aby to moc nevážilo (což osobně nechápu, obvykle po kapsách na výletech nosím 3-4 celokovové objektivy a sportuji leda zvedáním šálků kávy nebo půllitrů a porblém unést je rozhodně nemám) nebo chtějí točit video na levném stroji. Ve spojení s historickými supersvětelnými zoomovacími objektivy na kamery, které byly pro 8-16 mm film a nyní se dají sehnat za pár korun na eBayi (protože to skoro nikdo nechce, protože kromě videa jsou nepoužitelné), by to možná mohlo být použitelné. Akorát si pak člověk musí nechat zajít chuť na 4k, protože to už ty staré objektivy nedají.
    Nicméně skutečnost, že je tato záležitost dražší než 2 generace starý nepoužitý FF (nebo 1 generaci starý bazarový kus) od Sony, mi přijde poněkud... tak nějak úsměvná.

  • 15. 2. 2022 13:14

    Uncaught ReferenceError:

    objektiv je nejostřejší zpravidla od středu, v čem vidíš problém?

    4/3 se používají na focení lidí, oslav, streetu právě kvůli lepší proostřenosti scény. Jak moc malou ohniskovou vzdálenost potřebuješ, to chceš fotit rybím okem? Pokud s foťákem poletuješ mezi lidmi a fotíš, není zrovna pohodlné tahat velká pevná skla na FF a fotit s tím na F/11.

  • 15. 2. 2022 15:28

    MSBOSS

    Sice je nejostřejší od středu, ale vzhledem k tomu, že vetšina levných objektivů bývají FF, tak se sice vyřízne nejostřejší oblast, ale taky se zahodí 3/4 možného rozlišení okolo. Takže buď si člověk koupí starej objektiv, který na tomto těle bude stát za prd nebo si koupí objektiv speciálně kvůli tomuhle tělu.

    S foťákem mezi lidmi poletuju a zpravidla fotím na velká pevná těžká masivní FF skla, nejčastěji Panagor 28/2.5, Takumar 55/1.8, Helios 44M-6 58/2, Pentacon 135/2.8, Pentacon 200/4, Vivitar 70-210/3.5 a Albinar 300/5.6. Na koncertech ještě na APS-C 50/1.2, a Cčkovej 25/1.8, typicky na plnou díru kvůli světlu. A teda asi se mi ještě nestalo, že bych lidi fotil na F/11, zpravidla se pohybuju na velkejch clonách :-D Nevím, nějak mi nepřijde nějak nepohodlné mít s sebou 3 objektivy a během výletu je rotovat. A nefotím inscenované / aranžované fotky, ale spontánní život okolo.

    Ale je pravda, že používám jenom manuální skla a od foťáku očekávám jenom že bude přibližně řídit čas závěrky, kterej si ještě doladím pro každou fotku. Pravda, využívám ještě detekci ostření a přizoomování ostřicího bodu, ale to jenom protože do toho hledáčku blbě vidím (výrobci stále nepočítají s lidmi s 5+ dioptriemi) a nemá to padací lupičku jako mívaly starý analogový hledáčky. Většinu fotek mám Takže jo, možná jsem analogovej úchyl.

    Jinak všechny Virtuální Bastlírny byly zatím vysílané nejprve ze Sony A6400 + Cčkovej 25/1.8 za pětikilo z číny a později na A7R2 + Panagor 28/2.5 :-)

  • 15. 2. 2022 16:15

    Uncaught ReferenceError:

    Já zase fotím pouze ze stativu, stačí mi plný manuál a ani ten dopočet času nevyužiji, ale nemám potřebu říkat, že tohle někdo vymyslel špatně, protože to není pro mě a tedy nejspíš ani pro tebe. Podívej se na čem vznikají fotky z ulice, reportážní z různých hromadných setkání, tam bude cílovka pro tenhle kus.

  • 16. 2. 2022 8:31

    David Ježek

    btw otázka, proč Panagor 28/2.5 a ne třeba Kiron 28/2, nebo Rokkor 28/2, nebo ZEissovo Holywood Distagon 28/2 (:-D) ... nebo prostě něco ještě světlejšího (ostatně byly ty AF Sigmy typu 20-24-28 f/1.8, ač na plnou díru slabší).

  • 15. 2. 2022 13:23

    David Ježek

    1. no není to ff. Olympus nikdy nedělal digi ff, už D-SLR E-1 v roce 2003 byla 43. Pak tomu Olympus dal pryč zrcátko a nazval to micro43. A řada Pen? No, původní kinofilmový Pen se vyznačoval právě tím, že používal poloviční políčka. Takovej systém 43, ale v kinofilmové éře. V čem je tedy problém?

    2. Proč je scéna malých čipů low-end? Ty stroje, jako třeba OM-1, nebo třeba Panasonicovo GH5, uměj věci, o kterých si Canon/Nikon ff můžou nechat leda zdát. Teda pokud nechceš za foťák dát 150 tisíc Kč. Výhodou pak je malá velikost i hmotnost a Super35 se do toho vejde.

    3. Jaké na tom jsou staré objektivy obecně, neumím posoudit. Používám 16Mpix micro43 tělo a na něm Minolta MC Rokkor 50/1.7 a Jupiter SC 135/3.5 M42. Oboje dává parádní výsledky. Jestli to má řezavou pixelovou ostrost na úrovni 60Mpix fullframů? Nemá a je setsakra skvělý, že ne! Na malé ohniskové vzdálenosti se dá dostat. Můžeš mít třeba 7,5mm objektivy (přepočteně 15mm), co nejsou fisheye. Nebo třeba 3,5mm fisheye (přepočteně 7mm). Nebo cokoli dalšího. Já používám primárně 17mm/f1.4 sklo, což je objektiv zhruba ekvivalentní 34mm f/2.8 ff. Perfektní záklaďák. K tomu ten Rokkor, co je skvělej na portréty a jako tele případně tu a tam ten efektivně 270mm Jupiter (plus výjimečně 2xTC, takže 540mm). Nic širšího nepotřebuju/nechci. KDyby jo, mám cca 0,6x čínskou předsádku za 0,99USD, co dělá parádní vinětaci v Lomo stylu. Kdybych chtěl perfektní ostrost, tak se dá jít do Zuiko skel, od 25/1,8 či 25/1,2 po cokoli dalšího typu 45/1,8. Nebo Panasonicovo Leica 25/1,4. Na výběr je a ceny jsou příznivější než jinde, z druhé ruky ještě lepší.

    4. Není to o mermomocí malé velikosti. Pro mě je to výhodné v tom, že s tím TTartisanem 17/1.4 se to vejde do kapsy od bundy a netahá to půlku bundy k zemi. Jo, v tom je to výhodné. Kinofilmovej přístroj, flexaretu takhle nosit nelze. Ještě se v náprsní kapse bundy dá se skřípěním zubů přenášet 6x9 mecháč Zeiss Ikonta, kdy jak s ním člověk fotí z ruky, minimálně jeden člověk v dosahu 15 metrů nevěřícně kouká, co se to děje :-).

    5. Na video je micro43 super věc, zejména ty Panasonicy GHx. Čas od času se nějakej objeví někde z druhé ruky a do 25k pořídíš třeba GH4 se 14-140. K tomu klidně starý manuální skla přes speedboostery.

    6. fullframe je prostě jen dogma. Není to žádný svatý grál ani výchozí systém. Je to jen historický rozměr, vůči kterému se věci porovnávají. Ale lidi co mají třeba Mamiyu či Bronicu pro 6x7 či 6x6 a k tomu 3-4 objektivy, ti se při představě tohohle fullframu spíš jen pousmějí.

    7. Ano, nový hi-end těla systému micro43 jsou dražší než 2 generace starý ff přístroje. Na tom není nic divného. Ale co umí takovej Nikon D610 nebo Canon 5D Mark II? Umí toho VÝRAZNĚ méně než tyhle nový micro43 těla. Jasně, u micro43 se člověk musí naučit přesněji pracovat s expozicí, protože dynamický rozsah je menší. Ale snahy třeba o ETTR jsou společné všem systémům, vždyť pro Canony je to rovnou v Magic Lantern žejo. Já to neřeším, mě jde o atmosféru fotek, ne o technické parametry. Takže klidně fotím 30let starým plasťáčkem á la Lomo, nebo přímo "krabičkou od sardinek" s nápisem Lomography.

    8. Mimochodem, kolik akumulátorů že musel člověk mít k Sony A7, když chtěl fotit celý den?

    9. Abych jen nekritizoval: já si OM-1 nikdy nekoupím. Na mě je to zbytečně našlapanej přístroj.Ale vyčítat Olympusu/OMDS, že se i po 19 letech pořád drží 2,0x cropu, je trochu zbytečné, ne?

  • 15. 2. 2022 14:30

    bez_přezdívky

    třeba Panasonicovo GH5, uměj věci, o kterých si Canon/Nikon ff můžou nechat leda zdát. Teda pokud nechceš za foťák dát 150 tisíc Kč.

    Můžu poprosit o více info v tomto směru? (Ptám se jak to vidíš, nechci flame.)

  • 15. 2. 2022 15:05

    David Ježek

    Co si vybavuju o GH5S:
    - 4096x2160 24p all-I H.264 s 400Mbit/s a 10bit s vzorkováním 4:2:2 bez omezení délky(?)
    - po HDMI uměl do externího rekordéru pustit 10bit 4:2:2 i ve 4k/60p
    - různý Log režimy (detaily si ale nepamatuju)
    - dual-gain na snímači a dva kanály pro čtení dat z něj (jak přesně to využívá, nevím, GH5/GH5S jsem nikdy neměl)
    - plus je tu možnost používat objektivy, který na ff nedávaj smysl (ať už systém Super35, nebo něco jiného typu C-mount - dost záleží na choutkách)
    - možnost ověsit to další video výbavou na (polo)profi úroveň vč zvuku atd.

    Nevím, co teď uměj ff Canony a Nikony. Jistě leccos dohnaly. Jasně, 8k u Canonu je hezký, ale to přehřívání to dost kazí. A hlavně se bavíme o násobně vyšších cenách, hmotnosti, hmotnosti další výbavy (objektivy atd). GH5 stojí 27k, GH5S stojí 47k (taky je GH6 Mark II). Model GH6, až bude, by měl nabídnout 5,7k/60p video (čili asi 24Mpix+ snímač?). Panasonic GH je hlavně o videu, kdo chce primárně fotit, nevolí řadu GH. U Olympusu se dá třeba jít cestou řady E-M1 a využívat tu 7EV 5osou stabilizaci, pokud to člověk využije. Jasně, to je pro sporťáky a wildlife, krajinkář za ty prachy spíš vezme 47-60Mpix ff. Nebo si připlatí na 100Mpix sf Fujifilm.

  • 15. 2. 2022 16:26

    bez_přezdívky

    Díky... Vypadá to hodně na věci týkající se točení videa. To pak jo, Canon/Nikon se zaměřují spíše na foto s funkcí kamery, kdežto ten Olypmus/Panasonic vypadá spíše jako univerzálněji zaměřená věc...

  • 15. 2. 2022 20:11

    David Ježek

    Abych to zakončil správně bagatelisticky: kdo chce filmařit ve fakt nejvyšší kvalitě, ten se vykašle na nový foťáky a sežene si z druhý ruky původní 2k Arri Alexa :-).

  • 17. 2. 2022 9:35

    bez přezdívky

    Zase jeden grafoman! Nechci reagovat na jednotlivé hlouposti donekonečna opakované od vzniku světa. FF je hlavně marketing. Srovnávání FF analog / digital je opravdu směšné. Někdy kolem roku 2000 někdo spočítal že kinofilmové políčko má cca 6-12 Mpix a to ještě hodně záleží na objektivu. Což je právě problém u všech systémů čím větší objektiv tím větší šance na toleranci při výrobě. Většina transformátoru dokáže už nehodnotit ostrost jakéhokoliv rozlišení. Mám tu kušenosti s A1; Z9, GFX. Ostrost např. Objektivu Leica i přes jejich malou velikost je dána vzdálenosti od povrchu filmu. Olympus/Panasonic si toto vzal za vzor. Ve skutečném světě. Je konečný výsledek tedy fotografie velice málo závislý na velikosti snímače a počtu pixelů. Ve skutečnosti rozhoduje kvalita a to ještě pevných objektivů. Nezanedbatelné je i to kdo to celé drží v ruce a jaké má oko. Zbytek jsou jen plané plky.

  • 17. 2. 2022 18:41

    David Ježek

    No, místy mi to přijde sna i jako reakce na mě, ne na Petra Poláška, tak si drze dovolím reagovat :-).

    Přepočet kinofilmového políčka na Mpix z doby před 20 lety je asi tak 15 let vyvrácená blbost. Je to o konkrétním typu filmu. Taková Delta 3200 @ 25600, tam se ani o nějakém rozlišení nemá smysl bavit. Ale ADOX CMS 20 II? Ten dává snad 800 lp/mm (párů čar na mm), tedy při políčku 36×24mm se to dá velmi prasácky přepočíst jako ~28800×19200 = ~550Mpix. Jasně, to je blbost, neboť difrakce, reálný přenos objektivy atd. I kdyby to byla čtvrtina, tak je to slušné. Shodou okolností dnes Steve ONions na tohle téma vydal video ... https://www.youtube.com/watch?v=mDNxfD25CIA

    Jasně, u digi stačí cvaknout a každý může nasadit Lightroom. U filmu to kruciálně závisí na tom, jak se bude zvětšovat (jaký objektiv? Belar je nouzovka, APO Rodagon lepší ... atd atd atd). Nebo jak se bude skenovat ... Epson V600 je nouzovka, V850 jakž-takž, Dimage 5400 II príma, Nikon Coolscan 9000 taky príma, Hasselblad / Imacon Flextight super a samozřejmě svatý grál je nějaký bubnový skener. Ale kdo z analogářů tohle má žejo. Takže reálně: 6-12Mpix je blbost, je to DALEKO víc i u běžnejch emulzí jako Kodak Ektar 100, nebo T-MAX 400 atd. Ale na 60Mpix Sony to asi nemá.

    Jinak ten špičkovej Nikkor, L-kovej Canon, Zeiss/Sony, Sigmu Art, můžeš nasadit i na starý filmový tělo. Takže tady brzda v principu být nemusí. To samý Leica (pro ty, kdo nevědí, co s prachama).

    Ale já bych na technickou kvalitu dlabal. Je jedno, jestli ten ff objektiv přenese 30Mpix nebo 300Mpix. Hlavní je jakej dává charakter, pro fanoušky bokehu jakej má bokeh atd. U digi snímačů pak jde hlavně taky o přenos/zpracování barev. Tady jsem už dlouho neviděl nic, co by mě plně uspokojovalo jako starý CCD od Kodaku, ale fakt je, že 16Mpix Oly mě přijde lepší než současnej 20Mpix Oly. Sony nemusím, Canon maj všichni, Nikon je syntetickej a Fujifilm na mě moc drahej. Takže Oly.

  • 18. 2. 2022 17:55

    Toal Pap

    Canon maj sice "všichni", ale pro ordinérního ČÉKA z lidu nic komplexně lepšího jak eRPéčko (ideálně samo v časech značkových cashbacků ;) zatím jen tak NENAJDEŠ - tedy alespoň pro co NEJ barevně věrně snažícího se potrétistu-krajináře, přičemž vyjma kvanta fps je se svým spolehlivě rychlým AF bezva prakticky na vše a to nejen stopro statické.

    O solidním FHD videu (když si to zvládneš dle jednoduchého návodu na YT nastavit) nemluvě.

    S celkem prímovou RF 50/1.8 takřka kapesní FF "na cokoli", na vlog totéž s téměř ideální RF 16/2.8. Jinak přes adaptér prakticky nekonečný EF WORLD i za pár šupek. A už i druhovýroba konečně vystrkuje svoje RF růžky :)))

  • 19. 2. 2022 10:28

    Toal Pap

    K relativně nové RF16/2.8 doplním, že je hodně VELKÝM UNIVERZÁLEM na KDE CO včetně MAKRA :) - viz. i super video https://www.youtube.com/watch?v=bvveJo5QwCw

    S již zmíněnou rozměrově takřka na chlup identickou RF50/1.8 tvoří pro majitele jakéhokoli eRka JEDNOZNAČNÉ vpravdě KAPESNÍ DUO NO BRAINER alias MUST HAVE :)))

  • 17. 2. 2022 10:04

    Toal Pap

    12bit RAW 4:4:4 (!!!) HDMI je SETSAKRA LASKOMINA :)))
    ..jen ŠKODA, že pleťovka (viz. DPReview YT) + zřejmě i zeleň jsou stále ty blééé Soňácké :( => už by se v tamní senzor divizi měli konečně PROBRAT!

    Nicméně počítám, že na video bude stále o parník lepším etalonem GH6 (uvidíme 22. ;) - tedy obligátně vyjma IBIS, tam Oly zůstane na svém OLYMPU = z ruky opět nikdo lepší nebude.

    Ve FOTU bude jasným m4/3 CÉSAREM zcela nepochybně OM-1 :)))

    Btw, bude mít GH6 konečně PDAF? Kdo si na to VSADÍ? Kurňa, nehlašte se VŠICHNI :o)

  • 17. 2. 2022 18:42

    David Ježek

    njn, CMOSy od Sony a pleťový tóny. Co dodat. Musím však přiznat, že začínám přicházet na to, jak to doladit v rawtherapee, ale to až od chvíle, kdy jsem zahodil Zuiko seťák a nasadil ten nedokonalej TTartisan.

  • 18. 2. 2022 16:48

    Toal Pap

    No nevím, zda se s tím vařeným rakem šmrncnutým žlutozelenejma blitkama dá něco skutečně použitelného postprodukčně udělat...
    ..zlí jazykové povídají, že to Soňácké "vyladění" je OK pro pleťovku čistokrevných Japonců, takže se s tím holt zřejmě budeme muset smířit na věčné časy a nikdy jinak :(
    ...PRŮSER je, že kromě Canonu (..jenž vyjma BAREV za Sony čipy celkově furt TĚŽCE kulhá...) je teď prakticky ve VŠEM nejen cenově alespoň trochu rozumném právě jen a pouze Sony - to "jsme" to globál(izač)ně dopr(a)covali­.......

  • 18. 2. 2022 16:26

    Toal Pap

    ..tak ten PDAF u GH6 zas NIC...
    https://www.43rumors.com/full-panasonic-gh6-specs-and-new-images-leaked/
    V tom videu je sice patrná celkem slušná progrese oproti predecessorům, ale PéDéčko to opět (S)prostě NENÍ :(((
    ...ať už jdou s tím jen kontrastním AF do ...... !!!

    Nicméně INTERNÍ datové VELEtoky a spousta dalšího jsou z říše Video FANTAZIE :)))

    Teď ještě co CENOVKA ;)
    ..povídá se cosi o $2500...

    18. 2. 2022, 16:30 editováno autorem komentáře

Byl pro vás článek přínosný?

Autor zprávičky

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.